Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Klart han ikke skal betale noe. Ikke importavgift, ikke strøm, ikke bompenger og ikke ... Det er vi andre som skal betale for ham - dress slasken :mad:
    Hvis du hadde orket å tatt deg bryet med å lese stykket så hadde du funnet ut av hva vedkommende reagerer på.
    Jeg har fått med meg at han måtte betale for drivstoff ja - sikkert uvant for ham...
    Helt utrolig måten han reagerer på. Her har andre investert mellom 500000 og 1 mill i en ladestasjon, så klager han over å betale 150 kr for å bruke den :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.649
    Antall liker
    1.528
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har ikke merket noe positivt til at det selges elbiler. Var ikke det meningen?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt den historien. Han "trengte strøm til å kjøre tre mil". 30 km x 0,2 kWh/km = 6 kWh, eller strøm for en femmer, omtrent. Hvis det er slik at prisen er en krone minuttet, slik som det står i artikkelen, og at man kan lade "mellom 20 og 25 mil" på 2,5 timer, så snakker vi et sted mellom 40 og 50 kWh. Det er et sted rundt 3,50 pr kWh. Det er ikke så aller verst. Bare sammenlign med påslaget for andre forbruksvarer, f eks hva et glass Cola koster på restaurant vs på Rema.

    Han skulle helt enkelt lest prisene først, notert seg at det er minuttpris, og avbrutt ladingen etter ca 20 min. Da ville han fått de 6 kWh som han trengte, og det ville kostet mindre enn hva han sier han er villig til å betale for den rekkevidden. At han ikke gjorde det kan han knapt klage på andre for. Jeg mener, hvis jeg kjører innom Statoil, setter dieselslangen i Subaruen, klemmer inn "avtrekkeren" på tappepistolen, og drømmer meg bort med å tenke på noe helt annet, så vil pumpen fylle diesel til tanken er full. Da er det ingen god sak å løpe til avisene og si at "jammen, jeg trengte bare to liter for å komme hjem, så det er urimelig å betale nesten en tusenlapp for dieselen".

    Fjolset.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det søppelplass fordi avgiftene er lave i Norge og de dermed selger bedre her? :confused: Det er å snu hele logikken på hodet for å tilpasse til egen markedsføring. Det riktige å si er at el-bilene selger godt her p.g.a. lave priser. Kommer tilsvarende incentiver i andre land, så vil de selge godt der også. Ny teknologi koster alltid.

    Joda, ser vi vekk ifra Tesla så har dagens "førstegenerasjons" el-biler garantert liten rekkevidde i forhold til hva som vil komme i årene fremover og prisene på batteriene vil med årene falle. Så vi vil sikkert le av disse bilene en gang fremtiden. Det er alikevel en glimrende bil til sitt bruk i dag. Jeg hadde ikke stusset om jeg skulle kjøpe en bil i dag som var tilstrekkelig til bybruk. Både nyeste Nissan Leaf og e-Golf er også biler med gode kjøreegenskaper.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette mener Toyota:

    - Norge er blitt en s�ppelplass for el-biler - nyheter - Dagbladet.no

    Kanskje har han rett - kanskje bare misunnelig ?
    Jeg aner en viss frustrasjon over at han ikke har noen el-biler å selge. Toyota satset som kjent på hybrider og hydrogen/brenselscelleteknologi, med en eierandel i Tesla som backup, men de får jo ikke han selge gjennom Toyotas forhandlernett.

    Jeg har forøvrig passert 19000 km på Tesla'n nå, med en tur til Sunnmøre for et par uker siden som lengste road trip hittil. Startet hjemmefra med fullt batteri, ladet på Lillehammer mens jeg spiste lunch, toppet opp batteriet med en kaffepause på Dombås, hadde over 160 km rekkevidde igjen da jeg parkerte på Sunnmøre. På veien tilbake tok jeg en spisepause på Dombås og ladet nok til å rekke helt hjem, men jeg trengte en biologisk pause i Lillehammer-traktene, så jeg kunne like gjerne stoppe ved hurtigladeren der en gang til. Ca 600 km hver vei, total kostnad ca 40 kr for strømmen til å etterfylle batteriet igjen ved hjemkomst og 2x38 kr for en fergepassering. Det blir ca 10 øre pr kilometer. Superladerne er geniale: Jeg trenger en pause før bilen trenger det, og når jeg kommer ut igjen er den fulladet. Det gir ubegrenset rekkevidde så lenge man er innenfor dekning av superladernettet.

    Superlader | Tesla Motors
    Tesla slipper superpatentet - Aftenposten bil

    Jeg greide å lage den første ripen i bilen da jeg skulle laste inn diverse remedier på hjemveien. Taket i en kasse glapp, og den rutsjet nedover bakstøtfangeren. Ellers er bilen fortsatt ripefri, så den lakken er ganske motstandsdyktig. Jeg har hekk på begge sider i innkjørselen og det hender ofte at en gren henger ut i veien. Den gamle VW Caravellen så ut som om den var behandlet med stålbørste på begge sider, men det gjør ikke noen skade på Teslaen som er eksakt like bred. Det har ikke vært noen driftsforstyrrelser av noe slag siden programvareoppdateringen i januar som løste ladeproblemene på norsk nett. Helt trøbbelfritt siden det. Har bestilt årlig service på den i august, og da skal den få ettermontert elektrisk foldbare sidespeil og titanskjoldet under batteripakken også. Det er ganske lange ventetider på service, men det haster heller ikke.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Siden du tar opp en liten del av kostnadsbildet, hva er totalkostnaden pr km så langt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, hvordan skal man regne på det, da? Den kostet 670' med vinterdekk, serviceavtale og alt. I tillegg installerte jeg en skilletrafo for å kunne lade fra 400 V tre-fase hjemme ved behov. Den kostet 26', men har ikke vært mye brukt.

    Bruktprisen på tilsvarende biler (2013 P85) nå er 700-730', kan det se ut til på Finn. (FINN Bil - Annonser - Brukte biler til salgs) Forsikringspremien er 7800 i året, årsavgiften 2400, bompenger er det ikke så mye av. Det har ikke vært noen reparasjoner eller andre serviceutgifter. Årlig service er forhåndsbetalt.

    Gjennomsnittlig strømforbruk ligger et sted rundt 0,2 kWh/km, så litt grovt regnet har jeg brukt 3800 kWh strøm. Jeg har ikke betalt for alle kWh, la oss si 2500 kWh til ca 70 øre stykket, eller 1750 kr.

    Jeg kunne vel solgt bilen nå og hatt en gjennomsnittlig kilometerkostnad på null kr.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens. Det var jo en del skriverier i vinter en gang.

    Hvis jeg skal være mer presis, ser regnestykket omtrent slik ut:

    Kapitalkostnad: 670000 x 5 % = 33 500
    Forsikring: 7 800
    Årsavgift: 2 400
    Strømforbruk: 1 750
    Sum: 45 450

    Kjøpspris: 670 000
    Bruktpris, ca: 725 000
    Differanse: -55 000

    Kilometerkostnad hittil: (45 450 - 55 000)/19000 = -0,50 kr/km. Ikke så hakkandes gæli, nei. :)

    Skilletrafoen var ikke en nødvendig del av bilen, ettersom ladeproblemene ble løst i software, så det er vel ikke naturlig å ta med den i regnestykket.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Elbiler: 25 prosent dyrere over natta - DinSide

    Du kan snart legge til en slant til i det regnestykket ditt Asbjørn.
    (Om ikke etterspørselen detter som en stein da.)
    Vet ikke hvor interesserte vår nye regjering er i å krangle om dette,
    da de her får innført moms på elbiler uten å måtte gjøre noe for det selv,
    annet enn å godta et direktiv. Og det er vitterlig gjort før av ymse regjeringer.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.578
    Antall liker
    111.062
    Torget vurderinger
    23
    - og myndighetenes velvillige kostnadsskrue er herved dreiet fornøyd rundt.... og vil sikkert fortsette sine dreininger bare på momentet alene.. Same old.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Elbiler: 25 prosent dyrere over natta - DinSide

    Du kan snart legge til en slant til i det regnestykket ditt Asbjørn.
    (Om ikke etterspørselen detter som en stein da.)
    Vet ikke hvor interesserte vår nye regjering er i å krangle om dette,
    da de her får innført moms på elbiler uten å måtte gjøre noe for det selv,
    annet enn å godta et direktiv. Og det er vitterlig gjort før av ymse regjeringer.
    Hvis dette blir alvor, da skal det vel kreves inn moms ved bruktsalg, hvis bilen ble kjøpt mens det var moms-fritak?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tilbakevirkende kraft blir det ikke, men det kan innføres fra en viss dato. Det har vel ligget i kortene lenge, og det er den mildeste formen for "normalisering" av avgiftsregimet for elbiler som man kan håpe på fra 2017. Mer sannsynlig vil det bli en harmonisert avgiftsmodell for alle biltyper. Det er ikke lett å gjette hvilken vekting som vil legges på de forskjellige komponentene som vekt, effekt, CO2-utslipp, osv. Det kan også bli noen form for overgangsperiode med innfasing av avgifter på el-biler over to-tre år.

    Anyways, når nybilprisen går opp med 25 % er det rimelig å forvente at bruktbilprisene også vil øke. Kanskje ikke like mye, for noe av grunnen til at bruktbilprisen er høyere enn nybilprisen er den politiske risikoen for avgiftsendringer. Folk tar ikke sjansen på å bestille en bil for levering om et halvt år (og risikere et 25 % påslag for moms) hvis de kan få den i dag til en kjent pris. Momsen er delvis priset inn i bruktbilprisen allerede.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    12.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hvis dette blir alvor, da skal det vel kreves inn moms ved bruktsalg, hvis bilen ble kjøpt mens det var moms-fritak?
    Å innføre noe slikt med tilbakevirkende kraft virker usannsynlig.
    De som allerede eier slipper selvsagt å betale, sånn sett er det ikke tilbakevirkende. Men hvis du selger bilen etter at moms er innført?
    Uansett ikke synd på de som allerede har en :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925
    Om en privatperson videreselger noe skal vel ikke denne lastes for evt endringer i avgifter?
    Pr definisjon har en da allerede betalt moms. Satsen var bare tilfeldigvis 0%
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det vil i utgangspunktet bare bli et problem ved innbytte til bilforhandler. Akkurat som med andre ting så er transaksjoner mellom sluttbrukere ikke MVA-belagt fordi, som Leifen skriver, MVA allerede er gjort opp for.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis dette blir alvor, da skal det vel kreves inn moms ved bruktsalg, hvis bilen ble kjøpt mens det var moms-fritak?
    Å innføre noe slikt med tilbakevirkende kraft virker usannsynlig.
    De som allerede eier slipper selvsagt å betale, sånn sett er det ikke tilbakevirkende. Men hvis du selger bilen etter at moms er innført?
    Uansett ikke synd på de som allerede har en :)
    En parallell til det du tenker på er vel at hvis ligningsverdien legges til grunn for overtakelse av hytta (forskudd på foreldre arv) og hytta deretter selges til markedspris, så blir avgiftssgrunnlaget tatt fra salgspris og ikke ligningsverdien som var utgangspunktet 'back then'?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om en privatperson videreselger noe skal vel ikke denne lastes for evt endringer i avgifter?
    Pr definisjon har en da allerede betalt moms. Satsen var bare tilfeldigvis 0%
    Det er ikke moms på salg av bruktbiler i Norge, hverken elektriske eller fossile, hverken fra forhandler eller privatpersoner. I stedet har vi en omregistreringsavgift som er designet for å være omtrent like stor som en slik moms ville blitt, men som dekker både salg fra forhandler og salg mellom private. En moms på bruktbilsalg kan selvsagt tenkes innført (som i Tyskland). Det vil i så fall være en avgift på fortjenestemarginen hos en bruktbilforhandler, og dermed oppmuntre folk til å selge bilen privat i stedet for å levere den som innbytte hos en forhandler. Å innføre moms på bruktbilsalg i Norge vil være en stor endring i avgiftssystemet, langt forbi en endring av avgiftsregimet for elektriske biler, og vil sannsynligvis føre til en betydelig reduksjon i statens inntekter sammenlignet med dagens ordning. Derfor tviler jeg sterkt på at det vil bli innført.

    Det er forøvrig allerede omregistreringsavgift på elbil, beregnet eksakt som for fossilbil.
    http://www.toll.no/templates_TAD/ReRegistrationTax.aspx?id=222055
    Elbiler behandles i denne sammenhengen som andre kjøretøy. Omregistreringsavgiften er uavhengig av drivstofftype.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.087
    Antall liker
    10.636
    Jeg vil anta at når man må betale samme avgifter på en el-bil som en annen bil så vil interessen for el-bil falle som en stein. Jeg er også spent på hva som vil skje når man skal innlevere defekte batterier. Tipper det blir dyrt å destruere gel-batteriene.
    Likevel tror jeg el-biler har en fremtid, men teknologien må modne før de blir likeverdige med "vanlige" biler.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    1.925

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anta at når man må betale samme avgifter på en el-bil som en annen bil så vil interessen for el-bil falle som en stein. Jeg er også spent på hva som vil skje når man skal innlevere defekte batterier. Tipper det blir dyrt å destruere gel-batteriene.
    Likevel tror jeg el-biler har en fremtid, men teknologien må modne før de blir likeverdige med "vanlige" biler.
    Hittil er det solgt rundt 25000 Model S i USA uten nevneverdige incentiver, men det er klart at det er en mindre markedsandel enn i Norge. Jeg heller mer til at folk som har erfart fordelene ved å kjøre elektrisk innser at det faktisk er verdt å betale mer for den enkelheten og ytelsen enn for en fossilbil som bråker, stinker, ryker og drypper olje. Med en fossilbil skjer det tilnærmet ingen ting når man trykker på gasspedalen, annet enn mer bråk og røyk, før den til slutt begynner å sige fremover. Når man leser nyhetene er det merkelig at noen fortsatt tør kjøpe bil fra de mest fossile merkene: GM tilbakekaller over 3 millioner nye biler - Bil - E24. De kan jo ikke engang fikse enkle bugs over nettet, men må kalle inn hver enkelt bil til et fysisk verksted. Ork, så gammeldags og tidkrevende.

    Det siterte innlegget får meg også til å tenke på diverse andre spådommer om teknologi, f eks disse:
    “This ‘telephone’ has too many shortcomings to be seriously considered as a means of communication. The device is inherently of no value to us.”
    — A memo at Western Union, 1878 (or 1876).

    “When the Paris Exhibition [of 1878] closes, electric light will close with it and no more will be heard of it.”
    – Oxford professor Erasmus Wilson

    “[Television] won’t be able to hold on to any market it captures after the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night.”
    — Darryl Zanuck, movie producer, 20th Century Fox, 1946.
    Top 30 Failed Technology Predictions - Listverse

    Edit: ;)
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.045
    Antall liker
    792
    "men det er klart at det er en mindre markedsandel enn i Norge."

    Dagens understatement, 25.000 biler spyr vel GM ut på en dag........
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke hvorfor man fortsatt jobber med hydrogen som alternativ. For en gitt mengde strøm produsert fra et fossefall eller en vindmølle gir det vesentlig færre km rekkevidde og mye mer trøbbel enn bare å lade et batteri fra hvilken som helst stikkontakt. Grafen over viser brutal forskjell, men i beste fall må man regne med halvparten så mange kilometer pr produsert kWh ved å gå veien om hydrogenproduksjon, transport og brenselscelle i stedet for bare å lade et batteri direkte. Elektriske kontakter finnes overalt, mens en infrastruktur for distribusjon av hydrogen vil være en gigantinvestering - som må gjøres før særlig mange vil ta sjansen på å kjøpe en hydrogendrevet bil.

    Jeg antar det virket som en god idé på den tiden vi hadde bly-syre og nikkel-metallhydrid som beste batteriteknologier, med de begrensningene som lå i dem, men det trengs ikke mange minuttene med en kalkulator for å se at "hydrogenfremtiden" er grundig parkert av forskjellige former for litiumbatterier. Dessuten utvikles batteriteknologien fortsatt med 5-10 % pr år, så hydrogen vil ikke se noe bedre ut om et år eller fem enn hva det gjør i dag. Det er bare investert prestisje som gjør at de hydrogenprogrammene fortsatt rører på seg.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mye rart de bruker tid på også...
    Et system med så lav totalvirkningsgrad burde vært skrinlagt for lenge siden.
    I tillegg er det en overføring over elnettet med 90% virkningsgrad som er avglemt for hydrogenbil, med mindre hydrogenproduksjonen legges rett ved kraftstasjonen...

    Johan-Kr
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.450
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ikke for å spolere morroa i denne tråden, men...:

    Hybrid Cars Pose Moderate Cancer Risk, New Study Confirms - WIT


    Over tusen ganger mer EMF i en Tesla enn i en typisk bensinbil.
    Kreft er neppe den eneste bekymringen. En bekjent av meg er hjernekirurg og spår en fremtidig, signifikant overhyppighet av autisme blant barn født av mødre som tilbrakte mye tid i en Tesla mens de var gravide.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.633
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

    Vedlegg

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.762
    Antall liker
    1.289
    Torget vurderinger
    1
    Om ein les litt på sida verkar den noko tvilsam... Sjekk prosjekta deira;)
    Ikke for å spolere morroa i denne tråden, men...:

    Hybrid Cars Pose Moderate Cancer Risk, New Study Confirms - WIT


    Over tusen ganger mer EMF i en Tesla enn i en typisk bensinbil.
    Kreft er neppe den eneste bekymringen. En bekjent av meg er hjernekirurg og spår en fremtidig, signifikant overhyppighet av autisme blant barn født av mødre som tilbrakte mye tid i en Tesla mens de var gravide.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.000
    Antall liker
    40.259
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der er ikke noe som bekymrer meg en millimeter. Som andre allerede har nevnt har all forskning på sammenhengen mellom elektromagnetisk stråling og helse (mobiltelefoner, kraftledninger, sendemaster, wifi, ...) ikke vist noen som helst negativ helseeffekt. Tyngden i alt det arbeidet begynner å bli så stor at man trygt kan avvise hele problemstillingen. (Cell Phones and Cancer Risk - National Cancer Institute) Derimot vet vi at stoffer som bensin, motorolje og eksos er kreftfremkallende. Bare les advarselsskiltene på pumpen eller etiketten på en oljekanne neste gang du er på en bensinstasjon.

    Dessuten virker både artikkelen og hele siden useriøs. Andre "forskningsprosjekter" det "instituttet" holder på med er sigaretter som skal kurere forkjølelse, elektroniske kondomer, og sammenhengen mellom fedme og jordskjelv. På siden "About WIT" skriver de blant annet at de oppfant computerviruset og var de første til å klone dyr, og at de reddet verden fra "the Y2K virus" i 1999:
    In December of 1999, WIT literally saved the world, after our computer science researchers managed to stop the Y2K virus from spreading globally. The Y2K virus would have caused airplanes to fall from the sky, the stock market to crash, cars to stop functioning, cell phones to randomly dial strangers, and more. WIT’s tireless work led to several WIT researchers being awarded a Nobel Peace Prize in 2000, and Presidential Medals of Freedom in both 2000 and 2001.
    Nobels fredspris i 2000 gikk i virkeligheten til Kim Dae Jung for "for his work for democracy and human rights in South Korea and in East Asia in general, and for peace and reconciliation with North Korea in particular". Ikke at det har gitt noen varig effekt, men det er lite i tildelingen som tyder på at han fikk prisen for å sitte i en kornåker i Wyoming og stoppe "Y2K-viruset". Dette er ikke engang tvilsom forskning, men ren bløff.

    Edit: ifølge hoax-slayer.com finnes ikke Wyoming Institute of Technology i virkeligheten. Websiden er "yet another satirical publication". http://www.hoax-slayer.com/hoax-1-in-3-americans-implanted-rfid-chips.shtml

    Du kan forøvrig informere din venn hjernekirurgen om at årsakene til autisme ikke er kjent, men at det ihvertfall ikke er noe som tyder på at det har med elektromagnetisk stråling å gjøre. Ikke engang autismeforeningene tror på det. (Causes of Autism)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn