Asbjørn
Rubinmedlem
Ja, jeg har også regnet litt på det der (ingeniør som jeg er, Sluket).Ikke for å spore av tråden - syns dette er relevant, vi kommer nemlig til å se på energikilder og energiforbruk med helt andre øyne før det går lang tid:
Etter at han installerte solcelleanlegg har han produsert store deler av strømmen selv. Solcelleanlegget produserte 5311 kWh ved hjelp av solen i 2013. Av dette brukte han 2842 kWh selv, mens 2468 kWh ble solgt ut på strømnettet.
Produserer halve strømforbruket på eget tak - osloby
http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-vil-gi-stotte-til-private-solceller-7442219.html#.UuAavHkhZE8
Hvis vi går ut fra et gjennomsnitt på 0,25 kWh/km gjennom året og 20000 km/år, vil jeg bruke ca 5000 kWh strøm i bilen pr år. Det er litt mindre enn hva den entusiasten produserte i Oslo. Det går an å finregne på det forlengs og baklengs, men essensen er at det anlegget vil få plass på garasjetaket. Energien som går med til å produsere solcellene vil være "inntjent" etter ca 2 år i Norge, og da er det 25-30 års levetid igjen i anlegget. Solcelleanlegget må nok kobles som trefase for at bilen skal kunne svelge unna all strømmen det kan produsere i full sol. Det blir ikke spesielt lønnsomt, men passe nerdete.
Med såpass stor batterikapasitet som i Tesla'n vil den fint kunne lagre energi i helger og på fridager for bruk gjennom uken. Likevel vil det være overskuddsproduksjon på ukedager om sommeren og behov for lading på natten vinterstid, så en feed-in tariff vil være nødvendig for å få det til å fungere i praksis. Noen vil sikkert hevde at det er det samme som å selge den rene solkraften til Tyskland og i stedet lade batteriet med skitten kullkraft, men det er ganske vrient å se forskjell på to elektroner. Den andre måten å se akkurat det på er at kullkraftverk bør kjøres med jevnt pådrag og optimale driftsbetingelser for å være mest mulig energiøkonomiske, sol- og vindenergi bør produseres når det skinner og blåser, og så kan vannkraften skrus på og av for å jevne ut produksjon etter behov. Da er det ikke så dumt å eksportere fornybar energi på dagtid, slik at man slipper å bygge flere kullkraftverk enn hva som er nødvendig for en jevn grunnbelastning, og eventuelt ta tilbake overskuddsenergi på natten for å slippe å stenge varmekraftverkene helt ned i perioder med lav belastning.
Man kan også selvsagt lagre strømmen lokalt til eget forbruk. Teslas superladere i USA og Tyskland består i prinsippet av et solcellepanel koblet til en stack av Model S-batterier. Da kan de batteriene lades kontinuerlig og dumpe strømmen over i en sulten bil når den svinger innom. Vi snakker 480 V og 400 A likestrøm. I Norge er superladerne derimot tilkoblet nettet.
Enig med vredens: Kombinasjonen av lokalt produsert solenergi og elektriske biler blir veldig spennende.
Sist redigert: