Simpelthen glimrende opptak Vredens! Sjelden man hører så klar og troverdig definisjon av ALLE instrumenter. Merkelig god balanse mellom treblås og messing. Var enkelte slagverkslyder som føltes litt nærme, men det gjør selvfølgelig ingenting.
Lytteopplevelsen var meget engasjerende. Hadde alle opptak vært slik hadde jeg ikke lyttet nærfelt.
Stykket gav assosiasjoner til et stykke jeg spilte rundt i Norden med en periode. Ikke samme kvalitet på opptaket, men verdt en lytt.
"Baklengs"-partiene vakte en del hodebry for å si det forsiktig. Fikk det aldri så bra som på denne innspillingen. Artig effekt da..
Anders Hillborg forøvrig, ikke Eino Tamberg.
Brass Quintet by Eino Tamberg on Spotify
Det opptaket fra Carnegie er et mirakel, som du skriver er det utrolig sjelden man får en slik beskrivelse av instrumenter, posisjoner og perspektiv. På akkurat det stykket tror jeg at perkusjonen skal komme "in your face," så måten det oppleves på er nok i samsvar med intensjonene.
Søker man på "Carnegie" i Spotify dukker det opp en rekke innspillinger som er gjort der, og jeg driver og snoker opp LPer og bånd fra samme. Langt fra alt som gjøres i hallen som har denne kvaliteten over seg, men det er et spesielt fremførelsesrom som tydelig inviterer til at artistene skal overgå seg selv - de håper nok at opptaket skal bli historisk.
Når vi sammenligner komponenter, tror jeg det egentlig er bortkastet tid om man ikke tar høyde for at innspillingskvaliteten og -versjonen er lik. Tenk hva man ville sagt om et anlegg som man spilte det Carnegie-opptaket på, sammenlignet med et annet der man lyttet til noe som ikke var innspilt av guder.
Jeg har en versjon av Manfred med Moskva Store Radioorkester under Roshdestvenskij der det er tilsvarende kvalitet på instrumenter, posisjon og perspektiv - men det er jammen langt mellom hver gang man finner slike.
Takker for link til Brass Quintet - de baklengs-fraseringene må ha vært tøffe å øve inn.
Annamia som er med på den innspillingen har jeg hørt før: