Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Det var et sånt skilt på en strekning av Mosseveien også tidlig i fjor høst i forbindelse med noe veiarbeid. Det forsvant igjen ganske fort, så ikke gled dere for tidlig. :)
    Egentlig gruer jeg meg litt, det er tett nok med vanlig bil i de vanlige feltene, så å få alle el-bilene inn dit i morgenrushet også vil ikke føles som en "seier" for å si det mildt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Samme gjør bagasjeromsluken. Henger på støtfangeren. All krom begynner på ruste. Batteriet er så tungt at bilen begynner på bli lik en banan. Det er derfor dørene henger. Lakken falmer på all plastikk.
    Hengene dører fra fabrikk - amerikansk presisjon :p
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Nå er det vel slik at Jørgen Hattemaker også har råd til Tesla. Iallefall hvis han lager en pelshatt i ny og ne. Elbil har han uansett råd til da disse er billige. Noen må fortelle VG/DB at elbil faktisk ikke er et statussymbol lenger.
    Hva vet du om det? som ikke leser slikt mener jeg. :rolleyes:
    Kan ikke unngå å se overskriftene når jeg passerer et avisstativ.
    overskrifter?

    i såfall er du grunnere enn det du elsker å kritisere. Deg om det. :-*
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Samme gjør bagasjeromsluken. Henger på støtfangeren. All krom begynner på ruste. Batteriet er så tungt at bilen begynner på bli lik en banan. Det er derfor dørene henger. Lakken falmer på all plastikk.
    Hengene dører fra fabrikk - amerikansk presisjon :p
    Huff.
    Snart kjører vi rundt i sånt alle mann.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hengene dører fra fabrikk - amerikansk presisjon :p
    Nei, den har ikke samme presisjonsnivå i dørskjøter etc som en Lexus eller Mercedes. Delvis fordi den er amerikansk, og delvis fordi den er stanset ut av aluminiumsplater. Min gamle Citroën DS har også et panser i stanset aluminium, og der må man regne med en centimeter eller to i justeringsmonn. Kromdekor og utvendig plast har heller ikke helt samme kvalitet som de aller beste, og det er riktig at det dukker opp små rustflekker på noen av de blanke delene. Plastikken kommer sikkert også til å falme etterhvert. Sånn er det bare, men noen bananbøying på grunn av batterityngde tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke etter å ha sett noen demonterte biler og sett hvilke dimensjoner det er i konstruksjonen.

    Men også fordi den er lagd av aluminium kommer den heller aldri til å få slike rustproblemer som f eks Mercedes E-klasse har vært belemret med. Den kommer til å se litt shabby ut om fire-fem år, men det blir aldri strukturell rust. Hvordan ser undersiden av en få år gammel Mercedes eller Audi ut nå? Jo, slik:

    obj (1).jpg (2005 Mercedes)

    obj (2).jpg (2005 Audi)

    NYHETER: Rustsjokk på nye biler - autofil.no

    Pick your poison, som det heter.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det er vel flere bilprodusenter idag med aluminiumschassis som ikke har problemer med skjøter eller presisjon på plater.
    Citroen er vel ikke den rette kvaliteten å sammenligne med, prøv Audi?
    Rustflekker på blanke deler er en del av prisen man betaler for å kjøre på oversalta veier, og har gjerne lite med produsenten å gjøre. De kan jo bare pusses bort. De dukker opp på de fleste EUbilene også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Audi har virkelig fått til presisjonsarbeid i aluminium. Det tok sin tid. De har trimmet det inn gjennom flere modellgenerasjoner av aluminiumsbiler. Det ville vært rimelig imponerende om en upstart som Tesla traff like bra på den aller første aluminiumsbilen de produserer, spesielt når de nesten ikke hadde noen cash flow til å finansiere en langdryg utviklingsprosess. Det ble godt nok, og kanskje ikke så mye mer enn det, men jeg regner med at neste generasjon kommer til å ha vesentlig snevrere toleranser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Audi opererer med en presisjon på 1/10mm

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se. Min forståelse er at det kommer en Q7 e-tron sent til neste år. Det er fortsatt en felles plattform med bensin- og dieselbilene, så det vil være en hel del kompromisser for å få til begge deler på samme plattform. Tesla Model X har vært på veien nesten et helt år før den bilen lanseres. Jeg tviler på at Q7 e-tron blir noen "Tesla-knuser", men vi kan håpe på at den blir et bra alternativ.

    Generelt har Tesla og Silicon Valley greid å få et par års forsprang på røkla, og det skal et helt annet utviklingstempo til for å lukke det gapet enn hva bilindustrien er vant til.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se. Nå har Silicon Valley etablert noen års forsprang, og det skal være litt av en bil for å tette det gapet. Min forståelse er at det kommer en Q7 e-tron sent til neste år Det er fortsatt en felles plattform med bensin- og dieselbilene, så det vil være en hel del kompromisser for å få til begge deler på samme plattform. Tesla Model X har vært på veien nesten et helt år før den bilen lanseres. Jeg tviler på at Q7 e-tron blir noen "Tesla-knuser", men vi kan håpe på at den blir et bra alternativ.
    Det er snakk om en helt elektrisk bil; en stor sedan. Men den er nok noen år unna.

    Forøvrig er A3 e-tron her straks. Bestilling åpnes i August. Pris antagelig under 340 000. Fem mils rekkevidde på strøm.
    Forøvrig spreke ytelser til prisen. Samlet effekt er 202hk.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skal spare med planlagte strømkutt - NRK – Sørlandet


    Elbiler suger strøm

    Presset mot strømnettet i Norge har økt i takt med salget av elbiler, som nå pekes ut som en av årsakene til at noe må gjøres.

    – Lading av elbiler, solkraft og vindkraft og fornybar energi er med på å skape en viss grad av ustabilitet i nettet, sier administrerende direktør i Los, Geir Tønnesland.
    Ren fysikk dette. Det må kraft til for å dytte 2,5 tonn frem fort. 2,5 tonn er 2,5 tonn. Teslaeiere burde bøtelegges fremfor å premieres. Uheldigvis finnes det fortsatt politikere som tror at vår fornybare kraft er både forutsigbar og evigvarende nok til sløsing...
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hengene dører fra fabrikk - amerikansk presisjon :p
    Nei, den har ikke samme presisjonsnivå i dørskjøter etc som en Lexus eller Mercedes. Delvis fordi den er amerikansk, og delvis fordi den er stanset ut av aluminiumsplater. Min gamle Citroën DS har også et panser i stanset aluminium, og der må man regne med en centimeter eller to i justeringsmonn. Kromdekor og utvendig plast har heller ikke helt samme kvalitet som de aller beste, og det er riktig at det dukker opp små rustflekker på noen av de blanke delene. Plastikken kommer sikkert også til å falme etterhvert. Sånn er det bare, men noen bananbøying på grunn av batterityngde tror jeg ikke på. Ihvertfall ikke etter å ha sett noen demonterte biler og sett hvilke dimensjoner det er i konstruksjonen.

    Men også fordi den er lagd av aluminium kommer den heller aldri til å få slike rustproblemer som f eks Mercedes E-klasse har vært belemret med. Den kommer til å se litt shabby ut om fire-fem år, men det blir aldri strukturell rust. Hvordan ser undersiden av en få år gammel Mercedes eller Audi ut nå? Jo, slik:

    (2005 Mercedes)

    (2005 Audi)

    NYHETER: Rustsjokk på nye biler - autofil.no

    Pick your poison, som det heter.
    Nå ruster og aluminium - det ser bare ikke ut som rust fra stål da den legger seg som hvitt pulver på en lys overflate. Problemet er tilsatsmaterialene som brukes i aluminium for å gi det bedre stivhet og styrke. I rette betingelser kan de nærmete forsvinne med resultat at aluminiumet blir bløtere - det har man sett på helikopter plattformer i Nordsjøen. Kanskje ikke så rart om Tesla blir en banan med tiden.....

    Når jeg leser at rusten viser ser på lister og at plaster falmer på ett år gamle biler er jeg glad jeg har holdt meg unna. Min 7 år gamle Outback ser fortsatt helt strøken ut....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal spare med planlagte strømkutt - NRK – Sørlandet


    Elbiler suger strøm

    Presset mot strømnettet i Norge har økt i takt med salget av elbiler, som nå pekes ut som en av årsakene til at noe må gjøres.

    – Lading av elbiler, solkraft og vindkraft og fornybar energi er med på å skape en viss grad av ustabilitet i nettet, sier administrerende direktør i Los, Geir Tønnesland.
    Ren fysikk dette. Det må kraft til for å dytte 2,5 tonn frem fort. 2,5 tonn er 2,5 tonn. Teslaeiere burde bøtelegges fremfor å premieres. Uheldigvis finnes det fortsatt politikere som tror at vår fornybare kraft er både forutsigbar og evigvarende nok til sløsing...
    2,5 tonn er fortsatt tungt, men bilen bruker bare ca 0,17-0,20 kWh/km. De høyeste forbrukstallene jeg har sett er opp mot 0,25 kWh/km i gjennomsnitt på en 50-60 kilometers tur, og jeg vil ikke gå i detalj om hvilke hastigheter som var involvert for å dra så mye strøm. En Joule er en watt i ett sekund, så en kWh er 1000 W x 3600 s = 3,6 MJ. Dermed kan energiforbruket også beskrives som 0,2 x 3,6 x 100 = 72 MJ/100 km i gjennomsnitt, med et spenn fra ca 60 MJ/100 km ved pen kjøring til 90 MJ/100 km ved tyske motorveihastigheter.

    Hvis jeg går med 5 km/t brenner jeg noe sånt som 1500 kJ/time. Hvis jeg skal gå de samme 100 km blir det 30 MJ/100 km. Med to voksne personer i bilen og pen kjøring er det samme energiforbruk å kjøre Tesla som å gå samme distanse. Hjul triller lettere enn føtter. Hvis du også skal ta med energiproduksjon og distribusjon, fra sol, vind og regn til forbruksøyeblikket, vil du se at produksjon og distribusjon av strøm er mye mer effektivt enn produksjon og distribusjon av matvarer. Sannsynligvis er det bedre energiøkonomi totalt sett om jeg kjører Tesla alene på korte turer enn om jeg går de ærendene og så spiser en kjøttkake ekstra til middag.

    Til sammenligning: Bensin inneholder 34,2 MJ/l og diesel 37,3 MJ/l. Det betyr at en bensinbil som drar f eks 0,8 liter/mil = 8 l/100 km bruker 8 x 34,2 = 274 MJ/100 km, og en dieselbil som bruker 0,5 liter på mila bruker 187 MJ/100 km. Hvilken sløsing med energi! Energiforbruket ved å fyre opp en kald fossilbil bare for å kjøre noen korte ærender skal vi ikke engang snakke om.

    Eller, hvis vi skal regne motsatt, mitt strømforbruk på 0,17-0,24 kWh/km tilsvarer et drivstofforbruk på 0,18-0,26 liter bensin pr mil eller 0,16-0,24 liter diesel på mila. Hvis du skal bøtelegge Tesla-eiere for energisløsing bør du også forby alle fossilbiler som bruker mer enn f eks 0,4 liter på mila i snitt. Og bøtelegge jogging.

    Et annet regnestykke: en fullgassakselerasjon 0-100 på 4 sek drar 300 kW x 4 s = 1,2 MJ. Det tilsvarer en varmeovn eller kokeplate som står på 1200 W i et kvarter, eller energiinnholdet i 40 g majones. Vil du bøtelegge pastakoking og rekesmørbrød også?

    Det finnes ting man kan kritisere Tesla for, både som produkt og som firma, men energiforbruket i daglig bruk er ikke en av de tingene. For meg er vel eneste irritasjonsmoment om dagen at mediaspilleren i bilen ikke viser samlealbum slik som jeg vil ha dem vist og at den ikke fikser "gapless play". Ennå. Den softwareoppdateringen kommer sikkert en dag.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå ruster og aluminium - det ser bare ikke ut som rust fra stål da den legger seg som hvitt pulver på en lys overflate. Problemet er tilsatsmaterialene som brukes i aluminium for å gi det bedre stivhet og styrke. I rette betingelser kan de nærmete forsvinne med resultat at aluminiumet blir bløtere - det har man sett på helikopter plattformer i Nordsjøen. Kanskje ikke så rart om Tesla blir en banan med tiden.....

    Når jeg leser at rusten viser ser på lister og at plaster falmer på ett år gamle biler er jeg glad jeg har holdt meg unna. Min 7 år gamle Outback ser fortsatt helt strøken ut....
    Nåja, min 2009 Subaru har ihvertfall mye mer rustflekker på kromdetaljene etter å ha gått i samme saltlake noen år enn hva Tesla'n fikk første vinter. Det er bare å polere bort, men jeg har ikke tatt bryderiet. Derimot har jeg både Tectyl-behandlet og lakkforseglet japsen for å holde rusten unna noen år, for en 20 år gammel Subaru ser virkelig ikke pen ut. Du kan kikke litt nærmere neste gang du ser en Tesla med registreringsnummer rundt 23000 (aug/sep 2013). Ser du noe kromrust eller plastfalming?

    Ja, aluminium korroderer også. Normalt danner oksydet en lufttett film som danner barriere mot videre korrosjon, men elektrogalvanisk korrosjon i kontakt med stål eller kobber produserer hvitt pulver. Sterkt sure eller basiske miljøer også. Jeg kontaktet faktisk Tesla før produksjonsstart og gjorde oppmerksom på at saltsørpa på veiene i Oslo-området må anses som krevende marint miljø, så kobberfrie aluminiumslegeringer må brukes og alle overganger mellom stål og aluminium må isoleres elektrisk. Jeg vet ikke om de hørte på meg, men det vil jo vise seg om en 10-15 år.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pitting av aluminium er absolutt en mulighet i saltsørpe. Det skal ikke tykke malingsstrøket til for å hindre det, men det viktigste er å bruke riktig legering. Vanligvis brukes aluminium/magnesium/krom/mangan og aluminium/magnesium/silisium-legeringer i bilchassis (5xxx- og 6xxx-serien), og de er ganske stabile mot sånt. Det er også disse legeringene som brukes til båter. Problemet er størst på kobberholdige legeringer (2xxx- og 7000-serien), oftest brukt i fly og lignende. "Aerospace alloy" er ingen kvalitetsgaranti hvis det er saltvann i nærheten.
    http://www.keytometals.com/Article14.htm
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_alloy#Marine_alloys

    Tesla på dragrace er nesten usportslig. Velg riktig musikk på midtkonsollen (f eks Jan & Dean's "Drag City"), vent til riktig lampe tenner på startlyset, trykk Enter, og du passerer målstreken i litt over 180 km/t ca 12,5 sekunder senere. Det er omtrent samme tider som en Dodge Viper SRT10 eller en Corvette C7 Z51, men lyden er mer som Starship Enterprise i warp speed. Slik:

    http://www.dragtimes.com/blog/tesla...cord-for-the-quickest-production-electric-car

    http://www.leftlanenews.com/drag-race-tesla-model-s-takes-on-2014-corvette-stingray-video.html

    Forresten, full effekt i 12,5 s er 300 kW x 12,5 s = 1,0 kWh, altså drivstoff for ca 70 øre med alle avgifter og nettleie, eller omtrent like mye energi som i en desiliter bensin. Jeg vet ikke hvor mye drivstoff en Viper bruker pr kvartmilsdrag, men jeg tipper det fordamper mer enn en desiliter fra tanken bare mens den venter på sin tur til å kjøre.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Skal spare med planlagte strømkutt - NRK – Sørlandet


    Elbiler suger strøm

    Presset mot strømnettet i Norge har økt i takt med salget av elbiler, som nå pekes ut som en av årsakene til at noe må gjøres.

    – Lading av elbiler, solkraft og vindkraft og fornybar energi er med på å skape en viss grad av ustabilitet i nettet, sier administrerende direktør i Los, Geir Tønnesland.
    Ren fysikk dette. Det må kraft til for å dytte 2,5 tonn frem fort. 2,5 tonn er 2,5 tonn. Teslaeiere burde bøtelegges fremfor å premieres. Uheldigvis finnes det fortsatt politikere som tror at vår fornybare kraft er både forutsigbar og evigvarende nok til sløsing...
    2,5 tonn er fortsatt tungt, men bilen bruker bare ca 0,17-0,20 kWh/km. De høyeste forbrukstallene jeg har sett er opp mot 0,25 kWh/km i gjennomsnitt på en 50-60 kilometers tur, og jeg vil ikke gå i detalj om hvilke hastigheter som var involvert for å dra så mye strøm. En Joule er en watt i ett sekund, så en kWh er 1000 W x 3600 s = 3,6 MJ. Dermed kan energiforbruket også beskrives som 0,2 x 3,6 x 100 = 72 MJ/100 km i gjennomsnitt, med et spenn fra ca 60 MJ/100 km ved pen kjøring til 90 MJ/100 km ved tyske motorveihastigheter.

    Hvis jeg går med 5 km/t brenner jeg noe sånt som 1500 kJ/time. Hvis jeg skal gå de samme 100 km blir det 30 MJ/100 km. Med to voksne personer i bilen og pen kjøring er det samme energiforbruk å kjøre Tesla som å gå samme distanse. Hjul triller lettere enn føtter. Hvis du også skal ta med energiproduksjon og distribusjon, fra sol, vind og regn til forbruksøyeblikket, vil du se at produksjon og distribusjon av strøm er mye mer effektivt enn produksjon og distribusjon av matvarer. Sannsynligvis er det bedre energiøkonomi totalt sett om jeg kjører Tesla alene på korte turer enn om jeg går de ærendene og så spiser en kjøttkake ekstra til middag.

    Til sammenligning: Bensin inneholder 34,2 MJ/l og diesel 37,3 MJ/l. Det betyr at en bensinbil som drar f eks 0,8 liter/mil = 8 l/100 km bruker 8 x 34,2 = 274 MJ/100 km, og en dieselbil som bruker 0,5 liter på mila bruker 187 MJ/100 km. Hvilken sløsing med energi! Energiforbruket ved å fyre opp en kald fossilbil bare for å kjøre noen korte ærender skal vi ikke engang snakke om.

    Eller, hvis vi skal regne motsatt, mitt strømforbruk på 0,17-0,24 kWh/km tilsvarer et drivstofforbruk på 0,18-0,26 liter bensin pr mil eller 0,16-0,24 liter diesel på mila. Hvis du skal bøtelegge Tesla-eiere for energisløsing bør du også forby alle fossilbiler som bruker mer enn f eks 0,4 liter på mila i snitt. Og bøtelegge jogging.

    Et annet regnestykke: en fullgassakselerasjon 0-100 på 4 sek drar 300 kW x 4 s = 1,2 MJ. Det tilsvarer en varmeovn eller kokeplate som står på 1200 W i et kvarter, eller energiinnholdet i 40 g majones. Vil du bøtelegge pastakoking og rekesmørbrød også?

    Det finnes ting man kan kritisere Tesla for, både som produkt og som firma, men energiforbruket i daglig bruk er ikke en av de tingene. For meg er vel eneste irritasjonsmoment om dagen at mediaspilleren i bilen ikke viser samlealbum slik som jeg vil ha dem vist og at den ikke fikser "gapless play". Ennå. Den softwareoppdateringen kommer sikkert en dag.
    Hehe. Her fikk vi en god dose fysikk. :)

    Neida, litt fleipet sagt fra min side, men også noe som "bekymrer" meg bittelitt, egentlig. Jeg er nok mest opptatt av hvor mange kWh en elbil trekker fra nettet ved hver opplading - hvilket vel er hver natt, vil jeg tro. Per i dag er det vel ca. 30000 elbiler i norge av en bilpark på ca. 2,5 mill. Enda en veldig liten andel, men hvis elbiler sponses kraftig ved avgiftslette + at myndighetene fortsatt ønsker en økt andel el-bil, så vil nok tallet på el-biler fortsette å skyte i været i årene fremover. Hvis vi sier 10% andel, så er vi på ca. 250 000 elbiler. Driver man med hjemmelading, foregår det vel ofte fra en 16A kurs. En slik leverer rundt 3,6kW ved max belastning. For å sette dette tallet litt i perspektiv, så ligger vel normalforbruket i en moderne enebolig et sted mellom 3-10kW. Greit nok: Man har gratis hurtigladere og mange firma som ønsker en god miljøprofil tilbyr gjerne gratis lading. Men det er ikke poenget. Poenget er at alle forbrukskilder slurper av samme strømpytt.

    Så hva skjer når myndigheter fortsetter å subsidiere elbiler samtidig som man pålegger operatører i nordsjøen å elektrifisere? Mange sugerør i samme begrensede kilde. Sluttsum er at min husholdningsstrømregning vil øke om ikke produksjonskapasiteten av miljøvennlig energi økes tilsvarende. En slik utbygging koster flesk, og da er vi på regningstaging.

    Jeg kunne selvsagt etterisolert mitt gamle hus, skiftet alle vinduer og koblet hele el-anlegget opp mot sentralstyring. Noe slikt hadde fort kostet mellom 250-400K. Jeg kunne riktignok fått litt tilskudd fra Enova til å bruke en energirådgiver for inntil 5000,-. Kanskje litt mer også - kjenner ikke detaljene, men det er uansett småpenger.

    Kapasiteten i vårt elnett er to-delt. Ene er fyllingsgrad. Andre er overføringskapasitet. (Tredje er import fra Sverige/Danmark) For å møte en stadig større økning i elforbruk, må alle ledd oppgraderes. Det koster flesk og politiske monstermaster. Og det er her jeg synes hele elbil-ordningen skurrer. 30000 elbiler er kanskje ikke undergangen, men 250.000 på sikt begynner å tyne på slitte ledninger.

    Så: Jeg bør nok ikke sparke elbileieren på leggen, men synes det bør være en viss logikk i hvor regningen sendes. Det er riktignok et politisk ansvar.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gode poenger. Selv lader jeg fra en 13 A utestikk, men har satt ned ladestrømmen til 10 A fordi det holder i massevis og unngår overbelastning.

    Nå betaler vi bare for energien (antall kWh) pluss et fast beløp. Løsningen på kort sikt er nok en eller annen form for effekttariff, slik som jeg allerede har i Sverige. En komponent av strømregningen avhenger av max effekt som man kan trekke (f eks størrelsen på hovedsikringen). Man kan også forestille seg en tariff med progressiv kWh-pris avhengig av effektuttak i øyeblikket. Det vil oppmuntre til å spre belastningen gjennom døgnet og uken, noe som avlaster øyeblikksbelastningen på nettet. Og ladetidspunktene for en elbil er noe av det enkleste å styre.

    Ellers er jeg nok ikke enig i at vi går mot et strømunderskudd. Alle prognoser jeg har sett tyder på et betydelig overskudd av fornybar elektrisitet på det skandinaviske nettet i årene fremover. Subsidier til å starte opp småkraftverk og lignende mer enn oppveier forbruksveksten. Nye forskrifter for isolasjon i boliger bidrar også til å holde forbruket nede. Jeg regner med fallende strømpriser på 2-5 års horisont.

    Risiko for kraftoverskudd i Norden | Statkraft
    Mot solid kraftoverskudd? | Energi og Klima
    40 TWh kraftoverskudd - tu.no/kraft
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ellers er jeg nok ikke enig i at vi går mot et strømunderskudd. Alle prognoser jeg har sett tyder på et betydelig overskudd av fornybar elektrisitet på det skandinaviske nettet i årene fremover. Subsidier til å starte opp småkraftverk og lignende mer enn oppveier forbruksveksten. Nye forskrifter for isolasjon i boliger bidrar også til å holde forbruket nede. Jeg regner med fallende strømpriser på 2-5 års horisont.
    Tja. Billig og ren strøm er definitivt et pluss -både her og der. Selv jobber jeg som elektriker i industrien, og bare denne uken har jeg tilkoblet en motor/pumpe på 360A/400V som går nærmest kontinuerlig samt en kompressor som trekker 40kW (også nokså kontinuerlig) for FMC. Billig strøm er et viktig næringsbidrag. Her på Karmøy har vi et aluminiumsverk som trekker noe nært Bergen Bys effektbehov. Etthvert effektoverskudd går fort unna, vil jeg tro. Holder liv i en haug nordmenn, litauere og polakker (mekanisk) og tyskere (da shit). Hva nordmenn ellers lever av er en lett løsbar gåte... Kobberpris er et annet tema. Østeuropere stjeler overføringsmediet raskere enn vi rekker å bestille. Ganske absurd, hele greia...
    høyspent.jpg
    Vrient å finne skikkelige bilder. Men dette er altså 1 av 3 3-fasede høyspentlinjner inn til Hydros aluminiumsverk på Karmøy.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Duger med gjerrig diesel bil også. Kom tilbake til Bergen i dag etter en tur på østlandet med BMW 1-serie. Da jeg var kommet til Eidfjord (før oppstigning til Hardangervidden) var forbruket på 0.39 pr. mil og måleren til BMW overdriver ikke ifølge en test (den viste 0,1 for mye). Opp Hardangervidden steg selvsagt forbruket og kom opp på 4,6 som det høyeste. Fremme i Kongsberg landet jeg totalt på 0,43. Med noen turer til Drammen steg måleren til 0,46. Hjemme igjen i Bergen ente jeg totalt på 0,44. pr mil. Har da kjørt ca. 100 mil. Med fylling i helgene og en literpris på litt over 13 kroner kostet de 100 milene i forbruk ca. 580 kr.

    Så kommer selvsagt bompenger i tillegg, noe jeg ikke har regnet på. Alikevel veldig akseptabelt. Tenker vi oss at f.eks Audio A3 e-tron har et forbruk på samme tur på 0,2 pr mil med bensin, så er vi nede i ca. 300 kr for 100 mil. Vil så mange da kjøpe el-bil lenger mon tro? Hvis de ladbare hybridene i tillegg får reduserte avgifter i neste budsjett, så blir forskjellen i utgifter enda mindre. Og man trenger aldri å bekymre seg for å lade på veien. Jeg tror i alle fall ladbar hybrid vil bli en skikkelig hit fremover og det de fleste vil velge som bil nr. 1.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Billig og ren strøm er definitivt et pluss -både her og der. Selv jobber jeg som elektriker i industrien, og bare denne uken har jeg tilkoblet en motor/pumpe på 360A/400V som går nærmest kontinuerlig samt en kompressor som trekker 40kW (også nokså kontinuerlig) for FMC. Billig strøm er et viktig næringsbidrag. Her på Karmøy har vi et aluminiumsverk som trekker noe nært Bergen Bys effektbehov. Etthvert effektoverskudd går fort unna, vil jeg tro. Holder liv i en haug nordmenn, litauere og polakker (mekanisk) og tyskere (da shit). Hva nordmenn ellers lever av er en lett løsbar gåte... Kobberpris er et annet tema. Østeuropere stjeler overføringsmediet raskere enn vi rekker å bestille. Ganske absurd, hele greia...
    Enig i at den beste måten å eksportere overskuddselektrisitet på er i størknet form som barrer av aluminium og granulert silisium. Jeg vet ikke så mye om Karmøy, men jeg vet litt om steder som Lista, Mosjøen, Bremanger, Thamshavn og Saudefaldene, for å si det slik. Var mekaniker på Thamshavn en gang i forrige årtusen.

    Men prognosen om 40 TWh kraftoverskudd er mye. Karmøy drar vel ca 4,5 TWh i året og Alcoa Mosjøen ca 3 TWh, tror jeg. Det kraftoverskuddet er nok ekstra strøm til å drive 10 nye aluminiumsverk av i den samme størrelsen som disse to. Det holder jo til å produsere noen aluminiumsbiler.

    40 TWh er også nok strøm til å drive ti millioner Tesla Model S med 20000 km årlig kjørelengde pr bil. Det er rett under tre millioner biler på veien i Norge pr i dag, så ti millioner tilsvarer omtrent å bytte ut samtlige biler i hele Norden. Og det er fortsatt bare strømoverskuddet i Norden i 2020.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fint det, men en Model S har allerede 480 km rekkevidde, 416 hk, sju seter, masse bagasjeplass og har vært på markedet i over to år i USA og snart ett år i Europa. En kommende elektrisk R8 to-seter om et år eller to med 450 km rekkevidde vil ikke gjøre stort innhogg i det markedet. Dette er ikke "klar for kamp", men snarere en "me too"-utgave av Tesla Roadster som ble produsert i årene 2008-12 med 393 km rekkevidde. Audi ligger nesten 8 år på etterskudd. Det er lenge når det er Silicon Valley man konkurrerer med. Veldig lenge.

    Det lukter litt vaporware av dette. "Vent med å kjøpe en Tesla, vi kommer sikkert med et bedre produkt om en tre-fire-fem år. Vi lover!!!"

    Før Audi rekker å få en elektrisk Q8 på markedet vil Tesla både ha Model X (produksjonsstart til høsten, til Norge våren 2015) og den mellomstore "BlueStar" (2017). "BlueStar" går rett på Audi A4 og BMW 3-serie, men blir helelektrisk og priset til ca $30000. Rekkevidden blir ca 320 km og den kan bruke superladernettverket som vil være godt utbygget lenge før den tid. Det vil ikke være noe problem å kjøre en slik fra Tromsø til Malaga, for den som måtte ha lyst til det. Edit: Og før den lanseringen har Tesla åpnet sin egen batterifabrikk, som formodentlig kan produsere batterier 30-50 % billigere enn hva Audi kan kjøpe dem for.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    12.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her jeg bor kryr det av Teslaer, Stavanger har sannsynligvis verdens største tetthet av denslags. Sensasjonen er over, det er ingen som snur seg etter dem lengre. Flere venner og kjente har Tesla og gidder ikke skryte av det engang.
    Dette er en ny fase i folks oppfatning av Tesla sepsielt og el-bil generelt. Overgangen til denne fasen har gått fortere enn de fleste forestilte seg. Det syns jeg er spennende, og lovende for mange framtidige tekniske nyvinnninger og omlegging av folks holdning og mentalitet.

    Men det er også forbausende at akkurat elbiler har blitt gitt en slik behandling her til lands, når så mange andre energiøkonomiske tiltak får lite støtte og oppmerksomhet.
    Vi er generelt dårligst i klassen på ENØK og kollektivtransport, og mye kunne vært forbedret der med avgiftsfritak og subsidier. Kommer flere sektorer etter, eller skal vi bare ha elbiler å skryte av?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    El-bil er en symbol greie som er lett å selge for politikere hos folk flest. Kollektiv transport er stikk motsatt og koster en hel masse selv om det er det beste tiltaket på sikt, så er det mye lenger enn en politiker tenker... Trist, men slik er det.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...eller kanskje det blir 53 TWh kraftoverskudd i 2020, nok til enda noen fler millioner el-biler.
    https://www.ge.no/2013/09/24/markedskraft-jekker-kraftoverskudd-til-53-twh-i-2020/

    Drivkreftene bak er to forskjellige EU-direktiv, ett som krever enøk-tiltak og ett som legger opp til økt produksjon av fornybar kraft.
    Norge må kvitte seg med mer strøm - Aftenposten

    Ikke meg imot. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å argumentere med at en el-bil "egentlig" går på kullkraft.
    Jeg stoler på tallene du legger frem, og det ser jo lysere ut enn antatt. Det kan dog se ut som om vi (strømkunder) allerede betaler for gildet via elsertifikat-ordningen her i norden som nok er kommet av EU-direktivet du linker til:
    Norges vassdrags- og energidirektorat

    Men for Karmøybuer er dette også positivt. Litt mer liv og røre i industrien:
    HYDRO KARMØY - Hydro får 1,55 milliarder til pilotanlegg på Karmøy - tu.no/industri

    Det nye anlegget vil kunne produsere opptil 70.000 tonn aluminium med et forbruk på vel 12kWh/kilo, noe som om jeg har regnet riktig blir rundt 0,86 TWh/året ved max produksjon.

    Det kan se ut som om det er selve nettet som er bøygen når forbruket øker. De nødvendige oppgraderinger (linjer/trafoer) legges selvsagt til strømregningen. Men man skal kanskje ikke klage. Strøm er relativt billig fortsatt, og at noen trenger mer mens andre skal spare gagner mitt yrke :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.980
    Antall liker
    40.242
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan dog se ut som om vi (strømkunder) allerede betaler for gildet via elsertifikat-ordningen her i norden som nok er kommet av EU-direktivet du linker til:
    Norges vassdrags- og energidirektorat
    Ja, og norske strømkunder betaler mest.
    Nordmenn betaler dobbelt for str�m vi ikke trenger - nyheter - Dagbladet.no
    http://www.tu.no/kraft/2014/04/11/sa-mye-kostet-fornybarsatsingen-deg-som-stromkunde-i-fjor

    Jeg fikk nettopp mail fra Tesla om at det åpner superladere i Karlstad og Arboga neste tirsdag (8/7). Da er det helt uproblematisk å kjøre Oslo - Stockholm, og forsåvidt til alle steder i en bred korridor langs den strekningen. Venter bare på åpningen nedover E6 i Bohuslän...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Ser ut som Tesla har tenkt å fikse det kraftoverskuddet ja. :p
    De setter opp superladere i rekordtempo for tiden. Skal teste de i Danmark nå neste uke.
    Om en skulle vært med på åpningen av ladere ville en ikke fått annet å gjøre i sommer. ;)
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    788
    Jeg skal ikke påberope meg noe besserwisseri her, men Tesla må da bruke en formue på utbyggingen av ladestasjoner. Har en ladestasjon ved jobben og den blir jo ikke akkurat slitt ut. Hvis Norge er salgsland nr.1, kan man jo lure på hvordan det vil gå.

    Foreløpig regnestykke blir slik: Formue/få produserte biler= stygt tall.

    Men de har vel diverse investorer som tror på butikken så da går det vel (en stund).
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Om vi regner 15000,- pr bil avsatt til superladere nærmer allerede den potten seg 50 millioner med 3000 solgte biler her til nå.
    You do the math.
     
    N

    nb

    Gjest
    Dersom målet er å revolusjonere en bransje så er det helt normalt å brenne MYE cash de første årene. Men det sier seg selv at Tesla ikke kan leve i lengden på at nordmenn kjøper bilene deres. Model S var nok aldri heller tenkt som en bil for massemarkedet - til det er den for dyr sammenlignet med alternativene andre steder i verden. Hvordan dette går ser man nok ikke før de rimeligere modellene de skal komme med har vært på markedet en stund. Jeg har ikke sett noen kalkyler noe sted, men tviler på at Model S er særlig lønnsom. Det er mye teknologiutvikling inne i bildet, men den nyter de jo godt av i senere modeller.

    Tesla er forventet å gå med overskudd for 2014, de har gått med underskudd frem til nå.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    788
    Jeg er absolutt ikke negativ til Tesla eller elbiler generellt (har en Focus Electric selv), heller bekymret. Ser vi bort fra Norge, er salget av elbiler beskjedent.
    3000 Teslaer solgt i Norge av en totalproduksjon på 25.000 dvs. 12% til Norge. Det sier jo litt om markedsandelen i resten av verden. Nissan Leaf er heller ingen storselger utenfor Norge. Hvor lenge gidder produsentene å holde på?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Tja.. Kina og Storbritannia er vel lovende markeder. Kina har visst en form for favorisering av elbiler på gang også.
    Størrelsen på det markedet bør ikke være så vanskelig å se for seg.
    De kommer ganske enkelt til å kveles om de ikke foretar seg noe.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    3.034
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Enig med mange her.
    Tesla har ikke økonomiske muskler (ennå) til å drive salget til store høyder, og jeg tror de vil slite økonomisk også i fremtiden pga ekstremt store investeringer og et tildels tregt hjemmemarked.
    Når VAG og BMW kommer med biler som har noe mer rekkevidde enn disse japanske riskokerne, vil markedet pånytt få en boost.
    Etterhvert som fler Europeiske(bla VAG, BMW) produsenter setter inn støtet vil mange også skjønne at kvalitet og kjøreegenskaper/komfort på amerikansk produserte biler blir hakket for dårlig. Slik det nok alltid har vært.
    Tesla har overlevd på 4 ting: Ekstrem akselerasjon, lang rekkevidde, avgiftsfritak og et tøfft ytre.

    Tesla er i utgangspunktet priset som en premiumbil, og burde sammenlignes med biler i 1,5-2 mill-klassen inkl avgifter, men har kvalitet som ca. forrige gen. Passat, eller forrige forrige gen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.527
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Enig med mange her.
    Tesla har ikke økonomiske muskler (ennå) til å drive salget til store høyder, og jeg tror de vil slite økonomisk også i fremtiden pga ekstremt store investeringer og et tildels tregt hjemmemarked.
    Når VAG og BMW kommer med biler som har noe mer rekkevidde enn disse japanske riskokerne, vil markedet pånytt få en boost.
    Etterhvert som fler Europeiske(bla VAG, BMW) produsenter setter inn støtet vil mange også skjønne at kvalitet og kjøreegenskaper/komfort på amerikansk produserte biler blir hakket for dårlig. Slik det nok alltid har vært.
    Tesla har overlevd på 4 ting: Ekstrem akselerasjon, lang rekkevidde, avgiftsfritak og et tøfft ytre.

    Tesla er i utgangspunktet priset som en premiumbil, og burde sammenlignes med biler i 1,5-2 mill-klassen inkl avgifter, men har kvalitet som ca. forrige gen. Passat, eller forrige forrige gen.
    Tenker vi begrenser dette til: avgiftsfritak og lang rekkevidde. Jeg er ganske sikker på at ingen ville ha kjøpt den uten disse to argumentene. Mulig det holder med bare avgiftsfritaket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn