lovemusikk
Hi-Fi freak
Ja, var det sikkertTechno-musikk?Jojo , men bong bojg lyden da??kryssfiner er stivere
Men er ikke dette et problem da? Hvorfor fikk vi dette da? Det låt helt jevligt dårlig
Ja, var det sikkertTechno-musikk?Jojo , men bong bojg lyden da??kryssfiner er stivere
Fordi orso liker å stikke små spisse pinner inn i sideflesket på ossHvorfor mener du det?18" er det minste man bør ha i lukket kasse IMO.
Ubeskjedent er mitt beste forslag at du leser deg litt opp på hva resonans er i fysiske termer.Sven_Palvig; jeg mener (nærmere bestemt jeg tror) at matrix tar veggenes ressonansproblemer fra vegg til vegg, fremfor at hver vegg best mulig kan la sin frekvens dø ut, fremfor at alle vegger skaper en felles problemfrekvens!? Tenker jeg, hvis en amatør kan få uttale seg litt om dette
garantert dårlig konstruert kasse med for tynn kryssfinér.Ja, var det sikkertTechno-musikk?Jojo , men bong bojg lyden da??kryssfiner er stivere
Men er ikke dette et problem da? Hvorfor fikk vi dette da? Det låt helt jevligt dårlig
Gjelder dette også de som har større kasser, f.eks mellom 300 og 1000 liter?Ubeskjedent er mitt beste forslag at du leser deg litt opp på hva resonans er i fysiske termer.Sven_Palvig; jeg mener (nærmere bestemt jeg tror) at matrix tar veggenes ressonansproblemer fra vegg til vegg, fremfor at hver vegg best mulig kan la sin frekvens dø ut, fremfor at alle vegger skaper en felles problemfrekvens!? Tenker jeg, hvis en amatør kan få uttale seg litt om dette
Angående Sven Palvig sitt innlegg, så er jeg ikke enig i deler av det i dette tilfellet. 1. Ulike lengde flytter grensen for første resonans nedover i frekvens, altså nærmere bruksområdet. 2. Signifikant resonans i form av stående bølger kan ikke oppstå så lenge bølgelengden er mye større enn kassens innvendige lengder.
Hvor får du tak i dette da?Jeg har brukt stivt bjørkefiner(premium baltisk birch) som avstivninger(hyller) i kabinettet. Har hørt det fra flere hold at det er det beste materialet. mvh. Guit
Alt er avhengig av kassemål og bruk, men jeg svarer ut fra prosjektet til OMF isolert. I dette tilfellet skissert opp som en dedikert bassløsning med små lukkede kasser for 12" drivere plassert i et hjørne, stacket til taket. Det betinger også at driverne er av noenlunde kvalitet slik at 2'dre og 3'dje harmoniske forvregningskomponenter er lave - ellers gir prosjektet med et høykvalitets bassystem liten mening.Gjelder dette også de som har større kasser, f.eks mellom 300 og 1000 liter?
Takk til alle for god hjelp her!En gang til Bitumen og andre remedier har ingen effekt i bassområdet, period:
- Resonanser i selve materialet som bitumen kan hjelpe mot; Kryssfiner og mdf har en resonansfrekvens (og Q) som ligger over det frekvensområdet som bass benyttes til. Det har ikke noe for seg å dempe en resonans som er ikke-eksisterende.
- Innvendige stående bølger er neppe tema siden bølgelengden er mye større enn innvendige dimensjoner. Og uansett... den type problemstilling fikses med Glava og lignende om fristelsen faller for høy deling.
- Kassen er i hovedsak trykkutsatt siden bølgelengden er mye større enn innvendige dimensjoner. Det innvendige trykker vil forsøke å endre volum og fasong på kassen. Det eneste som hjelper her er stivhet og presise gode forbindelser. Lag kassen så rigid og stiv som lommebok og tålmodighet tillater det. Alu er stivere enn kryssfiner, som er stivere enn mdf, etc. Støpte betonghjørner feks... Materialets ductilitet er uvesentlig her, bare det er sterkt og stivt.
OMF: Min anbefaling er - bruk evt. bitumenkronasjer til tykkere plater eller litt heftigere avstivere... eller kneppet vassere drivere for den del.
Poenget her er vel at hvor langt ned i frekvens man kan få resonanser avhenger av største innvendig avstand i kassen. Og for et gitt volum så vil den avstanden bli minst når alle sidene er like. Dersom man skal lage en kasse med forskjellige måle for lengde, bredde og høyde - vil det innebære at minst et av målene blir større - og da kan gi grunnlag for resonanser med lavere frekvens!Alt er avhengig av kassemål og bruk, men jeg svarer ut fra prosjektet til OMF isolert. I dette tilfellet skissert opp som en dedikert bassløsning med små lukkede kasser for 12" drivere plassert i et hjørne, stacket til taket. Det betinger også at driverne er av noenlunde kvalitet slik at 2'dre og 3'dje harmoniske forvregningskomponenter er lave - ellers gir prosjektet med et høykvalitets bassystem liten mening.Gjelder dette også de som har større kasser, f.eks mellom 300 og 1000 liter?
Men prinsipielt sett så er det IMO alltid greit å bringe resonanser så langt ut av arbeidsområdet som mulig.
Nei.garantert dårlig konstruert kasse med for tynn kryssfinér.Ja, var det sikkertTechno-musikk?
Men er ikke dette et problem da? Hvorfor fikk vi dette plong plong lyden da? Det låt helt jevligt dårlig
Poenget mitt Bx er at (IMO) pengene er bedre brukt på et så sterkt og stivt kabinett som mulig i stedet for å innføre dempetiltak som i beste fall har marginal effekt i dette frekvensområdet. Bjørkefiner av god kvalitet har en resonanstopp som ligger rundt 500Hz og med god indre demping. Restbidraget av resonanser i bassområdet er såpass undertrykt at det vi snakker om av vibrasjoner i all hovedsak er relatert til platebøyning pga. trykket i kassen.Kabinettvibrasjoner er også en issue her. Resonansfrekvensene i kabinettveggene kommer nok til å ligge høyere i frekvens enn det disse skal spille, men det vibrerer utenfor resonansfrekvenser også. Kabinetter som lydisolerer bra er aldri å forakte!
Jeg tror ikke returlyd gjennom elementet er noe vesentlig problem i bassområdet. I mine høyttalere har jeg ikke dempemateriale inni basskabinettet og det fungerer meget bra.
Kun topplaten var kryssfiner ca 22mm (husker ikke helt, men den var tykk), resten var spon 22mm.Kan du si litt mer detaljert om konstruksjonen?
Tykkelse på platene, form, festemøte og plassering av avstivere?
En stående bølge er en av mange former for resonans.Tytte 71 du sier; 2. Signifikant resonans i form av stående bølger kan ikke oppstå så lenge bølgelengden er mye større enn kassens innvendige lengder.
Jeg spør; skaper stående bølger i seg selv noen resonans?
Nei.garantert dårlig konstruert kasse med for tynn kryssfinér.Ja, var det sikkertTechno-musikk?
Men er ikke dette et problem da? Hvorfor fikk vi dette plong plong lyden da? Det låt helt jevligt dårlig
Skikkelig kasse med godt dimisjonerte plater og dobbel front og avstivet inni med 2x2 osv.
Ellers fungerer det utmerket med sponplater, men alså kryssfiner låt hæselig med plong lyd i hvert basslag. Da snakker jeg ikke rolig jazz, men tance/techno musikk. Der fungerte det ikke i det hele.
Jeg selv tipper det kan ha noe med at det ikke er dødt?
Er det ingen som har peiling som kan si noe om dette?
Nå vet ikke jeg hvilken frekvens som er avspilt, men hvis dette er en basskasse så viser jo den skissen ganske tydlige at bass genererer vibrasjoner betydelig høyere i frekvens enn frekvensområdet det spilles i. Toppene der på ca 500Hz og 1kHz kan gjerne være hørbare (Nå vet ikke jeg skaleringen her).Du kan nok trygt tråkke tilbake i kryssfinersporet. Det er normalt sett et bedre byggemateriale enn spon. "Bonk-bonk" forbinder jeg med feil port/kassetuning eller mekaniske lyder. IMO må dere har gjort noe annerledes mellom de to kassene, enten det er i selve kassekonstruksjonen, avstemmingen eller innfestingen. Jeg vet ikke, men noe er det. The devil lays in the details.
Ikke lett å finne uavhengige kilder som dokumenterer vibrasjoner i kasser, men Shinobiwan (diyaudio.com) har gjort et hederlig forsøk med en helt enkel kasse i 18mm kryssfiner, uten demping forøvrig. Kassen er bare helt lett avstivet. Med tykkere plater og god avstiving vil kasseresonansene være enda mer undertrykt og neppe synlig med denne skaleringen, med unntak kanskje av de høyere ordens resonansene (500Hz+) - de kan uansett knekkes med andre metoder. Det er iallfall ingenting her som skulle kunne lage bonk-bonk ulyder. Og som sagt, dette er en enkel kasse som han beskriver det.
Nei det er ikke helt slik. For at en resonans skal kunne opptre, så må resonansen eksiteres (igangssettes) med en frekvens lik eller nært opp til resonansfrekvensen... Hvor nær opptil bestemmes av resonansens Q. Som du ser så er hovedresonansen ved 500Hz nokså smalbåndet og du må derfor spille en tone tett opptil 500Hz for at denne resonansen skal opptre. Skaleringen er gitt med 5dB/div med +5dB som høyeste nivå og -35dB som laveste nivå - normalisert ift. nivået på eksiteringen. Kasseresonans måles med et akselerometer ved å kjøre et standard frekvenssveip eller en impuls (et signal som inneholder "alle frekvenskomponenter"). Husk at eksempel over er en simpel kasse og at en stivere kasse (tykkere plate, gode avstivinger) vil oppvise bedre resultat.Nå vet ikke jeg hvilken frekvens som er avspilt, men hvis dette er en basskasse så viser jo den skissen ganske tydlige at bass genererer vibrasjoner betydelig høyere i frekvens enn frekvensområdet det spilles i. Toppene der på ca 500Hz og 1kHz kan gjerne være hørbare (Nå vet ikke jeg skaleringen her).
Tilsier ikke dette at kabinettet gjerne skal være litt dødt - i tillegg til stivt...?
Mvh
OMF
Poenget var å stille spørsmål med kryssfiner, da jeg hadde dårlig erfaring fra bilstereotiden. Laget en solid skikkelig kasse i sponplate, med topplate i kryssfiner.Prater vi om det samme her?
Det er vel en del andre ting i en bil som kan lage donk-donk lyder enn i en stue, eller er jeg helt på jordet nå?
GreitLegg kryssfinerballen død lovemusikk, se på hvilke trematerialer hardcore DIYere bruker..........