T
Tittentei
Gjest
Her er mine tanker rundt dette:Det var i grunn denne jeg tenkte på.Men med et rent subwoofertårn med alle elementer i fase og uten noe delefilter mellom forsterker og elementer er jeg ikke så sikker på om det er noe stort poeng å ha en forsterker pr element.Er det noen fordeler/ulemper med mange små forsterkere med en på hvert element kontra en stor som driver en hel haug...?
Hvis man tenker seg en eller annen variant av et tårn med feks 4 elementer og forholder oss til Hypex sine produkter - vil det være stor forskjell på feks å ha en plateamp på 120W på hvert element, kontrakt å koble alle 4 på en større plateamp med 500W.
Mvh
OMF
Multidrivertårn gir -1 frihetsgrad til å plassere subwooferne der de yter best. Sammenkobling av multiple drivere i samme innvendige volum glatter ut eventuelle produksjonstoleranser mellom drivere. Separate DSP- og forsterkerkanaler gjør at du kan tidsaligne hver enkelt driver, samt at du kan dele dem forskjellig.
Når det gjelder ytelse med én stor kontra flere mindre amper, så kan jeg ikke forstå hvorfor det ene skulle være bedre enn det andre, gitt at strømforsyningen til den store er kapabel til å drive samtlige. Husk at man blir begrenset til cirka 3600w kontinuerlig på 16A, så hvis man skal ha et kraftsultent system, så kan det være greit å spre ampene på forskjellige kurser for å kunne utnytte maks kapasitet.
Siden jeg setter fleksibilitet høyt, så ville jeg hatt en DSP- og forsterkerkanal per driver samt bygget modulbaserte tårn, der man kan stacke de individuelle subbene. Det er også lettere å jobbe med og flytte på enn store tårn.