Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du forsvarer Tesla hardt Asbjørn....Som det sies, fasit ser vi først om 5-6 år... Selv er jeg avventende... Positivt at nye produsenter lager spennende nye biler, på tross av at det subjektivt sett , ser ut som en stor Mazda utvendig... Og er en tanke harry innvendig etter min smak.... Barnesykdommer javel, men det hører og med...Og bare sunt for næringen totalt sett at de får en god utfordrer...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Nja, for min del var det vel mest en kalkulert risiko. Å kjøpe hvilken som helst bil i første årsmodell vil fort bli et element av beta-testing.

    dere skal ha kred for det, asbjørn.
    noen må "lede an" og ta støyten for at teknologien skal kunne få mulighet til å utvikle seg.

    men at første generasjon model s har masse trøbbel (særlig for folk på disse bredde(og kulde-)grader) blir stadig klarere for hver måned som går.

    som en kul kollega av meg (model s-eier) sa:
    teslaen er best når den står i garasjen og kanskje lader.
    da kan man sitte trygt og varmt med en kopp kaffe foran pc'n og lese topptester og surfe på youtubeklipp.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    ;)
    Kjører Toyota prius på andre året. Ingen feil og lavt forbruk. Hybrid systemet passer meg perfekt. Toyota kommer sikkert med lengre kjørelengde
    enn det de har i dag. Hybrid er framtiden.

    Roar
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    1.211
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    ;)
    Kjører Toyota prius på andre året. Ingen feil og lavt forbruk. Hybrid systemet passer meg perfekt. Toyota kommer sikkert med lengre kjørelengde
    enn det de har i dag. Hybrid er framtiden.

    Roar
    Det sier vel sitt at annen hver Taxi er en Toyota Prius. Er den noen Tesla som går som Taxi ?

    For øvrig er det idiotisk at man ikke gir mer fordeler til Hybridbiler - der kunne man klart seg med en bil i stedet for å kjøpe en el-bil i tillegg slik de gjør i Asker - det stedet i landet med høyest Elbil tetthet og blant landets høyeste gjennomsnittsinntekter..... Nei elbil har blitt et ekstra gode for Fiffen :eek:
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    180
    Sted
    Trondheim
    ;)
    Kjører Toyota prius på andre året. Ingen feil og lavt forbruk. Hybrid systemet passer meg perfekt. Toyota kommer sikkert med lengre kjørelengde
    enn det de har i dag. Hybrid er framtiden.

    Roar
    Det sier vel sitt at annen hver Taxi er en Toyota Prius. Er den noen Tesla som går som Taxi ?

    For øvrig er det idiotisk at man ikke gir mer fordeler til Hybridbiler - der kunne man klart seg med en bil i stedet for å kjøpe en el-bil i tillegg slik de gjør i Asker - det stedet i landet med høyest Elbil tetthet og blant landets høyeste gjennomsnittsinntekter..... Nei elbil har blitt et ekstra gode for Fiffen :eek:
    Det går Tesla som taxi i Trondheim
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Model S er ikke spesielt godt egnet som taxi. Det baksetet er ikke noe jeg selv ville likt å sitte i veldig lenge. Hard benk og lavt tak. Dessuten vil ladetiden fort bli et problem. En taxi skal helst utnyttes de fleste av døgnets timer for å få økonomi i det, og det blir vanskelig å planlegge lading på normal stikkontakt. Da trenger man en hurtiglader på holdeplassene, og det er ikke bygget ut (ennå).

    De som likevel gjør dette skal ha mye kred for å være pionér. Ikke bare i Trondheim, forresten:
    Gas 2 | What is the future of fuel? What's new? What's next?
    The Fleet Vehicle of the Future: the Tesla Model S ~ Limo Digest

    Model X, derimot...
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Det går flere Model S som taxi i Stavanger også. De har montert semi-hurtiglader såvidt jeg vet. Ser ut til å fungere greit, ser dem på veien hele tiden. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hehe, for en miserabel bande.

    http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11728.0.html

    syting og grining, ispedd "bilen lader ikke og her om dagen ventet jeg i 4 timer på naf, men jeg er veeeeldig fornøyd med den, altså"
    Noen ganger funderer jeg på om det å vise størst grad av masochisme gir en slags status på elbilforumet, nesten på samme måte som påstått hørte forskjeller mellom identiske duppeditter til tider ser ut til å gi en slags status her inne. :)

    Jeg har forresten ikke hatt bruk for NAF en eneste gang. De lurer nok på hvor det har blitt av meg, for med Xantia'n hadde jeg klippekort.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.977
    Det går flere Model S som taxi i Stavanger også. De har montert semi-hurtiglader såvidt jeg vet. Ser ut til å fungere greit, ser dem på veien hele tiden. :)

    Det er ikke Mazda 6 du ser som Taxi? Fort gjort å ta feil, de er veldig like.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har forresten ikke hatt bruk for NAF en eneste gang. De lurer nok på hvor det har blitt av meg, for med Xantia'n hadde jeg klippekort.
    Snodig. Jeg har kjørt Xantia i 10 år, en bombesikker bil rent driftsmessig. Den beste bilen Citroen har laget etter min mening.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, men jeg tøyde nok strikken litt for langt med min. 1999 Xantia Activa Turbo CT med 275000 km på telleren, custom kam, dyser, grenrør, turbo, downpipe, katalysator, eksosanlegg, styreenhet, ca 200 hk og 300 Nm. Undersiden av den bilen er litt for komplisert for sitt eget beste med 10 hydraulikkakkumulatorer og et utall rør og ventiler. Når det først begynte å trøble under der ble det mye jobb. Der var knapt noen mekanikere som forsto systemet heller, så det ble ganske mye DIY-arbeid med bilen på bukker i garasjen i månedsvis mens jeg lette Europa rundt etter deler.

    Den morsomste episoden var da registeret for varmeapparatet sprakk og fylte kupeen med damp mens fruen kjørte. Hun tenkte noe sånt som "Asbjørn har visst montert røykmaskin i bilen", slo av varmeapparatet igjen, og syntes ikke dette var det minste merkelig. Hun nevnte det ikke engang før jeg selv oppdaget det. En bil med mye personlighet. :)

    Derimot er en velholdt Xantia HDi fortsatt en sparebøsse av dimensjoner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos den bussen, nyeste tillegg til sjangeren "Tesla Model S kjører fra andre biler" er Car & Driver som arrangerte et kappløp mellom en Tesla Model S og en Ford Model T (!) fra Henry Fords første fabrikk i Detroit, Michigan til Nikola Teslas lab i Wardenclyffe, Long Island. Ca 700 miles.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.686
    Antall liker
    17.778
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tipper det blir et markert verdifall, og mange billige el-biler på markedet, når våre uforutsigbare politikere bestemmer seg for at det ikke lengre blir tillatt å bruke kollektivfeltet, samt at det innføres (i første omgang halv pris på) bomavgift.

    Dette har jo vært hovedincentivene for å kjøpe el-bil, og jeg tipper de står for fall etterhvert som volumet blir så stort at:
    a) det skaper (allerede) problemer for avvikling av kollektivtrafikken
    b) det blir en potensiell melkeku som avgiftskåte politikere ikke klarer å holde seg unna
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Tipper det blir et markert verdifall, og mange billige el-biler på markedet, når våre uforutsigbare politikere bestemmer seg for at det ikke lengre blir tillatt å bruke kollektivfeltet, samt at det innføres (i første omgang halv pris på) bomavgift.

    Dette har jo vært hovedincentivene for å kjøpe el-bil, og jeg tipper de står for fall etterhvert som volumet blir så stort at:
    a) det skaper (allerede) problemer for avvikling av kollektivtrafikken
    b) det blir en potensiell melkeku som avgiftskåte politikere ikke klarer å holde seg unna
    Næmmen *titte på med forskrekkede øyne* tror du den nye avgiftsfrie regjeringen kommer til å innføre nye bompenger? Men, men, men det har da lovet akkurat det motsatte, da kan de vel ikke gjøre sånt, vel ???

    Men sånn "fingærn i været" tror jeg egentlig ikke Teslaen vil bli utsatt for så veldig markert verdifall, den er fra før såpass underpriset pga avgiftssystemet og er såpass god bil også for lengre kjøring at jeg vil tro den vil være mindre påvirket av politikersprell enn en del av de andre variantene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Næmmen *titte på med forskrekkede øyne* tror du den nye avgiftsfrie regjeringen kommer til å innføre nye bompenger? Men, men, men det har da lovet akkurat det motsatte, da kan de vel ikke gjøre sånt, vel ???
    De kommer nok neppe til å gjøre det. Det snakkes om 2017 som en revurdering, men dette er jo også et valgår... så det kan jo fort bli en sak i valgkampen. Da kan det enda fortere bli en konkurranse om å bli de mest "miljøvennlige", og det trenger ikke slå negativt ut for radiobilentusiastene.

    Men kollektivfeltet står nok for fall.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.977
    Næmmen *titte på med forskrekkede øyne* tror du den nye avgiftsfrie regjeringen kommer til å innføre nye bompenger? Men, men, men det har da lovet akkurat det motsatte, da kan de vel ikke gjøre sånt, vel ???
    De kommer nok neppe til å gjøre det. Det snakkes om 2017 som en revurdering, men dette er jo også et valgår... så det kan jo fort bli en sak i valgkampen. Da kan det enda fortere bli en konkurranse om å bli de mest "miljøvennlige", og det trenger ikke slå negativt ut for radiobilentusiastene.

    Men kollektivfeltet står nok for fall.
    Du er lettlurt, du. :rolleyes:
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Næmmen *titte på med forskrekkede øyne* tror du den nye avgiftsfrie regjeringen kommer til å innføre nye bompenger? Men, men, men det har da lovet akkurat det motsatte, da kan de vel ikke gjøre sånt, vel ???
    De kommer nok neppe til å gjøre det. Det snakkes om 2017 som en revurdering, men dette er jo også et valgår... så det kan jo fort bli en sak i valgkampen. Da kan det enda fortere bli en konkurranse om å bli de mest "miljøvennlige", og det trenger ikke slå negativt ut for radiobilentusiastene.

    Men kollektivfeltet står nok for fall.
    Du er lettlurt, du. :rolleyes:
    Tja.. kanskje.

    Selv om landeveisrøveri har blitt en akseptert finansieringsmetode for infrastruktur i de fleste partier blir det å forlange bompenger av radiobilister litt som å stjele fra barn. Et sted går grensen, selv for sosialister (inkludert nyeFrp)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Næmmen *titte på med forskrekkede øyne* tror du den nye avgiftsfrie regjeringen kommer til å innføre nye bompenger? Men, men, men det har da lovet akkurat det motsatte, da kan de vel ikke gjøre sånt, vel ???
    De kommer nok neppe til å gjøre det. Det snakkes om 2017 som en revurdering, men dette er jo også et valgår... så det kan jo fort bli en sak i valgkampen. Da kan det enda fortere bli en konkurranse om å bli de mest "miljøvennlige", og det trenger ikke slå negativt ut for radiobilentusiastene.

    Men kollektivfeltet står nok for fall.
    Som nevnt tok jeg ikke sjansen på å vente så lenge. Egentlig var det en kalkulert risiko allerede å bestille for leveranse i 2013, men jeg tenkte at en regjering med SV neppe ville endre reglene rett før et stortingsvalg. Så jeg la inn depositumet for snart fire år siden. Det løftet om uendrede fordeler helt frem til 2017 kom senere. Ren bonus. For meg var den politiske risikoen større enn den tekniske. Om reglene endres fra 2017, har jeg kjørt avgiftsfritt i VIP-feltet i 3-4 år allerede. Og har bannet litt over en gjenstridig ladeprosedyre.

    Nå har jeg bestilt en uoriginal ladekabel (nei, ikke Nordost!) og da bør det ladeproblemet være historie. Jeg tror mesteparten av problemet ligger i elektronikkboksen på ladekabelen og dens bare delvis vellykkede forsøk på å begripe norsk elsystem. Den alternative kabelen er et produkt av tyske ingeniører fra Siemens og Mennekes, så der er alle tødler på plass over ü-ene, for å si det slik. Koster 4900 + moms: http://salto.no/produkter/ladekabel-justerbar-13-a-type-2-shuko/

    Jeg tipper det blir veldig trangt i døra hos Tesla i den korte tiden mellom at den mindre Modell E lanseres og avgiftsregimet endres. Model E var planlagt for lansering 2016/17, men det seneste jeg hørte var at den kan bli vist allerede i starten på 2015. Det er en bil på størrelse med BMW 3-serie, og med alle barnesykdommene fra v 1.0 ferdig debugget. Skal vi åpne for veddemål om hvor mange sånne som blir solgt i månedene fra bilen lanseres til statsbudsjettet for 2017 legges frem?

    I praksis vel avgiftene legges om når den bilen kommer, hvis det i det hele tatt skal bli noen avgiftskroner til statskassen. Jeg tipper en gradvis omlegging, kanskje først moms på nye biler (hvilket driver bruktbilprisene opp) og innstramming på bruk av kollektivfelt, etterhvert også bompenger og diverse registreringsavgifter. Plutselig innføring av fulle avgifter over natten tror jeg ikke på.

    Tesla Model E could arrive in January 2015, even earlier than expected [UPDATE]
    Elon Musk says next, cheaper Tesla EV coming in 2016 or '17
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror neppe bruktprisen på dagens model s'er vil stupe pga politiske endringer.

    den kommer derimot til å stupe fordi den sammenlignet med de neste generasjoners teslaer (og elbiler fra andre tunge produsenter) vil fremstå som en piece of junk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, kanskje. Da snakker vi awesome piece of kit, så det er i så fall noe å se frem til. Det er jo det normale i teknologibransjer at nye versjoner overkjører de gamle totalt. Hva er en 3 år gammel pent brukt PC verdt? Men jeg minner også om iPhone, hvor det ikke er så lett å argumentere for å kaste sin iPhone 4 eller 4s for å kjøpe en 5s, eller hva den nyeste nå heter. Selv den typen markeder går mot gradvis mindre revolusjonerende steg etterhvert. Men v 1.0 av hva som helst blir gjerne forbigått av v 2.0. Sånn er det bare. Og så var det avveiningen mellom å vente på et totalt debugget produkt og å vente på avgiftsøkningen, da.

    Dagens Model S er forøvrig nokså oppgraderbar. Nye softwareversjoner med bug fixes og ny funksjonalitet kommer ganske tett, og batteripakken kan lett skiftes ut. Det blir mulig å laste ned nye "skins" for dashboard og midtkonsoll. Det er heller ikke usannsynlig at det vil være mulig å bytte til vesentlig større rekkevidde om 2-3 år mot å betale mellomlegget mellom den brukte batteripakken og den nye.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.977
    Du er lettlurt, du. :rolleyes:

    [Tja.. kanskje.

    Selv om landeveisrøveri har blitt en akseptert finansieringsmetode for infrastruktur i de fleste partier blir det å forlange bompenger av radiobilister litt som å stjele fra barn. Et sted går grensen, selv for sosialister (inkludert nyeFrp)
    FrP har klart ting som AP ikke har klart, nemlig å legge avgift på avgiftsfri diesel. I min kommune har de innført eiendomskatt og sagt ja til bompenger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    1.211
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Du er lettlurt, du. :rolleyes:

    [Tja.. kanskje.

    Selv om landeveisrøveri har blitt en akseptert finansieringsmetode for infrastruktur i de fleste partier blir det å forlange bompenger av radiobilister litt som å stjele fra barn. Et sted går grensen, selv for sosialister (inkludert nyeFrp)
    FrP har klart ting som AP ikke har klart, nemlig å legge avgift på avgiftsfri diesel. I min kommune har de innført eiendomskatt og sagt ja til bompenger.
    Politikere er politikere vet du - du ble ikke overrasket ble du :p
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Jeg er ikke sikker på at elektriske biler er veien å gå. Det er svært få steder der der er noe å spare foruresningsmessig på elektriske biler. Det er vel bare steder med overskudd på elektrisitet fra vannkraft der det kan svare seg. Det betyr vel i praksis bare Norge, Sveits og Canada. I resten av verden der man i hovesak produserer elektrisitet fra kullkraftverk fører el-biler ikke akkurat til reduserte utslipp.
    Da har jeg mer tro på teknologien i BMW i8, der man har en liten bensinmotor til vanlig drift, og en elektromotor som gir ekstra futt når man trenger det. Den har en 3-sylindret bensinmotor på 1,5 l som yter 231 hk til vanlig drift, og en elektromotor på 130 hk. Dette gir toppfart på 250 km/t og akselerasjon på 0-100 på 4,5 sek. Bensinforbruk på 0,25 l/mil. Rekkevidde i ren elektrisk drift på 35 km. CO2-utslipp på 59 g/km.
    Det blir spennende når dette blir tilgjengelig i de vanlige modellene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Strengt tatt så bruker vi ikke så mye vannkraft som vi tror i Norge. Vi har solgt den til Europa, til e-verk som ønsker å selge grønn kraft til sine kunder - det tjener nemlig våre e-verk mest på, og så kompenserer vi ved å kjøpe skitten kraft fra utlandet, som altså er hva vi bruker. Det er et merkelig regnestykke - men siden vi ikke kan bruke egen kraft to ganger, så sørger salget av Opprinnelsesgarantier for at det ser slik ut.

    Rare greier.

    Eller "pervertert ordning" som det kalles her: OPPRINNELSESGARANTIER - Opprinnelsesgarantier gjør norsk industri «klimafiendtlig» - tu.no/kraft

    Hver enkelt av oss kan naturligvis late som om vi mottar "den rene kraften." Legg merke til at industrien har lært av landbruket. Der tryller man vekk utenlandsandelen i foret, her kalles det "ukjent opphav":

    Skjermbilde 2014-01-21 kl. 09.02.22.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.977
    Uansett så vil et varmekraftverk produsere renere energi pr. kw/t enn en forbrenningsmotor.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Uansett så vil et varmekraftverk produsere renere energi pr. kw/t enn en forbrenningsmotor.
    Jada. Det mange glemmer er at det er store gevinster ved å gjøre forbrenning på et stort, sentralt sted, som et varmekraftverk, med optimale betingelser, og så sende elektrisitet ut derfra -- fremfor å sende tankbiler med drivstoff på langs i hele landet, for til slutt å forbrenne dette i sub-optimale betingelser, i en forbrenningsmotor. Dagens beste forbrenningsmotorer utnytter under 20% av energien til fremdrift, resten er varme/friksjonstap.
    Elmotorer er langt bedre til å omvandle energi til fremdrift, så sluttligningen favoriserer den teknologien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjorde litt hoderegning etter å ha flettet inn på motorveien i dag morges. 0-100 med flatt jern er full effekt, ca 300 kW, i ca 4,5 sekunder. Det blir 300 kW * 4,5 s / 3600 s = 0,375 kWh. Det er omtrent det samme som å la en vanlig 60-watts lyspære stå på i litt over 6 timer. Ikke mye å fyre opp et kraftverk for, akkurat. Spotprisen for strøm er ca 27 øre/kWh om dagen. Legg på like mye for nettleie og elavgift, så er vi på ca 60 øre pr kWh. Med andre ord, en stk 0 - 100 koster ca 22 øre. Billig moro.

    Så måtte jeg kjøre diesel en liten tur på kvelden. Kuldegrader, måtte holde nøkkelen på gløding noen sekunder først. Den ville likevel ikke starte på første forsøk, så jeg måtte vente litt og prøve igjen. Deretter knastret og bråkte den noe forferdelig, og jeg måtte clutche og gire og passe på å ikke kvele motoren mens jeg manøvrerte frem og tilbake på gårdsplassen. Når jeg fikk bilen i bevegelse var den kantete og ujevn i akselerasjonen mens den luktet diesel og olje. Huskelapp: Når jeg skal kjøre dieselbilen på langtur torsdag morgen er det meldt -10, så jeg må huske å sette på Webasto-varmeren i god tid før jeg skal starte.

    Og noen synes det er trøblete å kjøre elbil i vinterkulde. Må være de som ikke har prøvd. :rolleyes:

    Dessuten, displayet i dieselpurka viste gjennomsnittlig forbruk på 0,58 liter pr mil over de siste månedene. Nå viser displayet i Tesla'n 0,276 kWh/km med blandet kjøring i vinterkulde med batterivarmer og varmeapparat. En liter diesel inneholder ca 11,1 kWh energi, så 0,276 kW/km tilsvarer ca 0,25 liter diesel på mila. Joda, vis meg en to-tonns dieselbil som drar 0,25 liter gjennomsnittlig forbruk pr mil på vinterføre.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg gjorde litt hoderegning etter å ha flettet inn på motorveien i dag morges. 0-100 med flatt jern er full effekt, ca 300 kW, i ca 4,5 sekunder. Det blir 300 kW * 4,5 s / 3600 s = 0,375 kWh. Spotprisen for strøm er ca 27 øre/kWh om dagen. Legg på like mye for nettleie og elavgift, så er vi på ca 60 øre pr kWh. Med andre ord, en stk 0 - 100 koster ca 22 øre. Billig moro. Det er omtrent det samme som å la en vanlig 60-watts lyspære stå på i litt over 6 timer. Ikke mye å fyre opp et kraftverk for, akkurat.

    Så måtte jeg kjøre diesel en liten tur på kvelden. Kuldegrader, måtte holde nøkkelen på gløding noen sekunder først. Den ville likevel ikke starte på første forsøk, så jeg måtte vente litt og prøve igjen. Deretter knastret og bråkte den noe forferdelig, og jeg måtte clutche og gire og passe på å ikke kvele motoren mens jeg manøvrerte frem og tilbake på gårdsplassen. Når jeg fikk bilen i bevegelse var den kantete og ujevn i akselerasjonen mens den luktet diesel og olje. Huskelapp: Når jeg skal kjøre dieselbilen på langtur torsdag morgen er det meldt -10, så jeg må huske å sette på Webasto-varmeren i god tid før jeg skal starte.

    Og noen synes det er trøblete å kjøre elbil i vinterkulde. :rolleyes:
    Det er forskjell på diesel... Den typen generalisering du gjør her asbjørn er bare fordummende... ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Men bare for å ha sagt det, en forutsetning for bruk av moderne dieselbil er en eller annen form for forvarming.

    Akkurat nå kjører jeg Touran og på en strekning på 6km og 15 min med kø er den eneste varmen jeg opplever fra setevarmen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ;)

    nær sykelig behov for å forsvare tesla i tykt og tynt.

    fascinerende å bevitne.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ;)

    nær sykelig behov for å forsvare tesla i tykt og tynt.

    fascinerende å bevitne.
    Nesten som en som har svidd av alt for mye penger på kabler...Kabler en kanskje tror på.... :cool:

    ..og nå slettet han visst innlegget sitt også...Hehehe
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    altså, ikke misforstå, jeg digger tesla og konseptet.
    el, hydrogen eller hybrid (eller en form for atomkraft for alt jeg vet) er fremtiden, og det er som sagt kult at noen "leder an".

    men det er tøvete å sammenligne med eldgamle dieselbiler, for å dra oppmerksomheten bort fra det faktum at første generasjon model s sliter med masse dritt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell på diesel... Den typen generalisering du gjør her asbjørn er bare fordummende... ;)
    Den dieselbilen er en forholdsvis ny Subaru Legacy. 2009-modell, og jeg måtte bytte motor ved 80000 km pga rådebank. Garantisak. Egentlig en ganske bra bil. Men poenget er reaksjonen man får ved å gå fra el til diesel. Hvis verden var motsatt og biler med forbrenningsmotor hadde blitt introdusert nå, ville de blitt ledd ut.

    Mja, jeg har vel ikke så voldsomt behov for å forsvare Tesla, egentlig. Første gang du leste om de ladeproblemene var antagelig i ett av mine innlegg tidligere i denne tråden, måneder før de havnet i avisene. Men det var litt mye "hva var det vi sa?" her en stund, så jeg syntes det passet å flette inn noen fakta og observasjoner fra en som faktisk kjører tingen til daglig. Like it or not. :)
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    så en god dag for deg er å sette teslaen på kanskje lading, ta en tur med den ødelagte diesel-subaruen, for deretter å sette deg foran pc'n med en kopp kaffe og lese topptester av model s (pst! ikke gå inn på elbilforumet, det ødelegger kvelden) og surfe på youtubeklipp?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.251
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å være litt mer presis, så plugget jeg ut Teslaen fulladet i garasjen i dag morges, kjørte 40 km til kontoret på bompengefri motorvei og i trafikkfritt kollektivfelt mens jeg hørte på irsk folkemusikk og Nick Lowe fra et glimrende stereoanlegg, parkerte på vanlig plass fordi jeg ikke trenger å lade i løpet av arbeidsdagen (men disponerer likevel en reservert plass med gratis ladestikk i parkeringshuset litt lengre unna), jobbet 10 timer, satte meg inn i bilen igjen og kjørte hjem mens jeg tok et par telefoner via senterkonsollen i bilen, og satte deretter bilen til lading i garasjen uten noen problemer. Displayet viste fortsatt 228 km gjenværende rekkevidde, så strengt tatt kunne den ladingen ventet til helgen. Men da jeg oppdaget at vi var tomme for dopapir hadde noen parkert dieselen litt klønete foran garasjeporten, så den måtte uansett flyttes, og da var det like greit å kjøre den den ene kilometeren til butikken, selv om den rister, bråker og ryker. Spiste middag med familien, jobbet litt med mitt eget høyttalerprosjekt og hjalp en annen HFSer med hans, og bladde gjennom de nye innleggene i denne tråden mens jeg mosjonerte litt på ergometersykkel. Og i morgen tidlig er bilen fulladet igjen, så historien gjentar seg.

    Flere spørsmål?
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    så en god dag for deg er å sette teslaen på kanskje lading, ta en tur med den ødelagte diesel-subaruen, for deretter å sette deg foran pc'n med en kopp kaffe og lese topptester av model s (pst! ikke gå inn på elbilforumet, det ødelegger kvelden) og surfe på youtubeklipp?
    Må si at den skadefryden du gjentatte ganger her presenterer er ganske ulekker
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser det ut som skadefryd, så har jeg formulert meg for krass.

    sannheten er at jeg følger godt med på tesla, for en dag skal jo den gamle dieselpurka mi byttes ut.
    verden går ikke fremover hvis alle insisterer på å putte flytende dyrelik i tanken i en all evighet.
    (polemisk sagt, og ikke helt korrekt).

    og jeg synes det er bra at folk på elbilforumet er ærlige i rapportene sine, det tror jeg tesla vil ta på alvor og rydde opp i.
    sette fart på utviklingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn