Skal spare med planlagte strømkutt - NRK – Sørlandet
Elbiler suger strøm
Presset mot strømnettet i Norge har økt i takt med salget av elbiler, som nå pekes ut som en av årsakene til at noe må gjøres.
– Lading av elbiler, solkraft og vindkraft og fornybar energi er med på å skape en viss grad av ustabilitet i nettet, sier administrerende direktør i Los, Geir Tønnesland.
Ren fysikk dette. Det må kraft til for å dytte 2,5 tonn frem fort. 2,5 tonn er 2,5 tonn. Teslaeiere burde bøtelegges fremfor å premieres. Uheldigvis finnes det fortsatt politikere som tror at vår fornybare kraft er både forutsigbar og evigvarende nok til sløsing...
2,5 tonn er fortsatt tungt, men bilen bruker bare ca 0,17-0,20 kWh/km. De høyeste forbrukstallene jeg har sett er opp mot 0,25 kWh/km i gjennomsnitt på en 50-60 kilometers tur, og jeg vil ikke gå i detalj om hvilke hastigheter som var involvert for å dra så mye strøm. En Joule er en watt i ett sekund, så en kWh er 1000 W x 3600 s = 3,6 MJ. Dermed kan energiforbruket også beskrives som 0,2 x 3,6 x 100 = 72 MJ/100 km i gjennomsnitt, med et spenn fra ca 60 MJ/100 km ved pen kjøring til 90 MJ/100 km ved tyske motorveihastigheter.
Hvis jeg
går med 5 km/t brenner jeg noe sånt som 1500 kJ/time. Hvis jeg skal gå de samme 100 km blir det 30 MJ/100 km. Med to voksne personer i bilen og pen kjøring er det samme energiforbruk å kjøre Tesla som å gå samme distanse. Hjul triller lettere enn føtter. Hvis du også skal ta med energiproduksjon og distribusjon, fra sol, vind og regn til forbruksøyeblikket, vil du se at produksjon og distribusjon av strøm er mye mer effektivt enn produksjon og distribusjon av matvarer. Sannsynligvis er det bedre energiøkonomi totalt sett om jeg kjører Tesla alene på korte turer enn om jeg
går de ærendene og så spiser en kjøttkake ekstra til middag.
Til sammenligning: Bensin inneholder 34,2 MJ/l og diesel 37,3 MJ/l. Det betyr at en bensinbil som drar f eks 0,8 liter/mil = 8 l/100 km bruker 8 x 34,2 = 274 MJ/100 km, og en dieselbil som bruker 0,5 liter på mila bruker 187 MJ/100 km. Hvilken sløsing med energi! Energiforbruket ved å fyre opp en kald fossilbil bare for å kjøre noen korte ærender skal vi ikke engang snakke om.
Eller, hvis vi skal regne motsatt, mitt strømforbruk på 0,17-0,24 kWh/km tilsvarer et drivstofforbruk på 0,18-0,26 liter bensin pr mil eller 0,16-0,24 liter diesel på mila. Hvis du skal bøtelegge Tesla-eiere for energisløsing bør du også forby alle fossilbiler som bruker mer enn f eks 0,4 liter på mila i snitt. Og bøtelegge jogging.
Et annet regnestykke: en fullgassakselerasjon 0-100 på 4 sek drar 300 kW x 4 s = 1,2 MJ. Det tilsvarer en varmeovn eller kokeplate som står på 1200 W i et kvarter, eller energiinnholdet i 40 g majones. Vil du bøtelegge pastakoking og rekesmørbrød også?
Det finnes ting man kan kritisere Tesla for, både som produkt og som firma, men energiforbruket i daglig bruk er ikke en av de tingene. For meg er vel eneste irritasjonsmoment om dagen at mediaspilleren i bilen ikke viser samlealbum slik som jeg vil ha dem vist og at den ikke fikser "gapless play". Ennå. Den softwareoppdateringen kommer sikkert en dag.