Åh. Vi er langt utenfor topic forlengst. Problemet er at det gis råd som i beste fall er villedende, og at det er fare for at noen kommer til å følge dem.
HTA, horizontal tracking angle, horisontal sporingsvinkel:
Pickupen sett rett ovenfra. Pickupens cantilever/nålefane skal være (mest mulig) paralell med rillen i tangeringspunktet. For en radialarm er dette ikke mulig å få perfekt. Derfor er det gjenom tidene laget flere bud på beste kompromiss her. Felles for alle disse er at de benytter seg av en a) offsetvinkel, at nålfanen monteres i en vinkel i forhold til armrøret (eller en rett linje mellom pickupen og lagerpunktet i armbasen for diverse s- og andre bøyde armrør) og b) overheng, at pickupen plasseres såpass langt frem at man ved å føre armen helt inn til tallerkenens senter vil ende med pickupen på motsatt side av senterspindelen i forhold til armbasen. Altså beste kompromiss sett rett ovenfra. Hvor stor offsetvinkel og hvor stort overheng bestemmes av armens lengde og hvilken av de (mange) teoriene man velger å bruke.
Vis vedlegget 248381
VTA, vertical tracking angle, vertikal sporingsvinkel:
Pickupen sett fra siden. Dette er vinkelen mellom platas overflate og en linje gjennom nålas kontaktpunkt med plata og nålfanens oppheng i bakkant. Her er idealet at vinkelen er likest mulig den vinkelen skjærehodet i sin tid hadde da lakken (eventuelt kobberet for DMM) opprinnelig ble gravert. Her snakker vi altså om bevegelsesretningen til skjærehodet.
SRA, stylus rake angle, hjelp gjerne med norsk oversettelse:
Denne kan vi som brukere ikke justere uavhengig av VTA (over). Her er selve nålslipningens kontakt med rillene temaet. Lakken (eller kobberet) blir gravert med et lite avvik fra 90 grader, fordi man vil at det materialet som skjæres ut av materialet skal løftes opp og bort. Typisk er denne vinkelen omtrent 92 grader sett fra baksiden av skjærehodet. Altså den siden som plata kommer fra. Tenk snømåke. For at måka skal løfte snøen opp i stedet for å pakke den ned under seg må den ha en 'rake angle' over 90 grader (riktignok mye mer enn skjærehodet). Hvis det er avvik mellom skjærehodevinkelen og pickupens 'rake' vil pickupen fylle ut mer i fartsretningen enn nødvendig. Vanskelig å forklare. Dette går ut over sporingen med redusert båndbredde og økt forvrengning som resultat.
Vis vedlegget 248382
Asimuth, asimut (må vel være godt nok på norsk også):
Pickupen sett rett forfra. Pickupen danner fra denne siden en v. Denne har to sider, hver av dem på 45 grader i forhold til platas overflate, og 90 grader på hverandre. Det samme gjelder spolene inne i pickupen. Det samme gjelder også spolene som driver skjærehodet under gravering av lakk/kobber. Spolene her er orientert 45 på lakken, og 90 grader på hverandre. Hver av spolene på skjærehodet er koblet til sin kanal, og det samme skjer på avspillingssiden. Disse vinklene ligger som sagt 90 grader på hverandre, og er det avvik her, så er det utenfor vår rekkevidde som brukere. Det vi kan få gjort noe med er deres felles orientering i forhold til vinylen. Det som skjer er at man ved avvik får et smittesignal fra den ene kanalen til den andre.
Vis vedlegget 248386