Hi-Fi akustikk
Hi-Fi freak
Tingen er at M2 må kjøres aktivt. I-Tech har innebygde profiler for M2. Alternativt må man justere seg frem selv.
Takker for info. Tenkte nok at det var noe "gjemt", siden prisen ikke er avskrekkende.Tingen er at M2 må kjøres aktivt. I-Tech har innebygde profiler for M2. Alternativt må man justere seg frem selv.
Du trenger altså fire forsterkerkanaler.
Stas ;D Han gærningen her. ;DJa klart du kan det hvem er det som skal bygge sunber da?
Absolutt snasent, ja. Har stor tro på dem selv, det som hadde vært gøy er å høre K2 S9900 og M2 samme dagen med egen musikk. S9900 har jeg hørt hos Soundgarden for noen års tid siden, og det er det beste jeg har hørt. Man hørte ikke høyttalerne det kom bare lyd i rommet, det var helt villt detaljert oppover, uten å bli skrikete, skikkelig silkelyd. De gikk ikke dypt i bassen, men de hadde en helt vanvittig dynamikk. Supertight og rent hele veien.JBL M2 er snasen. Hvis jeg skulle hatt den beste lyden hvor pris ikke var tema troner M2 øverst på lista. Håper JBL masseproduserer denne slik at et bra eksemplar kan være innenfor rekkevidde på brukten om noen år.
M2 er fra JBL Pro, ikke JBL Consumer, så jeg tror du må innom Lydrommet AS i Oslo for å få god info om M2, oct. De har i alle fall tidligere hatt dem som demo på Lydrommet. Det ligger like ved Hifiklubben og Prolyd i Thranesgt.Takker for info. Tenkte nok at det var noe "gjemt", siden prisen ikke er avskrekkende.
Kan vell strengt tatt brukes med hvilke som helst aktiv løsning, parameterne som brukes på M2 til BSS/Crown er tilgjengelige så en burde nok få greit resultat med annet også. BBS og Crown iTech er bra det, men drøyt priset her til lands.M2 kan også brukes sammen med BSS prosessor (som også er under Harmankonsernet) sammen med valgfrie amper.
Tror ikke du skal ta de oppgitte talla for seriøst For det første så er i hvert fall min lille erfaring med S9800/S9900 at de går dypt nok til det aller meste av musikk, for det andre så er jeg rimelig sikker på at dersom M2 skal komme ned i 20hz må de ha rimelig heftig bruk av EQ. (S4700 bruker samme basselement som M2 og de har -6db på 38hz)Absolutt snasent, ja. Har stor tro på dem selv, det som hadde vært gøy er å høre K2 S9900 og M2 samme dagen med egen musikk. S9900 har jeg hørt hos Soundgarden for noen års tid siden, og det er det beste jeg har hørt. Man hørte ikke høyttalerne det kom bare lyd i rommet, det var helt villt detaljert oppover, uten å bli skrikete, skikkelig silkelyd. De gikk ikke dypt i bassen, men de hadde en helt vanvittig dynamikk. Supertight og rent hele veien.
Det som frister med M2 er bred sweetspot, syk lf exstension ned med lav forvrengning og masse dynamikk. Med 20 Hz renderer de sub unødvendig på 99 % av musikk. Greia er kanskje hvordan man plasserer dem i rommet for å få best utbytte i bassen, man mister jo en frihetsgrad der.
Jøss, overraskende at du synes K2 hadde nok bass, for jeg har da sett noen bilder fra din kant før, hehe. Hørte S9900 i kjelleren til Soundgarden i Oslo, mener det var med Hegel, husker ikke hva.Tror ikke du skal ta de oppgitte talla for seriøst For det første så er i hvert fall min lille erfaring med S9800/S9900 at de går dypt nok til det aller meste av musikk, for det andre så er jeg rimelig sikker på at dersom M2 skal komme ned i 20hz må de ha rimelig heftig bruk av EQ. (S4700 bruker samme basselement som M2 og de har -6db på 38hz)
Ikke helt enig medBaldrick i bass og K2, men de trykker bra, desverre synes jeg toppen er for dårligHar også hørt at pro-segmentet sjelden betaler retail.
Jøss, overraskende at du synes K2 hadde nok bass, for jeg har da sett noen bilder fra din kant før, hehe. Hørte S9900 i kjelleren til Soundgarden i Oslo, mener det var med Hegel, husker ikke hva.Tror ikke du skal ta de oppgitte talla for seriøst For det første så er i hvert fall min lille erfaring med S9800/S9900 at de går dypt nok til det aller meste av musikk, for det andre så er jeg rimelig sikker på at dersom M2 skal komme ned i 20hz må de ha rimelig heftig bruk av EQ. (S4700 bruker samme basselement som M2 og de har -6db på 38hz)
SLUTT! ALT JBL sier er sant, så det så!!! Faktisk har jeg trodd blindt på spesifikasjonene siden systemet er rettet mot profesjonelle, og da sitter vel måling og kalibrering løst? Merkelig at de tør å skryte på seg da.
Får ta en tur ut og høre i nye rommet hvordan det låter hos deg, er det så ille får jeg heller hjelpe deg med å få K2ene ut igjenIkke helt enig medBaldrick i bass og K2, men de trykker bra, desverre synes jeg toppen er for dårlig
Jeg kan forsøke å svare litt etter fattig evne:Har en tanke (som fort kan bli realitet) om å bygge en scene med inntil 8 frontmonterte subber. På toppen av denne skal 4343B og LMS Ultra 5400 subbene stå. Det er primært output over 50-80 Hz jeg er opptatt av i denne omgang, siden ultraene gjør en fenomenal jobb i dypet; likevel er fleksibilitet er aldri å forakte, men jeg kommer ikke til å ta hensyn til ekstrem low end output i denne builden, men vil gjerne at driverne skal ha evnen dersom planer og system endres i fremtiden.
Grunnen til ønsket om fleksibilitet, er pga en langsiktig drøm om å bruke noen flotte kompresjonsdrivere fra TAD i et par megahorn, men det blir lenge til, mens dette prosjektet kan realiseres ganske snart og helst i dag ;D. For øvrig var inspirasjonen til tanken denne hjemmekinoen og 8x12_Toms planer om en "bass"-scene.
Lurer primært på to drivere (men andre kan også være av interesse hvis de er mer sømmet), det éne er 2226, det andre er 2242. Det blir uaktuelt med 8 stk 2242 pga pris, men 4 stk kan gå. Av 2226 er 8 stk på bordet.
Foreløpig konsept
4-8 stk 15-18" frontmontert i lydscene. Hovedfokus på output > 50-80 Hz. Mål er tight og fin bass som slår i brystkassen så det dundrer, men ikke noe boomy greier selv om jeg nok får innrømme at jeg er et basshead og liker en markant hevet bass ;D
Helst lukket konstruksjon fordi det er enklere å bygge, men estimeringer med WinISD vil utgå fra både portede og lukket konstruksjoner. En mulighet er pluggbare porter i bakkant av scenen for økt fleksibilitet. Inndeling i kammere vil enten være separat, eller i par, med mindre det er store fordeler ved å la alle driverne operere i samme arbeidsvolum. Hvis de deles inn i par, så er tanken å kunne utnytte hjelpesubprinsippet, slik JBL bruker i eksempelvis 4435, der den ene av de to deles lavere for å få mer output og renere bass pga mindre kompresjon.
Deling og bass management vil foregå med DSP.
Spørsmål
(1) Er driverne sømmet for lukkede kammere av ikke-ekstreme størrelser for output over 50-80 Hz regionen?
(2) Er det nødvendig å porte kammerne når det er snakk om så mange drivere. Målet er ikke maks output, men tight, fin og gjevn bass > 50-80 Hz.
(3) Vil hjelpesub-prinsippet være aktuelt i frekvensintervallet det er snakk om, og fordrer prinsippet portet konstruksjon?
(4) Er det andre drivere fra JBL (eller andre) man burde titte på?
Sluttord
Tanken er som jeg har gjentatt til det kjedsommelige output over 50-80 Hz, men med pluggbare porter blir det selvsagt mer fleksibelt, og hvem vet hvordan det vil låte å kutte ut LMS Ultra 5400 subbene for å la JBL'ene ta alt? Det skal nok mye til for å gruse de to Ultrasubbene i det dypeste dypet, men i midbassen ser jeg dem allerede slått av 4 stk 2235h.
Håper noen kan svare på litt av dette.
Dette er to løsninger jeg skal gå i sømmene. Når jeg får 2226 i hende, så skal jeg måle responsen på 4343B med dem i, både åpen og plugget, og se hvordan det blir med og uten elektroniske delinger med LMS Ultra.Altså: 2x2226 i bassrefleks. ~150L kasser, tunet ~40Hz og stablet i høyden. XO 24db7okt@60-80Hz. En slik setting vil sannsynligvis føre til at det er effekttåligheten som blir begrensning for max SPL. AKA høyt.
Man kunne også gjort det samme med lukket. Plugge portene i 4343. Bygget en ekstra lukket (stativ)kasse med samme volum og delt @80Hz. Noe EQ og litt mindre SPL tilgjengelig.
Men viktig: Det var bare slik jeg tenkte da jeg leste utfordringen/rammen rundt prosjektet. Sikkert andre muligheter/måter å løse oppgaven på
Der mener vel jeg det stikk motsatteFår ta en tur ut og høre i nye rommet hvordan det låter hos deg, er det så ille får jeg heller hjelpe deg med å få K2ene ut igjenIkke helt enig medBaldrick i bass og K2, men de trykker bra, desverre synes jeg toppen er for dårlig
Dersom du syens de er for dårlig i toppen, hvordan synes du de da er sammenlignet med 4350ene? Min lille erfaring med de er at 4350en låter mer typisk JBL og moro men at K2ene spiller "bedre" på stort sett alle punkter (ikke minst i toppen) foruten at det kanskje skorter bittelitt helt i bunn, men ikke verre enn at jeg kunne levd med
det
Du får prøve å overbevise meg om at jeg tar feil neste gang jeg er ute hos deg, men tviler på at du klarer detDer mener vel jeg det stikk motsatte
Takk for svar. Orker ikke å jakte i evigheter på M150 og andre drivere som er nesten umulige å få tak i. Har holdt på en stund med 2235h, og alle dealene som er greie sklir gjennom hendene hver gang, så har avtalt kjøp av 4 stk 2226, så jeg skal prøve med dem og se hva som "skjer". Kan pelle ut 2 stk 2235h av 4430 og prøve med dem sammen med de to 2235h'ene som står i 4343B, men det er nok bedre som dere sier å bruke 2226 her, siden formålet er > 80 Hz. Blir spennende å teste 2226-driverne. Gleder meg til det! ;DTittentei: Jeg er enig med FredrikC at du bør holde deg til enten 2235 eller 2226, ikke blande. Elller... kanskje vurder andre element. ME150 er på mange måter arvtageren etter 2235, men noe vanskelig å få tak i, har du ikke behov for noe under 80hz er 2227 ett kjempe alternativ. Det spiller høyere og penere men er ett rent midbass/mellomtone element så bør deles relativt høyt. Samme motor og konstruksjon som 2242, tåler mye og spiller vanvittig bra.
;D hehehe, det kan jeg nok ikke, siden det ikke er løse drivere jeg har, de har fast adresse i 4343 og 4430, og hvis jeg skal selge noen av dem, så må jeg ha driverne. Har også en drøm om å bygge et par 4350/55, og da trenger jeg fire stykker. ;D I 4430 spiller 2235h til 1kHz, og det fungerer tålelig bra det, men man merker at 4343B har gevinst av mellomtonen i tillegg, spesielt når man drar på litt.Kan gjerne få bytte 2235ene dine mot tilsvarende antall 2226 hos meg
2226 er bra de, spiller både høyt og bra og kan brukes tilnærmet full range opptil +-1000 hz og dermed veldig allsidige. Jeg foretrekker nok lydmessig 2235 men det er noe mindre trøkk i de dersom det er tema.
Hahaha, så det var en på Audioheritage som hadde kjøpt seg slike og søkte råd for å få kona til å akseptere dem nå ;D Det der er brutale greier. Med 4350 og 4 stk LMS Ultra 5400 hadde jeg vært fornøyd, tror jeg. Er man villig til å dra en tur ned til Europa, så finnes det 4350'er relativt rimelig fra tid til annen. Hadde nok gjort det fremfor å bygge pga kompleksitet med å skaffe drivere og bygge xover.Tittentei: Du får bygge deg slike, sikkert artige og nok trøkk for de fleste
Du får prøve å overbevise meg om at jeg tar feil neste gang jeg er ute hos deg, men tviler på at du klarer detDer mener vel jeg det stikk motsatte
Det er nok fordt gjordt
Helt annen liga er nok å dra det veldig langt, flere som faktisk foretrekker 4435 men jeg liker nok bedre 4350. Strengt for deg er det jo bare å bruke den ekstra 2235en så har du tilnærmet 4435/4350. Det at duc999 ikke drar på er nok en liten overdrivelse, har da selv hørt de med greit nivå hos han. Men er jo det som er gøy med store høyttalere, en kan spille temmelig høyt uten at det blir presset.4435 kan jeg tenke meg var moro, ja, men 4350 er vel i en helt annen liga? Har inntrykket av at duc999 ikke drar på med 4350'ene sine, noe som er rart, for disse er vel bygget for å kunne gi helt vanvittig SPL. Ser slik ut på specsheetet i alle fall.
Du må ikke se deg blind på tall, det sier ikke nødvendigvis så mye om lydkvaliteten. 2226 er ikke særlig brukende oppi 2,5khz og helt sikkert ikke 2227 heller, men spiller liten rolle siden jeg deler på rundt 600hz. Har hatt 2227 før og har tenkt å prøve de igjen, ideelt ville jeg hatt ME150 (2227 kan for øvrig rekones til ME150) eller enda bedre noen som 1500AL eller 2216ND men de vanskelige å få tak i.Var ikke engang bekjent av 2227. Ser 2227 er mer sensitive med 100dB/1w1m og har 50-3kHz respons kontra 30-2,5kHz 97dB/1w1m 2226. Hva er det du er ute etter i disse som du ikke har med 2226? Bare forandring, eller vil du ha mer oppover mot 3kHz? ;D
Sånne skulle jeg hatt tak i også.Hahaha, så det var en på Audioheritage som hadde kjøpt seg slike og søkte råd for å få kona til å akseptere dem nå ;D Det der er brutale greier. Med 4350 og 4 stk LMS Ultra 5400 hadde jeg vært fornøyd, tror jeg. Er man villig til å dra en tur ned til Europa, så finnes det 4350'er relativt rimelig fra tid til annen. Hadde nok gjort det fremfor å bygge pga kompleksitet med å skaffe drivere og bygge xover.Tittentei: Du får bygge deg slike, sikkert artige og nok trøkk for de fleste
Tror nesten det er rimeligere å kjøpe et fint par. Skikkelig bladfiner koster fasken mye kroner. På dem er det fort 8k elns bare i valnøtt av høy kvalitet.
;D Ja, glaner jo litt på JBL-filmer og da har du poppet opp fra tid til annen.ja det har gått en del i youtube for en stund tilbake. Men det ble det ikke noe mere med hehe.
Men jeg har ett spørsmål, og dette er vel ikke direkte feil sted å spør.
Hvordan er mulighetene for å få kjøpt JBL 43-serie (4345,4343,50,55) her i landet?
eneste jeg kan huske er noen 4315 som lå på finn for noen år siden. Noen som vet hvor de blei av?
Lydkvaliteten er absolutt ikke dårlig i 2226, snarere tvert om De spiller veldig bra og trøkker bra også ned mot 30-40 hz i rette kassene så meget anvendelige og gode elementMå bare si at 2226 er helt konge i midbassen. Har en oppe å gå mellom 80-250 hz nå i 122L lukket som jeg skal kaste sandsekker i for å teste forskjellige volum. Helt brutalt trøkk i disse. Synes ikke lydkvaliteten er dårlig heller, de opererer tross alt bare i 80-250 med steepe rollofs. Blir helt sjef med 4 av disse. Finnes det virkelig drivere som er bedre enn disse for dette? Hva er det som kan bli bedre bortsett fra større membran og mer SPL? De rocker brutalt.