En annen ting er at lyd er subjektivt. Det du selv liker er ikke dermed ikke det andre liker.
Nei, det er helt sant. Vi har mange forskjellige tanker på hvordan det skal låte
Hvad nu hvis du satsede på Hi-Fi i stedet for sound/tilfredsstillelse af din smag.
Så ville du opnår en skyndsom blanding af fed lyd, spids lyd , tung lyd, hård og klinisk lyd, flad lyd, halvfjerdser og firser lyd , dynamisk lyd , stort/kæmpe perspektiv, lille perspektiv, rodet lyd , nøjagtig lyd, dejlig lyd , rædselsfuld lyd, god lyd , og knapt så god lyd, det ene øjeblik lyder det som en dårlig klasse B forstærker, det næste øjeblik som en kæmpe klasse A forstærker osv anlægget er ikke mere en del af lyden. det er kun den optagende begivenhed som gengives, lokaliteten, instrumenter og optagelsesudstyr plus produktionen, og optimalt vil der naturligvis kun være instrumenter som høres.
Heldigvis lyder langt de fleste optagelser/plader ok, men altid med hver sin lyd/kendetegn, man udgiver normalt ikke plader for at generer/irriterer folk så det meste bør lyde godt til ok, ellers er der noget galt mener jeg, men pladerne kan være tilpasset til ipod osv og derfor bl.a. være komprimeret og EQ'et i grad som kan være en prøvelse at lytte på, sådan er det bare.
Så generelt mener jeg at det som diskuteres i denne tråd er hvordan tilpasses mangelfulde stereoanlæg (som er et godt stykke fra optimal hi-fi) til ens smag/præference inden for sound, og som tidligere nævnt sound har intet med hi-fi at gøre, det er det stik modsatte.
Og nej jeg mener bestemt ikke hi-fi var bedre i gamle dage, men måske nogen bedre kunne lide den sound hi-fi havde dengang i forhold til den sound der er i moderne udstyr.
Hvorfor dette indlæg, jo jeg synes det er vigtigt at man ved hvad som faktisk diskuteres, og hvad det er man arbejder med, en forståelse for dette er det eneste som til sidst kan fører til hi-fi i ordets oprindelige betydning , at gengive en optaget begivenhed så nøjagtigt som muligt.
Mange er ligeglade med det ovenstående, det ved jeg, de mener de har ret til at bruge musikken og musikerne som var det mad eller vin, såvidt er det gudskelov ikke kommet med live musikken, her må publikum respekterer kunsterne og finde sig i den lyd som de nu engang leverer ved den aktuelle begivenhed.