Pickup-justering. Hvor viktig?

  • Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej kleine freiheit.
    tager jeg fejl. er dette ikke hobbysiden for hifiinteresserte? stedet hvor vinylfreaks skriver ind og udveksler erfaringer? er det hele nu bare tul?
    og jo, jeg forstår dig udmærket, jeg kan godt se komikken i det.
    ps. jeg ved ikke hvordan man sætter de små sjove gule ansigter der smiler, for ellers havde jeg selvfølgelig sat en her.
    mvh nils
    ps din tegnefilm fortæller intet om det vi diskuterer.
     
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Der ser du; dette er grunnen til at jeg ikke diskuterer med i denne diskusjonen. Jeg falt sikkert av en eller annen plass når det gjaldt vertikale/horisontale nålebevegelser.
    Jeg har rett og slett ikke nok peiling (les interesse), og takk og pris for det; jeg prøver så godt jeg kan å unngå nye nevroser som denne kunnskapen kunne medføre ;)
    Så lenge jeg kan montere en pickup med en topunkts-protractor, stille nåletrykket og evt antiskating er det godt nok for meg.

    Smileys på fanen rett over feltet man skriver i. Bare trykk på smileysymbolet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsåvidt mitt poeng og hensikt hele veien. Jeg har ingen problemer med å se at rillebevegelse i to plan kan dekomponeres til mono og differansesignal, like godt som til høyre og venstre kanal. Men det er altså ikke sånn det er gjort, verken i produksjon eller avspilling.

    Mastertapen har to kanaler, som går til hver sin forsterkerkanal, og deretter til hver sin spole i kutterhodet. Den ferdige rillen har to flater, en svarende til hver av spolene i pickupen, til hver sin forsterker, og siden hver sin høyttaler.

    Dette er den naturlige måten å betrakte stereovinyl på.

    Alt annet er bare egnet til å gjøre det hele mystisk, uoversiktlig og skremmende. Det er egnet til å skremme helt vanlige entusiaster fra å stille inn platespilleren sin selv. Det er egnet til å skape mystiske og mytiske allvitere, og deres følgere.

    Platespiller er i prinsippet meget elegant ingeniørarbeid. Så enkelt som mulig, men ikke enklere.

    Men for all del. Hvis noen vil ganne fram en HTA som avviker fra det kompetente ingeniører har regnet seg fram til, værsågod!
     
    Sist redigert av en moderator:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej forum.
    jeg er ked af det hvis jeg bringer forvirring. formålet var faktisk det modsatte men som kleine freiheit også er inde på bliver diskussionen tit formålet i sig selv.
    når jeg ser på forskellige hifisider, til hjælp med at indstille pladespilleren, syntes jeg altid det drejer sig om hvordan det bør være (også fremer). jeg ville bare hjælpe til med at få folk til selv at komme derhen, hvor det er som det bør være.
    mvh nils
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Kjøpte meg akkurat en stifttrykkmåler og fant ut at jeg hadde veeeldig feil trykk (for tung). Lyden ble etter justering mye bedre.

    To spørsmål:

    1. Kan stiften bli ødelagt med for mye trykk?
    2. Sliter litt med begrepsfeste akkurat hva som er blitt bedre. Kan noen si noen setninger om hva som skjer med lyden om stifttrykket er for stort?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kommer vel an på hvor mange kilo du kjørte med fra før.
    En pickup er ganske delikat, men også ganske tøff, den klarer litt juling sånn ved normal bruk. Litt merkelig du ikke har oppdaget dette før, ved to eller tre gram for mye vil pickuppen jo være veldig nær vinylen, huset kan skarpe mot platen om opphenget er veldig mykt.
    Jeg vil hellere ha litt for mye trykk enn for lite, derfor har jeg justert inn så jeg er nær toppen av det fabrikanten anbefaler.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Helt ny platespiller og nye høyttalere som jeg har spilt inn, så jeg har jo tenkt at det ville bli bedre og litt bedre ble det jo. Men en veldig forskjell da jeg fikk justert ned trykket. :)

    Er nok lettere å høre når du er vant til god lyd og plutselig opplever forringing. Noen sier at med for stort trykk hører man forvrengning, men jeg opplevde vel mer at musikken plutselig fikk mer fylde og autoritet (av mangel på andre ord) etter at jeg justerte.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Helt ny platespiller og nye høyttalere som jeg har spilt inn, så jeg har jo tenkt at det ville bli bedre og litt bedre ble det jo. Men en veldig forskjell da jeg fikk justert ned trykket. :)

    Er nok lettere å høre når du er vant til god lyd og plutselig opplever forringing. Noen sier at med for stort trykk hører man forvrengning, men jeg opplevde vel mer at musikken plutselig fikk mer fylde og autoritet (av mangel på andre ord) etter at jeg justerte.
    Her er det jo egentlig bare å prøve seg frem. Svært lite trykk gir lett skurring og problemer med anti-scaten. Litt for lite trykk kan let gi en for skarp tone. Øker man da trykket, blir lyden gjerne fyldigere og mørkere.

    For øvrig synes jeg denne tråden har vært opplysende.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.263
    Antall liker
    62.182
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte meg akkurat en stifttrykkmåler og fant ut at jeg hadde veeeldig feil trykk (for tung). Lyden ble etter justering mye bedre.

    To spørsmål:

    1. Kan stiften bli ødelagt med for mye trykk?
    2. Sliter litt med begrepsfeste akkurat hva som er blitt bedre. Kan noen si noen setninger om hva som skjer med lyden om stifttrykket er for stort?
    To svar:

    1) JA! (Også platene!)

    2)Hvis stifttrykket er for høyt (tungt) får du mindre oppløsning, for dårlig/lite diskant og kanalseparasjon gjengis feil.
    Dynamikken i opptaket vil forandres. Nesten alltid vil den reproduseres dårligere.

    Lavt stifttrykk (lett) fører stil sporingsproblemer, visling, ugreie sibilanter sssss`er og sccchhh`er, skarp diskant.
    Dårlig bass, savn av fasthet og fysisk fornemmelse. Sliter platene og nåla det også.

    I hvilken grad dette kommer til, eller savnes er avhengig av pick-up og slipning.

    Man kan ikke vente de samme sporingsegenskaper av en billig pick-up som av som en mer kostbar sak.
    Det er bl.a. derfor det faktisk er prisforskjell!

    mvh
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Takker, takker!

    Interessant, satt med følelsen at jeg fikk tydeligere bass...

    Finnes det en måte å sjekke om stiften er ødelagt? Kjøpte meg en Onzow, som ble anbefalt her, men usikker hva jeg evt må se etter med forstørrelsesglasset som følger med denne. Blir samtidig litt usikker på antiskating-innstillingen når stifttrykket var så feil. Hva skjer hvis jeg skrur på antiskatingen? Kan jeg høre meg fram til riktig innstilling?

    Rimelig grønn på dette selv om jeg har snurret plater i over 30 år. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.021
    Antall liker
    1.356
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Normalt stilles antiskating inn på samme verdi som nåletrykket. Antiskating motvirker armens tendens til å trekke inn mot midten, den skal altså holde stiften rett i rillen.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har ved et par anledninger tatt stiften - eller hele pu'en med til nærmeste forhandler for å få sjekket tilstanden. Sist hos Stereofil i Oslo. Utmerket service. :)
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Normalt stilles antiskating inn på samme verdi som nåletrykket. Antiskating motvirker armens tendens til å trekke inn mot midten, den skal altså holde stiften rett i rillen.
    Ja, gjorde vel det da jeg hadde Rega, men på MT10 står det ikke noen tall så jeg har ingenting å forholde meg til.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.393
    Antall liker
    960
    Sted
    Oslo
    Jeg har ved et par anledninger tatt stiften - eller hele pu'en med til nærmeste forhandler for å få sjekket tilstanden. Sist hos Stereofil i Oslo. Utmerket service. :)
    Skal høre med dem. Har avtalt en lyttetest der i morgen faktisk :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Goggen8.
    Om puén ligefrem kan blive ødelagt af for meget vægt (sporingskraft), er nok i overkanten.
    Puén er konstrueret til at få den rette vinkel i rillen, indenfor en hvis tolerance ( f.eks. 1.5g-1.8g), så sporingskraft bliver altid opgivet af producenten, og bør følges.

    Med for mye sporingskraft bliver dynamikken aftagende og bassen for blød (overhomogen).
    Anslag på bassen forsvinder og det lyder nærmest som den bliver strøget igang ligesom cello/violin.
    Præcissionen i bassen forsvinder da basresonansen fra resonanskassen (kontrabas) svulmer op, dog uden at give et egentlig tryk på brystkassen din.

    Samtidig får du et fald i diskantområdet, hvilket fejlagtigt godt kan opfattes positivt, hvis anlæget dit er for anmasende i toppen, men en masse mængde smådynamik vil også forsvinde så toppen får et præg af overhomogenitet.

    mvh nils
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.699
    Antall liker
    17.819
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Normalt stilles antiskating inn på samme verdi som nåletrykket. Antiskating motvirker armens tendens til å trekke inn mot midten, den skal altså holde stiften rett i rillen.
    Ja, gjorde vel det da jeg hadde Rega, men på MT10 står det ikke noen tall så jeg har ingenting å forholde meg til.
    De angitte skalaer som finnes på tonearmen (for både stifttrykk og anti-skating) er som regel unøyaktige og upresise, så innstilling etter disse bør man kun ha som et utgangspunkt. En presis stifttrykksmåler er en dyd av nødvendighet. Når det gjelder anti-skating, så er det hørbart om denne er på ville veier. Den beste måten å justere denne på er å ha en plate (finnes å kjøpe / mulig å lage selv) uten riller. Når platen roterer, så skal tonearmen hverken bevege seg utover eller innover. Da er anti-skating justert perfekt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    1
    ^ Antiskating med og uten riller er ikke like, dessuten varierer den med radius fra platesenter, modulasjon og frekvens, foruten kvaliteten på vinylen.

    Den beste måten å sette antiskatingen på er med ei testplate med økende modulasjon, gjerne tre spor - innerst, på midten og ytterst på plata. Når begge kanaler begynner å feilspore likt er antiskatingen så riktig som den kan bli. Men perfekt blir det aldri.

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.699
    Antall liker
    17.819
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Da har jeg i såfall tydeligvis blitt tillært vranglære:).

    Men at anti-skating med- eller uten riller ikke er den samme forstår jeg ikke helt. Det er jo litt ulike prinsipper for justering (lodd, magnet osv) - og jeg ville tro at "dra-effekten" ville være den samme, helt uberoende av dette?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.263
    Antall liker
    62.182
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej PTB.
    Kræfterne som trækker puén ind over pladen, virker mere effektivt når nålen er i rillen.
    Skatingeffekten er aftagende hen over en pladeside.
    Det resulterer i at den antiscatingskraft du har påført tonearmen, virker kraftigst i udløbsrillen, da scatingeffekten her er mindst.

    Det bedste sted at justere antiscate er i udløbsrillen, eller rettere sagt ved siden af udløbsrillen.:
    Placer nålen på det glatte stykke vinyl efter sidste nummer på siden.
    Her skal nålen bevæge sig i samme fart som udløbsrillen.
    Hvis/når nålen faller i rillen så tag den op og stil den atter på det glatte stykke, og den skal fortsætte sin vej ind mod midten i samme tempå som udløbsrillen.

    Derefter sætter du noget klassisk musik på.
    Forvringer strygerne i højre kanal, er der for lidt antiscate.
    Forvringer violiner i venstre kanal, er der for meget antiscate.

    mvh nils
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.699
    Antall liker
    17.819
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk for info. Skal kontrollsjekke med denne prosedyre i kveld:)

    Testen (med klassisk musikk) er det umiddelbart værre med, da det i dagens vinylsamling ikke akkurat er så mye av det;)
    Men - på Fretex så bugner det jo som regel av klassisk vinyl for kr. 10,-/stk.:)

    Edit
    Tilleggsspørsmål:
    Hva er teorien bak at den "beste" justeringsmetoden er når stiften følger (ved siden av) utløpsrillen?
    I min "bok (av vranglære)" :) ville en justering på et parti uten riller midt på en plateside der stiften/armen ikke beveger seg ut eller inn virke mer logisk.

    At kreftene som virker inn er sterkere i en rille, enn utenfor, må forklares dypere før jeg klarer å henge med;)
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    1
    Ang Scating vs antiscating - jeg gjør et lite forsøk på en opp summering, med forbehold om at jeg har forstått noe av dette ...

    Scatingen skyldes i all hovedsak 1) offsett og overheng i PU/ARM geometrien og 2) friksjonen mellom PU og platerille. Utemmet innebærer skatingkraften at det blir et større trykk mot den indre rilleveggen enn mot den ytre. Det betyr igjen at det er større sjanse for feilsporing mot den ytre veggen enn den indre veggen.

    Det følger at scatingkraften (for en gitt tonearm) varierer med:
    1) slipingen av PU-nåla - skarpe nåler har ofte høyere friksjon enn runde på grunn av større anleggsflate mot rilleveggen (?) (slitte diamanter kan kanskje også ha en annen friksjon enn ditto nye?),
    2) den relative hastigheten mellom nål og rille, størst hastighet ytterst og minst hastighet innerst på plata (50 cm/s vs 15 cm/s ved 33 1/3), på den andre siden så blir modulasjonen i platerilla skarpere innover på plata ettersom det blir mindre «vinyl» å fordele bølgelengdene på (1k hz @ 50 cm/s vs 1k Hz @ 15 cm/s).
    3) frekvens og modulasjon (amplitude) - høyere modulasjon i rilla (rent mekanisk) og høyere frekvens gir høyere friksjon
    4) kvaliteten på vinylen, «slippmiddel», smuss og urenheter, foruten evt ulikheter i overflatekvalitet mellom ulike vinylblandinger, gir ulik variasjoner i friksjonen mellom nål og rille.

    Det følger også at det å sette antiscating på et slett underlag uten rillevegger ikke nødvendig vis blir riktig - friksjonen av nålespissen som skraper i ei slett overflate er nødvendigvis ikke lik friksjonen av den samme nåla som glir på to rillevegger (og hvor nålespissen ikke skal skrape i bunden av rilla!). Som nevnt er den beste måten å bruke ei testplate med noen spor med jevnt økende modulasjon. Sett antiscatingen (og stifttrykk) slik at feilsporing opptrer samtidig i begge kanaler og på et høyest mulig modulasjonsnivå, og sjekk at det ikke er stor forskjell i sporingen over platesiden. HiFi News si testplate har noen spor som kan brukes og ei god forklaring på framgangsmåten : HFN 002 Review - HiFi News Test Record - Vinyl Engine

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du har skjønt det, KJ. Stort vanskeligere (eller enklere) er det ikke.
     

    Audiomann

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2009
    Innlegg
    23
    Antall liker
    28
    De som er interessert i tonearmsgeometri og justering av pick up kan ta en titt på Koichiro Akimotos arm som er omtalt av Michael Fremer i augustnummeret av Stereophile.
    Med VIV Laboratory Rigid Float Tonearm settes de fleste oppfatninger om tonearmsgeometri på prøve.

    Link pdf

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=...vM3iXCfiHm2aS8uY4OApvdA&bvm=bv.73231344,d.bGQ
    Denne er forresten å få tak i hos Vidar Audio Art - så han hadde denne sammen med en Nottingham Dais fra Endpoint
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.699
    Antall liker
    17.819
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ang Scating vs antiscating - jeg gjør et lite forsøk på en opp summering, med forbehold om at jeg har forstått noe av dette ...

    HiFi News si testplate har noen spor som kan brukes og ei god forklaring på framgangsmåten : HFN 002 Review - HiFi News Test Record - Vinyl Engine

    mvh
    KJ
    Takk for informativt innlegg. Det begynner å løsne litt nå;)

    Dvs - hva selve scating-effekten i seg selv forårsaker, og hva målet er med korrigering i form av anti-scating har jeg hele tiden vært klar over. Det var dette med ulik kraft i rille vs utenfor rille som sitter litt langt inne.

    Den testplata det linkes til - er det noe som kan kjøpes gjennom lokal pusher noe sted, eller er det nettbestilling som gjelder?
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    vil bare takke for alle gode innlegg i denne tråden, som passiv leser av den så har jeg nytte av den :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej ptb.
    Du spurgte om en forklaring.:

    Det går ikke an og finde den "rette" antiscating med en glat plade.
    Men da det er bedre med for lidt antiscate end med for meget, giver det den mest nensomme justering, at justere på det glatte udløbsstykke, inderst på pladen.
    Husk så at tjekke efter med noget musik.
    For mye antiscate: violiner forvringer i venstre kanal.
    For lidt antiscate : strygere forvringer i højre kanal.

    Grunden til at det er bedre med for lidt end for meget antiscating:
    Antiscating fikserer armen.
    Når armen er fikseret -arbejder nålefanen ikke frit
    Når nålefanen ikke arbejder frit-nedsætter du puéns evne til at gengive dynamisk.

    Resten syntes jeg KJ. forklarer myget godt.

    ps. den fysiske lov som omhandler skatingkraften hedder (i danmark) loven om peripetalkraften.

    mvh nils
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.263
    Antall liker
    62.182
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    VIV armen er helt rett, uten form av s, j, eller annen knekk.
    Anti-skating blir da ikke noe tema.(se illustrasjon i "Stereophile"-artikkelen i link innlegg #141)
    Selv om sporingsfeilen blir noe større er dette ikke vesentlig for hvor bra lydgjengivelsen er fra pick upen.
    Seriøse tester bekrefter dette. Armen fungerer meget bra!
    (Jeg har ikke prøvd den selv, men anerkjente kilder på internett bekrefter dette)

    Hvis dette stemmer, er det ikke noe stort poeng å vri huset ørlite hit eller dit bort fra protraktorkompromisset.
    Jeg vet jo at nesten alle, inkludert meg sjøl må forholde seg til en mer konvensjonelt designet arm, men er det likevel ingen som gidder lese/kommentere dette?

    Er det noen som har personlige erfaringer med bytte fra 9" til 10,5" eller 12 tommer arm og kan si noe om forskjell i lydkvalitet / mindre sporingsfeil?

    Koichiro Akiomoto does not contradict this, he just uses a different main approach. His argument is that the tracking angle error is not the main reason for disturbances in the scanning of the groove, but the always available disturbances between skating and antiskating. Two forces cancel out exactly on a record side but only not in precisely predictable moments, with more pull in one direction or the other.With a straight arm, there is no skating force, and Akimoto thought and created the Rigid Float concept. Using a very simple rectangular device, the arm is adjusted on the zero-point, about two-thirds of the to be played grooves – hence the tracking angle error for the inner groove toward the outer groove being about the same. This adjustment is certainly easier than with the standard tonearm patterns with two zero-points, crank and overhead. Not even talking about the factor of uncertainty regarding needle inconsistency, which may also be adjusted easier with the Rigid Float.
    (LP Magazine)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.699
    Antall liker
    17.819
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hej ptb.
    Du spurgte om en forklaring.:
    Takker.

    Sjekket hvordan armen oppførte seg i utløpssporet (parallelt med utløpsrillen) i går, og armen beveget seg da litt raskere innover enn rillen.

    Da jeg, i sin tid, fant ut at skala-angivelsen for anti-skating på tonearmen ikke var presis nok til å benyttes, så justerte jeg den "på øret". Jeg har da tydeligvis (etter din metode) ikke vært helt på jordet:)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Bluesbreaker.

    Jeg har haft mange forskellige både 9- og 12-arme.
    Teoretisk set burde 12-arme give mindre forvringning pg.a en mindre krum afspillet bue.
    Men 12-arme introducere nye "problemer" som større masse og inerti.

    Med en optimalt justeret 9-arm, kan en hel lp-side afspilles uden væsentlig hørbar ændring af billedsætningen, og uden de "problemer" (begrænsninger) tangential-arme har, såsom manglende dynamik i det nedre område, som skyldes at tangent-armen ikke er fast forankret, flytter på sig hele tiden og går dermed ind og kompenserer for nålefanens bevægelser.

    Som jeg ser det er eneste grund til at vælge 12-arme, meget stive puér. (de findes vist ikke rigtigt mere).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    4.664
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Den testplata det linkes til - er det noe som kan kjøpes gjennom lokal pusher noe sted, eller er det nettbestilling som gjelder?
    Jeg vet ikke om HFN si testplate forhandles i Norge. Jeg kjøpte mi fra :British Audio Products Online - High end Audio Accessories, Hardware, Turntables and spares

    BigDipper i Møllergata/Oslo har ei fra Analog productions som kan duge: http://www.bigdipper.no/hifi/Plates...for-oppsett-av-platespiller-AAPT1-p0000018938

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ps.Bluesbraeker.

    I stedet for at gå højt op i hvad en skribent her og der mener om pu-justering, så gør dine egne erfaringer.
    Men hvis ikke du kan høre lydforskel fra en drejet pu, er det nok ligegyldigt for dig.

    mvh nils:)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.263
    Antall liker
    62.182
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ps.Bluesbraeker.

    I stedet for at gå højt op i hvad en skribent her og der mener om pu-justering, så gør dine egne erfaringer.
    Men hvis ikke du kan høre lydforskel fra en drejet pu, er det nok ligegyldigt for dig.

    mvh nils:)
    Poenget mitt med å vise Akimotos tonearm er at det finnes alternative måter å løse problem rundt armgeometri.
    Det er slettes ikke snakk om hva en skribent "her og der" mener.
    At jeg dessuten linker til Michael Fremers artikkel i "Stereophile" burde vekke interesse for oppegående vinylfolk.
    Fremer er vel å regne som en større autoritet på området enn nils valla?
    Om det er ignoranse eller arroganse som her kommer til uttrykk vet jeg ikke.

    Denne tråden omfatter mange sider av subjektet pick-up justering, og jeg mener mitt innlegg vedr. VIV armen er høyst relevant.

    Det er altså slik at det finnes flere meninger om hvordan man får en pick-up til å spille best.
    At uerfarne lesere blir forledet til å tro at nils valla forvalter den hellige gral er ikke bare bra.

    En kommentar til den smått nesevise bemerkningen over (-tross smilefjes).

    Jeg påstår at jeg hører bra og har en kompetent vinylrigg.
    Videre kan jeg nevne at jeg har spilt LP plater i snart 40 år, så jeg påberoper meg realkompetanse, noe som neppe blir vektlagt her.
    Det er mulig nils vil hjelpe og uttaler seg i beste mening, men en slik skråsikkerhet og nedlatende arroganse som kommer til uttrykk over kan vi klare oss uten her på HFS.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Bluesbreaker.

    Undskyld. Men det var ikke sådan ment. Jeg prøvede absolut ikke på at være næsevis.
    Jeg er godt klar over at dit indlæg ikke var et udtryk for din egen holdning, men for noget selvfølgelig relevant, Michael Fremer har skrevet.

    Det var ikke dig personligt jeg skrev om, men de folk som er ligeglade med den lyden man kan fintune sig til, eller bare ikke bryder sig om at justere pu. og de frustrationer det kan medføre. De mennesker bør nok bare stille ind efter en protractor og nyde musikken.

    Jeg kan selvfølgelig godt på dine indlæg forstå, at du hører til dem der bruger nogen tid på pu-justering, jeg fik bare formuleret det lidt forkert og det var derfor jeg til sidst tilførte det venlige ansigt (smiley).

    Generelt skal man ikke bare tage for gode vare, hvad en "fremmed" som jeg skriver. Man skal selvfølgelig forholde sig kritisk til det der bliver skrevet.
    Men hvis noget af det jeg skriver passer overens med andre menneskers egne erfaringer, bør andre mennesker bare tage det ud de kan bruge (det som stemmer med egne erfaringer) og lade resten ligge.

    med venlig hilsen nils
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.263
    Antall liker
    62.182
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hej Bluesbreaker.

    Undskyld. Men det var ikke sådan ment. Jeg prøvede absolut ikke på at være næsevis.
    Jeg er godt klar over at dit indlæg ikke var et udtryk for din egen holdning, men for noget selvfølgelig relevant, Michael Fremer har skrevet.

    Det var ikke dig personligt jeg skrev om, men de folk som er ligeglade med den lyden man kan fintune sig til, eller bare ikke bryder sig om at justere pu. og de frustrationer det kan medføre. De mennesker bør nok bare stille ind efter en protractor og nyde musikken.

    Jeg kan selvfølgelig godt på dine indlæg forstå, at du hører til dem der bruger nogen tid på pu-justering, jeg fik bare formuleret det lidt forkert og det var derfor jeg til sidst tilførte det venlige ansigt (smiley).

    Generelt skal man ikke bare tage for gode vare, hvad en "fremmed" som jeg skriver. Man skal selvfølgelig forholde sig kritisk til det der bliver skrevet.
    Men hvis noget af det jeg skriver passer overens med andre menneskers egne erfaringer, bør andre mennesker bare tage det ud de kan bruge (det som stemmer med egne erfaringer) og lade resten ligge.

    med venlig hilsen nils
    Unskyldning akseptert.
    Det er greit nils.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ps.Bluesbreaker.

    Jeg deler dit synspunkt.
    40år med vinyl kan giver en erfaret viden, andre ikke nødvendigvis bare kan læse sig til.
    mvh nils
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    480
    Torget vurderinger
    2

    VIV armen er helt rett, uten form av s, j, eller annen knekk.
    Anti-skating blir da ikke noe tema.(se illustrasjon i "Stereophile"-artikkelen i link innlegg #141)
    Selv om sporingsfeilen blir noe større er dette ikke vesentlig for hvor bra lydgjengivelsen er fra pick upen.
    Seriøse tester bekrefter dette. Armen fungerer meget bra!
    (Jeg har ikke prøvd den selv, men anerkjente kilder på internett bekrefter dette)

    Hvis dette stemmer, er det ikke noe stort poeng å vri huset ørlite hit eller dit bort fra protraktorkompromisset.
    Jeg vet jo at nesten alle, inkludert meg sjøl må forholde seg til en mer konvensjonelt designet arm, men er det likevel ingen som gidder lese/kommentere dette?

    Er det noen som har personlige erfaringer med bytte fra 9" til 10,5" eller 12 tommer arm og kan si noe om forskjell i lydkvalitet / mindre sporingsfeil?

    Koichiro Akiomoto does not contradict this, he just uses a different main approach. His argument is that the tracking angle error is not the main reason for disturbances in the scanning of the groove, but the always available disturbances between skating and antiskating. Two forces cancel out exactly on a record side but only not in precisely predictable moments, with more pull in one direction or the other.With a straight arm, there is no skating force, and Akimoto thought and created the Rigid Float concept. Using a very simple rectangular device, the arm is adjusted on the zero-point, about two-thirds of the to be played grooves – hence the tracking angle error for the inner groove toward the outer groove being about the same. This adjustment is certainly easier than with the standard tonearm patterns with two zero-points, crank and overhead. Not even talking about the factor of uncertainty regarding needle inconsistency, which may also be adjusted easier with the Rigid Float.
    (LP Magazine)
    Hmm,veit ikkje heilt om æ tør å tru at ikkje vinkelfeilen e viktig. Men stemme dette så e jo masse problemer løst og desto enklere å lage tonearmer.. Mulig æ gjør en test på dette etterhvert sjøl,har heimemekka arm,får lage nytt armrør litt kortere da det blir under og ikkje overheng;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn