Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.316
Og jeg som alltid har trodd at langveggen i relativt liten vinkelstue er noe av det værste sted å plassere høyttalere.
Vel, som jeg har skrevet tidligere er det akustiske utgangspunktet i min stue med den skisserte oppstillingen svært bra. Jeg er derfor ikke i tvil om at har mulighet til å nå målet selv om jeg ikke gjør stua om til et lydstudio. At stua ikke er et dedikert lytterom spiller ikke så stor rolle i dette tilfellet. Utangspunktet er såpass godt at alle muligheter er åpne likevel.Skal man gå så kompromissløst til verks som du antyder til verks uten å gjøre stua om til ett lydstudio tror jeg du har store problemer i utgangspunktet. Jeg har ikke fått med meg alt men var ikke ett eget rom på tegnebrettet ?
Relativt liten vinkelstue? Bor du i en gymsal?Og jeg som alltid har trodd at langveggen i relativt liten vinkelstue er noe av det værste sted å plassere høyttalere.
I forhold til bassen er det ofte ikke så optimalt, men du må huske på at dette er en L-formet stue hvor bassen også går ut i det andre rommet og da blir det annerledes. I et L-formet er det ofte mer et problem med kanselleringer. Bassen forsvinner ut i begge fløyene.Og jeg som alltid har trodd at langveggen i relativt liten vinkelstue er noe av det værste sted å plassere høyttalere.
Hva med å kjøre en gratis demo likevel?Hei, AtleT.
Takker for det tipset. Jeg har blitt tipset om det samme av hifipuristen tidligere. Dessverre falt de ut i evalueringsprosessen fordi interiørsjefen ikke godkjente det visuelle designet. Hun foretrekker RPG eller Vicoustic.
Forøvrig viser skissen en noe feilaktig høytalerplassering. Høytalerne skal stå lenger ut fra frontveggen enn vist i skissen.
Mvh
Roysen
Jeg er ikke så sikker på om det er så veldig profesjonelt januscp. EspenL fikk tips om å stive opp en vegg som nok var vel og bra. Men ellers ble det foretatt (i alle utifra det som er delt) en RTx måling av rommet. Og da er vi inne på det jeg har tidligere har nevnt, at akustikere overfører feilaktig sin kunnskap om konsertsaler til smårom. RTx målinger er nemlig en helt irrelevant måling i et lite rom. Det er helt andre forhold som gjør seg gjeldende og er på sett og vis et helt annet fagområdet. Spør du f.eks en akustiker om småroms prinsipper som LEDE, RFZ, Non-Environmental rom, ambekoisk, CID osv. så er det svært lite sansynlig at han har en anelse om hva det består av. Og han vet trolig lite eller ingenting om psykoakustikk relatert til smårom.ROYSEN: Det har vært nevnt før her i tråden av Hifiguru, men du har tilsynelatende oversett innlegget? EspenL som også er Magico entusiast, har brukt en proff akustiker som holder til i Tønsberg. Du kan sikkert få kontaktinfo til denne akustikeren av EspenL.
Da får du en profesjonell analyse av rommet, konkrete forslag til tiltak, hvorledes det skal lages, bruk av materialer osv.
Dette er på ingen måte billig, men i sammenligning med utstyret du besitter blir det allikevel for smårusk å regne...
Mvh Per J
Hei, Per.ROYSEN: Det har vært nevnt før her i tråden av Hifiguru, men du har tilsynelatende oversett innlegget? EspenL som også er Magico entusiast, har brukt en proff akustiker som holder til i Tønsberg. Du kan sikkert få kontaktinfo til denne akustikeren av EspenL.
Da får du en profesjonell analyse av rommet, konkrete forslag til tiltak, hvorledes det skal lages, bruk av materialer osv.
Dette er på ingen måte billig, men i sammenligning med utstyret du besitter blir det allikevel for smårusk å regne...
Mvh Per J
Som du skriver er selvsagt en gratis både demo uforpliktende og gratis. Sannsynligvis lærer man mye også. Så jeg skal se om det kan la seg ordne.Hva med å kjøre en gratis demo likevel?Hei, AtleT.
Takker for det tipset. Jeg har blitt tipset om det samme av hifipuristen tidligere. Dessverre falt de ut i evalueringsprosessen fordi interiørsjefen ikke godkjente det visuelle designet. Hun foretrekker RPG eller Vicoustic.
Forøvrig viser skissen en noe feilaktig høytalerplassering. Høytalerne skal stå lenger ut fra frontveggen enn vist i skissen.
Mvh
Roysen
Kanskje det ser bedre ut enn hun tror in real life?
Kanskje låter det så bra at hun skjønner at du bare må ha de.
Jeg er åpen for det Roysen. Det vil også være rimelig for deg og uten risiko sånt sett. Så sant det ikke er snakk om veldig mange timer med arbeid, så gjør jeg konsultasjonen gratis. Vi kan også involvere en ekstern akustiker med mer erfaring etterhvert hvis det føles behov for det. Jeg har kontakter.Hei, Orso.
Jeg har tenkt litt på ditt forslag. Jeg har ombestemt meg. Jeg har lyst til å diskutere nærmere muligheten for at du kan ta dette oppdraget. Jeg har imidlertid to forutsetninger. Det første er at du presenterer prosjektet i denne tråden. Det en andre er at jeg er fri til å velge selv om jeg ønsker å gjennomføre de tiltakene du anbefaler eller ikke.
Vi må dog bli enige om en pris først også.
Jeg har lest gjennom mye av det du har skrevet om akustikk og smårom i det siste. Jeg må si at vi har ganske sammenfallende meninger.
Hva synes du? Tenk på saken.
Mvh
Roysen
Dette har jeg tro på, er det noen som virkelig går all in for akustikk så er det orso!Hei, Orso.
Jeg har tenkt litt på ditt forslag. Jeg har ombestemt meg. Jeg har lyst til å diskutere nærmere muligheten for at du kan ta dette oppdraget. Jeg har imidlertid to forutsetninger. Det første er at du presenterer prosjektet i denne tråden. Det en andre er at jeg er fri til å velge selv om jeg ønsker å gjennomføre de tiltakene du anbefaler eller ikke.
Vi må dog bli enige om en pris først også.
Jeg har lest gjennom mye av det du har skrevet om akustikk og smårom i det siste. Jeg må si at vi har ganske sammenfallende meninger.
Hva synes du? Tenk på saken.
Mvh
Roysen
Jeg er så heldig at jeg pr. nå har 3 forskjellige lytterom. En stue, en loftsstue og et dedikert lytterom i kjelleren. Rommet i kjelleren er dempet på vegger samt akustiske plater i taket. Problemet er at dempingen "stjeler" mye lyd og det blir tyngre å spille i. I mange tilfeller er det derfor mye lettere å få et udempet rom til å "spille" bra.Har du et rom som er vanskelig i utgangspunktet blir det desto vanskeligere å få bra lyd. Du kan selvsagt forbedre akustikk med diverse tiltak men helt optimalt vil det aldri bli dersom rommet i utgangspunktet er "feil".
Her er jeg litt enig med Funbunny, men noen tiltak må man selvsagt gjøre med absorbenter, diffusjon, paneler, etc. Er da anlegg og utstyr ellers riktig plassert og man ikke får bra lyd vil jeg påstå at man har et problem med rommet som vil bli vanskelig å løse. Da må du som Larkus er inne på forvandle stua til et lydstudio og det er vel nettopp dette du ikke ønsker når stua skal være et oppholdsrom for resten av familien også...
Ikke sikkert det vil være så dumt.Som du skriver er selvsagt en gratis både demo uforpliktende og gratis. Sannsynligvis lærer man mye også. Så jeg skal se om det kan la seg ordne.Hva med å kjøre en gratis demo likevel?Hei, AtleT.
Mvh
Roysen
Kanskje det ser bedre ut enn hun tror in real life?
Kanskje låter det så bra at hun skjønner at du bare må ha de.
Mvh
Roysen
Der kommer ikke så meget lyd på frontvæggen, da højtalereenheder er rundstrålende med bassen næsten, men sender mest lyd fremad højere oppe i frekvens. Det er jeg godt klar over; men alligevel er det meget betydningsfuldt, hvad der placeres på frontvæggen.Jeg tenker da på bakveggen, altså vegg bak lytteren (frontvegg er veggen man ser på fra lytteposisjonen). Jeg er personlig ikke glad i å dempe den, det låter fort dødt og litt snodig. Jeg ville enten ha kombinert absorpsjon og diffusjon eller bare hatt diffusjon der. Og til så kort avstand, så må man bruke 2D diffusorer da 1D diffusorer krever langt større avstand. Mest sansynlig vil det også være behov for bassdemping langs gulvet ved bakveggen, noe som kommer i tillegg under ørehøyde.[Beklager OT, Roysen, men hvorfor ville du (Orso) valgt 2D diffusorer?
Jeg ser ikke det helt store poenget med å diffusere frontvegg hvis bakveggen behandles godt. Da vil det være lite energi som ankommer der. Til sideveggene kan man derimot trolig bruke 1D diffusorer hvis man foretrekker et grandiøst lydbilde framfor korrekthet og pin-pointing. Det kommer dog ann på avstanden om det lar seg gjøre.
Det er avhengig av rommets dimensjon og hvilke vei lyden tar. Du kan derfor ikke overføre en erfaring i et rom automatisk til et annet.Der kommer ikke så meget lyd på frontvæggen, da højtalereenheder er rundstrålende med bassen næsten, men sender mest lyd fremad højere oppe i frekvens. Det er jeg godt klar over; men alligevel er det meget betydningsfuldt, hvad der placeres på frontvæggen.
Jeg havde ikke troet, at det ville være så betydningsfuldt med diffusere der. Jeg har sammenlignet en kombination af dæmpning med Rockfon og gardin. Hofa diffusere diffusere og SMT Pap-diffusere. Jeg prøvede igår at fjerne disse 4 stk. Pap-vinger, der var placeret der. Det var et stort tab lydmæssigt med mindre rumgengivelse, mindre dynamik og mindre naturlighed samt klarhed.
Det gjør ikke så mye fra eller til, her er responsen fra smalt til høyttalerne berører HH i hjørnet, jeg tror du enten må gjøre en dramatisk omplassering eller supplere med sub/dsp.Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.
Hjerner ignonerer kun refleksjonene relatert til lokalisering av lyden. Dvs. til tross for at det kommer refleksjoner etter direkte lyden, så opplever vi fremdeles at lyden kommer fra kilden/høyttaleren. Dette kalles Haas effekt eller presedenseffekt, men sier derimot ikke at refleksjonene ikke har innvirkning på lydkvaliteten. Det er to forskjellige temaer.Den nøyaktige høytalerplasseringen vil bli 235,7 cm fra sidevegg på begge sider og 142,1cm ut fra frontvegg. Avstandsforskjellen mellom høytaler og lytteposisjon er såvidt mye kortere enn fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg og videre til lytteposisjon at hjernen vil ignorere refleksjonene. Avstandsforskjellen utgjør altså mer enn 5ms vha lydhastigheten. Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.
Mvh
Roysen
Hei, Orso.Hjerner ignonerer kun refleksjonene relatert til lokalisering av lyden. Dvs. til tross for at det kommer refleksjoner etter direkte lyden, så opplever vi fremdeles at lyden kommer fra kilden/høyttaleren. Dette kalles Haas effekt eller presedenseffekt, men sier derimot ikke at refleksjonene ikke har innvirkning på lydkvaliteten. Det er to forskjellige temaer.Den nøyaktige høytalerplasseringen vil bli 235,7 cm fra sidevegg på begge sider og 142,1cm ut fra frontvegg. Avstandsforskjellen mellom høytaler og lytteposisjon er såvidt mye kortere enn fra høytaler til førsterefleksjonspunktet på sidevegg og videre til lytteposisjon at hjernen vil ignorere refleksjonene. Avstandsforskjellen utgjør altså mer enn 5ms vha lydhastigheten. Høytalerplassering ut fra hva som gir jevnest bassrespons har vært forsøkt flere ganger tidliere i dette rommet. Det gir ikke et resultat jeg er fornøyd med. Da må høytalerne settes helt inn i hjørnene mot frontvegg/sidevegg.
Mvh
Roysen
Er det en person som snakker til deg i rommet så er det både direktelyd og reflektert lyd. Alikevel så klarer man å lokalisere hvor personen i rommet er. Det gjelder spesielt i tidsrommet 5 til 35 ms. Da fusjoneres lyden på en slik måte at vi lokaliserer kilden i forhold til direktelyden. Vel og merke så sant ikke ikke nivået på den reflekterte lyden er for høy. Haas fant ut av den lå ved 10 dB. Over 35 ms så begynner denne fusjonering og sprekke opp og vi begynner å høre lyd fra flere kanter. I området 50 til 80 ms så det gått over i definitive separate lyder og det vi kaller ekko.
Med andre ord har dette med lokalisering av lyd å gjøre, ikke lydkvalitet. Haas sa selv at refleksjonene hadde innvirkning på bl.a. timbre.
Det finnes mange studier hvor man har studert hvilke effekt refleksjoner på lydkvaliteten og de forteller i klartekst at refleksjonen går utover områder som tonalitet, klarhet, tydelighet, lokalisering osv. Refleksjoner roter til lyden. Jo tidligere de ankommer, jo mer destruktive er de. Senere refleksjoner er ikke like hørbare, men de kan alikevel ha en negativ effekt. Hvilke retning refleksjonene kommer fra, har også betydning. Noen er mer hørbare enn andre.
Hadde det vært slik at refleksjoner senere enn 5 ms ble fullstendig ignorert og ikke hadde noe effekt, så ville nesten alle akustiske tiltak til øvre frekvensområdet være helt borkastet. De fleste tiltak i et rom er tross alt plassert slik at de virker på refleksjoner senere enn 5 ms.
Haas effekten kalles også "loven om den første bølgefronten" og beskriver altså at direktelyden er det vesentlige i forhold til lokalisering. Studiet til Haas, også gjennomført av andre senere, ble forresten utført på et tak med to høyttalere og hvor den ene ble forsinket. Med andre ord foregikk testen mer eller mindre anekoisk.
De nærmeste siderefleksjonene hos deg ankommer i alle fall godt under 10 ms og er da regnet som tidlige refleksjoner. Ønsker man mest mulig korrekt gjengivelse, så bør tidlig refleksjonene senkes mest mulig og ikke spres ut i tid og rom som diffusjon gjør. Det vil nemlig manipulere opptaksignalet. Igjen, dog et spørsmål om hva man ønsker. Ingen har sagt at avspilling av musikk i hjemmet må være mest mulig korrekt.
Dette er faktisk ikke et så stort problem i praksis som det ser ut som på bilder. Jeg er dog enig i at det må vurderes om og evt hvordan dette må behandles.Den store utfordringen du har i rommet ditt er at du har en bakvegg nært til venstre høyttaler og langt bak til høyre høyttaler. Dette vil gjøre at du får en mye mer refleksjoner rundt venstre side og den vil framstå veldig diffus. Dette gjør videre at mye av mikro detaljer blir borte i lydbilde.
Jeg tror jeg ville jobbet med å få venstre høyttaler litt mer mot høyre, slik at refleksjon mot sidevegg blir noe mindre. Så ville jeg dempet ned veggen bak lytte posisjon slik at veggen ikke gir særlig med refleksjoner.
Hvis det stemmer så er det vel bra han er ærlig?Det jeg ikke helt skjønner Steinar, er hvorfor du legger ut en slik post. Hva ønsker du å oppnå?
Jeg synes slikt er fullstendig unødvendig, men det er nå min mening
Tull og tøys. De stående bølgene jeg har her er så langt ned i nivå at de er nærmest negligerbare. Du viser her et typisk eksempel på det som har ført til at jeg ikke har fått god lyd når folk med målemikrofon har forsøkt å tune her før (jeg tenker da ikke på Roald). De bruker ikke ørene, bare øynene på skjermen. Da blir aldri resultatet særlig bra.På målingene som er gjort ser dette ikke videre bra ut Roysen.
her er det mye stående bølger.
Steinar.