Høyttalere Hva synes du om rundstrålende høyttalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.674
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Musikkopptak og gjengivelse er to forskjellige områder.
    Selvsagt.
    Refleksjoner her blir ulikt.
    Ja. Men om man innfinner seg med at det vil være refleksjoner i rommet man lytter i (fordi det er et multifunksjonsrom f.eks.) kan det være en god ide å se på hva som gjør disse refleksonene minst skadelige/best bidragsytende til musikkopplevelsen.
    Foreløpig har jeg to svar:
    1) Høyttaleren bør ha en spredningskarakteristikk som er uniform i frekvensdomenet.
    2) Høyttaleren må stå 1m eller mer fra nærmeste reflekterende flate.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Musikkopptak og gjengivelse er to forskjellige områder.
    Selvsagt.
    Refleksjoner her blir ulikt.
    Ja. Men om man innfinner seg med at det vil være refleksjoner i rommet man lytter i (fordi det er et multifunksjonsrom f.eks.) kan det være en god ide å se på hva som gjør disse refleksonene minst skadelige/best bidragsytende til musikkopplevelsen.
    Foreløpig har jeg to svar:
    1) Høyttaleren bør ha en spredningskarakteristikk som er uniform i frekvensdomenet.
    2) Høyttaleren må stå 1m eller mer fra nærmeste reflekterende flate.
    Jepp. Vet ikke om du har målt og sjekket, men i ditt lytterom ville jeg tippe du unngår siderefleksjoner helt. Trolig sendes siderefleksjonen bakover i rommet uten å treffe lytteposisjonen og kommer da først tilbake via bakvegg med ganske lavt nivå. Og med takabsorbentene, har du primært bare noen tidlige refleksjoner fra frontveggen.

    Hadde du plassert de samme høyttalerne i et lite og smalt rom uten store tiltak, så er jeg ikke sikker på om du ville ha foretrukket den type høyttaler. Resultatet hadde i alle fall vært meget annerledes.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er varierande i kva grad refleksjonar forstyrrar eller rett og slett forbetrar realismen i ei musikalsk oppleving. Ulike konsertsalar høyrest ulike ut. Ulike opptaksprodusentar høyrest ulike ut, og ulike mikrofonteknikkar høyrest ulike ut. Blumlein og A/B er begge veldig greie med rundstrålande høgtalarar, Blumlein kanskje den beste.
    Når det gjeld produsentar, er det nokre favorittar eg har (t.d. Christopher Bishop og Christopher Parker i EMI på ASD-serien) som høyrest svært godt ut via MBL 101. Medan andre opptak (døme: Kaizers orkester) sine kvalitetar kanskje kjem minst like godt fram på JBL-høgtalarar.
    Nokre seine refleksjonar er så lette å detektere med øyret at dei berre vert oppfatta som dette. Men tidlege refleksjonar (som når mine rundstrålarar står for tett på udempa veggflater) kan verke meir grautande. Difor må det jobbast med plassering. Eg har ikkje ei strigla vitskapeleg tilnærming til denne plasseringa, men brukar den handverksmessige måten med prøving, feiling, og endå meir prøving. Så har eg eit greitt resultat akkurat no, men håpar å få det endå betre ved neste korsveg.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.674
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Jeg har alltid likt Kaizers' musikk, men produksjonen har vært alt fra medioker til forferdelig. Tenk om de hadde vært skrudd like godt som Frank-trilogien til Tom Waits. Sukk.)

    Refleksjonene fra frontveggen hos meg kommer sent nok og er også relativt lave i amplitude på grunn av toe-in og dipol spredningskarakteristikk. Hadde jeg hatt rundstrålere ville frontveggrefleksjonene hatt større amplityde og en frekvensgang som sikkert var (ennå) likere direktelyden. Videre tror jeg at om jeg hadde hatt anledning til å spille i et skoeskeformet rom (minst 4x5 m BxD) kunne jeg fått like gode resultater med normal møblering.
    Absorbenten i taket har også god effekt på akustikken i stuen. Kjekt med et akustisk hull i taket, kan man si.

    @vinterand: Mitt første innlegg var vel harskt, og jeg beklager det, men jeg mener at du trekker noen konklusjoner som du muligens vil revurdere om du leser Toole. Du trenger forresten ikke, som orso også er inne på, konkludere som Toole.
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    1
    Symmetrisk oppsett i symmetrisk rom. Linkwitz har mange tanker om dette, ditto Moulton og selvsagt utviklerne til MBL, alle har skrevet mye om prinsippet. (B&O dummet seg ut ved lansering av BL5, ved å si at "de kan plasseres hvor som helt, og vil likevel gi et stereobilde." Det var Moulton ganske forbannet over.)
    Dansktalende som måtte mene at andre er idioter som ikke vet noe om stereo, om man vil ha refleksjoner, vet tydeligvis ikke mye selv om stereo, om utgangspunktet for arbeidet med stereo-effekter, og om det store kompromisset som dagens "to-høyttalers stereo" utgjør i forhold til idealene man eksperimenterte med i stereoens barndom.

    Personlig finner jeg lyden fra slike høyttalere langt mer tiltrekkende som musikkgjengskaping enn hva jeg opplever foran mer tradisjonelle oppsett. Horn-høyttalere forsøker å eliminere problemer ved rominteraksjon ved å foreta en modulering av direktelyden som skal være uniform, altså romuavhengig, før den treffer lytter -- og dette prinsippet finner jeg også mer tiltrekkende enn tradisjonelle oppsett, det er som om jeg får en tilleggsinformasjon jeg trenger for å oppleve det jeg lytter til som tilnærmet rett, i stedet for bare en tilnærming.

    (Min preferanse kan muligens skyldes at jeg fra jeg var bitteliten daglig hørte pianomusikk godt avspilt fra et piano, som ikke var utstyrt med trakter fra instrument til lytter, men som stod fritt i et værelse og sendte lyd ut i alle retninger.)
    Igen som med Valentino vil jeg bede dig om at påpege hvor det er jeg tager fejl, når mit personelige mål er at gengive kilden så nøjagtigt som muligt, det men kalde hi-fi højtroværdig i gengivelsen.

    Det synes jeg ville være rimeligt at du lagde på bordet, når du nu beskylder mig for ikke at have forstået noget som helst, og jeg er som sagt ligeglad med hvad du synes er godt og dårligt og hvad du tror og synes og hvilke præferencer du har. Det som stort set fylde hele dit indlæg.

    Jeg gør mig trods alt den ulejlighed at prøve forklarer hvorfor jeg mener det jeg gør, Kan også forstår at du mener at de teorier jeg kommer med er gamle og utidssvarende/outdated, det er jeg sådan fløjtende ligeglad med.
    Så længe der ikke kommer afgørende beviser og viden på bordet som fortæller at jeg tager fejl.

    Vil også tilføje at symmetrisk opstilling plus generelt korrekt opstilling af højtalerne naturligvis også er en vigtig del af min teori.

    Og endnu engang at den elektronik som er bag højtalerne er mindst lige så vigtig som højtaleren selv, og som jeg nævnte tidligere er det overordentligt svært at købe udstyr således at det på overbevisende måde kan bevises at den teori om stereo som jeg står for er korrekt.
    For netop mangler i det elektroniske udstyr har en afgørende betydning for at det sjældent lykkes at lave et helt frit og naturtro lydbillede. Men mere et perspektiv som virker bundet/har forbindelse til et sæt højtalere.

    Som jeg tidligere nævnte kunne for ringe/dårligt elektronisk udstyr være en faktor/årsag til at mange søger og anbefaler andre veje så som dipoler bagudvendte enheder, basrefleks osv ting som måske tilfører lydbilledet noget af det som man synes mangler.
    Og jeg synes det er helt ok, man skal bare ikke bruge det som et argument for at jeg ikke ved hvad jeg taller om og iøvrigt ikke har forstået noget som helst af hvordan stereo virker, og iøvrigt heller ikke ved en dyt om hvad hi-fi er.

    Jeg savner ikke selv rum og perspektiv og variation fra plade til plade af dette, jeg har det i en grad som jeg ikke mindes at have hørt andre steder selvom jeg ikke bruger dipoler osv men ganske almindelige kasse-højtaler.

    jeg kan på en plade have det største perspektiv/rum som jeg har hørt fra et stereoanlæg, og på den næste plade nået nær det mindste perspektiv jeg hørt, den næste plade er måske en domkirker hvor der fokuseret på et meget dybt og højt lydbillede. osv. kan også gengive et piano i naturlig størrelse så det faktisk står i rummet hvis det er på pladen. Det var så lidt blær/skryte, men ikke kun det, det er også et fysisk bevis for at den teori jeg har fremlagt og arbejder efter holder.

    Alle oplysninger som skal bruges for at genskabe en begivenhed lægger efter min erfaring i optagelsen, intet skal tilføres/tilføjes for at genskabe begivenheden. Der er dog enkelte begrænsninger ved stereo blandt andet at vi kigger på publikum og ikke sider blandt dem, der skal surround til hvis dette ønskes.
    Der er også en fejl at vi hører lidt af venstre højtaler med højre ører og vise verse, men ingen af delene er alvorlige fejl som forhindre en naturtro gengivelse.
    Men det er bestemt ikke alle optagelse som virker naturtro/ægte, som sagt idag er der intet i vejen for at musikerne kan være flere forskellige steder på jorden og samtidig indspille en plade.

    jo større nøjagtighed i gengivelsen jo større variation/forskelle i lydbilledet, og et er sikkert at produceren ved ikke hvor dine højtaler stå. Så lyd langt ud over højtalernes aktuelle placering er naturligvis en selvfølge.

    At der pludselig spille en guitar midt inde i den ene højtaleren på samme måde som hvis denne guitar var placeret i midten af lydbilledet er et udtryk for at højtaleren er blevet usynlig, og er forsvundet helt og fuldstændigt, og det er den på grund af at hjernen har fået et så nøjagtigt lydbillede at arbejde med at højtalerne og deres placering ikke mere er en del af lydbilledet.
    Det resultere også i at en plade kan have ekstrem pin-point som sad man på første række i koncertsalen, den næste plade kan så være helt udtværet i lydbilledet som hvis man sad på sidste række i koncertsalen, en plade er ekstrem tør, en anden er lige det modsatte osv Forskelle er kodeordet her. Og det er der vi skal hen efter min mening.

    Som sagt mener jeg at der ikke mangler noget som helst på pladerne/indspilningerne hvis elektronikken kan videregive det oprindelige signal upåvirket til højtaleren som videregive det til ørerne, igen så upåvirket af ydre omstændige som muligt. Men der er naturligvis forskelle på plader, og de skal gengives mener jeg.

    Kan give et lille eksempel på hvor meget kvalitet i udstyret der skal til efter min mening.
    Min egen forstærker (en Hypex) som har den halve effekt af en ML 53, den har ca. fire til fem gange så stor en strømforsyning som en ML53 har, og det er ikke det eneste som adskille min Hypex fra ML 53, håber man kan forstille hvad sådan en forstærker som min ville koste i almindelig handel. Jeg tør ikke selv tænke på det. Og jo resten af elektronikken er naturligvis opbygget på samme kompromisløse måde som effektforstærkeren.

    Men ellers virker det som diskussionen bølger frem og tilbage udfra hvad folk selv har stående i sin egen stue, og dette bliver så forsvaret med næb og klør.
    Må erkende at jeg aldrig selv har haft den holdning og de følelse overfor mit eget udstyr, og forstår ikke den tankegang med ejerglæde og alt det der.

    Jeg er nu som sagt selvbygger og det vil ikke koste mange penge at sadle om til en et andet koncept/teknik/teori hvis jeg mente at det var bedre/mere rigtigt, og Guderne skal vide at jeg har sadlet om en del gange i tidens løb og har naturligvis haft både dipoler horn og alle mulige andre ting.

    Iøvrigt hilser jeg 3D film velkommen og er glad for at rummet ikke forvrænger og tilfører alt for meget til det billede som jeg skal se, og det er også fint at fjernsynet ikke tilfører sin egen version med ekstra kulør/farver osv til det optagende billed/film. Skulle det ske at mit fjernsyn begyndte at lave sine helt egne billeder så ville jeg øjeblikkelig sende det til reparation.

    Det er ingen tvil om at en lydfil avspilt i et lyd dødt rom vil gi deg den mest korrekt info om det som finnes på filen, men det er heller ingen tvil om at dette ikke låter naturlig.

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger.

    Rombidrag kan selvsagt degradere lyden, spesielt om den ikke er uniform og fører til store utslag i spl, hvor stort bidrag som trengs kan selvsagt diskuteres men lyd fra to punktkilder direkte til ørene vil ikke oppfattes naturlig.

    Ser at noen er inne på hvor slitsom det kan være med refleksjoner og at det ikke er naturlig, men jeg tror nok at for de fleste er en viss andel refleksjoner mer naturlig enn totalt fravær.

    Man får prøve oppholde seg i et lyd dødt rom og i et #ekkokammer” så kommer man vel frem til at en gylden middelvei ikke er så ille.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I disse dager ligger det vakker pulversnø rundt omkring i landet - hos meg innpå meteren av fineste "champagne snow" som de sier i Whistler.
    Fordelen med det, er at man kan simulere et anekoisk kammer vha slik snø - dvs, man kan oppleve hvordan det er å lytte til sine høyttalere uten noe rombidrag (eller gulvrefleksjon). Dyp pulversnø spiser refleksjoner, og den som lytter til sine høyttalere vil oppleve kun lyden fra disse.

    Anbefales. Jeg har gjort det for noen år siden, etter tips fra brukere av det anekoiske kammeret i Århus.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nysnø på en slette i vindstille vær viser hvor kunstig et anekoisk kammer er å oppholde seg i. En anekoisk kammer er vel sjeldent frekvenslinjært i dempingen, spesielt nedover i bassen?

    Reproduksjon av akustiske opptak høres da fantastiske ut ned til ca 200hz i nysnøomgivelser?
    Fra 200hz og ned følges andre fysiske lover som gjør at en hifihøyttaler vil lyde litt blodfattig i slike omgivelser, men tviler på at det er dette frekvensområdet som er omhandlet tidligere i tråden.
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Det er ingen tvil om at en lydfil avspilt i et lyd dødt rom vil gi deg den mest korrekt info om det som finnes på filen, men det er heller ingen tvil om at dette ikke låter naturlig.
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at et lydødt rum var det optimale, jeg har netop sagt og lagt meget vægt på at det virker unaturligt, Det jeg har skrevet og gå ind for er en dead-end ved højtalerne således at lyden udspringer upåvirket fra "et sort hul" og lyden så vidt muligt "dirigeres" så direkte til vore ører som muligt, kort sagt signalet skal være korrekt og upåvirket når det forlade rampen.


    Den anden halvdel af rummet hvor lytteren sider er live-delen den del af rummet indrettes som et almindeligt rum som er fornuftigt at være og tale i, med en enkelt undtagelse, hvis man sider meget tæt på bagvæggen så kan lidt dæmpning på denne væg være en gevinst, eksempelvis kan der bruges en bogreol med bøger som har en god linear dæmpning fra bas til diskant.
    Princippet beskrevet her kaldes vist populært en dead-end/live-end.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at et lydødt rum var det optimale, jeg har netop sagt og lagt meget vægt på at det virker unaturligt,
    Så litt refleksjoner vil du ha, men ikke så mye av det? Sikker på at du sitter på fasiten og at Sonus Faber m. fl. ikke har forstått hva stereo er?
    Alt dette er sikkert avhengig av aktuell høyttalermodell også, tror du ikke? Hvor godt høyttaleren sprer "gode refleksjoner" og ikke "dårlige", for å si det enkelt?
    Har du for eksempel hørt "infinite baffle"- høyttalere, som feks dem jeg har?
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at et lydødt rum var det optimale, jeg har netop sagt og lagt meget vægt på at det virker unaturligt,
    Så litt refleksjoner vil du ha, men ikke så mye av det? Sikker på at du sitter på fasiten og at Sonus Faber m. fl. ikke har forstått hva stereo er?
    Alt dette er sikkert avhengig av aktuell høyttalermodell også, tror du ikke? Hvor godt høyttaleren sprer "gode refleksjoner" og ikke "dårlige", for å si det enkelt?
    Har du for eksempel hørt "infinite baffle"- høyttalere, som feks dem jeg har?
    Rolig nu Kule-Trygve det jeg skrev var følgende som svar på dit tidligere indlæg:
    "Et tydeligt eksembel på at fabrikanterne heller ikke har forstået hvad det drejer sig om, eller måske har de forstået det ,men tør ikke sige højt hvad det endelige problem er.

    Det endelige problem i forbindelse med at folk mangler dybdeperspektiv osv., i det hele taget har perspektiv-mæssige problemer skyldes for det første at de fleste har for ringe elektronisk udstyr (for mange kompromisser) og at de fleste ikke ønsker at indrette rummet hensigtsmæssigt for optimal lydgengivelse (igen for mange kompromisser).

    Og det er fuldt forståeligt, det første drejer om pris, det andet drejer sig WAF og at man generelt godt vil bo rimelig normalt og pænt, og lykkelig er den hi-fi entusiast naturligvis som har et rum kun til hi-fi systemmet og som kan indrette rummet udelukkende efter at stereoanlægget skal spille optimalt/perfekt, men det er jo de færreste beskåret at have sådan et decideret hi-fi rum.
    "

    Jeg heller mest til at de har forstået det, men tilpasser sig markedet, tilpasser sig til de rum og stereoanlæg som kunderne har, og nok også i en hvis grad til hvilke plader disse kunde spiller, tror også de de skæver/ser en del til hvad konkurrenterne gør.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Haydn tok utgangspunkt i rommene musikken han komponerte skulle fremføres i, og justerte både orkestersammensetning og musikalsk uttrykk i henhold til rommenes akustikk (les refleksjoner).
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    1
    Dette er feil……….

    Det endelige problem i forbindelse med at folk mangler dybdeperspektiv osv., i det hele taget har perspektiv-mæssige problemer skyldes for det første at de fleste har for ringe elektronisk udstyr (for mange kompromisser)

    Les dette en gang til

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    1
    Her er en tråd fra 2009 delvis om samme tema: http://www.hifisentralen.no/forumet...eflektert-lyd-rom-og-akustikk.html#post646418

    Tillater meg å sitere noe av Mbare sitt innlegg nr 9 i tråden:

    "Da kan jeg kommentere litt rundt det MBL-anlegget jeg (metaforisk) falt i staver om her i helga.

    Praktiske ting: ja, det er i det rommet som er "utenfor" butikken. Inntrykket var at det ikke var spesielt behandlet, de snakka noe om å gjøre noe med bl.a. sideveggene som var en slags gips-plate (?). Rommet var kanskje 25-30 kvadrat? (Hvor er de Stereofil-folka når vi trenger dem? Her lager jeg masse gratisreklame for dem og så svarer de ikke på hvordan rommet deres ser ut engang? :mad: 8)). Høyttalerne var muligens ikke helt innspilt heller og plasseringa var heller ikke i mål endelig. Det var, tror jeg, 121 - Radialstrahler-diskant, ellers "vanlige" elementer. MBL-elektronikk all the way, transport, dac, pre og et monster av en effekt. På størrelse med et lite badekar, den effekten. Satan den var schwær.

    Lyden var, som nevnt, mørk så det holdt. Jeg vil tro at mange "audiofile" ville ha reagert negativt på lyden, i hvert fall i førstninga - det er et langt stykke fra det som ofte defineres som high-end lyd, i den betydningen at det var ikke opplyst, pin-pointing på den "vanlige" måten, lyden blei ikke "kasta" mot deg, den bare skjedde foran deg. Jeg var selv litt ::) de første 10-15 minuttene før jeg "tok" lyden og jeg oppdaga at for første gang på lenge, lenge, så ble jeg sittende godt avslappet i stolen og bare nyte. Det var så godt å ikke få tredd lyden ned over deg, at det bare skjedde foran deg, uten noe stress, opp-hypete detaljer, ingenting sånt. Og da oppdaget jeg etterhvert at det var sjukt oppløst og alle disse hi-fi parametrene vi forbinder med high-end - bare på en anna måte."

    Dette gjør meg nysgjerrig på omnipolar lydgjengivelse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er feil……….

    Det endelige problem i forbindelse med at folk mangler dybdeperspektiv osv., i det hele taget har perspektiv-mæssige problemer skyldes for det første at de fleste har for ringe elektronisk udstyr (for mange kompromisser)

    Les dette en gang til

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger
    Jeg tror vinterland har et poeng angående elektronikken også. Lavere støygulv og renere formidling gir IMO også bedre holografi. Det er i alle fall slik jeg har erfart det. Det er et av de områdene jeg legger godt merke hvis jeg sammenlinger en svak kilde vs. en veldig god.

    Ellers så regnes ikke anekoiske rom så korrekte som mange tror. Et anekoisk rom har det man karakteriserer som lokaliserings feil.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dette er feil……….

    Det endelige problem i forbindelse med at folk mangler dybdeperspektiv osv., i det hele taget har perspektiv-mæssige problemer skyldes for det første at de fleste har for ringe elektronisk udstyr (for mange kompromisser)

    Les dette en gang til

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger
    Mener at Vinterand har helt rett her. Har selv brukt komponenter/ kabler fra totalt ca 30 k til 570 k (regnet i nypris) på mine nåværende høyttalere, og både komponenter og kabler betyr enormt mye også for dybdeperspektiv. Men man må også ha en fornuftig plassering av høyttalerne.
    Hvis dette med frekvensbalanse hadde mye å si for dette med romlig fornemmelse, så hadde fabrikanter av high-end-utstyr utstyrt utstyret sitt med dette, men det gjør de ikke, for de har skjønt at dette har lite med lydkvalitet, inkludert perspektiv å gjøre. Er stort sett forbeholdt forsterkere i sub-10 k- klassen.
    Accuphase har slike kontroller, men som de skriver i bruksanvisningern, de er beregnet på å justere tonal balanse på "uheldige innspillinger". Ikke noe mer. Det er rett og slett bare en brukervennlighetsgest fra Accuphase. (Det jeg skriver her om "unytten" av frekvenstweaking er mest på bakgrunn av hodetelefonbruk, der man muligens opplever perspektivet noe annerledes.)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her er en tråd fra 2009 delvis om samme tema: http://www.hifisentralen.no/forumet...eflektert-lyd-rom-og-akustikk.html#post646418

    Tillater meg å sitere noe av Mbare sitt innlegg nr 9 i tråden:

    "Da kan jeg kommentere litt rundt det MBL-anlegget jeg (metaforisk) falt i staver om her i helga.

    Praktiske ting: ja, det er i det rommet som er "utenfor" butikken. Inntrykket var at det ikke var spesielt behandlet, de snakka noe om å gjøre noe med bl.a. sideveggene som var en slags gips-plate (?). Rommet var kanskje 25-30 kvadrat? (Hvor er de Stereofil-folka når vi trenger dem? Her lager jeg masse gratisreklame for dem og så svarer de ikke på hvordan rommet deres ser ut engang? ). Høyttalerne var muligens ikke helt innspilt heller og plasseringa var heller ikke i mål endelig. Det var, tror jeg, 121 - Radialstrahler-diskant, ellers "vanlige" elementer. MBL-elektronikk all the way, transport, dac, pre og et monster av en effekt. På størrelse med et lite badekar, den effekten. Satan den var schwær.

    Lyden var, som nevnt, mørk så det holdt. Jeg vil tro at mange "audiofile" ville ha reagert negativt på lyden, i hvert fall i førstninga - det er et langt stykke fra det som ofte defineres som high-end lyd, i den betydningen at det var ikke opplyst, pin-pointing på den "vanlige" måten, lyden blei ikke "kasta" mot deg, den bare skjedde foran deg. Jeg var selv litt de første 10-15 minuttene før jeg "tok" lyden og jeg oppdaga at for første gang på lenge, lenge, så ble jeg sittende godt avslappet i stolen og bare nyte. Det var så godt å ikke få tredd lyden ned over deg, at det bare skjedde foran deg, uten noe stress, opp-hypete detaljer, ingenting sånt. Og da oppdaget jeg etterhvert at det var sjukt oppløst og alle disse hi-fi parametrene vi forbinder med high-end - bare på en anna måte."

    Dette gjør meg nysgjerrig på omnipolar lydgjengivelse.
    Det var en fin tråd, godt å bli minnet på den.

    Den berørte også hva poenget er med refleksjonene, som spesifisert av Linkwitz, bl.a.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.674
    Antall liker
    25.731
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Allikevel en kasse, en stor en. :)

    ...med mindre man underholder utendørs i samme slengen da.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Markedsføringsspørsmål: hvorfor anbefaler ikke høyttalerprodusenter at man alltid har høyttalerne "i veggen?"
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har ikke hørt en fullstendig rundstrålende høytaler,men jeg liker ting med stor og jamn spredning som for eksempel Von Schweikert høytalere.Liker også godt dipoler.
    Grunnen er at for meg gir de en form for 'realisme i rommet' til mange instrument.Det er ikke korrekt,siden man ofte legger til en spredning som opptaksmikrofonen ikke har,og de gir større innflytelse fra rommet høytalerene står i,men det finnes heller ingenting annet innen hifi som er i nerheten av 100% korrekt.
    Stereo for eksempel er igrunnen rimelig dustete,allerede der støter man på en hjemla masse problemer og uhumskheter som ikke er naturtro mot et ekte instrument.Det er derfor mono har en bedre klarhet og definisjon som minner mer om real life.
    Man kan bare tenke på hvordan en akustisk gitar,et piano,en tromme,en cymbal,osv sprer lyden.For meg som nesten har vokst opp med diverse instrumenter så ligger dette med spredningsmønster så lagret i hjernebarken at jeg får først en illusjon til å kunne bli lurt når lyden fra høytalere spres litt på samme måten.
    For de som kanskje først og fremst har vokst opp med musikk fra et PA-annlegg,så ser de kanskje ting helt annerledes.Andre har kanskje vokst opp med musikk kun fra stereoannlegg,og har dermed et annet syn på hva som er viktig.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.475
    Antall liker
    110.300
    Torget vurderinger
    23
    Faktisk, de beste in wall jeg har hørt satt på et loft, i en knevegg langs skråtaket, og spilte inn i rommet, og ut i friluft via luftingen over tak selvsagt!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.475
    Antall liker
    110.300
    Torget vurderinger
    23
    For et seriøst bra bassystem så er takplassering av elementer (mot åpent loft) faktisk en glimrende løsning, gjort riktig selvsagt, og med egnet utstyr.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    1
    Dette er feil……….

    Det endelige problem i forbindelse med at folk mangler dybdeperspektiv osv., i det hele taget har perspektiv-mæssige problemer skyldes for det første at de fleste har for ringe elektronisk udstyr (for mange kompromisser)

    Les dette en gang til

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger
    Jeg tror vinterland har et poeng angående elektronikken også. Lavere støygulv og renere formidling gir IMO også bedre holografi. Det er i alle fall slik jeg har erfart det. Det er et av de områdene jeg legger godt merke hvis jeg sammenlinger en svak kilde vs. en veldig god.

    Ellers så regnes ikke anekoiske rom så korrekte som mange tror. Et anekoisk rom har det man karakteriserer som lokaliserings feil.

    Er ikke enig, med et støygulv på 35-50dB i de fleste lytterom er det meningsløst å snakke om at egenstøyen til komponenter skal kunne maskere dybdeperspektivet

    Hvor langt frem eller bak ting befinner seg i lydbildet er styrt av nivå spl vs spl og forholdet mellom de tonale spektrene på de forskjellige “lydene” egenstøy fra komponenter er fullstendig underordnet dette.

    For de som har besøkt en del hififrender og har noen faste låter så er det lett å høre hvordan de forskjellige frekvensresponsene endrer plassering på xxx og dette er fullstendig uavhengig av hvor dyr elektronikk man har.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg mener nå at bedre utstyr og kabler er vanvittig viktig for å få frem romlig plassering. Med billigutstyr og kabler blir det bare en grå, udefinert lydsmørje av det hele, uten særlig realisme eller dybde/ tredimensjonalitet, sammenlignet med hva høyttalerne KAN prestere med ultimat utstyr. (Men det er i og for seg greit nok om en ikke vet om noe bedre) Og jeg har ikke løpt rundt til forskjellige folk med ulike høyttalere, rom og øvrig utstyr for å komme frem til det. (Da blir det for mange variable som spiller inn)
    Skal dog ikke utelukke at dette med frekvenser spiller inn også. Men den hellige gral innen hifi er å få ned forvrengning og relaterte artifakter. Det er dette som koster penger.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke enig, med et støygulv på 35-50dB i de fleste lytterom er det meningsløst å snakke om at egenstøyen til komponenter skal kunne maskere dybdeperspektivet

    Hvor langt frem eller bak ting befinner seg i lydbildet er styrt av nivå spl vs spl og forholdet mellom de tonale spektrene på de forskjellige “lydene” egenstøy fra komponenter er fullstendig underordnet dette.

    For de som har besøkt en del hififrender og har noen faste låter så er det lett å høre hvordan de forskjellige frekvensresponsene endrer plassering på xxx og dette er fullstendig uavhengig av hvor dyr elektronikk man har.
    Mulig egenstøy eller SNR er feil ord her. Kanskje forvrengning er mer riktig. Jeg tror basert på subjektiv synsing at det ligger noe der. Det sier forsåvidt seg selv, tror eg. Når lydbildet er renere og klarere og man hører detaljer tydeligere, så vil dybdeperspektivet også bli litt bedre.

    Men jeg kjenner også veldig godt til du nevner med endring i responsen og hvordan dette påvirker opplevd holografi og annet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener nå at bedre utstyr og kabler er vanvittig viktig for å få frem romlig plassering. Med billigutstyr og kabler blir det bare en grå, udefinert lydsmørje av det hele, uten særlig realisme eller dybde/ tredimensjonalitet, sammenlignet med hva høyttalerne KAN prestere med ultimat utstyr. (Men det er i og for seg greit nok om en ikke vet om noe bedre) Og jeg har ikke løpt rundt til forskjellige folk med ulike høyttalere, rom og øvrig utstyr for å komme frem til det. (Da blir det for mange variable som spiller inn)
    Skal dog ikke utelukke at dette med frekvenser spiller inn også. Men den hellige gral innen hifi er å få ned forvrengning og relaterte artifakter. Det er dette som koster penger.
    Eg er ikkje akkurat ueinig i at godt utstyr er godt. Men har vorte forbausa over kor godt det går an å få ganske "trist" utstyr til å låte med den rette innsatsen....sjekk Fidelity og anti-helten Stig Arne Skilbrei. Lyd som ein ikkje skulle vente seg ut frå pris....
     
    V

    vinterand

    Gjest
    Les dette en gang til

    Illusjonen av lydbildet skapes ved variasjon i nivå, tonal balanse og panorering og ved puristopptak blir dette gitt av plassering og variasjon i pådrag fra xxxx, og så lenge man klarer å holde frekvenskurven noe lunde på stell, vil den informasjonen bli forholdsvis godt videreformidlet uavhengig av valgte formidlingsløsninger

    Det er korrekt hvis du har en studio indspilning udført med nær-mikrofon teknik så kan du på mikserpulten panorer de enkelte instrumenter på plads fra venstre til højre, ved at variere signalet mere eller mindre mellem de to kanaler, Dybden af lydbilledet kan som du siger justeres ved niveau ændring (laverer) og ved at lave en frekvens-afrulning (svække diskanten) dermed kan man rykke objektet tilbage i lydbilledet.
    Til sidst tilfører man så godt med rum-klister ekko rumklang osv for at binde det hele sammen.

    Den form for miksning har de fleste anlæg ikke særlig vanskeligt ved at gengive, og sådan et perspektiv lyder nogenlunde ens på de fleste anlæg og ikke mindst utroværdigt (konstrueret), det lyder iøvrigt også rimelig ens fra plade til plade. Det er stort set det "samme elektronisk simulerede rum/de samme maskiner" som de bruger i de forskellige studioer.


    Har du derimod en to eller tre mikrofons optagelse som er foretaget på afstand så er sagen en anden, fordi her er hele perspektivet optaget og skal ikke konstrueres i mikserpulten.

    En sådan indspilning vil allerede indeholde alt rum information og 3 D information, på grund af at de signaler som rammer de to mikrofonen, vil indeholde fasedrej/tidsforskelle/vinkler fra instrumenter og refleksioner, plus igen frekvenspåvirkning og niveau forskelle genereret af de forskellige afstande fra objekterne til mikrofonen, her bare i naturlig form.

    Ved sådanne simple optagelser med naturligt optaget perspektiv er der i forhold til det før beskrævende konstruerede studio-perspektiv stor forskel på hvordan det håndteres af middelmådigt udstyr og af topklasse udstyr. Det er meget nemt at hører store domkirke orgel'er som er mindre end et Patricer Barber perspektiv. hvilket jo er helt forkert, perspektivet bør mindst være 3-4 gange større ikke mindst i højden.

    Her kan jeg lige drille Kule-Trygve lidt, jeg var til en demonstration af Sonus Faber Stradivarius forsynet fra det bedste Krell udstyr og anlægget var helt optimalt sat op, og kostede over en million.

    Manden som demonstrerede anlægget spillede noget Patricer Barber da jeg kom ind i rummet, jeg bedte om at få spillet J.S.Bach - Organ Toccata , jo det var den:


    Lydbilledet krympede/blev mindre i forhold til Patricer Barber, Det er jo helt forkert, lydbilledet bør jo mindst blive 3-4 gange større, ikke mindst i højden.

    Men der var trods alt rimelig kontrol og klangbalance fra Sonus Faber og Krell men det virker som sagt lidt komisk med det lille lave orgel, på trods af det begyndte der faktisk at komme flere og flere mennesker ind i rummet for at hører det mærkelige stykke musik i hvert tilfælde i forbindelse med en hi-fi udstilling.

    Det sjove var at langt de fleste gik igen da Tocataen var færdig og Patricer Barber blev sat på igen, kontrasten mellem mellem de to typer indspilninger var meget voldsom og alle kunne med det samme hører hvor unaturligt og kunstigt Patricer Barber lød i forhold til orgel-stykket med Bach.
    Men som sagt selv på meget dyrt udstyr kan der være enorme forskelle på gengivelsen af bl.a. perspektiv på naturlige og udvalgte optagelser.

    Men for ørerne det korrekte uspolerede signal (fra elektronik og højtaler og optagelse) så kan hjernen ikke lave andet et stort og højt orgel, for det er det som ligger i signalet, om vi sider hjemme og får det signal ind i vores ører, eller vi sider henne i kirken, burde ikke gøre den store forskel teoretisk, dog er der et åbenlyst problem ved gengivelsen hjemme, og det er at vi forsøge at afspiller et rum i et andet rum, det er muligvis afgørende for at vi ikke kan opnår den helt perfekte illusion specielt hvad angår størrelses forhold, et symfoniorkester eller et 100 mands kor er meget stort i virkeligheden, noget af dette problem kan måske løses med surround.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her er en tråd fra 2009 delvis om samme tema: http://www.hifisentralen.no/forumet...eflektert-lyd-rom-og-akustikk.html#post646418

    Tillater meg å sitere noe av Mbare sitt innlegg nr 9 i tråden:

    "Da kan jeg kommentere litt rundt det MBL-anlegget jeg (metaforisk) falt i staver om her i helga.

    Praktiske ting: ja, det er i det rommet som er "utenfor" butikken. Inntrykket var at det ikke var spesielt behandlet, de snakka noe om å gjøre noe med bl.a. sideveggene som var en slags gips-plate (?). Rommet var kanskje 25-30 kvadrat? (Hvor er de Stereofil-folka når vi trenger dem? Her lager jeg masse gratisreklame for dem og så svarer de ikke på hvordan rommet deres ser ut engang? ). Høyttalerne var muligens ikke helt innspilt heller og plasseringa var heller ikke i mål endelig. Det var, tror jeg, 121 - Radialstrahler-diskant, ellers "vanlige" elementer. MBL-elektronikk all the way, transport, dac, pre og et monster av en effekt. På størrelse med et lite badekar, den effekten. Satan den var schwær.

    Lyden var, som nevnt, mørk så det holdt. Jeg vil tro at mange "audiofile" ville ha reagert negativt på lyden, i hvert fall i førstninga - det er et langt stykke fra det som ofte defineres som high-end lyd, i den betydningen at det var ikke opplyst, pin-pointing på den "vanlige" måten, lyden blei ikke "kasta" mot deg, den bare skjedde foran deg. Jeg var selv litt de første 10-15 minuttene før jeg "tok" lyden og jeg oppdaga at for første gang på lenge, lenge, så ble jeg sittende godt avslappet i stolen og bare nyte. Det var så godt å ikke få tredd lyden ned over deg, at det bare skjedde foran deg, uten noe stress, opp-hypete detaljer, ingenting sånt. Og da oppdaget jeg etterhvert at det var sjukt oppløst og alle disse hi-fi parametrene vi forbinder med high-end - bare på en anna måte."

    Dette gjør meg nysgjerrig på omnipolar lydgjengivelse.
    Bra tråd du linker til.

    Som nevnt noen ganger tidligere mener jeg at det ikke finnes en fasit på dette spørsmålet, bare mange forskjellige måter å gjøre det på.
    Jeg mener at det beste stedet å lytte til et orkester er fra på dirigentpodiet (les få tidlige refleksjoner), noen liker 5 rad andre liker på galleriet. Alle illusjonene krever forskjellige kompromisser.

    Jeg trodde ikke å fjerne rommet totalt (les tidlige refleksjoner 20db under direktelyden) ville være den beste løsningen for meg før jeg en dag opplevde det i et godt nok rom/oppsett. Følelsen av å sitte i opptaksrommet hadde aldri vært så sterk før og siden har jeg ikke sett meg tilbake.

    Jeg mener at gjengivelsen av opptaksromsakustikk er så skjør at jeg ikke får det til i mitt nåværende rom sittende 1.30 unna høyttaleren med 15cm demping på alle første og andrefleksjonene uten Audiolenses hjelp. Uten opptaksrommets refleksjoner og klang på plass blir denne måten å lytte på amputert. Jeg har derfor full forståelse for andre veier til Rom og Linkwitchs tanker er spennende med tanke på "illusjonen".
    At gjengivelse med kraftig dempede tidlige refleksjoner "mangler noe" tror jeg er en missforståelse, da har nok ikke rommet vært godt nok. Tvert imot syne jeg en får mer kropp på tonene på denne måten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg underholdt meg med å lytte til opptaks-3D i forskjellige utgivelser. Det er verdt å ha med seg i tankene når man vurderer "anlegg." Det kan godt være opptaket som er årsaken til positiv eller negativ reaksjon, og ikke elektronikken som det snakkes så mye om:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/50701-bredt-ha-yt-dypt-na-rt.html

    Informasjon om rommet det fremføres i er jeg likeglad med - informasjon som kroppssliggjør musikken er derimot uvurderlig. At det er en utfordring å gi kropp til musikk som skal nå ører og ikke mikrofoner kommenterte jeg da jeg hadde lyttet til en fiasko av en konsertsal:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ig-akustikk-i-dr-koncerthuset.html#post593368
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    .... informasjon som kropssliggjør musikken er derimot uvurderlig. At det er en utfordring å gi kropp til musikk som skal nå ører og ikke mikrofoner kommenterte jeg da jeg hadde lyttet til en fiasko av en konsertsal:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...ig-akustikk-i-dr-koncerthuset.html#post593368
    Økt avstand gir mindre kropp akustisk. Flere tidlige og riktige refleksjoner som treffer øret samtidig i konsertsalen gir illusjonen av kroppen tilbake + en glatt forfining av klangen.

    Jeg mener at det nok går an å få til noe av det samme i lytterommet hvis responsen er den samme i alle retninger som blant annet Valentino er inne på.
    Refleksjoner fra gips, mur og glass har en bestemt signatur i refleksjonene som fort gir opplevelsen av klang mindre kropp, men det kan man sikkert tune med utstyr.

    I praksis bytter man ut opptakets tidlige refleksjoner med lytterommets og det kan låte bra det, men er bare en annen retning enn Vinterand beskriver.
    Hvis de tidlige refleksjonene fra rommet mitt er dempet nok inneholder opptaket nok klang og kropp stort sett.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I praksis bytter man ut opptakets tidlige refleksjoner med lytterommets og det kan låte bra det, men er bare en annen retning enn Vinterand beskriver.
    Hvis de tidlige refleksjonene fra rommet mitt er dempet nok inneholder opptaket nok klang og kropp stort sett.
    Dersom opptaket inneholder autentiske "tidlige refleksjoner." Hvilket de fleste opptak ikke inneholder i våre dager.
    Og sikkert også grunnen til at jeg foretrekker å lytte til opptak fra perioder/teknikker som bevarer disse, uten de kunstige pådragene man foretrekker å anvende av prodgjennomføringsgrunner.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I praksis bytter man ut opptakets tidlige refleksjoner med lytterommets og det kan låte bra det, men er bare en annen retning enn Vinterand beskriver.
    Hvis de tidlige refleksjonene fra rommet mitt er dempet nok inneholder opptaket nok klang og kropp stort sett.
    Dersom opptaket inneholder autentiske "tidlige refleksjoner." Hvilket de fleste opptak ikke inneholder i våre dager.
    Og sikkert også grunnen til at jeg foretrekker å lytte til opptak fra perioder/teknikker som bevarer disse, uten de kunstige pådragene man foretrekker å anvende av prodgjennomføringsgrunner.
    Kan anbefale en lytt hos Stig Erik Tangen. Siste gang jeg var der (mars) hørte jeg tydelig på nye og moderne opptak hvilket lokale det var tatt opp i. På for eksempel Andsnes sin "Pictures at an exhibition" opplevde jeg en følelse av tilstedeværelse i opptakslokalet jeg ikke har opplevd før. På Arne Nordheims trombone konsert med Marius Hesby og Oslofil var det ingen tvil om at det var Oslo konserthus det var spilt inn i.
    Blant annet Orso mener man kan trekke lytteromsakustikken enda lengre ved å innføre "Haas trigger effect" og slike ting, men det har jeg ikke fått til eller opplevd vellykket nok til å konkludere om stemmer.

    Vi deler uannsett forkjærligheten for den type opptak som du nevner. :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke enig, med et støygulv på 35-50dB i de fleste lytterom er det meningsløst å snakke om at egenstøyen til komponenter skal kunne maskere dybdeperspektivet

    Hvor langt frem eller bak ting befinner seg i lydbildet er styrt av nivå spl vs spl og forholdet mellom de tonale spektrene på de forskjellige “lydene” egenstøy fra komponenter er fullstendig underordnet dette.

    For de som har besøkt en del hififrender og har noen faste låter så er det lett å høre hvordan de forskjellige frekvensresponsene endrer plassering på xxx og dette er fullstendig uavhengig av hvor dyr elektronikk man har.
    Mulig egenstøy eller SNR er feil ord her. Kanskje forvrengning er mer riktig. Jeg tror basert på subjektiv synsing at det ligger noe der. Det sier forsåvidt seg selv, tror eg. Når lydbildet er renere og klarere og man hører detaljer tydeligere, så vil dybdeperspektivet også bli litt bedre.

    Men jeg kjenner også veldig godt til du nevner med endring i responsen og hvordan dette påvirker opplevd holografi og annet.

    Tja, jeg er ikke så opptatt av forsterkere bortsett fra at det er greit med nok krefter.

    Forvrenging i all elektronikk er jo forsvinnende liten i forhold til i høyttalere, slik kan det se ut på to forskjellige høyttalere…………….

    test bd.jpg
    2050hz.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Riktig det Roald, men forvrengning av f.eks typen crossover i en forsterker (som forøvrig sjelden måles) er meget hørbar og kan ha ganske stor betydning fordi vi er så følsomme for den. Tror ikke den eksisterer i Ncore. Dyrerer trenger det ikke å være for en forsterker i toppklasse. Det er noe bare å teste om du synes det er verdt det eller ikke. EHED låner vel villig ut. Men sitter man allerede med forsterkere som måler svært bra, så er det nok ikke noe stort poeng nei. Når elektronikk kommer opp til et visst nivå låter det mer eller mindre identisk IMO.
    Da er f.eks forskjellen på brukbare diffusorer (f.eks de TrompetN har) og meget gode langt langt større.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kva opptak er det snakk om? Kommersielt tilgjengelege greier?
    Vi har heldigvis nyere opptak som unngår kunstig klangpådrag, og som derfor faller naturligere i øret -- men jeg vil påstå at mange av de beste opptakene fra tidlig-stereo og frem til 1967/68 har denne egenskapen. Etterhvert begynte man å bruke mange mikrofoner, tett på, i rom der mang søkte å redusere klangen mest mulig, slik at hvert spor skulle kunne isoleres. I tillegg ble opptakene gjerne gjort med én mikrofon, i mono, av hvert instrument - i stedet for at man fikk et stereo-inntrykk gjennom to mikrofoner fra samme instrument, med rommets klangbidrag.

    Music is better than words, av Seth MacFarlane, er et godt eksempel på hvordan man kan anvende disse teknikkene i dag, med godt resultat.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.683
    Antall liker
    2.984
    Torget vurderinger
    1
    En sådan indspilning vil allerede indeholde alt rum information og 3 D information, på grund af at de signaler som rammer de to mikrofonen, vil indeholde fasedrej/tidsforskelle/vinkler fra instrumenter og refleksioner, plus igen frekvenspåvirkning og niveau forskelle genereret af de forskellige afstande fra objekterne til mikrofonen, her bare i naturlig form.

    Ved sådanne simple optagelser med naturligt optaget perspektiv er der i forhold til det før beskrævende konstruerede studio-perspektiv stor forskel på hvordan det håndteres af middelmådigt udstyr og af topklasse udstyr.




    Denne har jeg hørt mange steder


    Og det er ikke noen forskjell på hvordan perspektivet og tonalitet blir endret i forhold til en mer “kunstig” studioproduksjon, Tom og saxen blir flyttet frem og tilbake saxen varierer i størrelse alt etter hvor feit den blir presentert og dette er styr av frekvensresponsen i ss, så om den er noe lunde på stell vil man få formidlet størsteparten av romillusjonen helt uavhengig av elektronikken og prisen på denne.

    Etter frekvensresponsen er det greit å få orden på etterklangen spesielt i bassen siden den kan dominere/maskere mye.





    Small Change was recorded, direct to 2-track stereo tape, July 15, 19, 20, 21 and 29, 1976

    Small Change - Wikipedia, the free encyclopedia
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn