Her kommet et par tips fra meg om presentasjon og tolkning av målinger. Ikke bare ment på trådstarter, men kanskje til flere som er i startgropa på dette.
Frekvensresponsen bør presenteres i flere versjoner. For høyre og venstre høyttaler hver for seg. Og med forskjellige mengder glatting. Grafen bør spenne ca 50-60db, med 5db oppløsning på y-aksen. Dette justerer du med LIMITS knappen oppe til høyre i REW. Omtrent slik:
Det er fint om man legger frem en samlet måling også da denne kan fortelle noe om hvordan høyttalerne samarbeider i bassområdet.
ETC (en variant av impulsrespons) skal også måles for hver enkelt høyttaler. Denne målingen brukes først og fremst til å identifisere og utarbeide plagsomme tidlige refleksjoner. I REW bør vinduet stilles så det ser omtrent slik ut: -5ms til 40ms på x-aksen og 3-35db på y-aksen. I REW justerer du det med knappen LIMITS oppe til høyre.
RT60 er ikke veldig viktig når vi snakker om små rom. En tommelfinger regel er at i mellomtonen ønkser vi oss et sted mellom 0,25-0,45 sekunder etterklang. Men noe mer spesifikt enn det bruker vi ikke RT60 til her.
Vannfall derimot er mer interessant til å evaluere hvordan høyttalere og rommet fungerer sammen. Særling under Schroeder frekvensen. Typisk fra 250hz og ned i normalt store rom. Default setings i REW er et helt greit utgangspunkt for innstilling av vinduet, men avhengig av hvor bra eller dårlig rommet oppfører seg kan det vet være nødvendig å stille litt på grafen for å gjøre det lesbart.
Disse tre typen grafer presentert slik er et godt utgangspunkt for å diskutere og utbedre lytterommet.
NB! Det jeg viser her er på ingen måte idielle målinger, kun ment for å vise et bra utgangspunkt for å presentere slike grafer. Det er heller ingen absolutt fasit, det kan være nyttig å justere disse vinduene når man ser etter spesifikke problemer. Utgangspunktet må være at det vi fremlegger gjør det lett å se det vi er på jakt etter.
For eksempel kommer klangbalansen godt frem i en frekvensmåling med 1/3 glatting. Letter vi etter diffraksjon eller en dipol peak i mellomtonen trenger vi mindre glatting og kanskje høyere oppløsning på db skalaen.
Poenget er aldri at vi justerer vinduene til målingene ser "flatest" mulig ut.