Absolutt. Det er ikke en løsning foruten kompromiss, men jeg tror jeg vil heller velge det fremfor å leve med fastlåst EQ kurve eller forvrengning/avrulling fra elektronikk. Da kan man koble det inn når man vil. Mye av det vi opplever som hardhet, ligger gjerne i presensområdet.Siden Vienna har denne dip'en i presensområdet og antagelig det er grunnen til egenskapene du nevner, mener du dette eller manuell EQ justering for å oppnå det samme er en ok måte for å unngå problemene med hard lyd?Et godt valg. Jeg liker ganske godt Vienna høyttalerne. De blir litt vel myke med manglende detaljer, men i et vanlig rom så låter det i alle fall musikk i motsetning til mye annet på markedet.
Ser ut som folk foretrekker nøytral gjengivelse med hodetelefoner også:Ser en også innen hodetelefonsegmentet. De mest "hypede" og kritikerroste produktene i nuet har en passe varm klangsignatur...
Finnes det noen annen måte å lage høytalere på da? Ellers må man jo bygge høytalere tilpasset lytterommet. Alle lytterom er forskjellig. Romkorreksjon er en bedre og enklere løsning. Å lage hi-fi(?) produkter som farger fordi enkelte har et dårlig lytterom er et blindspor....Vienna har denne totalresponsen som fungerer bra i ubehandlet rom, noe jeg tror flere produsenter sliter med grunnet for stort fokus på respons i ekkofrie rom?
Moderne forsterkere og kilder sammen med dette kan gi en hardere lyd enn mange av oss ønsker.
Hjelper ikke meg det spøtt om det låter riktig i forhold til opptaket, dersom resultatet er av at jeg slår av musikken.
Virker på meg som om bransjen dreier litt mot mer "naturlig mørk" gjengivelse.
Den er helt tilbake ifra oktober 2012! Ble nok ikke brukt så mye rør og vinyl.De studiene er vel så gamle at det var med vinyl som kilde og rørforsterkere?
Så da må dagens hoetelefoner være varmere i lyden for å kompensere? :-D
Det handler nå bl.a. i stor grad om svakheter i responsen både on axis og/eller off-axis. Nevnte B&W sliter helt klart med det på sine dyrere modeller. De imponerer på ingen måte målemessig. Merker som PSB og Revel har mye bedre målinger på disse områdene.Vienna har denne totalresponsen som fungerer bra i ubehandlet rom, noe jeg tror flere produsenter sliter med grunnet for stort fokus på respons i ekkofrie rom?
Et veldig godt poeng som sjeldent kommer godt frem.Høyttalerprosjektet jeg holder på med tar også utgangspunkt i at høyttalerne skal stå i en normal stue uten altfor mye akustiske remedier. Da er det en del ting å fundere på, men jeg endte da opp med 2x12" basser og en 10" midbass jeg også. Plasseringen av elementene på baffelen er ganske viktig for å motvirke de dype kanselleringene som man kke greier å fikse med eq. Hvordan de vil måle i et lyddødt rom er ikke spesielt interessant, annet enn som en pekepinn om hvordan de kommer til å fungere i forskjellige virkelige sitasjoner.
Kommer det byggetråd?Høyttalerprosjektet jeg holder på med tar også utgangspunkt i at høyttalerne skal stå i en normal stue uten altfor mye akustiske remedier. Da er det en del ting å fundere på, men jeg endte da opp med 2x12" basser og en 10" midbass jeg også. Plasseringen av elementene på baffelen er ganske viktig for å motvirke de dype kanselleringene som man kke greier å fikse med eq. Hvordan de vil måle i et lyddødt rom er ikke spesielt interessant, annet enn som en pekepinn om hvordan de kommer til å fungere i forskjellige virkelige sitasjoner.
Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Du kan kalle det hva du vil. Det vil uansett være et rom uegnet for avspilling av musikk (eller tale for den del). Har forøvrig aldri hatt problemer med å få høytalere til å spille godt i alle stuer jeg har oppholdt meg, men så har jeg heller aldri bodd i et ekkokammer eller akvarium....Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Ikke veldig overraskende at vi prater forbi hverandre.Du kan kalle det hva du vil. Det vil uansett være et rom uegnet for avspilling av musikk (eller tale for den del). Har forøvrig aldri hatt problemer med å få høytalere til å spille godt i alle stuer jeg har oppholdt meg, men så har jeg heller aldri bodd i et ekkokammer eller akvarium....Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Mulig.Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Du glemte Triangle og Kudos høres det ut som her.
Jeg visste at den kommentaren kom til å provosere, og den var ikke helt seriøs Spørsmålet er, er det noen som vil tilbake til mono? Jeg er selvsagt klar over at det er en del klassikere som ble spilt inn i mono, og som har en fremragenede lydkvalitet. Det ble spurt om hva som er galt med mono, og det synes jeg var et noe tøvete spørsmål med opplagt svar. Vi gikk fra sort/hvitt til fargetv, etc etc. Framskritt kalles det velKarajans monoinnspilling av Mozarts Cosí fan Tutte for EMI med Schwartzkopf et al regnes som nonplusultra. Walter Legge var balanseratter av Guds nåde.
Ellers forundret over hvor smale enkelte (mange i denne tråden!) er hva gjelder både musikkgenre og innspillingsår. Grammofonens historie er lang og mangslungen. Det er bare å ta for seg. Hva har man ellers musikkanlegg for? Høre på det?
Tiltredes noe så inn i granskauen!
"Omtrent som å spørre hva som er galt med å høre på ett øre..."
er vel muligens noe av det minst fornuftige jeg har lest her på lenge. Jeg har mono-innspillinger i mange genre som gruser veldig mange såkalte audiofile stereo-innspillinger.
Har selvsagt mange supre stereoinnspillinger også. Poenget er at man leter seg frem til den musikken man liker. Stereo, mono eller ørten-kanals er ikke det viktigste.
For å sitere (bl.a.) Zappa: "the mind is like a parachute, it doesn´t work unless it´s open".
Mens andre forstår ikke "hypen" eller kritikerrosen av de mest hypede hodetelefonene...Ser ut som folk foretrekker nøytral gjengivelse med hodetelefoner også:Ser en også innen hodetelefonsegmentet. De mest "hypede" og kritikerroste produktene i nuet har en passe varm klangsignatur...
AES E-Library � The Relationship between Perception and Measurement of Headphone Sound Quality
Ja, det er mest en tenketråd så langt, men det kommer noen flere bilder snart. Jeg kom akkurat opp fra kjelleren med sagflis over det hele. Det er ganske mange biter som skal passe sammen i kassene for mellombassene. Det har tatt mye mer tid enn jeg trodde.Kommer det byggetråd?Høyttalerprosjektet jeg holder på med tar også utgangspunkt i at høyttalerne skal stå i en normal stue uten altfor mye akustiske remedier. Da er det en del ting å fundere på, men jeg endte da opp med 2x12" basser og en 10" midbass jeg også. Plasseringen av elementene på baffelen er ganske viktig for å motvirke de dype kanselleringene som man kke greier å fikse med eq. Hvordan de vil måle i et lyddødt rom er ikke spesielt interessant, annet enn som en pekepinn om hvordan de kommer til å fungere i forskjellige virkelige sitasjoner.
Mulig.Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Du glemte Triangle og Kudos høres det ut som her.
Jeg synes ikke Triangle skal være med i klubben, for lette og lyse for meg.
Kudos har jeg trua på, men ikke hørt.
Spørsmålet mitt da blir om det finnes en løsning uten kompromiss, eller om man må godta at en del musikk er mikset på en måte som krever "juksing" med frekvenskurven, enten via EQ eller høyttalere med "innebygd" EQ tuning. Jeg ser jo i denne tråden at en del har vært inne på manglende membranareal som en årsak til hard lyd ved at det blir for lite nivå i mellombass og dypbass. Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke. Kun et diskant element koblet til en forsterker vil vel låte hardt uansett, øret oppfatter lyd som summen av tonene i et frekvensspekter, og hvis en del av spekteret mangler/har for lite energi vil betoningen endres, og denne betoningen vil kunne oppfattes som hard.Absolutt. Det er ikke en løsning foruten kompromiss, men jeg tror jeg vil heller velge det fremfor å leve med fastlåst EQ kurve eller forvrengning/avrulling fra elektronikk. Da kan man koble det inn når man vil. Mye av det vi opplever som hardhet, ligger gjerne i presensområdet.Siden Vienna har denne dip'en i presensområdet og antagelig det er grunnen til egenskapene du nevner, mener du dette eller manuell EQ justering for å oppnå det samme er en ok måte for å unngå problemene med hard lyd?Et godt valg. Jeg liker ganske godt Vienna høyttalerne. De blir litt vel myke med manglende detaljer, men i et vanlig rom så låter det i alle fall musikk i motsetning til mye annet på markedet.
Helligbrøde!Hvorfor ikke bare kjøpe en equalizer?
Fikk ikke til dette selv, subbene jobber for lavt i frekvens til å balansere ut hard lyd som jeg tror ligger i et område rundt 2-3 kHz.Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke.
Er ikke helt sikker på om jeg forstår denne setningen:Spørsmålet mitt da blir om det finnes en løsning uten kompromiss, eller om man må godta at en del musikk er mikset på en måte som krever "juksing" med frekvenskurven, enten via EQ eller høyttalere med "innebygd" EQ tuning. Jeg ser jo i denne tråden at en del har vært inne på manglende membranareal som en årsak til hard lyd ved at det blir for lite nivå i mellombass og dypbass. Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke. Kun et diskant element koblet til en forsterker vil vel låte hardt uansett, øret oppfatter lyd som summen av tonene i et frekvensspekter, og hvis en del av spekteret mangler/har for lite energi vil betoningen endres, og denne betoningen vil kunne oppfattes som hard.
Jeg synes eksemplene Amphion og Vienna er ganske interessante. De nærmer seg problemstillingen på to distinkt forskjellige måter.Vienna har vi sett et antall eksempler av i tråden.Tja, Voff, det er jo høyttalerkonstruktører som evner å lage høyttalere som funker i normale stuer.
Amphion, Harbeth, Spendor, Vienna, ....
Noen kaller det dårlig lytterom, andre kaller det stue.
Jeg har erfart det samme. Om man kaller det "hardhet" eller noe annet, skal ikke jeg ha sagt noe om. Men når jeg slår av suben på arbeidsrommet mitt, er det ikke noe tvil om at de små ProAc'ene som står på skrivebordet, plutselig låter ganske spisse og pågående. Det er noe som mangler. Med suben i sving, roer hele lydbildet seg ned igjen.......Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke. Kun et diskant element koblet til en forsterker vil vel låte hardt uansett, øret oppfatter lyd som summen av tonene i et frekvensspekter, og hvis en del av spekteret mangler/har for lite energi vil betoningen endres, og denne betoningen vil kunne oppfattes som hard.Absolutt. Det er ikke en løsning foruten kompromiss, men jeg tror jeg vil heller velge det fremfor å leve med fastlåst EQ kurve eller forvrengning/avrulling fra elektronikk. Da kan man koble det inn når man vil. Mye av det vi opplever som hardhet, ligger gjerne i presensområdet.Siden Vienna har denne dip'en i presensområdet og antagelig det er grunnen til egenskapene du nevner, mener du dette eller manuell EQ justering for å oppnå det samme er en ok måte for å unngå problemene med hard lyd?Et godt valg. Jeg liker ganske godt Vienna høyttalerne. De blir litt vel myke med manglende detaljer, men i et vanlig rom så låter det i alle fall musikk i motsetning til mye annet på markedet.
100% enig. Da jeg så tittelen på tråden hadde jeg tenkt å svare med "Hvorfor låter dagens stuer hardt og klinisk?", men Voff kom meg i forkjøpet...Det er vel dagens lytterom som låter hardt og klinisk? Når man ser hvordan folk bor i kritthvite, "umøblerte" kliniske rom med spotlights og som attpåtil ser ut som en operasjonssal med tilhørende trivsel, så er det igrunnen rart at folk ikke får psykiske problemer i tillegg til dårlig lyd....
Jeg eier begge deler. Mc501 har en framførelse som er SMOOTH og MUSIKALSK. ICE virker på meg som klart og presist men med mindre sjel. Vet ikke hva som er "riktigst", men jeg liker Mc'en best!Når vi er inne på lyd!
Hva med en blindtest av forsterkere?
Har veldig lyst til å få resultater av en blindtest mellom feks McIntosh 501 og ice 500w.
Blir nok aldri gjennomført, B&O tar overpris, men ligger uansett milevis under MC priser!
Kjør debatt...
Det er nok riktig som du sier: det er ikke, objektivt sett, noe mer hardhet om man tar bort bassen - det bare oppleves som lysere og mer pågående straks man skrur den av. Og så gjør man gjerne slik du er inne på: skrur opp volumet for å kompensere for manglende trøkk i de lavere frekvensene - og da låter det bare enda verre.Jeg er ikke enig i at fravær av dypbass medfølger mer hardhet så lenge man holder samme lydnivå, men kanskje det er fristende å skru opp for å få mer trøkk med mindre dypbass og da blir det jo opplevd hardere.
Nå har jeg en del innspillinger som låter veldig fyldig og behagelig f.eks. 24/96 utgaven av Another Country med Cassandra Wilson, mens The Next Day med David Bowie har tendenser til å låte litt hardt. Altså kan det ikke bare være kombinasjonen elektronikk/høyttaler/rom som er synderen, men innspillingene må også spille en viss rolle.Er ikke helt sikker på om jeg forstår denne setningen:Spørsmålet mitt da blir om det finnes en løsning uten kompromiss, eller om man må godta at en del musikk er mikset på en måte som krever "juksing" med frekvenskurven, enten via EQ eller høyttalere med "innebygd" EQ tuning. Jeg ser jo i denne tråden at en del har vært inne på manglende membranareal som en årsak til hard lyd ved at det blir for lite nivå i mellombass og dypbass. Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke. Kun et diskant element koblet til en forsterker vil vel låte hardt uansett, øret oppfatter lyd som summen av tonene i et frekvensspekter, og hvis en del av spekteret mangler/har for lite energi vil betoningen endres, og denne betoningen vil kunne oppfattes som hard.
eller om man må godta at en del musikk er mikset på en måte som krever "juksing" med frekvenskurven, enten via EQ eller høyttalere med "innebygd" EQ tuning.
Etter min mening er det ikke miksen som er synderen, men høyttalerne sammen med rommet og elektronikken forøvrig.
EC sammen med 805 har jeg ikke så mye tro på at er "hardt" å høre på.
Har du noen bilder av rommet og oppsettet, samt størrelsen på rommet?
Har egentlig ikke lyst til å kvitte meg med 805D da jeg synes mellomtonen på disse på gode innspillinger er helt fantastisk. Ser at du ikke fikk balansert ut tendensene til hard lyd ved bruk av sub'er. Mulig at dette også kan være litt individuelt da jeg ser andre her i tråden som Ulf-B og Asbjørn har litt andre erfaringer. Her vil jeg tippe rommet har mye si i forhold til hvor godt sub'ene integreres. Det jeg hadde litt i tankene var 2 stk Ken Kreisel DXD-808. Disse har XLR inn og kan kobles direkte fra XLR pass through utgangene på AW400.Fikk ikke til dette selv, subbene jobber for lavt i frekvens til å balansere ut hard lyd som jeg tror ligger i et område rundt 2-3 kHz.Mine B&W 805D mangler dypbassegenskaper, samtidig som jeg hører at en del innspillinger helt klart låter for hardt. Det jeg da lurer på er om et par subwoofere i anlegget ville ha balansert dette ut. Altså om hard lyd også kan handle om en feil balanse i anlegget ved at forskjellige deler av frekvensområdet får for lite/for mye energi i forhold til andre deler. Jeg har jo lagt merke til at B&W 803D i noen omtaler har blitt omtalt som en litt rocka høyttaler. Denne har altså tre separate basselementer per høyttaler, noe som burde indikere et tilstrekkelig membranareal i forhold til mellom-/dypbass. Og noe som kanskje igjen indikerer at balansen mellom diskant-/mellomtone og bass er viktig for om man opplever lyden som hard eller ikke.
Jeg tolker "rocka" som en litt røff og tøff gjengivelse med bra sting i gitarer, altså ikke nødvendigvis myk.
805s-ene mine hadde problemer med sidevegger, så om du klarer å dempe førsterefleksjon på sidevegg og vinkle høyttalerne temmelig rett på lytteposisjon så kan det hjelpe litt.
Vet ikke om D-ene låter i nærheten av S-ene, så ta dette med en klype salt.