Sport, sykkel og trening sykkelsesongen 2012

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    865
    Antall liker
    457
    Rakk en rolig trilletur på 40 km i dag - har også en pils i handa... ;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, øllen hos Tomy Burguer i can Pastilla etter en tur i fjellene!

    Ble KOM på Strava i går, gitt. Fullstendig utilsiktet, og jeg ser at noen har tatt det roooooolig opp der.

    Slike Assos-skotrekk bør steder som selger Assos ha inne. Sørensen, Sykkelzentrum, Bikeshop, CRC, Wiggle, Assosnettsjappa.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    529
    Antall liker
    50
    Ah, øllen hos Tomy Burguer i can Pastilla etter en tur i fjellene!

    Ble KOM på Strava i går, gitt. Fullstendig utilsiktet, og jeg ser at noen har tatt det roooooolig opp der.

    Slike Assos-skotrekk bør steder som selger Assos ha inne. Sørensen, Sykkelzentrum, Bikeshop, CRC, Wiggle, Assosnettsjappa.
    Bikedeal, som forsåvidt er Sørensen, har godt utvalg av Assos. Cyclecomponents har vel også det.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Da ser det ut som lagersjefen der jeg kjøpte rammen er tilbake på jobb, så noe fint bør være på vei om ikke lenge. Fikk bildebevis på at hun er der hun skal være. Ligger på sofa'n med 39 i feber i dag, så kan ikke sykle. Kjipern.

    de-rosa-triangle.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ble KOM på Strava i går, gitt. Fullstendig utilsiktet, og jeg ser at noen har tatt det roooooolig opp der.
    Ser ut som en fin bakke det der. Lurer på om jeg har syklet ned den en gang, men er ikke så kjent uti der. Får prøve den neste gang jeg er nordover.

    Ellers venter jeg bare på at noen fra Ottestadgjengen skal gruse meg på Stange Kirke - Sandvika Valentino, da setter jeg meg i bilen og kjører oppover umiddelbart!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Etter et impuls kjøp av sykkeljakke/bukse på Amazon ser jeg at det er lagt på et "Import Fees Deposit" er dette toll eller kommet det enda en tollavgift? (vet det kommer mva på hele beløpet)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.381
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Etter et impuls kjøp av sykkeljakke/bukse på Amazon ser jeg at det er lagt på et "Import Fees Deposit" er dette toll eller kommet det enda en tollavgift? (vet det kommer mva på hele beløpet)
    Det er kanskje tolldeklarerings gebyr ? Posten tar vel rundt 125 kr og oppover for dette, andre kan ta betydelig mer. Kjøper stort sett ting under 200 kr fra utland så slipper jeg gebyrer, moms mm.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Det meste av klær er tollfrie, men har funnet ut at det er 10.7 % toll på sportsklær? Men avgiften som er lagt på er nærmere 24% av prisen uten mva og frakt.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ble KOM på Strava i går, gitt. Fullstendig utilsiktet, og jeg ser at noen har tatt det roooooolig opp der.
    Ser ut som en fin bakke det der. Lurer på om jeg har syklet ned den en gang, men er ikke så kjent uti der. Får prøve den neste gang jeg er nordover.

    Ellers venter jeg bare på at noen fra Ottestadgjengen skal gruse meg på Stange Kirke - Sandvika Valentino, da setter jeg meg i bilen og kjører oppover umiddelbart!
    Det er en gruslagt bakke.
    Det var muligens forhold til å prøve seg på Stange Kirke-Sandvika i går, men det falt meg ikke inn etter den relativt harde turen på lørdag.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Il Lombardia går lørdag 29/9. De har funnet fram smått absurde Muro di Sormano igjen, kun brukt en gang tidligere, i 1962:

    Muro+di+Sormano.jpg

    Etter muren skal de opp Ghisallo, og så nyvinningen fra i fjor Villa Vergano før mål i Lecco.

    img_altimetria2012.jpg
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Italienerne fornekter seg ikke! Blir sikkert moro, må sees.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Får vondt i beina bare av å se den kassetten der :p
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror ikke det er så ille gæernt sammen med 50/34. Jeg har god bruk for 34/25, men det er ikke alle som er like dårlig trent som meg. :rolleyes:
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Åja så du skal ha kompakt ja, tenkte du skulle kjøre 39-23 :)
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Ja da skulle jeg likt å se deg fly oppover bakkene;)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hei,
    kan jeg spørre om hjelp til valg av ny sykkel? Sykler til jobb, 14 km på asfalt, 100 meter på grus hver vei. Vil gå for cyclocross, og har fått tilbud på to stykker til samme pris - 10K. Det er forskjell i villedende pris, men den kan jo være så villedende den vil. De har samme girsystem; Shimano 105. Tenker sykle hele året, det er lite snø på vestlandet, men vurderer da å bruke min gamle Hard Rocks med piggdekk når det er behov for det, ellers bruke ny sykkel.

    Nr. 1 - Vipera CX5.
    Mekaniske skivebremser, doble bremsehendler (et par midt på styret).
    RammeVipera Alu Cross 7500
    GaffelVipera Carbon/Alu
    StørrelserXXS-XS-S-M-L-XL
    dekkKenda SB8
    salSelle Italia X1
    hjulFlow Disc/Shimano nav
    stemFlow Race
    styreFlow Race
    salpinneFlow Race
    bremserSRAM Avid Disc BB-7
    vekt10,1 kg


    Nr 2. Cannondale CAADX 105
    V-bremser, ikke doble hendler.
    Ramme:CAADX Cyclocross, Optimized 6061 Alloy, BB30
    Gaffel:Cannondale Ultra X, carbon blades, 1-1/8"
    Felger:Maddux DRX 6000, 32 hole
    Nav:Formula, RB-51 front, RB-52 rear
    Eiker:Stainless Steel, 15g
    Dekk:Schwalbe Sammy Slick, 700x35c
    Girhendler:Shimano 105 5700
    Bremsehendler:Shimano 105 5700
    Forskifter:Shimano 105 5700, 34.9mm clamp
    Bakskifter:Shimano 105 5700
    Kranksett:FSA Gossamer, BB30, 46/36
    Kassett:Shimano Tiagra 4600, 12-28, 10-speed
    Sete:Cannondale Stage w/ Crmo Rails
    Setepinne:Cannondale C3 alloy, 31.6mmx300mm
    Styre:Cannondale C3 Compact
    Håndtak:Cannondale 3mm Suede w/ gel backing bar tape
    Stem:Cannondale C3, 31.8, 6 deg.
    Styrelager:CAADX Si, 25mm top cap
    Bremsesett:Tektro CR710
    Vekt: 9.34kg

    Vipera | Spinn sykkelshop
    bikebrothers.no
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    @Zomby: Har du sett den Colnago Prestige Cross rammen som er tilsalgs for 7500 sek på terrengsykkel.no? Den bør være midt i blinken for deg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Hadde egentlig tenk å slutte å sykle til jobb når det begynner å bli glatt men vurderer nå å sykle i vinter også. Har fått med meg at jeg må ha et sett med piggdekk, men lurer litt på hvor mye de salterede veiene her på vestlandet sliter på sykkelen? Ser at enkelte anbefaler en billig MTB til vintersykling, så alternativene er å sette piggdekk på den relativt nye Hybridsykkelen (13 000) eller kjøpe en billig MTB på salg nå?

    NB! Sykkelen må stå ute i hele vinter. (men den står inne på jobb)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Etter et impuls kjøp av sykkeljakke/bukse på Amazon ser jeg at det er lagt på et "Import Fees Deposit" er dette toll eller kommet det enda en tollavgift? (vet det kommer mva på hele beløpet)
    Det var kjapp levering, bestilt søndag kveld levert på jobb før 11 i dag! Jakken var merket med "In stock but may require up to 2 additional days to deliver." så nå ble jeg imponert.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.140
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Rocke Rolf: Jeg ville holdt meg unna mekaniske skivebremser pga vedlikeholdet. Forsterkede V bremser er å foretrekke, ergo så ville jeg valgt alternativ nr 2.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville også valgt alternativ 2 men det pga at jeg er jålete og en C'dale er mye kulere enn Vipera, Nakamura, Hard Rocx og de andre norsk-kina merkene.

    En Cannondale har også bra annenhåndsverdi dersom du ønsker å selge den igjen.

    Bremsene på Vipera'en er sannsynligvis overlegne C'dale, Tektro er sjeldent mye å rope hurra for.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    @Zomby: Har du sett den Colnago Prestige Cross rammen som er tilsalgs for 7500 sek på terrengsykkel.no? Den bør være midt i blinken for deg.
    [terrengsykkel.no] Arena - Colnago Prestige Cross Ram

    Denne? Fet som F***!! Men kanskje litt i korteste laget med 51 cm overrør? Racer'n er 53,5.

    Edit: Ser det er 51 cm C-C, tipper det er temmelig midt i blinken. Det blir vel et par cm ekstra målt horisontalt over.

    Mange takk for tipset!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Zomby, synes du fremdeles tubeless funker bra? Er det bedre å kjøre på enn med slanger? Det blir jo ikke noe særlig lettere pga dekkvekten.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Rocke Rolf: Jeg ville holdt meg unna mekaniske skivebremser pga vedlikeholdet. Forsterkede V bremser er å foretrekke, ergo så ville jeg valgt alternativ nr 2.
    Jeg ville også valgt alternativ 2 men det pga at jeg er jålete og en C'dale er mye kulere enn Vipera, Nakamura, Hard Rocx og de andre norsk-kina merkene.

    En Cannondale har også bra annenhåndsverdi dersom du ønsker å selge den igjen.

    Bremsene på Vipera'en er sannsynligvis overlegne C'dale, Tektro er sjeldent mye å rope hurra for.
    Takk for svarene begge to!
    Bekrefter følelsen jeg fikk av Vipera, et merke som i følge Google stort sett selges i Norge? Jeg kjøpe en Giant Crs for et par år siden, den kostet ca 10K, ble hypet på nettet men føltes ikke særlig bra. Fikk aldri godfølelsen med den før den ble stjålet. Var derfor litt redd for det samme med Vipera.

    Men - vil da bremsene på Cannondalen være gode nok? Anonym - du er ikke noe begeistret for de, men spørsmålet er om de vil være gode nok til mitt bruk - stort sett trafikksykling.

    Ut i fra hva jeg har lest trodde jeg mekaniske skivebremser skulle være bedre i vått vær enn v-bremser, og det kan trenges her. Mye regnbyger og mye slam som setter seg på sykkelen når jeg sykler langs veien. Men mere vedlikehold og justeringer ja.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Hva anbefaler dere av såkalte "base layer" i ull? Det syntetiske superundertøyet føles litt kalt nå om morgenen før jeg har blitt varm. (er stort sett bratte nedoverbakker første 4 km) Ser det er stor prisforskjeller på de forskjellige merkene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    @RR Bremsene er mer enn gode nok til all slags bruk.
     

    Ekorre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    679
    Antall liker
    248
    Minutten : Er meget fornøyd med mine fra rapha . Ingen kjipe sømmer/merkelapper som klør. Grei pris om man kjøper bundle
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Disse må vel kjøpes direkte fra Rapha? Har lest DHL tar seg svært godt betalt for å levere til Norge, slik at det nesten blir dobbel pris?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Zomby, synes du fremdeles tubeless funker bra? Er det bedre å kjøre på enn med slanger? Det blir jo ikke noe særlig lettere pga dekkvekten.
    Jeg har hatt en uke borte fra jobben, og så en nattevaktsperiode med generelt lavt energinivå. Det har ikke blitt mange mil, for å si det sånn. Men jeg liker tubeless så langt, og tror jeg er i svarten med den forrige beskrivelsen. Sammenligningen er basert på Hutchinson Fusion 3 tubeless og Michelin Pro 3 Race med Michelin latexslanger.

    Pluss: Komfort, og antageligvis rullemotstand. Punkteringssikkerhet har jeg ingen mening om annet enn at 'ryktet forteller'. De holder vesentlig bedre på lufttrykket enn latexslanger, en drøy uke med influensalignende slapphet og det er fortsatt 4-5 bar...

    Minus: Jævlig trange kanttråder. Hvis du først punkterer tror jeg du kommer til å hate maks mens du prøver å klemme i en slange langs veien. Det er fortsatt bare Hutchinson som leverer dekk, og jeg har ikke sett annet enn 23 mm. Det er nok et savn at man ikke har utvalg i dimensjoner. Kanskje det skjer noe etterhvert? Det er antageligvis også en pest med grisete dekkbytte.

    Når det gjelder 2 way fit hjul ser jeg ingen negative sider. Ekstra valgmulighet for ingen penger.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.337
    Antall liker
    24.978
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er interessant at Campa (og Fulcrum) har fjernet 2-way fit-opsjonen på Bullet Ultra-hjulene (Red Wind XLR) for 2013.

    --

    Hva anbefaler dere av såkalte "base layer" i ull? Det syntetiske superundertøyet føles litt kalt nå om morgenen før jeg har blitt varm. (er stort sett bratte nedoverbakker første 4 km) Ser det er stor prisforskjeller på de forskjellige merkene.
    Sjekk ut Craft og Brynje.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.330
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg vil ha med høy eller 3/4 hals så de fra Brynje så bra ut men var vel dyre. Har du disse selv?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn