Diverse Why 24/192 Music Downloads Make No Sense

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    165
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte bare å tillegge at den er skrevet av Christopher “Monty” Montgomery, skaperen av blant annet Ogg Vorbis, for de som ikke fikk med seg det.

    Altså, ingen hvem som helst.
     
    Sist redigert:

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Var ikke mye debatt her gitt :)
    Veldig bra artikkel! Og lærerik..

    O.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Usedvanlig interessant artikkel. Antagelig lite debattert fordi den var omtalt her for en tid tilbake. Jeg leste den da og leste den igjen nå og er fortsatt enig i det meste han omtaler.

    Tenkte bare å tillegge at den er skrevet av Christopher “Monty” Montgomery, skaperen av blant annet Ogg Vorbis, for de som ikke fikk med seg det.

    Altså, ingen hvem som helst.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.029
    Antall liker
    3.080
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Takk for linken.
    Flott artikkel og morsom lesning. Mye å lære.

    Har bestandig undret meg over alle produsenter av digitale avspillere som sammenligner seg med analoge avspillere, som om analoge avspiller har fasiten? Samme med forsterkerprodusenter som bruker rørforsterkere som referanser.
    "Låter som vinyl" "Låter analogt" "Låter som rør" Drittlei av å se slike sammenlikninger. De er jo ikke i nærheten.
    Kan dem ikke bare si at rør og vinyl er standarden og at de etter 30 år med digital lyd ennå ikke har kommet dit, men prøver febrilsk.
    Det fantastiske er jo at jo mer de sampler og legger på hz, jo lenger fra analog lyd kommer de. Upsample Neil Young?? For noe fjas.

    Litt sidespor, men dette har ligget i bakhodet i mange år.
    /POB
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Fin artikkel som jeg også tok meg tid til å lese på nytt, men mytene og feilslutningene rundt sampling og hi-rez kommer nok leve i hifi-miljøet uansett. Det er ikke intuitivt at mest ikke alltid er best.Det er en ting som artikkelen ikke nevner, og det er bruk av digital volumkontroll som kan ha bruk for ekstra bitdybde.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takk for linken, det var oppklarende for min del.
    Ikke mer enn noen dager siden vi (noen OASere) var på et studiobesøk hvor vi kom blant mye annet inn på highrez, hvor jeg påpekte at bitdybde (fra 16 til 24) etter hva jeg (før) hadde oppfattet/lest kanskje var viktigere enn øket samplingsfrekvens.

    Jeg føler at jeg stadig blir mer overbevist om hva som er av betydning og hva som er av mindre eller knapt noen betydning at all.

    Kvaliteten på innspillingen med fravær av unødvendig (loudnesswar) komprimering er det som virkelig betyr noe.

    Mvh.KW
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.633
    Antall liker
    2.917
    Torget vurderinger
    1
    Kvaliteten på innspillingen med fravær av unødvendig (loudnesswar) komprimering er det som virkelig betyr noe

    Dette er ingen skivebom kw:)

    Jaget etter high-res er i samme gata som kabel, en jakt på ytelse som på ingen måte er en begrensning i formidlingen av musikk.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.465
    Antall liker
    3.453
    Takk for linken.

    Jeg har overhode ingen teknisk innsikt når det gjelder digitale innspillinger,
    men det var morsomt å lese likevel.
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Mulig jeg ikke skjønner artikkelen,men jeg har Hotel California (Eagles) i 5 forskjellige utgaver fra elendig best of cd til DVD Audio plate. DVD Audio plata er i en helt egen kvalitets divisjon. Har og noen DVD og Bluray med samme innhold og er ikke i tvil om at DTS Master er bedre en vanlig DTS. Og jeg er 59 år med dårlig hørsel.
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.212
    Antall liker
    341
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte litt 96/24 vs 44.1/16 på Horten messa .
    Alle mente at 96/24 låt bedre
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.120
    Antall liker
    30.245
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Iflg digital teori gir vel 24 bits noe lavere støygulv, og 96 kHz sampling flytter filterfrekvensen opp til 48 kHz, altså langt utenfor hørbare frekvenser og åpner for slakere filterkurver.

    Om 44.1 kHz gir mer enn ok lydgjengivelse er IMO åpent for debatt, men uansett vil høyere sampling gi fordeler når det gjelder da- konverteringen.

    mvh
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Mulig jeg ikke skjønner artikkelen,men jeg har Hotel California (Eagles) i 5 forskjellige utgaver fra elendig best of cd til DVD Audio plate. DVD Audio plata er i en helt egen kvalitets divisjon. Har og noen DVD og Bluray med samme innhold og er ikke i tvil om at DTS Master er bedre en vanlig DTS. Og jeg er 59 år med dårlig hørsel.
    Fra artikkelen: "I’ve run across a few articles and blog posts that declare the virtues of 24 bit or 96/192kHz by comparing a CD to an audio DVD (or SACD) of the ‘same’ recording. This comparison is invalid; the masters are usually different."
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Har 13 DVD Audio plater som alle låter bedre en CD versjonen, så her må noen hatt bra med flaks vist alle har valgt en annen(bedre) Master.
     
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Mulig jeg ikke skjønner artikkelen,men jeg har Hotel California (Eagles) i 5 forskjellige utgaver fra elendig best of cd til DVD Audio plate. DVD Audio plata er i en helt egen kvalitets divisjon. Har og noen DVD og Bluray med samme innhold og er ikke i tvil om at DTS Master er bedre en vanlig DTS. Og jeg er 59 år med dårlig hørsel.
    Jeg har den samme låta, dog i 4 forskjellige, og opplever akkurat det samme som deg!

    Som nevnt i den aktuelle artikkelen er det veldig viktig med utgangspunktet. Tok de utgangspunkt i 24/196 ukomprimert master, eller 16/44 når de "presset" plata du spiller av fra?
    Det er kilden som spiller noen rolle, ikke målt ytelse ved avspilling...komprimering og EQ spiller en stor rolle når det kommer til vår opplevelse av sluttresultatet, hvis utgangspunktet var bra.

    Om vi spiller inn en plate i 24/196, eller 16/44 spiller ingen rolle, hvis mikrofonen er kjøpt på Biltema...og det sånne som meg som synger :rolleyes:
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    859
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Takker for linken. Meget bra artikkel. Jeg sitter vel igjen med samme resultat uten å kunne mye om det tekniske. Jeg har hatt DVD-audio, SACD spillere. Har hatt og har forsatt en del SACD, DVD-Audio plater uten å noen gang med sikkerhet kunnet si at de har gitt bedre lyd enn CD. Det er også helt klart vært en trend å gi ut SACD plater som i utgangspunktet har vært meget gode innspillinger, produksjoner. Disse innspillingene fungerer selvsagt også meget godt på CD (forutsatt at de er fra samme master). Jeg husker helt klart å ha hørt bedre lyd fra CD enn SACD der selve CD spilleren har vært av bedre kvalitet enn SACD spilleren. Når det gjelder Film blir der litt annereledes, da DVD plater med dolby digital er veldig hardt komprimert og sammenlignet med blu-ray utgaven vil gi en helt annen kvalitet. DVD med DTS er mye bedre da dette formatet antagelig, uten å være sikker, gir tilnærmet like bra lyd som HD. Dette avhenger helt klart også av hvor hardt både dolby digital, DTS sporet er komprimert. Når det gjelder 24 bit musikk elller film, sitter jeg ikke i noen sammenheng igjen med føelsen av at dette har gitt noe løft i forhold til 16 bit.
     
    Sist redigert:

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    462
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    2
    Føler meg ganske som newbie, men kan ikke ha unngått å merke at forutsetningene for Nyquist teoremet virker oversett?
    .. kan gjenskapes perfekt dersom:
    * det ikke finnes innhold av lyd over 1/2 av samlingsfrekvens
    * uendelig varighet av signal
    * implisitt også uendelig bitdybde

    Med 24/96 og en stykkes varighet virker det som om minst 2 av disse er brutt. Hvorvidt avviket er hørbart (eller signifikant)er igjen en annen diskusjon, men selve teoremet antyder jo at vi vil få avvik i den virkelige verden?

