Tips til basstårn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Er det noen fordeler/ulemper med mange små forsterkere med en på hvert element kontra en stor som driver en hel haug...?
    Men med et rent subwoofertårn med alle elementer i fase og uten noe delefilter mellom forsterker og elementer er jeg ikke så sikker på om det er noe stort poeng å ha en forsterker pr element.
    Det var i grunn denne jeg tenkte på.

    Hvis man tenker seg en eller annen variant av et tårn med feks 4 elementer og forholder oss til Hypex sine produkter - vil det være stor forskjell på feks å ha en plateamp på 120W på hvert element, kontrakt å koble alle 4 på en større plateamp med 500W.

    Mvh
    OMF
    Her er mine tanker rundt dette:

    Multidrivertårn gir -1 frihetsgrad til å plassere subwooferne der de yter best. Sammenkobling av multiple drivere i samme innvendige volum glatter ut eventuelle produksjonstoleranser mellom drivere. Separate DSP- og forsterkerkanaler gjør at du kan tidsaligne hver enkelt driver, samt at du kan dele dem forskjellig.

    Når det gjelder ytelse med én stor kontra flere mindre amper, så kan jeg ikke forstå hvorfor det ene skulle være bedre enn det andre, gitt at strømforsyningen til den store er kapabel til å drive samtlige. Husk at man blir begrenset til cirka 3600w kontinuerlig på 16A, så hvis man skal ha et kraftsultent system, så kan det være greit å spre ampene på forskjellige kurser for å kunne utnytte maks kapasitet.

    Siden jeg setter fleksibilitet høyt, så ville jeg hatt en DSP- og forsterkerkanal per driver samt bygget modulbaserte tårn, der man kan stacke de individuelle subbene. Det er også lettere å jobbe med og flytte på enn store tårn.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.807
    Antall liker
    3.301
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg setter fleksibilitet høyt, så ville jeg hatt en DSP- og forsterkerkanal per driver samt bygget modulbaserte tårn, der man kan stacke de individuelle subbene. Det er også lettere å jobbe med og flytte på enn store tårn.
    Fleksibilitet er viktig, og et sub-tårn/sub-stack er best i moduler. Kassene bør være like og kunne stables i kvadratisk form, annenhver 90°, den nederste mot midten. Hver kasse bør ha variabel gain.

    Ett tårn med alle elementene pekende samme vei er langt mindre effektivt...
    To tårn, ett på hver side i front, med elementene pekende samme vei, er langt mindre effektivt enn ett tårn stacket ±90°....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ett tårn med alle elementene pekende samme vei er langt mindre effektivt...
    To tårn, ett på hver side i front, med elementene pekende samme vei, er langt mindre effektivt enn ett tårn stacket ±90°....
    Dette er helt feil, i hvert fall hvis du deler litt opp i frekvens
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ett tårn med alle elementene pekende samme vei er langt mindre effektivt...
    To tårn, ett på hver side i front, med elementene pekende samme vei, er langt mindre effektivt enn ett tårn stacket ±90°....
    Dette er helt feil, i hvert fall hvis du deler litt opp i frekvens
    Det er derfor fleksibiliteten i å kunne vri dem ±90° etter behov er viktig. Man trenger ikke gjøre alle ±90°, med en forsterker- og dsp-kanal per driver vil et modulbasert system kunne settes opp slik det låter best ved ethvert valg av delefrekvenser. Man låser seg ikke basert på forhåndsdefinerte valg av delefrekvenser ift. effektivitet, kun kassevolum og drivervalg.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ett tårn med alle elementene pekende samme vei er langt mindre effektivt...
    To tårn, ett på hver side i front, med elementene pekende samme vei, er langt mindre effektivt enn ett tårn stacket ±90°....
    Dette er helt feil, i hvert fall hvis du deler litt opp i frekvens
    Det er derfor fleksibiliteten i å kunne vri dem ±90° etter behov er viktig. Man trenger ikke gjøre alle ±90°, med en forsterker- og dsp-kanal per driver vil et modulbasert system kunne settes opp slik det låter best ved ethvert valg av delefrekvenser. Man låser seg ikke basert på forhåndsdefinerte valg av delefrekvenser ift. effektivitet, kun kassevolum og drivervalg.
    Det å velge et tårn med +/-90% plassering i det ene hjørne i steden for to tårn rett fram på hver side sier jo litt om hvor lite viktig kvalitet er for noen.
    Har hørt Dali Icon plassert slik noen steder, og det har ikke vært bra for å si det sånn. Kjempefin måte å opptettholde flest mulig noder og det er også ufattelig lett å høre hvor subben står.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det vakre med fleksibilitet er nettopp fleksibilitet. Låter det balle i et gitt rom så er ingenting irreversibelt.

    Hadde jeg visst hva jeg vet nå for en stund siden, så hadde jeg fulgt dette prinsippet mer strikt. En ting er tegninger og estimater, en annen ting er faktisk ytelse. Med fleksibilitet kan man optimalisere de valgene man har gjort i større grad.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    EHED: hvilken Hypexmodell er det Tralltrall bruker på basstårna?
    Det er UcD700LZ (Low impedance), samme som sitter i de nye plateforsterkerne, men da bygget i kabinetter med 2 SMPS1200 strømforsyninger og 4x700wattere x 2 kabinetter.
    Kun 2800watt til sammen....
    Takk! :)

    Det funker hvertfall. Ikke så rart det ble rått parti mot en Bryston 14B SST med bare 500w.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn