Pickup-justering. Hvor viktig?

  • Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej kleine freiheit.
    jeg kan give et lille tip som supplement til hta-indstilling. hvis det lyder nasalt og metallisk selvom du har indstillet med protraktor, så tvist puén en lille smule indefter, bare så du lige akkurat mærker at puén flytter sig, og gå så justeringen af de forskellige parametre om fra der.
    ps. til gunnar brekke. når du ændrer på vægt og vta, ændrer du samtidig nålens vinkel i forhold til rillen (hta ved overhang). så man kan ikke undgå at skulle fintune disse ting.
    mvh nils
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.812
    Antall liker
    8.470
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    hej oct.
    du kan faktisk også vride nålefanen ind- eller udefter, hvis du skulle have brug for det.(ved skæv fane) du regulerer det med asymetrisk kontrevægtfordeling. for mye vægt på indersiden skubber puén udefter og for mye vægt på ydersiden skubber puén indefter.
    mvh nils


    Kunne du være snill og utdype det du her skriver litt mer ?
    Den siste delen er grei, men den med å vri nålefanen skjønner jeg ikke helt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    hej kleine freiheit.
    jeg kan give et lille tip som supplement til hta-indstilling. hvis det lyder nasalt og metallisk selvom du har indstillet med protraktor, så tvist puén en lille smule indefter, bare så du lige akkurat mærker at puén flytter sig, og gå så justeringen af de forskellige parametre om fra der.
    ps. til gunnar brekke. når du ændrer på vægt og vta, ændrer du samtidig nålens vinkel i forhold til rillen (hta ved overhang). så man kan ikke undgå at skulle fintune disse ting.
    mvh nils
    Jeg kan se et par poenger her som er gyldige.

    Med endringer i VTA/SRA via heving og senking av armbasen kan også overhenget endres med bakgrunn i armens geometri. For min (og selvsagt alle andres) SME vil det være minimalt, fordi aksen for armens lager for vertikal bevegelse ligger omtrent i høyde med vinylen. På min forrige arm, en VPI JMW9 Signature, var det derimot ganske betydelig. På grunn av denne armens temmelig høyt plasserte unipivotlager medførte VTA-justeringer så store endringer i overheng at jeg følte for å ta 'en runde til' fra start.

    Økt nåletrykk reduserer VTA ved at cantileveren presses til en spissere vinkel. Dette vil gi hårfint økende overheng med økende nåltrykk (innen rimelighetens grenser for nåltrykk, naturligvis). Men en endring i VTA på, si en grad, over cantileverens lengde på noen få millimeter? Jeg tror ikke dette blir svære greiene, altså. Sikkert en eller annen som kan regne ut, men jeg tipper øyemålet ikke strekker til her.

    Når det gjelder å tviste pickupen en lille smule innover i forhold til resultatet etter bruk av protraktor: Tester du med første sporet på en plate? Med nullpunktene der de skal være for lavest mulig maksimal eller gjennomsnittlig eller vektet etter rillehastighet (som de GB beskriver over) så vil det gi en vinkel pekende ut i forhold til idealet på starten, rett på det ytterste nullpunktet, innover i forhold til idealet mellom de to nullpunktene, rett på det innerste nullpunktet, og utover i forhold til idealet innenfor det innerste nullpunktet. Så testet ytterst eller innerst vil det låte best med for mye offset(vinkel), midt på vil låte best med for lite offset. Det eneste som endres med de forskjellige tilnærmingene til HTA er plasseringen av nullpunktene, og størrelsen på vinkelfeilene på hver side og mellom dem. De går i samme retning, ut-inn-ut, på alle.

    Som GB sier (forsåvidt jeg også lenger opp): Det er ikke bare å lytte seg frem til HTA. Forvrengningen ved feiljustert HTA er ikke konsistent over platesiden. Hvis du da velger en 'spesielt avslørende' passasje i musikken til å teste med, så ender du med å teste deg fram til rett vinkel her, helt uten å ta hensyn til resten av plata (og forsåvidt resten av platene dine).

    Ikke gjør det!
     
    Sist redigert av en moderator:
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    God morgen,

    pickupen Sony-pickupen er nå solgt.
    @ nils valla: jeg justerer normalt sett det meste, men den pickupen det var snakk om var integrert i headshell. Det var ikke mulig å justere noe som helst.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej rudi.
    som du også ved, når man nærmer sig det bedste opset får de mindste og de i de indledende justeringsrunder næsten ligegyldige detaljer enorm betydning. den vigtigste justering vil hele tiden være den næste justering. i det lys skal du se min forklaring om at vri nålefanen. det er altså mye marginalt.
    hvis man tvinger tonearmen indefter samtidig med at nålen så at sige hager sig fast i rillen, vil nålefanen få retning udefter. modsat den modsatte vej.
    mvh nils
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    hej rudi.
    som du også ved, når man nærmer sig det bedste opset får de mindste og de i de indledende justeringsrunder næsten ligegyldige detaljer enorm betydning. den vigtigste justering vil hele tiden være den næste justering. i det lys skal du se min forklaring om at vri nålefanen. det er altså mye marginalt.
    hvis man tvinger tonearmen indefter samtidig med at nålen så at sige hager sig fast i rillen, vil nålefanen få retning udefter. modsat den modsatte vej.
    mvh nils
    Dine innlegg minner meg om Rumsfelds dikt.

    Reports that say that something hasn't happened
    are always interesting to me,
    because as we know,
    there are known knowns;
    there are things we know that we know.
    There are known unknowns;
    that is to say,
    there are things that we now know we don't know.
    But there are also unknown unknowns –
    there are things we do not know
    we don't know.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej zomby woof.
    det er rigtigt det er mye lidt man ændrer på hta ved overhang når man ændrer vægt, og skal man både kunne skubbe puén længere frem eller trække længere tilbage med vta, kræves det at man i første omgang sætter tonearmen med rumpen over vandret. men det kan sagtens være lige den justering der i sidste ende tager dig indenfor i "the golden spot".
    efter du har tvistet puén indefter som jeg beskrev i forrige indlæg, så glem alt om nulpunkter og protraktor. den lille ændring indefter som måske får nasal lyd til at forsvinde kan skyldes uregelmæssighed i pu-fabrikationen og kan måske umuligt ses med øjnene, kun høres med ørerne, og effekten vil være ens for hele pladen.
    ps.dog skal det siges at vinklen du finder ved at tviste indefter også er vinklen du finder ved at trække puén en bitte smule tilbage.
    mvh nils
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Altså... HTA innebærer ikke å glemme verken offsetvinkel, overheng eller nullpunkter. Det innebærer å justere nettopp disse parametrene.

    I den grad du kan 'tviste litt inn' for å kompensere for avvik i produksjon av pickupen, så kan du like gjerne måtte kompensere motsatt vei. I den grad du kan høre HTA godt nok til å justere på øret, så bør du også kunne si 'nå' i det øyeblikket pickupen passerer hvert av nullpunktene.

    For det det er verdt, igjen. Ikke gjør det!
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej zomby woof.
    for lige at sikre mig vi ikke taler forbi hverandre, så er hta vel det samme som tangenten? altså nålefanens diagonale placering i rillen?
    er det den samme justering vi taler om? så har den i højeste grad at gøre med offsetvinkel og nulpunkter.
    og nej du kan ikke tviste modsatte vej hvis problemet er nasal og kold lyd, for da vil den blive værre.
    mvh nils
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.812
    Antall liker
    8.470
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    hej rudi.
    som du også ved, når man nærmer sig det bedste opset får de mindste og de i de indledende justeringsrunder næsten ligegyldige detaljer enorm betydning. den vigtigste justering vil hele tiden være den næste justering. i det lys skal du se min forklaring om at vri nålefanen. det er altså mye marginalt.
    hvis man tvinger tonearmen indefter samtidig med at nålen så at sige hager sig fast i rillen, vil nålefanen få retning udefter. modsat den modsatte vej.
    mvh nils



    JA vi er enige i at selv små justeringer kan være særdeles utslagsgivende, MEN du svarer ikke på mitt opprinnelige spørsmål
    om hvordan du vrir nålefanen......... jeg forstår det slik at du vrir cantileveret ??
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej rudi.
    "vrider"var bare en overdreven talemåde til at sansynliggøre at fanen får retning udefter hvis scatingkrefter presser tonearmen indad samtidig med at nålen er fikseret i rillen. og det er jo mest gældende for bløde puér. men er trækket for stort indefter i forhold, så vil man få forvrengning i højre kanal (yderrillen).
    mvh nils
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej igen zomby woof.
    måske er misforståelsen at du ser pladerillen som en adskildt v-h kanal, og ikke det det virkeligt er, en lodret og vandret begivenhed, hvor v-h delingen først kommer i enden af puén.
    prøv at se "midtersignalet" som den venstre rilleside hvor det originale signal, går fra venstre analogt mod højre (mono), og "sidesignalet" som højre rillevæg, hvor signalet går i bakke-dal bevægelser (fra eller til)højre.
    i "sidesignalet" (som er det der skaber stereoeffekten) ligger modfasen, som jo alle kender karakteren af (kold og metallisk). derfor er den let at genkende både hvis azimuth peger for mye udefter (mod yderrillen) eller hvis tangenten (hta) peger for mye til højre (mod yderrillen).
    der er så bra jeg grejer at forklare det, da jeg ikke er tekniker men bare hobbymand. måske en med viden i dette emne kan komme på banen.

    ps. hvis det er mig som er på fejlspor, er det vel blot et yderligere bevis på, hvor svært det er og ændre på indgroet fordomme. men kom gerne med modargumenter, jeg vil gerne (hvis jeg kan) prøve at forstå.
    med de venligste hilsner nils valla.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.812
    Antall liker
    8.470
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    hej rudi.
    "vrider"var bare en overdreven talemåde til at sansynliggøre at fanen får retning udefter hvis scatingkrefter presser tonearmen indad samtidig med at nålen er fikseret i rillen. og det er jo mest gældende for bløde puér. men er trækket for stort indefter i forhold, så vil man få forvrengning i højre kanal (yderrillen).
    mvh nils



    Overdreven talemåte eller ei...... jeg kan bare forholde meg til det du skrev innledningsvis og da fikk jeg inntrykk av at du bøyer cantileveret til din ønskede position og det er så fundamentalt gal handlemåte at jeg nesten ikke finner ord for det. Man skal aldri og da mener jeg ALDRI forsøke og bøye cantileveret noen vei, det vil påvirke alt i "motoren" (les magneter/oppheng/demping etc) i pickupen. En pickup som cantileveret er bøyd er kun brukbart som en ting og det er som fyll i søppelbøtta.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej rudi
    jeg er 100% enig med dig i det.
    men selvom du ikke helt konkret kan se at fanen flytter sig i puén (i føromtalte situation) er det måden krefterne arbejder på og kan høres. du kan f.eks heller ikke se på fanen om du har for mye antiscating på, men du kan høre det på forvrængningen i venstre kanal.
    mvh nils
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Åh. Vi er langt utenfor topic forlengst. Problemet er at det gis råd som i beste fall er villedende, og at det er fare for at noen kommer til å følge dem.

    HTA, horizontal tracking angle, horisontal sporingsvinkel:

    Pickupen sett rett ovenfra. Pickupens cantilever/nålefane skal være (mest mulig) paralell med rillen i tangeringspunktet. For en radialarm er dette ikke mulig å få perfekt. Derfor er det gjenom tidene laget flere bud på beste kompromiss her. Felles for alle disse er at de benytter seg av en a) offsetvinkel, at nålfanen monteres i en vinkel i forhold til armrøret (eller en rett linje mellom pickupen og lagerpunktet i armbasen for diverse s- og andre bøyde armrør) og b) overheng, at pickupen plasseres såpass langt frem at man ved å føre armen helt inn til tallerkenens senter vil ende med pickupen på motsatt side av senterspindelen i forhold til armbasen. Altså beste kompromiss sett rett ovenfra. Hvor stor offsetvinkel og hvor stort overheng bestemmes av armens lengde og hvilken av de (mange) teoriene man velger å bruke.

    HTA.png


    VTA, vertical tracking angle, vertikal sporingsvinkel:

    Pickupen sett fra siden. Dette er vinkelen mellom platas overflate og en linje gjennom nålas kontaktpunkt med plata og nålfanens oppheng i bakkant. Her er idealet at vinkelen er likest mulig den vinkelen skjærehodet i sin tid hadde da lakken (eventuelt kobberet for DMM) opprinnelig ble gravert. Her snakker vi altså om bevegelsesretningen til skjærehodet.

    SRA, stylus rake angle, hjelp gjerne med norsk oversettelse:

    Denne kan vi som brukere ikke justere uavhengig av VTA (over). Her er selve nålslipningens kontakt med rillene temaet. Lakken (eller kobberet) blir gravert med et lite avvik fra 90 grader, fordi man vil at det materialet som skjæres ut av materialet skal løftes opp og bort. Typisk er denne vinkelen omtrent 92 grader sett fra baksiden av skjærehodet. Altså den siden som plata kommer fra. Tenk snømåke. For at måka skal løfte snøen opp i stedet for å pakke den ned under seg må den ha en 'rake angle' over 90 grader (riktignok mye mer enn skjærehodet). Hvis det er avvik mellom skjærehodevinkelen og pickupens 'rake' vil pickupen fylle ut mer i fartsretningen enn nødvendig. Vanskelig å forklare. Dette går ut over sporingen med redusert båndbredde og økt forvrengning som resultat.

    VTA-SRA.png


    Asimuth, asimut (må vel være godt nok på norsk også):

    Pickupen sett rett forfra. Pickupen danner fra denne siden en v. Denne har to sider, hver av dem på 45 grader i forhold til platas overflate, og 90 grader på hverandre. Det samme gjelder spolene inne i pickupen. Det samme gjelder også spolene som driver skjærehodet under gravering av lakk/kobber. Spolene her er orientert 45 på lakken, og 90 grader på hverandre. Hver av spolene på skjærehodet er koblet til sin kanal, og det samme skjer på avspillingssiden. Disse vinklene ligger som sagt 90 grader på hverandre, og er det avvik her, så er det utenfor vår rekkevidde som brukere. Det vi kan få gjort noe med er deres felles orientering i forhold til vinylen. Det som skjer er at man ved avvik får et smittesignal fra den ene kanalen til den andre.

    Asimut.png
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    PS. Påstanden om at et stereosignal består av et monosignal og et differansesignal er feil. Sånn er det ikke i graveringen av vinylen, og ei heller i avspillingskjeden. Stereo er to separate signaler, ett for høyre, og ett for venstre. Hele veien fra mastertape til høyttalerne hjemme hos den enkelte, så er det en høyrekanal, og en venstrekanal.

    Det er gjort eksperimenter med høyttaleroppsett og omfattende omkalfatring av elektronikken, beskrevet andre steder, sikkert i mikrofonoppsett ved opptak også. Men dette er og blir eksperimentelle greier, og fullstendig ved siden av alt av standard.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    o.t.?

    ^ Ikke helt. God gammeldags FM-stereo, MS-opptaksteknikk, datakomprimering av lydfiler, Ambisoncis mm bruker teknikker med mono og differansesignaler (MS > mid-side).

    Se f.eks. Stereophonic sound - Wikipedia, the free encyclopedia

    Det er ikke bare eksperimentelt men også praksis.

    Hvor vidt MS-tilnærmingen (mid-side > mono-differanse) «gjelder»/praktiseres for gravering vinyl vet jeg ikke. Men det er svært gode grunner til å evt bruke en MS-tilnærming, da maksimal amplituden i vertikalplanet (differanse) på ei vinylplate er mye mindre enn i horisontalplanet (mid/mono) - dvs det kan være hensiktsmessig å ha ulik komprimering/nivåbegrensing/signalbehandling/styring på hhv. vertikal og horisontal modulasjon. Jf. også praksisen med å mikse bass i mono under ca 100-200 Hz på vinylplater. Om dette evt fullføres i EDIT: «skjærehodet» (dvs en spole for hhv horisontal og vertikal) eller evt bare brukes i forforsterker/konsoll til en kuttemaskin vet jeg lite om.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    PS. Påstanden om at et stereosignal består av et monosignal og et differansesignal er feil. Sånn er det ikke i graveringen av vinylen, og ei heller i avspillingskjeden. Stereo er to separate signaler, ett for høyre, og ett for venstre. Hele veien fra mastertape til høyttalerne hjemme hos den enkelte, så er det en høyrekanal, og en venstrekanal.

    Det er gjort eksperimenter med høyttaleroppsett og omfattende omkalfatring av elektronikken, beskrevet andre steder, sikkert i mikrofonoppsett ved opptak også. Men dette er og blir eksperimentelle greier, og fullstendig ved siden av alt av standard.
    Tror fortsatt at Nils i det opprinnelige innlegget mente mono-spor på justerings-LPer, der L/R er i motfas for azimut-kalibrering. Men så kom han med et innlegg om senter/sidesignaler, så hvem vet?

    Virker som om han er forvirret når det gjelder hvorfor nålen beveger seg vertikalt i sporet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej kj.
    du er inde på det rigtige.

    hej zomby woof. det bliver værre endnu.
    pladens midter- sidesignal konstruktion er faktisk så gennemført, at du med stereoapparater med høje kvalitetsmæssige analytiske egenskaber faktisk kan høre, hvilken højtaler der spiller det horisontale og hvilken der spiller det vertikale signal. det vil dog være lettest at konstatere, når justeringen kun næsten er i mål. for når det hele står som det skal er illutionen total.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej vredensgnag.
    nej, jeg har hele tiden talt om stereoplader. jeg havde dog et indlæg om hvordan man chekker crosstalk med et multimeter.
    mvh nils
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, jeg er heller ikke helt med her. Om man endrer zenith The VinylZone: Cartridge Alignment er der der jo ikke noen større vits i å bruke en protraktor. Vitsen med protraktoren er å få nålefanen justert inn så den forsvinner sammen med linjen i protraktoren.
    Antiskating er veldig omdiskutert, og noen bruker det ikke i det hele tatt. Jeg kan ikke høre forskjell på antiskating men en testskive som Feickert sin 7" plate vil vise i hvilken kanal forvrenging begynner når man bruker sporingstesten. Med noen systemer får man ikke den store forskjell i resultat på forvrengingen når man justerer antiskating, den vil kanskje fortsatt begynne i samme kanal som før selvom man justerer antiskating. Dette henger vel sammen med andre parametre, azimuth kanskje, men der er virkelig snakk om meget små justeringer og det kan kanskje drive noen til vanvid.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    o.t.?

    ^ Ikke helt. God gammeldags FM-stereo, MS-opptaksteknikk, datakomprimering av lydfiler, Ambisoncis mm bruker teknikker med mono og differansesignaler (MS > mid-side).

    Se f.eks. Stereophonic sound - Wikipedia, the free encyclopedia

    Det er ikke bare eksperimentelt men også praksis.

    Hvor vidt MS-tilnærmingen (mid-side > mono-differanse) «gjelder»/praktiseres for gravering vinyl vet jeg ikke. Men det er svært gode grunner til å evt bruke en MS-tilnærming, da maksimal amplituden i vertikalplanet (differanse) på ei vinylplate er mye mindre enn i horisontalplanet (mid/mono) - dvs det kan være hensiktsmessig å ha ulik komprimering/nivåbegrensing/signalbehandling/styring på hhv. vertikal og horisontal modulasjon. Jf. også praksisen med å mikse bass i mono under ca 100-200 Hz på vinylplater. Om dette evt fullføres i EDIT: «skjærehodet» (dvs en spole for hhv horisontal og vertikal) eller evt bare brukes i forforsterker/konsoll til en kuttemaskin vet jeg lite om.

    mvh
    KJ
    Jeg har hele tiden snakket om vinyl. FM kjenner jeg ikke til, har faktisk aldri hatt en egen radio. Digitalfiler har jeg ikke filla peiling på. Skulle kanskje holdt litt igjen på ting som ikke har med vinyl å gjøre.....

    :confused:

    Og visst er vi OT. Kleine Freiheit spurte om hørbarheten av feil i HTA på grunn av en arm/pickupkombinasjon som ikke har tilstrekkelig justeringsmonn til å gi korrekt overheng.

    Himmelen alene vet hva vi ikke har diskutert.... Men 'topic' er vi ikke 'on' lenger.
     
    Sist redigert av en moderator:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    sc99_neumann_a2.jpg

    cutter-head-1.gif

    dubcutter_detail_right_xl.jpg

    pure-phase1.jpg


    Noen bilder som viser kutterhodet for vinylproduksjon. Her er det en høyre og en venstre kanal, ikke mono og differansesignal.

    Jeg kan sikkert google frem tilsvarende bilder av spoleorienteringen inne i assorterte pickuper om det er av interesse. Spoleorienteringen er den samme der.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    hej kj.
    du er inde på det rigtige.

    hej zomby woof. det bliver værre endnu.
    pladens midter- sidesignal konstruktion er faktisk så gennemført, at du med stereoapparater med høje kvalitetsmæssige analytiske egenskaber faktisk kan høre, hvilken højtaler der spiller det horisontale og hvilken der spiller det vertikale signal. det vil dog være lettest at konstatere, når justeringen kun næsten er i mål. for når det hele står som det skal er illutionen total.
    Det er ingen høyttaler som spiller et horisontalt signal, det er ingen høyttaler som spiller et vertikalt signal. Det er en høyttaler som spiller et signal som går mellom nede til venstre og oppe til høyre, og det er en høyttaler som spiller et signal som går mellom nede til høyre og oppe til venstre.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.227
    Antall liker
    30.385
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Asimuth, asimut (må vel være godt nok på norsk også):

    Pickupen sett rett forfra. Pickupen danner fra denne siden en v. Denne har to sider, hver av dem på 45 grader i forhold til platas overflate, og 90 grader på hverandre. Det samme gjelder spolene inne i pickupen. Det samme gjelder også spolene som driver skjærehodet under gravering av lakk/kobber. Spolene her er orientert 45 på lakken, og 90 grader på hverandre. Hver av spolene på skjærehodet er koblet til sin kanal, og det samme skjer på avspillingssiden. Disse vinklene ligger som sagt 90 grader på hverandre, og er det avvik her, så er det utenfor vår rekkevidde som brukere. Det vi kan få gjort noe med er deres felles orientering i forhold til vinylen. Det som skjer er at man ved avvik får et smittesignal fra den ene kanalen til den andre.

    Vis vedlegget 248386
    Det må vel kanskje også legges til her; at om det skulle vise seg at PU ikke står i en vinkel på 90 grader til platen, når sett rett forfra
    betyr dette én av tre ting:

    1. Armen er en feilproduksjon, og skal returneres til fabrikant

    2. Armen har fått en alvorlig skade og skal til verksted

    3. Armen er montert feil (les: skjevt) på plintet, og må tas av for å monteres korrekt.

    Unipivots blir en annen sak, så justeres armen i balanse, men at f.eks. skjellet på min SME 312S har en unbracoskrue for å skulle kunne "justere" azimuth...
    Vel, jeg aner ikke hva den har der å gjøre, er ikke PU i 90 grader på den armen, er det noe seriøst galt, ref de tre punkter over.
    - og dette gjelder samtlig armer med lager, dvs IKKE unipivotarmer.

    / Morten
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.858
    Antall liker
    8.173
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Åh. Vi er langt utenfor topic forlengst. Problemet er at det gis råd som i beste fall er villedende, og at det er fare for at noen kommer til å følge dem.

    HTA, horizontal tracking angle, horisontal sporingsvinkel:

    Pickupen sett rett ovenfra. Pickupens cantilever/nålefane skal være (mest mulig) paralell med rillen i tangeringspunktet. For en radialarm er dette ikke mulig å få perfekt. Derfor er det gjenom tidene laget flere bud på beste kompromiss her. Felles for alle disse er at de benytter seg av en a) offsetvinkel, at nålfanen monteres i en vinkel i forhold til armrøret (eller en rett linje mellom pickupen og lagerpunktet i armbasen for diverse s- og andre bøyde armrør) og b) overheng, at pickupen plasseres såpass langt frem at man ved å føre armen helt inn til tallerkenens senter vil ende med pickupen på motsatt side av senterspindelen i forhold til armbasen. Altså beste kompromiss sett rett ovenfra. Hvor stor offsetvinkel og hvor stort overheng bestemmes av armens lengde og hvilken av de (mange) teoriene man velger å bruke.

    Vis vedlegget 248381

    VTA, vertical tracking angle, vertikal sporingsvinkel:

    Pickupen sett fra siden. Dette er vinkelen mellom platas overflate og en linje gjennom nålas kontaktpunkt med plata og nålfanens oppheng i bakkant. Her er idealet at vinkelen er likest mulig den vinkelen skjærehodet i sin tid hadde da lakken (eventuelt kobberet for DMM) opprinnelig ble gravert. Her snakker vi altså om bevegelsesretningen til skjærehodet.

    SRA, stylus rake angle, hjelp gjerne med norsk oversettelse:

    Denne kan vi som brukere ikke justere uavhengig av VTA (over). Her er selve nålslipningens kontakt med rillene temaet. Lakken (eller kobberet) blir gravert med et lite avvik fra 90 grader, fordi man vil at det materialet som skjæres ut av materialet skal løftes opp og bort. Typisk er denne vinkelen omtrent 92 grader sett fra baksiden av skjærehodet. Altså den siden som plata kommer fra. Tenk snømåke. For at måka skal løfte snøen opp i stedet for å pakke den ned under seg må den ha en 'rake angle' over 90 grader (riktignok mye mer enn skjærehodet). Hvis det er avvik mellom skjærehodevinkelen og pickupens 'rake' vil pickupen fylle ut mer i fartsretningen enn nødvendig. Vanskelig å forklare. Dette går ut over sporingen med redusert båndbredde og økt forvrengning som resultat.

    Vis vedlegget 248382

    Asimuth, asimut (må vel være godt nok på norsk også):

    Pickupen sett rett forfra. Pickupen danner fra denne siden en v. Denne har to sider, hver av dem på 45 grader i forhold til platas overflate, og 90 grader på hverandre. Det samme gjelder spolene inne i pickupen. Det samme gjelder også spolene som driver skjærehodet under gravering av lakk/kobber. Spolene her er orientert 45 på lakken, og 90 grader på hverandre. Hver av spolene på skjærehodet er koblet til sin kanal, og det samme skjer på avspillingssiden. Disse vinklene ligger som sagt 90 grader på hverandre, og er det avvik her, så er det utenfor vår rekkevidde som brukere. Det vi kan få gjort noe med er deres felles orientering i forhold til vinylen. Det som skjer er at man ved avvik får et smittesignal fra den ene kanalen til den andre.

    Vis vedlegget 248386
    Det er altså offsetvinkelen som kan justerast, ikkje ved å rigle på nålefana, men ved å vri pickupen litt i skruehola. Det ideelle ville vel vere å tenkje at nålefana skal ligge som ein parallell til rilla. Men det går ikkje over heile platesida, utan ein tangentialarm. Då vert det igjen upresist, fordi det oppstår skating-krefter som må kompenserast. Skating varierar som oftast med stifttrykk og ein del andre parametrar, så det vert meir eller mindre circa, alt saman. Så igjen er det å lytte seg fram til kva som fungerer best, eventuelt justere med ei testplate kva som gjev best resultat.
    Må kanskje over på tangentialram for å få sjelefred. Men eg opplever luftlagra armar som noko bassveike, samanlikna med dei beste radialarmane...
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej zomby woof.
    da man i sin tid opfandt stereopladen var det vigtigt, at alle de monoplader som lå ude hos folk ikke blev ubrugelige. derfor ligger monosignalet hvor det hele tiden har ligget, og det nye sidesignal blev tilført i det vertikale plan. det betyder du kan spille dine monoplader med din stereopick-up.
    også indenfor den digitale verden bruger man mono-sidesignal opdeling. al den lyd der ligger midt i lydbilledet (det meste) er ens for begge signaler. derfor sparer man mange bits ved m-s opdeling og i så tilfælde kalder man det "joint stereo". du får på den måde udnyttet de 128 mbit/s bedre, end hvis hver kanal skulle bitkomprimeres hver for sig.
    mvh nils
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Litt mer vrient å finne bilder som viser spoleorienteringen på pickuper, viser det seg.

    Uansett. Her er en Sumiko Blackbird:
    1291474675_blackbird_01.jpg


    Her er en Van den Hul Condor:
    vdH_Condor.jpg


    Spolene orientert 45 og 135 grader. En til hver side.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej niels.
    jeg forstår at du justerer din nålefane til at gå paralelt med stregen på en protraktor. og du tror ikke man skal tviste puén, for når den passer med protraktoren passer det bare?
    nu kender jeg ikke din pu. men hvis det er den bløde slags (højkompliant), så vil den flytte på sig når den går i rillen og så er du jo nødt til at tviste den, hvis du vil holde fast i protraktorens mål.
    husk på protraktoren er bare vejledende. du kan ikke se dig til rette resultat. du må lytte dig frem.
    hvis man er langt fra mål vil selv store tolerenser hist og her ikke kunne høres, men jo tættere på mål man kommer des større bliver selv de mindste "ubetydeligheder".
    mvh nils
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej audiophile-arve.
    jeg er enig med dig. en god radialarm,tak.
    problemet med tangentialarme især de let flytbare luftpudearme, er at armen får kompenseret for nålefanens bevægelser, men uanset hvor let flytbar en arm er, er det en belastning for nålefanen at skulle slæbe rundt på en arm. det høres som manglende dynamik i det nedre område. samtidig er der bare puén til at standse luftpudearmen når den har sat i bevægelse, og det giver for mye smel i toppen (men smel med forvringning).
    alt i alt har tangentialarme et mere ubeskåret billed men en dårligere lyd, det er i hvertfald min mening.
    mvh nils
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er helt rett at de gamle monoskivene måtte kunne spilles på de nye stereospillerne. Sånn er det løst:

    Uten navn.png


    Nå er jeg ikke sikker på om dette tilsvarer en pickup sett forfra eller bakfra, eller om pluss og minus er fasevendt. Men poenget illustreres like godt uansett. Kanalene er likt orientert horisontalt, men motsatt orientert vertikalt.

    I et stereosignal, for vglrrehcmptende gang, er hver av kanalene orientert 45 grader på horisontalplanet, til hver sin side. Men legg merke til at de samtidig er orientert slik at opp er pluss på den ene kanalen, ned er pluss på den andre.

    Hva betyr dette? Jo. En monoplate har sideveis modulasjon (altså i horisontalplanet). Nå er jeg langt fra noen matematiker, men det blir sånn: Når nåla beveger seg mot høyre vil det gi en fallende spenning i begge kanalene, og motsatt.

    Opp og ned-komponenten er borte. men en bevegelse i et plan 45 grader på spolens orientering vil fortsatt kunne generere denne spenningen. Så summerer man kanalene til mono, eller lar hver av kanalene gjøre greia si på vanlig måte, og vips har man et monosignal fra en eller to høyttalere.

    Motsatt, når man spiller et spor som gir nåla bevegelse opp og ned, vil kanalene gi motsatt spenning for en gitt bevegelse. Summeres disse, så ender man med null.

    Det er fortsatt to kanaler, eller dual mono som NLE kaller det.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fin den linken. Legg merke til mikrofonoppsettet med en omni og en tverrstilt dipol. Rent ut et speilbilde av høyttaleroppsettet jeg beskrev i tråden 'stereo' (bare at Gradient revolution er dipol/kardioid i stedet for omni). ;)

    Og dette, som jeg har plaget meg med å tegne og forklare.....
    In the Westrex system, each channel drives the cutting head at a 45-degree angle to the vertical. During playback, the combined signal is sensed by a left-channel coil mounted diagonally opposite the inner side of the groove and a right-channel coil mounted diagonally opposite the outer side of the groove.[66] The Westrex system provided for the polarity of one channel to be inverted: this way large groove displacement would occur in the horizontal plane and not in the vertical one. The latter would require large up-and-down excursions and would encourage cartridge skipping during loud passages.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.318
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt o.t.?
    Poenget som kanskje glapp er at MS og LR bare er to forskjellige vinkler [pun intended] å se på den samme vinylrilla > MS : 90 grader eller LR : 45 grader > M=L+R og S=L-R (eller var det R-L?). Heldigvis er L & R vanligvis korrelert og S er vanligvis liten. Men ekstrem LR panning (ping-pong-stereo), stereo flanger og phaser effekter kan være vanskelig å få ned i rilla uten problemer i avspillerkjeden.

    mvh
    KJ
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej kleine freiheit.
    prøv at læse min tråd med overskriften "stereo" her i vinylforum.
    mvh nils
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Diskusjonen dere i mellom interesserer meg egentlig ikke, bortsett fra underholdningsfaktoren :rolleyes:
    Det ser ut som om dere bruker eller forstår begreper etc. sånn smått litt forskjellig. Standard ekteskapsproblemer :)

    Så lenge jeg får anstendig lyd ut gjennom begge høyttalere på en gang er jeg egentlig fornøyd, og bryr meg ikke om hvorvidt nålen beveger seg vertikalt, horisontalt, i sirkel, firkant eller triangel eller en annen måte i the twilight zone.

    Tenkte bare at animasjonen kanskje kunne vise det tusen ord ikke nødvendigvis kan forklare uten krangel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn