så det var noen som bruker 6K5Hz som øvre shelving og....
Thomas Mayer bruker ulik IEC på 7,5 og 15ips
VinylSavor: RIAA, NAB & IEC Equalisation
btw: hva anses som høyt timetall for en studiomaskin, som har vært jevnt og profft ettersett?
mvh
Leif
Det Mayer gjør er alternativet, å ha en separat komponent som gir svitjsemulighetene - også andre som produserer slike nå som spolebånd er blitt en kilde i tillegg til vinyl.
Evnen til frekvensgjengivelse vil endre seg som funksjon av avspillingshastigheten - det er derfor det er svitsjemulighet for EQ-setting på min Technics, for å kompensere for dette. (Gir en boost på lav hastighet, og nærmest pass-through på høy. Spilleren klarer fint å spille inn 45kHz styresporet til et CD-4 signal i 15ips, som et mål på hvor bra disse er.)
Når det gjelder timetall på en studiomaskin, burde ikke det være et problem, om den er godt vedlikeholdt. Men tapehodene bør være nye eller uten slitasje, i det minste.
Slikt er valgfritt og opp til den enkelte, men jeg ville unngått veldig kompliserte maskiner med tidsstyring og masser av kretskort og prosessorer, såfremt man ikke får til en deal med en god tekniker, og har back-up enhet som kan kannibaliseres, eller kjøper en maskin som fortsatt støttes med reservedeler.
Når jeg kikker inn i min Technics syns jeg den er komplisert nok, og er forundret over at det virker som det gjør. En Beogram 4000 vinylavspiller, som er komplisert innvendig, er dill i sammenligning. Og når man ser prosessorkort-rekka på studiomaskiner i toppklassen, ser man vel egentlig på muligheter for at ting ikke gjør det de skal.
Studer A80 er en god korsvei mellom driftssikkerhet og akseptabel kompleksitet, etter manges erfaringer.