Asbjørn
Rubinmedlem
Cash management. Prøv å selge tjenester til store norske konsern som Hydro eller Statoil og se om de betaler innen de 30 dager du skrev på fakturaen. Ikke bra, selvsagt, men det skal nok mer til før jeg blir bekymret.
Tja , opphaussede vil jeg vel ikke si .Kjenner vi bilfabrikantene rett så er det vel heller motsatt . Vi snakker tross alt ny teknologi her. Og å dra frem carrera GT som eksempel på brann i bensinbil er vel nokså drøyt, det er ikke mye vanlig med den på noen måte.Apropos de opphaussede brannene: Dette er et stygt eksempel på hvordan det kan gå hvis man krasjer i en bensinbil.
- Han prøvde å få faren sin ut av bilen - Kjendis
Obduksjonsrapporten: Paul Walker kan ha v?rt i live etter kollisjonen - Kjendis
Paul Walker's car wasn't racing, source says; speed in curve may have been a factor - NBC News.com
Eksplosiv brann skjer bare ikke i en elektrisk bil, uansett hvor stygt krasj. Burde ikke aksjekursen til alle produsenter av bensinbiler, og Porsche spesielt, nå falle en 20-30 %?About 20 witnesses told police they tried to extinguish the fire to remove the two men from the burning vehicle but they were unsuccessful. By the time, the sheriff's office arrived on the scene, the car was engulfed, police said.
"[My son] tried to extinguish the car," said Jim Torp, who attended the event and heard the crash, in an interview with "Access Hollywood." "It was a small flame when he got there. He put the fire extinguisher on, and then the car blew up.
Det skjønner jeg veldig godt - oljeselskapene er rå på å ikke betale i tide...Jeg har til og med hørt at en divisjon i et større norsk oljeselskap sendte en annen divisjon i selskapet til inkasso
Tror du kan glemme brannslukkeren din om du får kortslutning i batteriet og brann fra det. I følge Teknisk Ukeblad blir det en selvunderholdene brann som ikke lar seg slukke med konvensjonelle slukkemidelt da det genereres oksygen i brannen til batteriet er utladet og metoder som kjøler ned og fjerner tilgang til luft ikke vil funger. Du må ha tilgang til et rådyrt kobberbasert slukkemiddel som kun det amerikanske forsvaret benytter, så stikk av og la det brenne ned.Det er selvsagt uheldig fra et PR-standpunkt, men jeg har vært med på et par branner i bensinbiler (den ene fransk!) og brannrisiko i Tesla er ikke noe jeg bekymrer meg over. Derimot har jeg brannslukningsapparat på klips ved førersetet i bensinbilene. Bilbranner er vanligere og farligere enn man kanskje tror. Statistikken for Tesla er faktisk riktig god så langt, både på brannsikkerhet og på sikkerhet forøvrig. Ingen har blitt alvorlig skadd i en Tesla ennå, til tross for et antall spektakulære krasj. De tre brannene har utviklet seg langsomt etter høykastighetskrasj og påkjørsler av metallgjenstander. Ingen biler har "bare tatt fyr" uten videre.
17 Cars Catch On Fire Every Hour In The US - Business Insider
Should Battery Fires Drive Electric Cars Off the Road?: Scientific American
Vehicle fires
Den Carreraen traff treet sidelengs i ca 90 mph (150 km/t), ifølge nyhetsmeldingene. Den eksploderte og brant. Hadde det samme skjedd i en Tesla Model S ville begge personene gått fra stedet uskadde.
Prøv å levere anbud på varer til Nordland Fylkeskommune - De forlanger leveringsmnd+30 dager betalingsfrist...Cash management. Prøv å selge tjenester til store norske konsern som Hydro eller Statoil og se om de betaler innen de 30 dager du skrev på fakturaen. Ikke bra, selvsagt, men det skal nok mer til før jeg blir bekymret.
Jeg ser på det som at det omtalte firma har fullstendig vokst ut av seg selv, at byråkratiet er enerådene og stolthetsfølelsen er fullstendig fraværende. Det blir surrealistisk og tragisk når et firma saksøker seg selv.Det skjønner jeg veldig godt - oljeselskapene er rå på å ikke betale i tide...Jeg har til og med hørt at en divisjon i et større norsk oljeselskap sendte en annen divisjon i selskapet til inkasso
Nordost burde se mulighetene!sikkert noe for kabelerotikerne her inne
Typisk amerikansk, hvor "godt nok" er godt nok.Tesla-tr�bbel i kulda - nyheter - Dagbladet.no
Overrasket ? Nei... Denne produsenten har enda mye å lære ...Men de tør lede an...Det vitner om baller...
Har egentlig ikke så mye med noe av det å gjøre. Det handler mer om at Norge (og visstnok Albania) har en helt annen type strømnett enn alle andre land, pluss at vi stort sett varmer opp husene med elektriske panelovner. Det forsto ikke ingeniørene i Silicon Valley helt konsekvensene av. De var her i fjor vår og målte og sto i for å forstå hva som var "normale" betingelser på norsk nett og programmerte inn det i den europeiske versjonen av bilen. Så kommer vinterkulda, omsider, og tilstanden på el-nettet er plutselig helt annerledes. Oops.Typisk amerikansk, hvor "godt nok" er godt nok.
En utrolig unødvendig feil.
Men amerikanere har da aldri kunnet lage biler, ihvertfall ikke for det europeiske markedet.
Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..
Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.
Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi.. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.
Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.
Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
Nei, jeg selger ikke.Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..
Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.
Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.
Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.
Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..
Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.
Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi.. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.
Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.
Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
For det første er vel Opel Ampera en slik bil hvor bensinmotor ikke er koblet til drivlinjen, for det andre så er det alltid slik at det er de pengesterke som "finansiere" videreutvikling av ny teknologi ved å være først ute.. Både når det gjelder elbiler og konvensjonelle biler
Poenget er at Ampera er en seriehybrid. Bensinmotoren driver en generator. Strømmen fra den generatoren driver elektriske motorer. De elektriske motorene driver bilen. Eksakt slik som du mente ikke finnes. I tillegg kan den generatoren lade et batteri, og de elektriske motorene kan trekke strøm fra det batteriet, men det er altså ingen mekanisk kobling mellom bensinmotor og drivhjul.Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.
Poenget her var at dersom du kjører en Ampera uten å lade batteriet før du kjører avsted, kommer du kortere enn om du satte deg inn i en tilsvarende konvensjonell bensinbil. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der..Poenget er at Ampera er en seriehybrid. Bensinmotoren driver en generator. Strømmen fra den generatoren driver elektriske motorer. De elektriske motorene driver bilen. Eksakt slik som du mente ikke finnes. I tillegg kan den generatoren lade et batteri, og de elektriske motorene kan trekke strøm fra det batteriet, men det er altså ingen mekanisk kobling mellom bensinmotor og drivhjul.Ampera, Fisker er hybrider på lik linje som Prius. Dvs batteri noen få mil, så bensin resten. Da får produsentene regnestykket, for bilen isolert sett, til å gå opp på papiret. Pengesterke? Folk hadde vel neppe kjøpt Tesla om den hadde kostet 2 mill? Faktum er vel at folk driter i miljøet, de må ha to biler istedetfor en, og kjøper pga de sterke statsincentivene.
Det er også slik dieselelektriske lokomotiver drives, og en del skip med dieselelektrisk fremdrift. En forbrenningsmotor driver en generator, som i sin tur driver elektriske motorer koblet til hjul eller propeller. Hvorfor gjøres det, hvis det er så håpløst ineffektivt?
Jeg har forresten aldri påstått at jeg kjøpte elbil for miljøets del. Regnestykket er ganske enkelt. 422 hk, 600 Nm, 0-100 på 4 sek, null avgifter, null bompenger. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der.
Veldig. Hver gang.Og hvor gøy er det med 0-100 på 4sek etter den 30. gangen? I norge, sånn egentlig?
nei nei, han selger EGENLIG Nordost kabler, bare sinnsykt flink til og skjule detSkulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..
Er ikke helt sikker på det. For denne bondetampen virker det sannsynlig at du kan bruke batteriet som "svinghjul" for å lagre overskuddsenergi, enten ved å la motoren jobbe litt hardere enn hva som trengs for fremdrift hvis det er et mer effektivt driftspunkt, eller ved å regenerere elektrisitet ved motorbremsing i utforbakker. Så kan du bruke den energien fra batteriet når du trenger et ekstra skyv til en forbikjøring eller lignende. Da kan du oppnå samme akselerasjon med en mindre og mer økonomisk bensinmotor. Verdien av det må veies opp mot den ekstra vekten av batterier og elektromotorer. I praksis oppnår bensinhybrider og små turbodiesler ganske like tall for drivstofforbruk.Poenget her var at dersom du kjører en Ampera uten å lade batteriet før du kjører avsted, kommer du kortere enn om du satte deg inn i en tilsvarende konvensjonell bensinbil. Selv en enkel gutt fra landet forstår den der..
Ja, selvsagt. Men hvorfor bygges det slike da, når du ser ut til å mene at det er selvinnlysende håpløst som konsept?Artig at du dro opp dieselelektrisk skip, slike er mitt levebrød. Men de altså generelt mindre energieffektive enn om du koblet maskinen rett på propellakslingen. Jo flere ledd, jo mer tap. Såre enkelt.
Norge har også endel TN og TT nett, så trenger ikke dra til Sverige. Dette med jordpotensial i IT-nett og forklaringen til Tesla minner om å ta en "Kjos". Peke på noen andre. En varmeovn står på en ujordet krets hvor jord ikke er tilgjengelig. Da vil man aldri ha noe annet enn 130v mellom fasene helt inntil to jordfeil dvs kortdlutning ( og ev et potensial på 130v i ovnens chassis som er helt ufarlig sålenge en person ikke samtidig kan ta på feks et vannrør i nærheten). Et potensial til jord oppmot 230v som du nevner er heller ikke et problem, men kun dersom isolasjonen i forkant er svekket.Nei, jeg selger ikke.Skulle tro du var Tesla-selger Asbjørn..
Faktum er vel heller at alle andre elbil produsenter får dette til bortsett fra Tesla? Har neppe så mye med IT eller TN nett, eller den noe uforståelige forklaringen din lengre oppe, men designfeil hos Tesla.
Jeg mener elbil er et steg i feil retning da man bruker en høyverdi energikilde. Frem til at strømmen roterer bilens hjul, har en vesntlig del gått tapt i overføring og konverteringen til elektrisk energi. Det selges jo som nevnt ingen biler med bensinmotor hvor motoren driver en generator som igjen produserer strøm til elmotorer som igjen driver bilen. Mer effektivt og miljøvennlig å koble bensinmotoren rett til hjulene altså.
Tesla har også liten kredibilitet når det kommer til miljø; dette er bilen for "egoister" som ønsker seg sportsbil til pølsepris, reduserte avgifter og tillatt i kollektivfelt. Har vel heller aldri møtt en person som nevner miljø først, når de forteller om elbilen sin.
Min 7 år gamle dieselbil er vel verdt 40% av hva den kostet ny. Det tror jeg ingenting på at Tesla S vil være 6 år fra nå.
Ja, man kan godt si at det er en designfeil. Det finnes "normale" tilstander på et norsk strømnett som fører til at bilen avbryter ladingen med en feilmelding. Jeg har vært på telefonen med Tesla et par ganger om den saken, og vi er nokså enige om at den delen av utviklingsjobben ikke er ferdig ennå. Men forhåpentligvis blir den det snart, og så slipper vi å være beta-testere til neste vinter. Om du forstår forklaringen eller ikke har ikke så mye med det å gjøre. Den forklaringen er i det minste korrekt, så les den gjerne en gang til. Hvis du fortsatt ikke forstår kan du prøve med et multimeter i nærmeste stikkontakt og se hvilke spenninger du får mellom de to polene og mellom hver pol og jord. Deretter kjører du over til Sverige og prøver det samme der.
Apropos høyverdig energikilde: Jeg regnet litt på virkningsgraden fra potensiell energi i vannmagasinet på fjellet, gjennom generator og overføringsnett, via batteripakke, elmotor og girkasse, og til bevegelsesenergi i bilen. Virkningsgraden fra ende til ende er ca 50 %. Bilen bruker ca 0,18 - 0,22 kWh/km ved normal bruk.
Lykke til med å finne en to-tonns dieselbil, ny eller gammel, som går på ca 0,2 liter på mila og har 50 % energieffektivitet fra råoljereservoar til fremdrift. En moderne turbodieselmotor når kanskje 40 % effektivitet under optimale driftsbetingelser, og det er bare selve motoren i testbenk. Alle de andre tapene kommer i tillegg, både før dieselen når motoren (oljepumping, tankskip, raffinering, tankbiler til stasjon, fordamping, lekkasjer, ...) og etterpå (girkasse og drivverk). Jeg tipper at en god, moderne dieselbil utnytter mindre enn 10 % av energien fra råoljen. Resten forsvinner på veien.
Vi får se hvor bruktbilprisen er om 6 år, hva et nytt batteri koster når det en gang blir nødvendig, og hvor stor kapasitet det i så fall vil ha. Foreløpig er bruktbilprisene en god del høyere enn hva jeg betalte for bilen ny, ser jeg: FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs
Dessuten blir det sannsynligvis innført 25 % moms på nye el-biler om noen år. Hva det har å si for bruktbilprisene kommer an på hvilke andre innstramninger som gjøres samtidig, men jeg ser ikke bort fra at bruktbilprisene dras opp tilsvarende.
Nettopp Ole Martin.Dieselektrisk bygges først og fremst pga fleksibilitet og reguleringsteknisk. Mindre støy er også et poeng for feks cruise. Og man kan kjøre dieselelektriske systemer mer energieffektive dersom man opererer i mange forskjellige driftsmodi. Men dersom man skal fra a til å vil man ofte velge mekanisk direkteoverføring feks containerskip.
Jo, i utgangspunktet enig, men på langkjøring fra a til å ligger en dieselmotor rimelig rundt sin optimale drift. Faste turtallsløsninger fordrer batteribakker som legger til vekt og ødelegger regnestykket, og ingen produsenter leverer slike. Prøv å selg en dieselelektrisk løsning til et containerskip.Nettopp Ole Martin.Dieselektrisk bygges først og fremst pga fleksibilitet og reguleringsteknisk. Mindre støy er også et poeng for feks cruise. Og man kan kjøre dieselelektriske systemer mer energieffektive dersom man opererer i mange forskjellige driftsmodi. Men dersom man skal fra a til å vil man ofte velge mekanisk direkteoverføring feks containerskip.
For å holde dieselmotoren på høy last hvor den er mest effektiv. Noe som meget sjeldent vil forekomme i en bil. For ikke å si aldri. En forbrenningsmotor er egentlig uegnet i en bil, da den omtrent aldri vil ha optimale betingelser.
Den vil i en bil gå på tilnærmet tomgang nesten hele tiden.
Jeg kikket litt på Finn. Du kan også finne velholdte 2002-modeller av biler som Subaru Legacy, Toyota Avensis og Ford Mondeo annonsert til 20-30'. Det er også 10 % av nypris, og det uten at produsenten har gått konk to-tre ganger i mellomtiden. Det går an å bruke dette som et argument for at batteribiler holder seg bedre i verdi enn biler med forbrenningsmotor.Apropos finn og bruktpriser på Think. I 2002 kostet disse 200', nå selges disse for 20-30'. Mao 10-15% av nypris. Og det uten at noen av privilegene har endret seg.