Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.033
Antall liker
9.121
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Må si jeg synes det er SVÆRT betenkelig at utstyr på aller øverste hylle faktisk ikke er designet på en slik måte det tåler normal bruk. Man skal selvsagt være forsiktig med å spekulerere i hvorfor det er slik, men for meg er det nærliggende å tro at at dette skyldes manglende konstruksjonserfaring hos leverandørene. Jeg sier ikke at konstruktørene ikke kan sine ting når det kommer til audiokretsene, men at man mangler bredere kunnskap om hvordan man feks beskytter utstyret. Og jeg hadde vært mildt sagt bekymret for levetiden på utstyret, når produsenten knapt nok greier å få det til å fungere ved normal bruk.

Hvordan stiller det seg med feks garanti eller feks CE merking dersom utstyret ikke tåler at nettstøyen faller ut litt, eller at eieren slår av og på i et ubetenksomt øyeblikk.

Og en strømbryter en uansett en bryter, det er jo banalt enkelt å lage en tidsstyrt forrigling som gjør det umulig å slå på bryteren før det har gått et bestemt tidsrom.

Spiller man på en tanke om at man må ofre noe for å få optimal ytelse...?

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
Ser den OMF, og vet ikke hva jeg skal svare på det. Det jeg dog vet er at i hvert fall monoblokkene til darTZeel lyder svært bra. Det har vært det viktigste for meg og jeg vet jo om problemene så da mener jeg selv at jeg skal være i stand til å unngå uhell.

Det bør også legges til at f.eks. Dynaudio Arbiter ikke har noen av/på bryter. Her kobles strømmen inn når du setter ledningen i nettbrønn og kobles fra når du setter i nettbrønn. Det finnes et EU-regler som tilsier at man skal ha av/på brytere på utstyret for å få det CE godkjent nå. Arbiter ble imidlertid konstruert og sluppet på markdet før slike regler ble innført.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.033
Antall liker
9.121
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Se den OMF, og vet ikke hva jeg skal svare på det. Det jeg dog vet er at i hvert fall monoblokkene til darTZeel lyder svært bra. Det har vært det viktigste for meg og jeg vet jo om problemene så da mener jeg selv at jeg skal være i stand til å unngå uhell.

Mvh
Roysen
Jeg er nok over tiden blitt veldig skeptisk til ulike custombygg og leveranser fra små selskaper - mine egne erfaring med feks Overkill Audio - som leverte veldig gode produkter, men som var et langt mindre selskap en man gjerne fikk inntrykk av fra nettet.

Hvis man ser på dette selskapet Sovereign. Så ville jeg anbefale deg å stille noe spørsmål før man bestiller en stor leveranse - feks:
- Hvor mye har de omsatt for de siste 5 årene...?
- hvor mange ansatte har de..?
- Hvem jobber på engineering/produktutvikling?
- Hvor mange The Sovereign har de bygd..?

Osv....

Jeg er vel ikke så helt sikkert på at dette er et selskap som er spesiellt større eller mer spesialisert enn det feks DP var, eller Adyton er i dag....

Mvh
OMF
 
R

Roysen

Gjest
The Sovereign f.eks. hvordan "brukes" da den, med hensyn til av og på?

Har den en type stand by (som vel ikke lengre er lov med mindre den trekker mindre enn 1 watt?)
Eller om den står på hele tiden, for om en bør/må vente 24 timer så kan det vel fort bli litt problematisk da 24 timer mellom (av/på) bruk vel er sjelden kost for de fleste.

Om den nå står på hele tiden (slik mitt gjør) hva da om strømmen går og kommer på igjen etter 1 minutt eller 3-20?

Kanskje det er en "krets" som gjør at den bryter strømkresten ved slik strømstans og at en sette den på igjen manuelt?

Slik fungerte min gamle Powerplant PP600, den måtte settes på manuelt etter strømbrudd og det syntes jeg var veldig kjekt.

Også ved min effekt er det anbefalt å ikke sette den på etter av før enn minst 5 minutter, og siden den står på 7/24, så er jeg litt stressa når jeg oppdager at strømmen og jeg har vært borte.

Er jeg hjemme og strømmen går så er jeg rimelig raskt på plass og skrur av effektrinnet, en vet jo aldri hvor lenge strømmen blir borte.

Det har nå gått bra her uansett i de 5-6 åra den (stort sett) har stått på 7/24.

Mvh.KW
Med hensyn til The Sovereign vet jeg ikke dette KW. Jeg skal imidlertid finne det ut. Når det gjelder Arbiter er det slik at den for det første ikke har noen av/på bryter. Man tilfører strøm og fjerner strømtilførsel ved å sette inn og trekke ut nettkabel i nettbrønn. Det skal dog tillegges at da er det kun viftene som går. Man må skru den videre over i standby ved å trykke på en knapp på fronten. Knappen må trykkes på en gang til for å skru forsterkeren helt på. Trykker man på knappen en gang til går den tilbake til standby.

Tilsvarende funksjonaliet hadde også alle Mark Levinson forsterkere i 33 og 330 serien. De hadde dog i tillegg av/på bryter og fastmontert nettkabel.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Arbiterne ser utrolig flotte ut, mye større enn jeg hadde forestilt meg. Nå er de produsert?
 
R

Roysen

Gjest
Se den OMF, og vet ikke hva jeg skal svare på det. Det jeg dog vet er at i hvert fall monoblokkene til darTZeel lyder svært bra. Det har vært det viktigste for meg og jeg vet jo om problemene så da mener jeg selv at jeg skal være i stand til å unngå uhell.

Mvh
Roysen
Jeg er nok over tiden blitt veldig skeptisk til ulike custombygg og leveranser fra små selskaper - mine egne erfaring med feks Overkill Audio - som leverte veldig gode produkter, men som var et langt mindre selskap en man gjerne fikk inntrykk av fra nettet.

Hvis man ser på dette selskapet Sovereign. Så ville jeg anbefale deg å stille noe spørsmål før man bestiller en stor leveranse - feks:
- Hvor mye har de omsatt for de siste 5 årene...?
- hvor mange ansatte har de..?
- Hvem jobber på engineering/produktutvikling?
- Hvor mange The Sovereign har de bygd..?

Osv....

Jeg er vel ikke så helt sikkert på at dette er et selskap som er spesiellt større eller mer spesialisert enn det feks DP var, eller Adyton er i dag....

Mvh
OMF
Det skal jeg definitvt gjøre, OMF. Faktisk er det slik at for å få bestille den største forsterkeren deres må man reise ned for å besøke fabrikken for å få gjennomgått produksonsprosessen og bli kjent med selskapet. Kostnaden for turen trekkes fra på prisen på produktet når du endelig bestiller. Jeg har planer om å reise ned nå i forbindelse med at jeg skal på HiFi Messen i Munchen.

Kanskje noen flere fra OAS har lyst til å være med?

Mvh
Roysen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er det vifter i Arbiterene? Er kanskje "biased" høyt og utvikler mye varme?
Hvilken preamp er tiltenkt oppgaven å drive dem?
 
R

Roysen

Gjest
The Sovereign f.eks. hvordan "brukes" da den, med hensyn til av og på?

Har den en type stand by (som vel ikke lengre er lov med mindre den trekker mindre enn 1 watt?)
Eller om den står på hele tiden, for om en bør/må vente 24 timer så kan det vel fort bli litt problematisk da 24 timer mellom (av/på) bruk vel er sjelden kost for de fleste.

Om den nå står på hele tiden (slik mitt gjør) hva da om strømmen går og kommer på igjen etter 1 minutt eller 3-20?

Kanskje det er en "krets" som gjør at den bryter strømkresten ved slik strømstans og at en sette den på igjen manuelt?

Slik fungerte min gamle Powerplant PP600, den måtte settes på manuelt etter strømbrudd og det syntes jeg var veldig kjekt.

Også ved min effekt er det anbefalt å ikke sette den på etter av før enn minst 5 minutter, og siden den står på 7/24, så er jeg litt stressa når jeg oppdager at strømmen og jeg har vært borte.

Er jeg hjemme og strømmen går så er jeg rimelig raskt på plass og skrur av effektrinnet, en vet jo aldri hvor lenge strømmen blir borte.

Det har nå gått bra her uansett i de 5-6 åra den (stort sett) har stått på 7/24.

Mvh.KW
Med hensyn til The Sovereign vet jeg ikke dette KW. Jeg skal imidlertid finne det ut. Når det gjelder Arbiter er det slik at den for det første ikke har noen av/på bryter. Man tilfører strøm og fjerner strømtilførsel ved å sette inn og trekke ut nettkabel i nettbrønn. Det skal dog tillegges at da er det kun viftene som går. Man må skru den videre over i standby ved å trykke på en knapp på fronten. Knappen må trykkes på en gang til for å skru forsterkeren helt på. Trykker man på knappen en gang til går den tilbake til standby.

Tilsvarende funksjonaliet hadde også alle Mark Levinson forsterkere i 33 og 330 serien. De hadde dog i tillegg av/på bryter og fastmontert nettkabel.

Mvh
Roysen
Slik jeg har forstått det ble alle Arbiter monoblokker produsert som en batch på samme tidspunkt. Nøyaktig hvilket år vet jeg ikke, men det er nok mer enn 10 år siden. Dette paret har stått på lageret til en Sør-Koreans samler (styreformann i elektronikkonsernet LG) og har ikke vært brukt før det ble avklart at de skulle få nytt hjem her. Da ble batteriene byttet og siden har de vært i regelmessig bruk for å holde batteriene i tipp topp stand.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Er det vifter i Arbiterene? Er kanskje "biased" høyt og utvikler mye varme?
Hvilken preamp er tiltenkt oppgaven å drive dem?
Arbiterne har vifte, ja. Årsaken kjenner jeg ikke til, men såvidt jeg vet har de har jo ingen kjøleribber. Preamp blir Lyra Connoisseur 3.0.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nydelig den Lyraen. Kjenner du til utgangsimpedansen på den? Ser det er veldig lav inngangsimpedans på Arbiterene så det er nok ikke all verdens preamper som passer sånn sett. Regner med Lyra er ok?
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har sjekket med impedansematch før. Husker ikke tallene i hodet. Skal se om jeg finner det. Konklusjonen var i hvert fall at det ikke skulle være noe problem.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Lyra Connoisseur 3.0 har 50 og 100 Ohm utgangsimpedanse på RCA og XLR utgangene. Dynaudio Arbiter har 2K Ohm inngangsimpedanse.

Mvh
Roysen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Thats just a walk in the park :) endel rørpreamper vil nok slite ..
 
R

Roysen

Gjest
Dynaudio Arbiter har også tre innganger - en XLR, en RCA med ikke-invertert fase og en RCA med invertert fase.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
For å si det slik finnes det noen teknologier man må være litt forsiktig med å bruke på noen av disse ultra high end forsterkerne uten å sjekke først. En slik teknologi er aktiv skjerming på kabler. Aktiv skjerming tilfører DC gjennom skjermen på kablene og det kan være skadelig for noen av disse forsterkerne som har minimalt med beskyttelsesfunksjonalitet dersom DC finner veien inn i forsterkernne gjennom deres utgangsterminaler eller inn gjennom deres innganger.

Mvh
Roysen
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.680
Antall liker
3.322
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Roysen,
jeg har selv kun hørt Adyton sine forsterkere i korte demonstrasjoner på Oslo HifiCenter. Har du selv prøvd eller vurdert noen av disse til egne opplegg? (Jeg spør litt basert på hvor mye Fidelity skryter av de siste modellene).
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, Adyton har aldri vært vurdert.

Mvh
Roysen
Dette er ikke noe ledende spørsmål for å trekke frem noe negativt om Adyton, men kan du si noe mer om hvorfor disse ikke har vært vurdert rent lydmessig - bare litt nysgjerrig :)



Mvh
Sigmund
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.391
Antall liker
11.223
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke for å svare for Roysen men når man er på "jakt" etter et produkt og har endel å velge mellom så kan det være fordelaktig å utelukke noen for å konsentrere seg om andre.

Det trenger ikke være kvalifisert utelukking, men følelser, synsing, utseende, rykter, ikke så gode erfaringer med produkt, kjennskap til produksjon, andres erfaringer, har hørt noe bedre mm. kan selvsagt være ei greie.
Trenger ikke være noe galt med produktet/merket for det. - Bare at det ikke har blitt vurdert.

På samme måte som man vurderer f.eks. bil. Det er noen som vurderer og andre som ikke gjør det. Kan være vanskelig å svare på spørsmålet : Har du vurdert XXXX? -
Nei, det er ikke vurdert.
Hvorfor?
Aner ikke :)
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Nettopp, Bambadoo. Dog har det litt med det faktum at de største modellene til Adyton kun er stereotrinn og ikke mono. Samtidig så må man huske på at Vadseth har sin smak og sitt anlegg han skal matche forsterker inn i. Jeg har min smak og mitt anlegg. Både anlegg og smak er sikkert en del forskjellig.

Mvh
Roysen
 

Sigmund_B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
140
Antall liker
28
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Samtidig så må man huske på at Vadseth har sin smak og sitt anlegg han skal matche forsterker inn i. Jeg har min smak og mitt anlegg. Både anlegg og smak er sikkert en del forskjellig.

Mvh
Roysen

Klokt svar! Og som sagt, er ikke ute etter å få frem noe negativt - snarere tvert imot :)



Mvh
Sigmund
 
R

Roysen

Gjest
For de som tror Q7 bare er en litt større Q5 og for de som er litt nysgjerrige på teknologien bak Q7 limer jeg inn litt fakta kopiert fra nettsidene til The Absolute Sound:

"Although the Q7’s woofers, midrange driver, and tweeter look identical to those of the Q5 (except that the woofers are bigger and there are more of them) the Q7’s drivers are actually quite a bit more sophisticated. The tweeter is a third-generation beryllium design (the Q5’s tweeter was a first generation) with several key improvements. This new tweeter features a fully under-hung motor structure with a more powerful neodymium magnet to increase sensitivity (to a whopping 95dB). The term “under-hung” describes a short voice-coil mounted in a long gap. This design results in more linear operation because the voice coil remains within the gap’s magnetic field regardless of the voice-coil’s position or excursion.

The 6" midrange is an all-new design with a massive 55mm voice coil driving the Magico Nano-Tec cone. This cone is woven from a carbon-nanotube material originally designed for helicopter blades where light weight and stiffness are absolute requirements. The under-hung motor uses a massive magnet (5" in diameter) made from N48H-grade neodymium (the higher the number in the grade the stronger—and more expensive—the magnet). The magnetic field strength in the gap is a stunning 1.7 Tesla, a value seen only in field-coil drivers (in which the magnetic field is created by an electro-magnet rather than a fixed magnet). The voice coil is a vented titanium design and is mated to a new composite spider material that allows +/-6mm of excursion. The driver, which was designed specifically for the Q7, can reportedly produce 120dB SPL at 1m distortion-free within its passband. Incidentally, while visiting the Magico factory (see sidebar) I visually compared the Q5’s midrange driver with this new Q7 midrange unit. Although the look the same when mounted in an enclosure the Q7’s midrange was considerably more massive and elaborate. I was able to lift the Q5’s midrange driver from a metal table, but not the Q7’s midrange, which felt like 100 pounds because of the magnet’s strength.

Looking next at the 10" mid/bass unit that’s mounted at the top of the enclosure, the driver is again all-new for the Q7. Its design is very similar to that of the midrange, with a massive motor structure and top-grade neodymium magnets for high magnetic field strength in the gap. The voice coil is a whopping 127mm, half the cone diameter. (An engineering textbook in my library shows a photo of a 15" subwoofer driver with a “large” 3" voice coil.) Again, the cone is Magico’s Nano-Tec material. Magico claims that this 10" mid/bass driver has the lowest inductance of any driver extant (0.085mH at 10kHz).

The dual 12" woofers are again all-new for the Q7. They use the same 127mm voice coil and underhung motor as the 10" mid/bass. These drivers have an excursion of +/-15mm and can reportedly produce 120dB SPL at 1m at 50Hz.

The drivers were designed using a state-of-the-art finite element analysis software package that allowed Magico Chief Technical Officer Yair Tammam to model the driver behavior in the thermal, magnetic, mechanical, and electrical domains simultaneously. Previously, Tammam told me, he had to model each of these domains separately in different software.

The drivers are designed for maximum magnetic field strength in the gap, low moving mass, and minimal inductance. In addition, Magico has also gone to extreme lengths to minimize eddy currents in the drivers. Eddy currents impede the motion of the voice coil by creating magnetic forces that oppose the voice coil’s motion. Eddy currents are so effective in slowing down moving objects that train brakes are based on the phenomenon. One way of reducing eddy currents is by fully saturating the iron in the motor. If the iron is saturated, magnetic flux cannot be induced in the iron, and thus no opposing magnetic force is generated. Magico found just one facility in the world that could saturate the iron in the driver motors to their specification, and it happened to be in England. The drivers start life in Israel, are shipped to England, back to Israel, and then to the US. Magico’s Web site shows a pair of plots comparing the saturation of its 10" woofer with a “high-end” woofer.

I once witnessed a dramatic demonstration of eddy currents in which a steel ball-bearing was dropped through a steel tube not much bigger than the ball-bearing itself. The ball-bearing fell through the tube just as quickly as if it were falling through free air. But when the same size bearing, this one magnetized, was dropped through the tube, it took about ten times longer to traverse the tube than the unmagnetized ball-bearing. Looking into the tube from above with a flashlight, I could see the ballbearing floating slowly downward. Why? The ball-bearing’s magnetism (and its movement through the tube) induced eddy currents in the tube, with those eddy currents creating their own magnetic field in opposition to the ball-bearing’s magnetic field, slowing the ball-bearing’s motion. The same thing happens in a loudspeaker motor; the induced eddy currents create a magnetic field that opposes the voice-coil motion. Reducing eddy currents has obvious benefits for a driver’s transient performance. This is particularly true when you consider that the faster the voice coil moves, the stronger the eddy currents and the greater the opposition to the voice coil’s motion.

Think of the voice coil sitting in a magnetic field with no current flowing through the voice coil. When alternating current from the power amplifier—the audio signal—flows through the coil, a magnetic field is temporarily created around that coil that varies in strength and polarity as an analog of the music. This varyingmagnetic field interacts with the driver’s fixed magnetic field, pushing and pulling the voice coil back and forth, and with it, the cone. It’s easy to see how the more powerful the fixed magnetic field, the lighter the voice coil and cone, and the lower the eddy currents, the faster and more easily the cone will respond to the musical signal. This not only results in superior transient behavior (the cone starts and stops more quickly) and better control over the cone motion by the amplifier, but also increases efficiency. It’s like a lightweight sports car outfitted with a huge-displacement engine that can instantly deliver high torque to the wheels when you depress the accelerator.

Turning to the enclosure, the Q7 is constructed like no other loudspeaker extant. The enclosure is built entirely from machined aluminum pieces—101 of them to be exact—held together with 635 bolts. Most of these pieces form an intricate internal matrix that creates a rigid, inert structure that reduces enclosure vibration to an absolute minimum. The idea is to create a heavy, dense, resonance-free platform that is neither put in motion by energy from the drivers nor stores and then releases energy. The Q7’s enclosure is perhaps the most heroic design ever attempted. Note that the Q7’s enclosure features three-axis bracing compared with the Q5’s two axis bracing. That is, the Q7 has front-to-rear internal bracing in addition to the side-to-side and top-to-bottom reinforcement used in the Q5.

The curved baffle you see on the loudspeaker’s front is only part of the baffle structure. Behind the 85-pound curved baffle is a thick 70-pound slab of aluminum to which the two 12" woofers and 10" mid-bass driver are mounted. You can see this structure when looking closely at the enclosure from the side. The flat slab is bolted to the matrix structure and forms the front structural member. The midrange driver floats in its own sub-structure rather than being attached to either baffle. Only the tweeter is mounted to the curved outer baffle. This arrangement keeps resonance to a minimum and prevents energy imparted by one driver from being transmitted to the other drivers.

The four-way crossover is a 24dB Linkwitz-Reily design incorporating Magico’s “elliptical” techniques that control specific resonances. The crossover parts are over-the-top; the 10-gauge inductors are bigger than the power transformers in some power amplifiers. The inductors aren’t wound with wire but instead are made from flat copper-film. The custom capacitors reportedly have half the parasitic inductance of the previous state of the art."

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Dynaudio Aribter spesifikasjoner:

Power Ouput (IEC @ Full Bandwidth)
8 Ohm 620 Watt
4 Ohm 1072 Watt
2 Ohm 1670 Watt

Maximum Current 120 Ampere

Frequency Bandwidth
- 3db 0.3 Hz - 300 KHz
+/-0,1 db 20 Hz - 20 KHz

THD Level (IEC @ Full Bandwidth, 1 Khz, 8 Ohm) < 0,005 %
THD Level @ Max. Ouput (Under All Conditions) < 0,008 %

Offset < 5mV

Signal Noise (A-Weighted) > 103 db
Signal Noise (Unweighted) > 99 db

Input Impedance 2.000 Ohm

Input Sensitivity (For Rated Output) 2,25V or 6,75V

Slew Rate 80V/µ sek

Damping Factor
Output 1: > 1.000
Output 2: > 40
Power Consumption (Continous) 120 Watt
Power Consumption (Maximum) 2000 Watt

Continous Duty Capacity of Battery Supply 12-15 Hours

Mvh
Roysen
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Flotte spec på Q7. Det virker å være en solid høyttaler.

Har du noen anelse om hvorfor mellombassen er satt på toppen, såpass langt fra mellomtonen? Og hva anbefalt lyttavstand er?


Geir Arne
 
R

Roysen

Gjest
Jeg ser ingen problemer med det og er helt sikker på at det er et bevisst valg.

At dette er en solid høytaler er vel et kraftig understatement. :)

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Jeg ser ingen problemer med det og er helt sikker på at det er et bevisst valg.
Jeg anntar også at valget er bevisst. Om dette betyr noe eller ikke er jo litt avhengig av delefrekvens og lytteavstand. Dog var dette bare et spørsmål av nyskjerrighet fra min side. Jeg har "stusset" litt på dette tidligere, men jeg regner med at det ligger en logisk forklaring bak. Det var altså denne forklaringen jeg håpet du hadde. ;)

At dette er en solid høytaler er vel et kraftig understatement.
Vi mener nok det samme men ordlegger oss litt forskjellig(med mindre jeg feiltolket "tonefallet" ditt). :)


Geir Arne
 
R

Roysen

Gjest
Dersom vi skal ta plasseringen sv høytalerelementene, så tror jeg følgende:

1 - Siden dette er en 4-vegs høytaler spiller sammsynligvis de to nederste dypbasselementene ikke noe særlig over 100Hz. Fra 100Hz og ned klarer ikke det menneskelige sinn å retningsbestemme lydkilden. Så plasseringen av disse i forhold til mellombassen er relativt ubetydelig.

2 - Det menneskelige øret er mest følsomt for frekvenser som i en 4-vegs høytaler naturlig gjengis fra mellomtone og diskant. Jeg antar derfor at førsteprioritering har vært integrasjonen mellom disse to elementene samt at deres plassering i kabinettet er bestemt ut fra antatt ørehøyde på en sittende person.

3 - Integrasjonen mellom mellombass og mellomtone/diskant samt mellombassens høyde i forhold til lytternes ører er nok mye viktigere enn avstand mellom mellombasselementet og basselementene siden øret ikke klarer å lokalisere sistnevnte. Jeg tipper at dette er årsaken til at mellombassen er plassert øverst. De gir nærhet til mellomtone samtidig som den plasseres nærmere lytternes ørehøyde enn dersom mellombassen skulle vært plassert under mellomtonen og et basselement skulle vært flyttet over diskanten. Alternativet for å flytte mellombassen nærmere basselementene er jo å flytte mellomtone og diskant opp og sett mellombass inn under mellomtone. Det ville medført en mellomtone over lytternes ørehøyde og i så fall ikke ideelt.

Det skal dog tillegges at dette er hva jeg tror fordi jeg vet egentlig ikke. Jeg kjenner i tillegg ikke delefrekvensene.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takker for svar.

Det blir bare litt synsing ja, så lenge man ikke kjenner delefrekvenser.


Geir Arne
 
R

Roysen

Gjest
Takker for svar.

Det blir bare litt synsing ja, så lenge man ikke kjenner delefrekvenser.


Geir Arne
Har du noen annen forklaring? For meg er spørsmålet du stilte litt uforståelig. Det er temmelig åpenbart atdelefrekvensen for basselementene ikke kan være noe særlig over 100Hz og da er avstand mellom bass og mellombass ganske uvesentlig.

Mvh
Roysen
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takker for svar.

Det blir bare litt synsing ja, så lenge man ikke kjenner delefrekvenser.


Geir Arne
Har du noen annen forklaring? For meg er spørsmålet du stilte litt uforståelig. Det er temmelig åpenbart atdelefrekvensen for basselementene ikke kan være noe særlig over 100Hz og da er avstand mellom bass og mellombass ganske uvesentlig.

Mvh
Roysen
Det er avstanden mellom mellomtonen og mellombassen jeg har referert til hele tiden. Mellom bass og mellombass vil jeg tippe man ikke opplever noen nevneverdig utfording med utfasinger. Men siden mellombassen og mellomtonen på noen bilder tilsynelatende er rundt 20-25cm fra hverandre kan det jo skape noen (mindre) problemer med i overgangen til mellomtonen om delefrekvensen er forholdsvis høy. Samtidig kommer jo mellombassen avstandsmessig litt lenger fra lytteposisjon enn mellomtonen i "normal" sittestilling. Om dette er en praktisk utfordring eller ikke på denne høyttaleren skal ikke jeg si noe om. Er delefrekvensen til mellombass mot mellomtonen ganske lav blir dette derimot en mindre relevant problemstilling.


Geir Arne
 
R

Roysen

Gjest
Ok, da har jeg beklageligvis misforstått deg. Dog er avstanden mellom mellomtone og mellombass relativt kort. Jeg ser ikke det som noe problem her heller. Den diskanten som sitter mellom mellomtone og mellombass er veldig liten. Forøvrig korrigeres gjerne slike utfordringer i delefilteret på mange av dagens høytalere. Dersom de ikke hadde gjort det måtte alle høytalerkabinetter vært lett tilbakelente.

Mvh
Roysrn
 
Sist redigert:

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Det kan nok stemme. Det var bare noen bilder avstanden mellom nevnte element så litt stor ut.

Med fare for å ha missforstått hva du mener, hvordan mener du at en løpetidskorrigering mellom elementer skjer i et delefilter? Delefilter er noe jeg ikke er spesielt teknisk god på, for å være ærlig. :)


Geir Arne
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Akkurat hvordan det er løst kjenner jeg ikke detaljene rundt, men jeg vet at det er vanlig å korrigere for slikt i delefiltere.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Jeg kan vel kanskje nevne også at det ser ut som om de Avalon høytalerne ikke havner hos meg likevel. Det handler nå om å satse alt på Magico, Rockport Technologies og Tidal Audio.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Oj, oj. Dynaudio Arbiter leveres i dag. I tillegg fikk jeg for et par dager siden beskjed om at mine Magico Q7 straks er ferdig produsert (de vil dog ikke bli levert før siste helg i april). Ting begynner å flaske seg.

Mvh
Roysen
 

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
1.004
Antall liker
1.047
Sted
Porsgrunn
Har med stor glede lest begge anleggstrådene dine Roysen. Har begynt å interessere meg for emnet strømrensing og ser at du har valgt å bruke strømrensere fra en rekke firmaer. Ligger det en grunntanke bak dette, at du ønsker å se hvem som gjør dette best? For at det er et tilfeldig valg tror jeg ikke på :)

Mvh Morten
 
R

Roysen

Gjest
Jeg tror jeg ville holdt meg unna den selgeren på Audiogon. Både jeg og en kjenning av meg har vært i kontakt og hans fremferd gir ikke spesielt god magefølelse for at vi har med en ærlig selger å gjøre. Jeg har dog ingen bevis, men vær i hvert fall svært forsiktig.

Mvh
Roysen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn