Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å spore av tråden - syns dette er relevant, vi kommer nemlig til å se på energikilder og energiforbruk med helt andre øyne før det går lang tid:

    Etter at han installerte solcelleanlegg har han produsert store deler av strømmen selv. Solcelleanlegget produserte 5311 kWh ved hjelp av solen i 2013. Av dette brukte han 2842 kWh selv, mens 2468 kWh ble solgt ut på strømnettet.

    Produserer halve strømforbruket på eget tak - osloby

    http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-vil-gi-stotte-til-private-solceller-7442219.html#.UuAavHkhZE8
    Ja, jeg har også regnet litt på det der (ingeniør som jeg er, Sluket).

    Hvis vi går ut fra et gjennomsnitt på 0,25 kWh/km gjennom året og 20000 km/år, vil jeg bruke ca 5000 kWh strøm i bilen pr år. Det er litt mindre enn hva den entusiasten produserte i Oslo. Det går an å finregne på det forlengs og baklengs, men essensen er at det anlegget vil få plass på garasjetaket. Energien som går med til å produsere solcellene vil være "inntjent" etter ca 2 år i Norge, og da er det 25-30 års levetid igjen i anlegget. Solcelleanlegget må nok kobles som trefase for at bilen skal kunne svelge unna all strømmen det kan produsere i full sol. Det blir ikke spesielt lønnsomt, men passe nerdete.

    Med såpass stor batterikapasitet som i Tesla'n vil den fint kunne lagre energi i helger og på fridager for bruk gjennom uken. Likevel vil det være overskuddsproduksjon på ukedager om sommeren og behov for lading på natten vinterstid, så en feed-in tariff vil være nødvendig for å få det til å fungere i praksis. Noen vil sikkert hevde at det er det samme som å selge den rene solkraften til Tyskland og i stedet lade batteriet med skitten kullkraft, men det er ganske vrient å se forskjell på to elektroner. Den andre måten å se akkurat det på er at kullkraftverk bør kjøres med jevnt pådrag og optimale driftsbetingelser for å være mest mulig energiøkonomiske, sol- og vindenergi bør produseres når det skinner og blåser, og så kan vannkraften skrus på og av for å jevne ut produksjon etter behov. Da er det ikke så dumt å eksportere fornybar energi på dagtid, slik at man slipper å bygge flere kullkraftverk enn hva som er nødvendig for en jevn grunnbelastning, og eventuelt ta tilbake overskuddsenergi på natten for å slippe å stenge varmekraftverkene helt ned i perioder med lav belastning.

    Man kan også selvsagt lagre strømmen lokalt til eget forbruk. Teslas superladere i USA og Tyskland består i prinsippet av et solcellepanel koblet til en stack av Model S-batterier. Da kan de batteriene lades kontinuerlig og dumpe strømmen over i en sulten bil når den svinger innom. Vi snakker 480 V og 400 A likestrøm. I Norge er superladerne derimot tilkoblet nettet.

    Enig med vredens: Kombinasjonen av lokalt produsert solenergi og elektriske biler blir veldig spennende.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det interessante er at han gjør dette i Oslo, og med tak som ikke er optimalt vendt mot solen.

    I dag målte jeg høy produksjon på mine paneler på fjellstølen. En funksjon av sterk vintersol (selv nå i januar), veldig kaldt og refleks fra snøen. I løpet av ti år vil vi ha tenkt helt nytt når det gjelder fornybar, og hvor vi skal hente kraften til det som transporterer oss, og annet. Og tyskerne leder an.
    Mens jeg drev og gjorde undersøkelser til anlegget jeg har på fjellet, var det lett å se at tyskerne allerede ligger flere år foran resten av verden i hvordan de iverksetter disse løsningene. Det kommer til å bli en gigantisk eksportindustri for dem.
    Panelene må gjerne kineserne lage - det er hvordan det hele settes sammen og drives som er interessant. Og det er hva REC skulle holdt på med. (Også interessant å se i artikkelen at Hafslund allerede tilbyr e-måler som teller og krediterer produksjon.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du vet muligens at det tredje prosjektet Elon Musk holder på med, i tillegg til Tesla Motors og SpaceX, er Solar City med ganske nøyaktig den forretningsmodellen du nettopp beskrev? Solar Panels, Solar Power Energy Systems & Energy Efficiency - SolarCity

    Den grunnleggende idéen for REC var å være en vertikalt integrert produsent, fra silisium til montering på hustaket, men det viste seg å være en ganske verdiløs idé da eksterne commodity markets viste seg å fungere mer effektivt enn den interne handelen mellom forretningsområdene i REC. Og derfra og ned ble det bare et kostnadskappløp med Kina, Inc.

    “Don’t compete with China on a commodity product,” said Musk referring to the failure of solar companies like Solyndra.

    Apropos risikostyring: “Its fun to gamble as long as you are the house,” said Musk.

    Elon Musk on his one regret from the NYT incident, spaceship scares & Russian missiles — Tech News and Analysis
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder dette med "egenproduksjon" av strøm må man ikke glemme en muligens særnorsk faktor i regnestykket. "Pappa Stat" vil at du skal betale en el-avgift for den strømmen du produserer. Det forandrer en smule på lønnsomheten i prosjektet.

    Da jeg bygde hus for 26-27 år siden hadde jeg muligheten til å overta et dieselaggregat på 175KVA. For moro skyld vurderte jeg og "elektriker m/installasjonsrett svigerfar" å sette opp dette "overkill" aggregatet ( Kunne holdt hele boligfeltet opplyst. ) som nødstrømsaggregat til huset. Vi skrinla hele prosjektet fordi det var et ganske byråkratisk opplegg med søknader om disp. fra el-avgift og alt tilknyttet dævelskap. Det var slett ikke sikkert at vi ville slippe el-avgift selv om det kun skulle brukes som nødstrømsaggregat. Med avgift ville denne strømmen bli skrekkelig dyr.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Så et litt artig konsept under besøk i Floriaden i fjor sommer.

    DSC_9460.JPG
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Når energisparende teknologi blir brukt til å levere superytelser - som jo krever mer energi - er det noe som skurrer hos meg. I hvert fall er det ikke noe som bør subsidieres.
    Det er akkurat her det skurrer for meg også, når det gjelder Tesla. Men kanskje er det dette som skal til for at et større markedssegment skal se mulighetene i teknologien.
    Mulig det skurrer med ytelsen, men der er i alle fall en bil som er ren elbil og som du kan klare deg med en av i husstanden. Det fleste andre tvinger deg til å ha en bil med litt rekkevide i tillegg - dermed blir det ikke stor miljøgevinsten...
     
    N

    nb

    Gjest
    Det som dreper de fleste slike prosjekter i Norge er timeprisen til den som skal installere. Strøm koster relativt lite i Norge, håndverkere koster derimot mer enn de fleste andre steder. Så at noe er en god investering i utlandet er ikke det samme som at det er tilfelle i Norge.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det som dreper de fleste slike prosjekter i Norge er timeprisen til den som skal installere. Strøm koster relativt lite i Norge, håndverkere koster derimot mer enn de fleste andre steder. Så at noe er en god investering i utlandet er ikke det samme som at det er tilfelle i Norge.
    Tyskland kan vi vel sammenligne oss med? Og nå som vi har fått en regjering bestående av rasjonaliseringsgenier som besluttsomt skal øke handlekraft, kjøpekraft, og fornye/forenkle/forbedre hele landet, så kan vi se frem til store fremskritt på alle fronter.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det som dreper de fleste slike prosjekter i Norge er timeprisen til den som skal installere. Strøm koster relativt lite i Norge, håndverkere koster derimot mer enn de fleste andre steder. Så at noe er en god investering i utlandet er ikke det samme som at det er tilfelle i Norge.
    Tyskland kan vi vel sammenligne oss med? Og nå som vi har fått en regjering bestående av rasjonaliseringsgenier som besluttsomt skal øke handlekraft, kjøpekraft, og fornye/forenkle/forbedre hele landet, så kan vi se frem til store fremskritt på alle fronter.
    Når det gjelder ingeniørlønninger så kan vi sammenligne oss med Tyskland men håndverkerlønningene er ikke sammenlignbare.

    Landet det er mest naturlig å sammenligne seg med er Danmark.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det som dreper de fleste slike prosjekter i Norge er timeprisen til den som skal installere. Strøm koster relativt lite i Norge, håndverkere koster derimot mer enn de fleste andre steder. Så at noe er en god investering i utlandet er ikke det samme som at det er tilfelle i Norge.
    Tyskland kan vi vel sammenligne oss med? Og nå som vi har fått en regjering bestående av rasjonaliseringsgenier som besluttsomt skal øke handlekraft, kjøpekraft, og fornye/forenkle/forbedre hele landet, så kan vi se frem til store fremskritt på alle fronter.
    Når det gjelder ingeniørlønninger så kan vi sammenligne oss med Tyskland men håndverkerlønningene er ikke sammenlignbare.

    Landet det er mest naturlig å sammenligne seg med er Danmark.
    Joda. Men det er ikke helt misvisende å tro at den energirevolusjonen tyskerne er i gang med også kan gjennomføres her. Panelene er blitt mye mer effektive på kort tid, og utviklingen fortsetter. I tillegg har ladernes algoritmer også blitt forbedret, og prisen på gode batterier har gått ned.

    Om det norske mantraet er: det er så dyrt her at vi ikke kan få til noe - så er det på tide å stenge landet.

    Og myndighetene kan til og med bistå med målrettede subsidier. Alternativt blir vi det eneste landet i verden som sitter med gigantoverskudd uten å få infrastrukturgevinster fra samme ...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tar dette med solenergi av, så faller argumentet med forurensende strøm fra kullkraftverk til el-biler vekk.
    Er prisene på solpaneler begynt og falle betraktelig?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tar dette med solenergi av, så faller argumentet med forurensende strøm fra kullkraftverk til el-biler vekk.
    Er prisene på solpaneler begynt og falle betraktelig?
    Prisene har stupt mens outputevnen har økt. Nærmest som med dataprosessering og lagring.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tar dette med solenergi av, så faller argumentet med forurensende strøm fra kullkraftverk til el-biler vekk.
    Er prisene på solpaneler begynt og falle betraktelig?
    De har falt som stein i flere år. Gjennomsnittlig 7 % reduksjon pr år i kostnad pr kWh over de siste 30-40 årene. Fortsetter det slik blir fotovoltaisk solar etterhvert den billigste energikilden, selv så langt nord som dette.

    naam-solar-moore_s-law-5.jpg

    (^ NB: Logaritmisk y-akse)

    naam-solar-moore_s-law-6.jpg

    Smaller, cheaper, faster: Does Moore’s law apply to solar cells? | Mohamed Iqbal Pallipurath's Blog

    333251.jpg

    ^ Denne grafen spår at solar blir billigste strømkilde for norske husholdningskunder allerede om et par år.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Solcelle blir neppe noensinne billigere en vannkraft med tanke på at anleggene allerede eksisterer og generatorene går svært lenge mellom hver hovedrevisjon.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Men siden det koster mindre for et 5000W solcelleanlegg med inverter, hjemme, enn det enkelte betaler for to nettkabler til anlegget, så kan man se på det som en morsom investering i relevant teknologi, som kan brukes til å lade ens e-bil, men også til å supplere fornybar, 100% ren og langt mer stabil strøm til anlegget enn hva som kommer fra e-verket ...

    Britisk høyttalerprodusent forsyner sitt anlegg slik - her dras uren strøm fra nettet, lagres vha lader i batterier, og trekkes så ren og uforstyrret derfra til inverter, som konverterer til 230V, perfekt sinus.

    218195d1380025945-perfekt-stra-m-188961d1363458856-roysens-furtebu-del-2-battery1.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Renheten på strømmen blir jo først bestemt ut fra utstyret som konverterer x*0.48V DC til 230V AC.

    Skulle jeg investert i solenergi til egen bolig ville jeg investert i et solfangeranlegg fremfor å gå omveien om strøm.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Renheten på strømmen blir jo først bestemt ut fra utstyret som konverterer x*0.48V DC til 230V AC.

    Skulle jeg investert i solenergi til egen bolig ville jeg investert i et solfangeranlegg fremfor å gå omveien om strøm.
    Joda, men jeg tror ikke det var en mulighet for denne høyttalerprodusenten, pga beliggenhet. Mener det ble nevnt i artikkelen der jeg så bildet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å lade elbil med solfangere.

    Joda, et nedbetalt vannkraftverk koster ikke stort å drive i hundre år, men den strømmen selges på et felles nordisk og europeisk marked. Derfor er prisen til konsument en helt annen enn produksjonskostnaden, og det å eie et slikt vannkraftverk er jevngodt med en lisens til å trykke penger.

    Kostnaden ved egenprodusert solkraft kommer også an på regelverket, f eks om du må betale strømavgift på egenprodusert strøm og hvilken pris du får for den overskuddsstrømmen du mater inn på nettet. Likevel, den store forskjellen er at du kan velge å bruke den strømmen lokalt, her og nå, eller å lagre den i elbilens batteri til senere bruk, uten å gå veien om kraftbørsen. Hvis din produksjonskostnad blir lavere enn spotprisen på Nordpool er du "in the money", enten du velger å bruke strømmen selv eller å selge den til nettet.

    Likevel vil nok eieren av et nedbetalt vannkraftverk ha bedre fortjenestemargin enn eieren av noen få solcellepaneler på et garasjetak, ja.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    I og med at jeg bor i et område uten sol de kaldeste månedene i året er ikke solcellekraftverk det store for min del. Blir nok dyrt å investere i en giga batteribank for å lagre midnattsola til vinterbruk.:rolleyes:

    Hvordan det har gått med den Teslaen som finnes her i byen nå når temperaturen har bikket under 35 blå vet jeg faktisk ikke. Har ikke sett bilen den siste tiden, uten at det betyr så mye..?

    For egen del synes det best med dieselbil og Webasto når kulda river som verst. Og så lenge jeg kan kjøpe diesel til 6,50 kr pr liter;) tror jeg den økonomiske biten heller ikke er så gal!:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så langt er ihvertfall min erfaring at dette er en helt grei vinterbil og vel så det. Det har jo ikke vært ordentlig sprengkaldt her, men bilen fungerer helt glimrende i -10-15 grader. Bare å hoppe inn og kjøre. Hvis man vil ha en mer komfortabel start på dagen, kan man gå inn via iPhone-appen og slå på varmeapparatet 15-20 min før avgang.

    Bilen er latterlig stabil på glatt vei. Det er ikke veldig vanskelig å få bakparten til å rykke til et øyeblikk, enten ved å gasse litt i en sving eller å trykke gassen i bunn i en bratt og glatt bakke, men etter et millisekund eller to har stabilitetskontrollen håndtert det og bilen er dønn stabil igjen. Jeg har prøvd å presse grensene flere ganger ved å saktne ned til krypefart i en bakke og så hoppe på gassen, men det er umulig å få den til å miste grepet. Bilen bare setter seg og kjører opp bakken så fort som veigrepet tillater. Kanskje Subaruen med firehjulstrekk ville tillatt samme grad av mishandling, men alle andre biler jeg har eid ville blitt stående eller sklidd baklengs ned bakken hvis man gjorde noe så dumt som dette.

    Jeg ser at første gang jeg nevnte de ladeproblemene som fikk litt mediadekning i forrige uke var i slutten av september. (Her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/69888-tesla-model-s-4.html#post1667098) Nå har jeg ikke opplevd noen problemer med lading på ganske lenge, men det kom en softwareoppdatering i dag som formodentlig inneholder en fix for det. Den blir installert automatisk i løpet av natten.

    Mange lurte på hvordan de dørhåndtakene ville virke vinterstid, men det har ikke vært noen som helst problemer, uansett hvor nedsnødd og nedfrosset bilen blir. De går ut med så mye kraft at isen spruter rundt dem. Derimot har det vist seg å være veldig mange gummilister rundt hver dør, så hvis døren først fryser fast, er den knapt til å rokke. Da er det hendig med app'en, og etter at bilen har tint opp får man ta en tur innom en bensinstasjon og kjøpe en silikonstift til 37 kr for å slippe det problemet flere ganger.

    Nå venter jeg bare på superladere sørover mot Göteborg, slik at det blir praktisk mulig å kjøre til Gbg, Malmö og København. I løpet av året vil det bli utbygget superladere hele veien sørover til Roma, så junior har allerede begynt å prate om road trip. Gratis, selvsagt.

    How much does it cost to use the Supercharger?
    Supercharging is free for the life of Model S, once the Supercharger option is enabled.

    How long does it take to Supercharge?
    Superchargers are capable delivering up to 50% battery capacity in about 20 minutes.

    Why is it free?
    We want to encourage Model S owners to take road trips.

    Will it always be free?
    Yes, Superchargers will be free to use for Supercharging-enabled vehicles for the life of Model S.
    Supercharger | Tesla Motors
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.065
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke gratis. Det er bare det at noen andre enn deg betaler regningen.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Der det er mulig driftes vel SuperChargerne av solkraft, så den helt store kosten blir det nok ikke uansett. De har vel bakt inn en del av denne kosten i prisen på bilen, så sånn sett er det vel de som IKKE bruker SC som betaler mest.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Superchargerne er fin markedsføring. I stedet for å kjøpe annonser i aviser og blader, så sørger omtale av superchargerne for at merket får god oppmerksomhet for et unikt tiltak, på redaksjonell plass og gjennom "word of mouth."
    Så det er Tesla som betaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke gratis. Det er bare det at noen andre enn deg betaler regningen.
    Neida, det er jeg. Som flere allerede nevner er det bakt inn i prisen på bilen hvis man bestiller med "supercharging enabled". Den prisen har jeg allerede betalt, så fremtidig bruk er gratis for meg. Eventuelt kan man si det er Tesla som betaler, men deres inntekter kommer fra kundene, og TM er under press fra aksjemarkedet til å vise resultater, så veien derfra til å belaste kunden er ganske kort. For Tesla er det også attraktivt å ta inn cash nå for kostnader som strekker seg langt inn i fremtiden. Det er billig finansiering.

    Det er egentlig ganske smart, også energiøkonomisk. Det meste av utslippene i bilens levetid kommer fra produksjonen. "Gratis drivstoff" gir et incentiv til å bruke den mye, i stedet for fossilbil eller fly. Det gjør at livsløpsanalysen blir mer positiv..
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.330
    Antall liker
    1.887
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Tesla i Stavanger. De mente at Model X kom til å ligge noen lunde likt i pris som dagens Model S. I så fall kan det bli en svært attraktiv modell.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.238
    Antall liker
    11.065
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nuvel, hvis strømmen er bakt inn i prisen på bilen, som subsidieres heftig av den norske stat slik at den overhodet skal bli kjøpbar, så mener jeg fortsatt at det er noen andre som betaler regningen.

    Så kan man sikkert drive en semantisk diskusjon om frafall av avgifter er subsidiering, men ja; et avgiftsfrafall er subsidiering i mine øyne. Hvis noen tror at en frafalt avgift ikke tyter ut et annet sted i budsjettet (= betalt av noen andre) så tror jeg man trenger et kurs i realpolitikk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt hende det, men bilen selges jo i andre markeder uten så heftige avgiftsfordeler også. Jeg klager ihvertfall ikke. Det ville vært litt snodig å betale fulle bilavgifter på den delen av prisen som må betraktes som en forhåndsbetalt rettighet til lading.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det blir vel et rart regnestykke, erato.
    Bilen er ikke subsidiert, den er unntatt avgifter, fordi det er en el-bil. Det at man i Norge har momsfritak på bøker i sisteledd, er vel sammenlignbart. Siden man har bestemt at et fritak gjelder, i begge tilfellene, kan man ikke etterpå hevde at man har gått glipp av inntekter, eller at disse ikke-eksisterende mulige inntektene dersom det ikke var fritak, i stedet har gått med til å finansiere trykkerier eller Superchargere.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Langs samme linjer:
    - I Norge er det stort sett ikke eiendomsskatt på boliger, mens i Sverige er det. Jeg betaler eiendomsskatt for hytta i Sverige, men slipper å betale for huset i Norge. Det er sikkert ikke gratis, det heller. Hvem betaler for den "subsidieringen" av norske hus fremfor svenske hytter?

    Det blir vrient å si at fravær av skattlegging er subsidiering. Relativ skattefordel, javel, men det er ikke slik at alle pengene i utgangspunktet tilfaller staten og hver krone du selv får lov til å beholde er en subsidie.

    Pr definisjon er en subsidie en offentlig overføring knyttet til næringsvirksomhet, forresten, så begrepet er lite dekkende for min private fordel av tilgang til gratis ladestasjoner.
    http://snl.no/subsidier/økonomi
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Når energisparende teknologi blir brukt til å levere superytelser - som jo krever mer energi - er det noe som skurrer hos meg. I hvert fall er det ikke noe som bør subsidieres.
    Det er akkurat her det skurrer for meg også, når det gjelder Tesla. Men kanskje er det dette som skal til for at et større markedssegment skal se mulighetene i teknologien.
    Mulig det skurrer med ytelsen, men der er i alle fall en bil som er ren elbil og som du kan klare deg med en av i husstanden. Det fleste andre tvinger deg til å ha en bil med litt rekkevide i tillegg - dermed blir det ikke stor miljøgevinsten...
    Hvis en bruker EL bil til de kortere turen så slipper en den ekstra forurensingen som oppvarming av bensin/diesel motorene trenger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Langs samme linjer:
    - I Norge er det stort sett ikke eiendomsskatt på boliger, mens i Sverige er det. Jeg betaler eiendomsskatt for hytta i Sverige, men slipper å betale for huset i Norge. Det er sikkert ikke gratis, det heller. Hvem betaler for den "subsidieringen" av norske hus fremfor svenske hytter?

    Det blir vrient å si at fravær av skattlegging er subsidiering. Relativ skattefordel, javel, men det er ikke slik at alle pengene i utgangspunktet tilfaller staten og hver krone du selv får lov til å beholde er en subsidie.

    Pr definisjon er en subsidie en offentlig overføring knyttet til næringsvirksomhet, forresten, så begrepet er lite dekkende for min private fordel av tilgang til gratis ladestasjoner.
    http://snl.no/subsidier/økonomi
    Slik det ble brukt, ble det brått snakk om alternativ allokering av ikke-eksisterende midler, og det blir rart. For Tesla er Supercharger-stasjonene markedsføring, som de har budsjettert inn. En meget klok bruk av det jeg kaller "Don't communicate products, make products that communicate."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det. Det sender også et sterkt signal om at Tesla sikter på verdensherredømme, eller noe som ligner.

    De meget omtalte ladeproblemene er visst historie: Teslas ladeproblemer løst - DN.no

    Sammenlign gjerne med hvordan problemer med andre biler løses. Sende 12 ingeniører til Norge, jobbe dag og natt, og så pushe ut en programvareoppdatering til alle biler. Det var vel omtrent slik Mercedes-Benz løste rustproblemene sine også, var det ikke? Ikke det, nei. M-B måtte vel omtrent dras for retten før de i det hele tatt innrømte at det kunne være et problem på deres biler.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Også Tesla blir møkkete i saltsørpa ser jeg, så da er ikke alle problemer løst med Elbil :eek:.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er sant. Jeg er også ganske skeptisk til å sette den i en vaskemaskin (bruksanvisningen sier at bare børsteløse maskiner skal benyttes), så den får heller være litt møkkete. Det var en av grunnene til at jeg valgte sølvgrå heller enn f eks svart. Det synes ikke så mye. Ryggekameraet blir like møkkete som resten og trenger et tak med en klut fra tid til annen for at man skal få noe særlig HD-oppløsning når bilen settes i revers.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Verdensherredømme..." ....Amerikansk så det holder ...Men og litt artig... Og i påvente av en ny istid evt så får vi se hva som skjer...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.172
    Antall liker
    10.727
    Tesla kommer aldri til å bli en bil for massene. Til det er den alt for full av gadgets og altfor avhengig av regelmessige oppdateringer.
    Hvordan oppfører bilen seg i områder uten bredbånd-dekning?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.260
    Antall liker
    40.803
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uten bredbåndsdekning kjører den bare videre som enhver annen bil. Man mister endel funksjoner som kontinuerlig oppdatering av kartet, automatisk søk etter cover art på musikk som spilles og voice control (si f eks "Phone home" mens du holder inne en knapp på rattet og den gjør det). Eventuelle softwareoppdateringer vil også bli utsatt til du har dekning. Den grunnleggende funksjonaliteten som bil er uendret.

    Men å bruke det som et argument mot bilen er litt tussete. Det er som å si at "Ford vil aldri bli en bil for massene. Til det er den altfor avhengig av verksteder." Eventuelle softwareoppdateringer på andre biler må jo gjøres på verksteder med spesialutstyr.

    Personlig mener jeg bilen ligger litt etter mange konkurrenter på gadget-fronten. Den mangler adaptiv cruise control med avstandskontroll til forankjørende og automatisk bremsing, lane departure warning og automatisk styring etter linjer på veien, blindsonekamera og -varsling, øyetracking av føreren med alarm hvis man holder på å duppe av, og selv så enkle ting som motoriserte innfellbare sidespeil og lyktespylere. Alt dette er ting som finnes i Mercedes, BMW, Volvo og Audi. Det kommer nok etterhvert, men det er mer relevant kritikk at bilen mangler en del moderne teknologi.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn