Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.
L

larkus

Gjest
Hei!

Dette med fasen på stikkkontakten hørte jeg for lenge siden fra den vanligvis trauste Leif Erntsen.
Som Roysen nevner i sitt innlegg er det den kapasiteten koblingen mellom fasene og jord som oppstår i ringkjernetrafoen som er problemet. Siden denne er viklet innenfra og ut - vil den ene fasen ha en større kapaistet kobling enn den andre. Tror ikke IT/TN spiller noen stor rolle her - siden man snakker om om den kapasitive koblingene mellom fasene - så er det linjespennignen som er avgjørende og ikke fasespenningen!


Mvh
OMF
Det er ikke den kapasitive koblingen mellom fasene det er snakk om. Det er den kapasitive koblingen mellom fase/chassis, og dermed mellom fase/jord hvis anlegget er koblet til jordet kurs. Hvis kursen er ideelt belastet og spenningen mellom fase og jord er lik på begge fasene, er det likegyldig hvilken vei stikket står i veggkontakten.
Dette er imidlertid sjelden tilfelle. Når spenningen mellom fase/jord er ulik, blir det indusert minst spenning mellom ytre trafoviklinger og chassis med stikket snudd slik at ytre trafoviklinger er koblet til fasen med lavest spenning til jord.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.134
Antall liker
9.261
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette med fasen på stikkkontakten hørte jeg for lenge siden fra den vanligvis trauste Leif Erntsen.
Som Roysen nevner i sitt innlegg er det den kapasiteten koblingen mellom fasene og jord som oppstår i ringkjernetrafoen som er problemet. Siden denne er viklet innenfra og ut - vil den ene fasen ha en større kapaistet kobling enn den andre. Tror ikke IT/TN spiller noen stor rolle her - siden man snakker om om den kapasitive koblingene mellom fasene - så er det linjespennignen som er avgjørende og ikke fasespenningen!


Mvh
OMF
Det er ikke den kapasitive koblingen mellom fasene det er snakk om. Det er den kapasitive koblingen mellom fase/chassis, og dermed mellom fase/jord hvis anlegget er koblet til jordet kurs. Hvis kursen er ideelt belastet og spenningen mellom fase og jord er lik på begge fasene, er det likegyldig hvilken vei stikket står i veggkontakten.
Dette er imidlertid sjelden tilfelle. Når spenningen mellom fase/jord er ulik, blir det indusert minst spenning mellom ytre trafoviklinger og chassis med stikket snudd slik at ytre trafoviklinger er koblet til fasen med lavest spenning til jord.
Ser jeg skrev litt feil der - ja, det er selvsagt kapasitiv kobling mellom fase og chassis.

Som sagt er trafoen viklet fra innsiden og utover, det betyr at fasen som er viklet ytterst har en større kobling til chassis enn den andre.
Dersom begge appratene er koblet med samme "fase" så betyr det at disse svinger i takt. Dersom det derimot er P fase som har sterkest kapasitiv kobling til chassis på det ene apparatet og N fase på et annet - så vil det i prinsippet ligge linjespenning over disse to kapasitive koblingene.

Mvh
OMF
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Etter hva jeg har forstått så har fasevendig på støpsler ingen som helst virkning her til lands?

mvh
Jo, det har faktisk det.

Nettstrømmen er koblet til trafoens primærside. Trafoen er viklet av tynn tråd. Den er viklet innenfra og utover. Dette betyr at den ene fasen er koblet til innerst på trafoen, mens den andre fasen er koblet til ytterst. Viklingene vil ha en kapasitans i forhold til chassis. Denne vil pga viklingen være ulik for fasene. Dette kan sammenlignes med å plassere en kondensator mellom fasene og jord, med ulike størrelse.

Problemet oppstår når neste komponent kobles til. Dersom primærviklingene på trafoen her er koblet motsatt. Altså at P leder her er koblet innerst mens den er koblet ytterst på andre, vil det oppstå en spenningsforskjell mellom chassisene, som vil drive en spenning i jordleder.

Denne effekten vil så vidt jeg kan se ikke påvirkes nevneverdig av at nullpunktet på nettet flytter seg. Da viklingene vil være lik uansett.

Mvh
Roysen
Det er 2 typer nett i Norge, IT og TN, på IT har vi 115 volt på hver fase til jord, på TN har vi 230 volt på en fase til jord og 0 volt på den den andre, så på TN nett kan vi bruke fase sjekker men ikke på IT nett
Jeg har liten tro på at noen hører forskjell med og snu stikket på et IT nett om det da ikke er stor ubalanse i nette.

Nesten riktig. Spenning mellom fase-jord på IT-nett er 133V under ideelle betingelser. Det innebærer jevn belastning og uten jordfeil f.eks.
Jeg trodde spenningen mellom fase og jord på IT-nett var flytende. Stemmer ikke det?

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Denne høytalerplasseringsmetoden er ikke utviklet spesielt for noen type høytalere. Faktisk er det gjort et poeng i AES white paparet at metoden er utviklet for å passe generelt best for alle type høytalere for å oppnå best soundstaging.

Årsaken til at jeg skrev dette er at jeg faktisk har betalt for hjelp av flere akutstikkeksperter som finnes her inne som har forsøkt å hjelpe meg å finne best høytalerplassering og det har da kun vært jobbet med ren frekvensresponsutjevning. Det har ikke vært noen tanke for psykoakustikk.

Dersom du leste det faktiske AES White Paperet som jeg ikke fant i farten vil du finne at forskningen som ligger bak slår fast at det er de tidlige refleksjonene som ødelegger stereoperspektivet og ikke avvik i frekvensrespons eller faserespons. Det er ingen tvil eller preferanser rundt dette.

Mvh
Roysen
Hei


Ved å sitte nær bakvegg får man en 3 db heving i bassområdet. Da mener jeg det er lurt å ta høyde for det i høyttalerkonstruksjonen.

Artikkelen tar for seg soundstaging og tar utgangspunkt i at alle lydrefleksjoner som ankommer etter 5ms ikke ødelegger soundstaging på bakgrunn av psykoakustiske studier.
Skåret inn til beinet konkluderer de at for god soundstage skal man plassere høyttaler minimum 1 meter ut fra frontvegg og litt over en meter fra sidevegg samtidig som lytteposisjon skal være mellom 30-60 cm fra bakveggen.


Dette vil i praksis si at de fleste hifientusiaster har god soundstaging.

For meg blir litt for enkelt å konkludere at frekvensrespons ikke er viktig på bakgrunn av dette. :)

Det viktigste området for soundstaging er i det området bølgelengdene går fra å være større enn hodet til å være mindre enn lengden på øret. 850hz-4Khz (hvis man tar i litt) Er enig i at man ikke får man de beste svarene på frekvensresponsen i dette området, men jeg tipper at akustikkekspertene du har hatt hjemme har fokusert på frekvensresponsen under dette området når dere har jobbet med høyttalerplassering?

Det er også viktig å være klar over at frekvensresponsmålingen har et tidsvindu den måler utifra, slik at det ikke kun er direktelyden den måler nivået på, men på bakgrunn av psykoakustiske studier det tidsvinduet som er mest relevant for hvert frekvensområde. Derfor er frekvensresponsmålingen kun en annen side av samme sak.

5 millisekunders forsinkelse er nok for hjernen til å skille direktesignalet fra forsinkelse (de fleste oppererer med 6ms), men det som det ikke står noe om i artikkelen er at hjernen identifiserer hvor langt unna refleksjonen kommer i fra på nivåforskjellen fra direktesignalet. I akustikkbehandling forsøker man å oppnå en illusjon om at lytterommet er større enn det er og det oppnår man blant annet ved å senke nivået på refleksjonen. Er den under 10db registrerer ikke hjernen den som refleksjon lengre, men det vil farge lyden til den dukker under 20db under direktesignalet. Tror Tangen opprerer med -30. Ved refleksjon fra en flat vegg 1 meter unna tror jeg vil ligge ca 6db under direktesignalet.

En refleksjon fra en flat vegg vil fortelle hjernen hvor refleksjonen kommer i fra og der vil det også være forbedringspotensiale. Tipper vingene dine passer perfekt til det formålet.

En flat frekvensrespons og group delay jobber man etter for å unngå maskeringer av ulike slag. I et kompromissløst oppsett ville jeg ha strebet mot å få i både pose og sekk. :)

Selv liker jeg å sitte langt unna bakveggen. Da oppstår mange nye tuningsmuligheter hvor man kan tune bredde og dybde på soundstage ganske dramatisk.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Denne høytalerplasseringsmetoden er ikke utviklet spesielt for noen type høytalere. Faktisk er det gjort et poeng i AES white paparet at metoden er utviklet for å passe generelt best for alle type høytalere for å oppnå best soundstaging.

Årsaken til at jeg skrev dette er at jeg faktisk har betalt for hjelp av flere akutstikkeksperter som finnes her inne som har forsøkt å hjelpe meg å finne best høytalerplassering og det har da kun vært jobbet med ren frekvensresponsutjevning. Det har ikke vært noen tanke for psykoakustikk.

Dersom du leste det faktiske AES White Paperet som jeg ikke fant i farten vil du finne at forskningen som ligger bak slår fast at det er de tidlige refleksjonene som ødelegger stereoperspektivet og ikke avvik i frekvensrespons eller faserespons. Det er ingen tvil eller preferanser rundt dette.

Mvh
Roysen
Hei


Ved å sitte nær bakvegg får man en 3 db heving i bassområdet. Da mener jeg det er lurt å ta høyde for det i høyttalerkonstruksjonen.

Artikkelen tar for seg soundstaging og tar utgangspunkt i at alle lydrefleksjoner som ankommer etter 5ms ikke ødelegger soundstaging på bakgrunn av psykoakustiske studier.
Skåret inn til beinet konkluderer de at for god soundstage skal man plassere høyttaler minimum 1 meter ut fra frontvegg og litt over en meter fra sidevegg samtidig som lytteposisjon skal være mellom 30-60 cm fra bakveggen.


Dette vil i praksis si at de fleste hifientusiaster har god soundstaging.

For meg blir litt for enkelt å konkludere at frekvensrespons ikke er viktig på bakgrunn av dette. :)

Det viktigste området for soundstaging er i det området bølgelengdene går fra å være større enn hodet til å være mindre enn lengden på øret. 850hz-4Khz (hvis man tar i litt) Er enig i at man ikke får man de beste svarene på frekvensresponsen i dette området, men jeg tipper at akustikkekspertene du har hatt hjemme har fokusert på frekvensresponsen under dette området når dere har jobbet med høyttalerplassering?

Det er også viktig å være klar over at frekvensresponsmålingen har et tidsvindu den måler utifra, slik at det ikke kun er direktelyden den måler nivået på, men på bakgrunn av psykoakustiske studier det tidsvinduet som er mest relevant for hvert frekvensområde. Derfor er frekvensresponsmålingen kun en annen side av samme sak.

5 millisekunders forsinkelse er nok for hjernen til å skille direktesignalet fra forsinkelse (de fleste oppererer med 6ms), men det som det ikke står noe om i artikkelen er at hjernen identifiserer hvor langt unna refleksjonen kommer i fra på nivåforskjellen fra direktesignalet. I akustikkbehandling forsøker man å oppnå en illusjon om at lytterommet er større enn det er og det oppnår man blant annet ved å senke nivået på refleksjonen. Er den under 10db registrerer ikke hjernen den som refleksjon lengre, men det vil farge lyden til den dukker under 20db under direktesignalet. Tror Tangen opprerer med -30. Ved refleksjon fra en flat vegg 1 meter unna tror jeg vil ligge ca 6db under direktesignalet.

En refleksjon fra en flat vegg vil fortelle hjernen hvor refleksjonen kommer i fra og der vil det også være forbedringspotensiale. Tipper vingene dine passer perfekt til det formålet.

En flat frekvensrespons og group delay jobber man etter for å unngå maskeringer av ulike slag. I et kompromissløst oppsett ville jeg ha strebet mot å få i både pose og sekk. :)

Selv liker jeg å sitte langt unna bakveggen. Da oppstår mange nye tuningsmuligheter hvor man kan tune bredde og dybde på soundstage ganske dramatisk.
Jeg har ikke tenkt å diskutere innholdet i metoden. Jeg anser det som står der som udiskutable fakta som man har kommet frem til gjennom seriøs forskning. Dersom man ikke har tro på forskningen, får man ta det med kilden og ikke her. Man må gjerne åpne en egen tråd under akustikkhjørnet og jeg vil delta i diskusjonen der. Jeg tar den med her fordi jeg og mange med meg har brukt metoden i et helt audiofilt liv med særdeles gode resultater hvor konklusjonene har eksemplifisert seg gang på gang.

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ok. Sånn å forstå. Fikk inntrykk for et par sider siden at du ville diskutere akustikk.
Jeg har ikke skrevet at noe ved artikkelen er galt, bare at den er mangelfull. Jeg ønsket bare å nyansere og supplere med mer, kanskje til og med lære bort noe.
De psykoakustiske studiene de legger til grunn for artikkelen er ABC i det feltet.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ok. Sånn å forstå. Fikk inntrykk for et par sider siden at du ville diskutere akustikk.
Jeg har ikke skrevet at noe ved artikkelen er galt, bare at den er mangelfull. Jeg ønsket bare å nyansere og supplere med mer, kanskje til og med lære bort noe.
De psykoakustiske studiene de legger til grunn for artikkelen er ABC i det feltet.
Poenget var nok ikke at jeg ønsket å diskutere akustikk generelt. Det foreslår jeg at man gjør i tråden for det emnet. Der vil alle finne emnet og vi samler det som har med akustikk på et sted for de som ønsker å lete seg frem i slik informasjon. Det jeg ønsket å diskuere i denne tråden handler nok snarere om mitt akustiske tilfelle i mitt rom. Det diskuterer vi gjerne.

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ok. Da får vi komme med et konkret innspill da.:)


Quote Roysen:
Vis vedlegget 262169
Lytteposisjonen er på hjørnet av veggene som er 3,5 og 4,8 meter lange. Anlegget står langs veggen på 7,0 meter.
Vis vedlegget 262172

Quote slutt.

Jeg foreslo en posisjon for et par år siden og slik jeg forstår er det den Magico gikk for da de var hos deg med høyttalerene på kortveggen?

Denne det er bilde av er den som du liker best selv?

Å fjerndiagnostisere akustikk er litt håpløst, men med dine preferanser tror jeg at jeg ville beholdt den slik som du har på bildet med plassering ut fra frontvegg som faser ut problemer i bass.
Hvis lytteposisjonen er over hjørnet slik at øret får direkterefleksjoner fra venstre siden ville jeg ha dempet ned og diffusert veggen på 3.55 i et forsøk på å "fjerne" den veggen psykoakustisk slik at hjernen din ikke oppfatter veggen. Det blir krevende å få til, men mulig tror jeg.
Ville også hatt en bassfelle innerst i det venstre hjørnet siden den fundamentale stående bølgen vil komme ganske høyt der.
GIK tritrap tror jeg vil passe det formålet og forsvinne visuelt.
Ellers vil jeg anbefale polyfusorer i de hjørnene du har mulighet visuelt sett og passe på at du bryter opp bakveggen bak lytteposisjon i ørehøyde med noe innbo.

Hvis du derimot trekker lytteposisjonen lenger tilbake så øret ditt er rett på siden av veggen på 4.8 meter klarer jeg ikke visualisere akustikken.
 
Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.829
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Nesten riktig. Spenning mellom fase-jord på IT-nett er 133V under ideelle betingelser. Det innebærer jevn belastning og uten jordfeil f.eks.
Spenningen mellom fase og jord er nettspenningen delt på roten av 3.............som riktig nok skulle bli 133V ved nettspenning på de normerte 230V...
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ok. Da får vi komme med et konkret innspill da.:)


Quote Roysen:
Vis vedlegget 262169
Lytteposisjonen er på hjørnet av veggene som er 3,5 og 4,8 meter lange. Anlegget står langs veggen på 7,0 meter.
Vis vedlegget 262172

Quote slutt.

Jeg foreslo en posisjon for et par år siden og slik jeg forstår er det den Magico gikk for da de var hos deg med høyttalerene på kortveggen?

Denne det er bilde av er den som du liker best selv?

Å fjerndiagnostisere akustikk er litt håpløst, men med dine preferanser tror jeg at jeg ville beholdt den slik som du har på bildet med plassering ut fra frontvegg som faser ut problemer i bass.
Hvis lytteposisjonen er over hjørnet slik at øret får direkterefleksjoner fra venstre siden ville jeg ha dempet ned og diffusert veggen på 3.55 i et forsøk på å "fjerne" den veggen psykoakustisk slik at hjernen din ikke oppfatter veggen. Det blir krevende å få til, men mulig tror jeg.
Ville også hatt en bassfelle innerst i det venstre hjørnet siden den fundamentale stående bølgen vil komme ganske høyt der.
GIK tritrap tror jeg vil passe det formålet og forsvinne visuelt.
Ellers vil jeg anbefale polyfusorer i de hjørnene du har mulighet visuelt sett og passe på at du bryter opp bakveggen bak lytteposisjon i ørehøyde med noe innbo.

Hvis du derimot trekker lytteposisjonen lenger tilbake så øret ditt er rett på siden av veggen på 4.8 meter klarer jeg ikke visualisere akustikken.
Dette er nok en misforståelse. Magico har ikke anbefalt noen flytting av lytteposisjon. Det kan godt være at det vil gi et bedre resultat. Det er ikke derfor jeg først og fremst ikke er villig til å gjøre om på denne detaljen. Det handler om resten av familens krav til stua, dens bruk og praktiske begrensninger.

Bildet er tatt av høytalerne langs veggen på 7,0 meter. Det var også langs denne veggen Magico satte opp sin foretrukne høytalerplassering.

Forøvrig er stående bølger nærmet totalt fraværende i mitt rom. I hvert fall er de så langt ned i amplitude at de knapt vises på målinger.

Det som bør presiseres er at målene på tegningen avviker med noen centimeter, så lyteposisjonen blir ikke nøyaktig på hjørnet. Hodet er akkurat utenfor hjørnet slik at man sitter med hodet uten vegg bak.

Ut over det er jeg svært enig i din konklusjon. Jeg har tenkt å temme den lille bassoppsamlingen man har i hjørnene i rommet med bassfeller. Det er dog svært lite av dette. De fleste av bassfellene jeg har installert nå er ikke i bruk fordi det rett og slett er svært lite oppsamlet bass i hjørnene. Veggen på siden av lytteposisjonen innvirker lite på lydbildet, men jeg er enig i at akustikktiltak på den veggen vil være nyttig for å temme førsterefleksjoner. Ut over dette har jeg også tenkt å temme førsterefleksjonene i taket og i gulvet. På gulvet vil jeg gjøre dette med tykke gulvtepper. I taket vil det bli akustikktiltak. Jeg har ingen spesielle preferanser i forhold til diffusjon eller absorbasjon. Her er det målinger og øret som må avgjøre. Noe av årsaken til at den beskrevne metoden for høytalerplassering er svært fordelaktig i mitt rom skyldes at metoden tar hånd om førsterefleksjonene fra sideveggene. Hos meg er førsterefleksjonspunktene på begge sideveggene midt i en vindusflate. Av den grunn har jeg ikke mulighet til noen akustikktiltak der. Den beskrevne høytalerplasseringsmetoden blir derfor redningen.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Har lest gjennom artikkelen. Ikke av de mest omfattende. Det handler om presisjon i plasserering av fantomkilder. Konklusjonen er jo at det oppnåes ved å ha ett minimum av refleksjoner. Det er egentlig gitt på forhånd. Artikkelen tar utgangspunkt i ett skoeskerom uten demping. Det vil ikke være gyldig i andre romformer, eller rom med ujevn demping. Artikkelen gir heller ikke inntrykk av det.

En ting jeg reagerer på er at ved sammenligning av de tre plasseringene (fig4-6). Hvorfor er direktelyden så annerledes i plassering B?
 
V

vredensgnag

Gjest
Har lest gjennom artikkelen. Ikke av de mest omfattende. Det handler om presisjon i plasserering av fantomkilder. Konklusjonen er jo at det oppnåes ved å ha ett minimum av refleksjoner. Det er egentlig gitt på forhånd. Artikkelen tar utgangspunkt i ett skoeskerom uten demping. Det vil ikke være gyldig i andre romformer, eller rom med ujevn demping. Artikkelen gir heller ikke inntrykk av det.

En ting jeg reagerer på er at ved sammenligning av de tre plasseringene (fig4-6). Hvorfor er direktelyden så annerledes i plassering B?
Hodetelefoner! Ikke å undres over at de er blitt veldig populære.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ok. Da får vi komme med et konkret innspill da.:)


Quote Roysen:
Vis vedlegget 262169
Lytteposisjonen er på hjørnet av veggene som er 3,5 og 4,8 meter lange. Anlegget står langs veggen på 7,0 meter.
Vis vedlegget 262172

Quote slutt.

Jeg foreslo en posisjon for et par år siden og slik jeg forstår er det den Magico gikk for da de var hos deg med høyttalerene på kortveggen?

Denne det er bilde av er den som du liker best selv?

Å fjerndiagnostisere akustikk er litt håpløst, men med dine preferanser tror jeg at jeg ville beholdt den slik som du har på bildet med plassering ut fra frontvegg som faser ut problemer i bass.
Hvis lytteposisjonen er over hjørnet slik at øret får direkterefleksjoner fra venstre siden ville jeg ha dempet ned og diffusert veggen på 3.55 i et forsøk på å "fjerne" den veggen psykoakustisk slik at hjernen din ikke oppfatter veggen. Det blir krevende å få til, men mulig tror jeg.
Ville også hatt en bassfelle innerst i det venstre hjørnet siden den fundamentale stående bølgen vil komme ganske høyt der.
GIK tritrap tror jeg vil passe det formålet og forsvinne visuelt.
Ellers vil jeg anbefale polyfusorer i de hjørnene du har mulighet visuelt sett og passe på at du bryter opp bakveggen bak lytteposisjon i ørehøyde med noe innbo.

Hvis du derimot trekker lytteposisjonen lenger tilbake så øret ditt er rett på siden av veggen på 4.8 meter klarer jeg ikke visualisere akustikken.
Dette er nok en misforståelse. Magico har ikke anbefalt noen flytting av lytteposisjon. Det kan godt være at det vil gi et bedre resultat. Det er ikke derfor jeg først og fremst ikke er villig til å gjøre om på denne detaljen. Det handler om resten av familens krav til stua, dens bruk og praktiske begrensninger.

Den på bilde er med høytalerne langs veggen på 7,0 meter. Det var også langs denne veggen Magico satte opp sin foretrukne høytalerplassering.

Forøvrig er stående bølger nærmet totalt fraværende i mitt rom. I hvert fall er de så langt ned i amplitude at de knapt vises på målinger.

Det som bør presiseres er at målene på tegningen avviker med noen centimeter, så lyteposisjonen blir ikke nøyaktig på hjørnet. Hodet er akkurat utenfor hjørnet slik at man sitter med hodet uten vegg bak.

Mvh
Roysen
Ups, ser jeg har missforstått et av innleggene til Suomela.
Ikke all verdens inntrykk man får av vannfallene, men hvis Roald sier det låter tørt, så gjør det nok det.
Lykke til!
 
L

larkus

Gjest
Skåret inn til beinet konkluderer de at for god soundstage skal man plassere høyttaler minimum 1 meter ut fra frontvegg og litt over en meter fra sidevegg samtidig som lytteposisjon skal være mellom 30-60 cm fra bakveggen.
Dette er naturligvis avstand regnet fra elementene (baffel). Avstand til frontvegg blir jo meningsløs hvis en regner fra kabinettet i og med at kabinettdimensjonene varierer mye fra ht til ht.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Skåret inn til beinet konkluderer de at for god soundstage skal man plassere høyttaler minimum 1 meter ut fra frontvegg og litt over en meter fra sidevegg samtidig som lytteposisjon skal være mellom 30-60 cm fra bakveggen.
Dette er naturligvis avstand regnet fra elementene (baffel). Avstand til frontvegg blir jo meningsløs hvis en regner fra kabinettet i og med at kabinettdimensjonene varierer mye fra ht til ht.
Regnet fra akustisk senter fra elementene ja. 6 ms forsinkelse vil si litt over to meter forsinkelse i forhold til direktelyden.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Har lest gjennom artikkelen. Ikke av de mest omfattende. Det handler om presisjon i plasserering av fantomkilder. Konklusjonen er jo at det oppnåes ved å ha ett minimum av refleksjoner. Det er egentlig gitt på forhånd. Artikkelen tar utgangspunkt i ett skoeskerom uten demping. Det vil ikke være gyldig i andre romformer, eller rom med ujevn demping. Artikkelen gir heller ikke inntrykk av det.

En ting jeg reagerer på er at ved sammenligning av de tre plasseringene (fig4-6). Hvorfor er direktelyden så annerledes i plassering B?
Artikkelen er da akkurat presis nok. Jeg finner ikke behov for noe mer omfattende for å presisere det som skulle formidles. Metoden er utviklet med mål om å finne en metode som passer best for alle typer høytalere i alle typer rom, ikke bare for skoeskerom uten demping.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Fintuning av høytalerplassering - forberedelser

I går stilte hele familien med mor, far og brødre opp for å hjelpe frøkna og meg med å tape opp ruteverket i gulvet som jeg skal benytte fra den valgte høytalerplasseringsmetoden for å fintune bassen.

Først ble det beregnet en utgangsposisjon for høytalerne vi ønsket å starte fintuningen av høytalerplasseringen ut fra.

Det finnes fllere skoler for dette. Høytalerplasseringsmetoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford skisserer utgangspunktene som de to senterpunktene i en ellipse hvor ellipsen passer nøyaktig inn i lytterommets størrelse. Vi fant en kalkulator på nettet som hjalp oss å beregne disse to senterpunktene ut fra målene på rommet. Kalkulatoren finnes her: Ellipse Calculator Vi benyttet denne online kalkulatoren ved først å trykke på kalkulatorens knapp for å angi at vi ønsket å gi den input av tallene for "semi major axis" og "semi minor axis" (halve rommets bredde (707,2 / 2 = 353.6) og halve rommets lengde (426,3 / 2 = 213.15)). Vær oppmerksom på at kalkulatoren er amerikansk og ikke forstår dersom man angir komma som desimalskilletegn. Man må angi punktum som desimalskilleten for at den skal forstå tallene man legger inn. Det tallet kalkulatoren da regner ut som er av interesse for å finne de to senterpunktene i ellipsen er "foci distanci". Ved hjelp av dette tallet kan vi regne ut de to senterpunktene i en ellipse. I dette tilfelle er foci distanci 564,27. Foci distanci er tilsvarende avstanden mellom høytalerne i utgangsposisjonen. Hver av de to senterpunktene i en ellipse inneholder en x og en y koordinat. X koordinatene er punktenes posisjon i horisontal retning, mens Y koordinatene er punktenes posisjon i vertikal retning. Det er naturlig at utgangsposisjoen for høytalerplassering er symmetrisk. Av den grunn er det derfor også naturlig at punktene vil stå på samme koordinat i vertikal retning for begge senterpunktene i en ellipse. Felleskoordinaten i vertikal retning for de to senterpunktene i en ellipse er midt på ellilpsens lengde. Det vil si at i mitt tilfelle vil begge senterpunktene i ellipsens Y-koordinater være lik og den vil være midt i rommets lengderetning (426,3 / 2 = 213,15) avrundet til 213,2. De to X-koordinatene må derfor nødvendigvis være ulike ellers ville høytalerne stå på hverandre. Det er her ellipse kalkulatorens resultat for foci distanci kommer inn. Nå skal vi beregne ellipsens senterpunkters X-koordinater. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til venstre finnes ved rommets totale bredde delt på to og trekke fra foci distanci delt på to. I mitt tilfelle blir det (((707,2 /2) - (564,27/ 2)) = 71,465) avrundet til 71,5. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til høyre finnes ved å legge X-koordinaten til vesntre, som vi allerede har beregnet, til foci distanci ((564,27 + 71,465) = 635,735) avrundet til 635,7. Da har vi altså funnet koordinatene til de to senterpunktene i ellipsen som passer nøyaktig inn i mitt lytterom (71,5, 213,2) og (635,7, 213,2). For ordens skyld kan vi også kontrollberegne at også X-koordinatene er symmetriske i rommet slik at høytalerne står symmetrisk i både horisontal og vertikal akse ved denne utgangsposisjonen. Man kontrollerer dette ved å sjekke at begge X-koordinatene er like langt unna sin nærmeste sidevegg. X-koordinaten til høytaleren til venstres avstand fra nærmeste sidevegg er jo 71,5. X-koordinaten til høytaleren til høyres avstand fra nærmeste sidevegg er jo rommets totale bredde minus X-koordinaten ((707,2 - 635,7) = 71,5). Som man ser er avstanden for de to høytalernes plassering til nærmeste sidevegg den samme. Altså er utgangsplasseringen helt symmetrisk.

Når jeg imidlertid leser nærmere i white paperet Audio Physic har skrevet til AES, står det så vidt jeg kan oppfatte at denne utgangsposisjonen er ment for kvadratiske rom. Vi har ikke noe kvadratisk rom. Det viste seg også at utgangspunktet med de to senterpunktene i en ellipse på størrelse med rommet medførte en avstand på under 71,5cm til sidevegger og 564,27cm avstand mellom høytalerne. Dette ga mål som gjør at senterfyllet mellom høytalerne ble særdeles diffust ved denne plasseringen. Det oppstod nærmest et lydmessig hull mellom høytalerne. Den metoden min fintuning av høytalerplasseringen bygger på er utviklet med bakgrunn i psykoakustisk forskning. Denne forskningen tilsier at hjernen ignorerer førsterefleksjoner fra rommet når lyden fra førsterefleksjonspunktet når øret minst 5ms senere enn direkte lyden fra høytaleren. Avstanden lyd bruker på å flytte seg i løpet av 5ms er 152,4cm. For å finne en utgangsplassering der høytalerne står plassert slik at hjernen vil ignorere førsterefleksjonen fra sideveggene vil derfor kreve at avstanden mellom høytaleren og lytteposisjonen er minst 152,4cm mindre enn avstanden fra høytaleren til førsterefleksjonspunktet på sidevegg og videre til lytteposisjon. Jeg noterte dessverre ikke ned de eksakte målene i mitt rom fra høytaler til lytteposisjon og fra høytaler til førsterefleksjonspunktene på de to sideveggene i utgangsposisjonene som tilsvarer de to senterpunktene i en ellipse som fyller rommet mitt fullt ut. Vi har jo også flyttet høytalerne fra denne utgangsposisjonen til den jeg forklarer nedenfor nå. Av den grunn kan jeg ikke vise de nøyaktige beregningene som viser at denne utgangsposisjonen ikke gir de avstandene som kreves for at førsterefleksjonene skal ignoreres av hjernen. Det var imidlertid slik og derfor kunne ikke denne utgangsposisjonen benyttes. Dette gjelder også med tanke på det manglende senterfyllet i lydbildet.

Basisregelen om at det må være minst 152,4cm mindre avstand fra høytaler til lytteposisjon enn avstanden fra høytaler til førsterefleksjonspunktene på sidevegg og videre til lytteposisjonen gjelder for alle høytalerplasseringer man finner vha av denne metoden nedenfor. Man må ha denne basisregelen i hodet hele tiden og kontrollere dette uansett hvilken posisjon man har kommet frem til i de forskjellige stegene i metodens progresjon.

Siden utgangsposisjonene som de to senterpunktene i en ellipse med størrelse som fyller lytterommet mitt ikke kunne benyttes måtte vi finne en ny metode for å finne utgangsposisjonen til høytalerne før fintuning. Vi valgte derfor en annen kjent metode hvor man plasserer begge høytalerne en tredjedel av rommets lengde inn fra bakvegg og hver av høytalerne en tredjedel av rommets bredde inn fra hver sin sidevegg. Disse to punktenes koordinater beregnes på følgende måte. Begge høytalernes Y-koordinater (vertikal retning i rommet) er like fordi de er symmetrisk oppstilt. Denne koordinaten er altså en tredjedel av rommets lengde (426,3 / 3 = 142,1). De to X-koordinatene (horisontal retning) er en tredjedel av rommets bredde inn fra hver sidevegg. Den venstre høytalerens X-koordinat blir derfor ((707,2 / 3) * 1 = 235,7333333333333) avrundet til 235,7. Den høyre høytalerens X-koordinat blir da ((707,2 /3) * 2 = 471,4666666666667) avrundet til 471,5. Da har vi altså funnet utgangsposisjonen for fintuning i punktene (235,7, 142,1) og (471,5, 142,1). Så tapet vi et kryss i gulvet for disse utgangsposisjonene. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var svart.

Siden vi først er inne på metoder for å finne utgangsposisjoner man kan starte fintuningen av høytaerplasseringen ut fra kan jeg til slutt beskrive den tredje av de kjente metodene selv om jeg ikke benyttet meg av den i mitt rom. Den innebærer litt mer avansert bruk av matematikk. Det som er viktig med den metoden jeg valgte å bruke for å finne utgangsposisjonen er å unngå frekvensrelaterte avvik eller bølgetopper og bølgedaler i frekvensresponsen om du vil som forårsakes av at høytalerplasseringen treffer rommets stående bølger. Rommodene som de også kalles er relatert til distansen mellom to parallelle vegger og måten de blir trigget på avhenger av høytalerplasseringen. Metoden som jeg benyttet ved plassering en tredjedel av rommets bredde fra begge sidevegger i mitt rektangulære rom hvor sideveggene da nettopp er parallelle har en tendens til å trigge disse rommodene. Den metoden jeg nå skal beskrive har som hovedfokus å unngå trigge disse rommodene. Det gjøres ved å gjøre rommodene så matematisk udelelige som mulig eller å følge noe som kalles "Golden ratio" om du vil. Denne metoden er beregnet for panel eller dynamiske høytalere i et rektangulært rom. AES eget lytterom er bygget på denne metodens prinsipper. AES rommet er en såkalt "Golden Cuboid" (Gyllen kube på norsk?) (304,8 cm x 487,68cm x 792,48cm). Dimensjonene er basert på den såkalte "Golden ratio" (Gyllen rate på norsk?) eller også bedre kjent som Fibonacci sekvensen i matematikkens verden (5,8,13,21,34 . . . ).. De tre hovedmodene i AES rommet er udelelige og vil derfor nulles ut i stedet for å trigges. Matematikken som ligger bak dette perfekte lytterommet kan også benyttes i høytalerplassering i et hvilket som helst rom. Nøkkelen til denne formelen er raten Pi (0.6180339887 til 1 eller 1 til 0.6180339887). De tre hovedmodene er definert av distansen mellom tak og gulv, mellom sidevegg og sidevegg og mellom front vegg og bakvegg. For å finne utgangsposisjonen for fintuning av høytalerplassering i henhold til denne metoden gjør som følger. Multipliser takhøyden med 0,618 (i mitt rom (238 * 0,618 = 147,084) avrundet til 147,1) for å finne avstand fra bakvegg til høtalerens basselements sentrum. Multipliser rommets bredde med 0,276 ( 5 / 18 )(i mitt rom (707,2 * 0,276 = 195,1872) avrundet til 195,2) for å finne avstand fra sidevegger til høytalerens midtpunkt. Det forekommer tilfeller hvor geometrien i denne beregningen er lite gunstig. Av den grunn har George Cardas utviklet en plan B som han sier alltid fungerer dersom den første beregningen ikke fungerer. Plan Bs avstand til sidevegger beregnes på samme måte som i den første utregningen. Høytalernes avstand til bakvegg i plan B benytter den allerede beregnede avstanden til sidevegger ved å videre beregne avstanden mellom høytalernes senter - til - senter (rommets bredde * 0,444 ( 8 /18 )) (i mitt rom ( 707,2 * 0,444 = 313,9968 ) avrundet til 314,0). Det er normalt ganske enkelt å prøve både den første beregningen og plan B ved å flytte høytaleren frem ca 30cm eller deromkring fra første beregnings plassering. Dersom du spiller et musikkstykke med god bass mens du flytter høytaleren, vil du kunne høre at lyden blir "mer riktig" når høytaleren treffer lommen. Det finnes knapt symmetriske og rektangulære rom hvor ikke den opprinnelige utregningen eller Plan B vil fungere som utgangsposisjon for fintuning av høytalerplassering.

Første skritt for fintuning av høytalerplassering i henhold til metoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford er å fintune bassen. Dette er en ganske omfattende prosess. Man starter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst bassforsterkning (mest bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt partall. I dette tilfelle valgte vi tallet 16 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss adskillige krysspunkter vi kunne velge i for å finne optimal plassering som hevet bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass, så et relativt stort antall krysspunkter å velge i som gir max bassforsterkning var en fordel. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 16 var (707,2 / 16 = 44,2) (0,0 - 44,2 - 88,4 - 132,6 - 176,8 - 221,0 - 265,2 - 309,4 - 353,6 - 397,8 - 442,0 - 486,2 - 530,4 - 574,6 - 618,8 - 663,0 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 16 var (426,3 / 16 = 26,64375) (0 - 26,6 - 53,3 - 79,9 - 106,6 - 133,2 - 159,9 - 186,5 - 23,2 - 239,8 - 266,4 - 293,1 - 319,7 - 346,4 - 373 - 399,7 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytalerene for å finne max bassforsterkning i rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var hvit.

Man fortsetter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst basskansellering (minst bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt oddetall. I dette tilfelle valgte vi tallet 7 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss en del færre krysspunkter for å finne optimal plassering som demper bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass og ikke ved at det har for mye bass, så et relativt beskjedent antall krysspunkter å velge i som gir max bassreduksjon var nok. Samtidig unngikk dette valget at vi hadde to svært finmaskede rutemønster hvor krysspunktene for å finne bassreduksjon og krysspunktene for å finne bassøkning lå tett på hverandre, dermed var vanskelige å skille fra hverandre og lite praktiske å flytte høytalerne mellom. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 7 var (707,2 / 7 = 101,0285714285714) (0,0 - 101,0 - 202,1 - 303,1 - 404,1 - 505,1 - 606,2 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 7 var (426,3 / 7 = 60,9) (0 - 60,9 - 121,8 - 182,7 - 243,6 - 304,5 - 365,4 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytaleren for å finne max bassreduksjon rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var blå.

Videre bruk av metoden i praksis kommer.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
25.794
Antall liker
70.764
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Når jeg ser hvordan noen går til verks er jeg glad jeg har et avslappet forhold til Hifi :)

Lykke til

mvh
At du er her inne og følger nøye med motoren sier meg at du ikke har et særlig avslappet forhold til hifi :rolleyes: Kommer selvfølgelig anpå hvem du sammenligner med :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Bilde!

O.
I går stilte hele familien med mor, far og brødre opp for å hjelpe frøkna og meg med å tape opp hjelperuteverket til den valgte høytalerplasseringsmetoden i gulvet.

Først ble det beregnet en utgangsposisjon for høytalerne vi ønsket å starte fintuningen av høytalerplasseringen ut fra. Det finnes fllere skoler for dette. Høytalerplasseringsmetoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford skisserer utgangspunktene som de to senterpunktene i en ellipse hvor ellipsen passer nøyaktig inn i lytterommets størrelse. Vi fant en kalkulator på nettet som hjalp oss å beregne disse to senterpunktene ut fra målene på rommet. Kalkulatoren finnes her: Ellipse Calculator Vi benyttet denne online kalkulatoren ved først å trykke på kalkulatorens knapp for at vi ønsket å gi den input av tallene for "semi major axis" og "semi minor axis" (halve rommets bredde (353.6) og halve rommets lengde (213.15)). Vær oppmerksom på at kalkulatoren er amerikansk og ikke forstår dersom man angir komma som desimalskilletegn. Man må angi punktum som desimalskilleten for at den skal forstå tallene man legger inn. Det tallet kalkulatoren da regner ut som er av interesse for å finne de to senterpunktene i ellipsen er "foci distanci". Ved hjelp av dette tallet kan vi regne ut de to senterpunktene i en ellipse. I dette tilfelle er foci distanci 564,27. Foci distanci er tilsvarende avstanden mellom høytalerne i utgangsposisjonen. Hver av de to senterpunktene i en ellipse inneholder en x og en y koordinator. X koordinatoren er punktenes posisjon i horisontal retning, mens Y koordinatoren er punktenes posisjon i vertikal retning. Det er naturlig at utgangsposisjoen for høytalerplassering er symmetrisk. Av den grunn er det derfor også naturlig at punktene vil stå på samme koordinat i vertikal retning for begge senterpunktene i en ellipse. Felleskoordinaten i vertikal retning for de to senterpunktene i en ellipse er midt på ellilpsens lengde. Det vil si at i mitt tilfelle vil begge senterpunktene i ellipsens Y-koordinatorer være lik og den vil være midt i rommets lengderetning (426,3 / 2 = 213,15) avrundet til 213,2. De to X-koordinatene må derfor nødvendigvis være ulike ellers ville høytalerne stå oppå hverandre. Det er her ellipse kalkulatorens resultat for foci distanci kommer inn. Nå skal vi beregne ellipsens senterpunkters X-koordinater. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til venstre finnes ved rommets totale bredde delt på to og trekke fra foci distanci delt på to. I mitt tilfelle blir det (((707,2 /2) - (564,27/ 2)) = 71,465) avrundet til 71,5. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til høyre finnes ved å legge X-koordinaten til høyre til foci distanci ((564,27 + 71,465) = 635,735) avrundet til 635,7. Da har vi altså funnet koordinatene til de to senterpunktene i ellipsen som passer nøyaktig inn i mitt lytterom (71,5, 213,2) og (635,7, 213,2). For ordens skyld kan vi også kontrollberegne at også X-koordinatene er symmetriske i rommet slik at høytalerne står symmetrisk i både horisontal og vertikal akse ved denne utgangsposisjonen. Man kontrollerer dette ved å sjekke at begge X-koordinatene er like langt unna sin nærmeste sidevegg. X-koordinaten til høytaleren til venstres avstand fra nærmeste sidevegg er jo 71,5. X-koordinaten til høytaleren til høyres avstand fra nærmeste sidevegg er jo rommets totale bredde minus X-koordinaten ((707,2 - 635,7) = 71,5). Som man ser er avstanden for de to høytalernes plassering til nærmeste sidevegg den samme. Altså er utgangsplasseringen helt symmetrisk.

Når jeg imidlertid leser nærmere i white paperet Audio Physic har skrevet til AES står det så vidt jeg kan oppfatte at denne utgangsposisjonen er ment for kvadratiske rom. Vi har ikke noe kvadratisk rom. Det viste seg også at utgangspunktet med de to senterpunktene i en ellipse på størrelse med rommet medførte en avstand på under 71,5cm til sidevegger og 564,27cm avstand mellom høytalerne. Dette ga mål hvor forskjellen mellom avstanden fra høytaler til lytteposisjon og avstanden fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg til lytteposisjon ikke var stor nok til å få en avstandsforskjell som ga en tidsforskjell på 5ms. Det medfrer igjen at hjernen ikke ville ha ignorert førsterefleksjonen. Senterfyllet mellom høytalerne ble også særdeles diffust ved denne plasseringen. Det oppstod nærmest et lydmessig hull mellom høytalerne.

Av den grunn måtte vi finne en ny metode for å finne utgangsposisjonen til høytalerne før fintuning. Vi valgte derfor en annen kjent metode hvor man plasserer begge høytalerne en tredjedel av rommets lengde inn fra bakvegg og hver av høytalerne en tredjedel av rommets bredde inn fra hver sin sidevegg. Så tapet vi et kryss i gulvet for disse utgangsposisjonene. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var svart.

Første skritt for fintuning av høytalerplassering i henhold til metoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford er å fintune bassen. Dette er en ganske omfattende prosess. Man starter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst bassforsterkning (mest bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt partall. I dette tilfelle valgte vi tallet 16 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss adskillige krysspunkter vi kunne velge i for å finne optimal plassering som hevet bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass, så et relativt stort antall krysspunkter å velge i som gir max bassforsterkning var en fordel. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 16 var (707,2 / 16 = 44,2) (0,0 - 44,2 - 88,4 - 132,6 - 176,8 - 221,0 - 265,2 - 309,4 - 353,6 - 397,8 - 442,0 - 486,2 - 530,4 - 574,6 - 618,8 - 663,0 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 16 var (426,3 / 16 = 26,64375) (0 - 26,6 - 53,3 - 79,9 - 106,6 - 133,2 - 159,9 - 186,5 - 23,2 - 239,8 - 266,4 - 293,1 - 319,7 - 346,4 - 373 - 399,7 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytaleren for å finne best mulig bassforsterkning i rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var hvit.

Man fortsetter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst basskansellering (minst bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt oddetall. I dette tilfelle valgte vi tallet 7 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss en del færre krysspunkter for å finne optimal plassering som demper bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass og ikke ved at det har for mye bass, så et relativt beskjedent antall krysspunkter å velge i som gir max bassreduksjon var nok. Samtidig unngikk at vi hadde to svært finmaskede rutemønster hvor krysspunktene for å finne bassreduksjon og bassøkning nærmest lå på hverandre og dermed var vanskelige å skille fra hverandre og lite praktiske å flytte høytalerne mellom. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 7 var (707,2 / 16 = 101,0285714285714) (0,0 - 101,0 - 202,1 - 303,1 - 404,1 - 505,1 - 606,2 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 7 var (426,3 / 7 = 60,9) (0 - 60,9 - 121,8 - 182,7 - 243,6 - 304,5 - 365,4 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytaleren for å finne best mulig bassforsterkning i rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var blå.

Videre bruk av metoden i praksis kommer.

Mvh
Roysen
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
465
Sted
Trondheim
Metoden er utviklet med mål om å finne en metode som passer best for alle typer høytalere i alle typer rom, ikke bare for skoeskerom uten demping.

Mvh
Roysen
Dette er en grov feiltolkning av artikkelen. Artikkelen legger mye mer vekt på symmetri enn den faktiske plasseringen. En fagartikkel må leses på de premisser den er laget. Artikkelen gjør ikke noe forsøk på å være så generelle i tilnærmingen. Prøv å se for deg hvordan en slik oppstilling vil fungere dersom det er store avstander mellom de akustiske sentrene til de ulike elementene, relativ til dimensjonene på rommet. Det er en ganske vanlig problemstilling. Dette er forøvrig noe som indirekte blir frarådet i artikkelen.
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Metoden er utviklet med mål om å finne en metode som passer best for alle typer høytalere i alle typer rom, ikke bare for skoeskerom uten demping.

Mvh
Roysen
Dette er en grov feiltolkning av artikkelen. Artikkelen legger mye mer vekt på symmetri enn den faktiske plasseringen. En fagartikkel må leses på de premisser den er laget. Artikkelen gjør ikke noe forsøk på å være så generelle i tilnærmingen. Prøv å se for deg hvordan en slik oppstilling vil fungere dersom det er store avstander mellom de akustiske sentrene til de ulike elementene, relativ til dimensjonene på rommet. Det er en ganske vanlig problemstilling. Dette er forøvrig noe som indirekte blir frarådet i artikkelen.
Jeg kan bare svare med at du tar feil. Dette står konkret beskrevet i artikkelen hvilke begrensninger i høytaleren det er snakk om. De høytalerne som metoden ikke er beregnet for er i korte trekk dårlig konstruerte eksemplarer. Rommene må så vidt jeg kan se være kvadratiske.

Dog må du visualisere hva du tenker på for at jeg skal forstå hva du mener.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Bilde!

O.
I går stilte hele familien med mor, far og brødre opp for å hjelpe frøkna og meg med å tape opp hjelperuteverket til den valgte høytalerplasseringsmetoden i gulvet.

Først ble det beregnet en utgangsposisjon for høytalerne vi ønsket å starte fintuningen av høytalerplasseringen ut fra. Det finnes fllere skoler for dette. Høytalerplasseringsmetoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford skisserer utgangspunktene som de to senterpunktene i en ellipse hvor ellipsen passer nøyaktig inn i lytterommets størrelse. Vi fant en kalkulator på nettet som hjalp oss å beregne disse to senterpunktene ut fra målene på rommet. Kalkulatoren finnes her: Ellipse Calculator Vi benyttet denne online kalkulatoren ved først å trykke på kalkulatorens knapp for at vi ønsket å gi den input av tallene for "semi major axis" og "semi minor axis" (halve rommets bredde (353.6) og halve rommets lengde (213.15)). Vær oppmerksom på at kalkulatoren er amerikansk og ikke forstår dersom man angir komma som desimalskilletegn. Man må angi punktum som desimalskilleten for at den skal forstå tallene man legger inn. Det tallet kalkulatoren da regner ut som er av interesse for å finne de to senterpunktene i ellipsen er "foci distanci". Ved hjelp av dette tallet kan vi regne ut de to senterpunktene i en ellipse. I dette tilfelle er foci distanci 564,27. Foci distanci er tilsvarende avstanden mellom høytalerne i utgangsposisjonen. Hver av de to senterpunktene i en ellipse inneholder en x og en y koordinator. X koordinatoren er punktenes posisjon i horisontal retning, mens Y koordinatoren er punktenes posisjon i vertikal retning. Det er naturlig at utgangsposisjoen for høytalerplassering er symmetrisk. Av den grunn er det derfor også naturlig at punktene vil stå på samme koordinat i vertikal retning for begge senterpunktene i en ellipse. Felleskoordinaten i vertikal retning for de to senterpunktene i en ellipse er midt på ellilpsens lengde. Det vil si at i mitt tilfelle vil begge senterpunktene i ellipsens Y-koordinatorer være lik og den vil være midt i rommets lengderetning (426,3 / 2 = 213,15) avrundet til 213,2. De to X-koordinatene må derfor nødvendigvis være ulike ellers ville høytalerne stå oppå hverandre. Det er her ellipse kalkulatorens resultat for foci distanci kommer inn. Nå skal vi beregne ellipsens senterpunkters X-koordinater. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til venstre finnes ved rommets totale bredde delt på to og trekke fra foci distanci delt på to. I mitt tilfelle blir det (((707,2 /2) - (564,27/ 2)) = 71,465) avrundet til 71,5. X-koordinaten til ellipsens senterpunkt til høyre finnes ved å legge X-koordinaten til høyre til foci distanci ((564,27 + 71,465) = 635,735) avrundet til 635,7. Da har vi altså funnet koordinatene til de to senterpunktene i ellipsen som passer nøyaktig inn i mitt lytterom (71,5, 213,2) og (635,7, 213,2). For ordens skyld kan vi også kontrollberegne at også X-koordinatene er symmetriske i rommet slik at høytalerne står symmetrisk i både horisontal og vertikal akse ved denne utgangsposisjonen. Man kontrollerer dette ved å sjekke at begge X-koordinatene er like langt unna sin nærmeste sidevegg. X-koordinaten til høytaleren til venstres avstand fra nærmeste sidevegg er jo 71,5. X-koordinaten til høytaleren til høyres avstand fra nærmeste sidevegg er jo rommets totale bredde minus X-koordinaten ((707,2 - 635,7) = 71,5). Som man ser er avstanden for de to høytalernes plassering til nærmeste sidevegg den samme. Altså er utgangsplasseringen helt symmetrisk.

Når jeg imidlertid leser nærmere i white paperet Audio Physic har skrevet til AES står det så vidt jeg kan oppfatte at denne utgangsposisjonen er ment for kvadratiske rom. Vi har ikke noe kvadratisk rom. Det viste seg også at utgangspunktet med de to senterpunktene i en ellipse på størrelse med rommet medførte en avstand på under 71,5cm til sidevegger og 564,27cm avstand mellom høytalerne. Dette ga mål hvor forskjellen mellom avstanden fra høytaler til lytteposisjon og avstanden fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg til lytteposisjon ikke var stor nok til å få en avstandsforskjell som ga en tidsforskjell på 5ms. Det medfrer igjen at hjernen ikke ville ha ignorert førsterefleksjonen. Senterfyllet mellom høytalerne ble også særdeles diffust ved denne plasseringen. Det oppstod nærmest et lydmessig hull mellom høytalerne.

Av den grunn måtte vi finne en ny metode for å finne utgangsposisjonen til høytalerne før fintuning. Vi valgte derfor en annen kjent metode hvor man plasserer begge høytalerne en tredjedel av rommets lengde inn fra bakvegg og hver av høytalerne en tredjedel av rommets bredde inn fra hver sin sidevegg. Så tapet vi et kryss i gulvet for disse utgangsposisjonene. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var svart.

Første skritt for fintuning av høytalerplassering i henhold til metoden til Audio Physic og Malcolm Hawksford er å fintune bassen. Dette er en ganske omfattende prosess. Man starter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst bassforsterkning (mest bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt partall. I dette tilfelle valgte vi tallet 16 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss adskillige krysspunkter vi kunne velge i for å finne optimal plassering som hevet bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass, så et relativt stort antall krysspunkter å velge i som gir max bassforsterkning var en fordel. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 16 var (707,2 / 16 = 44,2) (0,0 - 44,2 - 88,4 - 132,6 - 176,8 - 221,0 - 265,2 - 309,4 - 353,6 - 397,8 - 442,0 - 486,2 - 530,4 - 574,6 - 618,8 - 663,0 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 16 var (426,3 / 16 = 26,64375) (0 - 26,6 - 53,3 - 79,9 - 106,6 - 133,2 - 159,9 - 186,5 - 23,2 - 239,8 - 266,4 - 293,1 - 319,7 - 346,4 - 373 - 399,7 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytaleren for å finne best mulig bassforsterkning i rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var hvit.

Man fortsetter ved å tape opp et rutemønster for å finne punktene i rommet som gir størst basskansellering (minst bass). I følge høytalerplasserinsmetoden finnes disse punktene ved å dele både rommets lengde og bredde i like deler angitt av et fritt valgt oddetall. I dette tilfelle valgte vi tallet 7 fordi dette ville resultere i et rutenett som ga oss en del færre krysspunkter for å finne optimal plassering som demper bassen så mye som mulig. Rommet har jo hatt utfordringer ved at det sluker bass og ikke ved at det har for mye bass, så et relativt beskjedent antall krysspunkter å velge i som gir max bassreduksjon var nok. Samtidig unngikk at vi hadde to svært finmaskede rutemønster hvor krysspunktene for å finne bassreduksjon og bassøkning nærmest lå på hverandre og dermed var vanskelige å skille fra hverandre og lite praktiske å flytte høytalerne mellom. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets bredde på 7 var (707,2 / 16 = 101,0285714285714) (0,0 - 101,0 - 202,1 - 303,1 - 404,1 - 505,1 - 606,2 - 707,2). Vi tapet så opp linjer i hele rommets lengderetning ved disse målene. Centimetermålene vi kom frem til ved å dele rommets lengde på 7 var (426,3 / 7 = 60,9) (0 - 60,9 - 121,8 - 182,7 - 243,6 - 304,5 - 365,4 - 426,3). Vi tapet så opp linjer i hele rommets bredderetning ved disse målene. Vi hadde da kommet frem til et rutemønster hvor krysspunktene viste hvor vi kunne trille høytaleren for å finne best mulig bassforsterkning i rommet. Fargen på tapen som ble benyttet til dette foremålet var blå.

Videre bruk av metoden i praksis kommer.

Mvh
Roysen
Dessverre. Jeg har ikke kamera eller fotograf tilgjengelig for oppdraget i øyeblikket.

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg vil understreke at årsaken til at jeg forteller om hvordan jeg går frem for å finne den beste høytalerplasseringen er at den kan benyttes som mal av andre som ønsker å finne en høytalerplassering på et kompromissløst vis som er basert på presis vitenskap. Man kan bare bytte ut tallene i mine beregninger med tallene fra egne lytterom.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Min skadede Magico Q7 sendes nå til reparasjon rett over pinsehelgen. Videre arbeid med å finne den beste høytalerplasseringen i rommet er derfor utsatt til høytaleren kommer tilbake fra reparasjon. Det ville uansett vært upålitelig å finne beste høytalerplassering med en høytaler som har et dødt mellombasselement. Så jeg må uansett vente.

Videre har jeg tatt kontakt med den norske distributøren av Vicoustic som er Prolyd for å forhøre meg om hvor jeg kunne henvende meg for å få eksperthjelp til en Vicoustic installasjon i mitt hifi-rom. Svaret var at de påtok seg slike tjenester. Vi ble derfor enige om at de skulle få komme på befaring og utarbeide et forslag. Videre har jeg henvendt meg til Vicoustic-fabrikken direkte og forespurte tjensten de tilbyr om egne akustikk prosjekter. Så får vi se hva resultatet blir av den forespørselen.

Før jeg endelig bestemmer meg for Vicoustic lurte jeg litt på om dere andre her inne har andre konkrete forslag til produsenter av akustiske produkter som jeg burde se på. Jeg kjenner allerede til Svanå Miljøteknik. Jeg kjenner også til Rives Audio, DAAD, RPG (som jeg virkelig har sansen for og som jeg vurderer nesten like sterkt som Vicoustic) og ASC Tube Traps,

Mvh
Roysen
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
--snip--
Før jeg endelig bestemmer meg for Vicoustic lurte jeg litt på om dere andre her inne har andre konkrete forslag til produsenter av akustiske produkter som jeg burde se på. Jeg kjenner allerede til Svanå Miljøteknik. Jeg kjenner også til Rives Audio, DAAD, RPG (som jeg virkelig har sansen for og som jeg vurderer nesten like sterkt som Vicoustic) og ASC Tube Traps,
När det gäller smårumsakustik är jag lekman och vill inte rekommendera annat än att du inte bör göra några större investeringar innan du forstår vad det är du vill uppnå eller åtgärda i rummet. Beroende på dina forutsättningar ser jag grovt uppdelat två vägar for dig att gå vidare:

- kontakta en smårumsakustiker (utan band till produsenter av akustiske produkter) med erfarenhet av hifi-rum för konsultation
- lär själv och ordna med akustisk anpassning av rummet efter bästa förmåga

När det gäller det senare tror jag på följande arbetsgång som en start for ett redan givet rum:

- finn optimal placering av högtalare, lyssningsplats och annat inom de förutsättningar som finns*
- undersök vad som sker i rummet med hjälp av analysprogram REW eller tillsvarande for att få 'arbetsunderlag'
- lär att förstå vad du kan tolka ur dessa analysprogram

Om en initial placering av anläggning och lyssnare i rummet redan bestämts hade jag börjat med att göra separata mätningar på L, R, LR och lagt ut länk för nedlastning av filerna här och sedan hoppats på goda inspel om vad som bör/kan åtgärdas från andra medlemmar på forumet.


/Suomela


*se nästa inlägg
 

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Jeg vil understreke at årsaken til at jeg forteller om hvordan jeg går frem for å finne den beste høytalerplasseringen er at den kan benyttes som mal av andre som ønsker å finne en høytalerplassering på et kompromissløst vis som er basert på presis vitenskap. Man kan bare bytte ut tallene i mine beregninger med tallene fra egne lytterom.
En alternativ metod att finna "bästa" placering av lyssnare och høytaler. Mätmöjlighet med RTA-funktion gör följande procedur smidig.

- Skjut in högtalarna i hörnen. Detta exciterar rummets resonanser maximalt.

- Med RTA igång, skjut mikrofonen fram och tillbaka inom en tänkt lyssningsarea tills du hittar den plats som ger "bäst" tonkurva (minst antal noder, eventuella antinoder längre upp i frekvens for enklare åtgärd av dessa, etc.).

- När du identifierat platsen, markera den och placera micken där. Dra sedan ut högtalarna till en startpunkt för en liksidig triangel eller tillsvarande och mät igen med detta som baslinje.

- Flytta därefter högtalarna framåt / bakåt eller längre ifrån / närmare varandra. Detta låter dig bedöma effekterna av begränsningsytor (SBIR). Fortsätt flytta tills du hittar den bästa platsen. Du har nu, utöver att ha funnit platsen, fått mer kunskap om akustiken och kan därefter planera åtgärder for ting som är behandlingsbara.​


Det är viktigt att alltid bara ändra en sak i taget annars kommer du inte att veta vilken förändring som gör vilka skillnader.


/Suomela
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Innlegg
384
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige
Skall du på forhand välja en tillverkare av akustikprodukter och har økonomi att få ting på plats är RPG Diffusor Systems, Inc. mitt forslag. Deras produkter ser ut att tillverkas och distribueras i Europa av Acoustic GRG Products Ltd.

"Good listening room building is 90% design and 10% construction" är ett statement som jag fångat upp i ett annat forum och även tidigare skrivit i denna tråd. Om du menar att du skall göra något med akustiken i stuen kan det vara gott att veta vad du önskar - och betalar for - för ett sådant projekt sätts i rullning. Därav mina tidigare inlägg idag.


/Suomela
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når jeg ser hvordan noen går til verks er jeg glad jeg har et avslappet forhold til Hifi :)

Lykke til

mvh
Når man har utstyr stående her til flerfoldige ganger syvsifret beløp er det greit å bruke til tid og energi på å få dette utstyret til å spille optimalt.

Mvh
Roysen
 
L

larkus

Gjest
Når man har utstyr stående her til flerfoldige ganger syvsifret beløp er det greit å bruke til tid og energi på å få dette utstyret til å spille optimalt.

Mvh
Roysen
Jeg må tilstå at jeg har mistet litt oversikten her. Hva har du i hus pr. dags dato av utstyr, hva er på vei ut, og hva er planlagt på vei inn?
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Før jeg endelig bestemmer meg for Vicoustic lurte jeg litt på om dere andre her inne har andre konkrete forslag til produsenter av akustiske produkter som jeg burde se på.
Jeg tenkte umiddelbart på Yter sin Flexum:
http://www.audio.grobel.com.pl/oferta/yter/740-pannelli_flexum_owner_manual2.pdf
Det er jo et møbel i seg selv, men det er jo ikke overraskende når man ser hvem som står bak.
Dog, ikke helt i synergi med designet til Magico.
Hadde de enda vært tilgjengelig i valnøtt. Drar jeg inn noe i bjørk, furu, gran, ask eller lønn blir jeg garantert halshugget. RPG har et særdeles stort utvalg av trefiner på sine produkter. De har også et særdeles godt rennome for sine produkter. Du skal se at det kan ende opp med denne produsenten.

Ut over det har jeg tenkt å følge Soumelas råd og forsøke å formalisere hva det er jeg forsøker å oppnå med den akustiske installasjonen. Jeg antar det Soumelas tenker da er hva som er målet og hva som er forutsetningene. Her trenger jeg dog gjerne litt assistanse fra dere her inne. Jeg har store problemer med å formulere hva jeg tenker og mener om dette på en form som kan brukes til noe fornuftig av en akustiker. Hvordan gikk dere som har gjort dette allerede frem?

Mvh
Roysen
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når man har utstyr stående her til flerfoldige ganger syvsifret beløp er det greit å bruke til tid og energi på å få dette utstyret til å spille optimalt.

Mvh
Roysen
Jeg må tilstå at jeg har mistet litt oversikten her. Hva har du i hus pr. dags dato av utstyr, hva er på vei ut, og hva er planlagt på vei inn?
Det kan jeg forstå. Den siste tiden har planene endret seg kontinuerlig. De er ennå ikke spikret. Jeg har fått mye kritikk for å forvirre ved å legge frem planer som endrer seg. Av den grunn ønsker jeg ikke å gjøre det mer.

Jeg tror imidlertid vi fint kan diskutere de akustiske forholdene i mitt rom likevel.

Mvh
Roysen
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei Roysen

Tror det viktigste for et godt resultat er en akustiker som kjenner produktene han bruker godt og vet hvordan han kan bruke de.
Har inntrykk at de beste lager egne tiltak til hvert enkelt rom.
Her er noen flere. GIK selges fra AVshop. Acoustic Fields - Acoustic Foam & Low Frequency Sound Absorption Specialists Primacoustic Acoustic Solutions Acoustic Panels | Bass Traps | Diffusors | GIK Acoustics http://www.msr-inc.com
Vi har jo en fagmann her på forumet som svarte dette:

När det gäller smårumsakustik är jag lekman och vill inte rekommendera annat än att du inte bör göra några större investeringar innan du forstår vad det är du vill uppnå eller åtgärda i rummet. Beroende på dina forutsättningar ser jag grovt uppdelat två vägar for dig att gå vidare:

- kontakta en smårumsakustiker (utan band till produsenter av akustiske produkter) med erfarenhet av hifi-rum för konsultation
- lär själv och ordna med akustisk anpassning av rummet efter bästa förmåga
Jeg har ikke tenkt å ta vegen om det siste alternativet.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn