Det er jo i det minste ett veldig interessant punkt dette da, med aktiv deling og DSP\signalbehandling. Jeg har også i audionevrosa vært veldig skeptisk til dette, men de to siste års erfaringer hvor jeg aktivt har prøvd å sette mine fordommer på prøve har jeg opplevd ett og annet som kan tilsi at man kan vinne på slike løsninger. At de aktive filterne til Sluket fra Accuphase funker er det ingen tvil om...men som LMC skriver lenger opp er det gjerne fler ting å justere i ett stort og komplekst system (f.eks 4-veis hornløsninger). F.eks er løpetider en bitch når man har store horn med lange munninger.
Fikk vel en liten vinge etter å ha hørt systemet til Grelv her forleden, med Groundsound. Makan til følelse av at "alt stemmer" med tanke på rom og lydbilde har jeg vel knapt hørt. Selvfølgelig noen ting jeg ville endret\justert til mine preferanser, men hørte ingen av de tingene jeg tidligere har tilskrevet kjipe DSP-enheter...Eieren sa også noen ord om at dette handler om håndtverk og riktig bruk.
Etter en kort demonstrasjon av hvordan man kan bruke verktøyet på et par forskjellige måter, samt enhetens brukervennlighet (relativ) vurderer jeg en slik sak selv. Foreløpig bedømmer jeg det slik at en slik enhet vil være en oppgradering i forhold til min nåværende kilde\pre, og samtidig være måte å komme i mål på som ikke bare er ekstremt lærerik og rask, men mer økonomisk forsvarlig og i DIY-ånd.
Når det er sagt så har jeg jo hørt passive løsninger som låter "optimalt" og fantastisk og alt det der...men etter å ha hørt f.eks Hatos vinylrigg gjennom AD\DA-konverter, Grelvs fullaktive 4veis hornsystem og 8x12toms basskjeller er det noe ved den gamle hifidogmen som kanskje begynner å sprekke opp litt....
Dessuten blir slikt verktøy fort verdsatt om man har prøvd å bygge litt selv ved hjelp av målinger, justeringer og passive filtere...er ikke alltid kart og terreng stemmer helt, og da er man fort ute å kjøre.
Når det er sagt tror jeg helt og holdent på at man på vei til best mulig lyd må bygge høyttalere som trenger minst mulig grad av EQ for å fungere optimalt i gitt rom, og at arbeidsområdet godt overlapper i begge ender til den andre høyttaler den skal deles mot.
Langt innlegg, men synes denne debatten gjerne må tas lenger
