Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.860
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Kan jo være farlig. Skjønner at dette ikke er lov lenger.


    Jøss, var det vanlig? Er vel ikke sånn lenger nå.


    ^
    Faktisk så stjal ikke din onkel strøm. Denne koblingen var lovlig og lå inne i strømregningen som et fast beløp.
    Nå er det ikke lov. Ble litt mye gnistregn noen ganger. Men Onkel er iallefall frikjent. ;)
    Problemet oppsto npår du blingsa på hvor trafoen sto, og tok ned litt for mye guffe...

    B
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Cue Tom Russell: "Stealing Electricity"


    There's a Mexican dead on a power line
    He's deader than yesterdays communion wine
    He was trying to get something he couldn't afford for free
    A poor man stealing electricity

    His heart went d-da, d-da, d-da, d-da, d-da
    D-da, d-da, d-da, d-da, d-da
    D-da, d-da, d-da, d-da, d-da-da
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.408
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Snart slipper de og bruke blinklys også, slik alle Audi- & BMWeierer har gjort i mange år for å redusere forbruket og øke miljøet :)

    I følge en kollega som sykler noen mil til og fra jobb hver dag var det slik tidligere - at Audiførere var flinkest til å spare på blinklys og oppføre seg værst mot andre i trafikken - med BMW som god nr 2.

    Disse (altså Audi og BMW) blir forbigått med god margin på hans uhøytidelige statistikk i dag. Av Tesla.

    Skal ikke påstå at han har 100% rett, men han er utrolig forbannet på de mange Tesla-førerne her i Bergen.




    ps
    som Audi-fører er jeg ikke så godt likt av denne kollegaen :cool:
    Helt naturlig - du trenger en god slump penger og et stort ego for å kjøpe noe slikt !
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Trenger man et usedvanlig stort ego for kjøpe en av disse merkene?
    Det var nytt for meg. Jeg ville vel tenkt at man her var villig til å betale noe mer for opplevelsen, ikke helt uten sammenligning til haifi. Uten at jeg har sittet i en Tesla, så den opplevelsen vet jeg lite om, men den er jo igjen subjektiv. Det er vel som alt annet, rasstapper finner du i alle segmenter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.706
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BMW-sjåfører er generelt sett verst i trafikken, tett fulgt av Audi. Om Tesla klokker inn på neste undersøkelse skal bli interessant - men det kan jo være at det er en del typisk norsk småsinn som spiller inn mot de (tross alt) få Teslaene vi har på norske veier.

    Compucars i UK og tyske ADAC har begge funnet at BMW-eiere troner pent i toppen:
    BMW-eiere er verst i trafikken - tema - Dagbladet.no

    I Norge har Broom gjennomført en tilsvarende undersøkelse - hvilke bilister misliker du mest?
    BMW og Audi i toppen, pga aggressiv kjøring; med Toyota på 3. plass (!), pga altfor forsiktig kjøring.
    Disse merkene har de dårligste sjåførene�|� broom.no - alt om motor - biler, bruktbiler, biltester og bilmerker

    BMW, Audi og Mercedes er "rasstapp-magneter," for å si det slik. Gjort mange studier omkring baklandet for bilvalg, og bilene appellerer til bestemte holdninger.

    Godt illustrert av denne mannens månedslange studium. Hvem er det som sniker i tilkjøringsfeltet - dvs som ikke blinker inn ved påkjørsel, men som klemmer seg lengst mulig forbi resten av feltet?

    Sniking i forhold til markedsandel er helt i taket!

    Vitenskapen har talt: Snikerne kjører Audi | Bloggen til Tom Staavi

    Skjermbilde 2014-04-03 kl. 07.43.15.jpg

    På andre rasstappfaktorer som bevisste feilparkeringer, gi-faen-i-bot mentalitet og pressing av foranliggende bil/med lysbruk, skårer også BMW og Audieiere i egen klasse (men det er også grunnen til at de ligger i toppen av disse målingene.)

    "Hey! You looking at me?
    You!
    Looking!
    At!
    ME?"
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har langt ifra studert dette, da slike 'undersøkelser' for meg ofte fremstår som dårlig kamuflert misunnelse krydret med en dæsj jante. Jeg skal ikke si at andres opplevelser er feilaktige, men om det er så overveldende mange kjøttpucker i tyske premiumbiler (og nå da i Tesla), hvorfor sitter ikke jeg da automatisk med samme opplevelse? Kan ikke si jeg har sett noen som helst sammenheng på dette. Mulig jeg da bare har hatt griseflaks og sluppet unna disse krekene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.600
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke helt hvor jeg hører inn her. Jeg kjører både BMW, Audi og SAAB. Så jeg er vel både en sniker og en ikke-sniker antagelig...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.592
    Antall liker
    111.135
    Torget vurderinger
    23
    Teslatettheten er i ferd med å nå nye høyder - var en tur på Ekeberg (for uinnvidde - populært friluftsområde i Oslo) i går, på en parkeringsplass med ca. 100 biler sto det intet mindre enn fem - 5 stykker! 3 sorte (?) en grå og en hvit. Gjør seg absolutt best i hvit. Den hvite var åpenbart i familieeie, det satt tre kjekke små barn fastspent i det romslige baksetet!
    Ta deg en tur på Mosseveien i rushen om morran. For ett år siden var Leaf den vanligste bilen. De siste 6 månedene har det vært flest Teslaer.
    Pussig du sier det - jeg var en tur i Fredrikstad i går, og kjørte tilbake inn i Oslo ved 18-tida, via Mosseveien... fra Hjulet og inn til Bjørvika så jeg ihvertfall 4 stk. på vei utover... lett gjenkjennelige på de aparte LED lysene rundt hovedlykta. I tillegg flere av de små formlofflignende elbilene fra ?) Citroen og Mitsubishi (?). El brer om seg...
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Få ting det brukes mer penger på enn førers adferd i bil.

    Her er en morsom tysk studie. Er tiden det tar før bakenforliggende bil reagerer på somling i front koblet til status?

    Resultatet viser en klar kobling - monotonisk, som de sier i studien, altså uten avvik. PDF:

    http://www.socio.ethz.ch/research/d...ngbauer-Gans_Social_status_and_aggression.pdf
    Dette er på ingen måte sjarmerende lesning, spørsmålet er såklart om dette uten videre kan overføres til Norge. Er det gjort noe tilsvarende her til lands?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    1.925
    Skulle kanskje bare mangle at en må betale på ferja?
    At elbilistene slipper å betale går på direkte bekostning av rederiet som driver sambandet.

    Jeg har jo, som nevnt tidligere i tråden en elbil selv, men i mitt regnestykke står det ingenting om
    gratis fergeturer. Håper derimot på fortsatt bomfritak, da jeg som beboer i Trondheim er omringet
    av en såkalt "miljøpakke." Jeg har kjøpt min egen lille miljøpakke, som ikke slipper ut hverken Nox eller
    andre avgasser i mitt nærmiljø. Føler ikke for å bidra mer til Rita Otterviks prosjekter.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Nå kjenner jeg ikke premissene for bomringen i Trondheim, men jeg har da blitt ledet til å tro at bomringene ellers bl.a brukes til finansiering av vei. Da vi alle uavhengig av motortype trenger de samme veiene, så sliter jeg litt med å forstå dette fritaket.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Nå kjenner jeg ikke premissene for bomringen i Trondheim, men jeg har da blitt ledet til å tro at bomringene ellers bl.a brukes til finansiering av vei. Da vi alle uavhengig av motortype trenger de samme veiene, så sliter jeg litt med å forstå dette fritaket.
    Dette er jo bare et av mange 'lokkemiddel/premiering' for å få folk til å kjøpe el bil (eller rettere sagt skifte ut den forurensende).
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer det at batterigarantien ryker hvis Teslaen har stått på ett sted med -30 eller lavere i 24 timer eller mer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    N

    nb

    Gjest
    Nå kjenner jeg ikke premissene for bomringen i Trondheim, men jeg har da blitt ledet til å tro at bomringene ellers bl.a brukes til finansiering av vei. Da vi alle uavhengig av motortype trenger de samme veiene, så sliter jeg litt med å forstå dette fritaket.
    I byene brukes bomringen først og fremst for å begrense trafikken. Jeg bor utenfor bomringen i Oslo - om jeg skulle kjøre til jobben (og dermed passere bomringen) ca 20 dager i måneden ville det koste meg ca 500 kroner i måneden. Sleng på 1500 kroner måneden eller deromkring for leie av fast parkeringsplass så begynner kostnaden ved å kjøre kontra alternativene å bli signifikante.

    Elbiler løser ikke problemet med kø i rushtiden, og det begynner vel å bli ganske trangt i kollektivfeltet også. Tipper dette er noe av det første av favoriseringen som forsvinner.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det gir meg stor glede å være dobbelt usympatisk på samme måte som det gir meg stor glede å presse "motorsvake" Audi'er og Bimmmere på landeveien.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.081
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjenner jeg ikke premissene for bomringen i Trondheim, men jeg har da blitt ledet til å tro at bomringene ellers bl.a brukes til finansiering av vei. Da vi alle uavhengig av motortype trenger de samme veiene, så sliter jeg litt med å forstå dette fritaket.
    I byene brukes bomringen først og fremst for å begrense trafikken. Jeg bor utenfor bomringen i Oslo - om jeg skulle kjøre til jobben (og dermed passere bomringen) ca 20 dager i måneden ville det koste meg ca 500 kroner i måneden. Sleng på 1500 kroner måneden eller deromkring for leie av fast parkeringsplass så begynner kostnaden ved å kjøre kontra alternativene å bli signifikante.

    Elbiler løser ikke problemet med kø i rushtiden, og det begynner vel å bli ganske trangt i kollektivfeltet også. Tipper dette er noe av det første av favoriseringen som forsvinner.
    Jepp: Nå har elbilen blitt et problem - Ytring
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo bare et av mange 'lokkemiddel/premiering' for å få folk til å kjøpe el bil (eller rettere sagt skifte ut den forurensende).

    Joda, og jeg er for bruk av gulrot (som da f.eks lavere avgift etc). "I 2014 vil den hypotetiske engangsavgiften med full effektavgift på en innstegsmodell av Tesla Model S vært 284.564. Sammen med 115.250 hypotetiske momskroner, betyr avgiftsfritaket for elbil at denne Teslaen er 399.814 kroner billigere enn den ellers ville ha vært". Performence modellen dobler dette tallet. Men dette er helt uproblematisk, gitt gulroteffekten. Veier er dog alle biler avhengig av, og her så skaper da altså avgiftsfritaket vedr bomring en usolidarisk skjevfordeling. Alle har kanskje ikke mulighet eller råd til å kjøpe seg en el-bill, og de skal da altså på sett og vis straffes for dette ved å kostnadsbære veier som også el-biler benytter. Jeg har dekket bomring fra jobb, så for meg personlig er dette et ikke-problem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gir meg stor glede å være dobbelt usympatisk på samme måte som det gir meg stor glede å presse "motorsvake" Audi'er og Bimmmere på landeveien.
    Jepp. Men reaksjonen er litt annerledes enn med den blodtrimmede Citroën Xantia'en min. Hvis jeg kjørte fra en BMW på en motorveirampe eller et akselerasjonsfelt med den, var det garantert at BMWen ville komme etter i 140 i venstre felt med hvite knoker rundt rattet. Det gjorde visst noe med selvbildet. Noe morsomt noe.

    Med Tesla kan jeg ligge i høyre felt og nærme meg et vogntog bakfra, og biler som kommer bakfra i venstre felt slakker respektfullt av på farten slik at jeg bare kan stikke inn i den luken. Det var en stor dag første gang jeg opplevde at en Panamera som kom i hurtigtogsfart gjorde nettopp det. Men jeg trenger ikke store luken heller. Point & squirt.

    Motorveipsykologi er interessante greier. :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det gir meg stor glede å være dobbelt usympatisk på samme måte som det gir meg stor glede å presse "motorsvake" Audi'er og Bimmmere på landeveien.
    Jepp. Men reaksjonen er litt annerledes enn med den blodtrimmede Citroën Xantia'en min. Hvis jeg kjørte fra en BMW på en motorveirampe eller et akselerasjonsfelt med den, var det garantert at BMWen ville komme etter i 140 i venstre felt med hvite knoker rundt rattet. Det gjorde visst noe med selvbildet. Noe morsomt noe.

    Med Tesla kan jeg ligge i høyre felt og nærme meg et vogntog bakfra, og biler som kommer bakfra i venstre felt slakker respektfullt av på farten slik at jeg bare kan stikke inn i den luken. Det var en stor dag første gang jeg opplevde at en Panamera som kom i hurtigtogsfart gjorde nettopp det. Men jeg trenger ikke store luken heller. Point & squirt.

    Motorveipsykologi er interessante greier. :)
    ved hvilken fart slutter Tesla å være morsom? 140 km i timen og det kommer en svær BMW eller Audi. Hviken sjanse har en Tesla til å følge opp?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    1.925
    Dro på litt i dag, etter å ha kjørt som en prest fra Vestlandet til Dombås.
    Jeg kan ihvertfall attestere på at det går skikkelig radig opp til den farten du nevnte.
    Overhodet ingen tegn til at den begynte å fire på kraften.
    Forbikjøringer med den bilen er så morsomt at en bare blir sittende med et fårete glis.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det gir meg stor glede å være dobbelt usympatisk på samme måte som det gir meg stor glede å presse "motorsvake" Audi'er og Bimmmere på landeveien.
    Jepp. Men reaksjonen er litt annerledes enn med den blodtrimmede Citroën Xantia'en min. Hvis jeg kjørte fra en BMW på en motorveirampe eller et akselerasjonsfelt med den, var det garantert at BMWen ville komme etter i 140 i venstre felt med hvite knoker rundt rattet. Det gjorde visst noe med selvbildet. Noe morsomt noe.

    Med Tesla kan jeg ligge i høyre felt og nærme meg et vogntog bakfra, og biler som kommer bakfra i venstre felt slakker respektfullt av på farten slik at jeg bare kan stikke inn i den luken. Det var en stor dag første gang jeg opplevde at en Panamera som kom i hurtigtogsfart gjorde nettopp det. Men jeg trenger ikke store luken heller. Point & squirt.

    Motorveipsykologi er interessante greier. :)
    ved hvilken fart slutter Tesla å være morsom? 140 km i timen og det kommer en svær BMW eller Audi. Hviken sjanse har en Tesla til å følge opp?
    Tesla har sin styrke fra 0 km/t, den taper lett fra 80- 120 km/t sammenlignet med mange andre biler. BMWen jeg hadde tidligere brukte 3.0 sek på øvelsen, det var en diesel :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    1.925
    Det gir meg stor glede å være dobbelt usympatisk på samme måte som det gir meg stor glede å presse "motorsvake" Audi'er og Bimmmere på landeveien.
    Jepp. Men reaksjonen er litt annerledes enn med den blodtrimmede Citroën Xantia'en min. Hvis jeg kjørte fra en BMW på en motorveirampe eller et akselerasjonsfelt med den, var det garantert at BMWen ville komme etter i 140 i venstre felt med hvite knoker rundt rattet. Det gjorde visst noe med selvbildet. Noe morsomt noe.

    Med Tesla kan jeg ligge i høyre felt og nærme meg et vogntog bakfra, og biler som kommer bakfra i venstre felt slakker respektfullt av på farten slik at jeg bare kan stikke inn i den luken. Det var en stor dag første gang jeg opplevde at en Panamera som kom i hurtigtogsfart gjorde nettopp det. Men jeg trenger ikke store luken heller. Point & squirt.

    Motorveipsykologi er interessante greier. :)
    ved hvilken fart slutter Tesla å være morsom? 140 km i timen og det kommer en svær BMW eller Audi. Hviken sjanse har en Tesla til å følge opp?
    Tesla har sin styrke fra 0 km/t, den taper lett fra 80- 120 km/t sammenlignet med mange andre biler. BMWen jeg hadde tidligere brukte 3.0 sek på øvelsen, det var en diesel :)

    Har du prøvd en Model S John Harald?
    Nå har jeg riktignok vinterdekk på, men jaggu så jeg ikke antispinnlampa blinke
    med fullt pådrag i over 100. Tørr asfalt. Min er en standard 85
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla har sin styrke fra 0 km/t, den taper lett fra 80- 120 km/t sammenlignet med mange andre biler. BMWen jeg hadde tidligere brukte 3.0 sek på øvelsen, det var en diesel :)
    Den taper i så fall ikke med så veldig mye, siden den bruker 3,1 sek på 80-120.
    Tesla Model S - Så rask er Tesla Model S - Familiebiler

    Det plasserer bilen blant de aller raskeste bilene vi har testet de siste tre årene. Bare Mercedes-Benz SLS AMG, Audi R8 V10 og Mercedes-Benz CL 500 4Matic havner foran på listen.

    Og hva med for eksempel et råskinn som BMW M550d xDrive? Parkert. Her går de nevnte forbikjøringsakselerasjonene på 3,4 og 4,0 sekunder.

    Tallene forteller bare en del av historien. Den umiddelbare responsen og lineære kraftutviklingen i elmotoren gir sørger for at det ikke eksisterer forsinkelse på gasspedalbevegelser. Akselerasjonskommandoer utføres som når du slår på lyset.

    På en søndagsstille landevei er det bare noen få ganger vi får prøvd forbikjøringskapasiteten i det virkelige liv. Full gass er overkill. I praksis trenger vi kun ett kort dytt på pedalen for å komme opp i sikker passeringshastighet. Holder du den inne et halvsekund for lenge, er det med fare for lengre innhopp bak murene på statens bekostning.
    Hva slags BMW-diesel er det som gjør 80-120 på 3,0 sek? En M550 Xdrive trenger 4,0 med kickdown og 3,9 hvis du allerede har låst den i fjerdegir. Stort råere dieselbiler enn den lager de vel ikke.
    Test: BMW M550d xDrive Touring 2012 - BMWs første M-modell med dieselmotor - Biltester

    Når slutter den å bli morsom? Vel, når det passerer 140 eller så er det på tide å lette litt på foten, om ikke annet for å beholde førerkortet. Det vil ikke være morsomt å bli redusert til fotgjenger når man har en slik. Som jeg har skrevet tidligere, så er det ikke noe poeng å kjøre Tesla hvis du skal fra München til Berlin non-stop på kortest mulig tid. Det er ikke en bil for autobahn. Derimot på norske veier slipper du opp for fartsgrense og vei før det slutter å være moro.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    1.925
    Og en annen snedig forskjell er at forbikjøringen er over før du får tenkt deg ferdig, og lenge før de fleste turbodieseler har fått opp ladetrykk nok til å klare noe sånt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke kjørt Tesla, mener også at vi som kan kjøre effektsterke biler kjører uten antispinn.

    På min tidligere BMW diesel (manuell gir) hadde jeg 400Nm tilgjengelig ved 1300 o/min, 200 hk ved 2500 o/min, 285 hk ved 4300 o/min og 250 hk ved turtallsperren 5300 o/min. Dvs høy gjennomsnittelig effekt i et bredt register. Sammenlignet med en E46 M3 og andre biler med sugemotor, må disse piskes opp i høyt turtall for å oppnå høy effekt.
    Tåler vel en video også av bilen som viser 80 - 120 i 3. gir på 3 sek :)

    [video=youtube;5nDoGbrCZXQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5nDoGbrCZXQ[/video]


    223744_10150264140995423_5378389_n.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Og en annen snedig forskjell er at forbikjøringen er over før du får tenkt deg ferdig, og lenge før de fleste turbodieseler har fått opp ladetrykk nok til å klare noe sånt.
    Noe sier meg at du ikke har kjørt de beste dieselmotorene. Ladetrykket er der kontant.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Og en annen snedig forskjell er at forbikjøringen er over før du får tenkt deg ferdig, og lenge før de fleste turbodieseler har fått opp ladetrykk nok til å klare noe sånt.
    Noe sier meg at du ikke har kjørt de beste dieselmotorene. Ladetrykket er der kontant.

    De beste? I dag kan vi vel heller si alle....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.402
    Antall liker
    1.925
    Det stemmer nok ja. De aller beste har jeg ikke kjørt. For dyrt, så lar det heller være.. 😜

    Derimot har jeg testet naboens S8. 4,2 V8.
    Riktignok en sugemotor. Plenty kraft, men tar litt tid før den er klar til skudd. Omtrent samme effekt tror jeg.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det stemmer nok ja. De aller beste har jeg ikke kjørt. For dyrt, så lar det heller være.. ������

    Derimot har jeg testet naboens S8. 4,2 V8.
    Riktignok en sugemotor. Plenty kraft, men tar litt tid før den er klar til skudd. Omtrent samme effekt tror jeg.
    Svar på denne tråden kommer snart. Beklager, men lyden er så fet her i hjemme at ting tar litt tid.. Skal bare høre på noen låter til :)
    I mellomtiden kan du se på effekt grafen og filmen jeg la ut. Jeg filmet og kjørte alene. Sammenlign gjerne med Audi S8 4.2, som jeg har testet skikkelig!
    Hvis ikke kan jeg bruke enda lengre tid og finne bremsedata på motoren i Audi S8 og sammenligne den med bremsedataene fra tidligere..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.024
    Antall liker
    40.318
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke helt standard, den BMW'en...

    Da bør du kanskje modifisere påstanden om at en Tesla "taper lett på 80-120 sammenlignet med mange andre biler" til noe sånt som at "det er faktisk mulig å trimme en diesel-BMW så mye at den såvidt greier å holde følge med en Tesla på 80-120, forutsatt at BMWen allerede ligger i tredjegir med turbotrykket oppe".

    Det er faktisk ikke mange standardbiler som henger med. For meg er den akselerasjonen fra man legger seg ut bak et vogntog til man forsvinner forbi minst like imponerende som fra stående start. Du ligger kanskje i 85 eller så bak et vogntog i motbakke, og må allerede lette på gassen fordi du passerer 140 før du passerer førerhuset på vogntoget.

    Jeg forstår sjarmen med en stor turbodiesel, men tro meg: En stor elektromotor er mye mer av det samme, unntatt langdistanseøvelser på autobahn. Jeg har 600 Nm allerede fra 0 omdreininger, max effekt på 416 hk, og rødstreken på 16000 omdreininger. Trenger ikke girkasse engang, ikke behov for kickdown/nedgiring eller for å finne toppen på momentkurven. Øyeblikkelig respons, uansett.

    De effektgrafene du postet viser forresten at standardbilen har konstant dreiemoment fra 1700 rpm til 3200 rpm, ca. Den trimmede har en tydelig momentpeak ved ca 2700 rpm, så jeg skjønner at du girte ned til tredje før den akselerasjonsøvelsen. Men du ligger ikke konstant i tredje gir på motorveien. Et mer realistisk scenario er at du ligger i femte eller sjette gir med kanskje 1300-1500 rpm, innhenter trafikk, og så skal gire ned og legge deg ut for å kjøre forbi. Da tar det nok litt mer enn 3 sek før du er oppe i 120, selv med blodtrimmet BMW. Den samme øvelsen fra cruise tar fortsatt 3,1 s i en helt standard Tesla P85. Det er en helsikes forskjell fra alt annet jeg har kjørt.

    Edit: Her har noen kjørt en Audi S8 på dragstrippen. Den trengte 4,3 s for 80-120. Veier omtrent like mye som en Model S også. Legg merke til de store hakkene i kurvene hver gang den girer opp.
    http://www.timeslip.hu/1p8meresek.php?lang=english&order=et&start=71&step=10&szur=aa
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og en annen snedig forskjell er at forbikjøringen er over før du får tenkt deg ferdig, og lenge før de fleste turbodieseler har fått opp ladetrykk nok til å klare noe sånt.
    Noe sier meg at du ikke har kjørt de beste dieselmotorene. Ladetrykket er der kontant.
    De beste? I dag kan vi vel heller si alle....
    Så langt derifra, har nylig hatt VAG med diesel og DSG som leiebil og girkassen girer opp så fort man går av gassen så bilen blir liggende på 1300 omdreininger og ikke orker å dra.

    Bensin er mye bedre og en Tesla er utvilsomt x antall ganger råere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.326
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Så langt derifra, har nylig hatt VAG med diesel og DSG som leiebil og girkassen girer opp så fort man går av gassen så bilen blir liggende på 1300 omdreininger og ikke orker å dra.

    Bensin er mye bedre og en Tesla er utvilsomt x antall ganger råere.
    Og hva har det med ladetrykket å gjøre? Alle dieselmotorer med moderne automat ligger på 1300 omdreininger dersom du går av gassen; dette inkluderer DSG, Power shift og BMW's 8-trinnskasse. Det er forøvrig midt dreiemomentoppen på de fleste av disse motorene og responsen er kontant. DSG kassa er forøvrig noe av det kjappeste der ute.
    Dersom du ønsker at den skal ligge på enda høyere turtall trykker du inn sportsknappen eller bikker den over i det giret du ønsker.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.683
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Sikkert nevt allerede, men jeg så ein kvit Tesla drosjebil på Ring 3 i hovudstaden tårsda rundt non

    Hilsen trippel Audieier MED blinklys!

    ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ladetrykket er jo ikke kontant når du starter med 1300 rpm....

    Spool up har man uansett og med kort spool up er bakdelen lav effekt ved høyt turtall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn