...
Man vet ikke hvordan en cdplate lyder 100%.
...
Det er heller ikke nødvendig. Faciten er på plata. Alle plater har litt ulike premisser ift reproduksjon som til en viss grad er bestemt av måten plata er produsert på og til en viss grad avhengig av utstyret den er produsert og mastret på + alle de «kunstneriske og lydtekniske» valgene som er gjort fra og med valg av opptaksmiljø og mikrofonplassering til og med den siste rattingen på masteren. Med mindre man kun har ei plate hvor man kjenner hele produksjonskjeden, så er det i praksis umulig å forholde seg til alle mulige variasjoner. Minste felles multiplum er nøytral reproduksjon i forhold til den informasjonen som faktisk befinner seg på CD-plata, og det er 100% kjent - bit for bit.
...
Transparent elektronikk får vi med flat frekvensgang, lavest mulig forvrengning, best mulig fase og lavest mulig støy. Dette er parametre man produserer musikk etter, men gir ikke hele sannheten. Ofte har slikt utstyr en elektronisk signatur når man avspiller cder rett inn. En åpenbar ting er hvilken frekvensgang man har funnet ut at høyttalere skal ha i en slik produksjon. Den er ikke flat.
...
Som nevnt så finnes det ikke et realiserbart teoretisk ideal for hvordan en HT skal projisere lyd i lytterommet. Et slikt ideal brukes heller ikke for produksjonen av musikken. I min erfaring med nøytral elektronikk så finner jeg ikke noen elektronisk signatur.
...
Hvis dette er fasiten kan man (satt på spissen) bare kjøpe et par aktive studiomonitorer til under 10.000,- og et lydkort til ca 2.000,- så er man i mål.
...
Et lydkort til 2k penger kan gjøre mye riktig (men kanskje ikke alt). Aktive studiomonitorer til 10k penger kan også gjøre mye riktig og i mange tilfeller vesentlig bedre enn ofte forekommende hifi-kombinasjoner til mye mer penger, men vi er tilbake til idealet for lydprojeksjon og studiomonitorer kan ha vansker med et hjemlig lyttemiljø.
...
Det var Bryston 14B SST som ble testet av Öhman. (koster i dag over 80.000,-) James Tanner skrev blant annet om dette på AudioCirle at ingen forsterker kan være transparente, men at han synes det var hyggelig med testresultatet. Bryston har som ideal at sinuskurven skal være mest mulig lik utgangsignalet som inn. James Tanner skriver selv at 4B og 7B er litt lysere i klangen enn 14B og 28B selv om spesifikasjonene er identiske bortsett fra wattstyrken. Kan bekrefte uttalelsen hans.
...
Da husket jeg litt feil.
Lys vs mørk klang har som Asbjørn nevner en sammenheng med forvrengingsstruktur, dvs sammensettingen av forvrengingskomponentene og hvordan strukturen varierer med last, frekvens og nivå (dvs et «femdimensjonalt» bilde som skal uttrykkes i ett tal for spec på THD). Lik spec sier ingen ting om dette. Spec er bare et worst-case-tall som produsenten mener at produktet skal holde seg innenfor under gitte arbeidsbetingelser.
...
I mine ører var det først med 28B SST lyden fra Bryston ble hørtes organisk ut. Tidligere hadde de et lite elektronisk slør over seg som hørtes på klassisk musikk, men etter SST2 serien kom ble det bedre. Øhmans test var 14B SST.
...
I mine ører så er det sjelden «organisk» og transparent møtes. Ofte er «organisk» ikke transparent, men heller en snill/mørk forvrengingsstruktur og i tilfellet med effekttrinn en litt høy utgangsimpedans.
...
James Tanner har også skrevet at de av og til må bytte produsenter av komponenter inni forsterkeren som måler identisk med de gamle, men som lyder forskjellig (!). Noen ganger får de ikke lyttetestet før de produserer og da får de raskt beskjed fra de tusen hjem om det ikke lyder som det skal. Tilitt til brukernes ører har de.
...
In the bitter end så er det ingen ting som måler
likt/
identisk så det er litt vanskelig å forstå hva han evt. mener med måler identisk.
...
Har tidligere laget en tråd om Brystons oppfatning av kabler:
http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/1713-bryston-om-kabler.html
Likner litt på Asbjørn sine meninger, legger litt mer vekt på forskjellene.
Viktig å tenke på at dette først og fremst skal passe studiobransjen og være driftsikkert, dvs litt grovt i forhold det beste.
Det er også viktig å tenke på at det er Brystons svar til konsumentmarkedet om hva som er «greit nok» - det roer noen forvirrede/nevrotiske kunder, tilfredsstiller fan-boys, supplerer katalogen, bidrar til en dollar eller tre på bunnlinja og er ikke noen reell trussel for boutiquekabler - helt optimal markedstilpassing. Jeg leste ikke helt nøye, men jeg så ikke noe som ikke er helt i pakt med det Asbjørn og jeg predikerer - LCR +/- skjerm må sees i forhold til de faktiske arbeidsbetingelsene som en kabel utsettes for - det er helt overkommelig å gjøre kabelen til et ikke-problem uten at det koster en herregård.
mvh
KJ