La oss gå tilbake til mitt lytteroms akustikk og høytalerplassering. Når høytalerne mine kommer tilbake fra reparasjon vil jeg invitere OAS hit for å lytte til anlegget mitt. Jeg er ikke fornøyd med dagens høytalerplassering selv om den er satt opp av Magicos representant. Den gjenspeiler nok helt sikkert hvordan Magico mener de får det beste ut av høytaleren ut fra deres filosofi og lydpreferanser. Intet galt med det. Vi har alle forskjellig smak. Det viser seg at jeg har forskjellig smak fra dette. Utfodringen er at dagens plassering ikke gir de holografiske egenskapene jeg er så opptatt av. Dagens plassering er nok optimert mest med flat frekvensrespons i tankene. Mine preferanser på området er sikkert preget like mye av vane som av hva som er riktig og galt.
Uansett har jeg tenkt å gå i gang med å forsøke å justere høytaler og lytteposisjon plasseringen for å optimere i forhold til mine preferanser når Magico Q7 kommer tilbake fra reparasjon. Mine preferanser er veldig tunet til soundstaging eller holografi om dul vil. Jeg kommer da til å følge en metode jeg alltid har fulgt med alle høytalerne mine. J
eg kommer da til å rydde rommet for møbler, måle rommet, tape opp rutemønseter i gulvet og flytte høytalerne frem og tilbake for å forsøke meg frem i henhold til denne metoden slik jeg har gjort med alle mine høytalere med godt hell tidligere. Det er en metode utarbeidet av det opprinnelige Audio Physic teamet i samarbeid med Professor Malcolm Hawksford ved University of Essex. Selve metoden ble utarbeidet i et AES White Paper og bygger på psykoakustisk forskning med utgangspunkt i "Event Localization" og Haas effekten.
1.Det som er interessant er at metoden og forskningen i motsetning til en del påstander her på forumet slår fast at det er tidlige refleksjoner fra rommet og ikke frekvensresponsen som er avgjørende for best soundstage. Før jeg finner beste plassering i henhold til denne metoden vil jeg markere posisjonen som Magico mener er best i mitt rom og sammenligne den med den jeg finner ved å følge metoden. OAS kan også få høre de to plasseringene og være med å avgjøre hva som er best.
Før jeg går i gang med å fintune høytalerplasseringen vil jeg lukke igjen bassellene mine og fjerne diffusorne. Så håper jeg på hjelp fra en med målemikrofon for å finne optimal plassering av diffusorne og fintuning av basskassene etter endelig plassering av høytalerne er funnet. Roald er du interessert i en ny tur hit? Dersom du er det kanskje vi kan presentere de målingene vi har og beskrivelse av hva vi har gjort i denne tråden?
Her er metoden jeg vil benytte (dette er ikke white paparet - som jeg ikke fant i farten), men det er en beskrivelse av metoden:
http://www.immediasound.com/Canalis%...r%20Set-Up.pdf
Metoden ble også presentert i Stereophile for en del år siden. Her er den artikkelen:
Fine Tunes #4 | Stereophile.com
Det som er særdeles interessant med denne metoden er at den tar hensyn til psykoakustikk. 2.Det er mange her inne som måler rommets frekvensrespons og bruker mye tid, penger og energi på å få rettet ut denne uten å ta hensyn til hvordan hjernen faktisk oppfatter lyd. Som det kommer frem i denne høytalerplasseringsmetoden vil hjernen automatisk ignorere en del refleksjoner og avvik i frekvensresponsen dersom høytalerne er designet riktig og plassert korrekt i rommet. Man kommer naturligvis enda lenger ved å benytte gode akustikktiltak i tillegg til denne høytaler og lytteposisjons metoden, men ved å benytte denne metoden vil man kunne leve med avvik i målingene som likevel ikke har påvirkning på hvordan vi oppfatter lyden. 3. Det jeg synes er svært interessant er at denne metoden også forteller at det er de tidlige refleksjonene som ødelegger for stereoperspektivet eller holografien om du vil og ikke avvik i frekvensrespons eller faserespons. Dette bekrefter også hvorfor jeg har vært litt misfornøyd med lyden fra mine Magico Q7 med dagens plassering hvor Yair Tammam fra Magico prioriterte en likesidet trekant og flat frekvensrespons fremfor å unngå tidlige refleksjoner. Det har medført at jeg har vært misfornøyd med holografien i gjengivelsen. Pinpointing og dybdeperspektivet er ikke til stedet.
Her er forøvrig en annen høytalerplasseringsmetode basert på det såkalte Golden Ratio:
Cardas Room Setup Guide
Her er en serie av andre gode tips om plassering av høytalere og lytteposisjon som man kan utføre uten måleutstyr og mikrofon:
Fine Tunes #1 | Stereophile.com
Fine Tunes #2 | Stereophile.com
Fine Tunes #3 | Stereophile.com
Fine Tunes #5 | Stereophile.com
Mvh
Roysen