Nei, misforståelsen ligger ikke i det å la et hvert ord bety hva som helst. I dette tilfellet er det mer snakk om en utvidet betydning for min del.Ja, enig i at det er plagsomt mye reverb på "Folk Singer", radiorørene i mikrofonforsterkeren går i vreng når han kauker til som verst, og båndsusen kunne godt ligget en god del lavere. Men dynamikken, altså kontrasten mellom svakt og sterkt, er det ikke noe å si på. For meg er ikke dynamikk "så mangt", men nettopp den ene tingen. I tillegg er det mange andre faktorer som gjør at man liker eller ikke liker en innspilling, men diskusjon blir meningsløst hvis vi kan gjøre som Humpty Dumpty og la ethvert ord bety hva som helst.
En litt mer konvensjonell betydning av musikalsk dynamikk:"I don't know what you mean by 'glory,' " Alice said.
Humpty Dumpty smiled contemptuously. "Of course you don't—till I tell you. I meant 'there's a nice knock-down argument for you!' "
"But 'glory' doesn't mean 'a nice knock-down argument'," Alice objected.
"When I use a word," Humpty Dumpty said, in rather a scornful tone, "it means just what I choose it to mean—neither more nor less."
"The question is," said Alice, "whether you can make words mean so many different things."
"The question is," said Humpty Dumpty, "which is to be master—that's all."
Alice was too much puzzled to say anything, so after a minute Humpty Dumpty began again. "They've a temper, some of them—particularly verbs, they're the proudest—adjectives you can do anything with, but not verbs—however, I can manage the whole lot! Impenetrability! That's what I say!"
Dynamics (music) - Wikipedia, the free encyclopedia
Det er i utgangspunktet meningsløst for meg og deg å diskutere subjektiv lyd. For meg er DSD/SACD "alt", for deg er det ingenting. Hvis du går opp og leser det jeg skrev om 10cc "original soundtrack" Platinum SHM-CD vs SHM-SACD, så er hele forskjellen her transienthurtighet, samt finkornhet (på SACD) og den emosjonelle opplevelsen av musikken. Microdynamikken på SACD er betydelig bedre, spesielt på enkelte spor. Det er dette som skaper liv til musikken!
Asbjørn, du er i min verden en intellektuell kapasitet. Men jeg er usikker på hvor sensitiv du er.
Jeg hadde et vennepar av meg på besøk her i sommer. Han ene av dem er en betydelig intellektuell kapasitet, for å si det sånn. På oppfordring spilte jeg litt musikk og vi snakket litt lydkvalitet. Jeg snakket litt om Loudness War og viste ham et 2-minutters klipp på youtube.
Etterpå spilte jeg først SHM-SACD av Getz/Gilbero: organsik, ganske ren, dynamisk og fysisk lyd. Etterpå spilte jeg en skikkelig versting: Et spor fra Madrugada CD med klippet, forvrengt, mekansisk og uren lyd med DR på 6-7. Dette skulle da være selve ytterpunktene i lydkvalitet.
Da vi tok en oppsummering etterpå syns han kanskje at lyden var noe høy på Madrugada CD'n, men ellers kunne han ikke høre noe galt med lyden……Eneste han sa at jeg hadde et bra stereoanlegg.
Da jeg gikk til sengs den kvelden og reflekterte litt over dagens lyttesession, skjønte jeg at "loudness war" sannsynlig er en tapt kamp for oss lydkjennere.
Sist redigert: