Jeg mener du trygt kan se bort fra den motforestillingen om at DSP "introduserer digitallyd med jitter og annet grums". Den enkleste måten å gjøre dette på er å ta digitalt signal inn, gjøre prosesseringen og så D/A-konvertere til slutt. Det er langt fra opplagt at det tilfører noe ekstra jitter, ettersom en moderne signalprosessor er mye raskere enn den klokkefrekvensen som trengs for D/A-konverteringen.
Med DEQX HDP3 og HDP4 opplever jeg også den ekstra A/D-konverteringen som er nødvendig ved analogt signal inn som transparent. Det er ingen hørbar degradering av signalet om jeg først D/A-konverterer digitalsignalet i Transporter, overfører det til DEQX og A/D-konverterer det der før prosessering sammenlignet med å ta det digitale signalet direkte uten de to A/D og D/A-stegene på veien.
Slik var det ikke i den første DEQX PDC-2.6. Den tilførte et "gråskjær" ved en ekstra konvertering og var ikke transparent. Endringen fra PDC-2.6 til HDP3 var bare på analogsiden med bedre strømforsyninger, jording og opamper. Den digitale prosesseringen var den samme. At HDP3 er transparent mens PDC-2.6 ikke er det tyder på at de problemene var i de analoge kretsene før og etter digital prosessering, ikke i DSP'en som sådan.
Det er riktig at digital volumkontroll reduserer signal/støy-forholdet. Det gjør en analog volumkontroll også, se her:
What is Gain Structure?
Personlig foretrekker jeg å ha en analog volumkontroll helt til slutt, etter D/A-konvertering, men jeg må innrømme at jeg ikke hører noen forskjell om jeg i stedet bruker den digitale volumkontrollen.
Det er også verdt å tenke over at de færreste innspillinger har så mye som 16 bits dynamisk innhold. Dagens hyperkomprimerte CD'er kan være helt nede på 7-8 bits innholdsmessig. Selv nedlastede "hirez"-innspillinger er like hardt komprimert og har samme gjennomsnittsnivå som CD-versjonene, så det er ikke stort å hente på å betale ekstra for 24 bits i stedet for 16. En digital volumkontroll som jobber med 24 bits og "kaster bort" 3-4 av dem (18-24 dB nivåreduksjon) har fortsatt sannsynligvis høyere oppløsning enn noe opptak du har i samlingen.
Det skal også godt gjøres å lage en analog avspillingskjede med mer enn 100 dB signal/støy-forhold. Gode effektforsterkere har kanskje 90-96 dB signal/støy-forhold ved 1 W ut, eller ca 15-16 bits oppløsning. Da er det ikke så merkelig at en digital volumkontroll som tar et 16-bits signal inn, oppkonverterer det til 24-bits og gjør en digital volumreduksjon på noen dB ikke fører til en hørbar degradering av signalet, selv om den mister noen bits oppløsning i prosessen.
Tenk
system, ikke enkelttrinn.