    Mvh
    Boden9
     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Har 13 DVD Audio plater som alle låter bedre en CD versjonen, så her må noen hatt bra med flaks vist alle har valgt en annen(bedre) Master.
    Jeg tror at det artikkelforfatteren mener er at en innspilling blir mastret annerledes for en høyoppløst utgivelse enn for en cd-utgivelse; altså ikke at man velger fra en sekk med forskjellige mastringer man har liggende. Ergo har det ikke særlig mye med flaks å gjøre at mastringene er bedre på DVD Audio-platene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.357
    Antall liker
    39.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har 13 DVD Audio plater som alle låter bedre en CD versjonen, så her må noen hatt bra med flaks vist alle har valgt en annen(bedre) Master.
    Det tviler jeg ikke på, men det sier nok ikke så mye om 24/96 vs 16/44.1, bare om hvor dårlige CD-masters har blitt etterhvert som den fordømte lydstyrkekrigen har ødelagt det meste av lydkvalitet på CD. Du kan jo grave frem gamle CD'er fra slutten av 1980-tallet og sammenligne dem med "hirez"-versjoner. Det ligger noen overraskelser der.

    Mine $0.02: Mannen har jo rett. Nedlastet 24/192 er meningsløst. I de få tilfellene hvor jeg har lastet ned sånt, har jeg nedsamplet og lagret det som 24/96 FLAC-filer. Det er også høyere oppløsning enn hva som er nødvendig. 16/44.1 holder til det meste (96 dB dynamikk og 0-22 kHz i frekvens) og 24/48 er godt nok i massevis (120 dB dynamikk og 24 kHz i frekvens). Sammenlign gjerne med avstanden fra støygulvet i lytterommet til toppene i musikken ved "bra høyt" realistisk lyttenivå. Støygulvet ligger kanskje ved 30-35 dB og toppene ved 100-105 dB, og kanskje man er i stand til å høre musikksignal 10-20 dB ned i støygulvet, så kanskje den tilgjengelige dynamikken er ca 90 dB. Det er 90/6=15 bits. Til sammenligning har en god LP ca 70 dB dynamikk, ca 12 bits oppløsning. Du skal ha et ganske spesielt lytterom for å virkelig å kunne gjengi høyere oppløsning enn CD. Mine middelaldrende ører gir seg dessuten et sted rundt 16-17 kHz, så informasjon ved høyere frekvens enn det er bortkastet på meg, dessverre. Da holder det med en samplingrate på 17*2=34 kHz for å få med alle frekvenser jeg kan høre. Det ville overraske meg om jeg selv var i stand til å høre forskjell på identisk mastret 15 bit/34 kHz og høyere oppløsninger som 16/44.1, 24/48 og så videre.

    Edit: De analoge komponentene i signalveien har også et støygulv. Komponenter med spec som "S/N 110 dB" har samtidig spesifisert at oppløsningen er 110/6=18,3 bits. Et tilfeldig eksempel: Mark Levinson No. 436 monoblokker har 76 dB S/N ved normale lyttevolumer rundt 1 W utgangseffekt, altså 12,7 bits oppløsning "nedover". Legg på 6 bits eller deromkring for headroom opp til 500 W utgangseffekt, så får vi ca 18-19 bits oppløsning i den effektforsterkeren, glimrende som den er. Man skal jobbe litt for å få til en analog signalkjede med 20 bits oppløsning.

    Så er det selvsagt noe med praktisk implementasjon, filtersteilhet, osv som gjør at det kan være en fordel å ha litt å gå på i begge retninger, sånn at eventuelle filterartifakter havner utenfor audiobåndet og at det digitale signalet kan toppe på f eks -3 dBFS heller enn å gå helt i taket og skape forvrengning i DAC'en. De som valgte 16/44.1 som standard digitalformat hadde nok tenkt ganske grundig gjennom grensene for menneskelig hørsel. Riktignok tok det noen år før man greide å lage antialiasingfiltre som var bratte nok uten å skape rippel og annen ugreie i audiobåndet (som Boden9 er inne på to innlegg lenger oppe), så lydkvaliteten fra de første CD'ene ville antagelig vært enda bedre hvis man hadde valgt 16/48 fra starten av. At oppsampling før D/A-konvertering har vist seg å være en god idé for å omgå noen av de praktiske begrensningene handler bare om konverteringsprosessen, ikke om å tilføre noen "manglende" informasjon.

    Artikkelen ble først publisert på xiph.org, forresten: 24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Audiofile med heng på hirez får bygge dedikert lytterom med svært lavt støygulv, så de kan få utbytte av noe høyere enn 16 bits. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.357
    Antall liker
    39.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Krav om 24-bits avspilling i bil er derimot "far out". Støygulvet ligger ved 65+ dB ved motorveihastighet, og ørene tåler fortsatt ikke mer enn 100-110 dB før de ramler av. Mellom de to punktene er det bare 40 dB, altså mindre enn 7 bits. Nyere CD'er er komprimert inn i det spennet for å "låte bra" i bil og på portable spillere i bråkete omgivelser. Resten av oppløsningen i 16-bits CD-format blir rett og slett ikke brukt til noe. Har ingen ting med 16-bits format å gjøre, bare med kompresjon, brickwall limiting, og alskens styggedom i hvordan mediet blir brukt.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. Foretrekker Petter Dale og Morten Lindberg intermodulasjons forvrengning mon tro.
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Iflg digital teori gir vel 24 bits noe lavere støygulv, og 96 kHz sampling flytter filterfrekvensen opp til 48 kHz, altså langt utenfor hørbare frekvenser og åpner for slakere filterkurver.

    Om 44.1 kHz gir mer enn ok lydgjengivelse er IMO åpent for debatt, men uansett vil høyere sampling gi fordeler når det gjelder da- konverteringen.

    mvh
    Mulig jeg misforstår deg, men man trenger ikke høyere samplingsrate i avspillingsformatet for å dra nytte av en 96 kHz DAC. Oversampling er nettopp det ordet antyder, en matematisk operasjon som utføres på 44,1 kHz for å forbedre anti-aliasingen i toppen av frekvensspekteret. Samplingsraten økes altså internt og midlertidig av DAC'en for å sikre en glattest mulig overgang i toppen.

    Tvertimot virker det som om man bør unngå en høy samplingsrate i avspillingsformatet siden dette kan lede til intermodulær forvrengning langt ned i det hørbare området (se figur fra omtalt artikkel).

    intermod.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.357
    Antall liker
    39.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm. Foretrekker Petter Dale og Morten Lindberg intermodulasjons forvrengning mon tro.
    Det får de jo svare for selv. Lytterommet og avspillingskjeden hos Stig Erik Tangen er forøvrig ikke helt elendig det heller, og han er vel ingen stor fan av hirez, trur eg.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Har kjøpt min første Bluray audio plate. Patricia Barber. Modern Cool. Betyr dette at jeg like godt kunne kjøpt CD versjonen?
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Når det gjelder støygulv, så påpeker jo artikkelforfatter at 16 bit i praksis er mer enn tilstrekkelig.

    Støygulvet i de fleste rom ligger på rundt 30-50 dB. For at de laveste lydene på CD'en skal være hørbare, så må disse avspilles med et lydtrykk over støygulvet til rommet. Dynamikken til selve avspillingen starter altså ved rundt 30-50 dB, og en bitdybde på 16 gir +96 dB dynamikk fra dette nivået, altså opp til et lydtrykk på 126-146 dB! Dette er med andre ord mer enn tilstrekkelig i praksis og over smertegrensen for de fleste av oss ;)

    I tillegg bidrar dither-teknikker (hvor noise-shaped dither ansees for å være det beste) til å senke støygulvet hos CD ytterligere (120-130 dB dynamikk er målt).

    -105dB.png


    Above: Spectral analysis of a -105dB tone encoded as 16 bit / 48kHz PCM. 16 bit PCM is clearly deeper than 96dB, else a -105dB tone could not be represented, nor would it be audible
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Har kjøpt min første Bluray audio plate. Patricia Barber. Modern Cool. Betyr dette at jeg like godt kunne kjøpt CD versjonen?
    JA, hvis masteren er den samme og nedsampling til 16bit/44,1kHz er gjort av en purist (les; ikke tilhenger av loudness utjevning).

    NEI, om CD-masteren er av dårligere kvalitet eller om det er gjort en dårlig jobb med nedsampling til CD, eller om opptaket var i surround.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Takk. Da fortsetter jeg og kjøpe HD lyd. Har CD plater som er 30 år og mange låter veldig bra, men skal jeg mene noe så syns jeg DVD audio versjonene av di jeg har hatt mulighet til og sammenligne har bedre lyd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.357
    Antall liker
    39.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er min erfaring også, men jeg mener altså at dette handler mer om hvordan formatene blir brukt enn om begrensninger i formatene som sådan. Derimot irriterer jeg meg grønn over enkelte "24-bit studio master quality" downloads som viser seg å være like knallhardt komprimert som CD-versjonen. Da er det ikke mye vits i å betale ekstra for den ekstra oppløsningen, når den likevel aldri blir brukt. (Har opplevd dette med både Linn Records og Naim Label - bare for å nevne et par syndere.)

    Apropos Patricia Barber: Prøv CD-utgaven av hennes gamle "Rendezvous" med Jacky Terrasson, men skru opp volumet 10-12 dB høyere enn du er vant til. Det er en HDCD-innspilling, så den låter aller best på en spiller som kan dekode slikt. Hvem trenger hirez?
     
    Sist redigert:

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Det er min erfaring også, men jeg mener altså at dette handler mer om hvordan formatene blir brukt enn om begrensninger i formatene som sådan. Derimot irriterer jeg meg grønn over enkelte "24-bit studio master quality" downloads som viser seg å være like knallhardt komprimert som CD-versjonen. Da er det ikke mye vits i å betale ekstra for den ekstra oppløsningen, når den likevel aldri blir brukt. (Har opplevd dette med både Linn Records og Naim Label - bare for å nevne et par syndere.)

    Apropos Patricia Barber: Prøv CD-utgaven av hennes gamle "Rendezvous" med Jacky Terrasson, men skru opp volumet 10-12 dB høyere enn du er vant til. Hvem trenger hirez?
    Oppgraderte Michael Jackson Thriller. Ble isteden nedgradering. De CD platene som jeg synes nesten alltid er dårlige er såkalte greatest hits og tilsvarende. Blant CD platene som jeg synes fungerer veldig bra er Jenifer Warnes. The Hunter. Dårlig plate eksempel The best of Manfred Mann's earth band. Tok plata tilbake til butikken da jeg trodde de var feil på den. Ikke feil bare dårlig lyd.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg har Thriller på vinyl fra da den først kom ut. Selv om dynamikken er begrenset til rundt 70 dB, så er det gode 70 dB ;)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er min erfaring også, men jeg mener altså at dette handler mer om hvordan formatene blir brukt enn om begrensninger i formatene som sådan. Derimot irriterer jeg meg grønn over enkelte "24-bit studio master quality" downloads som viser seg å være like knallhardt komprimert som CD-versjonen. Da er det ikke mye vits i å betale ekstra for den ekstra oppløsningen, når den likevel aldri blir brukt. (Har opplevd dette med både Linn Records og Naim Label - bare for å nevne et par syndere.)

    Apropos Patricia Barber: Prøv CD-utgaven av hennes gamle "Rendezvous" med Jacky Terrasson, men skru opp volumet 10-12 dB høyere enn du er vant til. Det er en HDCD-innspilling, så den låter aller best på en spiller som kan dekode slikt. Hvem trenger hirez?
    Cassandra Wilson kanskje;)

    Mvh.KW
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    686
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte CD med Marillion (Fugazi) etter og ha hørt den på LP som låt kjempebra, CD plata var så dårlig at bare la den vekk. Noen år seinere satt jeg og Googla Marillion og leser at CD plata var feilprodusert. Kjøpte en ny versjon som hadde med en ekstra CD i coveret som låter mye bedre dog dårligere en slik jeg opplevde LP utgaven. Mulig komprimerings djevelen er skyld i dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.357
    Antall liker
    39.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Thriller på vinyl fra da den først kom ut. Selv om dynamikken er begrenset til rundt 70 dB, så er det gode 70 dB ;)
    Her er en analyse av den første CD-utgaven og 2008-versjonen:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-98.html#post1272507 (henholdsvis 18 og 11 dB crest factor, dvs avstand fra gjennomsnittlig nivå til peak)
    Special edition fra 2001: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-98.html#post1272656 (12 dB fra gjennomsnittlig nivå til peak)
    Vinyl-utgaven fra 1982: http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-98.html#post1274267 (21 dB fra gjennomsnittlig nivå til peak)

    Om mediet er 12, 16 eller 24 bits er nesten ikke interessant i det hele tatt når platebransjen gjør sånt som dette med innspillingene. Forskjellen på opprinnelig LP og nyeste CD er 10 dB i tapt dynamikk. Det er nesten perverst at den beste dynamikken finnes på en gammel LP heller enn på CD. Det er ikke de tekniske begrensningene i mediet som begrenser kvaliteten, men hva suppegjøkene som bestemmer er i stand til å finne på.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn