Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I dag kom varmen til Oslo ENDELIG!! Årets første sykkeltur ble et faktum. Sent, men godt. Å sykle er noe av det jeg liker aller best her i livet, så en familietur med en forventningsfull liten sønn i sykkeltralle i solskinn var rett og slett helt topp. Man har jo skjønt at man må gripe sjansen når den byr seg, man vet aldri når den kommer igjen.

    Det har blitt lite med kvasihififilosofering i tråden i det seneste, så får se om jeg ikke kan gjøre noe med det nå.
    En ting jeg har tenkt en del på siden jeg flyttet inn i mitt lille hifikrypinn på alt for lite kvadratmeter er:

    Hvorfor skal hifirom være store av størrelse?

    Etter å ha tenkt litt på det tror jeg ikke at jeg har kommet på en eneste fordel med lite hifirom bortsett fra at man enkelt kan fylle rommet med lyd. Psyokoakustikk er et litt morsomt tema. Læren om hvordan vi mennesker oppfatter lyd. Det vil jo i praksis si at man sitter med de fleste svarene selv, bare man leter godt nok. ;)
    De aller fleste lokaler man hører live musikk er så store at romnodene eller de stående bølgene vil være helt anderledes enn i et lite rom. En romnode vil alltid "farge" rommet selv om man kan bedre problemet med akustiske tiltak. I et lite rom kommer de kraftigste nodene ganske høyt opp i frekvens og de vil komme tettere enn i et stort rom.
    Jeg spør: Er det derfor vi opplever et rom som lite? ( i tillegg til kort etterklang)
    20hz har en bølgelengde på 17 meter. Dvs at de fleste konsertsaler vil i praksis være kvitt alle sine stående bølger før 30hz. I mitt rom slår den første til ved 40 hz og deretter kommer de tett som haggel. I det grunntoneområdet der skjer den faktisk en del musikalsk og betoningene fra rommet og mennesket vil lett identifisere rommet som lite. Ikke nok med det, så kommer alle nodene igjen ved dobbel frekvens og flere ganger oppover frekvensområdet og de vil holde betydelig høyere styrke enn ved et stort rom.

    Konklusjonen må være: bygg stort, det finnes ingen kompensering på størrelsen.

    Har forresten begynt å finpusse på Audiolense etter at bassfellene har kommet inn. Rommet lyder veldig forskjellig og problemfrekvensen har flyttet seg fra 100hz og ned til 40hz. Det er bra, men jeg undervurte litt hvor mye fintuning jeg har gjort med Audiolense på den gamle plasseringen. Uannsett, det hadde vært umulig uten litt romkorreksjon i rommet mitt.

    Ha en fin uke alle sammen!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oioioi!!! En stk forsterker som har vært en drøm siden tidenes morgen ligger ute på brukten til betalbar pris.....

    Herre, gi meg styrke til å motstå denne fristelsen!!

    Diablo holder i massevis, Diablo holder i massevis, Diablo holder i massevis, jeg er fornøyd nå, jeg er fornøyd nå, jeg er fornøyd nå.....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gryphon ? :) ... Alt holder vet du, bare målene er små nok.. Og rommet blir ikke større med mer kraft ;)
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.624
    Antall liker
    3.592
    Oioioi!!! En stk forsterker som har vært en drøm siden tidenes morgen ligger ute på brukten til betalbar pris.....

    Herre, gi meg styrke til å motstå denne fristelsen!!

    Diablo holder i massevis, Diablo holder i massevis, Diablo holder i massevis, jeg er fornøyd nå, jeg er fornøyd nå, jeg er fornøyd nå.....
    Mitt råd er kolde afvaskninger og faste. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Finger: Tusen takk! Setter stor pris på det. Forsterkeren er som HCS skjønte lett, en Gryphon Antileon Signatur.
    En forsterker jeg aldri har hørt, men bare hørt og lest om. I tillegg til at jeg aldri har hørt et Gryphon produkt som jeg ikke kunne tenkt meg å eie.
    I denne får du etter min ringe tekniske forstand det beste fra rør og transistorforsterkere (selv om den er en ren transistorforsterker).
    Single ended, ekte gyllende rene 100w klasse A uten negativ feedback eller andre filtreringer. En gjennsomsnitts THD som likner de beste transistorforsterkerene fulle av feedback, men da uten oddeordens forvrengning.
    Utgangstransistorene er store og helt rå og det er flere av de i paralell. Så den skyver høyttalere som en tanks.
    100kg ren effektforsterker. En fin ting er den "grønne" bias muligheten som gjør effektbruken som en klasse AB til vanlig. Så kan man skru over til ren klasse A når man vil hente ut alt.

    @HCS: Takk for kaldtvannet! Hadde det ikke vært for at jeg innen sommeren har to rom å velge mellom. En stue på 75 kubikk og et dedikert lytterom på overkant av 50 kubikk.

    @Drossel: jeg vet jeg vet, men jeg lar den gå denne gangen......:(
    Bare vent, en dag....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk! Hadde vært veldig kult.
    Blir ikke denne gangen, men hvis ryktene er sanne. At den er klasser bedre enn Diablo, så blir det nok en slik i fremtiden.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det har blitt lite med kvasihififilosofering i tråden i det seneste, så får se om jeg ikke kan gjøre noe med det nå.
    En ting jeg har tenkt en del på siden jeg flyttet inn i mitt lille hifikrypinn på alt for lite kvadratmeter er:

    Hvorfor skal hifirom være store av størrelse?

    Etter å ha tenkt litt på det tror jeg ikke at jeg har kommet på en eneste fordel med lite hifirom bortsett fra at man enkelt kan fylle rommet med lyd. Psyokoakustikk er et litt morsomt tema. Læren om hvordan vi mennesker oppfatter lyd. Det vil jo i praksis si at man sitter med de fleste svarene selv, bare man leter godt nok. ;)
    De aller fleste lokaler man hører live musikk er så store at romnodene eller de stående bølgene vil være helt anderledes enn i et lite rom. En romnode vil alltid "farge" rommet selv om man kan bedre problemet med akustiske tiltak. I et lite rom kommer de kraftigste nodene ganske høyt opp i frekvens og de vil komme tettere enn i et stort rom.
    Jeg spør: Er det derfor vi opplever et rom som lite? ( i tillegg til kort etterklang)
    20hz har en bølgelengde på 17 meter. Dvs at de fleste konsertsaler vil i praksis være kvitt alle sine stående bølger før 30hz. I mitt rom slår den første til ved 40 hz og deretter kommer de tett som haggel. I det grunntoneområdet der skjer den faktisk en del musikalsk og betoningene fra rommet og mennesket vil lett identifisere rommet som lite. Ikke nok med det, så kommer alle nodene igjen ved dobbel frekvens og flere ganger oppover frekvensområdet og de vil holde betydelig høyere styrke enn ved et stort rom.

    Konklusjonen må være: bygg stort, det finnes ingen kompensering på størrelsen.

    Har forresten begynt å finpusse på Audiolense etter at bassfellene har kommet inn. Rommet lyder veldig forskjellig og problemfrekvensen har flyttet seg fra 100hz og ned til 40hz. Det er bra, men jeg undervurte litt hvor mye fintuning jeg har gjort med Audiolense på den gamle plasseringen. Uannsett, det hadde vært umulig uten litt romkorreksjon i rommet mitt.

    Ha en fin uke alle sammen!
    Til de andre nerdene som vanker rundt her. En artikkel som en måte slår benene under det jeg skrev over.
    Det skal ikke være lett, men dette blir på mange måter en teoretisk nyanse, men jeg synes det var interessant.

    http://usir.salford.ac.uk/9433/1/Wankling_and_Fazenda_-_25th_Reproduced_Sound.pdf
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.551
    Antall liker
    110.758
    Torget vurderinger
    23
    Sitt på hendene dine, Trompet - prioriter kommende rom først og fremst. Dessuten kan det hende at du slettes ikke behøver så mye effekt etter hvert..:cool:
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tar det med knusende ro. Her drøvtygges det som vanlig.
    MEEN du har kanskje rett i det med effekten.....;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Et lite konsert triks

    Inspirert av enn annen tråd kom jeg på et triks sikkert mange bruker, men sikkert noen som også ikke gjør det.
    Når man går på forsterket konsert les høy lyd i et middels egnet lokale: bruk støtte ørepropper med et lite filter. Tror 8 db demping er det minste.
    Da demper man litt diskant og VELDIG MYE støy og ødeleggende refleksjoner fra lokalet. Det er for eksempel mye enklere å prate sammen når begge har propper.
    Det blir litt samme effekten som å dempe lytterommet. Jo bedre propper jo bedre fungerer det.
    Da kan det være at man opplever god lyd på PA-konserter oftere.:)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    Re artikkelen. Jeg falt litt av når de opererte med samme decay i stort og ultrastort rom, men det er nå så.

    Hvis man virkelig får ryddet opp i lydbildet fra 100 Hz og opp - og har en tilnærmet perfekt frekvensrespons i bassen så har man super lyd etter high end målestokk. Men bassen blir da en flaskehals i tidsdomenet. Min erfaring er at det er j... vanskelig å få nok luft runt bassen i rom av normal norsk hus-størrelse. Selv i de beste anlegg er det en tendens til at man sitter inni et trykkammer når det nærmer seg 50Hz og lavere. Det kan være så tonalt riktig som det bare vil, men man hører og føler at det er fire vegger tett på. Med mye demping og tidsdomene korreksjon kan man få en føling med lyden av stort rom, men de færreste er i nærheten av dette i dag. Jeg mener at man må sette minst en flate nesten helt ut av spill for å få til denne illusjonen. Hadde jeg bodd lengre syd og hatt større tomt skulle jeg revet ned bakveggen.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk BX!
    Ser poenget ditt klart og kommer nok sikkert til å gå for en liknende løsning. Spørsmålene er derfor bare basert på nysjerrighet. :)

    1. Hvis man har en "sugende" flate, mener du at den skal være altabsorberende eller skal den reflektere toppregisteret?
    Grunnen til at jeg spør er fordi "malen" man leser om i studioverden og highendverden virker som er basert på tiden FØR mulighetene for highend tidsdomenekorreksjon.

    2.Vil behovet for sene refleksjoner være mindre med FULL kontroll i bassen enn det har vært tidligere synes du? Med et anlegg uten korreksjon så er mitt inntrykk at det fort lyder litt dødt med mye demping selv om det er gjort riktig.

    3. Hvorfor dempe bakvegg og ikke frontvegg.

    Håper du har hatt en fin 17 mai! Var meget godt og varmt her i Oslo. Herlig dag. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.175
    Antall liker
    4.577
    TrN,

    Noe av det jeg har sett som er Svanå relatert her på HFS ser bra ut og de har en fornuftig filosofi sett fra mitt ståsted. Og så har jeg flere (i hvert fall 3 som jeg har litt kontroll på) mastering studioer som bruker Audiolense. Disse har imponerende lite kamfilter i forhold til vanlige målinger og i forhold til hva jeg har i mitt eget rom. Jeg vil anta at dette gir bedre lydkvalitet enn det jeg har hjemme i khz området. Men jeg har bedre tidsdomeneprestasjoner i bassen. Og det tar jeg som et tegn på at akustikkmafiaen ikk sitter på hele fasiten.

    I henhold til de vanlige tommelfingelreglene for akustikkbehandling så skulle ikke det jeg gjorde i loftsstua gjøre mye fra eller til under 100 Hz, ettersom dybden er max 30-40 cm. Men i praksis så er det effektiv demping hele veien ned. Nodene er fortsatt synlige, men de dør ganske fort allikevel. Jeg har altså ca 40m2 med lydhimlling i taket, og denne står i direkte akustisk forbindelse med yttertaksisolasjonen. Jeg tror arealet har mye å si for hvor dypt dempingen går, selv om dette ikke er politisk korrekt.

    1. Jeg har aldri hørt noe som er bedre enn en altabsorberende flate. Tror ikke det kommer til å skje heller. Jeg tror ikke det er så viktig hvilken flate det er. Lyden går i alle retninger. Hvis du "tar ut" en flate så får du kort etterklangstid på alle frekvenser. Tidligrefleksjoner forstyrrer tonal balanse og derigjennom stereoperspektivet. Men med nogenlunde symmetrisk høyttalerplassering og DSP så klarer man å håndtere dette greit.

    2. Jeg mener det ikke er noe behov for sene refleksjoner i et avspillingsrom. I en konsertsal er det behov for romforsterkning for akustisk musikk uten elektronikk. Men ikke i et hifi rom.

    3. Jeg er usikker på om bakvegg eller frontvegg er best. Men rent psykologisk så tror jeg vi kan bli mer forvirret når refleksjonene kommer bakfra enn når de kommer forfra, ettersom forfra er der lyden egentlig skulle kommet forfra. Men viktigere enn det: For Audiolense og tilsvarende så er det mye lettere å korrigere tidlige refleksjoner enn sene. Og ørene vil tendere til å høre tidligrefleksjoner som en del av direktelyden, mens sene refleksjoner vil høres mer som etterklang. SÅ hvis man korrigerer summen av direktelyd og tidligrefleksjoner og tar ut de sene refleksjonene så får man super lyd.

    Personlig så liker jeg å dempe taket. Først og fremst fordi jeg har skutt innertier to av to ganger på den måten. Og fordi man kan gjøre mye med taket uten at det kommer i konflikt med andre interiørarkitektoniske hensyn. Mest av alt så tror jeg det å gjøre minst en flate død er mye viktigere enn hvor man demper. Jeg har ikke finregnet på det, men jeg vil anta at vi for det meste lytter til en blanding av direktelyd og 30-50 refleksjoner. Tar man ut en flate så tror det antallet kan deles med 10, dvs at man er nede på 3-5. Og det er trolig mye viktigere enn hvilken refleksjon man stopper.

    Hvis jeg var deg ville jeg grave mer i OMF sin retning. Han har gjort noe liknende, og hvis han også opplever ca det samme som her så burde det være god fisk. Han har også erfaring med Audiolense og nå er han snart(?) i posisjon til å høre hva bedre akustikk virkelig kan gjøre med lyden.

    PS: Vi pusset opp kjøkkenet nylig, og da måtte jeg rive halve lydhimlingen i taket for å bytte ut diverse spotter og en kjøkkenviftekanal. Da syntes kona det ble nesten uutholdelig i kjøkkenet, pga den dårlige lyden. Når himlingen kom på plass igjen så var alt OK. Hun liker musikk, men er omtrent så langt unna hifi freak som man kan komme...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrN,

    Noe av det jeg har sett som er Svanå relatert her på HFS ser bra ut og de har en fornuftig filosofi sett fra mitt ståsted. Og så har jeg flere (i hvert fall 3 som jeg har litt kontroll på) mastering studioer som bruker Audiolense. Disse har imponerende lite kamfilter i forhold til vanlige målinger og i forhold til hva jeg har i mitt eget rom. Jeg vil anta at dette gir bedre lydkvalitet enn det jeg har hjemme i khz området. Men jeg har bedre tidsdomeneprestasjoner i bassen. Og det tar jeg som et tegn på at akustikkmafiaen ikk sitter på hele fasiten.

    I henhold til de vanlige tommelfingelreglene for akustikkbehandling så skulle ikke det jeg gjorde i loftsstua gjøre mye fra eller til under 100 Hz, ettersom dybden er max 30-40 cm. Men i praksis så er det effektiv demping hele veien ned. Nodene er fortsatt synlige, men de dør ganske fort allikevel. Jeg har altså ca 40m2 med lydhimlling i taket, og denne står i direkte akustisk forbindelse med yttertaksisolasjonen. Jeg tror arealet har mye å si for hvor dypt dempingen går, selv om dette ikke er politisk korrekt.

    1. Jeg har aldri hørt noe som er bedre enn en altabsorberende flate. Tror ikke det kommer til å skje heller. Jeg tror ikke det er så viktig hvilken flate det er. Lyden går i alle retninger. Hvis du "tar ut" en flate så får du kort etterklangstid på alle frekvenser. Tidligrefleksjoner forstyrrer tonal balanse og derigjennom stereoperspektivet. Men med nogenlunde symmetrisk høyttalerplassering og DSP så klarer man å håndtere dette greit.

    2. Jeg mener det ikke er noe behov for sene refleksjoner i et avspillingsrom. I en konsertsal er det behov for romforsterkning for akustisk musikk uten elektronikk. Men ikke i et hifi rom.

    3. Jeg er usikker på om bakvegg eller frontvegg er best. Men rent psykologisk så tror jeg vi kan bli mer forvirret når refleksjonene kommer bakfra enn når de kommer forfra, ettersom forfra er der lyden egentlig skulle kommet forfra. Men viktigere enn det: For Audiolense og tilsvarende så er det mye lettere å korrigere tidlige refleksjoner enn sene. Og ørene vil tendere til å høre tidligrefleksjoner som en del av direktelyden, mens sene refleksjoner vil høres mer som etterklang. SÅ hvis man korrigerer summen av direktelyd og tidligrefleksjoner og tar ut de sene refleksjonene så får man super lyd.

    Personlig så liker jeg å dempe taket. Først og fremst fordi jeg har skutt innertier to av to ganger på den måten. Og fordi man kan gjøre mye med taket uten at det kommer i konflikt med andre interiørarkitektoniske hensyn. Mest av alt så tror jeg det å gjøre minst en flate død er mye viktigere enn hvor man demper. Jeg har ikke finregnet på det, men jeg vil anta at vi for det meste lytter til en blanding av direktelyd og 30-50 refleksjoner. Tar man ut en flate så tror det antallet kan deles med 10, dvs at man er nede på 3-5. Og det er trolig mye viktigere enn hvilken refleksjon man stopper.

    Hvis jeg var deg ville jeg grave mer i OMF sin retning. Han har gjort noe liknende, og hvis han også opplever ca det samme som her så burde det være god fisk. Han har også erfaring med Audiolense og nå er han snart(?) i posisjon til å høre hva bedre akustikk virkelig kan gjøre med lyden.

    PS: Vi pusset opp kjøkkenet nylig, og da måtte jeg rive halve lydhimlingen i taket for å bytte ut diverse spotter og en kjøkkenviftekanal. Da syntes kona det ble nesten uutholdelig i kjøkkenet, pga den dårlige lyden. Når himlingen kom på plass igjen så var alt OK. Hun liker musikk, men er omtrent så langt unna hifi freak som man kan komme...
    Takker så veldig mye for glimrende innlegg!

    Ser veldig mange fordeler med himlingen. At den demper langt ned i frekvens er kanskje ikke så rart med tanke på hvor dyp den blir i lengderetningen.
    Skulle man ønske mer sene refleksjoner kan man ha harde flater på deler av taket, bassen blir dempet uannsett.
    Skulle det bli for mye energi som går i lengderetningen kan man bare dempe og diffusere som vanlig.
    En genial løsning BX.
    Det åpner seg kanskje en mulighet til å prøve denne løsningen allerede i ny bopel der det muligens åpner seg mulighet for et dedikert lytterom. Ellers håper jeg å få besøke deg eller OMF når det nærmer seg?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du er hjertlig velkommen hit, TrompetN!
    Unnskyld at jeg trøkker meg på Bx og TN, men dette har jeg også lyst til å oppleve. Ikke sikker på hva du spiller på, men noe jeg er helt sikker på er at rommet er 100% i orden:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Pause

    Tar en pause fra forumet!

    Oppdaterer byggetråden hvis det skjer noe store ting.

    Takk til de som har delt sin kunnskap og vitenskapelige linker. Det er noen som virkelig har peiling på dette forumet. Dere har satt meg på mange gode spor som jeg vrkelig har nytt å nøste opp i.

    Ny digitalkilde er under anskaffelse. Auralic MX+. Helt rå i samspill med Gryphonen. Anbefales en sjekk for de som er på jakt.

    Takk til de som har holdt denne tråden gående, har vært veldig morsomt.
    God sommer! Nyt musikken!

    Mvh Atle
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Auralic MX+

    Endelig har den ny dac ankommet. :)
    Selv ikke en influensa i utbrudd klarer å dempe entusiasmen. Deler inntrykk når støvet har lagt seg.

    pappeske.jpg




    MX+.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk!
    Enig, spennende med mindre merker. Til å være made in Hongkong låter det ikke så verst.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tandbergskapet var det min morfar som bygde om til stereorack til sitt eget anlegg. Det inkluderte internt lys og med faste strømstikk til anlegget. Meget pent.
    Måtte i sin tid dessverre demontere finessene for å få plass til Bryston forsterkerene. Skapet står igjen i stua, mens anlegget er flyttet til eget rom.
    Spørs om hovedanlegget kommer inn i skapet igjen noen gang, men det skal nok gjøre nytten sin likevel.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det går fint med Auralicen og eieren koser seg. Har evaluert den en god periode før jeg kjøpte, så noen inntrykk har jo satt seg, men årsak og konsekvens er jævlig komplisert i dette gamet her synes jeg, så det går nok en stund før det kommer noe vettugt.
    Synes Burson og Auralic i utgangspunktet gjør mye likt, men på en annen side er forskjellene relativt store sett med entusiastøyne.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med Auralicen, jeg har hatt ampen her hjemme og den imponerte både når det kom til byggkvalitet og lyd. Den spilte litt mot det mørke såvidt jeg husker - vet ikke om du opplever dacen på samme måte ?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk!
    Når det kommer til dacer synes jeg det er vanskelig å beskrive klangkvaliteten som lys eller mørk. De har ofte ulike tilsløringer som gir inntrykk av klangbalanse og litt uhomogen dynamikk, men har stort sett rett frekvensgang til 7-10Khz. Mx+ har mye dynamisk energi oppover og synes den balanserer på kniveggen for å passe inn en klangbalanse jeg kaller naturlig. Har noen kjente som har identisk oppsett som meg, men som spiller i en stor stue uten studiodemping. Der måtte det til litt matching til for at det ikke skulle lyde for friskt.
     
    Sist redigert:

    RuneG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    512
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Gratulerer en bra DAC :)

    Jeg har også kjøpt en Auralic MX+, noen uker siden, og er meget fornøyd.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk, jeg tviler ikke.
    Hvilket operativsystem bruker du den sammen med og hvilken upsampling?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.324
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nytt, ser flott ut!
    Minner litt om SAT Amplifix fra gamledager :)

    Samme prisklasse som Burson?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk Roda!

    Synes det samme som deg med det samme. Minner om SAT. Designet synes jeg var litt industrielt og kjedelig til å begynne med, men det har vokst på meg. Det er noe med skrifttypen kombinert med innsenkningene og kula som gjør det til et godt design. Dioden lyser behagelig rødt og gjør veldig lite av seg. Kombinert med headampen til Auralic er det en killer. Sammen med Diablo og Respons blir det fort litt harry.
    Prisen ligger på 15.000 i forhold til Burson 8.200.
    MX_front.jpg


    168198d1354100540-auralic-demokveld-06-12-2012-subsonic-society-auralic_arkmx-500x500.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.324
    Antall liker
    15.990
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Digger utseendet på den.
    Stiv pris for en DAC i forhold til mitt budsjett, men den er sikkert veldig vellydende.
    Gleder meg til inntrykk etterhvert.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    :)
    Som vi begge utmerket godt vet følger ikke pris og ytelse hverandre.....
    Hifibudsjettet mitt følger visst dessertmagen... Det er visst alltid plass til litt mer.:cool:
    Og i bakgrunnen lurer en dac jeg ALDRI skal teste.
    p1574180760-2.jpg


    p1590186940-2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn