TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Innlegg
- 8.700
- Antall liker
- 7.011
Takk BB! Jeg skal ta deg på ordet.Bra Atle - fõr oss med disse sakene.
Jeg kommer til å følge med på dette - høyst relevant.
BB
Takk BB! Jeg skal ta deg på ordet.Bra Atle - fõr oss med disse sakene.
Jeg kommer til å følge med på dette - høyst relevant.
BB
Takk BB!Nydelig, Atle
Lurer på hvilken retning dette tar, men posjonér forsiktig og nennsomt ut slik at vi andre som synes dette er interessant men labert utrustet, greier å henge med.
Dette er viktig - tipper det burde være interessant for mange
- ikke minst for å forstå hvorfor produksjoner låter som de gjør og for forsiktig å finne ut hvordan man vil ha det i eget rom.
BB
He he, nemlig. Det er en forskjell mellom oss her inne, og det er de som står frem som nerder og de som later som at de ikke er det.La det bare strømme på, vi er jo en gjeng med nerder
Takk Sluket! Liker når du girer om og viser alle at det er forskjell på menn og MENN. Genialt!Fin stigning i programmet, AtleT. Verdiful base for seriøse diskusjoner dette.
En enkel løsning er f.eks. å gjøre bakveggen i lytterommet flyttbar (med hydraulikksylindre bak) slik at volumet kan justeres trinnløst til det man til enhver tid har bruk for/ønsker seg! Settinger kan programmeres i styringselektronikken til hydraulikken, og med s.k. positioners har man alltid kontroll på hvor veggen er.
Neste steg er flyttbar platform for ht - uavhengig av bakvegg. Helst en for hver side, som kan forflyttes både i sideledd og dybde samt eventuelt også toe-in. OB, du kan jo fine et par utrangerte CNC maskiner og bruke motor/styringer derfra.. Enklere kan det da ikke gjøres
Takk Petter!Takk for at du har brakt dette temaet på banen! Utrolig lærerikt. Har gjort meg opp en del meninger ang. mye av det du nevner, men har aldri fått det fremstilt på en slik systematisk måte. Følger nøye med her.
Petter.
He he, funker det...Et bedre ord for de som later som de ikke er nerder må vel være "technically challenged"..?
AtleT, dette er bare en GROVSKISSE for å illustrere et prinsipp - og definitivt ikke et ferdig konsept eller detaljerte byggetegninger! Har mye gruskere saker på beddingen i så måte, med variable vinkler hor. og vertikalt bl.a.. Et annet viktig element er valg av bassystem og satelitters spredningskarakteristikk, som vil gi vidt forskjellige problemstillinger og selvsagt resultat. En universalløsning blir mye vanskeligere.Takk Sluket! Liker når du girer om og viser alle at det er forskjell på menn og MENN. Genialt!Fin stigning i programmet, AtleT. Verdiful base for seriøse diskusjoner dette.
En enkel løsning er f.eks. å gjøre bakveggen i lytterommet flyttbar (med hydraulikksylindre bak) slik at volumet kan justeres trinnløst til det man til enhver tid har bruk for/ønsker seg! Settinger kan programmeres i styringselektronikken til hydraulikken, og med s.k. positioners har man alltid kontroll på hvor veggen er.
Neste steg er flyttbar platform for ht - uavhengig av bakvegg. Helst en for hver side, som kan forflyttes både i sideledd og dybde samt eventuelt også toe-in. OB, du kan jo fine et par utrangerte CNC maskiner og bruke motor/styringer derfra.. Enklere kan det da ikke gjøres
Dette er så tøff og kul ide at det er for dårlig gjort å komme med forslag til forbedringer, så vi bare lar den stå uberørt.
Min manndom er ikke like stor som din, så min løsning blir mye kjipere og deprimerende, men muligens (jeg vil si dessverre) bedre...
PS: har du forresten sjekket ut hva de driver med oppi konserthuset i Bodø nå? Der er det hydraulikk for alle pengene tror jeg.
Takk Sluket! Liker når du girer om og viser alle at det er forskjell på menn og MENN. Genialt!
Det stemmer. Du tenker gjerne på dette innslaget:Apropo det med hallen i bodø så jeg noe greier på tv for litt siden om det. Dem har visst bygd veggene med hydraulikk så de kan endre klangen i rommet. Alt fra full absorbsjon til hel vegg, eller hvilket som helst sted imellom. Det virket for meg som et genialt prinsipp siden ulike typer musikk i slike konsertsaler krever ofte forskjellig klang.
Også må jeg bare nevne at den løsningen til sluket er ganske kompromissløs. Blir ikke mer mandig enn det! Nerding på høyt nivå.
Dette er jo egentlig ikke annet enn sunn fornuft og "enkel" matematikk dersom en gidder ta seg bryet for et hjemmeoppsett. Man bør selvsagt ha nødvendig plass osv. til å leke med slikt. Men dersom rommet har tilstrekkelig volum blir alt så meget enklere, da kan du ha god avstand fra HT til side- og bakvegg, god lytteavstand og et hav av plass bak lyttepos. Med fornuftig bassløsning og relativt direktive horn, i kombinasjon med normal rominnredning ellers så er egentlig mye gjort. Livet starter på et par hundre m3.
Det var det ja husket ikke nøyaktig.Det stemmer. Du tenker gjerne på dette innslaget:Apropo det med hallen i bodø så jeg noe greier på tv for litt siden om det. Dem har visst bygd veggene med hydraulikk så de kan endre klangen i rommet. Alt fra full absorbsjon til hel vegg, eller hvilket som helst sted imellom. Det virket for meg som et genialt prinsipp siden ulike typer musikk i slike konsertsaler krever ofte forskjellig klang.
Også må jeg bare nevne at den løsningen til sluket er ganske kompromissløs. Blir ikke mer mandig enn det! Nerding på høyt nivå.
– Det beste konserthuset i Europa - Nordland
Altså variabel absorbsjon, ikke flyttbar vegg.
Veldig mye interessant i tråden her nå, relevant for flere av oss. Mye får meg til å tenke på egne opplevelser og utfordringer. Har jo nytt lytterom med diverse akustikktiltak, der jeg fremdelels opplever hard lyd, og enkle ting som klapp-test avslører problemene kvikt og brutalt. Jeg får kanalisere litt i forskjellige tråder så det ikke blir kaotisk her inne.
Pft! Du skal nå alltid kverulere og flisespikke da..Jeg vil si på 250m3 (5x6,25x8 )
Dette er jo egentlig ikke annet enn sunn fornuft og "enkel" matematikk dersom en gidder ta seg bryet for et hjemmeoppsett. Man bør selvsagt ha nødvendig plass osv. til å leke med slikt. Men dersom rommet har tilstrekkelig volum blir alt så meget enklere, da kan du ha god avstand fra HT til side- og bakvegg, god lytteavstand og et hav av plass bak lyttepos. Med fornuftig bassløsning og relativt direktive horn, i kombinasjon med normal rominnredning ellers så er egentlig mye gjort. Livet starter på et par hundre m3.
Takk! Gull den tegninga der. Ser ut til at de har tatt til seg det aller aller siste. Vi krysser fingre....Ang Bodø fant jeg dette: http://kulturkvartalet-bodo.no/site...no/files/9a406f216f2189f432958b6d4c0a225b.pdf
Ikke sikker på hvor relevant det er, men det var mye dokumentasjon.
Hei, så fint at du får noe ut av tankestrømmen.Gulle godt dette Atle.. Hva er innsteget for en audiofil? Hvilke prioriteringer bør komme først?
Enig. Veldig bra at de implementerer det i den salen. Dette er aller nyeste trend i konsertsalakustikk...Apropo det med hallen i bodø så jeg noe greier på tv for litt siden om det. Dem har visst bygd veggene med hydraulikk så de kan endre klangen i rommet. Alt fra full absorbsjon til hel vegg, eller hvilket som helst sted imellom. Det virket for meg som et genialt prinsipp siden ulike typer musikk i slike konsertsaler krever ofte forskjellig klang.
Også må jeg bare nevne at den løsningen til sluket er ganske kompromissløs. Blir ikke mer mandig enn det! Nerding på høyt nivå.
Hei, så fint at du får noe ut av tankestrømmen.Gulle godt dette Atle.. Hva er innsteget for en audiofil? Hvilke prioriteringer bør komme først?
Ser tre gode alternativer for det spørmålet:
1. Du smører deg med litt tålmodighet til de neste stegene.
2. Jeg sender deg PM.
3. (aller best) Vi snakker om det når jeg kommer på besøk.
Hei OttoneDet stemmer. Du tenker gjerne på dette innslaget:Apropo det med hallen i bodø så jeg noe greier på tv for litt siden om det. Dem har visst bygd veggene med hydraulikk så de kan endre klangen i rommet. Alt fra full absorbsjon til hel vegg, eller hvilket som helst sted imellom. Det virket for meg som et genialt prinsipp siden ulike typer musikk i slike konsertsaler krever ofte forskjellig klang.
Også må jeg bare nevne at den løsningen til sluket er ganske kompromissløs. Blir ikke mer mandig enn det! Nerding på høyt nivå.
– Det beste konserthuset i Europa - Nordland
Altså variabel absorbsjon, ikke flyttbar vegg.
Veldig mye interessant i tråden her nå, relevant for flere av oss. Mye får meg til å tenke på egne opplevelser og utfordringer. Har jo nytt lytterom med diverse akustikktiltak, der jeg fremdelels opplever hard lyd, og enkle ting som klapp-test avslører problemene kvikt og brutalt. Jeg får kanalisere litt i forskjellige tråder så det ikke blir kaotisk her inne.
Nå er det ikke slik at, hvis en har kontroll på rommet og har dempet dette en del, så får det all musikk til å høres ut som studio-opptak.Kunne du ha forklart litt mer om forskjeller på et opptaksrom i et studio kontra en konsert hall ? Sånn grovt sett så er det vel forskjeller på det å ville høre hvordan lyden er i et studio kontra hvordan en konsert i et lokale vil høres ut ? Selvom det virker på meg som om noen etterstreber førstnevnte..
Du følte deg truffet nå ? ... Hva er så et "godt" behandlet rom ? Der teller kanskje personlige referanser ifht live musikk inn endel ? Selvom noen bøtteknotter påstår at alle slik ting kan en lese i en bok ..Nå er det ikke slik at, hvis en har kontroll på rommet og har dempet dette en del, så får det all musikk til å høres ut som studio-opptak.Kunne du ha forklart litt mer om forskjeller på et opptaksrom i et studio kontra en konsert hall ? Sånn grovt sett så er det vel forskjeller på det å ville høre hvordan lyden er i et studio kontra hvordan en konsert i et lokale vil høres ut ? Selvom det virker på meg som om noen etterstreber førstnevnte..
I min verden får et godt behandlet rom, nettopp fram dette med forskjellene på hvordan musikken leveres. Er det et knusktørt studio-opptak så blir det levert som det, og er det et opptak fra et konsertlokalet ekspanderer lyden og du får følelsen av å være til stede der.
Jada, følte meg truffet her ja, men det er helt greit. Lyd fra høyttalere er en prøven på å skape en illusjon av hva som skjer. Her mener jeg at, mye romrefleksjoner, ødelegger den tiltenkte sounden på platene. Har til gode å høre "levende" roms etterklang blande seg naturlig inn i produksjonens etterklang. Den etterklangen som ligger i produksjonene er plenty nok for min del og kan skape følelsen av rom fra størrelsen på lytterommet til et nesten uendelig rom.Du følte deg truffet nå ? ... Hva er så et "godt" behandlet rom ? Der teller kanskje personlige referanser ifht live musikk inn endel ? Selvom noen bøtteknotter påstår at alle slik ting kan en lese i en bok ..Nå er det ikke slik at, hvis en har kontroll på rommet og har dempet dette en del, så får det all musikk til å høres ut som studio-opptak.Kunne du ha forklart litt mer om forskjeller på et opptaksrom i et studio kontra en konsert hall ? Sånn grovt sett så er det vel forskjeller på det å ville høre hvordan lyden er i et studio kontra hvordan en konsert i et lokale vil høres ut ? Selvom det virker på meg som om noen etterstreber førstnevnte..
I min verden får et godt behandlet rom, nettopp fram dette med forskjellene på hvordan musikken leveres. Er det et knusktørt studio-opptak så blir det levert som det, og er det et opptak fra et konsertlokalet ekspanderer lyden og du får følelsen av å være til stede der.
Kan du forklare for meg hvordan lyden får "ekspandert" noe mer utover et opptak med tørr studiolyd hvis dempingen ellers er lik ? Er ikke rommet likt hele tiden og derav vil gi de samme etterklanger evt ? I læremodus her Tore, så bring it on..
Jada, følte meg truffet her ja, men det er helt greit. Lyd fra høyttalere er en prøven på å skape en illusjon av hva som skjer. Her mener jeg at, mye romrefleksjoner, ødelegger den tiltenkte sounden på platene. Har til gode å høre "levende" roms etterklang blande seg naturlig inn i produksjonens etterklang. Den etterklangen som ligger i produksjonene er plenty nok for min del og kan skape følelsen av rom fra størrelsen på lytterommet til et nesten uendelig rom.Du følte deg truffet nå ? ... Hva er så et "godt" behandlet rom ? Der teller kanskje personlige referanser ifht live musikk inn endel ? Selvom noen bøtteknotter påstår at alle slik ting kan en lese i en bok ..Nå er det ikke slik at, hvis en har kontroll på rommet og har dempet dette en del, så får det all musikk til å høres ut som studio-opptak.Kunne du ha forklart litt mer om forskjeller på et opptaksrom i et studio kontra en konsert hall ? Sånn grovt sett så er det vel forskjeller på det å ville høre hvordan lyden er i et studio kontra hvordan en konsert i et lokale vil høres ut ? Selvom det virker på meg som om noen etterstreber førstnevnte..
I min verden får et godt behandlet rom, nettopp fram dette med forskjellene på hvordan musikken leveres. Er det et knusktørt studio-opptak så blir det levert som det, og er det et opptak fra et konsertlokalet ekspanderer lyden og du får følelsen av å være til stede der.
Kan du forklare for meg hvordan lyden får "ekspandert" noe mer utover et opptak med tørr studiolyd hvis dempingen ellers er lik ? Er ikke rommet likt hele tiden og derav vil gi de samme etterklanger evt ? I læremodus her Tore, så bring it on..
Dette er sånn jeg liker det, men på ingen måte noen fasit for andre.
Ja, si det. Tror faktisk dette er veldig individuelt, som mye av andre ting i denne hobbyenJada, følte meg truffet her ja, men det er helt greit. Lyd fra høyttalere er en prøven på å skape en illusjon av hva som skjer. Her mener jeg at, mye romrefleksjoner, ødelegger den tiltenkte sounden på platene. Har til gode å høre "levende" roms etterklang blande seg naturlig inn i produksjonens etterklang. Den etterklangen som ligger i produksjonene er plenty nok for min del og kan skape følelsen av rom fra størrelsen på lytterommet til et nesten uendelig rom.Du følte deg truffet nå ? ... Hva er så et "godt" behandlet rom ? Der teller kanskje personlige referanser ifht live musikk inn endel ? Selvom noen bøtteknotter påstår at alle slik ting kan en lese i en bok ..
Kan du forklare for meg hvordan lyden får "ekspandert" noe mer utover et opptak med tørr studiolyd hvis dempingen ellers er lik ? Er ikke rommet likt hele tiden og derav vil gi de samme etterklanger evt ? I læremodus her Tore, så bring it on..
Dette er sånn jeg liker det, men på ingen måte noen fasit for andre.
Mange kloke ord her og jeg er langt på vei enig. Men igjen, hva er "mye" romrefleksjoner ? Er referansen en akustisk konsert i en sten kirke er det vitterlig endel refleksjoner som er naturtro.