TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
I dag kom varmen til Oslo ENDELIG!! Årets første sykkeltur ble et faktum. Sent, men godt. Å sykle er noe av det jeg liker aller best her i livet, så en familietur med en forventningsfull liten sønn i sykkeltralle i solskinn var rett og slett helt topp. Man har jo skjønt at man må gripe sjansen når den byr seg, man vet aldri når den kommer igjen.
Det har blitt lite med kvasihififilosofering i tråden i det seneste, så får se om jeg ikke kan gjøre noe med det nå.
En ting jeg har tenkt en del på siden jeg flyttet inn i mitt lille hifikrypinn på alt for lite kvadratmeter er:
Hvorfor skal hifirom være store av størrelse?
Etter å ha tenkt litt på det tror jeg ikke at jeg har kommet på en eneste fordel med lite hifirom bortsett fra at man enkelt kan fylle rommet med lyd. Psyokoakustikk er et litt morsomt tema. Læren om hvordan vi mennesker oppfatter lyd. Det vil jo i praksis si at man sitter med de fleste svarene selv, bare man leter godt nok.
De aller fleste lokaler man hører live musikk er så store at romnodene eller de stående bølgene vil være helt anderledes enn i et lite rom. En romnode vil alltid "farge" rommet selv om man kan bedre problemet med akustiske tiltak. I et lite rom kommer de kraftigste nodene ganske høyt opp i frekvens og de vil komme tettere enn i et stort rom.
Jeg spør: Er det derfor vi opplever et rom som lite? ( i tillegg til kort etterklang)
20hz har en bølgelengde på 17 meter. Dvs at de fleste konsertsaler vil i praksis være kvitt alle sine stående bølger før 30hz. I mitt rom slår den første til ved 40 hz og deretter kommer de tett som haggel. I det grunntoneområdet der skjer den faktisk en del musikalsk og betoningene fra rommet og mennesket vil lett identifisere rommet som lite. Ikke nok med det, så kommer alle nodene igjen ved dobbel frekvens og flere ganger oppover frekvensområdet og de vil holde betydelig høyere styrke enn ved et stort rom.
Konklusjonen må være: bygg stort, det finnes ingen kompensering på størrelsen.
Har forresten begynt å finpusse på Audiolense etter at bassfellene har kommet inn. Rommet lyder veldig forskjellig og problemfrekvensen har flyttet seg fra 100hz og ned til 40hz. Det er bra, men jeg undervurte litt hvor mye fintuning jeg har gjort med Audiolense på den gamle plasseringen. Uannsett, det hadde vært umulig uten litt romkorreksjon i rommet mitt.
Ha en fin uke alle sammen!
Det har blitt lite med kvasihififilosofering i tråden i det seneste, så får se om jeg ikke kan gjøre noe med det nå.
En ting jeg har tenkt en del på siden jeg flyttet inn i mitt lille hifikrypinn på alt for lite kvadratmeter er:
Hvorfor skal hifirom være store av størrelse?
Etter å ha tenkt litt på det tror jeg ikke at jeg har kommet på en eneste fordel med lite hifirom bortsett fra at man enkelt kan fylle rommet med lyd. Psyokoakustikk er et litt morsomt tema. Læren om hvordan vi mennesker oppfatter lyd. Det vil jo i praksis si at man sitter med de fleste svarene selv, bare man leter godt nok.
De aller fleste lokaler man hører live musikk er så store at romnodene eller de stående bølgene vil være helt anderledes enn i et lite rom. En romnode vil alltid "farge" rommet selv om man kan bedre problemet med akustiske tiltak. I et lite rom kommer de kraftigste nodene ganske høyt opp i frekvens og de vil komme tettere enn i et stort rom.
Jeg spør: Er det derfor vi opplever et rom som lite? ( i tillegg til kort etterklang)
20hz har en bølgelengde på 17 meter. Dvs at de fleste konsertsaler vil i praksis være kvitt alle sine stående bølger før 30hz. I mitt rom slår den første til ved 40 hz og deretter kommer de tett som haggel. I det grunntoneområdet der skjer den faktisk en del musikalsk og betoningene fra rommet og mennesket vil lett identifisere rommet som lite. Ikke nok med det, så kommer alle nodene igjen ved dobbel frekvens og flere ganger oppover frekvensområdet og de vil holde betydelig høyere styrke enn ved et stort rom.
Konklusjonen må være: bygg stort, det finnes ingen kompensering på størrelsen.
Har forresten begynt å finpusse på Audiolense etter at bassfellene har kommet inn. Rommet lyder veldig forskjellig og problemfrekvensen har flyttet seg fra 100hz og ned til 40hz. Det er bra, men jeg undervurte litt hvor mye fintuning jeg har gjort med Audiolense på den gamle plasseringen. Uannsett, det hadde vært umulig uten litt romkorreksjon i rommet mitt.
Ha en fin uke alle sammen!