Bil, båt og motorsykkel Morrobil tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.445
    Antall liker
    8.324
    Sted
    Holmestrand
    Jeg kjører en Citroen C4 Aircross, som neppe kan kalles morrobil, men 4-hjulstrekk er helt fenomenalt.
    Jeg har i mange år kjørt mye og langt, sent og tidlig så jeg har fått med meg min del av dårlig pløyde veier. Jeg har alltid sagt at 4-hjulstrekk klarer jeg meg uten, ikke så sikker på det lengre. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har selv montert denne saken i min bil.. En garasjejekk for en hundrings konvertert til ren hydraulikkpumpe, denne er tilkoblet diffen(Mercedes ASD sperredifferensial). Noen pump på håndtaket "låser" diffen :) Da blir det morro :)

    Vis vedlegget 234529

    En Mercedes er i utgangspunktet traust, men holdbare saker. BMW E30 er nok ikke like betalbar som den var for få år siden. Har rattet mye 325i og helt klart morsomt! Flertall av mine kamerater kjørte E30, jeg hadde E24(6-serien) og en annen kamerat en E23(7-serie). Sammen "herjet" man distriktet med støy..

    Min Mercedes mangler helt klart overskudd, men er det snø er det greit nok, svingradius, akselavstand og sperra sørger for utrolige mengder morro!
    Jeg ser vi har ulik oppfatning av hva som er morro.

    Artigste bilen jeg har hatt er en fwd, Golf Mk1 Gti med motor som var trimmet av Finn Gjestland (140-150 hk). For meg er morro en kombinasjon av lyd, kjøreegenskaper, motor, tilbakemelding fra bil og underag ispedd litt følelser.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Tja, skal se det kommer en "New Type 2" med allverden av lull-lull beregnet på unge, trendy mennesker. Selvfølgelig til en heftigere pris.
    Ref. New Beetle, Mini,................
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    På norske veier holder jeg meg innenfor rimelighetens grenser når det gjelder fart, og det er derfor jeg trives med biler en kan presse på svinga, med andre ord bruke motoren "fullt ut" og ikke risikere å ryke inn i fengsel for å ha pushet litt adrenalin gjennom kroppen på gamle mossevei! Mazda MX-5 er en slik type bil en kan trives i til slik kjøring. Min bruksbil idag er dessverre ikke en særlig morrobil i form av gode kjøreegenskaper for frisk kjøring på landevei..
    Audi S4ene gav meg bare lyst til å dra akselerasjons-pull ut av hvert lyskryss.
    *skriveunderpå*
    Håpte nye GT86 skulle få en pris som gjorde den til et foruftig kjøp.. Men de endte opp med å koste 100.000 mer enn en 208 GTi (med samme effekt)
    Blir vel MX5 igjen neste gang. Uten tvil gøyeste bil pr. krone jeg har hatt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Xenonlys, alufelger, skinn, navi,++++ Langt unna den gamle, enkle og billige arbeidshesten.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    På norske veier holder jeg meg innenfor rimelighetens grenser når det gjelder fart, og det er derfor jeg trives med biler en kan presse på svinga, med andre ord bruke motoren "fullt ut" og ikke risikere å ryke inn i fengsel for å ha pushet litt adrenalin gjennom kroppen på gamle mossevei! Mazda MX-5 er en slik type bil en kan trives i til slik kjøring. Min bruksbil idag er dessverre ikke en særlig morrobil i form av gode kjøreegenskaper for frisk kjøring på landevei..
    Audi S4ene gav meg bare lyst til å dra akselerasjons-pull ut av hvert lyskryss.
    *skriveunderpå*
    Håpte nye GT86 skulle få en pris som gjorde den til et foruftig kjøp.. Men de endte opp med å koste 100.000 mer enn en 208 GTi (med samme effekt)
    Blir vel MX5 igjen neste gang. Uten tvil gøyeste bil pr. krone jeg har hatt.
    208GTi har nok kanskje samme effekt, men for meg er den ikke i nærheten av like morro som min GT86! Verd hver krone imellom! :)
     

    B Rasse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    477
    Signerer på den!
    Eller… Miata NC 2.0 med oppgraderinger, ein herje-NA med turbo og ein strøken 205 GTi ein kunne vore eit alternativ. Om ein hadde ein stor garasje, sjølvsagt ;)
    208 kjører bra men ser ut som ein hobbit.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    208GTi har nok kanskje samme effekt, men for meg er den ikke i nærheten av like morro som min GT86! Verd hver krone imellom! :)
    Poenget mitt var at Toyota Norge tar unødvendig høy avanse på disse og dermed selger få, men den har vel ingen naturlige fiender på den riktige siden av en halv million for oss som "må" ha bakhjulstrekk..
    Håper de dumper litt i pris når de slemmere versjonene kommer, men jeg har mine tvil. Fin bil er det iallefall (din heldiggris)
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    208GTi har nok kanskje samme effekt, men for meg er den ikke i nærheten av like morro som min GT86! Verd hver krone imellom! :)
    Poenget mitt var at Toyota Norge tar unødvendig høy avanse på disse
    I så fall kan vel kanskje direkteimport fra Danmark være en ide?
    Koster enda mer der :(
    De selges i statene for under 30.000 dollar (og tviler på de selges med tap) men er vel ikke bare bare å registrere biler beregnet for det amerikanske markedet i Norge ettersom jeg har forstått.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    208GTi har nok kanskje samme effekt, men for meg er den ikke i nærheten av like morro som min GT86! Verd hver krone imellom! :)
    Poenget mitt var at Toyota Norge tar unødvendig høy avanse på disse
    I så fall kan vel kanskje direkteimport fra Danmark være en ide?
    Koster enda mer der :(
    De selges i statene for under 30.000 dollar (og tviler på de selges med tap) men er vel ikke bare bare å registrere biler beregnet for det amerikanske markedet i Norge ettersom jeg har forstått.
    En helt ny GT86 koster 21 400 euro i Tyskland så egenimport bør vurderes for å unngå grådig importør.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    208GTi har nok kanskje samme effekt, men for meg er den ikke i nærheten av like morro som min GT86! Verd hver krone imellom! :)
    Poenget mitt var at Toyota Norge tar unødvendig høy avanse på disse
    I så fall kan vel kanskje direkteimport fra Danmark være en ide?
    Koster enda mer der :(
    De selges i statene for under 30.000 dollar (og tviler på de selges med tap) men er vel ikke bare bare å registrere biler beregnet for det amerikanske markedet i Norge ettersom jeg har forstått.
    I følge min kontrakt koster bilen 203.459,-, resten er avgifter. Jeg betalte 459.000,-
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    I så fall kan vel kanskje direkteimport fra Danmark være en ide?
    Koster enda mer der :(
    De selges i statene for under 30.000 dollar (og tviler på de selges med tap) men er vel ikke bare bare å registrere biler beregnet for det amerikanske markedet i Norge ettersom jeg har forstått.
    En helt ny GT86 koster 21 400 euro i Tyskland så egenimport bør vurderes for å unngå grådig importør.
    388 369,00 pluss reise havnet jeg på da. Begynner å likne noe.
    Ser prisene i tyskland er oppgitt i brutto og netto, hvordan fungerer det med tanke på eksport? Hvis man kan kjøpe til nettopris så havner den på 352.500 og det er jo ganske hyggelig pris.

    Edit: ser ut som det er mulig å få refundert tysk moms ja. Hvor er sparegrisen?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet rett og slett ikke hvordan det blir med prisene og jeg vil også tro at tysk moms skal trekkes fra såfremt verktøyet for å beregne avgifter ikke tar hensyn til det.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.204
    Antall liker
    1.281
    Sted
    '
    Neket som har prøvd å designe en ny MGB GT burde ha vært dyppet i tjære og rullet i fjær. Makan. Til og med værre enn vandaliseringen av Mini.
    Vandalisering du liksom.???
    Morsomste bilen jeg har hatt siden Escort 1600GT Mk1:

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    Hva har den klumpen der med ærverdige Mini å gjøre, annet enn navnet.
    Greit at bilen er morsom, men den er ingen Mini.


    1964-morris-mini-cooper-s-works-rally_a0536.jpg

    Toppen av vandalisering av Mini opplevde jeg i høst. Jeg leide en bil, og fikk utlevert en Mini Countryman Cooper D. Stor som en låve, 4-dørs, spekket med dill-dall og dieselmotor!!! Hvor langt fra orginalen er det mulig å komme?
     
    Sist redigert:

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Hvor holder du til, Aggro? Om du har lyst kan vi prøve å få til en tur eller noe, kanskje en banedag?
    Mange takk for invitasjonen - Holder til i Kristiansand, så det er et stykke til nærmeste bane herfra dessverre.
    Er sugen på å ta turen til Gol siste helg i januar, men har for tiden W203 og disse har rykte på seg for å blåse servopumpa ved høyt turtall kombinert med fullt rattutslag. Snekka får gjerne spon og gørr i seg under denne prosessen, og vips er det en relativt kostbar reparasjon.
    Føler litt av vitsen med isbanekjøring forsvinner hvis man ikke har mulighet til å "holde stumt", jeg må jo spare til ny bil nå :)

    *unnskyldninger*
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.204
    Antall liker
    1.281
    Sted
    '
    Toppen av vandalisering av Mini opplevde jeg i høst. Jeg leide en bil, og fikk utlevert en Mini Countryman Cooper D. Stor som en låve, 4-dørs, spekket med dill-dall og dieselmotor!!! Hvor langt fra orginalen er det mulig å komme?
    Akkurat det kan jeg være enig i.

    Det blir som å oppgradere denne til diesel.


    For øvrig en morsom bil det og -- men litt lite bunndrag..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    Toppen av vandalisering av Mini opplevde jeg i høst. Jeg leide en bil, og fikk utlevert en Mini Countryman Cooper D. Stor som en låve, 4-dørs, spekket med dill-dall og dieselmotor!!! Hvor langt fra orginalen er det mulig å komme?
    Akkurat det kan jeg være enig i.

    Det blir som å oppgradere denne til diesel.


    For øvrig en morsom bil det og -- men litt lite bunndrag..

    Jane, det ville ikke være en "oppgradering"!! Det ville være vandalisme i "ørtende" potens !!!!:mad:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.732
    Antall liker
    8.163
    Torget vurderinger
    0
    For øvrig er jeg litt usikker på om Pinkys Triumph og Janes MG kvalifiserer til "morrobil"? Dette er jo machobiler for menn med baller av stål!!

    Engelsk 60 ( muligens 50? ) tallskonstrusjon, produsert av fabrikker som ikke kjennte til begrepet "driftssikkerhet" og utsyrt med Lucas el system!! Vind, støv og regn i håret uansett om taket er oppe eller ei. Du skal være rimelig tøff for å kjøre i noe slikt!!:cool:

    Men kjøreglede, mekkeglede og eieglede gjør det vel til "morrobil" når regningen gjøres opp.;)

    Og at man ikke er bittelitt misunnelig er helt sant. I allefall jeg er jævlig misunnelig på dem !!!;)
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.204
    Antall liker
    1.281
    Sted
    '
    Toppen av vandalisering av Mini opplevde jeg i høst. Jeg leide en bil, og fikk utlevert en Mini Countryman Cooper D. Stor som en låve, 4-dørs, spekket med dill-dall og dieselmotor!!! Hvor langt fra orginalen er det mulig å komme?
    Akkurat det kan jeg være enig i.

    Det blir som å oppgradere denne til diesel.


    For øvrig en morsom bil det og -- men litt lite bunndrag..

    Jane, det ville ikke være en "oppgradering"!! Det ville være vandalisme i "ørtende" potens !!!!:mad:
    Men så les hva jeg skriver da menneske.
    Det er jo det jeg sier, jo!
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    127
    Audi 100 2.3E 1990, 75*000 km, kr 49*980,- -



    Slike er direkte morro å kjøre. 1990 Audio 100 2.3 Aut.

    Kjørte en slik for tja 10 - 15+ år siden og de har tretrinns automat og trekker noe helt inferalsk heftig fra 50 opp til 150- 160Km/t
    Husker jeg skulle kjøre forbi med den første gang La på max vel vitende om at motoren ikke er i største laget. Det dro fra 70 til 140 så fort at jeg fikk sjokk!
    Trudde kanskje jeg hadde 95 - 105 da jeg la meg inn, men neida, hadde godt over 140 pinner i timen!
    Er noe herk på langkjøring (motorvei) da den bare har tre trinn, men til småkjøring så er disse virkelig små olja lyn altså!
    De understyrte som bare det husker jeg, hylte i angst bare man svingte. Men rett frem, duverden for en fin motordur blandt annet!
    Vakker vakker musikk! Og usansynlig behagelige på bygdeveier! Utrolig å den duva fremmover!
    Stabil som bare det og!

    Mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    For øvrig er jeg litt usikker på om Pinkys Triumph og Janes MG kvalifiserer til "morrobil"? Dette er jo machobiler for menn med baller av stål!!

    Engelsk 60 ( muligens 50? ) tallskonstrusjon, produsert av fabrikker som ikke kjennte til begrepet "driftssikkerhet" og utsyrt med Lucas el system!! Vind, støv og regn i håret uansett om taket er oppe eller ei. Du skal være rimelig tøff for å kjøre i noe slikt!!:cool:

    Men kjøreglede, mekkeglede og eieglede gjør det vel til "morrobil" når regningen gjøres opp.;)

    Og at man ikke er bittelitt misunnelig er helt sant. I allefall jeg er jævlig misunnelig på dem !!!;)
    Når det gjelde MGB/Spitfire så kan de utmerket godt lånes ut til husfruen. (Da får man også større aksept for å kjøpe litt "nødvendig" utstyr litt 8) ) Værre er det mer Triumph TRx og Big Healys. Det er machobiler.

    Ellers så har du helt rett ang. britisk ingeniørkunst, den er i verdensklasse. :rolleyes:
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.204
    Antall liker
    1.281
    Sted
    '
    For øvrig er jeg litt usikker på om Pinkys Triumph og Janes MG kvalifiserer til "morrobil"? Dette er jo machobiler for menn med baller av stål!!
    Nå ja, jeg vet nå ikke det da..;)
    MG-en er rimelig enkel å vedlikeholde. Det er en enkel konstruksjon som det er lett å skaffe reservedeler til. I det daglige er det vel SU forgasserne som kan lage mest trøbbel.
    Og så er det litt moro med overdrive. Det virker som om det er få i dag som kjenner til dette konseptet på personbiler. Hva i all verden gjorde du nå? var et standardspørsmål ved inn/utkobling av OD.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.201
    Antall liker
    10.761
    SU-forgasserene er litt tricy å justere, mest fordi det er to av dem. Ellers så er de meget velkonstruerte med variabel venturi og kun en dyse. Har man først fått satt dem opp så har man en venn for livet.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvor holder du til, Aggro? Om du har lyst kan vi prøve å få til en tur eller noe, kanskje en banedag?
    Mange takk for invitasjonen - Holder til i Kristiansand, så det er et stykke til nærmeste bane herfra dessverre.
    Er sugen på å ta turen til Gol siste helg i januar, men har for tiden W203 og disse har rykte på seg for å blåse servopumpa ved høyt turtall kombinert med fullt rattutslag. Snekka får gjerne spon og gørr i seg under denne prosessen, og vips er det en relativt kostbar reparasjon.
    Føler litt av vitsen med isbanekjøring forsvinner hvis man ikke har mulighet til å "holde stumt", jeg må jo spare til ny bil nå :)

    *unnskyldninger*
    Blir vel en tur eller to østover til våren, du får henge deg på! :)
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.054
    Antall liker
    805
    Noen finner glede i forvokste gressklippere, jeg derimot gleder meg til våren i denne:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn