Alt er relativt
Poenget er vel ikke å skremme noen, men å belyse at god bass handler om en god balanse mellom flere ting.
Blant annet:
1. Nok kapasitet og dermed lav nok forvrengning og fravær av kompresjon. Dette krever at bassene og forsterkerne kan gjengi høyeste ønskede lydtrykk, med betydelig headroom på toppen. Hverken drivere eller forsterkere låter optimalt når de presses mot yttergrensene.
2. God integrering i rommet. I bassområdet er bølgelengdene så store at lydbølgen har koblet til rommet før du rekker å registrere hva slags tone som spiller. Dette kan løses på veldig mange måter, og ofte med en kombinasjon av tiltak. Eksempelvis: Riktig plassering, akustiske tiltak, type bassenhet (dipoler,kardoider og monopoler driver rommets noder litt forskjellig), aktiv kansellering, romkoreksjon.
3. God integrering med resten av oppsettet. Jo høyere i frekvens bassenhetene skal dekke jo vanskeligere blir det i utgangspunktet. Å dele ved 200hz er noe helt annet enn å dele ved 40hz. Både med tanke på korrekt oppsatt delefilter, drivernes egenskaper, plassering, forsinkelse, hørbare ressonanser osv.
Som trådstarter har merket er det mange ting som kan lede til et godt resultat, men jeg tror gode bassoppsett har til felles at de har et gjennomtenkt forhold til de tre elementene. Et annet tema er pris vs ytelse. Har man et trangt budsjett må man forsøke å gjøre de kompromissene man selv lever best med.
Hvordan tenker du at din løsning stiller seg i forhold til punkt 1,2 og 3?
Jeg tenker følgende;
1. 2x 18" i IB er for lite om du skal spille på realistiske lydtrykk. Det vil isåfall sette store krav til kvaliteten på driverne og forsterkerne. Du vil trenge lang lineær slaglengde og forsterkere med høy strømstyrke og bra dempefaktor.
2. IB gir utfordringer med at du er låst til en plassering, og det er vanskelig på forhånd å si hvordan dette vil slå ut i hvert enkelt rom. Du vil antakeligvis i større grad måtte støtte deg på ting som akustiske tiltak, romkoreksjon/DSP osv for å få et bra resultat. Med mindre du er ekstremt heldig med rommet.
3. Igjen vil låst plassering gi deg utfordringer med å få til en optimal deling mot resten av systemet. Skal du dele lavt kan det helt sikkert gå bra. Skal du dele høyt i frekvens er jeg mer skeptisk. Fleksibel aktiv deling iform av DSP vil være mitt råd.
Start med å tenke igjennom punkt 1 - 2 og 3, og hva maksimalt budsjett er. Og så be om hjelp til valg av driver + forsterker.