Det de borgerlige presterte sist var jo en retur til kongelige privilegier. Man fikk brev fra øverste myndighet på at man hadde en enerett, eller en eksklusiv tilgang, og kunne bygge store formuer på samme.Ha ha, får du ikke eiendomsretten til fisken for evig tid, så skaper det usikkerhet og tar rotta på forutsigbarhet. Gud, hvor folk er dumme i argumentasjonen!
Jeg da har ikke nevnt Kolberg, eller noen andre for den saks skyld.Trist å se hvordan din iver etter å ta rotta på bondebyråkratiet får deg til å gi blaffen i kravet om demokratisk gjennomsiktighet, Deph. At Kolberg og kompani ikke har åpnet kjeften tidligere er ikke noe argument; i høyden et ad hominem, som burde interessere de fleste av oss der den hører hjemme - irrelevansen.
Sydøstre havneinløp?? Nei det er da alt for tamt. Da vil jeg ha Kongelig Privilegiebrev på å kunne drive kapervirksomhet!!Det de borgerlige presterte sist var jo en retur til kongelige privilegier. Man fikk brev fra øverste myndighet på at man hadde en enerett, eller en eksklusiv tilgang, og kunne bygge store formuer på samme.Ha ha, får du ikke eiendomsretten til fisken for evig tid, så skaper det usikkerhet og tar rotta på forutsigbarhet. Gud, hvor folk er dumme i argumentasjonen!
Privilegiebrev med kongens segl ga utrolige rettigheter.
Så forrige borgerlige regjering utstedte slike til forskjellige man mente skulle begunstiges til evig tid med adgang til fiskekvoter. Helt utrolig, men ikke så utrolig om man har mentaliteten som de privilegerte bærer med seg gjennom livet.
Privilegiebrev - Wikipedia
Det var, for eksempel, fint å ha enerett på havneavgift for anløp ved sydøstre innløp utenfor Tønsberg ...
Integritet er å ikke sette seg helt frivillig i slike situasjoner. Å ta imot en slik post under slike forutsetninger viser en manglende dømmekraft. Tanken om demokratisk kontroll og gjennomsiktighet er i det minste fraværende. Folkevalgte som ikke forstår slikt bør fortsette hos First House.Jeg har dog respekt for at hun overholder de avtaler hun har inngått med sine tidligere kunder. Å svike dem for politisk vinning ville ikke gitt noen pluss i boken for min del. Dette er uansett forhold fra tiden før hun ble statsråd og hun tok nok også i mot denne posten under slike forutsetninger.
For meg viser dette integritet.
Dine slutninger er jo bare æventyrfortellinger.Det at hun ærer sine inngåtte forpliktelser og avtaler indikerer for meg at dette er en kvinne som er i stand til å skille mellom sine roller som tidligere rådgiver og sin nåværende stilling som landbruksminister. Det er vel kanskje litt uvant å se en politiker som ikke snur kappen etter vinden og hiver seg på alle populistiske bølger for å skaffe seg litt personlig popularitet. En veldig utypisk frp-er sådan.
Du Staten, den fisken du solgte meg vil ikke la seg fange!! Du har solgt et produkt med feil! Av hensyn til forutsigbarheten i næringen må nok du erstatte den "tapte" inntekten min her!Ha ha, får du ikke eiendomsretten til fisken for evig tid, så skaper det usikkerhet og tar rotta på forutsigbarhet. Gud, hvor folk er dumme i argumentasjonen!
Jeg kan på ingen måte se manglende dømmekraft hos henne. Det er neppe henne som har søkt på jobben. Hun er nok plukket ut og fikk en telefon fra Erna Solberg om hun ønsket denne stillingen, vel vitende om hvem hun jobbet for og deres kundeavtaler. Er det noen her som har manglende dømmekraft er det som sagt Solberg og ikke ministeren.Integritet er å ikke sette seg helt frivillig i slike situasjoner. Å ta imot en slik post under slike forutsetninger viser en manglende dømmekraft. Tanken om demokratisk kontroll og gjennomsiktighet er i det minste fraværende. Folkevalgte som ikke forstår slikt bør fortsette hos First House.
Tja hvem vet?Hun skal vel tilbake til denne sofistiske virksomheten.
Jeg ser da 3 fordeler med koneAnd who cares? Same shit, different wrapping!!Det er nok ingen kone men ektemann.
Det er sikkert enda flere om man sjekker nøye!Jeg ser da 3 fordeler med koneAnd who cares? Same shit, different wrapping!!Det er nok ingen kone men ektemann.
Et enstemmig storting sa nei til en forandring, og hvorfor kom ikke Kolberg med dette forslaget da Lysbakken måtte gå av som statsråd pga at han var inhabil, da hadde de flertall også.Virker som om folk ikke vil se den forskjellen ...Det som ble nestemt i 2010 (og flere ganger før det) var vel et lobbyregister, dvs at det skulle registreres hvem som henvendte seg.
Selv om det nok også ville vært fornuftig ser jeg ikke helt den direkte relevansen til denne saken - her handler det om hvem et regjeringsmedlem har hatt på kundelisten sin inntil svært nylig.
Et lobbyvirksomhetsregister ville ellers vært en klok ting å ha.
Nok en gang ute å vidden, Deph; enhver står inne for SIN dømmekraft. En skal ikke i slike sammenhenger gjemme seg under skjørta til mamma. Det er jo en helt uholdbar holdning. Og her snakker vi om en minister som skal utvise selvstendig dømmekraft i embedet!Jeg kan på ingen måte se manglende dømmekraft hos henne. Det er neppe henne som har søkt på jobben. Hun er nok plukket ut og fikk en telefon fra Erna Solberg om hun ønsket denne stillingen, vel vitende om hvem hun jobbet for og deres kundeavtaler. Er det noen her som har manglende dømmekraft er det som sagt Solberg og ikke ministeren.Integritet er å ikke sette seg helt frivillig i slike situasjoner. Å ta imot en slik post under slike forutsetninger viser en manglende dømmekraft. Tanken om demokratisk kontroll og gjennomsiktighet er i det minste fraværende. Folkevalgte som ikke forstår slikt bør fortsette hos First House.
Takke meg til, demokratisk kontroll og gjennomsiktighet har ikke noe med politisk spill å gjøre. Det kan godt være de som spiller dette spillet, men da er vi tilbake til relevansen for oss andre tenkende.Jeg kan heller ikke se at hun har satt seg i noen "situasjon". Dette er ikke annet enn et spill fra politiske motstand og for all del, klarer hun ikke står av såpass som dette egner hun seg ikke som minister.
Kloke ord der, men kommunikasjonsforeningen har ikke hatt spesielt mye innflytelse på hva de firmaene holder på med tidligere. Det må nok utarbeides et mer forpliktende regelverk etterhvert. Det er en engelsk frase om "avoidance of the appearance of impropriety" som er relevant her. Man er likevel bra naïv hvis man ikke ser at den aktuelle stormen i et vannglass handler minst like mye om rå maktkamp mot en kjettersk landbruksminister som den handler om etiske kjøreregler i grenselandet mellom politikere og lobbyister. Så kan man sikkert synes at det er morsomt, og det er det jo, men likevel. Jeg tipper at det der blåser over, med mindre noen kan påvise en faktisk begunstigelse av tidligere kunder på bekostning av andre interesser. Og det tipper jeg sitter ganske langt inne, ikke minst fordi hun ikke har noen grunn til å gjøre det.Lederne i Kommunikasjonsforeningen syns åpne kundelister ville vært et gode. De får ta en snakk om tilhengerne av politisk farget hemmeligholdelse her inne, så de kommer på rett spor:
PR-bransjen bør si ja til mer åpenhet - Aftenposten
Som i det andre tilfellet: Omtrent hvor mange kompetente, habile og kvalifiserte kvinnelige statsrådemner fra FrP tror du hun hadde å velge mellom?Ellers er jeg jo enig med deg at det treffer Solberg like mye…
Godt mulig, men jeg har litt problemer med å se hva de skulle oppnå. En landbruksminister som ikke er interessert i å fronte nedfelt politikk vil neppe ha særlig lang levetid i en regjering.Man er likevel bra naïv hvis man ikke ser at den aktuelle stormen i et vannglass handler minst like mye om rå maktkamp mot en kjettersk landbruksminister som den handler om etiske kjøreregler i grenselandet mellom politikere og lobbyister.
