Trompetnerds nye stue! Jakten på det perfekte lytterom.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    He he, takk! Ikke all verdens materialer vi har å jobbe med, men de er lette å "gjemme" bort til bassfeller å være.
    Tralltrall er forresten en oppussingsmaskin og dobbelt så fort som meg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Etter et par dager med fantastisk påskevær i disse omgivelsene:

påsketur.jpg

var det tilbake til "Trompetkasse"-produksjonen igjen.

trompetkasser.jpg

Ønsker alle en GOD PÅSKE!!

8

8x12_TOM

Gjest
    Etter et par dager med fantastisk påskevær i disse omgivelsene:

Vis vedlegget 190831

Ønsker alle en GOD PÅSKE!!
    Ja, GOD PÅSKE

Har også vært tre dager på påskefjellet med et fantastisk vær. Rakk 35km på ski og en dag i bakken. Ikke værst for en utrent mann:) Det var på Norefjell. Bilde ditt kunne minne litt om området der oppe

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Takk! :)
    Du kan jo ikke akkurat kalles utrent når du kan gå slike distanser. Enig, det likner litt på Norefjell, men vi var på Trysilfjellet. Folk snakker om beste påskeværet noen sinne der oppe. Deilig...

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kjøretur

mazda.jpg

En av mine beste venner ba meg om å ta på meg lue og møte han om en time. Lite ante jeg om at han hadde kjøpt en Mazda MX 5.
    Det ble en kjøreopplevelse av de sjeldne under klar stjernehimmel med god turbo som slo godt inn.

Har begrenset med erfaring hva sportsbiler angår, men å kjøre denne gav mersmak.

Jeg kunne ikke være noe dårligere og inviterte han inn på en lytt. Tror du ikke han også satt med blanke øyne og snakket om musikk og emosjoner etter et par låter. Hva er dette her for noe da.... :cool:

Bra kveld for oss begge!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.463
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    MX5 turbo? Det finnes, men er alt annet enn dusinvare. Samlerobjekt. Selv kjører jeg en "vanlig" MX5 fra ca 2000. Hvorfor følge etter snøen opp til fjellet når det begynner å bli tørre veier i Østfold og Bohuslän? :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Så du har din egen MX5? Mye glede med den tenker jeg. Veldig moro å kjøre, har ikke landet skikkelig enda.

Lurer på om turboen er original eller ikke. Kompisen nevnte at turboen ikke er godkjent.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 189445

Tegningen over viser hva jeg har prøvd ut de siste dagene. Kom over en setning jeg ikke har prøvd ut i Sommerands tråd.
    Det går rett og slett på at man minimerer crosstalk mellom høyttalerene for å hindre combfiltering.

Kanskje det sykeste jeg har prøvd, men når jeg har ubrukte akustikkplater liggende er det ikke så vanskelig å prøve.

Jeg vet ikke om det er grunnen er dette oppsettet, dette rommets smale størrelse, plassering eller hva, men dette hadde virkelig noe for seg hos meg.
    Det "roer" ned noe litt ubestemmelig her og bringer lyden nærmere "virkeligheten". Uten crosstalken lyder det litt mattere som ikke gjør denne løsningen til noen vinner uannsett, men hvis hifi er målet vinner den hjemme hos meg.
    Så får man se om det blir bedre og bedre med tiden eller dårligere og dårligere.
    Hej
    Jeg gjorde dette for snart mange år siden på anbefaling af Steen Duelund. Først lagde jeg en lang stang på hver højtaler, hvorpå der blev hængt et tykt tæppe i plan med forpladerne af højtalerne. Det var et løft i lyden.
    Bagefter blev det afprøvet som vistpå tegningen. Det var det bedst af de to ting. Det modvirker at man hører højre højtaler fra venstre osse. Og visa versa.
    En sjov bieffekt var at se mine børns ansigtsudtryk, når de tilfældigt kom ud i lytterummet. Nu var faren da helt bims.. ;)

T

tce-teams

Gjest
    Så du har din egen MX5? Mye glede med den tenker jeg. Veldig moro å kjøre, har ikke landet skikkelig enda.

<br>Lurer på om turboen er original eller ikke. Kompisen nevnte at turboen ikke er godkjent.
    Har ein del kompiser som har turbo selv i biler som ikke er godkjent , dette er ein del av livs gleden hos dem. Slik hjemmekino/hifi er for oss.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Vis vedlegget 189445

Tegningen over viser hva jeg har prøvd ut de siste dagene. Kom over en setning jeg ikke har prøvd ut i Sommerands tråd.
    Det går rett og slett på at man minimerer crosstalk mellom høyttalerene for å hindre combfiltering.

Kanskje det sykeste jeg har prøvd, men når jeg har ubrukte akustikkplater liggende er det ikke så vanskelig å prøve.

Jeg vet ikke om det er grunnen er dette oppsettet, dette rommets smale størrelse, plassering eller hva, men dette hadde virkelig noe for seg hos meg.
    Det "roer" ned noe litt ubestemmelig her og bringer lyden nærmere "virkeligheten". Uten crosstalken lyder det litt mattere som ikke gjør denne løsningen til noen vinner uannsett, men hvis hifi er målet vinner den hjemme hos meg.
    Så får man se om det blir bedre og bedre med tiden eller dårligere og dårligere.
    Hej
    Jeg gjorde dette for snart mange år siden på anbefaling af Steen Duelund. Først lagde jeg en lang stang på hver højtaler, hvorpå der blev hængt et tykt tæppe i plan med forpladerne af højtalerne. Det var et løft i lyden.
    Bagefter blev det afprøvet som vistpå tegningen. Det var det bedst af de to ting. Det modvirker at man hører højre højtaler fra venstre osse. Og visa versa.
    En sjov bieffekt var at se mine børns ansigtsudtryk, når de tilfældigt kom ud i lytterummet. Nu var faren da helt bims.. ;)
    Var litt for ung og uerfaren da Duelund frekventerte forumet her til å forstå hvilken "tenker" vi hadde rundt oss. Kom mange gullkorn fra den kanten for å si det forsiktig.

Det er bare å slå fast at man er litt "bims" når man lytter på denne måten, men kan tenke meg mange andre verre ting som er blitt helt dagligdagse fordi så mange gjør det. Vi får spre budskapet slik at det blir flere av oss.;)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

<br>Lurer på om turboen er original eller ikke. Kompisen nevnte at turboen ikke er godkjent.
    Har ein del kompiser som har turbo selv i biler som ikke er godkjent , dette er ein del av livs gleden hos dem. Slik hjemmekino/hifi er for oss.
    Livet er for kort til å ikke benytte seg av livets gleder rett og slett.:)
    Min kompis er den siste man kunne tenke seg skulle kjøpe en bil for moro skyld. Meget gledelig overraskelse at han har noen "tilbøyeligheter" han også.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Her går det forresten i Beethoven symfonier. Fin 1 påskedagmusikk.
    Det er så deilig med B flotte temaer, instrumentasjon og harmoniseringer.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.624
    Vis vedlegget 189445

Hej
    Jep jeg er også bims men intet tæppe mellem højttalerne dog. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et akustisk spørsmål til de litt garvede:

Er det viktig at de dypeste romnodene har en musikalsk oppbygning?

Hvis man for eksempel har den dypeste noden på en A, den neste på en F så vil den neste være en ny A, og en ny node på C og så en ny F, en ny A osv....

Da vil man ha en node på kammertonen som er flittig brukt i all slags musikk som igjen spiller med nodene oppover i en overtonekontekst (som om når man holder pedalen nede på et flygel og de nevnte strengene svinger med)

Man blir aldri kvitt en node helt og dette vil da ha sitt å si for opplevelsen av et vellydende rom?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for tipset! :)

Det er noe eget når mesterpianistene gjennomarbeidet verk
    man kjenner best som orkesterverk.
    Får litt følelsen av en dirigent som ikke behøver kommunisere med andre enn seg selv. Ingen kompromisser på
    frasering.

Er virkelig fantastisk hvordan han får hver enkelt linje til å "leve" sitt eget liv uavhengig av hverandre.
    Akkurat ferdig med andresatsen nå. Nydelig avslutning.

V

vredensgnag

Gjest
    Får litt følelsen av en dirigent som ikke behøver kommunisere med andre enn seg selv. Ingen kompromisser på frasering.
    Du setter fingeren rett på kjernen.
    Sånn ser den 5. ut - ser det ligger en uåpnet CD på Ebay.com ...

$(KGrHqIOKjIE6RdkOJYkBOnYVJ0Z3Q~~60_57.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    ^
    Den ligger bare der og venter på noen som skal gi den et hjem.:)

V

vredensgnag

Gjest
    Noen kjente kunsten å henge mikrofoner da dette orkesteret inntok Carnegie.

De tre siste sporene er mer standarder, men du milde så moro det er. Blue Shades er den jeg linker til, men hele albumet er verdt en lytt fra starten. Tror dette vil være god høyttalermat for et par Respons.

Frank Ticheli – Blue Shades

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Simpelthen glimrende opptak Vredens! Sjelden man hører så klar og troverdig definisjon av ALLE instrumenter. Merkelig god balanse mellom treblås og messing. Var enkelte slagverkslyder som føltes litt nærme, men det gjør selvfølgelig ingenting.

Lytteopplevelsen var meget engasjerende. Hadde alle opptak vært slik hadde jeg ikke lyttet nærfelt. :)

Stykket gav assosiasjoner til et stykke jeg spilte rundt i Norden med en periode. Ikke samme kvalitet på opptaket, men verdt en lytt.
    "Baklengs"-partiene vakte en del hodebry for å si det forsiktig. Fikk det aldri så bra som på denne innspillingen. Artig effekt da..

Anders Hillborg forøvrig, ikke Eino Tamberg.

Brass Quintet by Eino Tamberg on Spotify

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Test av Gryphon Diablo

Finleste denne omtalen av Diabloen her forleden og synes den beskriver forsterkeren meget presist på godt og vondt. Fanger den bedre enn andre tester der ute (selv om de kanskje er mer positive). Artig at egenskapen de kanskje satte mest pris på var evnen til å hente frem detaljer når musikken er som stillest.
    Hvis du er nysjerrig på hvordan den låter er det bare å lese. Jeg har hørt denne i 5-6 forskjellige oppsett nå.

6moons audio reviews: Gryphon Diablo

V

vredensgnag

Gjest
    Simpelthen glimrende opptak Vredens! Sjelden man hører så klar og troverdig definisjon av ALLE instrumenter. Merkelig god balanse mellom treblås og messing. Var enkelte slagverkslyder som føltes litt nærme, men det gjør selvfølgelig ingenting.

Lytteopplevelsen var meget engasjerende. Hadde alle opptak vært slik hadde jeg ikke lyttet nærfelt. :)

Stykket gav assosiasjoner til et stykke jeg spilte rundt i Norden med en periode. Ikke samme kvalitet på opptaket, men verdt en lytt.
    "Baklengs"-partiene vakte en del hodebry for å si det forsiktig. Fikk det aldri så bra som på denne innspillingen. Artig effekt da..

Det opptaket fra Carnegie er et mirakel, som du skriver er det utrolig sjelden man får en slik beskrivelse av instrumenter, posisjoner og perspektiv. På akkurat det stykket tror jeg at perkusjonen skal komme "in your face," så måten det oppleves på er nok i samsvar med intensjonene.
    Søker man på "Carnegie" i Spotify dukker det opp en rekke innspillinger som er gjort der, og jeg driver og snoker opp LPer og bånd fra samme. Langt fra alt som gjøres i hallen som har denne kvaliteten over seg, men det er et spesielt fremførelsesrom som tydelig inviterer til at artistene skal overgå seg selv - de håper nok at opptaket skal bli historisk.

Når vi sammenligner komponenter, tror jeg det egentlig er bortkastet tid om man ikke tar høyde for at innspillingskvaliteten og -versjonen er lik. Tenk hva man ville sagt om et anlegg som man spilte det Carnegie-opptaket på, sammenlignet med et annet der man lyttet til noe som ikke var innspilt av guder.
    Jeg har en versjon av Manfred med Moskva Store Radioorkester under Roshdestvenskij der det er tilsvarende kvalitet på instrumenter, posisjon og perspektiv - men det er jammen langt mellom hver gang man finner slike.

Takker for link til Brass Quintet - de baklengs-fraseringene må ha vært tøffe å øve inn.
    Annamia som er med på den innspillingen har jeg hørt før:

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Ane Brun(voll) har en lillesøster les her.

- Hun er et eksepsjonelt talent - kultur - Dagbladet.no

Mvh.KW
    Takk for tipset KW!

Det lille jeg har hørt av henne er veldig lovende. De har helt klart sin egen stil disse to søstrene. :cool:

Mari Kvien Brunvoll by Mari Kvien Brunvoll on Spotify

Tydelig en talentfull slekt disse Brunvoll. Har hatt noen Brunvoll som elever deriblant han her (skal sjekke slektskapet) :

Ikke helt hifisentralen-mat kanskje, men kreativt og bra til å være en meget ung mann er det.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Det opptaket fra Carnegie er et mirakel, som du skriver er det utrolig sjelden man får en slik beskrivelse av instrumenter, posisjoner og perspektiv. På akkurat det stykket tror jeg at perkusjonen skal komme "in your face," så måten det oppleves på er nok i samsvar med intensjonene.
    Søker man på "Carnegie" i Spotify dukker det opp en rekke innspillinger som er gjort der, og jeg driver og snoker opp LPer og bånd fra samme. Langt fra alt som gjøres i hallen som har denne kvaliteten over seg, men det er et spesielt fremførelsesrom som tydelig inviterer til at artistene skal overgå seg selv - de håper nok at opptaket skal bli historisk.

Når vi sammenligner komponenter, tror jeg det egentlig er bortkastet tid om man ikke tar høyde for at innspillingskvaliteten og -versjonen er lik. Tenk hva man ville sagt om et anlegg som man spilte det Carnegie-opptaket på, sammenlignet med et annet der man lyttet til noe som ikke var innspilt av guder.
    Jeg har en versjon av Manfred med Moskva Store Radioorkester under Roshdestvenskij der det er tilsvarende kvalitet på instrumenter, posisjon og perspektiv - men det er jammen langt mellom hver gang man finner slike.

Takker for link til Brass Quintet - de baklengs-fraseringene må ha vært tøffe å øve inn.
    Annamia som er med på den innspillingen har jeg hørt før:

Kompetent gjeng i den kvintetten. ;)

Låter grisebra av hornisten.

Siden vi er i Wind-band genren kan man jo poste et norsk ambisiøst opptaksprosjekt for å illustrere hvor bra Carnigie Hall opptaket er.

2L og Forsvarets Stabsmusikkorps (tror Tralltrall spiller topptrompeten?)

Berlioz: Grande Symphonie Funèbre et Triomphale, op. 15: I. Marche funèbre by THE STAFF BAND OF THE NORWEGIAN ARMED FORCES on Spotify

Vis vedlegget 2L-086_stage-layout_berlioz.pdf
    2L-086_stage-layout_berlioz.jpg

http://www.2l.no/media/2L-086_rec-session_jar-church.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen kjente kunsten å henge mikrofoner da dette orkesteret inntok Carnegie.

De tre siste sporene er mer standarder, men du milde så moro det er. Blue Shades er den jeg linker til, men hele albumet er verdt en lytt fra starten. Tror dette vil være god høyttalermat for et par Respons.

Frank Ticheli – Blue Shades
    Nei nå - korpsmusikk. Vre...verden står ikke til neste påske.
    Denne har jeg spillt. Utfordrende.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ane Brun(voll) har en lillesøster les her.

- Hun er et eksepsjonelt talent - kultur - Dagbladet.no

Mvh.KW
    Herlighet.....jeg skjønner ikke hvordan dette innlegget havnet her, det må jo ha virket noe underlig for deg Trompetnerd.
    Jeg var i en tråd som jeg trodde var gismo sin og så var det flere innlegg rundt Ane Brun og hennes siste, og det var derfor jeg la inn dette.
    Det komiske er jo at det heller ikke var i gismo sin tråd............beklager, håper dog at det kanskje var til litt nytte da...........jeg får lete videre eller søke hjelp:cool:

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Tusen takk "vidarje"!!:)

Fin artikkel med nye elementer for min del!

Meget spennende tema. I overført betydning så er jo musikkterapi noe av det mest selvsagte for alle oss musikkelskere på HFS. Vi har skjønt poenget alle sammen...

Litt morsom øvelse er å tenke på de sterkeste opplevelsene i livet, hvor mange av de er ikke forbundet med musikk? Bare der må det være en klar sammenheng.

Har laget en spilleliste på Spotify som jeg kaller "relax" som jeg tidlig fant ut at er en liste jeg virkelig trenger. ;) Hver gang jeg lyttet til en låt som fikk kroppen min til å slappe av "addet" jeg den til lista.
    Tror det er veldig individuelt hvordan musikk som får oss til å slappe av, men for min del så jeg et mønster etterhvert. Det må være musikk jeg ikke har hørt for mye og gi hjernen litt "å jobbe med", samtidig som det er et rolig tempo og helst god sound. Så legger jeg inn noen "gåsehud/våte øyne" fremkallere som jeg ikke har noen god forklaring på hvorfor fungerer.
    "Vårsøg" med Sigmund Groven, "Tales of a jedi knight" fra SW episode 4 og "Dagane" fra Odd Norstoga er et eksempel på slike låter som av en uforklarlig grunn går rett i fletta på meg.

Når jeg haster fra jobb til jobb i bilen er "relax" lista en stor hjelp for å få pulsen ned.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hadde jazzmusikerbesøk fra Trondheim i påsken. Han ønsket å sjekke ut en plate på anlegget som en nær venn hadde spilt inn.

Det viste seg å være et nydelig album:

Solo jazzpiano med mye på hjertet. En deilig blanding mellom Jan Johanson og Keith Jarret med en dæsj norske folketonespråk kanskje...

320x.jpg

Noctilucent by Espen Berg on Spotify

Kom gjerne med tilbakemeldinger, så videreformidler jeg det direkte.
    Espen er veldig opptatt av lydkvaliteten og jobber for at man skal kunne laste ned i fullformat etterhvert.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Etter som jeg forsto på Espen så kunne plata kjøpes/lastes ned i 24/96 hos Gube music

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har laget en spilleliste på Spotify som jeg kaller "relax" som jeg tidlig fant ut at er en liste jeg virkelig trenger. ;) Hver gang jeg lyttet til en låt som fikk kroppen min til å slappe av "addet" jeg den til lista.
    Når jeg haster fra jobb til jobb i bilen er "relax" lista en stor hjelp for å få pulsen ned.
    Legg gjerne ut en link til listen, om du vil.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Legg gjerne ut en link til listen, om du vil.
    Tror det er litt individuelt hva hver enkelt trenger for å glemme stresset, men legger selvfølgelig ut linken.

Relax by trompet2001 on Spotify

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn