Ganske interessant tema dette. Vanskelig å mene så veldig sterkt for mitt vedkommende, siden jeg egentlig ikke handlet så mye vinyl den gangen det var det 'vanlige' formatet. Jeg fikk råd til å handle litt mer etter at CD'en tok over, og da var det stort sett brukt det gikk i. Først etter at vinylen kom tilbake har det blitt ny vinyl i noe særlig omfang.
Men, noen tanker....
Har det kanskje sneket seg inn noen feilforklaringer her? Alt folk handler av vinyl nå er jo stort sett nytt eller 'eldre' brukt. Den brukte vinylen har jo av naturlige årsaker allerede vært gjennom en siste kvalitetskontroll i form av at en privatperson har kjøpt den, tatt den hjem, og spilt den. Man må anta at mye av den returnerbare bruktvinylen allerede er returnert, en gang på '50-, '60-, '70-, eller '80-tallet. Sånn sett er det en utvalgsskjevhet ute og går. Og hva med de bruktplatene vi kjøper nå? Er det dårlige pressinger når det er noe? Eller er det skader påført av tidligere eiere? Og bulkete plater? Bulkeskiver kommer vel av feil i nedkjølingstid før pressa åpnes eller noe i den duren. Alle mine bulkeplater (med unntak av de aller verste, og fortsatt meget sjeldne) har blitt rette etter noen få måneder under moderat press i hylla. Altså bør dette være et sjeldent fenomen på brukte skiver. De har jo som regel vært del av en privat samling, og ser de bra ut ellers så er de antageligvis godt behandlet på alle måter.
Men, som sagt. Jeg har ikke særlig hold for skråsikkerhet med mine relativt få erfaringer med vinylkjøp før renessansen. Noen håndfuller på '80-tallet ble det, uten jeg heller den gangen var helt spart for dårlige opplevelser.
Korrigert for alt, og sammenlignet med erfaringer fra nykjøp før CD'ens tid. Er det så ille som man kan få inntrykk av?
Ellers synes jeg det er et par ting man helt fint kan la gå. En stripe svart i en hvit skive? Rent kosmetisk, og ingen bombe i mine øyne. Man putter hvit pvc inn i et system som har gått med svart plast inntil nylig. Det at en liten bit svart har sneket seg inn skyldes antageligvis at du har fått et tidlig eks. fra den aktuelle stamperen. Bare fint med tanke på lydkvaliteten, alt annet likt. Da gidder i alle fall ikke jeg å bry meg.
At det er striper og skjolder i platene? Det kan skyldes uregelmessigheter i overflaten på lakken før kutting. Det trenger ikke å ha noen som helst betydning for lyden, og er altså ofte rent kosmetisk. Da gidder jeg heller ikke bry meg.
Men det er klart at en del pressinger er heller dårlige, og man bør selvsagt returnere dårlige pressinger. Men hvor mye ender plateselskapene med å skjerpe seg? Ofte ender returnerte plater i B-varesalg i stedet for å bli returnert fra din lokale platesjappe. Fraktkostnadene er rett og slett for høye til at de gjør noe annet. Skal ikke forundre meg om det ikke en gang blir rapportert som et problem bakover i salgskjeden.
En siste ting. Er det bare likegyldighet i forhold til kvalitet? Produksjon av plater er en ganske kompleks affære, og mange av operasjonene har noe håndtverksaktig over seg. Det er et håndtverk som har ligget brakk i 20-30 år, og som nå er i sterk vekst igjen. De gamle 'mesterne' er borte for lengst, de nye 'lærlingene' er kanskje mer alene enn de som lærte faget før CD'en.