- Jeg er veldig lei meg for det som har skjedd - VG Nett om Bil og trafikk
Denne saken blir spennende å følge. Fortsatt har vi veldig lite å gå på i forhold til hendelsesforløpet, men kanskje retten kommer med noe interessant i forhold til syklisters ansvar i trafikken.
Vel, jeg får ikke jobbe mer enn 15 timer i døgnet. Jobber du i helsevesenet kan du altså jobbe 23... er vel ikke bare syklisten å bebreide her , kanskje.....
Vel,.........................!??! Retten har sagt sitt og det må aksepteres, men jeg kan faktisk ikke forstå at det kan være "riktig" at det stilles så mye strengere aksomhetskrav til bilister enn det tydeligvis skal stilles til syklister? Hadde en bilist tutet så damen ble skremt og falt ut foran den bussen skal du nok se at bilisten ville blitt straffet!Veldig bra:
Syklisten ble frikjent for uaktsomt drap men ble dømt til 60 dager betinget og 40' i oppreisning til barna til kvinnen. Helt greit - da kan jeg sykle på jobb i morgen....
Syklist frikjent for uaktsomt drap - VG Nett
Du tar helt sikkert feil. Om en bilist tuter så en fortaussyklist blir skremt, velter og faller under bussen blir vedkommende ikke dømt for uaksomt drap. Det skal langt større påregnilighet til.Vel,.........................!??! Retten har sagt sitt og det må aksepteres, men jeg kan faktisk ikke forstå at det kan være "riktig" at det stilles så mye strengere aksomhetskrav til bilister enn det tydeligvis skal stilles til syklister? Hadde en bilist tutet så damen ble skremt og falt ut foran den bussen skal du nok se at bilisten ville blitt straffet!Veldig bra:
Syklisten ble frikjent for uaktsomt drap men ble dømt til 60 dager betinget og 40' i oppreisning til barna til kvinnen. Helt greit - da kan jeg sykle på jobb i morgen....
Syklist frikjent for uaktsomt drap - VG Nett
Edit: Det skal sies at jeg også er generellt skeptisk til den trangen samfunnet synes å ha i retning å straffe saker som helt klart er uhell/ulykker der det er opplagt at det ikke lå ond vilje bak. Slik sett var denne dommen bra.
Javel, men hva er det spissede poenget? At det stilles strengere aktsomhetskrav til bilister enn syklister? Det er vel selvsagt hvorfor det må stilles strengere aktsomhetskrav til bilister enn til syklister enn til gående enn til hvilende. Om man kjører 1.5 tonn i 100km/t har man et mye større potensiale for å skade eller ta livet av noen enn om man sykler <100kg i 30km/t hvilket det ikke er urimelig at skjerper aktsomhetskravet.Totte, det var selvsagt satt helt på spissen!
Jeg la dette i sykkeltråden, men det hører mer hjemme her:Syklistene brer om seg. Det skjelves i skinikkersene
Monstersykkel truer skiidyllen - DN.no
PS: Flyttet til Oslo for 3 uker siden. Begrepet møkkasyklister har fått en helt ny mening. Ikke så gale der jeg kom fra men her...
Med en gang man er forbi Ullevålseter er det god plass, selv på de fineste helgedagene. Problemet med fatbikene vil nok ikke være at de er i veien (det må man i tilfelle finne seg i), men at de vil ødelegge oppkjørte spor.Er det en ting det er nok av i Oslo-marka, så er det plass. At 99% av byens befolkning er såpass lite kreative at de må gå/sykle/gå på ski i akkurat de samme løypene hver eneste gang de er ute får de nesten ta skylda for selv. For et par år siden gikk jeg mye fra Sørkedalen, på fine dager i helgen var den svære parkeringsplassen ved Sørkedalen skole smekkfull og litt til. Man kunne gå retning Kikut i 17. mai-tog, eller man kunne gå andre veien i brede, fine, nypreppede nesten folketomme løyper. Det kommer muligens som en stor overraskelse på mange, men det er mulig å starte andre steder enn Sognsvann og Frognerseteren, og det er mulig å gå andre steder enn til Kikut. Selv om man absolutt må retning Kikut så finnes det flere veier dit.
Når jeg selv har gått fra f.eks Frognerseteren, til Kikut og tilbake til Sognsvann har jeg hatt stor suksess med følgende strategi:
1) start tidlig, slik at det er lite folk
2) på tilbaketuren når det begynner å bli folksomt i motgående retning praktiseres følgende strategi
- ALDRI slippe noen forbi så lenge jeg selv beveger meg og det er mer enn ett spor. At noen går fortere enn meg og vil forbi er ikke noe jeg tar hensyn til så lenge det er plass
- ALDRI skifte spor fordi noen går i "feil" spor / har stoppet i sporet etc. De får pent flytte seg, ellers kjører jeg på de. Selvsagt unntak for barn som ikke kan kjørereglene
- ALDRI stoppe i sporet, da går man ut av det.
- Ikke forvente at folk jeg tar igjen skal flytte seg, ref min egen holdning til slikt.
Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?Med en gang man er forbi Ullevålseter er det god plass, selv på de fineste helgedagene. Problemet med fatbikene vil nok ikke være at de er i veien (det må man i tilfelle finne seg i), men at de vil ødelegge oppkjørte spor.Er det en ting det er nok av i Oslo-marka, så er det plass. At 99% av byens befolkning er såpass lite kreative at de må gå/sykle/gå på ski i akkurat de samme løypene hver eneste gang de er ute får de nesten ta skylda for selv. For et par år siden gikk jeg mye fra Sørkedalen, på fine dager i helgen var den svære parkeringsplassen ved Sørkedalen skole smekkfull og litt til. Man kunne gå retning Kikut i 17. mai-tog, eller man kunne gå andre veien i brede, fine, nypreppede nesten folketomme løyper. Det kommer muligens som en stor overraskelse på mange, men det er mulig å starte andre steder enn Sognsvann og Frognerseteren, og det er mulig å gå andre steder enn til Kikut. Selv om man absolutt må retning Kikut så finnes det flere veier dit.
Når jeg selv har gått fra f.eks Frognerseteren, til Kikut og tilbake til Sognsvann har jeg hatt stor suksess med følgende strategi:
1) start tidlig, slik at det er lite folk
2) på tilbaketuren når det begynner å bli folksomt i motgående retning praktiseres følgende strategi
- ALDRI slippe noen forbi så lenge jeg selv beveger meg og det er mer enn ett spor. At noen går fortere enn meg og vil forbi er ikke noe jeg tar hensyn til så lenge det er plass
- ALDRI skifte spor fordi noen går i "feil" spor / har stoppet i sporet etc. De får pent flytte seg, ellers kjører jeg på de. Selvsagt unntak for barn som ikke kan kjørereglene
- ALDRI stoppe i sporet, da går man ut av det.
- Ikke forvente at folk jeg tar igjen skal flytte seg, ref min egen holdning til slikt.
I rollen som syklist forventer man vel helst respekt fra alle andre?Hvorfor kan man ikke bare respektere at de som preparerer løypene ikke ønsker syklister der?
Er vel såvidt meg bekjent skiforeningen som har ansvaret for de løypene og oppkjøring av disse som gikk ut i DN med dette utspilletDet er vel først og fremst de som går på ski der som ikke ønsker syklister som ødelegger sporene...
Når jeg møter en syklist i marka om viteren (eller en på rulleski om sommeren) tenker jeg først og fremst "hvorfor gidder du" men folk liker jo ulike ting her i livet.
Vanskelig å svare på, men jeg regner med at noen* kommer til å gjøre det allikevel.Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?
Slike fremmedkarer graver vi ned bak uthusveggen!Disse burde kanskje forlengst flyttet til mer incestiøse rurale strøk hvor de kan herje mer fritt med sine store navler.
bror din?Slike fremmedkarer graver vi ned bak uthusveggen!Disse burde kanskje forlengst flyttet til mer incestiøse rurale strøk hvor de kan herje mer fritt med sine store navler.![]()
Nei, litt mer framandkar enn som så!bror din?Slike fremmedkarer graver vi ned bak uthusveggen!Disse burde kanskje forlengst flyttet til mer incestiøse rurale strøk hvor de kan herje mer fritt med sine store navler.![]()
Uhyre naivt spørsmål. Because they can.Hvorfor skal noen sykle på eller i sporet?