Ketil
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 11.05.2004
- Antall liker
- 892
Ok, skal prøve litt med vinkling av høyttalerne i kveld.
Ja, "fylde" og "varme" holder til høyere enn dette. Kanskje 250-600 Hz, ca. Det er grunntoneområdet. "Skarpt", "spisst" og "hardt" tyder på for mye energi ett eller flere steder i området 2500 - 10000 Hz relativt til mellomtonen. Blir det for lite i grunntoneområdet, låter det mer "tynt" og "uten kropp". Det går også an å "varme opp" lyden med et 2-3 dB cut i området 2700 - 5500 Hz. Det er den gamle "BBC-dip'en" som får det til å låte litt "laid back". Hvis du derimot booster både grunntoneområdet ved 270-550 Hz og overtonene 2700-5500 Hz samtidig, kommer lydbildet nærmere - "forward", "in your face".Jeg mener at fyldig lyd ligger høyere opp i frekvens enn hva subbene normalt jobber i.
(Min Velodyne var inne fra ca 50Hz)
Men med to subber plassert tett ved høyttalerne kan du la de spille mer oppover og dermed "feite til" lyden mer.
Fint lytterom og godt med luft rundt anlegget ser det ut som. Prøv å vinkle høyttalerne rett på lytteposisjon og hør om det gir effekt.
Jeg tror nok vi er mer enig enn vi aner, RoDa, men fortsatt ikke helt. Nå er det ikke sånn at teorien står alene her i huset, så det er sagt. Jeg har hørt Vienna ved flere anledninger, og har opplevd dem som dempet i presensområdet subjektiv også. Satt i et minimalistisk møblert 'moderne' rom kompenseres klangbalansen av etterklangen. Men det blir ikke riktig i mine ører, et begrenset frekvensområde hvor balansen dras i retning fra direkte mot reflektert lyd gir en slags diskontinuitet som er hørbar. I dette tilfelle får man en svekket gjengivelse av transienter ved delefrekvensen, både teoretisk og i min subjektive opplevelse. Sånn sett vil overtonespekteret på strykere greie seg godt, men artikulasjon og tydelighet på vokal vil svekkes. Konsonantene vil gjengis med svekket tydelighet, og redusert taleforståelse som resultat. Når det er sagt er ikke full gass på aksen uten å ta hensyn til diskantens store spredning ned mot delefrekvensen noen god idé, med mindre man er villig til å ta rommet et tak.Amphion og Vienna låter forskjellig også, det var mest at de begge er laget for å fungere i normale stuer jeg tenkte på.
Den gode løsningen er den som gjør at du liker hvordan musikken gjengis i det rommet du spiller musikken i.
Uansett hvor masse vi teoretiserer og mener hva som er godt og dårlig så er det vanskelig å spå før det er utprøvd i aktuelt rom.
Da har jeg målt og flyttet litt rundt ting. Høyttalerne var faktisk ganske nærme målene dine, trengte bare justere litt. Har du snekret sammen et program for å beregne dette selv? I tillegg har jeg som dine mål tilsier, og også som orso sier, dratt sofaen litt lenger ut fra bakvegg. Da får vi høre litt senere i kveld hvordan det låter.Jeg er så glad i oddetall som utgangspunkt for plassering, og det har stort sett fungert alle plasser jeg har sjekket det ut.
Har du litt arbeidslyst så kan du jo prøve dette?
Vis vedlegget 192497
Alle målene er fra vegg til midt på frontbaffelen på høyttaleren.
Evt også teste å trekke høyttalerne helt ut til 139,3 fra frontveggen dersom det er plass til det.
Har flyttet sofaen litt lenger ut nå, så får vi se. Akustikkplater til taket og kanskje høyre sidevegg får bli et prosjekt jeg etterhvert får ta tak i.Ketil:
Det hadde trolig vært en fordel om du kunne ha flyttet sitteposisjon utifra bakveggen. Men kanskje ikke så enkelt med toseteren og den døren. Hos deg blir det da spesielt viktig å dempe refleksjonene som kommer fra vegg/vindu bak deg. I tillegg ville jeg i alle falle ha gjort noe med takrefleksjonen mellom deg og høyttalerne.
Sub(er) som kan deles litt høyt, kan nok også hjelpe godt på. Integrering er vanskeligere med høy deling, men går fint ann å få til med godt verktøy, målinger og god plassering.
Uten at jeg har hørt annet en gamle Grand og nyere Grand SE i samme rom, så har jeg ikke mer erfaring med Vienna.Jeg tror nok vi er mer enig enn vi aner, RoDa, men fortsatt ikke helt. Nå er det ikke sånn at teorien står alene her i huset, så det er sagt. Jeg har hørt Vienna ved flere anledninger, og har opplevd dem som dempet i presensområdet subjektiv også. Satt i et minimalistisk møblert 'moderne' rom kompenseres klangbalansen av etterklangen. Men det blir ikke riktig i mine ører, et begrenset frekvensområde hvor balansen dras i retning fra direkte mot reflektert lyd gir en slags diskontinuitet som er hørbar. I dette tilfelle får man en svekket gjengivelse av transienter ved delefrekvensen, både teoretisk og i min subjektive opplevelse. Sånn sett vil overtonespekteret på strykere greie seg godt, men artikulasjon og tydelighet på vokal vil svekkes. Konsonantene vil gjengis med svekket tydelighet, og redusert taleforståelse som resultat. Når det er sagt er ikke full gass på aksen uten å ta hensyn til diskantens store spredning ned mot delefrekvensen noen god idé, med mindre man er villig til å ta rommet et tak.Amphion og Vienna låter forskjellig også, det var mest at de begge er laget for å fungere i normale stuer jeg tenkte på.
Den gode løsningen er den som gjør at du liker hvordan musikken gjengis i det rommet du spiller musikken i.
Uansett hvor masse vi teoretiserer og mener hva som er godt og dårlig så er det vanskelig å spå før det er utprøvd i aktuelt rom.
Jeg skal ikke krangle på valget ditt, det er fortsatt ditt. Men jeg ville nok valgt annerledes selv.
Tillot meg å redigere litt for quote. Jeg kjenner meg godt igjen i dette, og ser det som en høyst reell problemstilling. Om Vienna er løsningen aner jeg ikke, men jeg har endt opp med gamle høyttalere sammen med ny high-end elektronikk. Disse gamle kassene er relativt lettdrevne med stort membranareal, som du beskriver. Det de mangler i presisjon, oppløsning og 3D-egenskaper tar de igjen i ren skjær spilleglede, noe man lett kan lytte på i timesvis. Rufsete 70-talls innspillinger f.eks., låter helt greit på disse, noe det IKKE gjør på det jeg har prøvd av nyere high-end eller wannabe-highend høyttalere.high-end anleggs manglende egenskaper hva gjelder god gjengivelse av rock og lignende genre. Det virker som mange er plaget med spiss, hard lyd og lyttetretthet selv om anleggene spiller flott på akustisk, jazz, klassisk m.m.
Jeg oppfatter at mange ønsker high-end egenskaper, men uten å gi slipp på egenskaper som varme/mykhet/musikalitet (hva det enn er..). Det er vanlig å savne bass,fylde.
fordel, det samme med relativt store membranareal og generelt lettdrevne konstruksjoner. Er dette riktig oppfattet, grovt sett?
Tja, for meg ble de det. Men bør nok prøves siden det neppe finnes et svar for alle på dette med "perfekt lyd".Er høyttalere fra Vienna Acoustics det perfekte kompromiss?
Det er kanskje flere ting som skjer på en gang her. For det første er nyere innspillinger og remastringer av rock og pop så inn i helsike komprimert og brickwalled at det er forvrengning i bøtter og spann på selve opptaket. Om det ikke låter pyton allerede ved moderat lyttenivå, skal det veldig lite ekstra pådrag til før den ekstra forvrengningen fra høyttalere og forsterkere gjør at det hele bikker over og låter hardt og ubehagelig.Bare den siste måneden er det lagt ut flere nye tråder som omhandler dette med high-end anleggs manglende egenskaper hva gjelder god gjengivelse av rock og lignende genre. Det virker som mange er plaget med spiss, hard lyd og lyttetretthet selv om anleggene spiller flott på akustisk, jazz, klassisk m.m.
Jeg oppfatter at mange ønsker high-end egenskaper, men uten å gi slipp på egenskaper som varme/mykhet/musikalitet (hva det enn er..). Det er vanlig å savne bass,fylde.
Uthevet av meg.For det andre vil et anlegg med tungdrevne, møbleringsvennlige høyttalere slite i øvre bass og grunntoneområdet. Membranarealet er lite og følsomheten lav (fordi det ser pent ut med f eks "-3 dB ved 28 Hz" på databladet), og da greier hverken høyttaler eller forsterker å henge med på rytmisk musikk med mye energi i det båndet uten å skape mer forvrengning.