Trans Rotor Zet-3
Larkla, jeg skal prøve å gi deg et inntrykk av ZET-3 ettersom du har etterspurt det. I tillegg legger jeg til noen andre betraktninger som jeg håper kan være til nytte. ZET-3 har riktignok blitt oppgradert etter jeg eide en sik.
For å oppnå best mulig og virkelighetsnært resultat bør konstruksjonen ikke bare være gjennomtenkt, men også fullført hele veien. ZET-3 har også noen kompromisser. Allikevel er konstruksjonen fullført hele veien. Det betyr at valg av materialer er gode valg med tanke på egenskapene og kvalitet som varer.
Allikevel gir spilleren muligheter for oppgraderinger om du ønsker å sette et personlig preg på spilleren etterhvert som budsjettet fornyes.
Det som skiller Trans Rotor og Zet-3 fra de øvrige i prissegmentet er:
- det ekstreme lageret
- den gode/solide motoren(e)
- den massive tallerken i aluminium (70mm/12 kg, men leveres også med acryl-tallerken).
- platematten i komposittmateriale bestående bl.a. av carbon og vinyl.
- egenskapene i sandwitch-plintet (carbonacrylat/aluminium/carbonacrylat)
- den gode formidlingsevnen (spesielt dynamikk)
- markedets beste garanti (25 år)
Kompromisset ved ZET-3 som du ikke finner på ekstremdrivverkene (slik jeg ser det) er REMDRIFT:
På lik linje med DD-drift (direktedreven) o.a. vil også remdrift påvirke hastigheten når pulsene fra DC syncronmotoren(e) kicker inn for å gi hastighet. Det er først når man kommer over på berøringsfrie driftsystemer at hastigheten kan måles til å være tilnærmet lik dønn stabil. Rockport Sirius til Roysen vil også være en type spiller som har tilnærmet konstant stabil hastighet. Motoren(e) som Jochen
Räke i TransRotor har satt på sine spillere er av en slik kvalitet som du bør forvente på en spiller i din budsjettklasse. Da inkluderer jeg også motorhuset som innkapsler motoren. Derfor eksisterer ikke noen 48db støy fra motoren på ZET-3. Høy masse på tallerkenen kompenserer allikevel mye for virkningene av hastighetsforstyrrelsene.
Uavhengig av ulike konstruksjonsprinsipper/løsninger på en platespiller kommer vi ikke bort i fra at korrekt og stabil hastighet er det aller, aller viktigste utgangspunktet for et best mulig sluttresultat. En tallerken med høy masse er ikke tilfeldig. Høy masse i tallerken påvirkes i mindre grad av hastighetsforstyrrelser enn en spiller med lett tallerken. Det som altså inntreffer når syncronmotoren(e) kicker inn. Samspillet mellom hastigheten på tallerken og pickupens avlesing er det som avgjør om sinuskurven blir gjengitt slik den var innspilt/preget i vinylen. (Pickupen tar seg av den vertikale amplitudeaksen, mens tallerkenen (les hastighet) tar seg av den horisontale tidsaksen):
Plint:
Det kan være greit å være oppmerksom på at materiale som "lever" også brukes i en rekke plint. Alt som "lever" vil kunne forandre seg. Til gjengjeld er det selvsagt rimeligere å produsere noe som reduserer kostnaden på spilleren - eller øker fortjenesten hos produsent (de skal jo leve de også
.
Motor:
Jeg mener nå at det er en selvfølgelighet at en platespiller skal være utstyrt med en motor som er i stand til å starte rotasjon av platetallerkenen og få den passe hurtig opp i tilnærmet rett, stabil hastighet. Det er helt uproblematisk i dag å utstyre en platespiller med en motor som er dimensjonert for dette uten at sluttresultatet påvirkes ufordelaktig. Selvfølgelig går det helt greit å hjelpe til å snurre i gang tallerkenen, men det blir helt feil for meg ihvertfall.
Motorene til TransRotor er av høy kvalitet og tilfredsstiller alle nødvendige krav. -Ingen svakheter. Motoren er plassert frittstående og har ingen kontakt med plintet. Det er en fordel.
Lager:
Lageret i ZET-3 er ekstremt bra. Det er stor enighet om at lageret er en viktig komponent i platespilleren. Jeg har tilgode å finne en tilsvarende platespiller med et lager i samme robuste kvalitet. Dette lageret er helt ekstremt på ZET-3.
-Spesielt TMD-lageret:
Eneste vedlikehold er én årlig dråpe olje på toppen av spindelen.
Forøvrig synes jeg at det var en drøy påstand fra enkelte om at noen produsenter lager slakrete lagre. Ingen produsenter gjør det! Men, at det finnes lagre som har vist seg å bli problematiske over tid, ja.... Et lager/spindel skal være dimensjonert bl.a. for å takle vekten av tallerkenen.
Tallerken:
Materialvalgene i tallerken gir ulike klangkarakterer. De mest vanlige som benytttes er acryl eller annet komposittmateriale og aluminium eller rustfritt stål. Som en frittstående materiale finner man den mest nøytrale klangkarakteren under avspilling i aluminium.
Acryl har gode egenskaper ettersom materialet har lav resonnansekarakteristikk med bra pondus og autoritet. På Basis-spilleren min har jeg acryl.
Tallerkenen er ikke like tykk som på min Trans Rotor, men Basis kompenserer for dette ved noen sylindre med messing i tallerkenen
for å øke massen.
Aluminium gir noe mer respons i hele frekvensområdet (sammenlignet med acryl) og er mindre "snill og avrundet". (Rustfritt stål vil ha også ha en god dynamisk respons og har enda høyere masse enn aluminium, men har varmere klangkarakteristikk. Rustfritt stål er imidlertid magnetisk og kan forårsake påvirkning på pickuper som har en sterk magnet i motoren. Derfor er det også viktig at magnetbaserte drivverk har god avisolering fra pickup. I prinsippet er aluminiumstallerken det materialet som de fleste av de lærde forbinder med nøytralitet. Det aller værste eksemplet på platespiller jeg har eid, har vært en spiller med tallerken av mdf + korkmatte. Glass har jeg heller ikke særlig gode erfaringer med.
En kort kommentar til bjeffing i tråden om at aluminiumstallerkener "ringer som bjeller": Det er ingen ringende bjeller å høre i en massiv alu-tallerken! Kakker man på en hvilken som helst platetallerken vil nok det mest sjenerende være støyen som pickupen fanger opp.
Platematten på ZET-3 er et komposittmateriale (samlebetegnelse for blandingsmaterialer der man utnytter de gode egenskapene til hver av bestanddelene) og består bl.a. carbon og acryl. Platematter i kork og filt finner du sjelden på statement-spillere.
Ifht. begrepet "nøytralitet" og evnen til å gjenskape dynamikk rangerer jeg tallerkene etter materialene slik:
1. Aluminium eller rustfritt stål
2. Acryl, eller annet komposittmateriale
Uavhengig av inntrykk som du sitter igjen med Larkla, så kan et godt råd også være å "plukke ifra hverandre spilleren" og se på kvaliteten av følgende: føtter, plint, driftsystem, motor, lager, spindel, tallerken, evt. platematte og ikke minst armbord. Du vil fort finne forskjeller og at noe er laget for å vare, mens annet lukter en antydning av "markedskapital". Det er forskjell på egenkarakteren i ulike spillere. Noe av dette kan selvsagt kompenseres for i ettertid med valg av pu og riaa-trinn. Mange ligger i et skikte som spiller
pent og pyntelig, - nettopp fordi at det er slik de er konstruert (og det er helt greit så forstå meg rett), mens enkelte er mer rå på dynamikk. Velg ihvertfall en spiller som harmonerer med resten av nivået på anlegget ditt og hva du selv liker best. Kjedelig om vinylen skulle oppleves å låte mer digital enn cd'en ;-)