Nesten pussig, med tanke på min opplevelse. Vanlige kanttråddekk funker som bare det i 2WF-hjul. Ser ikke behovet for to varianter, og ser ikke annet enn at 2WF dekker alle behov unntatt pariser..
Dessverre, hadde jeg nær sagt. Vet at de er fryktelig populære i Italia, og har tenkt å prøve en og se om de passer den sære anatomien min (183cm høy, 192 cm "vingespenn", 91 cm skrittlengde, 72 kg, brede skuldre som krever 44 cm styrebredde, smale ankler og håndledd, og så burtetter).
Av en eller annen grunn koster Zonda 2013 clincher nesten et laken mindre enn 2013 2-way, virker såpass merkelig at man skulle tro det var større forskjeller mellom dem enn bare 2-way- opplegget.
Latexslanger, hva er dèt? Jeg bruker som kjent kun Panzerkautchuksclauch IV i dekkene, punkterer ikke og slipper ut like mye luft som 2x18-litersflaskene mine i stål jeg bruker til dyp Trimix-dykking.
Schwalbe kommer med Ultremo i tubeless nå, så da øker utvalger jaffal litt. Gamle mountainbikere ser ikke kanttråd som noen utfordring, og ingen kanttråd er laget som jeg ikke får av og på igjen på tredve sekunder
Ajjj... Så ikke sånne prisforskjeller da jeg kjøpte. 2WF var til og med billigere enn standard på cyclecomponents, mener jeg. Når det gjelder pris kan jeg vanskelig skjønne annet enn at det er verktøymakeriet (to forskjellige presser for ekstrudering av felg) som koster penger? Kanskje dobbel logistikk også? Ventilene er forresten omtrent like dyre som et par gode slanger i løsvekt.
Panzerkautchukschlauch IV er gode de, men jeg har aldri følt det store behovet.
Jeg ser at det blir et spørsmål om penger av det hele. Spesielt siden dekkene gjerne koster mer enn standard kanttråd også. Jeg ga vel 500 for stykket hos Bikeshop.no. Noen som har prøvd Schwalbe på racer, forresten? Kanskje det blir sånne neste gang hvis det skrytes.
À propos Panzerkautchukschlauch IV® (du har fått registered trademark på navnet Zomby), det blir trist når jeg går tom for disse. Min far og jeg kjøpte inn en større mengde fra Flengsrud selv for lenge siden, og jeg bruker fremdeles de samme slangene. Aner ikke hva slags slanger det er, men fy pokker som de holder.
Kom til å tenke på gamle Flengsrud på Hamar, det var sjappe det! Flengsrud deltok i OL og VM i 1948 som femogtyveåring, og var aktiv syklist til lang inn på syttitallet så vidt jeg vet. Han hadde norsk rekord på 50km lenge. Noen husker kanskje sjappa hans i Basarbygningen på Hamar, den var en institusjon den butikken der. Alle mine sykler hadde det sorte Flengsrudmerket med sølvskrift på seg, også min første racersykkel, en sort Peugeot med Campa og girskiftere på røret.
Dessverre gikk det nedover da han ble eldre, og han var ikke heldig med de ansatte. Trist, for Hamar kunne ha hatt en skikkelig flott sykkelbutikk fremdeles.
Litt mimring:
Olaf Flengsrud med sønner. Det var Olaf som startet Flengsrud Sport, som Leif senere tok over:
Flengsrud på Hamar Stadion i 1945 (som for øvrig er revet for å gi plass til et femten etasjer høyt føkkings kjøpesenter. Jeg blir kvalm av slik kulturvandalisme.):
På femtitallet, fra tredagersrittet Oslo-Elverum-Tangen-Hamar-Lillehammer:
Basarbygningen på Hamar. Legg merke til sykkelhjulene utenfor Flengsrud Sport i midten:
Det der er vanskelig, Minutten. Jeg har ikke noe godt svar.
Jeg har erfaring med at vindtett front er viktigere enn tykke klær, men mine sykkelturer begynner ikke med en lang utforbakke heller.
Chris King ligger ikke på latsiden. Her et baknav til skivebremssykkelcrossfolket:
Har nettopp kjøpt meg en Gore Bike Wear Phantom Windstopper sykkeljakke da regnjakken og Gore-Tex jakken min ikke "pustet" noe særlig bra. Denne er ikke vanntett så jeg vet ikke hvor varm den er når den blir gjennomvåt? (Tar nok bare en dag eller to før jeg finner ut av det)
Minutten : Ja det blir fort dyrt med DHL. Var visst snakk om en ny ordning for Norge iløpet av høsten. $195 for 3 stk er jo ikke så ille om frakten blir ordnet
Ellers har du jo winter baselayer til $110.
Valentino: Er det virkelig mulig å være 183cm lang å ha et vingespenn på 193 cm? Har du voldsomt lange fingre
Fikk forresten kjøpt meg "skikkelige" sko i dag. Setter skikkelig i hermetegn iogmed at det er litt rimeligere sko enn det dere sykler med. Kjøpte Shimano sko på Gmax til 800 kr. Prøvde de sammen med nyinnkjøpte pedaler kun for å juster vinkelen på cleatsene en kort tur, men det virker lovende dette. Litt bedre respons i tråkket med såpass mye stivere såle. Kjøpte disse først og fremst for å ha med nedover til Mallorca i Høstferien hvor jeg satser på å få noen mil på innleid sykkel.
Hehe, jeg er veldig langsmal, ja. Men (u)heldigvis er kragebeina lange de også. Så vingespennet blir deretter.
Inntil jeg fant Assos, måtte jeg bruke armvarmere under langermede sykkeltrøyer for å få dekket håndleddene.
Nesten pussig, med tanke på min opplevelse. Vanlige kanttråddekk funker som bare det i 2WF-hjul. Ser ikke behovet for to varianter, og ser ikke annet enn at 2WF dekker alle behov unntatt pariser..
Uff. Den artikkelen gjør at jeg snart finner frem torxen.. Hvordan ligger dere an på cleat vs tåball? Frister litt å prøve med en mer mid foot cleat position....
Ser at Gabriel Rasch melder overgang til Sky. Det kan vel bety Boasson Hagen i kapteinrolle og Gabba som hjelperytter hvis han klarer å kvalifisere seg til neste års Tdf?
Jeg plasserte klossene slik Hogg anbefaler (metode 1) i fjor vinter, og på profesjonell sykkeltilpasning i vår var jeg en av disse sjeldne kundene som hadde klosser som ikke måtte flyttes på.
Mid foot er vel knapt mulig uten spesialsåle?
Gabba skal til den nye sveitsiske (Pro Continental?)laget IAM, ikke Sky.
Alshus, hva slags sykler er det freeridegjengen i filmen du linker til sykler på? Er de like standard downhillsykler for konkurranse? Fet film for øvrig, har ikke sett hele, men kikket litt på den.
Jøss. Nå vet jeg jo ikke hva slags klausuler det er i IAM-kontrakten, men jeg håper da at alt er i orden juridisk. Procycling er muligens Dagbladets kilde? GABRIEL RASCH - Rasch til Sky
Forøvrig er Alshus inne på noe hva gjelder asfaltdominansen i tråden. Skal vi derfor lære litt om japansk Keirin (med en liten dråpe UCI-korrupsjon)?
Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
Valentino : ja ser ut som det må spesialsko til for å få det til, får dog klossene rimelig langt bak siden jeg bruker spd klosser. Tror jeg lar justering ligge til våren bruke siste fine dagene til å sykle
Valentino : ja ser ut som det må spesialsko til for å få det til, får dog klossene rimelig langt bak siden jeg bruker spd klosser. Tror jeg lar justering ligge til våren bruke siste fine dagene til å sykle
Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
Nye Shimanohjul er jo stort sett klare for tubeless, selv ventil for tubeless oppsett følger med. Altså uten bruk av konverteringssett fra en 3. parts produsent.
Derfor jeg stusser litt over markedsføingen av det som 2-way fit når Shimano har det som standard på flere hjul.
Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
Nye Shimanohjul er jo stort sett klare for tubeless, selv ventil for tubeless oppsett følger med. Altså uten bruk av konverteringssett fra en 3. parts produsent.
Derfor jeg stusser litt over markedsføingen av det som 2-way fit når Shimano har det som standard på flere hjul.
Ahhh... Det har gått meg hus forbi, faktisk. 2WF er nok markedsføringssnakk for klar for kompatibelt med slangeløst. Vanskelig å se at slanger skal utgjøre en utfordring, for å si det sånn. Godt nytt, forresten. At flere har hjul som funker med slangeløst bør ende med litt bredere utvalg av dekk.
Håndvask av sykkelbukser er noe jeg gjør på vei inn og ut av dusjen.
Det går an å maskinvaske Assos. 30 grader og 400 o/min på sentrifugen funker det.
Du kan bruke billigbuksene på spinning. Alternativer: Se om du liker Castelli, Exte Ondo, Santini, Nalini, Kalas, Craft. De bruker så vist jeg vet frie/åpent marked puter fra Cytech alle sammen, til forskjell fra Assos som lar Cytech produsere sitt egetutviklede design.
Ble litt kjent med Assos i dag selv, men jeg kjøpte bare et sett med hansker som jeg kan bruke i høst. Kikket litt på bib shortsen de hadde inne og den virker meget flott. Selgeren fikk ikke skrytt nok iallefall.
Brukte dem, sammen med disse innerhanskene i dag tidlig i 2-5 grader og skyet. Nesten i varmeste laget. Jeg har også brukt innerhanskene alene med stort hell i 10-15 grader.
@Minutten: Da er det definitivt forrige generasjon Mille pad, ja. Assospadene i generasjon FI var orange. Nå er de turkise. Mer her. Den andre paden kan være den samme som sitter i tempodrakta til Ottestad.