Jeg er helt enig med at åpne kundeforhold og lister er ønsker og av det gode. Et demokratisk gode. Om Stortinget i fremtiden stiller slike krav, eller at byråene selv velger å offentliggjøre slike lister vil være ønskelig. Man kan til og med si at det vil være ønskelig at regjeringssjefen stiller slike krav.Sa Deph:
Nok en gang ute å vidden, Deph; enhver står inne for SIN dømmekraft. En skal ikke i slike sammenhenger gjemme seg under skjørta til mamma. Det er jo en helt uholdbar holdning. Og her snakker vi om en minister som skal utvise selvstendig dømmekraft i embedet!Jeg kan på ingen måte se manglende dømmekraft hos henne. Det er neppe henne som har søkt på jobben. Hun er nok plukket ut og fikk en telefon fra Erna Solberg om hun ønsket denne stillingen, vel vitende om hvem hun jobbet for og deres kundeavtaler. Er det noen her som har manglende dømmekraft er det som sagt Solberg og ikke ministeren.Integritet er å ikke sette seg helt frivillig i slike situasjoner. Å ta imot en slik post under slike forutsetninger viser en manglende dømmekraft. Tanken om demokratisk kontroll og gjennomsiktighet er i det minste fraværende. Folkevalgte som ikke forstår slikt bør fortsette hos First House.
Takke meg til, demokratisk kontroll og gjennomsiktighet har ikke noe med politisk spill å gjøre. Det kan godt være de som spiller dette spillet, men da er vi tilbake til relevansen for oss andre tenkende.Jeg kan heller ikke se at hun har satt seg i noen "situasjon". Dette er ikke annet enn et spill fra politiske motstand og for all del, klarer hun ikke står av såpass som dette egner hun seg ikke som minister.
Tillegg:
Men det er klart, det er jo mange som ikke er så nøye på kontroll og gjennomsiktighet når det gjelder tidens overvåkningssaker heller…
Ellers er jeg jo enig med deg at det treffer Solberg like mye…
Jeg ser ikke noe som helst kritikkverdig i å takke ja til en politisk jobb selv om man tidligere har jobbet med noe helt annet. Selv om dette er i PR- eller reklamebransjen.Deph da, jeg kritiserer ikke ministeren for å hemmeligholde sine lister. Jeg kritiserer henne for å gå inn som statsråd og samtidig hemmeligholde lister. Integritet i denne sammenhengen er å forbli i First House og bedrive sofisteri! Når de to tingene kobles så faller ikke bare hun, men også du inn i et vakuum i argumentasjonen, Deph.
Jeg har da intet hat mot bondeorganisasjoner. De gjør det de kan for sine medlemmer, og jeg har full forståelse for det. (På samme måte som jeg ikke nærer noe hat til Krf for å være mannevonde konservative mørkemenn (det ligger i deres natur) men er dypt skuffet over Venstre som har adoptert deres politikk og likevel gir seg ut for å være et vennligsinnet og liberalt parti). Men siden dette ofte går på bekostning av borgernes forbrukerrettigheter og livskvalitet så ønsker jeg at bondeorganisasjonene får minst mulig politisk makt over sivilbefolkningens hverdag. Sekundært at de får en ledelse og agenda som støtter bønder med litt større ambisjoner enn å forbli leilendinger og tineleverandører livet ut.Eller ditt hat til bondeorganisasjonene gjør deg blind på det ene øyet og fratar deg dybdesyn.
Ministeren har opptrådd ryddig, forutsigbart og ordentlig. Pluss i boken for at hun ikke så langt har latt seg vippe av pinnen av litt flau bris fra Akersgata.Som om ikke folk kan kritiseres selv om de ikke begår lovbrudd! Sludder.
Jeg ser ikke noe som helst kritikkverdig i å takke ja til en politisk jobb selv om man tidligere har jobbet med noe helt annet. Selv om dette er i PR- eller reklamebransjen.Deph da, jeg kritiserer ikke ministeren for å hemmeligholde sine lister. Jeg kritiserer henne for å gå inn som statsråd og samtidig hemmeligholde lister. Integritet i denne sammenhengen er å forbli i First House og bedrive sofisteri! Når de to tingene kobles så faller ikke bare hun, men også du inn i et vakuum i argumentasjonen, Deph.
Det hele handler om hvor ansvaret for dette skal ligge.Uffa, det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om kontroll og gjennomsiktighet.
Fortsett derfra…
Jeg går ut i fra at det var avklart med Solberg på forhånd at det ikke var nødvendig å offentliggjøre kundelister og annen sensitiv informasjon fra tidligere arbeidsgiver for å tiltre denne stillingen.Det er vel ikke helt opp til hver potensielle statsråd. Statsministeren har nok en standard for hvor mye trøbbel hun er villig til å akseptere, og det er departementsråden i vedkommende departement og lovavdelingen i justisdepartementet som bistår med habilitetsvurderinger i konkrete saker. Det er likevel opp til statsråden om han/hun vil følge rådene derfra, med de konsekvenser det eventuelt medfører om man skulle oppdage at man er på feil side av streken. Da er mistillitsvotum og riksrett mulige utfall.
Jojo, men i praksis er det jo oftest regjeringssjefen som ber en eller annen statsråd om å trekke seg hvis de dummer seg ut. Men her kan jo ikke Solberg gjøre noe slikt uten selv å ta sin hatt og gå. Statsråden har jo ikke gjort noe dumt, og har opptrådd pent og ryddig i denne saken. Selv om politiske motstandere vil bruke anledningen til få litt oppmerksomhet.Mistillit er noe Stortinget avgjør. Det kan vedta mistillit mot en enkelt statsråd eller mot regjeringen som helhet. Da er vedkommende avsatt, helt enkelt. Det instrumentet bør ikke brukes for ofte. Den ultimate sanksjonen er riksrett, hvor Stortinget nedsetter en særdomstol for å dømme i straffesaker som gjelder statsrådenes embedsutførelse. Det bør brukes enda sjeldnere (siste gang var i 1927). For en mindretallsregjering vil mistillit alltid være en reell mulighet, men det er et godt stykke fra en mediestorm i et vannglass til reell mistillit.
At statsråden har opptrådd ryddig ift. sin sjef, statsministeren, er fullstendig irrelevant dersom saken blir så betent at statsråden må byttes ut. Det kan skje både fordi hun kan ende med å ha så frynsete tillitt i næringen at hennes og departementets arbeid hemmes, eller fordi den samme situasjonen tar så stor plass i den politiske hverdagen at hun må byttes ut for å gi statsministeren og regjeringen arbeidsro. Den avgjørelsen tok Jens'ern flere ganger i løpet av sine to perioder. Jeg kan love at det var ikke i hans tanker å også gå av av lojalitet til den avtroppende statsråd, selv om det var han som hadde gjort et dårlig valg ved å plassere vedkommende posisjonen. Tvert i mot var han aldri så fjern fra statsrådene som i slike situasjoner.Jojo, men i praksis er det jo oftest regjeringssjefen som ber en eller annen statsråd om å trekke seg hvis de dummer seg ut. Men her kan jo ikke Solberg gjøre noe slikt uten selv å ta sin hatt og gå. Statsråden har jo ikke gjort noe dumt, og har opptrådd pent og ryddig i denne saken. Selv om politiske motstandere vil bruke anledningen til få litt oppmerksomhet.
Også til ettertanke - han har jobbet som lobbyist og kommunikasjonsrådgiver siden 90-tallet, tidligere nestleder i FrP og nå jobber for First House, ingen bombe akkurat at han er uenig med Kolberg.Til ettertanke:
(Sakset fra Tor Mikkel Wara sin FB status)
Martin Kolberg har aldri hatt en kunde. Og han har derfor ingen kundeliste.
La oss ta ekstremtilfellet: Hvis Sylvi Listhaug hadde hatt Bondelaget som kunde, er hun da inhabil idag? Nei, ikke så lenge forholdet er avsluttet - ellers kan jo ingen bli minister, med mindre du har vært politisk broiler hele livet. Så lenge forholdet er avsluttet er offentliggjøring av kundelisten ikke riktig.
Noe helt annet er det dersom du er landbruksminister og samtidig mottar landbrukssubsidier. Det har vært normalsituasjonen i Norge helt frem til i dag. Norsk presse stilte aldri spørsmål (eller lagde debatt eller skrev VG leder) ved om det var problematisk for f.eks Slagsvold Veum å motta landbrukssubsidier samtidig som Slagsvold Veum var statsråden som delte ut subsidier. Derfor er det vanskelig å tro at dette ikke er annet enn et helt ordinært politisk angrep på landbruksministeren. Konsekvent prinsipiell tenkning er det ikke.
Dette er også et angrep på politikere som har erfaring fra næringslivet og ikke bare har vært politiske broilere. Martin Kolberg er selv idealet for den politikertypen han ønsker seg: 40 år som brødpolitiker uten erfaring fra næringslivet. Ingen innsikt i næringslivet og ingen ide om hva det vil si ikke å leve av folks skattepenger.
Martin Kolberg har aldri hatt en kunde. Og han har derfor ingen kundeliste.
Vi er jo motføttes New Zealand, så man kunne tro det ville være lærdom å hente der. Mangt er motsatt - der var det de konservative partiene som hegnet om et oversubsidiert, tollbeskyttet og overbyråkratisert landbruk. Da sosialdemokratene overtok på 1980-tallet, gjorde de full husransakelse på hvordan landbruket var organisert, og gjennomførte dagens ordning.På New Zealand har landbruket overlevd: � Frie, usubsidierte bønder