M
MusicBear
Gjest
Ja JENO, noe sånt, hvor jeg tenkte plassert i hjørnene og pekende inn mot sentrum av rommet - eller ned i gulvet.
Har også spesielt sansen for DBA med store gode drivere i svære IB-avlukker (stive som rakkern - betongelement f.eks.) Jo flere drivere i griddet dess bedre både mht. kapasitet og respons. For den som skal kombinere til HT bruk, så kan man f.eks. legge inn et høypassfilter på de bak, slik at kanselleringen stort sett foregår i 20-30Hz+ området. I området hvor kinoromlingen/jordskjelv er viktig så får man da trykksatt rommet i større grad. En kan også tenke seg en enda mer effektiv bruk av driverne bak i rommet ved subsoniske frekvenser.At kapasiteten ikke blir noe problem med en slik løsning er jeg litt usikker på. Jeg trodde at kansellasjonen fra bakhøyttalerne ville ta all romforsterking også på kjøpet. Da kan man i såfall få et kapasitetsproblem om man ønsker referansenivå++ under 10Hz. Uansett en noe akademisk problemstilling da de færreste er villige til å gå så langt for å få god bass. Men jeg liker konseptet, og har fantasert litt om en SBA (single bass array) med en liten meter absorsjon på bakveggen dekket med lavmasse diffusorer.
Det jeg har uthevet her har jeg ikke tenkt på før. Det virker helt genialt hvis det funker! Hvis jeg skjønte deg rett så mener du at baksubene kan spille i motfase med frontsubene ned til laveste romnode og i fase under dette, da kansellasjon ikke har noen funksjon lenger. I stedet får man økt kapasiteten der det behøves mest, nemlig i de aller laveste oktavene. Dette ga meg noe å tenke på... Finnes det noe eksempel der ute på at noen har prøvd dette?Har også spesielt sansen for DBA med store gode drivere i svære IB-avlukker (stive som rakkern - betongelement f.eks.) Jo flere drivere i griddet dess bedre både mht. kapasitet og respons. For den som skal kombinere til HT bruk, så kan man f.eks. legge inn et høypassfilter på de bak, slik at kanselleringen stort sett foregår i 20-30Hz+ området. I området hvor kinoromlingen/jordskjelv er viktig så får man da trykksatt rommet i større grad. En kan også tenke seg en enda mer effektiv bruk av driverne bak i rommet ved subsoniske frekvenser.At kapasiteten ikke blir noe problem med en slik løsning er jeg litt usikker på. Jeg trodde at kansellasjonen fra bakhøyttalerne ville ta all romforsterking også på kjøpet. Da kan man i såfall få et kapasitetsproblem om man ønsker referansenivå++ under 10Hz. Uansett en noe akademisk problemstilling da de færreste er villige til å gå så langt for å få god bass. Men jeg liker konseptet, og har fantasert litt om en SBA (single bass array) med en liten meter absorsjon på bakveggen dekket med lavmasse diffusorer.
Ser spennende ut...hvilken amp planlegger du?Noen som har synspunkt på denne pakken?
Dayton Audio 18" Reference Series HO Subwoofer and Cabinet Package
Vurderer 4 stk til kino bruk.
Dette er vel rimelig "gammeldags" plassering av subber.....men de "forsket" kanskje ikke så mye på tårn-løsninger i forrige århundre?
Det er nok til det aller meste. Dayton'ene er 4-ohms høyttalere, så hvis du parallellkobler dem to og to får du en 2-ohms last. Det er ganske krevende, men Hypex'ene bør fungere greit ned til 1 ohm last. La oss gjette på ca 1200 W effekt fra hver UcD700 monoblokk i den lasten, hvis strømforsyningen tillater. Personlig ville jeg likevel satt en UcD700 pr subwoofer, kanskje som DS8.0 plateamp for en 7-800 W per sub. Skulle røske godt, det.Ingen anelse, hehe - men må være vifteløst/lydløst.
Vet ikke om 2 UCD 700w fra hypex er nok?
Det burde holde med 1 stk. forsterker.....i første omgang.Da kan jeg eventuelt kjøpe to forsterkere først, og så to til når økonomien tillater det.
Her høres det ut som man må invitere seg selv på demo etterhvert?Blir etter planen 4 stk. 18" Aurasound til filmbruk hos meg med 700w til hvert element.
I tillegg kan jeg hvis nødvendig stjele 2 bakslående og 1 framoverrettet Aurasound 15" pr side fra hovedhøyttalerne.
4 Aurasound 18" og seks 15" vil sannsynligvis være usunt for konstruksjonen i lytterommet
Min teori er jo at det er noen fordeler med det, spesielt for en multiveis-konstruksjon med fullfrekvens-ambisjoner. Da begrenser man hver forsterker i båndbredde og unngår intermodulasjon av forskjellige slag, pluss at man slipper å bruke effekt på å drive passive komponenter. Ulempen der er bare kostnaden og antallet DSP-kanaler som trengs for å drive alle forsterkerne. Neste høyttaler hos meg blir en kardioidebass, og da trengs det to forsterkere og to DSP-kanaler for å styre spredningskarakteristikken i bassen. Men med et rent subwoofertårn med alle elementer i fase og uten noe delefilter mellom forsterker og elementer er jeg ikke så sikker på om det er noe stort poeng å ha en forsterker pr element.Er det noen fordeler/ulemper med mange små forsterkere med en på hvert element kontra en stor som driver en hel haug...?
Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Det er UcD700LZ (Low impedance), samme som sitter i de nye plateforsterkerne, men da bygget i kabinetter med 2 SMPS1200 strømforsyninger og 4x700wattere x 2 kabinetter.EHED: hvilken Hypexmodell er det Tralltrall bruker på basstårna?
Jeg som trodde 4x700x2 var 5600Det er UcD700LZ (Low impedance), samme som sitter i de nye plateforsterkerne, men da bygget i kabinetter med 2 SMPS1200 strømforsyninger og 4x700wattere x 2 kabinetter.EHED: hvilken Hypexmodell er det Tralltrall bruker på basstårna?
Kun 2800watt til sammen....
Dette høres ut som en god plan! Håper det blir bilder og annen moro fra prosjektet.Blir etter planen 4 stk. 18" Aurasound til filmbruk hos meg med 700w til hvert element.
I tillegg kan jeg hvis nødvendig stjele 2 bakslående og 1 framoverrettet Aurasound 15" pr side fra hovedhøyttalerne.
4 Aurasound 18" og seks 15" vil sannsynligvis være usunt for konstruksjonen i lytterommet
Nei det blir jo helt feil om det skulle bli for billig også, gud forby.Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Synes de ser ganske så forseggjort ut til prisen på 18 lapper. Men det vokser vel fortsatt ikke noe tre inn i himmelen….
To ensure that there are no resonances within the cabinet that affect the sound quality, a large effort was made to construct the cabinet as solidly as possible. Starting with the trapezoidal shaped cabinet, the walls are constructed with 25 mm MDF, reinforced with 40 mm thick bracing, while the 2 layer baffle totals a stout 55 mm thick. The base adds an additional 30 mm to the cabinet bottom for a total of 55 mm to fix the cabinet to the floor and insure all of the high energy transients are reproduced faithfully. Inside, the cabinet is well treated with multiple layers of acoustical damping material. Lastly, the front of the cabinet is elegantly finished with 8 layers of hand rubbed satin black paint to work well with any room décor.
Har du tilgang på spesielle skruer og lim i dine konstruksjoner ?Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Kun vanlig hvitt snekkerlim og ikke så mye som en skrue. Det værste med de 3x12 bassene er at de lekker i bunn.Har du tilgang på spesielle skruer og lim i dine konstruksjoner ?Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Har enda tilgode å høre subbere som intergreres fornuftig til musikk og denne serien er jo spesielt utviklet mot kino så..Hva med å stacke to og to av disse til den nette sum av 12x12" med 12 stk 500 w forsterker? Lurer på hvordan disse spiller til hifi
XTZ Cinema | Ljud & BildJag provade systemet en vecka med min egen rätt kompetenta subwoofer och när jag sedan fick hem ett av de två först färdiga exemplaren av den stora subwoofern körde jag igenom alla filmerna och musikexemplen igen.Den största subwoofern är 117 cm hög och har tre 12-tums element med vardera 500 watts förstärkning. Den är stor! Det finns en enkel förprickad inställning så den kan stå som en THX-subwoofer, men också alla de justeringsmöjligheter man kan efterlysa. Och ja, jämfört med min egen högst kompetenta sub tar vi ett långt steg vidare här. Alltså, det här är häftigt.
Med 3×12-tums subwoofern i systemet får jag verkligen känslan av att jag sitter i en ”riktig” bio. Aldrig har det flyttats så mycket luft i basområdet i mitt rum. Det är långslagiga men ändå snabba element, jag provade att sätta handen på ett membran vid en ordentlig transient och det kändes som en rekyl från ett automatvapen. Det är som om hela rummets luft flyttas, inte bara en subwoofer som står och knuffar luft. I sanning imponerande – och häftigt som bara den. Man hoppar ofrivilligt till i stolen och häpnas över trycket i effekterna.
Men, sättet den flyttar luft på är ändå kontrollerat och i nivå med den övriga återgivningen. Det här är rasande kompetent. Och ändå får du de där närmast chockartade dynamiska transienter som filmproducenterna älskar att lägga in. Du behöver ingen buttkicker, tro mig. Och trots det står kabinettet som en gjuten stor kiosk på golvet. Man har gjort mycket för att staga och stabilisera lådan, det märks sannerligen.
Det konstiga är att den faktiskt även fungerar på musik, väsentligt bättre än vad jag väntat mig. Normalt brukar den här typen filmsubbar inte vara så väldigt glada för att spela musik och blir lätt råa och okänsliga, men jag kan inte klaga på vad de tre 12-tummarna och totalt 1500 watt presterar här. Det är lite som om Schwarzenegger försöker dansa balett – och faktiskt lyckas med det. Högst intressant…
Den kan vel gjøres om til trykkammer også?Kun vanlig hvitt snekkerlim og ikke så mye som en skrue. Det værste med de 3x12 bassene er at de lekker i bunn.Har du tilgang på spesielle skruer og lim i dine konstruksjoner ?Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Ja, litt byggeskum og sparkel så er mye gjort. Fra spøk til revolver, dette er sikkert bra saker. Hørte dem på Gøteborg-messen - det var ikke så bra, men der gir jeg rom og plassering all skylden.Den kan vel gjøres om til trykkammer også?Kun vanlig hvitt snekkerlim og ikke så mye som en skrue. Det værste med de 3x12 bassene er at de lekker i bunn.Har du tilgang på spesielle skruer og lim i dine konstruksjoner ?Ville mye heller hatt mine 8x12" en 12x12" av de skranglekassene der
Ta en tur til Langesund så skal du få høreHar enda tilgode å høre subbere som intergreres fornuftig til musikk
Det var i grunn denne jeg tenkte på.Men med et rent subwoofertårn med alle elementer i fase og uten noe delefilter mellom forsterker og elementer er jeg ikke så sikker på om det er noe stort poeng å ha en forsterker pr element.Er det noen fordeler/ulemper med mange små forsterkere med en på hvert element kontra en stor som driver en hel haug...?