Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er interessant at Campa (og Fulcrum) har fjernet 2-way fit-opsjonen på Bullet Ultra-hjulene (Red Wind XLR) for 2013.
    Nesten pussig, med tanke på min opplevelse. Vanlige kanttråddekk funker som bare det i 2WF-hjul. Ser ikke behovet for to varianter, og ser ikke annet enn at 2WF dekker alle behov unntatt pariser..
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg vil ha med høy eller 3/4 hals så de fra Brynje så bra ut men var vel dyre. Har du disse selv?
    Dessverre, hadde jeg nær sagt. Vet at de er fryktelig populære i Italia, og har tenkt å prøve en og se om de passer den sære anatomien min (183cm høy, 192 cm "vingespenn", 91 cm skrittlengde, 72 kg, brede skuldre som krever 44 cm styrebredde, smale ankler og håndledd, og så burtetter).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Av en eller annen grunn koster Zonda 2013 clincher nesten et laken mindre enn 2013 2-way, virker såpass merkelig at man skulle tro det var større forskjeller mellom dem enn bare 2-way- opplegget.

    Latexslanger, hva er dèt? Jeg bruker som kjent kun Panzerkautchuksclauch IV i dekkene, punkterer ikke og slipper ut like mye luft som 2x18-litersflaskene mine i stål jeg bruker til dyp Trimix-dykking.

    Schwalbe kommer med Ultremo i tubeless nå, så da øker utvalger jaffal litt. Gamle mountainbikere ser ikke kanttråd som noen utfordring, og ingen kanttråd er laget som jeg ikke får av og på igjen på tredve sekunder :)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ajjj... Så ikke sånne prisforskjeller da jeg kjøpte. 2WF var til og med billigere enn standard på cyclecomponents, mener jeg. Når det gjelder pris kan jeg vanskelig skjønne annet enn at det er verktøymakeriet (to forskjellige presser for ekstrudering av felg) som koster penger? Kanskje dobbel logistikk også? Ventilene er forresten omtrent like dyre som et par gode slanger i løsvekt.

    Panzerkautchukschlauch IV er gode de, men jeg har aldri følt det store behovet. :)

    Jeg ser at det blir et spørsmål om penger av det hele. Spesielt siden dekkene gjerne koster mer enn standard kanttråd også. Jeg ga vel 500 for stykket hos Bikeshop.no. Noen som har prøvd Schwalbe på racer, forresten? Kanskje det blir sånne neste gang hvis det skrytes.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    À propos Panzerkautchukschlauch IV® (du har fått registered trademark på navnet Zomby), det blir trist når jeg går tom for disse. Min far og jeg kjøpte inn en større mengde fra Flengsrud selv for lenge siden, og jeg bruker fremdeles de samme slangene. Aner ikke hva slags slanger det er, men fy pokker som de holder.

    Kom til å tenke på gamle Flengsrud på Hamar, det var sjappe det! Flengsrud deltok i OL og VM i 1948 som femogtyveåring, og var aktiv syklist til lang inn på syttitallet så vidt jeg vet. Han hadde norsk rekord på 50km lenge. Noen husker kanskje sjappa hans i Basarbygningen på Hamar, den var en institusjon den butikken der. Alle mine sykler hadde det sorte Flengsrudmerket med sølvskrift på seg, også min første racersykkel, en sort Peugeot med Campa og girskiftere på røret.

    Dessverre gikk det nedover da han ble eldre, og han var ikke heldig med de ansatte. Trist, for Hamar kunne ha hatt en skikkelig flott sykkelbutikk fremdeles.

    Litt mimring:

    Olaf Flengsrud med sønner. Det var Olaf som startet Flengsrud Sport, som Leif senere tok over:

    167735.jpg

    Flengsrud på Hamar Stadion i 1945 (som for øvrig er revet for å gi plass til et femten etasjer høyt føkkings kjøpesenter. Jeg blir kvalm av slik kulturvandalisme.):

    65518.jpg

    På femtitallet, fra tredagersrittet Oslo-Elverum-Tangen-Hamar-Lillehammer:

    119168.jpg


    Basarbygningen på Hamar. Legg merke til sykkelhjulene utenfor Flengsrud Sport i midten:

    77679.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er vanskelig, Minutten. Jeg har ikke noe godt svar.
    Jeg har erfaring med at vindtett front er viktigere enn tykke klær, men mine sykkelturer begynner ikke med en lang utforbakke heller.

    Chris King ligger ikke på latsiden. Her et baknav til skivebremssykkelcrossfolket:

    chrisking_road_disc_600.jpg

    Deilig.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Har nettopp kjøpt meg en Gore Bike Wear Phantom Windstopper sykkeljakke da regnjakken og Gore-Tex jakken min ikke "pustet" noe særlig bra. Denne er ikke vanntett så jeg vet ikke hvor varm den er når den blir gjennomvåt? (Tar nok bare en dag eller to før jeg finner ut av det)
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Minutten : Ja det blir fort dyrt med DHL. Var visst snakk om en ny ordning for Norge iløpet av høsten. $195 for 3 stk er jo ikke så ille om frakten blir ordnet
    Ellers har du jo winter baselayer til $110.
    3579-main-content.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Cannondale blir tittelsponsor av ex-Liquigas til neste år:

    [video=youtube;1IE21v6cxh8]http://www.youtube.com/watch?list=UUMMyLn7sQJtlvvW1jgXz3RA&v=1IE21v6cxh8& feature=player_detailpage[/video]

    Med den logoen kunne de lage en trøye som likner en av mine absolutte favoritter,

    micksbooks2_renault_figon_m.jpg

    men det er vel bedre om de finner på noe helt nytt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    2013-modell Zonda kom på 2800,- inkl. moms og frakt. Ingen ueffen pris altså.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.376
    Antall liker
    4.029
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    En av de siste dagers bilde fra pinkbike. com :






    For mye asfalt i sykkelsesongen her på forumet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Valentino: Er det virkelig mulig å være 183cm lang å ha et vingespenn på 193 cm? Har du voldsomt lange fingre ;)

    Fikk forresten kjøpt meg "skikkelige" sko i dag. Setter skikkelig i hermetegn iogmed at det er litt rimeligere sko enn det dere sykler med. Kjøpte Shimano sko på Gmax til 800 kr. Prøvde de sammen med nyinnkjøpte pedaler kun for å juster vinkelen på cleatsene en kort tur, men det virker lovende dette. Litt bedre respons i tråkket med såpass mye stivere såle. Kjøpte disse først og fremst for å ha med nedover til Mallorca i Høstferien hvor jeg satser på å få noen mil på innleid sykkel.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Det er interessant at Campa (og Fulcrum) har fjernet 2-way fit-opsjonen på Bullet Ultra-hjulene (Red Wind XLR) for 2013.
    Nesten pussig, med tanke på min opplevelse. Vanlige kanttråddekk funker som bare det i 2WF-hjul. Ser ikke behovet for to varianter, og ser ikke annet enn at 2WF dekker alle behov unntatt pariser..
    Er 2 Way fit bare det at de er for tubeless og vanlige dekk?

    I mitt hode trudde jeg at de var for pariser og kanttråd.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For tubeless og vanlige dekk, ja. Besynderlig at de har droppet 2-way fit og ikke kanttråd, siden kanttråd funker utmerket på slangeløs felgprofil.

    Fant er herlig bilde fra sykkelcrossrittet i Las Vegas:

    men120_600.jpg
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Uff. Den artikkelen gjør at jeg snart finner frem torxen.. Hvordan ligger dere an på cleat vs tåball? Frister litt å prøve med en mer mid foot cleat position....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Så med andre ord så tilsvarer 2-way fit et standard Shimano hjulsett, ikke lett å bli klok på markedsføring.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ser at Gabriel Rasch melder overgang til Sky. Det kan vel bety Boasson Hagen i kapteinrolle og Gabba som hjelperytter hvis han klarer å kvalifisere seg til neste års Tdf?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg plasserte klossene slik Hogg anbefaler (metode 1) i fjor vinter, og på profesjonell sykkeltilpasning i vår var jeg en av disse sjeldne kundene som hadde klosser som ikke måtte flyttes på.
    Mid foot er vel knapt mulig uten spesialsåle?

    Gabba skal til den nye sveitsiske (Pro Continental?)laget IAM, ikke Sky.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Alshus, hva slags sykler er det freeridegjengen i filmen du linker til sykler på? Er de like standard downhillsykler for konkurranse? Fet film for øvrig, har ikke sett hele, men kikket litt på den.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke iflg Dagbladet. Der står det at han hever kontrakten og går til Sky.
    Jøss. Nå vet jeg jo ikke hva slags klausuler det er i IAM-kontrakten, men jeg håper da at alt er i orden juridisk. Procycling er muligens Dagbladets kilde?
    GABRIEL RASCH - Rasch til Sky

    Forøvrig er Alshus inne på noe hva gjelder asfaltdominansen i tråden. Skal vi derfor lære litt om japansk Keirin (med en liten dråpe UCI-korrupsjon)?

    800px-Omiya_keirin1.jpg

    Bit merke i at temposetteren i japansk Keirin ikke er en Derny men en sykkelrytter. Mer:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Keirin
     
    Sist redigert:

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Kan følge på: Her er Mr. Lårmuskel selv, Michael Hübner i VM-finalen i sprint i 1990. Råbra finale.

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så med andre ord så tilsvarer 2-way fit et standard Shimano hjulsett, ikke lett å bli klok på markedsføring.
    Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Valentino : ja ser ut som det må spesialsko til for å få det til, får dog klossene rimelig langt bak siden jeg bruker spd klosser. Tror jeg lar justering ligge til våren:p bruke siste fine dagene til å sykle
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Valentino : ja ser ut som det må spesialsko til for å få det til, får dog klossene rimelig langt bak siden jeg bruker spd klosser. Tror jeg lar justering ligge til våren:p bruke siste fine dagene til å sykle
    Noe må man jo bruke vinteren til også da. SPD? Aiai.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Ja Spd er vel ikke helt innafor :p selv om du ikke arresterte meg på det :) har fått lekre hvite skotrekk til søndag forresten
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Så med andre ord så tilsvarer 2-way fit et standard Shimano hjulsett, ikke lett å bli klok på markedsføring.
    Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
    Nye Shimanohjul er jo stort sett klare for tubeless, selv ventil for tubeless oppsett følger med. Altså uten bruk av konverteringssett fra en 3. parts produsent.

    Derfor jeg stusser litt over markedsføingen av det som 2-way fit når Shimano har det som standard på flere hjul.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så med andre ord så tilsvarer 2-way fit et standard Shimano hjulsett, ikke lett å bli klok på markedsføring.
    Ikke helt. Innvendig profil på 2-way er laget for tettere låsing av kanttråden. Det er litt vrient å forklare, men inne i felgen er det en kant som legger seg på innsiden av kanttråden (forhøyet felgbunn), samt at det er en tydeligere kant ytterst på felgen enn det som er vanlig. I tillegg antar jeg at man må være mer nøye med å slipe ned sveiseskjøten på innsiden av felgen for å unngå lekkasje der. Jeg ser at Stans (og sikkert flere) lager konverteringssett for tubeless (masse felgbånd, latexguffe og ventil), men felg/kanttråd-koblingen blir neppe helt optimal.
    Nye Shimanohjul er jo stort sett klare for tubeless, selv ventil for tubeless oppsett følger med. Altså uten bruk av konverteringssett fra en 3. parts produsent.

    Derfor jeg stusser litt over markedsføingen av det som 2-way fit når Shimano har det som standard på flere hjul.
    Ahhh... Det har gått meg hus forbi, faktisk. 2WF er nok markedsføringssnakk for klar for kompatibelt med slangeløst. Vanskelig å se at slanger skal utgjøre en utfordring, for å si det sånn. Godt nytt, forresten. At flere har hjul som funker med slangeløst bør ende med litt bredere utvalg av dekk.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Håndvask av sykkelbukser er noe jeg gjør på vei inn og ut av dusjen. :)
    Det går an å maskinvaske Assos. 30 grader og 400 o/min på sentrifugen funker det.
    Du kan bruke billigbuksene på spinning. Alternativer: Se om du liker Castelli, Exte Ondo, Santini, Nalini, Kalas, Craft. De bruker så vist jeg vet frie/åpent marked puter fra Cytech alle sammen, til forskjell fra Assos som lar Cytech produsere sitt egetutviklede design.
    Kjøpte meg 2 stk. 3/4 bib fra Gore. Den ene laget av Assos (F1 mille). Tok sjansen på å vaske de på 40 grader, vil jo vise seg om F1'en tåler det?
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Nå er sommer`n over.

    Synd!
    [video]http://www.viddler.com/v/41607e59[/video]

    Fineste sykkelturen jeg noensinne har sett:)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gjetter på at paden i den Gore-buksa er fra forrige generasjon Assos Mille-bukser. Er paden merket Cytech Endurance, forresten?

    Har akkurat sett et aldeles fantastisk sykkelløp. Du er litt av en dame du Marianne.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ble litt kjent med Assos i dag selv, men jeg kjøpte bare et sett med hansker som jeg kan bruke i høst. Kikket litt på bib shortsen de hadde inne og den virker meget flott. Selgeren fikk ikke skrytt nok iallefall.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Gjetter på at paden i den Gore-buksa er fra forrige generasjon Assos Mille-bukser. Er paden merket Cytech Endurance, forresten?

    Har akkurat sett et aldeles fantastisk sykkelløp. Du er litt av en dame du Marianne.
    Kan ikke se at den er merket med noe (kun FI Mille). Organge og litt tykkere en den røde Cytech som er i den andre Gore buksen.
    Tror det er denne bare min er 3/4: http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?201324-FI-Gore-Tr%E4gerhose-made-by-Assos
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var det slike hansker du kjøpte, Griff?

    DSC_0839.JPG
    Brukte dem, sammen med disse innerhanskene i dag tidlig i 2-5 grader og skyet. Nesten i varmeste laget. :) Jeg har også brukt innerhanskene alene med stort hell i 10-15 grader.

    @Minutten: Da er det definitivt forrige generasjon Mille pad, ja. Assospadene i generasjon FI var orange. Nå er de turkise. Mer her. Den andre paden kan være den samme som sitter i tempodrakta til Ottestad.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn