Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du kan forøvrig informere din venn hjernekirurgen om at årsakene til autisme ikke er kjent, men at det ihvertfall ikke er noe som tyder på at det har med elektromagnetisk stråling å gjøre. Ikke engang autismeforeningene tror på det. (Causes of Autism)
    Jeg skulle hilse tilbake og si: "Well, they simply do not understand anything about how the brain works or how it develops. Nor have they looked carefully into any of the recent research in this field".

    Gamle dogmer dør langsomt, spesielt når man helst ønsker at de er sanne. De som er er interessert i å grave dypere, kan begynne med å søke etter "EMF" eller "EMR" på PubMed, eller se nærmere på arbeidene til Robert A. Becker eller Dietrich Klinghardt, bare for å nevne noen. Googling etter "Autism EMF" bør også gi noe å tenke på.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, det var en del interessant der, selv om panikken rundt vaksiner og autisme er et ganske avskrekkende eksempel på hvor galt det kan gå. Det var en tvilsom studie for noen år siden som kunne tyde på en mulig sammenheng, noe som så tok av fullstendig i media. Mange barn har dødd helt unødvendig fordi foreldrene var redde for vaksiner. Senere og grundigere forskning viser at det ikke er noen sammenheng der.

    Mye av det som kommer opp i disse søkene setter av "quack alerts" hos meg. For eksempel denne Dietrich Klinghardt:
    http://oneradionetwork.com/health/d...oxins-and-parasites-in-the-body-march-4-2014/
    An alternative to coffee enemas for cleansing the liver: Dr. Klinghardt talks about a good way of cleansing the liver with a certain suppository
    Yikes. Se også Regulatory Action against Dietrich Klinghardt, M.D.

    Jeg finner ikke noe fra Robert A. Becker, men det er en Robert O. Becker som har arbeidet med bioelektrisitet: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_O._Becker
    I tillegg til å bråke om elektriske felt fra høyspentlinjer var han visstnok en "pionér i bruken av kolloidalt sølv":
    http://www.thesilveredge.com/pioneers.shtml

    Igjen støter vi på det lille problemet at kontrollerte studier ikke viser noen slik kobling mellom elektriske felter fra høyspentlinjer og helseproblemer. Min personlige hypotese er at det ikke er den elektromagnetiske strålingen, men det kontinuerlige bombardementet av flimrende bilder og stakkato musikk som ødelegger barns evne til å konsentrere seg. Altså ikke wifi, men det wifi brukes til.

    Uansett, nysgjerrig som jeg er, så dro jeg opp Tesla-meteret på mobiltelefonen og målte feltene i bilen i dag tidlig. AC-feltet (som er det man vanligvis er bekymret for) målte null uT. Zero. Nada. DC-feltet var ca 4-500 uT, godt over naturlig bakgrunnsintensitet, men her på kontoret måler jeg over 1000 uT ca en meter fra skjermen hvor jeg leser denne teksten. Skal kontrollmåle i friluft langt fra bebyggelse ved anledning, bare for å se om den målingen stemmer med det kjente bakgrunnsnivået (ca 50 uT).
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    OK, det var en del interessant der, selv om panikken rundt vaksiner og autisme er et ganske avskrekkende eksempel på hvor galt det kan gå. Det var en tvilsom studie for noen år siden som kunne tyde på en mulig sammenheng, noe som så tok av fullstendig i media. Mange barn har dødd helt unødvendig fordi foreldrene var redde for vaksiner.
    Vaksiner kan være så mangt, og betraktninger som er fornuftige befolkningsnivå, gir sjelden presisjon på individnivå.
    Selv er jeg ganske sikker på at det var en "helt trygg" influensavaksine som sterkt bidro til å påføre meg narkolepsi og en autoimmunitetslidelse, så jeg blir en smule oppgitt over at folk som burde vite bedre, sauser sammen helt ulike typer vaksiner og helt ulike risikovurderinger. Kolera er ikke influensa.

    Som alle vet, handler vitenskap om observasjoner og teorier, men mange ser ut til å ha blitt så opphengt i teorien at de ignorerer observasjonene som ikke passer inn. Som disse, f.eks:
    http://www.google.no/?q=vaksine+narkolepsi+site:.no#q=vaksine+narkolepsi+site:.no
    http://www.google.no/?q=vaksine+narkolepsi+site:.no#q=vaccine+narcolepsy

    Min nevnte nevrologvenn sier forresten at han i sin praksis har sett sterke korrelasjoner mellom vaksiner, EMF-eksponering og autisme, og hans konklusjon eller hypotese er at vaksiner kun er et potensielt problem dersom EMF-eksponeringen samtidig er høy. Han sier videre at litt av grunnen til at dette er lite kjent, er at mye av forskningen på denslags ser bare på én faktor om gangen, og at flertallet av forskerne mangler relevant, klinisk erfaring.

    Hva Klinghardt angår, så var den "regulatory action" som du lenker til, begrunnet med at han bedrev "practicing medicine without a license". Det han gjorde hadde han lisens til å bedrive i andre delstater, men ikke i New Mexico. Slike saker handler ofte om beskyttelse av næringsinteresser og ikke om kvakksalveri, Asbjørn. Jeg har sett på noen av Klinghardts foredrag som ligger på youtube, og syntes de var både interessante og, i den grad jeg er i stand til å vurdere det, troverdige.

    Kaffeklystér vet jeg ikke så mye om, annet enn at effekten av det ble oppdaget ved en tilfeldighet i tyske skyttergraver under 1. verdenskrig. Litt av en historie. :)

    Sunn skepsis og en velkalibrert quack-alert-alarm er viktig å ha, men det er ikke slik at alt som ligger utenfor vanlig allopatisk praksis nødvendigvis er kvakksalveri.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan selvsagt ikke utelukke at det er "noe" der, men vi vet også en hel del om risikoen man utsetter seg og andre for når man fyller bensin fra en pumpe med mobiltelefon i lommen og barn fastspent i bilen. Området rundt en bensinpumpe er strengt tatt en EX-sone, og i en fabrikk ville det ikke vært lov til å ta med seg en vanlig mobiltelefon inn i en slik sone på grunn av eksplosjonsfaren. Ikke andre apparater med batteri heller, ettersom det er risikoen for kortslutning og gnist i apparatet som er farlig, ikke radiostrålingen. Statisk elektrisitet fra bil og person utgjør likevel en mye større risiko for å antenne bensindamp.

    Don't try this at home, kids:

    I tillegg utsetter man seg for farlige nivåer av organiske løsemidler, inkludert benzen som er dokumentert kreftfremkallende og diverse andre stoffer som beviselig fører til astma, eksem og allergi.
    Exposure to Organic Solvents Before First Childbirth May Increase Hormone-related Breast Cancer Risk
    Volatile Organic Compounds May Worsen Allergies and Asthma - Scientific American
    Solvents, Ethanol, Car Crashes & Tolerance - How risky is inhalation of organic solvents?

    Jeg påstår, uten å blunke, at en massiv overgang til elektriske biler vil være en klar reduksjon i helsefarlig eksponering i hverdagen. Det er ikke slik at alt som er "nytt" er farlig og alt som er "gammelt" ikke er det.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan er ressursbruk, miljømessige forhold etc. rundt selve batteripakka belyst? Hvordan ville ting sett ut dersom det brått skulle produseres slike store batteripakker til halvparten av verdens bilpark?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    M
    Hvordan er ressursbruk, miljømessige forhold etc. rundt selve batteripakka belyst? Hvordan ville ting sett ut dersom det brått skulle produseres slike store batteripakker til halvparten av verdens bilpark?
    Hysj, det snakker vi ikke om. Må heller ikke snakke om den dagen den defekte batteripakken skal destrueres.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Jo, jeg VIL snakke om akkurat dette. Det skrives svært lite om denne siden av saken, eller rettere sagt, det er lite offentlig diskutert. Som alltid så er det totaliteten i bildet som er interessant, ikke løsrevet info.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan er ressursbruk, miljømessige forhold etc. rundt selve batteripakka belyst? Hvordan ville ting sett ut dersom det brått skulle produseres slike store batteripakker til halvparten av verdens bilpark?
    Det er et mye bedre spørsmål enn new age-spekulasjoner om ikke-eksisterende helsefare, og forsåvidt et bedre og viktigere spørsmål enn hva som skjer ved gjenvinning av batteripakken. Jeg rekker ikke å svare skikkelig på det nå, men kommer tilbake til det på kvelden.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan er ressursbruk, miljømessige forhold etc. rundt selve batteripakka belyst? Hvordan ville ting sett ut dersom det brått skulle produseres slike store batteripakker til halvparten av verdens bilpark?
    Det er et mye bedre spørsmål enn new age-spekulasjoner om ikke-eksisterende helsefare, og forsåvidt et bedre og viktigere spørsmål enn hva som skjer ved gjenvinning av batteripakken. Jeg rekker ikke å svare skikkelig på det nå, men kommer tilbake til det på kvelden.
    :cool: :cool: Ja, jeg er nok generelt en lite egnet som new age type... Totaliteten i slike ting må jo være det eneste riktige dersom en mener noe med global betraktning, og det gjelder ikke bare selve forurensningsspørsmålet i ferdselssammenheng, som gjerne kan være gunstig for lyd/avgassproblematikk lokalt men globalt sett mer belastende mht. energiproduksjon osv., men like mye det ressursmessige fra vugge til grav. Samme gjelder dette med å skifte bil i eninga kontra å slite på det man har. Jeg og kona har f.eks. en samlet årlig kjørelengde på våre biler på godt under 10k km. og det ville være vanvidd å bytte biler for å spare et par desiliter pr. mil - eller omregnet ca. 200 l. drivstoff/år. Jeg er overbevist om at de miljømessige utviklingsbelastningene ved en ny bilmodell nok ville vært større enn dette regnestykket, selv med all verdens gjenvinning etc. etc. kalkulert inn.
     
    N

    nb

    Gjest
    En kompis av meg solgte biler tidligere, en klassiker var pensjonister som absolutt skulle ha diesel fordi den koster 1 krone mindre på pumpa. Han spurte hvor mye de kjørte pr. år og de var gjerne en 3-4000 kilometer. At motoren kanskje dro opp bilprisen med 30.000 brydde de seg ikke om. Om de levde til de ble 120 år ville de kanskje klart å kjøre inn besparelsen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er klassikeren det der... folk tenker ikke ofte på hele bildet, f.eks. at service gjerne er dyrere på diesel også.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Man kan selvsagt ikke utelukke at det er "noe" der, men vi vet også en hel del om risikoen man utsetter seg og andre for når man fyller bensin fra en pumpe med mobiltelefon i lommen og barn fastspent i bilen. Området rundt en bensinpumpe er strengt tatt en EX-sone, og i en fabrikk ville det ikke vært lov til å ta med seg en vanlig mobiltelefon inn i en slik sone på grunn av eksplosjonsfaren. Ikke andre apparater med batteri heller, ettersom det er risikoen for kortslutning og gnist i apparatet som er farlig, ikke radiostrålingen. Statisk elektrisitet fra bil og person utgjør likevel en mye større risiko for å antenne bensindamp.
    Hvor mange personskader har dette forårsaket i Norge, de siste 100 årene?

    Don't try this at home, kids:
    Fin video. Null personskader. :cool:

    I tillegg utsetter man seg for farlige nivåer av organiske løsemidler, inkludert benzen som er dokumentert kreftfremkallende og diverse andre stoffer som beviselig fører til astma, eksem og allergi.
    Exposure to Organic Solvents Before First Childbirth May Increase Hormone-related Breast Cancer Risk
    Volatile Organic Compounds May Worsen Allergies and Asthma - Scientific American
    Solvents, Ethanol, Car Crashes & Tolerance - How risky is inhalation of organic solvents?
    Hmm.. 2 av lenkene omhandler maling og et tilfeldig utvalg løsemidler. Den siste er en anekdote om en kvinne som søler bensin på seg selv. Relevansen for vanlig bensinbilbruk synes noe tynn.

    3-3.jpg
    (oi, det var ikke meningen at bildet skulle bli så digert)


    Noen bør snarest be PubMed om å slutte å publisere New Age-studier.

    DNA is a fractal antenna in electromagneti... [Int J Radiat Biol. 2011] - PubMed - NCBI

    DNA is a fractal antenna in electromagneti... [Int J Radiat Biol. 2011] - PubMed - NCBI
    Extremely low frequency electromagnetic field... [J Cell Biochem. 2004] - PubMed - NCBI
    Induction of cell activation processe... [ScientificWorldJournal. 2004] - PubMed - NCBI

    Det finnes hundrevis av studier som påviser fysiologisk effekt av EMF, så det er ikke kontroversielt i det hele tatt. Spørsmålet er i hvilken grad noen av disse effektene gir patologiske utslag. Såvidt jeg vet, har vi i pr. i dag ingen kliniske, langtids intervensjonsstudier ("randomized, controlled trials") som med sikkerhet slår fast slike patologiske utslag (og hvem skulle så finansiere slike studier? Nokia, Tesla, Samsung? Good luck with that. Og hvordan skulle man satt opp en null-gruppe, forresten?)
    Men når vi sammenholder resultatene fra in vitro studier med epidemologiske studier og etterhvert et stort antall enkeltobservasjoner, begynner det å danne seg et mønster som gir grunn til bekymring.

    Det er ikke slik at alt som er "nytt" er farlig og alt som er "gammelt" ikke er det.
    Stråmannsargumentasjon.

    Jeg påstår, uten å blunke, at en massiv overgang til elektriske biler vil være en klar reduksjon i helsefarlig eksponering i hverdagen.
    En frisk påstand. Vi får grave fram denne tråden om 10-15 år og se hvordan det har gått med eksperimentet deres. Imens skal jeg ikke plage dere mer med luddittismen min.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I de forrige bilene vi hadde, kjøpt for ca 10 år siden, passet jeg godt på å få mobilstråling og tilsvarende styggedom ut av kupeen. Mobilholder med antennekobler, utvendig antenne, osv. Etter 25 år av det "eksperimentet" med mobilstråling uten merkbare skader blåser jeg i det, men jeg legger også merke til at mobilen kobler seg til Tesla'en via Bluetooth, og at bilen så kommuniserer med verden via antennetråder i bakruten. Dermed slipper jeg å ha en mobiltelefon på full utgangseffekt inne i kupeen, som jo er en ganske effektiv skjerm for både tilsiktede og utilsiktede elektromagnetiske bølger utenfra. Metalliserte vinduer, y'see. Netto vil jeg tro at strålingsnivået i Tesla'n er lavere enn i en bil uten Bluetooth-tilkobling for mobiltelefon. Man har jo med seg telefonen uansett.

    Vi vet med sikkerhet at langtidseksponering for oljeprodukter gir patologiske skader. Om dosen ved tanking av bensin er stor nok til å gi varige skader er vel lite sannsynlig, men poenget er at det er ikke engang nødvendig å spekulere.
    Ny studie: Oljearbeidere mer utsatt for enkelte krefttyper
    Fant kreft hos 129 av 675 kolleger
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Først en korreksjon av noe jeg skrev til coolbiz tidligere i dag: Målingen fra i dag tidlig var med bilen påslått, men stillestående. Jeg funderte litt på hva som skjer i fart, så jeg satte iPhone'n til å logge feltstyrke på vei hjem fra jobb i dag. Stort sett lå den mellom 0-2 uT med lange perioder ned mot null og noen topper på 4-7 uT ved pådrag som motbakker, forbikjøringer, osv og ved kraftig regenerativ bremsing. Det var også noen få spikes opp til 110-120 uT, gjerne som to separate spikes med et par tiendedels sekunder varighet og med 4-5 sekunder imellom de to. Det skjedde to-tre ganger i løpet av en times tid. Har ingen idé om hva de spikene er.

    Folkehelsa mener at 100 uT er en grenseverdi, og at gjennomsnittlig feltstyrke høyere enn 0,4 uT gjennom året for barn i nærheten av en høyspentledning krever utredning av mulige tiltak. Tror barna kunne sittet på med meg konstant hele året uten å komme over den gjennomsnittsverdien. Til sammenligning måler jeg feltstyrker på 10-20 uT i nærheten av en DeWalt batteridrill og 2-3 uT bare ved å bevege meg rundt i rommet og dermed i jordens statiske magnetfelt. Sånn sett får man tydeligvis mye mindre eksponering for varierende elektromagnetiske felt ved å sitte på i en Tesla i 100 km/t enn ved å samme avstand.
    B.9.09 Felt fra kraftlinjer og elektriske apparater (Ekstremt Lavfrekvente Felt, ELF) - Folkehelseinstituttet

    Hvordan er ressursbruk, miljømessige forhold etc. rundt selve batteripakka belyst? Hvordan ville ting sett ut dersom det brått skulle produseres slike store batteripakker til halvparten av verdens bilpark?
    Men det var litium: Ja, det er det som er det svake punktet i et miljøregnskap for elektriske biler. Den grunnleggende forskjellen i både utslipp og kostnader ved en elektrisk bil er at mye mer av begge deler ligger i produksjonen og mye mindre i bruk. Drivverket er ekstremt effektivt, så med noenlunde plausible forutsetninger om nordisk gjennomsnittsmiks i stikkontakten blir det bruksutslipp omtrent som en fossilbil som drar i underkant av 0,2 liter på mila. Det er ganske bra for en slede på over to tonn. Med andre antagelser om strøm fra ren vannkraft, europeisk gjennomsnittsmiks, gasskraft eller ren kullkraft får man andre tall. Jeg mener forøvrig at en antagelse om vannkraft er mer realistisk enn en om kullkraft, gitt overskuddet av kraft og fortsatt nybygging av småkraftverk på det norske nettet.

    Derimot går det med mye energi til batteriproduksjonen. Største produsent av litium er Chile, deretter Australia, Kina og Argentina. De største reservene er i Chile og Bolivia. Det er også noe i USA, f eks i Wyoming. Det har vært lett i Afghanistan, men det er ingen kjente reserver eller produksjon der. En enkel måte å utvinne litium på er å filtrere det ut av varme kilder som løser opp salter i berggrunnen, så det er mer sannsynlig at Island blir en fremtidig produsent enn at Afghanistan blir det. De kjente reservene anslås å være tilstrekkelig ihvertfall frem til ca år 2100 (~1 milliard elektriske biler). Vi går sannsynligvis tomme for råolje lenge før vi går tomme for litium.

    Green Car Congress: Study finds resource constraints should not be a limiting factor for large-scale EV battery production
    University of Michigan News Service | University of Michigan and Ford researchers see plentiful lithium resources for electric vehicles

    Typisk litiumproduksjon består i å pumpe vann ned i saltholdige bergarter, for så å la saltlaken konsentreres i fordampningsbassenger på overflaten før metallet skilles ut via elektrolyse. Det er langt fra den styggeste gruvedriften man kan forestille seg, ettersom naturlig solenergi gjør mye av jobben. Når dette skjer høyt oppe i Andes-fjellene ved ekvator er det ikke spesielt vanskelig å drive elektrolysen med solenergi heller. Men det går med en del energi, og det er mange som har regnet på dette. Som vanlig har de kommet frem til forskjellige resultater. Noen eksempler:
    The impact caused by the extraction of lithium for the components of the Li-ion battery is less than 2.3% (Ecoindicator 99 points). The major contributor to the environmental burden caused by the battery is the supply of copper and aluminum for the production of the anode and the cathode, plus the required cables or the battery management system.
    http://www.thierry-lequeu.fr/data/NOTTER-01.pdf

    The study showed that the batteries that use cathodes with nickel and cobalt, as well as solvent-based electrode processing, have the highest potential for environmental impacts. These impacts include resource depletion, global warming, ecological toxicity, and human health impacts. The largest contributing processes include those associated with the production, processing, and use of cobalt and nickel metal compounds, which may cause adverse respiratory, pulmonary, and neurological effects in those exposed. There are viable ways to reduce these impacts, including cathode material substitution, solvent-less electrode processing, and recycling of metals from the batteries.
    http://www.epa.gov/dfe/pubs/projects/lbnp/final-li-ion-battery-lca-report.pdf

    Batteriene og motoren i en Tesla inneholder ikke sjeldne jordmetaller som neodymium eller praseodymium. Det er fordi motoren er en ren induksjonsmotor uten permanentmagneter. Både stator og rotor er bare kobberspoler på en stålkjerne.

    Derimot er det klønete å frakte litium over Stillehavet til Japan eller Kina for å produsere batterier, for så å frakte dem tilbake til California for å montere batteripakken og bilen. Derfor satser Tesla nå flere milliarder dollar på å bygge sin egen "gigafabrikk" for batteriproduksjon i USA. Den fabrikken alene vil ha større kapasitet enn hele verdens produksjon av litiumbatterier i 2013, tilstrekkelig for en halv million biler pr år. Fabrikken skal være i drift i 2017. Tesla mener også at de kan drive ned kostnaden pr kWh batterikapasitet med ca 30 % ved å gjøre dette selv. Da bør de komme godt under $200 pr kWh kapasitet. Egen strømproduksjon fra sol og vind er inkludert, og det vil sikkert ikke skade om man finner drivverdige litiumforekomster i nærheten heller. Det er fortsatt stort effektiviseringspotensiale i både utvinning av litium og produksjon av batterier, så å gå ut fra dagens produksjon blir ikke helt representativt for hvordan verden sannsynligvis ser ut ca 2025.

    http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/gigafactory.pdf
    http://qz.com/179318/teslas-most-disruptive-product-may-not-be-its-cars/
    http://www.mckinsey.com/insights/energy_resources_materials/battery_technology_charges_ahead

    Resirkuleringen av utbrukte batterier er et mindre problem. De kan brukes i årevis til stasjonære formål sammen med solcellepanel på taket etter at de ikke lenger har nok kapasitet for bilbruk, og til slutt kan de demonteres og resirkuleres til nye batterier. Batteriene inneholder ingen giftige materialer, så resirkuleringen blir ikke spesielt grisete. Det er det tenkt ganske mye på allerede:
    http://www.teslamotors.com/no_NO/node/3855
    http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program

    Realistisk sett vil jeg mene at min Model S ikke er noe paradeeksempel på miljøvennlighet. Nå har jeg heller aldri påstått at det var miljøhensyn som gjorde at jeg kjøpte denne bilen. Jeg er en enkel mann fra landet, men regnestykket med 416 hk, 4,2 s 0-100 og 0 avgifter forstår jeg. Likevel, jeg byttet ut en ti år gammel VW Caravelle VR6 som dro halvannen liter på mila og en like gammel blodtrimmet Citroën Xantia Turbo CT som heller aldri kom under literen. I stedet er det altså en Model S (0,2 kWh/km) og en Subaru Legacy diesel (5,6 l/100 km). Gitt årlige kjørelengder på 15-20000 km på begge biler blir det en ganske stor reduksjon i drivstofforbruk, uansett hvordan man regner. De to bilene var også såpass slitne at de var modne for utskifting uansett. Jeg har ikke finregnet på livsløpsutslipp med en Tesla Model S sammenlignet med f eks en BMW 530 d, Volvo V70 D5 eller Audi A6 3.0 TDI, men med såpass stor kjørelengde som jeg har på Tesla'n tror jeg ikke det blir så verst. Likevel, den største miljøverdien med Model S er indirekte: Det er den første elektriske bilen som folk vil ha, med en batteripakke så enorm at alt prat om rekkeviddebegrensninger blir lett å avfeie, så den rydder vei for fremtidige biler med mer fornuftig størrelse, vekt og batterikapasitet og dermed tilsvarende bedre livsløpsregnskap.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    Applaus! Asbjørn brings home the bacon, as usual ;)

    Da vet vi litt mer.....

    Men ikke alt.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Først en korreksjon av noe jeg skrev til coolbiz tidligere i dag: Målingen fra i dag tidlig var med bilen påslått, men stillestående. Jeg funderte litt på hva som skjer i fart, så jeg satte iPhone'n til å logge feltstyrke på vei hjem fra jobb i dag. Stort sett lå den mellom 0-2 uT med lange perioder ned mot null og noen topper på 4-7 uT ved pådrag som motbakker, forbikjøringer, osv. Det var også noen få spikes opp til 110-120 uT, gjerne som to separate spikes med et par tiendedels sekunder varighet og med 4-5 sekunder imellom de to. Det skjedde to-tre ganger i løpet av en times tid. Har ingen idé om hva de spikene er.
    Interessant. Hvilken app brukte du?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Uansett - lå bak en inn på jobb i dag. Ser utrolig bling ut med den store blanke lista bak - ikke bra :(
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Uansett - lå bak en inn på jobb i dag. Ser utrolig bling ut med den store blanke lista bak - ikke bra :(
    Kan være enig i det. Men LED fronten til Audi eller den enorme frontstjerna til Mercedes er ikke akkurat elegante saker det heller. Må huske at dette er amerikansk. Sånn sett er den heller lite blingete.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Flere elbiler er en av grunnen til sprengt kapasitet i strømnettet

    Skal spare med planlagte strømkutt - NRK – Sørlandet


    Elbiler suger strøm

    Presset mot strømnettet i Norge har økt i takt med salget av elbiler, som nå pekes ut som en av årsakene til at noe må gjøres.

    – Lading av elbiler, solkraft og vindkraft og fornybar energi er med på å skape en viss grad av ustabilitet i nettet, sier administrerende direktør i Los, Geir Tønnesland.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg gjentar en av linkene fra i går kveld: Tesla’s most disruptive product may not be its cars – Quartz
    Mer detaljer her: Tesla’s Giga Battery Factory Threatens the Auto, Utility and Building Controls Markets : Greentech Media

    With its new battery Giga factory, Tesla will no longer be just an EV company, or even a Li-ion battery manufacturer. It’s positioning itself to compete in one of the biggest and most lucrative industries on the planet: the utility and power generation industry. Most of its current and future competitors have considerably less vision, less imagination, a lot more baggage and less passion.

    And of course, none has a Giga factory.
    Poenget er at den nye batterifabrikken får så stor kapasitet at den ikke bare vil produsere batterier for biler, men også for nettet. Da kan lokalt produsert solkraft lagres lokalt for tidsforskjøvet forbruk og for hurtiglading av elektrisk bil. En innplugget elektrisk bil kan også brukes som lokal lagringskapasitet for å jevne ut belastningen på nettet. Teknologien er der, det er bare et spørsmål om programvare for å styre det og noen få års lærekurve for å få ned enhetskostnaden. Dette går fort nå.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det var på tide. Det er også på tide at elbileierne er med på spleiselaget.
    Når skal den gemene hop skjønne at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker? (hehehehe)
    Hekkan, fant ingen passende emoticons, så nå blir det pes... ;) )
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    Nå er det vel slik at Jørgen Hattemaker også har råd til Tesla. Iallefall hvis han lager en pelshatt i ny og ne. Elbil har han uansett råd til da disse er billige. Noen må fortelle VG/DB at elbil faktisk ikke er et statussymbol lenger.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Veier, Barnehager, Togskinner, Sykehus, Statlig administrasjon osv.. lista kan bli veeeldig lang
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    joda, det er greit men jeg betaler skatt, moms. hvorfor så jævlig mye på bil. hadde det resultert i bedre veier og ikke minst kollektivtilbud. Jøss ja!
    I sverige er bilprisene halvparten og veiuttbygging/vedlikehold bedre uten bompenger. er med på spleiselaget men kunne ønske bedre output av alt jeg betaler via bilen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Nå er det vel slik at Jørgen Hattemaker også har råd til Tesla. Iallefall hvis han lager en pelshatt i ny og ne. Elbil har han uansett råd til da disse er billige. Noen må fortelle VG/DB at elbil faktisk ikke er et statussymbol lenger.
    Hva vet du om det? som ikke leser slikt mener jeg. :rolleyes:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    Nå er det vel slik at Jørgen Hattemaker også har råd til Tesla. Iallefall hvis han lager en pelshatt i ny og ne. Elbil har han uansett råd til da disse er billige. Noen må fortelle VG/DB at elbil faktisk ikke er et statussymbol lenger.
    Hva vet du om det? som ikke leser slikt mener jeg. :rolleyes:
    Kan ikke unngå å se overskriftene når jeg passerer et avisstativ.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.649
    Antall liker
    1.528
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Vedkommende viser et svakhetstegn ved å ikke ha lyst til å være med på å betale avgifter i forbindelse med bil. I tillegg viser vedkommende lav intelligens ved å ikke forstå at dette.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    De er rett og slett lovlydige skattesnytere? --unnasluntrere som ikke bidrar til statskassa?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.258
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var et sånt skilt på en strekning av Mosseveien også tidlig i fjor høst i forbindelse med noe veiarbeid. Det forsvant igjen ganske fort, så ikke gled dere for tidlig. :)

    I mellomtiden har jeg passert 20000 km med min og må øke årlig kjørelengde på forsikringen. Det var også noen skriverier tidligere i tråden om begrenset kapasitet for karosseriarbeid. Vel, jeg var nylig nedpå en høy fortauskant med høyresiden av min. Det smalt ganske godt. Da jeg parkerte og strakk en hånd under for å sjekke kjente jeg at det hang noen plaststrimler ned fra skadestedet. Noen dager senere sto bilen parkert med snuten mot solnedgangen, og da la jeg merke til at begge dørene på høyre side hang skjevt. Oh-oh.

    Ringte Tesla, ble satt videre til karosseriverkstedet i Drammen, avtalte møte med en derfra på Tesla Skøyen en tidlig morgen. Bilen ble tatt inn på bukk på Skøyen og sjekket ut for eventuell skade på batteriet der og da. Ingen ting. Deretter avtalte vi at jeg droppet av bilen på Skøyen en morgen uken etter. Da ble den tatt på en biltransporter og kjørt til Drammen, ytterkledningen demontert og bilen satt på målejigg (laser) for å sjekke at alle viktige dimensjoner fortsatt stemte. Det gjorde de. Så ble ytterpanelene montert igjen og finjustert til de satt riktig, alle sammen.

    Egentlig skulle bilen leveres tilbake til meg på Skøyen samme dag, men det hadde vært så mye trafikk den dagen at det ikke ville være mulig å få til før neste morgen. Da jeg ble oppringt med den beskjeden, valgte jeg i stedet å hoppe på et tog til Drammen og ble hentet på stasjonen kl 17:02 av kundebehandler på karosseriverkstedet. Der fikk jeg omvisning på verkstedet, rask innføring i reparasjonsteknikkene som brukes og så en del biler som hadde vært ute for vesentlig hardere medfart enn min. En hadde blitt påkjørt bakfra av en Ford Fiesta i 60-70 km/t. Måtte bytte deformasjonsprofiler i bakenden på Tesla'en, men Fiestaen ble totalt demolert. Sjåføren i den overlevde, såvidt. Etter en trivelig bilprat plukket jeg opp min egen bil og kjørte hjemover.

    Regningen? Karosseriverkstedet mente at de karosseriskjøtene sannsynligvis hadde vært slik fra fabrikkens side, men at jeg ikke hadde lagt merke til det før nå, så den regningen fikk Tesla. Kostet meg ikke en krone, annet enn en enkeltbillett Skøyen-Drammen. Karosseriverkstedet fortalte også at de hadde lagt inn forhåndsbestilling på noe sånt som 12 Model X og 24 "Model E" for å ha som lånebiler til fremtidige kunder. Kanskje det bare er ett verksted på Østlandsområdet som har spesialisert seg på dette, men det var faktisk særdeles betryggende å ha vært innom der en tur. Ganske imponert både over verkstedet og over hvilken medfart disse bilene tåler.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.649
    Antall liker
    1.528
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    "Den beste bilen i væla er den som man har sjøl" Har du hørt den? Sett den på!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn