Men så er det litt slik med bil som med HiFi at jeg gjerne vil vite hvordan konkurrentene er. Er det umoralsk og dårlig gjort å testkjøre noen til selv om valget egentlig er tatt? Jeg har lest test av nye A3 og det sies at så godt som alt er nytt. Hvor bra er den? Prøvde den gamle A3 men motoren var så pusslete i den. Det hadde også vært moro å prøv nye Mercedes A- klasse og nye Volvo V40. Også nye Golf.
Nye A3 får da skamros over alt; klassens beste sier både AMS og Bil. Sammen med nye Golf har den vel markedets beste utvalg i drivverk og motor. Særlig den nye 140hk 1.4 literen med Cylinder on demand (går på to sylindre ved moderat belastning; 0.48 på blandet kjøring) og ytelser langt bedre enn den opprinnelige Golf GTI til en svært fornuftig pris er da meget interresant. Nye Golf ser veldig bra ut; særlig interiøret som ser ut til å kunne være hentet fra en Volvo til 600 000; antakelig med bedre finish enn i noen Volvo. Men Alfa er jo fin da hvis man ønsker å være individualist.
Men så er det litt slik med bil som med HiFi at jeg gjerne vil vite hvordan konkurrentene er. Er det umoralsk og dårlig gjort å testkjøre noen til selv om valget egentlig er tatt? Jeg har lest test av nye A3 og det sies at så godt som alt er nytt. Hvor bra er den? Prøvde den gamle A3 men motoren var så pusslete i den. Det hadde også vært moro å prøv nye Mercedes A- klasse og nye Volvo V40. Også nye Golf.
Nye A3 får da skamros over alt; klassens beste sier både AMS og Bil. Sammen med nye Golf har den vel markedets beste utvalg i drivverk og motor. Særlig den nye 140hk 1.4 literen med Cylinder on demand (går på to sylindre ved moderat belastning; 0.48 på blandet kjøring) og ytelser langt bedre enn den opprinnelige Golf GTI til en svært fornuftig pris er da meget interresant. Nye Golf ser veldig bra ut; særlig interiøret som ser ut til å kunne være hentet fra en Volvo til 600 000; antakelig med bedre finish enn i noen Volvo. Men Alfa er jo fin da hvis man ønsker å være individualist.
Biler i denne klassen er da et kompromiss og kan man leve med et kjedelig eller klassisk (alt etter smak) ytre når resten er bra. Interiørt ser den ut som et par klasser over og materialkvaliteten skal være førsteklasses. En 140hk turbo bensin med "cylinder on demand", 0.43 på langkjøring, 0-100 på 8.4s, max dreiemoment på 1500 omdreininger, egenvekt på under 1200kg i velutstyrt highline utgave til 298.000 er da virkelig ikke galt. Dessuten er ekstrautstyret billig. En annen slager blir vel 1.6TDI med firehjulstrekk; også den under 300.000...
Men alene blir du ikke med Golf; dette blir Norges mest solgte bil neste år. Man kan gjøre seg original med å spesifisere sære fargevalg som VW kan tilby utenom det regulære fargekartet...
- Lakkforsegling har jeg hørt blandede erfaringer med. Synes ikke gevinsten står i forhold til utgiften. Kjøp deg en flaske Collinite-voks #845 til 16 dollar(!) og legg på så fort du får bilen. Flere mener den fint varer en hel vintersesong. Vanlige detailingråd er styr unna maskinvask, kast den vanlige vaskesvampen og kjøp en god vaskehanske i mikrofiber og bruk to bøtter når du vasker - en til såpe og en til skylling i rent vann.
- Rustbehandling er alltid lurt. Funderud Antirust har fine priser og skal være svært flinke. De har også fettlister som beskytter hjulbuer og Lokari innerskjermer som hindrer dritt i å legge seg på kinkige plasser i hjulhusene (om Giuliettaen ikke har det fra før). Understellet til pene damer passer man best mulig på, gammelt jungelord
- Biltrekk kan være kjekt, men pass på å kjøpe et med myk innside og som puster. Mulig andre vil være mer uvørne med en bil som er pakket inn? Esker på tak og panser osv, støtte seg inntil osv..
Jeg tror jeg skal være litt umoralsk og teste Mercedes A- klasse og Audi A3. Jeg er alt for nysgjerrig på dem. Bilforhandlere kan jo få igjen for det hvis jeg skryter godt av dem til andre. Prøver nok ikke Volvo V40 og nye Golf. To til får holde. Litt kinkig om jeg hadde falt helt for en av de to . Innser mer og mer at bil dreier seg mye om følelser og ikke-følelser. Man kjøper neppe en Alfa om man ikke bryr seg stort om bil og skal bare ha en praktisk bil.
Alfa gt , suzuki swift sport , renault clio v6 sport , porsche cayman , skoda ovtavia rs, ford focus st .. Det meste er vel likare en volvo og mercedes..
Men så er det litt slik med bil som med HiFi at jeg gjerne vil vite hvordan konkurrentene er. Er det umoralsk og dårlig gjort å testkjøre noen til selv om valget egentlig er tatt? Jeg har lest test av nye A3 og det sies at så godt som alt er nytt. Hvor bra er den? Prøvde den gamle A3 men motoren var så pusslete i den. Det hadde også vært moro å prøv nye Mercedes A- klasse og nye Volvo V40. Også nye Golf.
Ja og det var derfor moro å få prøvkjørt den i dag! Jeg fikk en mye bedre inntrykk av nye A3 enn den nåværende. Helt tydelig at det er en helt ny bil ja. Fant meg godt til rette bak rattet og bilen var flott å kjøre. Egentlig ikke noe negativt å si om kjøreegenskapene i det hele tatt, men Giulietta og BMW er enda litt mer sportslig og Alfa´en er fortsatt morsomst å kjøre. Er Alfa´en best totalt sett? Nei, det er den kanskje ikke. Jeg hadde Audi A3 øverst på lista på papiret ført testkjøring så jeg måtte nesten finne ut om jeg gjorde en riktig valg. Konklusjonen er nok mer tja... fordeler og ulemper. Likte A3 meget godt og absolutt en bil jeg kunne tenkt meg, men Giulietta er et mer spennende valg og fant meg enda mer personlig til rette i den. Kvalitetsinntrykket i både BMW 116i og A3 er nok litt høyere. Men ble ikke helt fortrolig med setene i A3 og jeg synes kneet presset vel mye på kanten (det er noe jeg lett irriterer meg over). Flott interiør minus klimaanlegget kanskje. Uvant radiofunkjson men tror egentlig infoskjermen og valgrattet er funkjsonelt og velfungerende med tilvenning. Dog synes jeg lyden var litt dårlig.
Jeg skjønner godt at noen mener denne er markedsleder nå. Uten å ha prøvd Mercedes A-klasse eller Volvo V40.
Jeg hadde satset på 4 eller 5. Nr.7, 8, og 9 hadde jeg nok ikke vurdert. Focus er også et godt valg, mye bil for pengene.
"Sportslige kjøreegenskaper" har lett for å bli slitsomt over tid.
Godt spørsmål. Ideelt sett hadde jeg villet prøvd Guiliettaen en gang til etter A3 testen og jeg måtte ha sjekket mere rundt setet til A3. Jeg hadde hatt lyst på begge to derfor delt førsteplass. Så nei, tja .... Jeg tror Alfa´en vil gi meg mer eieglede og jeg synes det er artig å skille seg litt ut. A3 er jo å se overalt og jeg kan ikke se noen grunn til at den ikke skulle fortsette å være en storselger. Kanskje hadde jeg satt A3 øverst objektivt sett, men bil handler mye om følelser også. Dessuten hadde jeg neppe fått samme pristilbud på ekstrautstyret hos Audi.
Jeg leste et sted at biltesteren mener at Audi nå er markedslederen i denne klassen og jeg er ikke uenig i det nå. Designet er jo såpass pent og såpass ukontroversielt at den fanger bredt. Det vet nok Audi godt og de bryr seg neppe med folk som mener de er for kjedelig og repiterende tror jeg. 3-dørsversjonen er alt for upraktisk i forhold til baksetet men kommende sportpack 5-dørs så blir jo det noe annet. Pris har ikke kommet enda.
Har helt ny A3 som leiebil nå mens jeg er i Hardanger, fin bil men overraskende mye støy i coupeen i forhold til hva jeg forventet fra en premiumbil.
Hvordan den er sammenlignet med biler i samme segment vet jeg ikke.
Alfaen er helt klart den kuleste bilen i segmentet. Men personlig så hadde jeg kjøpt den nye golfen.
Golf er en klasseløs bil som passer meg godt. Den har har blitt kjørt av Paver, Prinser og Jørgen Hattemaker.
Og med nye bensinturboer og DSG så blir den riktig så fjong.
Har helt ny A3 som leiebil nå mens jeg er i Hardanger, fin bil men overraskende mye støy i coupeen i forhold til hva jeg forventet fra en premiumbil.
Hvordan den er sammenlignet med biler i samme segment vet jeg ikke.
Den nye A3 er en helt ny bil, ikke facelift. Bedre på det meste tror jeg. Jeg henger meg ikke så mye opp i støydemping, men ble oppmerksom på hvor stille det var i kuppeen når jeg ble stående på rødt. Hørte knapt at motoren gikk. Virket for meg som at BMW og Audi hadde best støydemping.
Alfaen er helt klart den kuleste bilen i segmentet. Men personlig så hadde jeg kjøpt den nye golfen.
Golf er en klasseløs bil som passer meg godt. Den har har blitt kjørt av Paver, Prinser og Jørgen Hattemaker.
Og med nye bensinturboer og DSG så blir den riktig så fjong.
I utganspunktet så hadde nok Golf vært en ypperlig bil for meg også, men hadde lyst til å velge noe annet enn "folkebilen". Jeg har aldri vært noen flokkmenneske, men mer individualistisk. Og den nye kom for sent for mitt valg uansett. Men har alltid likt Golf.
Det skal bli spennende å måle Giulietta mot A3 om noen år. Se bare hvordan f.eks. Alfa 156 vs A4 eller 166 vs A6 har tippet godt i Alfas favør ettersom årene har gått. Sikkert en bevisst strategi fra Audis side om å trekke flest mulig til de nyeste modellene, men.
Det skal bli spennende å måle Giulietta mot A3 om noen år. Se bare hvordan f.eks. Alfa 156 vs A4 eller 166 vs A6 har tippet godt i Alfas favør ettersom årene har gått. Sikkert en bevisst strategi fra Audis side om å trekke flest mulig til de nyeste modellene, men.
Har helt ny A3 som leiebil nå mens jeg er i Hardanger, fin bil men overraskende mye støy i coupeen i forhold til hva jeg forventet fra en premiumbil.
Hvordan den er sammenlignet med biler i samme segment vet jeg ikke.
Den nye A3 er en helt ny bil, ikke facelift. Bedre på det meste tror jeg. Jeg henger meg ikke så mye opp i støydemping, men ble oppmerksom på hvor stille det var i kuppeen når jeg ble stående på rødt. Hørte knapt at motoren gikk. Virket for meg som at BMW og Audi hadde best støydemping.
Den jeg kjørte var helt stille da jeg ble stående på rødt for den hadde sånn automatisk start/stopp system.
Bilen var helt super den og jeg har ikke kjørt andre biler i samme segment. Det jeg mente med støy er vindstøy allerede ved 80 km/t men det er nok bare forventningene mine som er for høye. Uansett så skulle jeg gjerne hatt den som en privatbil, inntrykket er helt klart positivt.
Har helt ny A3 som leiebil nå mens jeg er i Hardanger, fin bil men overraskende mye støy i coupeen i forhold til hva jeg forventet fra en premiumbil.
Hvordan den er sammenlignet med biler i samme segment vet jeg ikke.
Er du sikker på at det ikke er gammelmodellen du har prøvd? Bilen har jo knapt kommet i salgslokalene og jeg synes det er rart den er kommet på leiemarkedet allerede. Er de første bilene levert kundene?
- Lakkforsegling har jeg hørt blandede erfaringer med. Synes ikke gevinsten står i forhold til utgiften. Kjøp deg en flaske Collinite-voks #845 til 16 dollar(!) og legg på så fort du får bilen. Flere mener den fint varer en hel vintersesong. Vanlige detailingråd er styr unna maskinvask, kast den vanlige vaskesvampen og kjøp en god vaskehanske i mikrofiber og bruk to bøtter når du vasker - en til såpe og en til skylling i rent vann.
- Rustbehandling er alltid lurt. Funderud Antirust har fine priser og skal være svært flinke. De har også fettlister som beskytter hjulbuer og Lokari innerskjermer som hindrer dritt i å legge seg på kinkige plasser i hjulhusene (om Giuliettaen ikke har det fra før). Understellet til pene damer passer man best mulig på, gammelt jungelord
- Biltrekk kan være kjekt, men pass på å kjøpe et med myk innside og som puster. Mulig andre vil være mer uvørne med en bil som er pakket inn? Esker på tak og panser osv, støtte seg inntil osv..
Jeg tror jeg skal være litt umoralsk og teste Mercedes A- klasse og Audi A3. Jeg er alt for nysgjerrig på dem. Bilforhandlere kan jo få igjen for det hvis jeg skryter godt av dem til andre. Prøver nok ikke Volvo V40 og nye Golf. To til får holde. Litt kinkig om jeg hadde falt helt for en av de to . Innser mer og mer at bil dreier seg mye om følelser og ikke-følelser. Man kjøper neppe en Alfa om man ikke bryr seg stort om bil og skal bare ha en praktisk bil.
Prøvde nye Mercedes A-klasse og Audi A3, begge med 122 hk bensin og Volvo V40 T3 150 hk bensin...
Ble litt skuffet over nye Mercedes A-klasse og veldig overrasket av nye V40 så valget mitt ble ny topp utstyrt rød volvo V40 med T3 motoren...diesel var ikke alternativ for meg. Jeg opplevde bla. Volvo V40 som en "større" bil sammelignet med de andre og den har kjøreegenskaper som matcher min tidliger BMW 318d...
Får bilen i midten på november.....
Ble litt skuffet over nye Mercedes A-klasse og veldig overrasket av nye V40 så valget mitt ble ny topp utstyrt rød volvo V40 med T3 motoren...diesel var ikke alternativ for meg. Jeg opplevde bla. Volvo V40 som en "større" bil sammelignet med de andre og den har kjøreegenskaper som matcher min tidliger BMW 318d...
Får bilen i midten på november.....
Alfaen er helt klart den kuleste bilen i segmentet. Men personlig så hadde jeg kjøpt den nye golfen.
Golf er en klasseløs bil som passer meg godt. Den har har blitt kjørt av Paver, Prinser og Jørgen Hattemaker.
Og med nye bensinturboer og DSG så blir den riktig så fjong.
Nå begynner testene av nye Golf å komme. Den skal være aldeles framifrå. Her noen sitater fra Broom:
"Fy søren, den nye Golfen er en utrolig bra bil! – Jeg har sittet og kjørt flere timer i dag og virkelig latt meg imponere, forteller en entusiastisk Benny. Jeg skjønner nesten ikke hva VW-konsernet skal med Audi A3 etter å ha kjørt den nye Golfen. Golf tar et kvantesprang med denne generasjonen. Den er mer komfortabel, har bedre kjøreegenskaper, mer utstyr, bråker mindre, forbruker mindre og slipper ut mindre. Og den har attpåtil blitt inntil 100 kilo lettere. Det skal sannelig ikke bli lett for noen av konkurrentene å holde tritt med denne.
Golf er tilbake som klassens beste bil, og det vil forundre meg stort om den ikke også blir Norges mest solgte flere år framover. eg må si det er lenge siden jeg har blitt så imponert over en ny bil – og det var jeg nok ikke helt forberedt på da jeg satte meg på flyet for å dra hit.
Jeg synes at designet er befriende stramt Tysk i disse tidene med alt for mye ornamentalt orientalsk design. Interiøret setter ny standard for klassen. Skal prøvekjøre...
Ellers kan man vente på A3 sedan som blir rimelig tøff (synes jeg) basert på disse bildene fra Audi (produksjonsmodellen vil antagelig ha andre speil og dørhåntak)
Ok. Har ikke prøvekjørt den, bare prøvesittet, så vet ingenting om hvordan den kjører. Men interiøret likte jeg, sportssetene var veldig gode å sitte i, og førerplassen føltes bra. Den er jo også litt billigere enn de andre i grunnutgaven, så man kan legge til litt mer ekstrautstyr. Spesielt BMW 1-serie er kostbar når nødvendig utstyr er lagt til.
Ja det var mange "kg"...
Og om den nye A3 sedan blir som bildet kan det virkelig være noe... Vurderer å bytte ut min 09 modell A4 med noe nyere kanskje? (kjøpt i 08)
Var på EU kontroll idag.... 4 år gammel. Alt var supert men det er så fint å ha en relativt ny bil.
Nå ryr det på med enda mer panegyriske tester av nye Golf. Bladet Bil er imponert og Dagens Næringsliv har følgende overskrift: " Denne bilen feier konkurentene av banen". Faktisk hevder de at bilen er like stillegående som en Mercedes S-klasse! materialkvaliteten er premium.
Har veldig lyst på en ny Golf nå. Håper at Volkswagen gir den exclusive behandling (skreddersøm av bil fra VW R avdeling). Kunne tenkt meg en Golf med (mer) luksuriøst interiør. Her er Tuareg exclusive