Apropos kabler og musikkbransjen, i tråden "Er dette alvor?" ble det lovet en liste over lydstudioer som benytter såkalte high end-kabler.Hva med selve musikkproduksjonen? Er det noen som utelukkende bruker såkalte sirkuskabler under innspilling av musikken?
Noen som vet hva musikkbransjen mener om slike kabler?
Da jeg her inne påpekte at Bremnes-innspillinger fra omtrent midt i discografien var skamfert i økende grad, ble dette kontant avvist av en hvis gjennomgangmelodi i alle innlegg er at han skjelner de utroligste detaljer pga sin hifi-magiske holdning til passive duppeditter. Noen ganger hører man det man har lyst til å høre.Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
Har tatt dette opp med KKV flere ganger, men de jeg har vært i kontakt med "forstår ikke problemstillingen"....Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
Skuffende å lese. Lurt igjen.
Jeg har så definitivt tatt opp dette med Hillestad. Det ble en ganske interessant meningsutveksling, men jeg tror likevel ikke jeg kjøper noe mer derfra før andre prøvekaniner melder at lydkvaliteten er tilbake. Jeg har allerede brent meg for mange ganger på drittlyd til full pris, så KKV er på min personlige svarteliste inntil videre uansett hvilke ledningsmerker de bruker.Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
Skuffende å lese. Lurt igjen.
Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens begynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.Nettopp.
De som mange andre, ser ut til å sikte seg inn på den gemene hop. Som også favner et mye større omsetningspotensiale i forhold til hva noen skarve audiofile representerer.
Skammelig!
Du som en ihuga musiker; hva synes du om en slik utvikling?
Ikke mulig å være uenig i det.Vinyl, gamle CD'er fra loppemarked og Ebay, nye CDer og downloads fra de få plateselskapene som ennå holder stand, gratis nedlastinger fra archive.org - alt sammen ca tusen ganger mer effektiv vei til god lyd enn å hive penger etter sjarlataner som selger overprisede ledninger med en eller annen voodoo-historie bak.
Jeg hørte på noen Sheryl Crow-CD'er i helgen. Den eneste som låter noenlunde OK var debuten "Tuesday Night Music Club" fra 1995. Alt hun har lagd siden er dynket i den harde forvrengningen fra brickwall limiting og beinhard kompresjon. Bare å kaste.
Men det er i alle fall en god begynnelse!Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens gebynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.
Jeg prøver å påvirke så mye jeg kan der jeg ferdes. Det er det eneste jeg kan gjøre i tillegg til i fremtiden å produsere lyd bedre selv.
Og som sagt, så gjort.Vinyl, gamle CD'er fra loppemarked og Ebay, nye CDer og downloads fra de få plateselskapene som ennå holder stand, gratis nedlastinger fra archive.org - alt sammen ca tusen ganger mer effektiv vei til god lyd enn å hive penger etter sjarlataner som selger overprisede ledninger med en eller annen voodoo-historie bak.
Jeg hørte på noen Sheryl Crow-CD'er i helgen. Den eneste som låter noenlunde OK var debuten "Tuesday Night Music Club" fra 1995. Alt hun har lagd siden er dynket i den harde forvrengningen fra brickwall limiting og beinhard kompresjon. Bare å kaste.
Etter min mening (som er veldig offtopic) er at musikkbransjen sliter på flere lag. Jeg har tro på at Youtube, Spotify og Wimp kan gi musikken tilbake til folket.Men det er i alle fall en god begynnelse!Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens gebynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.
Jeg prøver å påvirke så mye jeg kan der jeg ferdes. Det er det eneste jeg kan gjøre i tillegg til i fremtiden å produsere lyd bedre selv.
"Keep Up the Good Work"!
Håper virkelig at du får følge av flere, for musikken i sin helhet fortjener jo bedre!
Og joda - musikk "må" vel i mer eller mindre grad mastres, før produktet i sin helhet fremstår som ferdig. Men som du også sier - "grensen er knust på store deler av dagens musikk". Det er nesten så det triller en liten tåre her....
Pussig holdning, som jeg er glad jeg ikke deler...... men jeg tror likevel ikke jeg kjøper noe mer derfra før andre prøvekaniner melder at lydkvaliteten er tilbake. Jeg har allerede brent meg for mange ganger på drittlyd til full pris, så KKV er på min personlige svarteliste inntil videre uansett hvilke ledningsmerker de bruker.
Tror ikke konklusjonene er så mye annerledes, nødvendigvis, men jeg er ikke så kategorisk av/på som de aller værste....Forman greier sikkert å svare for seg selv, men det var jo et godt spørsmål. Mitt svar ville vært noe sånt som: Nei, selvsagt ikke. Men det ville vært kledelig å reflektere litt over muligheten av at egne forventninger eller egenskaper ved apparatene har noe med det utfallet å gjøre. Hvis det eneste rådet man har å gi er at "dyrere er alltid bedre", så utsteder man nærmest en blankofullmakt til allslags sjarlataner. Det er det ikke så mye hjelp i.Så en som faktisk hører forskjell, men ikke evner/klare å forklare dette i akademiske vendinger skal altså avskrives som løgner og tullebukk?
Har forøvrig respekt for at du har eksperimentert deg frem til andre konklusjoner enn mine.
Hva gjør det så dyrt?jeg kan produsere en signalkabel som koster meg rundt 2-2.500,. i materialer; denne kabelen leverer sansynligvis over 90% av den ytelsen som er mulig å få ut av en kabel uansett, består av anerkjente materialer og teknisk sett riktige plugger/termineringer.
Jeg forstår hva du mener, men er det da noe poeng i å prøve å skape en best mulig avspillingskjede hvis det ikke skal være "lov" å si at bestemte innspillinger låter så dårlig at de knapt tåler å spilles på en klokkeradio før anlegget "avslører" at de ble ødelagt allerede før krympeplasten ble lagt på?Pussig holdning, som jeg er glad jeg ikke deler.
Jeg forstår forsåvidt hva du mener - og vi har alle ulik tilnærming til avspilling av musikk. Jeg lar ikke vær å kjøpe en innspilling fordi jeg ikke er 100% fornøyd med innspillingskvaliteten. Musikken er fortsatt viktigst for meg. Om innspillingskvaliteten er god i tillegg, så er jo ikke det noen ulempe - men langt fra avgjørende.
Håper aldri jeg noensinne kommer dit at jeg får fokus på å lytte på "lyd og avvik" og bruker anlegget til et "lydanalyseringsinstrument", fremfor en musikkformidler.
Hehe... "If I tell you, I have to kill you afterwards"Hva gjør det så dyrt?jeg kan produsere en signalkabel som koster meg rundt 2-2.500,. i materialer; denne kabelen leverer sansynligvis over 90% av den ytelsen som er mulig å få ut av en kabel uansett, består av anerkjente materialer og teknisk sett riktige plugger/termineringer.
Neutrik RCA- eller XLR-plugger og f.eks. Belden 9463F feltbus-kabel burde gi meterslengder til 350-400 Kr paret, og jeg skjønner ikke hva som kan bli særlig bedre.
PS: Dette av genuin interesse, og ikke kabelkrangling.
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt å prioritere hva man ønsker/ikke ønsker.Jeg forstår hva du mener, men er det da noe poeng i å prøve å skape en best mulig avspillingskjede hvis det ikke skal være "lov" å si at bestemte innspillinger låter så dårlig at de knapt tåler å spilles på en klokkeradio før anlegget "avslører" at de ble ødelagt allerede før krympeplasten ble lagt på?
Her har vi ikke helt samme tilnærming. Jeg går primært etter musikken - uansett innspillingskvalitet - om artisten/låtene er interessante nok. Sågar også enkelte rene "bootleg" utgivelser. Men for all del > Det går mer og mer i vinyl om dagen - og når "ny" (dvs brukt) vinyl skal anskaffes, så leter jeg naturlig nok etter de "riktige" pressingene. For her har man en reéll valgmulighetMitt luksusproblem er fortsatt at det gis ut veldig mye bra musikk med god lyd, pluss back catalog av alt jeg ikke fikk med meg da det var nytt, så tilsammen er det mye mer kvalitetsmusikk å velge mellom enn hva jeg rekker å lytte til. Da kaster jeg ikke bort lyttetid på innspillinger som aldri kan låte bra, men setter på noe annet i stedet og sender bomkjøpene til loppemarkedet.
Min prioritering mht karakteristikk og egenskaper i anlegget er at det skal kunne ivareta både og - på en, for meg, akseptabel måte.For all del, hvis du tåler å høre på all den hyperkomprimerte ulyden som produseres nåtildags og fortsatt glede deg over musikken, så er jo det bra for deg, men da kan du spare veldig mye penger på stereoanlegget.
Hehe..."If I tell you, I have to kill you afterwards"
Det er sølde enkelt; Jeg kjøper inn ledermaterialer etter egen spec. fra en metallurgisk produsent, medgått materiale pluss svinn, isolasjon, nødvendige plugger fra enten WBT eller Neutrik osv. og da blir kostnadene i den størrelsesorden. Vanskeligere er det faktisk ikke.
Synes du virkeilg at et par-tre tusen kr. for et kvalifisert sett på 2 m. balansert signalkabel er "såpass" og "mye penger" da kan jeg ikke hjelpe deg.Hehe... "If I tell you, I have to kill you afterwards"
Det er sølde enkelt; Jeg kjøper inn ledermaterialer etter egen spec. fra en metallurgisk produsent, medgått materiale pluss svinn, isolasjon, nødvendige plugger fra enten WBT eller Neutrik osv. og da blir kostnadene i den størrelsesorden. Vanskeligere er det faktisk ikke.
Såpass... Jaja, så lenge du har moro med det, så.
Ganske så nettopp, skarpt observert av Herr nb. Vi snakker om en viss minimumskvalitet på bitene, som sikrer at kablene blir et ikke-tema i andre settinger. Dessuten så er beløpene i dette tilfellet for ei pølse i slaktetida å regne, og når det slaktes hos meg så går blodet over skosålene..Spreaden mellom prisen på Slukets og Asbjørns DIY-kabler tipper jeg stort sett kan forklares med prisdifferansen på sølv og kobber. Begge deler "fornuftig" priset innen sitt paradigme. Dersom sluket skulle gå konk vil han få mer for sine kabler hos noen som handler metaller, sånn sett henger verden noenlunde sammen.