Roysens Stueanlegg

Status
Stengt for ytterligere svar.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.316
Og jeg som alltid har trodd at langveggen i relativt liten vinkelstue er noe av det værste sted å plassere høyttalere.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Skal man gå så kompromissløst til verks som du antyder til verks uten å gjøre stua om til ett lydstudio tror jeg du har store problemer i utgangspunktet. Jeg har ikke fått med meg alt men var ikke ett eget rom på tegnebrettet ?

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Skal man gå så kompromissløst til verks som du antyder til verks uten å gjøre stua om til ett lydstudio tror jeg du har store problemer i utgangspunktet. Jeg har ikke fått med meg alt men var ikke ett eget rom på tegnebrettet ?
Vel, som jeg har skrevet tidligere er det akustiske utgangspunktet i min stue med den skisserte oppstillingen svært bra. Jeg er derfor ikke i tvil om at har mulighet til å nå målet selv om jeg ikke gjør stua om til et lydstudio. At stua ikke er et dedikert lytterom spiller ikke så stor rolle i dette tilfellet. Utangspunktet er såpass godt at alle muligheter er åpne likevel.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Og jeg som alltid har trodd at langveggen i relativt liten vinkelstue er noe av det værste sted å plassere høyttalere.
Relativt liten vinkelstue? Bor du i en gymsal?

Jepp, det har mange av de lærde her inne forsøkt å fortelle meg også. De har sågar blitt småampre når jeg ikke har ønsket å ta rådet til følge. Det er dog som regel helt til de har vært her og hørt selv. Da har pipa som regel fått en annen tone.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Fin skisse Roysen.

Forslag om å ta kontakt med X3mhc og få en gratis demo av ASC tubetraps. Hvis din bedre halvdel godtar finishen selvfølgelig.
Tror disse kan oppfylle ditt kinderegg. Da får du en flink og erfaren mann med på kjøpet.
I disse produktene får du en fleksibilitet hvor du enkelt kan tune rommet ditt ved å vri tuben og de fungerer fint i hjørnene.
Har inntrykk av at ASC er like vant med hifirom som studioer og hvis ikke X3mhc har kompetansen du leter etter har de det garantert tilknyttet USA.
Jeg tenker i utgangspunktet 6 tuber hvor to og to står oppå hverandre i de tre hjørnene du har rundt lytteposisjon i tillegg til vingene du har fra før. Så store som din kone tillater.
Taket ditt og veggen bak lytteposisjonen kan dempes med noe annet.
Ka du tru?

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei, AtleT.

Takker for det tipset. Jeg har blitt tipset om det samme av hifipuristen tidligere. Dessverre falt de ut i evalueringsprosessen fordi interiørsjefen ikke godkjente det visuelle designet. Hun foretrekker RPG eller Vicoustic.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I forhold til bassen er det ofte ikke så optimalt, men du må huske på at dette er en L-formet stue hvor bassen også går ut i det andre rommet og da blir det annerledes. I et L-formet er det ofte mer et problem med kanselleringer. Bassen forsvinner ut i begge fløyene.

Det er fordeler og ulemper med de ulike plasseringene i et slikt rom, men en fordel med det som er valgt er at man får en vanvittig stor scene. Har prøvd det selv i et liknende rom hvor avstanden mellom veggene var ca. 7,5 m. Kombinert med høyttalere med konstant respons langt opp frekvens ga det et enormt bredt lydbilde som var veldig digg.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Hei, AtleT.

Takker for det tipset. Jeg har blitt tipset om det samme av hifipuristen tidligere. Dessverre falt de ut i evalueringsprosessen fordi interiørsjefen ikke godkjente det visuelle designet. Hun foretrekker RPG eller Vicoustic.

Forøvrig viser skissen en noe feilaktig høytalerplassering. Høytalerne skal stå lenger ut fra frontveggen enn vist i skissen.

Mvh
Roysen
Hva med å kjøre en gratis demo likevel?
Kanskje det ser bedre ut enn hun tror in real life?
Kanskje låter det så bra at hun skjønner at du bare må ha de. :cool:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det neste målet var egentlig å hanke inn en akustiker som jobber uavhengig av produsent av produkter. Det er da lettere å få uavhengige råd.

Mvh
Roysen

• Liker
Reaksjoner: KW

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
ROYSEN: Det har vært nevnt før her i tråden av Hifiguru, men du har tilsynelatende oversett innlegget? EspenL som også er Magico entusiast, har brukt en proff akustiker som holder til i Tønsberg. Du kan sikkert få kontaktinfo til denne akustikeren av EspenL.
Da får du en profesjonell analyse av rommet, konkrete forslag til tiltak, hvorledes det skal lages, bruk av materialer osv.
Dette er på ingen måte billig, men i sammenligning med utstyret du besitter blir det allikevel for smårusk å regne...

Mvh Per J

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
ROYSEN: Det har vært nevnt før her i tråden av Hifiguru, men du har tilsynelatende oversett innlegget? EspenL som også er Magico entusiast, har brukt en proff akustiker som holder til i Tønsberg. Du kan sikkert få kontaktinfo til denne akustikeren av EspenL.
Da får du en profesjonell analyse av rommet, konkrete forslag til tiltak, hvorledes det skal lages, bruk av materialer osv.
Dette er på ingen måte billig, men i sammenligning med utstyret du besitter blir det allikevel for smårusk å regne...

Mvh Per J
Jeg er ikke så sikker på om det er så veldig profesjonelt januscp. EspenL fikk tips om å stive opp en vegg som nok var vel og bra. Men ellers ble det foretatt (i alle utifra det som er delt) en RTx måling av rommet. Og da er vi inne på det jeg har tidligere har nevnt, at akustikere overfører feilaktig sin kunnskap om konsertsaler til smårom. RTx målinger er nemlig en helt irrelevant måling i et lite rom. Det er helt andre forhold som gjør seg gjeldende og er på sett og vis et helt annet fagområdet. Spør du f.eks en akustiker om småroms prinsipper som LEDE, RFZ, Non-Environmental rom, ambekoisk, CID osv. så er det svært lite sansynlig at han har en anelse om hva det består av. Og han vet trolig lite eller ingenting om psykoakustikk relatert til smårom.

Tiltaket som ble gjort hos EspenL med en rockfon himling i taket var veldig pent, men er veldig langt ifra kompromissløst. En slik himling som altså består av 40 mm plater og ca. 40 mm luftrom demper som grafen under viser kun bra ned til ca. 400-500 Hz. Under det gjør den svært lite og da får man et endret frekvensspekter, noe som ikke er helt heldig. De fleste her inne som har lest en del om småroms akustikk vet dette veldig godt og gjør bedre tiltak uten at man har noe innleid akustiker.
Vis vedlegget 265465

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh Per J
Hei, Per.

Hvordan går det med MBL'en?

Nei, da. Jeg har ikke oversett mannen som hjalp Espen. Faktisk står han på blokka mi, men han ønsket visst ikke at han skulle nevnes noe særlig her inne. Så jeg har forsøkt å være så diskret som mulig.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei, Orso.

Jeg har tenkt litt på ditt forslag. Jeg har ombestemt meg. Jeg har lyst til å diskutere nærmere muligheten for at du kan ta dette oppdraget. Jeg har imidlertid to forutsetninger. Det første er at du presenterer prosjektet i denne tråden. Det en andre er at jeg er fri til å velge selv om jeg ønsker å gjennomføre de tiltakene du anbefaler eller ikke.

Vi må dog bli enige om en pris først også.

Jeg har lest gjennom mye av det du har skrevet om akustikk og smårom i det siste. Jeg må si at vi har ganske sammenfallende meninger.

Hva synes du? Tenk på saken.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei, AtleT.

Forøvrig viser skissen en noe feilaktig høytalerplassering. Høytalerne skal stå lenger ut fra frontveggen enn vist i skissen.

Mvh
Roysen
Som du skriver er selvsagt en gratis både demo uforpliktende og gratis. Sannsynligvis lærer man mye også. Så jeg skal se om det kan la seg ordne.

Mvh
Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hei, Orso.

Jeg har tenkt litt på ditt forslag. Jeg har ombestemt meg. Jeg har lyst til å diskutere nærmere muligheten for at du kan ta dette oppdraget. Jeg har imidlertid to forutsetninger. Det første er at du presenterer prosjektet i denne tråden. Det en andre er at jeg er fri til å velge selv om jeg ønsker å gjennomføre de tiltakene du anbefaler eller ikke.

Jeg har lest gjennom mye av det du har skrevet om akustikk og smårom i det siste. Jeg må si at vi har ganske sammenfallende meninger.

Mvh
Roysen
Jeg er åpen for det Roysen. Det vil også være rimelig for deg og uten risiko sånt sett. Så sant det ikke er snakk om veldig mange timer med arbeid, så gjør jeg konsultasjonen gratis. Vi kan også involvere en ekstern akustiker med mer erfaring etterhvert hvis det føles behov for det. Jeg har kontakter.

Kan kommer med flere forslag og forklare litt hvilke forskjeller de ulike løsningene vil gi. Jeg tenker dessuten at det kan være fornuftig å prøve seg litt frem på noen områder med ulike tiltak for å se hva du foretrekker. Eneste bakdelen der er at du må selge noe med tap, men vi snakker uansett om veldig små beløp.

Jeg hadde dog foretrukket og formidle privat hvilke typer konkrete merker som jeg vil anbefale. På nåværende tidspunkt kan det være litt vrient å si offentlig. Må også muligens avklare noe med Høvdinger først.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603
Hei Roysen
Er litt til og fra, mest fra, her på HFS, så har ikke sjekket tråden din på en stund.
Ser du har bestemt deg for et løp ang akustikk, men vil allikevel tipse om en herremann med lang fartstid i bransjen som kan mye om akustikk. Kan ikke se at han har blitt nevnt og det forundrer meg, da han er en mann med stor ballast på dette området. Det er Ingvar Öhman, mannen bak bl.a Guru Audio. Du får Google mannen, for det blir for mye å ramse opp hans CV her.
Han gjør hjemmebesøk og kommer med forslag. Har selv hørt to "Öhman" rom og de overrasket. Det ene var en light versjon i stue og det andre "all out" hjemmekino. Begge i samme hus.
Ta kontakt med Borger i Bolu Audio hvis du er interessert. Han kjenner Öhman og kan fortelle mye om hans filosfi og arbeidsmetoder.
Bare et lite tips og tror det er verdt å sjekke.....
Ønsker en lytt da ting faller mer på plass Roy og håper det er bra med deg.

Mvh
RBN

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Hei, Orso.

Mvh
Roysen
Dette har jeg tro på, er det noen som virkelig går all in for akustikk så er det orso!

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Ok Roysen, jeg skjønner, jeg fulgte bare tråden, og så ikke noen respons fra din side og tenkte du hadde gått glipp av det innlegget. (Det kommer jo like mange innlegg i denne tråden som resten av sentralen samlet sett har jeg inntrykk av...;)
MBL'ene lever i beste velgående, og streaming til DAC'en fra WIMP er en god kilde til å oppdage ny musikk på en måte jeg aldri har hatt tilgang til før. Jeg skaffet meg senere en DAC2 som jeg bruker på jobb og hjemmekontor sammen med et par gode hodetelefoner, og musikk opptar mye mer av min fritid nå enn det noen gang har gjort - og jeg trodde jeg lyttet mye, men nå når musikk er bortimot gratis.... De to apparatene har åpnet seg mye, mye mer med bruk, og presenterer nå en lyd som er skremmende "analog" i sin presentasjon mao mer organisk enn digital lyd pleier å fremstå. (skulle nesten tro det var rør-basert om du skjønner hva jeg mener). De er jo veldig "bling" ift resten av duppedittene som er sort, sort, sort, sort, sort, og atter sort (se bilde i 'MBL' tråden). Kort fortalt, jeg er meget, meget godt fornøyd.:cool:
Jeg vet også om en akustiker på Sintef som forsker på lyd. Han tar også oppdrag på vegne av sitt eget enkeltmannsforetak uten at jeg vet noe om han jobber med feltene du nevner. Jeg hadde mye kontakt med han en periode i forbindelse med støy. Hvis du er interresert kan jeg lete etter kontakinfo i gamle papirer, kan jo være forsøket verd.

-p

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.776
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Med så kostbare høyttalere som du har Roysen, skjønner jeg at du ikke vil ha det halvgjort.
Har du "luktet" på romkorreksjon?
Selv bruker jeg digital romkorreksjon og har ingen fysisk akustisk behandling i stua mi, men dæven så bra det låter likevel.
Jeg tror det kan bli bra med gjøre det som er mulig av akustiske tiltak, for så å ta resten med korreksjon. Hva med en Trinnov basert løsning?
Jeg har kun prøvd Audiolense og er svært fornøyd med det. I mine ører er det transparent
og tapsfritt. Men det har kommet mange gode aktører på drc de siste årene.

Mvh. Bergfinn

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg er nok en sterk motstander av romkorreksjon. Jeg har til gode å høre et eneste oppsett som har benyttet romkorreksjon og som har spilt i henhold til mine preferanser. I mine ører får det en karakteristisk lyd som låter litt flatt og lovløst uten å være i stand til å skape en illusjon av "the real thing".

Jeg synes dog det er flott at du har funnet at det passer for deg. Det passer imidlertid ikke for meg.

Mvh
Roysen

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
201
Sted
Ved Mjøsa
Har du et rom som er vanskelig i utgangspunktet blir det desto vanskeligere å få bra lyd. Du kan selvsagt forbedre akustikk med diverse tiltak men helt optimalt vil det aldri bli dersom rommet i utgangspunktet er "feil".

Her er jeg litt enig med Funbunny, men noen tiltak må man selvsagt gjøre med absorbenter, diffusjon, paneler, etc. Er da anlegg og utstyr ellers riktig plassert og man ikke får bra lyd vil jeg påstå at man har et problem med rommet som vil bli vanskelig å løse. Da må du som Larkus er inne på forvandle stua til et lydstudio og det er vel nettopp dette du ikke ønsker når stua skal være et oppholdsrom for resten av familien også...
Jeg er så heldig at jeg pr. nå har 3 forskjellige lytterom. En stue, en loftsstue og et dedikert lytterom i kjelleren. Rommet i kjelleren er dempet på vegger samt akustiske plater i taket. Problemet er at dempingen "stjeler" mye lyd og det blir tyngre å spille i. I mange tilfeller er det derfor mye lettere å få et udempet rom til å "spille" bra.

Funbunny

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Hei, AtleT.

Mvh
Roysen
Som du skriver er selvsagt en gratis både demo uforpliktende og gratis. Sannsynligvis lærer man mye også. Så jeg skal se om det kan la seg ordne.

Mvh
Roysen
Ikke sikkert det vil være så dumt. :)

Litt stas at du ender opp med et samarbeid med en fra HFS sine rekker til prosjektet ditt. Blir interessant å lese hva Orso og du finner på.
Håper at dere deler mye av prosessen, blir sikkert noe nytt å lære her kjenner jeg Orso rett.

• Liker
Reaksjoner: KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har tenkt ut noen forslag utifra rommets mål og plassering og vil presentere det etterhvert.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok. Da deler jeg litt tanker og har skrevet inn plassering av tiltak i tegningen som tidligere ble lagt ut her. Jeg kan få tegnet dette i sketchup i løpet av de nærmeste dagene hvis det er ønskelig for en mer visuell presentasjon.

Vi begynner med tiltak av øvre frekvensområdet.
Det som er nevnt om et par tepper og noen til å dekke bordet høres greit ut der. Det er tross alt vanskelig å gjøre som mye mer gulvet når det skal se skapelig ut, men nevner at puter fylt med porøs materiale eller to skjeve krakker som redirigerer lyden vekk fra sitteposisjon som dras frem ved kritisk lytting kan være alternativer.

Vis vedlegget 265713

-Bakvegg (vegg bak lytteposisjonen)
Har nevnt 2D diffusorer som et alternativ her. Men etter og ha tenkt litt mer på dette anbefaler jeg egentlig ikke det. Også 2D diffusorer bør nemlig ha en viss avstand for å kunne diffusere homogent. Ellers vil man høre utstikkende frekvenser.

Vi står da igjen med to alternativer. Ene er og sette sammen to paneler som former en Ʌ. Den vil da skape en slik vinkel at refleksjonene sendes i andre retninger og treffer aldri ørene. Det er den beste løsningen fordi det tar 100% hånd om refleksjonene og man bevarer samtidig energi. Ulempen er det estetiske og kan være vanskelig å få til dersom man sitter svært tett på bakvegg. Den må tross alt stikke noe ut.
Andre alternativ er å bruke en absorbent og da er en bildeabsorbent en fin løsning. I forhold til en sitteplass vil det være tilstrekkelig med en litt bred absorbent. Skal det dempes i forhold til et litt større området, så kan det brukes to absorbenter. De trenger ikke å være høye, 60 cm er nok.
Vis vedlegget 265688

- Sidevegger
Den delen av rommet er 7 m bredt. Tar vi utgangspunkt at høyttalerne står ca. 1 m fra sidevegg (målt fra midten av baffel), så er løpetiden fra høyttalerne til nærmeste siderefleksjon og videre til sitteposisjon et sted mellom 12-14 ms. Man kan bruke diffusorer her som jeg også har tatt med i tegningen, men jeg ville personlig ha valgt absorbenter basert på egen erfaring. Det handler om et veldig presist lydbilde med god klarhet, tydelighet, holografi og plassering vs et mer romslig og stort lydbilde. Man får ikke 100% i pose og sekk og må velge til dels mellom disse. Absorbenten kan være 120 x 60 cm i høyde og bredde og gjerne 15 cm tykk. Den kan stå på et stativ som slik at den enkelt kan flyttes. Det holder her med en absorbent på hver sidevegg.

Så har vi motsatt sidevegg til hver høyttaler. Her er løpetiden mye lengre, trolig et sted mellom 28 og 30 ms. Og her vil jeg på det varmeste anbefale kvalitets 1D diffusorer. Standard bredde er 60 cm og gjerne bruke to slike om det er plass til det eller vi kan få også få ordnet med en custom størrelse på 80 cm for en diffusor. Det er heller ingenting i veien her for å få en custom basert diffusor som har f.eks dybde på 30-35 cm slik at den diffuserer med høy grad ned til 300-350 Hz og med scattering (spredning) enda lavere. Disse kan ha hjul under slik at de kan rulles vekk. Kan de stå fast montert, så kan vi også se på å bruke noen mindre på toppen som vi snur for å skape et enda mer avansert diffusert lyd. Mer om det senere om det skulle bli aktuelt. Finish i lakkert valnøtt regner jeg med.

Bare legge til her at vi må selvfølgelig se på forholdet mellom direktelyden av høyttalerne og den reflekterte lyden for og også bestemme tiltak. Nærmeste siderefleksjon vil komme ganske tidlig etter direktelyden og derfor anbefaler jeg der absorbent. Fra motsatte sidevegger eller eventuelt plasserte diffusorer, så vil den energien trolig ca. 20 ms etter direktelyden og er da veldig godt egnet til diffusjon.

-Taket
Jeg vil anbefale å dempe de refleksjonene som taket skaper i lytteposisjonen. De ankommer tidlig og det lite som tyder på at har spesielt mye for seg å diffusere når taket er så lavt. Igjen snakk om korrekthet vs spatial informasjon. Jeg ville heller ha satset på diffusjon på sideveggene. Det er mer riktig psykoakustisk. Vi er mye mindre sensitive for det som kommer fra vertikal planet og det beste er derfor å dempe de refleksjoner, og spesielt når de ankommer så tidlig som her. Det er derimot ingen grunn til å dempe store deler av taket. Det holder med to absorbenter (størrelse 120 x 60 cm for hver absorbent) ved siden av hverandre på hver side av bjelken, plassert i speilbildet. I alle fall i forhold til en sitteplass. De kan enten plasseres rett i taket eller legges i en fin ramme. Du får da to "øyer". Gjerne 10 cm tykke absorbenter og så kan rammen monteres slik at den kan senkes noe med kjetting. Senkes den 5 eller 10 cm vil den dempe lenger ned i frekvens, men samtidig vil du miste litt følelsen av "luftig" presentasjon. Så det kan eksperimenteres med.

Kanskje en ramme i valnøtt? Vil også være mulig å få en snekker til å lage hull til spotter om det er ønskelig.
Bilde under viser ikke bokstavelig hvor absorbentene skal plasserer, men gir et inntrykk.
Vis vedlegget 265696
Vis vedlegget 265697

-Frontvegg
Jeg ser ikke noe særlig grunn til å gjøre tiltak av øvre frekvensområdet på frontvegg. Selv om høyttalerne vinkles godt inn, så er det lite energi som sendes den veien. Det blir stoppet i stor graf i kabinettet. Det lille som sendes mot frontvegg og vinduer med mye toe-in vil dessuten etterhvert ende på sideveggene og da er det ideelle at energien blir diffusert der. Lateral diffusjon er helt klart foretrukket framfor noe som kommer rett foran. Derimot kan det være behov for noe bassdemping ved frontvegg og mer om det under.

Bassområdet
Det er noen steder hvor det med stor sikkerhet er noen resonanser og andre er mer usikkert. Her bør det selvsagt måles. Jeg har kun tatt utgangspunkt i nærmest stue. Det er ikke utenkelig at det kan være noe også resonanser i andre delen av rommet, men regner med det ikke er aktuelt å behandle.

Vis vedlegget 265714

Det som er ganske sikkert er at hjørnet nede til høyre i bilde vil ha en oppsamling av bass. Her vil det ideelle være å ha bassfeller fra gulv til tak. Det er også stor sansynlighet at det vil være en resonanser ved bakvegg og spesielt langs gulvet. Også muligens på veggen bak det runde bordet og stolen som den øverste pilen viser. Bassfellene her trenger å bygge ut 10-11 cm og da spørs det hva du kan gjøre i forhold til sofaen.

Hjørnene i frontveggen, ved siden av vinduene, er mer usikre. Vinduene slipper tross alt ut mye bass og de ser ut til gå langt ut til sidene. Alikevel vil det trolig ligge noe oppsamling her og det kan være noe langs sideveggene på kortsiden utifra hjørnene og mot vinduene.

Selv om frontvegger har store vinduer som fungerer som bassfeller, så kan det være resonanser under vinduene og/eller i mellom.

Det kan også ligge resonanser i taket mot vegger eller inntil bjelken. Er det aktuelt og behandle anbefaler jeg en akustiker som måler og bygger såkalte panel resonatorer. De bygger ikke så mye ut, kan gjøres pene og har lav vekt.

Jeg tar selvfølgelig ikke for gitt at det er aktuelt med bassfeller alle disse stedene da det er en stue, men nevner hvilke området som kan være aktuelle. Bassfellene i hjørnene jeg anbefaler er jeg overbevist om er de beste på markedet og vil virke både dypt og bredt i frekvensområdet. Mulig med valnøtt ramme. Bassfeller til vegger bygger ut 10-11 cm og er ganske diskré i utseendet. Konkret informasjon om alle produktene får du på pm.

Hvordan går vi frem?
Jeg ser for meg at du og din familie kan plassere tiltakene for øvre frekvensområdet selv, med eventuelt veiledning fra meg. Det kreves ikke mer enn to personer og et speil. En snekker eller flink håndverker kan bygge ramme til himling og f.eks en løsning med hjul under diffusorer.

Bassen bær derimot måles før det velges produkter. Her kan jeg enten veilede deg/dere ved at du kjøper inn måleutstyr eller at kommer noen fra sentralen som måler utifra min beskrivelse og sender målingene til meg. Deretter gjør jeg en analyse basert på det og kommer med konkrete anbefalinger av produkter.
Vi kan f.eks begynne der og så gå videre med en akustiker for perfeksjonere senere. Eller bruke en akustiker fra starten av hvis vi finner en løsning på det. Målinger i taket og eventuelle tiltak der tenker jeg passer bedre for en akustiker, slik at man lage custom baserte panel resonatorer som nevnt tidligere.

Jeg tror du vil oppleve en solid oppgradering med disse tiltakene. Foruten en strammere og mer definert bass med mer trøkk i, så vil kombinasjonen av demping av tidlige refleksjoner og sen lateral diffusjon gi både gi et mer presist lydbildet og mer spatial informasjon med mindre farging. Det vil dessuten låte mer korrekt tonalt, mykere og mer behagelig.

Først må høyttalerne være plassert omtrent der de skal være og jeg vil også anbefale bruk at en eller to subber for å både jevne ut responsen og en mer uanstrengt bass. De bør også plasseres først og grelv kan være en mann for integrering. Selv om de akustiske tiltakene kan bedre frekvensresponsen i bassen, så er det mer sansynlig at separate basser vil gjøre enda mer der. Tiltakene er uansett vesentlig for tidsdomenet.

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.872
Sted
Sjælland. Danmark.
[Beklager OT, Roysen, men hvorfor ville du (Orso) valgt 2D diffusorer?
Jeg tenker da på bakveggen, altså vegg bak lytteren (frontvegg er veggen man ser på fra lytteposisjonen). Jeg er personlig ikke glad i å dempe den, det låter fort dødt og litt snodig. Jeg ville enten ha kombinert absorpsjon og diffusjon eller bare hatt diffusjon der. Og til så kort avstand, så må man bruke 2D diffusorer da 1D diffusorer krever langt større avstand. Mest sansynlig vil det også være behov for bassdemping langs gulvet ved bakveggen, noe som kommer i tillegg under ørehøyde.

Jeg ser ikke det helt store poenget med å diffusere frontvegg hvis bakveggen behandles godt. Da vil det være lite energi som ankommer der. Til sideveggene kan man derimot trolig bruke 1D diffusorer hvis man foretrekker et grandiøst lydbilde framfor korrekthet og pin-pointing. Det kommer dog ann på avstanden om det lar seg gjøre.
Der kommer ikke så meget lyd på frontvæggen, da højtalereenheder er rundstrålende med bassen næsten, men sender mest lyd fremad højere oppe i frekvens. Det er jeg godt klar over; men alligevel er det meget betydningsfuldt, hvad der placeres på frontvæggen.
Jeg havde ikke troet, at det ville være så betydningsfuldt med diffusere der. Jeg har sammenlignet en kombination af dæmpning med Rockfon og gardin. Hofa diffusere diffusere og SMT Pap-diffusere. Jeg prøvede igår at fjerne disse 4 stk. Pap-vinger, der var placeret der. Det var et stort tab lydmæssigt med mindre rumgengivelse, mindre dynamik og mindre naturlighed samt klarhed.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Der kommer ikke så meget lyd på frontvæggen, da højtalereenheder er rundstrålende med bassen næsten, men sender mest lyd fremad højere oppe i frekvens. Det er jeg godt klar over; men alligevel er det meget betydningsfuldt, hvad der placeres på frontvæggen.
Jeg havde ikke troet, at det ville være så betydningsfuldt med diffusere der. Jeg har sammenlignet en kombination af dæmpning med Rockfon og gardin. Hofa diffusere diffusere og SMT Pap-diffusere. Jeg prøvede igår at fjerne disse 4 stk. Pap-vinger, der var placeret der. Det var et stort tab lydmæssigt med mindre rumgengivelse, mindre dynamik og mindre naturlighed samt klarhed.
Det er avhengig av rommets dimensjon og hvilke vei lyden tar. Du kan derfor ikke overføre en erfaring i et rom automatisk til et annet.

I Roysen sitt rom er det åpning på halve "bakveggen". Dvs. at lyden fra begge høyttalerne som går mot den delen ender ut i andre rom og dør i stor grad ut der. Da har vi bare den andre delen av bakveggen igjen og bak lytteposisjonen vil det i tillegg komme tiltak. Da sitter man igjen med deler av venstre bakvegg som kan sende noe lyd tilbake til frontveggen. Fra høyre høyttaler vil derimot denne energien i stor grad treffe slik at den går via sideveggen først. Og der vil det være diffusorer og eventuelt en absorbent som hindrer den før den når frontveggen.
Med andre sitter man igjen med kun venstre høyttaler som sender noe lyd som kommer tilbake til venstre del av frontvegg og man kan nesten ikke bare diffusere en liten del av frontveggen da det trolig vil skape mer ubalanse i lyden. Skulle man ha diffusert frontveggen her, så burde det ha vært en skyvedør mellom rommene.

Noe energi vil selvsagt alltid gå andre veier og komme potensielt tilbake til frontvegg, men det er uansett snakk om veldig lite. Jeg ville heller ha prioritert diffusjon på sideveggene. Diffusjon skal helst komme lateralt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Jeg skal være veldig forsiktig med å synse noe som helst her, men jeg satte 10cm rockwool-akustikkplater bak mine B&W 805S og jeg greide ikke å høre noen som helst effekt, og langt mindre spore en forbedring. Disse sto rett bak høyttalerne og ikke i midten (der hadde jeg et lerret). I førsterefleksjonene på sidene og skråstilt i hjørnene var imidlertid effekten tydelig og positiv. Med Klipsch i front i stedet synes jeg det ble litt dødt med akustikkplater på sideveggene, sikkert fordi man har relativt god spredningskontroll med hornløsningen, så jeg fjernet dem.

Jeg har med andre ord mer tro på diffusjon enn absorbsjon i front.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Jeg kommer tilbake med kommentarer og ringer deg på mandag, Orso. Det jeg med en gang kan si er at du nok har antatt en noe feilaktig høytalerplassering. Det kommer ikke til å være kun 1 meter avstand til sidevegger. Dersom du finner tilbake til det lange innlegget jeg skrev om høytaerplassering og utgangsposisjon vil du finne en ca høytalerplassering. Jeg er forøvrig både helt enig og veldig glad for at du valgte RPG akustikkprodukter. De har et kjempestort utvalg i spesialtreverk til sine produker, så der finner vi garantert noe som vil friste. Jeg må også presisere at den treseter sofaen som lytteposisjonen befinner seg i står klin inntil bakveggen. Det er ikke noe luft mellom. Skissen jeg laget av rommet er lagret på www.roomsketcher.com. Jeg skal gi deg mitt brukernavn og passord der, Orso. Så kan du gå direkte inn å endre på skissen for å legge inn dine tiltak.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det hadde vært fint om du kunne nevne avstanden fra høyttalerne til sweetspot og avstand fra høyttalerne til sidevegger. Så kan jeg regne ut når refleksjonene fra sideveggene ankommer etter direktlyden. Litt usikker på hva du kom fram til i det lange innlegget. Uansett mener jeg plassering i forhold til jevnest bassrepons er det vesentlige. Øvre frekvensområdet kan jo alltid behandles.

Selv om f.eks nærmeste siderefleksjon kan diffuseres da det er lang nok avstand for at en diffusor skal diffusere homogent, så vil den lyden ankomme såpass tidlig at jeg personlig hadde jeg dempet istedet. Regner med vi snakker om i området ca. 3-4 ms. Men det kan vi snakke nærmere om. Kan være litt snakk om smak og behag.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Den nøyaktige høytalerplasseringen vil bli 235,7 cm fra sidevegg på begge sider og 142,1cm ut fra frontvegg. Avstandsforskjellen mellom høytaler og lytteposisjon er såvidt mye kortere enn fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg og videre til lytteposisjon at hjernen vil ignorere refleksjonene. Avstandsforskjellen utgjør altså mer enn 5ms vha lydhastigheten. Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.

Mvh
Roysen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Roysen;
Har du sett litt på de panelene som har påmalt motiv?
De har jo en veldig fordelaktig SAF, da.

Alternativt motiver som slipper alt over 500Hz gjennom, hvor selve absorbenten eller diffusoren er plassert under.
Sistnevnte bygger nok litt ekstra, men skaper kanskje god harmoni i heimen.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
2.896
Torget vurderinger
1
Her skjer de jo litt i finværet…..

Suomela ville se resten av vannfallet som ble postet for noen sider siden her er det…
Vis vedlegget 266071

Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.
Det gjør ikke så mye fra eller til, her er responsen fra smalt til høyttalerne berører HH i hjørnet, jeg tror du enten må gjøre en dramatisk omplassering eller supplere med sub/dsp.

Vis vedlegget 266072

Mitt problem er at jeg ikke helt klarer å forstå hvilken lyd du ønsker, jeg har hørt mange av oppsettene og i mine ører har det som blir presentert variert ganske mye.
Hvilken løsning trivdes du best med og hva ønsker du endret/forbedret med den?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Den nøyaktige høytalerplasseringen vil bli 235,7 cm fra sidevegg på begge sider og 142,1cm ut fra frontvegg. Avstandsforskjellen mellom høytaler og lytteposisjon er såvidt mye kortere enn fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg og videre til lytteposisjon at hjernen vil ignorere refleksjonene. Avstandsforskjellen utgjør altså mer enn 5ms vha lydhastigheten. Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.

Mvh
Roysen
Hjerner ignonerer kun refleksjonene relatert til lokalisering av lyden. Dvs. til tross for at det kommer refleksjoner etter direkte lyden, så opplever vi fremdeles at lyden kommer fra kilden/høyttaleren. Dette kalles Haas effekt eller presedenseffekt, men sier derimot ikke at refleksjonene ikke har innvirkning på lydkvaliteten. Det er to forskjellige temaer.

Er det en person som snakker til deg i rommet så er det både direktelyd og reflektert lyd. Alikevel så klarer man å lokalisere hvor personen i rommet er. Det gjelder spesielt i tidsrommet 5 til 35 ms. Da fusjoneres lyden på en slik måte at vi lokaliserer kilden i forhold til direktelyden. Vel og merke så sant ikke ikke nivået på den reflekterte lyden er for høy. Haas fant ut av den lå ved 10 dB. Over 35 ms så begynner denne fusjonering og sprekke opp og vi begynner å høre lyd fra flere kanter. I området 50 til 80 ms så det gått over i definitive separate lyder og det vi kaller ekko.
Med andre ord har dette med lokalisering av lyd å gjøre, ikke lydkvalitet. Haas sa selv at refleksjonene hadde innvirkning på bl.a. timbre.

Det finnes mange studier hvor man har studert hvilke effekt refleksjoner på lydkvaliteten og de forteller i klartekst at refleksjonen går utover områder som tonalitet, klarhet, tydelighet, lokalisering osv. Refleksjoner roter til lyden. Jo tidligere de ankommer, jo mer destruktive er de. Senere refleksjoner er ikke like hørbare, men de kan alikevel ha en negativ effekt. Hvilke retning refleksjonene kommer fra, har også betydning. Noen er mer hørbare enn andre.

Hadde det vært slik at refleksjoner senere enn 5 ms ble fullstendig ignorert og ikke hadde noe effekt, så ville nesten alle akustiske tiltak til øvre frekvensområdet være helt borkastet. De fleste tiltak i et rom er tross alt plassert slik at de virker på refleksjoner senere enn 5 ms.

Haas effekten kalles også "loven om den første bølgefronten" og beskriver altså at direktelyden er det vesentlige i forhold til lokalisering. Studiet til Haas, også gjennomført av andre senere, ble forresten utført på et tak med to høyttalere og hvor den ene ble forsinket. Med andre ord foregikk testen mer eller mindre anekoisk.

De nærmeste siderefleksjonene hos deg ankommer i alle fall godt under 10 ms og er da regnet som tidlige refleksjoner. Ønsker man mest mulig korrekt gjengivelse, så bør tidlig refleksjonene senkes mest mulig og ikke spres ut i tid og rom som diffusjon gjør. Det vil nemlig manipulere opptaksignalet. Igjen, dog et spørsmål om hva man ønsker. Ingen har sagt at avspilling av musikk i hjemmet må være mest mulig korrekt.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen
Hjerner ignonerer kun refleksjonene relatert til lokalisering av lyden. Dvs. til tross for at det kommer refleksjoner etter direkte lyden, så opplever vi fremdeles at lyden kommer fra kilden/høyttaleren. Dette kalles Haas effekt eller presedenseffekt, men sier derimot ikke at refleksjonene ikke har innvirkning på lydkvaliteten. Det er to forskjellige temaer.

Er det en person som snakker til deg i rommet så er det både direktelyd og reflektert lyd. Alikevel så klarer man å lokalisere hvor personen i rommet er. Det gjelder spesielt i tidsrommet 5 til 35 ms. Da fusjoneres lyden på en slik måte at vi lokaliserer kilden i forhold til direktelyden. Vel og merke så sant ikke ikke nivået på den reflekterte lyden er for høy. Haas fant ut av den lå ved 10 dB. Over 35 ms så begynner denne fusjonering og sprekke opp og vi begynner å høre lyd fra flere kanter. I området 50 til 80 ms så det gått over i definitive separate lyder og det vi kaller ekko.
Med andre ord har dette med lokalisering av lyd å gjøre, ikke lydkvalitet. Haas sa selv at refleksjonene hadde innvirkning på bl.a. timbre.

Det finnes mange studier hvor man har studert hvilke effekt refleksjoner på lydkvaliteten og de forteller i klartekst at refleksjonen går utover områder som tonalitet, klarhet, tydelighet, lokalisering osv. Refleksjoner roter til lyden. Jo tidligere de ankommer, jo mer destruktive er de. Senere refleksjoner er ikke like hørbare, men de kan alikevel ha en negativ effekt. Hvilke retning refleksjonene kommer fra, har også betydning. Noen er mer hørbare enn andre.

Hadde det vært slik at refleksjoner senere enn 5 ms ble fullstendig ignorert og ikke hadde noe effekt, så ville nesten alle akustiske tiltak til øvre frekvensområdet være helt borkastet. De fleste tiltak i et rom er tross alt plassert slik at de virker på refleksjoner senere enn 5 ms.

Haas effekten kalles også "loven om den første bølgefronten" og beskriver altså at direktelyden er det vesentlige i forhold til lokalisering. Studiet til Haas, også gjennomført av andre senere, ble forresten utført på et tak med to høyttalere og hvor den ene ble forsinket. Med andre ord foregikk testen mer eller mindre anekoisk.

De nærmeste siderefleksjonene hos deg ankommer i alle fall godt under 10 ms og er da regnet som tidlige refleksjoner. Ønsker man mest mulig korrekt gjengivelse, så bør tidlig refleksjonene senkes mest mulig og ikke spres ut i tid og rom som diffusjon gjør. Det vil nemlig manipulere opptaksignalet. Igjen, dog et spørsmål om hva man ønsker. Ingen har sagt at avspilling av musikk i hjemmet må være mest mulig korrekt.
Hei, Orso.

Jeg har satt opp mine anlegg basert på dette prinsippet i årevis. Det fungerer fint for meg. Jeg ser ingen årsak til at vi skal gå vekk fra det nå. Dersom man ikke trenger å overfylle stua med akustikkremedier, så forsøker vi å unngå det. Haas effekten medfører at hjernen ignorerer refleksjoner som kommer 5ms eller senere etter direktelyden. Lokalisering av lydkilden foregår innenfor et tidsvindu på 5ms av den initielle transienten. Det er dog korrekt at denne psykoakustiske effekten er avhengig av nivået på refleksjonen. Jeg har derfor aldri tatt hensyn til senere refleksjoner enn dette i mine oppsett tidligere for å unngå tap av klang og ambience.

Jeg skal dog gå med på at vi eksperimenterer med effekten av å dempe/diffusere refleksjoner som ankommer lytteposisjonen 5ms eller senere enn direktelyden før vi velger om vi skal gjøre noe med de eller ikke.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Antall liker
1.447
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Den store utfordringen du har i rommet ditt er at du har en bakvegg nært til venstre høyttaler og langt bak til høyre høyttaler. Dette vil gjøre at du får en mye mer refleksjoner rundt venstre side og den vil framstå veldig diffus. Dette gjør videre at mye av mikro detaljer blir borte i lydbilde.

Jeg tror jeg ville jobbet med å få venstre høyttaler litt mer mot høyre, slik at refleksjon mot sidevegg blir noe mindre. Så ville jeg dempet ned veggen bak lytte posisjon slik at veggen ikke gir særlig med refleksjoner.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Den store utfordringen du har i rommet ditt er at du har en bakvegg nært til venstre høyttaler og langt bak til høyre høyttaler. Dette vil gjøre at du får en mye mer refleksjoner rundt venstre side og den vil framstå veldig diffus. Dette gjør videre at mye av mikro detaljer blir borte i lydbilde.

Jeg tror jeg ville jobbet med å få venstre høyttaler litt mer mot høyre, slik at refleksjon mot sidevegg blir noe mindre. Så ville jeg dempet ned veggen bak lytte posisjon slik at veggen ikke gir særlig med refleksjoner.
Dette er faktisk ikke et så stort problem i praksis som det ser ut som på bilder. Jeg er dog enig i at det må vurderes om og evt hvordan dette må behandles.

Mvh
Roysen

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.518
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
På målingene som er gjort ser dette ikke videre bra ut Roysen.
her er det mye stående bølger.

Steinar.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
16.836
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det jeg ikke helt skjønner Steinar, er hvorfor du legger ut en slik post. Hva ønsker du å oppnå?
Jeg synes slikt er fullstendig unødvendig, men det er nå min mening :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.715
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det jeg ikke helt skjønner Steinar, er hvorfor du legger ut en slik post. Hva ønsker du å oppnå?
Jeg synes slikt er fullstendig unødvendig, men det er nå min mening :)
Hvis det stemmer så er det vel bra han er ærlig?

mvh

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
På målingene som er gjort ser dette ikke videre bra ut Roysen.
her er det mye stående bølger.

Steinar.
Tull og tøys. De stående bølgene jeg har her er så langt ned i nivå at de er nærmest negligerbare. Du viser her et typisk eksempel på det som har ført til at jeg ikke har fått god lyd når folk med målemikrofon har forsøkt å tune her før (jeg tenker da ikke på Roald). De bruker ikke ørene, bare øynene på skjermen. Da blir aldri resultatet særlig bra.

Mvh
Roysen

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn