Nå forstår jeg ikke hvorfor spørsmålet om budsjett er så veldig farlig. Det spørsmålet dukker vel opp i de fleste tråder hvor det er snakk om å kjøpe utstyr eller bygge rom. Uansett om utstyret koster mye eller lite så har vi alle et «budsjett», eller en sum vi synes det er greit å begrense oss til, uavhengig om vi har mer penger til rådighet enn vi tenker å bruke, eller egentlig ikke har råd til det vi likevel kjøper. Hadde man ingen begrensninger var det vel bare å kjøpe alt, finne ut hva man liker og gi bort resten? Det er uansett ingen som detaljert kjenner den personlige økonomien til folk ut fra hva de velger å kjøpe, dette handler i første rekke om prioritering. For alt vi vet kan Roysen ha valgt bort hytte med standlinje eller andre basale ting, til fordel for hifi. Fleip til side og over til poenget, jeg ikke forstår hvorfor dette med budsjett er så farlig, i og med at vi alle må forholde oss til det på ett eller annet vis. Hvordan skal man komme med råd uten å kjenne budsjett eller forutsetninger for prosjektet? Er det aktuelt å rive stuen, eller bygge om huset, slik at man får bedre akustikk, større takhøyde? Kan huset rives i sin helhet? Hvilke forutsetninger skal man legge til grunn for de råd man gir? For meg er dette vesentlig for å komme med innspill.
Dette var kanskje litt på sidelinjen, beklager.
Når det gjelder komponenter og oppbyggingen av selve systemet så lurer jeg på hvordan du jobber med å sette sammen de ulike komponentene. Hvorfor planlegger du f.eks innkjøp av samtlige digitale kilder i forkant? Selv ville jeg valgt å få inn én digital kilde, primært én du allerede har, og så kjøpt ut i fra hvordan jeg ønsket at de andre kildene skulle utfylle denne klangmessig.
Hvorfor har du besluttet å gå for Clearaudio pickup før du har testet noen pickuper på spilleren? Hvorfor ikke låne ulike pickuper og kjøpe toppmodellen fra den leverandøren som har den huslyd du måtte foretrekke? Og, dersom du skal bestille pickup uten å teste, hvorfor har du bestilt Clearaudio og ikke Lyra i og med at matching mot riaa, etter mitt skjønn, er vel så essensielt som matching som arm?
Jeg kunne tenke meg litt mer inngående beskrivelse av hvordan de ulike komponenter låter, eller hvordan du antar og tror at de vil låte, og hvordan dette har dannet grunnlag for de valg du gjør. Har du et ønske om en signatur, eller spesielle lydmessige egenskaper med de ulike oppsettene du planlegger? Det er mulig jeg har lest for fort, eller oversett noe, men jeg klarer ikke å finne ut hvilke lydmessige ønsker eller prioriteringer og valg som ligger bak oppbyggingen av de ulike systemene og innkjøp av komponenter. Jeg sier ikke at du ikke har gjort noen prioriteringer, jeg sier bare at jeg ikke klarer å forstå dem.