"Ingen Liker Å Bli Lurt" går løs på hifi-bransjen?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.512
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    @Scrooge: Joda, så bare for meg audiofile gå mann av huse for å sikre seg Bremnes limited innspilt med nordost Odin ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Haha, ok!
    Jeg overså visst i farten sarkasmen i dette. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.036
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hva med selve musikkproduksjonen? Er det noen som utelukkende bruker såkalte sirkuskabler under innspilling av musikken?
    Noen som vet hva musikkbransjen mener om slike kabler?
    Apropos kabler og musikkbransjen, i tråden "Er dette alvor?" ble det lovet en liste over lydstudioer som benytter såkalte high end-kabler.
    Kom noensinne denne listen? Noe som i så fall kan linke til den?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
    Da jeg her inne påpekte at Bremnes-innspillinger fra omtrent midt i discografien var skamfert i økende grad, ble dette kontant avvist av en hvis gjennomgangmelodi i alle innlegg er at han skjelner de utroligste detaljer pga sin hifi-magiske holdning til passive duppeditter. Noen ganger hører man det man har lyst til å høre.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
    Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?
    Skuffende å lese. Lurt igjen.:(
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
    Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?
    Skuffende å lese. Lurt igjen.:(
    Har tatt dette opp med KKV flere ganger, men de jeg har vært i kontakt med "forstår ikke problemstillingen"....
    Oppdaget dette allerede på Svarta Bjørn...
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Skuffende.
    Håper for all del at ikke Morten Lindberg seiler i samme retning?
    Jeg har dessverre ikke hverken (måle)utstyr eller gode nok kunnskaper for å avsløre slikt, så da befinner jeg meg foreløpig i villfarelse omkring dette.:confused:

    Det er jo rett og slett for ille at musikkbransjen skal dikteres av de behovene som primært skal tilfalle lyden fra en kjøkkenradio. Men dette har visst vært diskutert tidligere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    KKV: Har bevisst valgt en annen profil. Audiofile er ikke lenger målgruppe.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Nettopp.
    De som mange andre, ser ut til å sikte seg inn på den gemene hop. Som også favner et mye større omsetningspotensiale i forhold til hva noen skarve audiofile representerer.
    Skammelig!
    Du som en ihuga musiker; hva synes du om en slik utvikling?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.036
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mht Bremnes ville mye vært gjort hvis KKV sluttet å mastre platene hennes så fordømt høyt at de klipper digitalt fra ende til annen. Kanskje den klippingen skjer kontrollert i en brickwall limiter, men resultatet blir omtrent det samme. Det er et vesentlig større problem enn hvorvidt kilometrene av kabler er av riktig merke eller ikke.
    Hvorfor konfronteres så ikke KKV med dette? Jeg må med skam å melde, innrømme at jeg trodde innspillingene generelt fra KKV gjerne lå i et litt høyere kvalitetsskjikt enn som så?
    Skuffende å lese. Lurt igjen.:(
    Jeg har så definitivt tatt opp dette med Hillestad. Det ble en ganske interessant meningsutveksling, men jeg tror likevel ikke jeg kjøper noe mer derfra før andre prøvekaniner melder at lydkvaliteten er tilbake. Jeg har allerede brent meg for mange ganger på drittlyd til full pris, så KKV er på min personlige svarteliste inntil videre uansett hvilke ledningsmerker de bruker.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Hmm.
    En aldri så liten boikott kan vel synes i det fjerne?
    Jeg har i alle fall bitt meg merke i dette, samtidig som at jeg også har klokkertro på at en overgang til "eksotiske" kabler neppe løser problemet.
    Selv om sistnevnte påstand neppe får bifall fra kreti og pleti, så har jeg en hang til å tro på det. :rolleyes:

    Hva er så alternativet?
    Rote litt i ens vinylsamling, i håp om at problemet ikke finnes der? I alle fall hva komprimering og klipping angår?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nettopp.
    De som mange andre, ser ut til å sikte seg inn på den gemene hop. Som også favner et mye større omsetningspotensiale i forhold til hva noen skarve audiofile representerer.
    Skammelig!
    Du som en ihuga musiker; hva synes du om en slik utvikling?
    Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens begynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.
    Jeg prøver å påvirke så mye jeg kan der jeg ferdes. Det er det eneste jeg kan gjøre i tillegg til i fremtiden å produsere lyd bedre selv.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.036
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vinyl, gamle CD'er fra loppemarked og Ebay, nye CDer og downloads fra de få plateselskapene som ennå holder stand, gratis nedlastinger fra archive.org - alt sammen ca tusen ganger mer effektiv vei til god lyd enn å hive penger etter sjarlataner som selger overprisede ledninger med en eller annen voodoo-historie bak.

    Jeg hørte på noen Sheryl Crow-CD'er i helgen. Den eneste som låter noenlunde OK var debuten "Tuesday Night Music Club" fra 1995. Alt hun har lagd siden er dynket i den harde forvrengningen fra brickwall limiting og beinhard kompresjon. Bare å kaste.

    Hvilke ledninger som er brukt ved inn- og avspilling er bare ikke en faktor for lydkvaliteten.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Vinyl, gamle CD'er fra loppemarked og Ebay, nye CDer og downloads fra de få plateselskapene som ennå holder stand, gratis nedlastinger fra archive.org - alt sammen ca tusen ganger mer effektiv vei til god lyd enn å hive penger etter sjarlataner som selger overprisede ledninger med en eller annen voodoo-historie bak.

    Jeg hørte på noen Sheryl Crow-CD'er i helgen. Den eneste som låter noenlunde OK var debuten "Tuesday Night Music Club" fra 1995. Alt hun har lagd siden er dynket i den harde forvrengningen fra brickwall limiting og beinhard kompresjon. Bare å kaste.
    Ikke mulig å være uenig i det.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens gebynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.
    Jeg prøver å påvirke så mye jeg kan der jeg ferdes. Det er det eneste jeg kan gjøre i tillegg til i fremtiden å produsere lyd bedre selv.
    Men det er i alle fall en god begynnelse!
    "Keep Up the Good Work"!
    Håper virkelig at du får følge av flere, for musikken i sin helhet fortjener jo bedre!
    Og joda - musikk "må" vel i mer eller mindre grad mastres, før produktet i sin helhet fremstår som ferdig. Men som du også sier - "grensen er knust på store deler av dagens musikk". Det er nesten så det triller en liten tåre her....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Vinyl, gamle CD'er fra loppemarked og Ebay, nye CDer og downloads fra de få plateselskapene som ennå holder stand, gratis nedlastinger fra archive.org - alt sammen ca tusen ganger mer effektiv vei til god lyd enn å hive penger etter sjarlataner som selger overprisede ledninger med en eller annen voodoo-historie bak.

    Jeg hørte på noen Sheryl Crow-CD'er i helgen. Den eneste som låter noenlunde OK var debuten "Tuesday Night Music Club" fra 1995. Alt hun har lagd siden er dynket i den harde forvrengningen fra brickwall limiting og beinhard kompresjon. Bare å kaste.
    Og som sagt, så gjort.
    Her bladde jeg meg frem til et par "sorte perler" - hhvis Paul Simon - "One Trick Pony" og "The Best Of Jon and Vangelis".
    Av en eller annen grunn så føler jeg at "pelsen" på kroppen reiser seg?
    "Rufsete" kablinger mellom de respektive enheter, tiltross....
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg synes det er en skandale. At komprimert musikk låter nå enn ved komprimeringens gebynnelse. Ikke missforstå, jeg synes mastret musikk låter bedre enn ubehandlet, men grensen er knust på store deler av dagens musikk.
    Jeg prøver å påvirke så mye jeg kan der jeg ferdes. Det er det eneste jeg kan gjøre i tillegg til i fremtiden å produsere lyd bedre selv.
    Men det er i alle fall en god begynnelse!
    "Keep Up the Good Work"!
    Håper virkelig at du får følge av flere, for musikken i sin helhet fortjener jo bedre!
    Og joda - musikk "må" vel i mer eller mindre grad mastres, før produktet i sin helhet fremstår som ferdig. Men som du også sier - "grensen er knust på store deler av dagens musikk". Det er nesten så det triller en liten tåre her....
    Etter min mening (som er veldig offtopic) er at musikkbransjen sliter på flere lag. Jeg har tro på at Youtube, Spotify og Wimp kan gi musikken tilbake til folket.
    Musikken er jo også blitt overkommersialisert.
    Fikk svar på mine prosjektsøknader i Fond for utøvende kunstnere (kulturrådet) i går. Rikskonsertene og liknende institusjoner blir lagt ned eller nedgradert for at pengene skal bli "friere" og delt ut i fond som man kan søke på i stedet. Jeg søkte om 400.000,- til forskjellige prosjekter og turneer. Fikk ikke en krone, men av de 25 som fikk var navn som Silje Nergård, Jarle Bernhoft og Turboneger. Mon tro hvorfor de trenger 30.000,- de neste fire månedene? Hvorfor legge ned kultur for å gi de største navnene pengene i stedet.
    Hjertesukk herfra (dog ikke så nyansert).
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    1.129
    Tyypisk at "superkommerse" utøvere som de tre eksemplene du nevner, blir prioritert.
    De to første kan jeg gjerne forholde meg til, men "Turboneger"? Sikkert noen som vil protestere nå, så jeg får gjemme meg bak min relativt fremskredne alder.
    Ellers er det nok nærliggende å mene som du sier, hva "kulturen" angår.
    Nok et eksempel på at økonomi og profitt til syvende og sist styrer nær sagt alt. :mad:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.171
    Antall liker
    19.219
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ..... men jeg tror likevel ikke jeg kjøper noe mer derfra før andre prøvekaniner melder at lydkvaliteten er tilbake. Jeg har allerede brent meg for mange ganger på drittlyd til full pris, så KKV er på min personlige svarteliste inntil videre uansett hvilke ledningsmerker de bruker.
    Pussig holdning:confused:, som jeg er glad jeg ikke deler.

    Jeg forstår forsåvidt hva du mener - og vi har alle ulik tilnærming til avspilling av musikk. Jeg lar ikke vær å kjøpe en innspilling fordi jeg ikke er 100% fornøyd med innspillingskvaliteten. Musikken er fortsatt viktigst for meg. Om innspillingskvaliteten er god i tillegg, så er jo ikke det noen ulempe - men langt fra avgjørende.
    Håper aldri jeg noensinne kommer dit at jeg får fokus på å lytte på "lyd og avvik" og bruker anlegget til et "lydanalyseringsinstrument", fremfor en musikkformidler.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @ptb - totally missing the point, Sir.

    Det er slett ikke snakk om å bruke anlegget til lydanalysering, men til ørenfryd.

    I helgen hadde jeg fire mann innom, nå skal alle ha seg bedre anlegg, etter å ha lyttet til mitt. De var forbløffet over lydperspektivet, rikdommen i gjengivelsen og detaljene de aldri hadde hørt før.
    Jeg demonstrerte konsekvensene av "Loudness War" - spilte ting fra stereoens barndom, viste til nyere produksjoners urealistiske gjengivelse og perspektiver og fattige dybde i sammenligning. De var dypt begeistret, og samtidig forbannet over hva de hadde gått glipp av.

    KKV har et problem - de har en stall artister som har vært med en stund, og hvis stemmer krever en del prosessering ... Og så ønsker de i tillegg å spare penger på produksjonene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.171
    Antall liker
    19.219
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Tror vel neppe at jeg totalt har misset poenget, relatert til min kommentar til @Asbjørn´s innlegg. Å dra det så langt at man ikke kjøper musikk grunnet lydkvaliteten - ja da er det (i min term) mer "analyserende" lytting, enn musikknytelse.

    Jeg er på ingen måte uenig i at det er noe dr.. med innspillingskvalitet som kunne vært mye bedre. Det meste av musikk fortjener at lyden også prioriteres høyt, hvilket det dessverre ser ut til å bli vanligere og vanligere å prioritere ned. Kanskje ikke så rart, når storkonsumenter av musikk langt fra er oss "audiofile", men de med MP3/mob.tel/Ipod m/Koss Porta Pro uten på lua:).

    Men... å unngå å kjøpe musikk fordi jeg ikke er fornøyd med innspillingskvaliteten - dit håper jeg ikke jeg kommer. Og jeg håper heller ikke at jeg havner der at jeg har for mye fokus på å "irritere meg over avvik" fremfor å nyte musikken - godt, eller mindre godt innspilt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.845
    Antall liker
    26.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Diskusjonen nå hører egentlig mest hjemme i lydstyrkekrigtråden, men pytt:
    Det er veldig mye interessant musikk som er komprimert til det ulidelige der ute. Forsåvidt greit å høre på i hørlurar på bussen, men på et godt stereoanlegg bare slitsomt. Nå er det store markedet hørlur-folket, og plateselskaper skal nå engang selge plater.

    Jeg er veldig glad for at det finnes god musikk som ikke er komprimert til det ulidelige der ute. Om alt hadde hørtes ut som KKV hadde jeg ikke trengt et godt stereoanlegg.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.600
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Eier ikke en eneste plate fra Skrekkelig Kulturverksted... er det virkelig så ille? Har jo fått rosende omtale gang på gang tidligere.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.845
    Antall liker
    26.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    La buksebena blafre av Engleskyts med Berntsen og Asheim, Sluket.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    3.988
    Jeg har ikke så mange nye fra KKV, men "over en by" med ho Kari B låter ikke ekte, men den er ikke ulidelig heller. Blir spilt noe iallefall.
    Det finnes langt være eksempler. Siste med Cohen var direkte fæl :(

    Men jeg tok den om flagrende bukseben. Det blir som regel mye i bunnen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.845
    Antall liker
    26.088
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I mitt eksempel er det et kirkeorgel som flytter luft. Ikke mye postprosessering av tomikrofonopptaket heller, såvidt jeg kan høre.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    3.988
    Det ække lett ;-) Men jeg tar det som en anbefaling. Kirkeorgel er bra saker.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er millioner av timer med musikk jeg ikke har lyttet til "der ute."

    Jeg har begrenset med tid til lytting, og kan vanskelig få med meg mer enn noen promiller av det som er tilgjengelig.

    Derfor syns jeg det er helt i orden å være kresen til hva jeg skal bruke tid på. At noe er musikalsk avhenger ikke nødvendigvis av at det er produsert med maksimal dynamisk gjengivelse, men det at folkene bak har en forkjærlighet for realistisk gjengivelse er gjerne et kvalitetstegn når det gjelder hva man har i vente.

    Så jeg har overhodet ingen problemer med å melde at "det der, det gidder jeg ikke lytte til," om det ikke engasjerer.
    Lilly Allens debutalbum var minst like komprimert som Gnarls Barkleys ditto - men det første lyttet jeg til, mens jeg ikke orket å lytte til det andre.
    Likevel er disse grundige unntakstilfeller når det gjelder hva jeg ønsker å bruke tid på, foran anlegget.

    For verden er fylt med fantastisk musikk jeg aldri kommer til å rekke å få lyttet til! (Og en god del jeg kommer til å rekke å få med meg.)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.600
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Så en som faktisk hører forskjell, men ikke evner/klare å forklare dette i akademiske vendinger skal altså avskrives som løgner og tullebukk?
    Forman greier sikkert å svare for seg selv, men det var jo et godt spørsmål. Mitt svar ville vært noe sånt som: Nei, selvsagt ikke. Men det ville vært kledelig å reflektere litt over muligheten av at egne forventninger eller egenskaper ved apparatene har noe med det utfallet å gjøre. Hvis det eneste rådet man har å gi er at "dyrere er alltid bedre", så utsteder man nærmest en blankofullmakt til allslags sjarlataner. Det er det ikke så mye hjelp i.

    Har forøvrig respekt for at du har eksperimentert deg frem til andre konklusjoner enn mine.
    Tror ikke konklusjonene er så mye annerledes, nødvendigvis, men jeg er ikke så kategorisk av/på som de aller værste....

    Det jeg personlig har funnet ut er at det er et visst MINSTENIVÅ på kvalitet/utførelse av en kabel med tilhørende arbeid/terminering/plugger. Ved dette minstenivået ligger det nivået hvor "The Law of Diminished Returns" slår inn for min egen del. Jallakabler, Claes O., Biltema etc. ligger gjerne UNDER dette nivået i ytelse, og det er denne forskjellen JEG refererer til som klart hørbar. Kort fortalt så opplever jeg det slik et jeg kan produsere en signalkabel som koster meg rundt 2-2.500,. i materialer; denne kabelen leverer sansynligvis over 90% av den ytelsen som er mulig å få ut av en kabel uansett, består av anerkjente materialer og teknisk sett riktige plugger/termineringer. Dermed er min nattesøvn og tekniske/lydmessige behov tilfredsstilt. Trenger ikke gruble eller bekymre meg om den delen av utstyrsrekka, og kan bruke tid og ressurser der det betaler seg bedre. Ferdige kabler med denne oppbygging og material/byggekvalitet er å få kjøpt for alt fra tre tusen og oppover.

    Mitt enkle spørsmål til forman var kun ment til å fremskaffe en avklaring på hva jeg skal kalle en del av mine gode audiofile venner.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jeg kan produsere en signalkabel som koster meg rundt 2-2.500,. i materialer; denne kabelen leverer sansynligvis over 90% av den ytelsen som er mulig å få ut av en kabel uansett, består av anerkjente materialer og teknisk sett riktige plugger/termineringer.
    Hva gjør det så dyrt?

    Neutrik RCA- eller XLR-plugger og f.eks. Belden 9463F feltbus-kabel burde gi meterslengder til 350-400 Kr paret, og jeg skjønner ikke hva som kan bli særlig bedre.

    PS: Dette av genuin interesse, og ikke kabelkrangling.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.036
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pussig holdning:confused:, som jeg er glad jeg ikke deler.

    Jeg forstår forsåvidt hva du mener - og vi har alle ulik tilnærming til avspilling av musikk. Jeg lar ikke vær å kjøpe en innspilling fordi jeg ikke er 100% fornøyd med innspillingskvaliteten. Musikken er fortsatt viktigst for meg. Om innspillingskvaliteten er god i tillegg, så er jo ikke det noen ulempe - men langt fra avgjørende.
    Håper aldri jeg noensinne kommer dit at jeg får fokus på å lytte på "lyd og avvik" og bruker anlegget til et "lydanalyseringsinstrument", fremfor en musikkformidler.
    Jeg forstår hva du mener, men er det da noe poeng i å prøve å skape en best mulig avspillingskjede hvis det ikke skal være "lov" å si at bestemte innspillinger låter så dårlig at de knapt tåler å spilles på en klokkeradio før anlegget "avslører" at de ble ødelagt allerede før krympeplasten ble lagt på?

    Mitt luksusproblem er fortsatt at det gis ut veldig mye bra musikk med god lyd, pluss back catalog av alt jeg ikke fikk med meg da det var nytt, så tilsammen er det mye mer kvalitetsmusikk å velge mellom enn hva jeg rekker å lytte til. Da kaster jeg ikke bort lyttetid på innspillinger som aldri kan låte bra, men setter på noe annet i stedet og sender bomkjøpene til loppemarkedet.

    For all del, hvis du tåler å høre på all den hyperkomprimerte ulyden som produseres nåtildags og fortsatt glede deg over musikken, så er jo det bra for deg, men da kan du spare veldig mye penger på stereoanlegget. Den lydkvaliteten er lagd for avspilling på portable enheter i miljø med mye bakgrunnstøy, så du trenger ikke noe stasjonært anlegg i det hele tatt, langt mindre et godt et. De eventuelle nyanseforskjellene mellom kabler og andre audiofile remedier blir også helt uinteressante.

    Jeg forstår rett og slett ikke hvordan noen av oss kan hevde å finlytte seg frem til store og avgjørende forskjeller mellom ledningsbiter, og samtidig være nærmest immune mot den forvrengningen fra hyperkomprimert lyd som jeg opplever som øreskjærende.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.600
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    jeg kan produsere en signalkabel som koster meg rundt 2-2.500,. i materialer; denne kabelen leverer sansynligvis over 90% av den ytelsen som er mulig å få ut av en kabel uansett, består av anerkjente materialer og teknisk sett riktige plugger/termineringer.
    Hva gjør det så dyrt?

    Neutrik RCA- eller XLR-plugger og f.eks. Belden 9463F feltbus-kabel burde gi meterslengder til 350-400 Kr paret, og jeg skjønner ikke hva som kan bli særlig bedre.

    PS: Dette av genuin interesse, og ikke kabelkrangling.
    Hehe...:cool: "If I tell you, I have to kill you afterwards"

    Det er sølde enkelt; Jeg kjøper inn ledermaterialer etter egen spec. fra en metallurgisk produsent, medgått materiale pluss svinn, isolasjon, nødvendige plugger fra enten WBT eller Neutrik osv. og da blir kostnadene i den størrelsesorden. Vanskeligere er det faktisk ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.171
    Antall liker
    19.219
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg forstår hva du mener, men er det da noe poeng i å prøve å skape en best mulig avspillingskjede hvis det ikke skal være "lov" å si at bestemte innspillinger låter så dårlig at de knapt tåler å spilles på en klokkeradio før anlegget "avslører" at de ble ødelagt allerede før krympeplasten ble lagt på?
    Selvfølgelig er det opp til hver enkelt å prioritere hva man ønsker/ikke ønsker.
    Mitt luksusproblem er fortsatt at det gis ut veldig mye bra musikk med god lyd, pluss back catalog av alt jeg ikke fikk med meg da det var nytt, så tilsammen er det mye mer kvalitetsmusikk å velge mellom enn hva jeg rekker å lytte til. Da kaster jeg ikke bort lyttetid på innspillinger som aldri kan låte bra, men setter på noe annet i stedet og sender bomkjøpene til loppemarkedet.
    Her har vi ikke helt samme tilnærming. Jeg går primært etter musikken - uansett innspillingskvalitet - om artisten/låtene er interessante nok. Sågar også enkelte rene "bootleg" utgivelser. Men for all del > Det går mer og mer i vinyl om dagen - og når "ny" (dvs brukt) vinyl skal anskaffes, så leter jeg naturlig nok etter de "riktige" pressingene. For her har man en reéll valgmulighet :)
    For all del, hvis du tåler å høre på all den hyperkomprimerte ulyden som produseres nåtildags og fortsatt glede deg over musikken, så er jo det bra for deg, men da kan du spare veldig mye penger på stereoanlegget.
    Min prioritering mht karakteristikk og egenskaper i anlegget er at det skal kunne ivareta både og - på en, for meg, akseptabel måte.:)

    Beklager om dette ble OT for enkelte.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hehe...
    "If I tell you, I have to kill you afterwards"

    Det er sølde enkelt; Jeg kjøper inn ledermaterialer etter egen spec. fra en metallurgisk produsent, medgått materiale pluss svinn, isolasjon, nødvendige plugger fra enten WBT eller Neutrik osv. og da blir kostnadene i den størrelsesorden. Vanskeligere er det faktisk ikke.

    Såpass... :D Jaja, så lenge du har moro med det, så.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.600
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Hehe...:cool: "If I tell you, I have to kill you afterwards"

    Det er sølde enkelt; Jeg kjøper inn ledermaterialer etter egen spec. fra en metallurgisk produsent, medgått materiale pluss svinn, isolasjon, nødvendige plugger fra enten WBT eller Neutrik osv. og da blir kostnadene i den størrelsesorden. Vanskeligere er det faktisk ikke.

    Såpass... :D Jaja, så lenge du har moro med det, så.
    Synes du virkeilg at et par-tre tusen kr. for et kvalifisert sett på 2 m. balansert signalkabel er "såpass" og "mye penger" da kan jeg ikke hjelpe deg.
     
    N

    nb

    Gjest
    Spreaden mellom prisen på Slukets og Asbjørns DIY-kabler tipper jeg stort sett kan forklares med prisdifferansen på sølv og kobber. Begge deler "fornuftig" priset innen sitt paradigme. Dersom sluket skulle gå konk vil han få mer for sine kabler hos noen som handler metaller, sånn sett henger verden noenlunde sammen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.600
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23
    Spreaden mellom prisen på Slukets og Asbjørns DIY-kabler tipper jeg stort sett kan forklares med prisdifferansen på sølv og kobber. Begge deler "fornuftig" priset innen sitt paradigme. Dersom sluket skulle gå konk vil han få mer for sine kabler hos noen som handler metaller, sånn sett henger verden noenlunde sammen.
    Ganske så nettopp, skarpt observert av Herr nb. Vi snakker om en viss minimumskvalitet på bitene, som sikrer at kablene blir et ikke-tema i andre settinger. Dessuten så er beløpene i dette tilfellet for ei pølse i slaktetida å regne, og når det slaktes hos meg så går blodet over skosålene..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.195
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Er designen hemmelig, Sluket? Eller skal man si bransjekollega? Smisk, smisk.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.523
    Antall liker
    3.988
    ptb ^

    Det finnes ett hav av interessante bootleg innspillinger og andre innspillinger hvor det finnes støy og fnidder, skurr og rar eq. Det finnes interessante innspillinger helt tilbake til 20-30 tallet som imho er verd å lytte til på ett godt anlegg. Faktisk så krever disse noe av anlegget også. Louise Armstrong er bare ett eksempel på musikk ett anlegg må beherske. Callas ett annet.

    Men så har vi moderne utgivelser som er laget for å spille "godt" på små anlegg. Disse blir så jæ.. store på gode anlegg. Larger than life. Det er ikke noe artig å kikke ned i drøvelen på vokalisten. Hvordan ivaretar man egentlig dette i anlegget? Jeg skjønner ikke.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn