Hvis du klarer å rydde opp skikkelig fra 0-15ms. Få alle refleksjonene der under -20db eller enda mer mer (for å få dem enda lenger ned en -20db begynner platenes tykkelse og tettheten i overfalten å ha betydning),
Når jeg da tar fatt på den delen 0-15ms, skal jeg da måle hver høyttaler for seg selv? Og gjøre "ferdig" den før jeg starter med den andre høyttaleren?
Eller burde jeg ta begge samtidig og plassere like plater på hver side av rommet, slik at høyre vegg og tak blir speila mot venstre vegg og tak?
Det er vel en 20 plater som ikke har noe med direkterefleksjon å gjøre, men jeg vet de roer ned rommet når jeg tenker på ekko og klang.
Om jeg velger å bytte ut noen av absorbentene, men andre plater for å gjøre enda rommet enda bedre. Så tenker jeg at:
* det ikke er noen vits i å bytte absobsjon plater med diffusjon plater der lyden IKKE treffer vegg i 1 el 2 reflerksjon. Altså en diffusjonsplate bør settes i 1 eller 2 refleksjonspunkt. Tenker jeg riktig nå?
* jeg må ha en viss avstand fra øre til diffusjonsplater. Hva er minste avstand?
Hvor tykke plater og hvilken tetthet bør slike plater ha. Jeg har en del Auralex plater i 5 og 10cm tykkelse, samt 4 stk 7.5 rockwool plater og 4stk 10cm rockwool plater. De er nå satt i rammer med luft imellom i sandwidge konstruksjon ( plate, luft, plate, luft, plate, luft, vegg. Desse står i hjørnet på bakveggen ( veggen bak meg når jeg ser mot høyttalere ) på begge sider.
Har ikke målt om de gjør noen forskjell, kanskje jeg burde gjøre det, For om de ikke gjør noen forskjell, så kan jeg bruke den i førsterefleksjon på sidevegg ( knevegg) for å frigjøre enda flere av de 10cm Auralex platene jeg har.