Skulle gjerne møtt Roy Gandy selv. Jeg er overhode ingen Rega-hater, så det er sagt. Jeg har sikkert postet flere titalls innlegg for å imøtegå den ofte urimelige kritikken produktene deres møter her inne. Jeg har hadde en P-25 i ca. 10 år, og vet hva jeg snakker om. Rega lager gnistrende gode spillere i sine respektive prisklasser, og jeg foretrekker dem klart fremfor Project. Spilleren min ble forresten oppgradert med Shearaudio Akryltallerken, Funk Acromat og Express machining motvektslodd. Visst pokker ble spilleren bedre! Smak og behag? Njah... Tydeligere transienter, fastere og mer definert bass, bedre dynamikk, og mindre rufsete øvre mellomtone er kanskje smak og behag. Jeg gjorde disse endringene etter 6-7 år, og hadde den altså 2-3 år etterpå. Ingen forhastet vurdering etter lynkort test på en halvtime med andre ord. Jeg vet jeg er frekk nå, men jeg opplevde disse ettermarkedstingene som så åpenbare forbedringer at jeg ikke kan se et eneste motargument (bortsett fra at de kostet penger).Er uttalt ateist, men sku gjerne truffet Mr. Gandy, ja..
Jeg liker den som har klare egne meninger, Zomby..Både Roy og Heinz Lichtenegger passer inn der..Forresten var den derre nye Aviden verd et ekstra blikk herfra, får vel dra å lytte litt på...
En til 7’’, en til 10’’, en til 12’’ og en til 78rpm. Det blir 4. Dette gir mulighet til å bruke geometri som er bers mulig i det aktuelle område (platestørrelse) som brukes. Samt en egen PU for 78rpm. Om dette er verd hva det koster er et annet spørsmål ….Hva er egentlig hensikten med 2-3-4 arkmer slik som enkelte av spillerne her har?
Ulike armer har ulike egenskaper. Det samme har pickuper. Man kan gjerne kalle det signatur også. Tonearmer og pickuper kan ha ulike konstruksjonsprinsipper. Dette gjør seg utslag i bl.a. vekten. Noen er lette, andre er tyngre. Stivheten på pickupens nålefane kan også variere.Hva er egentlig hensikten med 2-3-4 arkmer slik som enkelte av spillerne her har?
Fint svar. Har man en del originale mono-innspillinger kan det også være bra å ha en stereo-arm og en mono-arm, og en tilleggsarm for å sammenligne PUer, for eksempel.Ulike armer har ulike egenskaper. Det samme har pickuper. Man kan gjerne kalle det signatur også. Tonearmer og pickuper kan ha ulike konstruksjonsprinsipper. Dette gjør seg utslag i bl.a. vekten. Noen er lette, andre er tyngre. Stivheten på pickupens nålefane kan også variere.Hva er egentlig hensikten med 2-3-4 arkmer slik som enkelte av spillerne her har?
Eksempelvis (noe forenklet) så vil en pickup med stiv nålefane ikke være optimal i en lett arm. Dette kan være en av flere grunner til at noen velger å ha flere armer på platespilleren for å kunne variere. For egen del bruker jeg gjerne den ene armen og pickupen til Jazz, mens den andre liker jeg best til andre sjangre.
Mitt eksempel var at jeg jaktet etter en pickup som var ekstremt rask og dynamisk. Da vil gjerne nålefanen (cantilever) være stiv, helt mot det ekstreme. Det betinget en arm som har rett tyngde (masse). Benz LP'en jeg har i en annen spiller er litt av det motsatte. Litt soft, litt treg, men varm og nydelig og ikke spesielt dynamisk, sammenlignet med:
Andre kan sikkert ha helt andre grunner for å valge flere tonearmer, men dette var ihvertfall én av sikkert flere forklaringer.
Barsk og absolutt "bare essentials" spiller det der, her sløses ikke med materialene!
Godt å se at kølholmen følger solens rike, sånn ca. 40 år senere..
Vis vedlegget 183124
Korrekt, men du går glipp av muligheten for å prøve de ulike armen-pickupene-kombinasjonene på ulike drivverk. Og dermed også å velge spiller som kler nettopp den signaturen du har valgt i arm og pickup.Aha, men da skjønner jeg, det blir liksom bare enklere og greiere en å bytte rundt på 3-4 spillere
Godt spørgsmål GrumpyÅ jøsses, hvilken av disse er "favoritten" Sander?
Ikke en like klassisk vintage modell som Garrard 301 eller 401, men likevel mye av det klassike designet i denne limited modellen fra TW Acustic!?? Såpass limited at de 100 som ble laget allerede er solgt ut, og "bruktmarkedet" eneste kanal for de som vil ha en slik i eget eie.
Vis vedlegget 184188
Storheten i kombinasjonen japansk finmekanikk og japansk all out kunsthåndtverk er langt mer interessant...
Du kan få sagt det! Men jeg gir ikke opp håpet om en gang å få deg til å se storheten i kombinasjonen av engelsk grovmekanikk og japansk all out kunsthåndverk.
Feigt å ikke trykke, Vredens! Men jeg har ikke noe imot en 301 egentlig.Å, jeg lyttet nettopp til A-siden fra en NM "Bridge over troubled water" vha en slik "vaskemaskin" og en Ortofon Royal GM MkII. Her snakker vi musikalitet så det synger i sjelen - og da må gjerne betjeningspanelet være fra 50-tallet. Nesten ikke til å tro hva som dukker opp av hittil skjulte ting, i alle formater, av hva gutta holdt på med i studio.
Om noen dager kommer en Ares inn i kjeden, og da blir det vel til at jeg konverterer til en eller annen religion. (Ellers har vel aldri Sluket vært tettere på et Regelbrudd-klikk fra meg en for noen innlegg siden. )
Jeg likte Loricraft Garrard-sitatene i den grå Stealth-spilleren. Den må jeg få hørt en gang.
Oversize tallerkenen til Shindo har jeg hat/kjærlighetsforhold til, og supersize-versjonen misliker jeg sterkt.
Dette tror jeg er en bløffeannonse, men her kan man se den store tallerkenen. Og om noen her inne om noen uker melder at de fikk i hus en Shindo-Garrard for 25 laken vil jeg virkelig trenge å bli religiøs.
Complete shindo garrard 301 record player system
Klart regelbrudd på sluket
Men jeg fikk mulighet å leke litt med en nye Oracle i feb. Synes den er forsatt en av de mest kule spilleren, også kjempe fint lyd fra den
Vis vedlegget 184205
Det har jeg da skjønt, men spas skal man ha, om ikke blir hobbyen vel ikke annet en ren gaffeltruck og tung bæring.Men jeg har ikke noe imot en 301 egentlig.