En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    451
    Antall liker
    164
    Sted
    Nes Romerike
    He-he, langs de veiene jeg kjører har det stått noen Teslaer og franskættede i tillegg. Å ja, Benze'r også! Artig å se en Tesla med panseret oppe, men han lette vel bare etter lunchen sin. Artig tråd. Vi er oss selv like.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    10
    Nå er det skrevet 153 sider om : Er en nettkabel til 6000,- rimelig ? Og som de fleste andre tråder ender det opp med inlegg som ikke har noe med det opprinnerlige innspill . Biler og dekkspinn ????? Hva f...n har det med nettkabel å gjøre :confused: Jeg tillater meg å starte på nytt : Er en nettkabel til 6000,- rimelig ? Nei !!!!!!
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Transparent bil som slipper alle detaljer fra kjøreturen igjennom.
    Hver minste sandkorn til de største fartsdumper oppleves.
    Ingen farging av synsintrykkene pga. sotede glass,
    ja selv klimaet merkes helt inn på kroppen.


    Thomas_Parker_Electric_car.jpg

    First practical electric car, built by Thomas Parker
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.

    Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.
    Tommel opp :)

    Vis vedlegget 281250

    Inne på noe der.. og rimeligere blir det og.

    Kjøre nå Renault. Jeg har sluttet å skru bil og spare masse peng mot disse tyskerne som var en sann plage.
    Du aner ikke hvor deilig det bare er å sette seg inn å kjøre med nydelig komfort uten tanke på motorstopp.
    Og den følelsen..når de står langs veiene titt og ofte..dyre tyskere som BMW, Audi og andre tyskere og dyre Volvoer står ofte langs veien.. :)
    Vi har og overraskende mange Toyotaer, men ikke så mye som tyskere.
    Lyst på nye Merse E serie, men vil kvi meg til å skifte til annet nå etter 2 stk. Renault :)
    Er det meningen at vi skal forstå deg som at Renault er et pålitelig merke og trygt bilkjøp? Mer driftssikkert enn Honda og Toyota f.eks.? Ser en del på bil på finn for tiden, og merker at jeg har en tendens til å ikke åpne annonser med franske og koreanske biler engang. Ryggmargsrefleks.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    vel kjører en Rav4 2005, etter 80k røk svinghjulet i motoren, så etter 140k igjen. samme for et søskenbarn med en tidligere årsmodell. skikkelig toyota kvalitet! :rolleyes:
    men en audi100 2,3 kjørte jeg i over ti år uten å bytte noe annet enn bremeskiver og to bærearmer. rustet svæært sakte.
    kvalitet? muligens like avhenging av type modell, produksjonsår, og kanskje produksjonssted enn merkenavn alene.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Transparent bil som slipper alle detaljer fra kjøreturen igjennom.
    Hver minste sandkorn til de største fartsdumper oppleves.
    Ingen farging av synsintrykkene pga. sotede glass,
    ja selv klimaet merkes helt inn på kroppen.


    Vis vedlegget 281297
    First practical electric car, built by Thomas Parker
    Men veigrep og stabilitet er kanskje ikke på topp i full fart ned en svingete bakke?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.588
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.

    Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.
    Tommel opp :)

    Vis vedlegget 281250

    Inne på noe der.. og rimeligere blir det og.

    Kjøre nå Renault. Jeg har sluttet å skru bil og spare masse peng mot disse tyskerne som var en sann plage.
    Du aner ikke hvor deilig det bare er å sette seg inn å kjøre med nydelig komfort uten tanke på motorstopp.
    Og den følelsen..når de står langs veiene titt og ofte..dyre tyskere som BMW, Audi og andre tyskere og dyre Volvoer står ofte langs veien.. :)
    Vi har og overraskende mange Toyotaer, men ikke så mye som tyskere.
    Lyst på nye Merse E serie, men vil kvi meg til å skifte til annet nå etter 2 stk. Renault :)
    Er det meningen at vi skal forstå deg som at Renault er et pålitelig merke og trygt bilkjøp? Mer driftssikkert enn Honda og Toyota f.eks.? Ser en del på bil på finn for tiden, og merker at jeg har en tendens til å ikke åpne annonser med franske og koreanske biler engang. Ryggmargsrefleks.
    Jeg har litt greie på bil, har jobbet som takstmann hos Toyota ett års tid og kan bare si at god gammel "Toyota-kvalitet" finnes ikke lenger. Det byttes snart annenhver motor sammen med annen moro!
    Dessverre spares det penger hos de fleste produsenter om dagen.

    Mvh.
    SAL
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.097
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Holmestrand
    Jeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.

    Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.
    Tommel opp :)

    Vis vedlegget 281250

    Inne på noe der.. og rimeligere blir det og.

    Kjøre nå Renault. Jeg har sluttet å skru bil og spare masse peng mot disse tyskerne som var en sann plage.
    Du aner ikke hvor deilig det bare er å sette seg inn å kjøre med nydelig komfort uten tanke på motorstopp.
    Og den følelsen..når de står langs veiene titt og ofte..dyre tyskere som BMW, Audi og andre tyskere og dyre Volvoer står ofte langs veien.. :)
    Vi har og overraskende mange Toyotaer, men ikke så mye som tyskere.
    Lyst på nye Merse E serie, men vil kvi meg til å skifte til annet nå etter 2 stk. Renault :)
    Er det meningen at vi skal forstå deg som at Renault er et pålitelig merke og trygt bilkjøp? Mer driftssikkert enn Honda og Toyota f.eks.? Ser en del på bil på finn for tiden, og merker at jeg har en tendens til å ikke åpne annonser med franske og koreanske biler engang. Ryggmargsrefleks.
    Kjørte en renault Laguna 150.000km for noen år siden. Ingen problemer overhodet.
    Det kan jeg ikke si om tilsvarende historie med Passat.
    Kjører nå en knapt 2 år gammel Citroen C4 Aircross (med 4-hjulstrekk). Drøyt 40.000 km uten problem av noe slag.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    vel kjører en Rav4 2005, etter 80k røk svinghjulet i motoren, så etter 140k igjen. samme for et søskenbarn med en tidligere årsmodell. skikkelig toyota kvalitet! :rolleyes:
    men en audi100 2,3 kjørte jeg i over ti år uten å bytte noe annet enn bremeskiver og to bærearmer. rustet svæært sakte.
    kvalitet? muligens like avhenging av type modell, produksjonsår, og kanskje produksjonssted enn merkenavn alene.
    Klart, noe er det jo med alle biler. På Rav 4 har jeg hørt flere si at det er problemer med clutch/svinghjul. Men se på Landcruiser, Camry, Hilux o.s.v. så er det biler som tradisjonellt pleier å holde noen kilometer. :)
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    For å komme tilbake til trådens agenda!

    Jeg mener forsatt at en strømkabler til 6000,00 Kr. kan forsvares til et eventuelt dyrere stereoanlegg, og mener forsatt at 10 prosent regelen kan benyttes!

    Det vil faktisk være totalt bortkastet, og også forverre lydkvaliteten hvis den blir benyttet i et middelmådig oppsett!
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.588
    Torget vurderinger
    10
    vel kjører en Rav4 2005, etter 80k røk svinghjulet i motoren, så etter 140k igjen. samme for et søskenbarn med en tidligere årsmodell. skikkelig toyota kvalitet! :rolleyes:
    men en audi100 2,3 kjørte jeg i over ti år uten å bytte noe annet enn bremeskiver og to bærearmer. rustet svæært sakte.
    kvalitet? muligens like avhenging av type modell, produksjonsår, og kanskje produksjonssted enn merkenavn alene.
    Klart, noe er det jo med alle biler. På Rav 4 har jeg hørt flere si at det er problemer med clutch/svinghjul. Men se på Landcruiser, Camry, Hilux o.s.v. så er det biler som tradisjonellt pleier å holde noen kilometer. :)
    Landcruiser: 50000 km,Hjullager foran, calippere foran, dysepakninger, tett oljepickup/sil osv................Dette er ting som blir tatt på sevicer uten at kunde vet om dette, gjør seg dårlig på statistikker.
    Lista kan gjøres lang, motorene er gammel teknologi, HiAce gikk ikke igjennom avgaskrav derfor gikk den ut. Må glødes(mulig strømkabel til over kr. 6000 løser problemet) ut av kartet før de starter i mildt/kjølig vær sammenlignet med annet.

    Mvh.
    SAL
     
    C

    Cyber

    Gjest
    For å komme tilbake til trådens agenda!

    Jeg mener forsatt at en strømkabler til 6000,00 Kr. kan forsvares til et eventuelt dyrere stereoanlegg, og mener forsatt at 10 prosent regelen kan benyttes!

    Det vil faktisk være totalt bortkastet, og også forverre lydkvaliteten hvis den blir benyttet i et middelmådig oppsett!
    Den er så god at effekten kun er positiv i svært dyre anlegg, i rimelige anlegg vil den faktisk fungere dårligere enn en vanlig kabel? Må være mye kjernefysikk bak den konstruksjonen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    vel kjører en Rav4 2005, etter 80k røk svinghjulet i motoren, så etter 140k igjen. samme for et søskenbarn med en tidligere årsmodell. skikkelig toyota kvalitet! :rolleyes:
    men en audi100 2,3 kjørte jeg i over ti år uten å bytte noe annet enn bremeskiver og to bærearmer. rustet svæært sakte.
    kvalitet? muligens like avhenging av type modell, produksjonsår, og kanskje produksjonssted enn merkenavn alene.
    Klart, noe er det jo med alle biler. På Rav 4 har jeg hørt flere si at det er problemer med clutch/svinghjul. Men se på Landcruiser, Camry, Hilux o.s.v. så er det biler som tradisjonellt pleier å holde noen kilometer. :)
    Landcruiser: 50000 km,Hjullager foran, calippere foran, dysepakninger, tett oljepickup/sil osv................Dette er ting som blir tatt på sevicer uten at kunde vet om dette, gjør seg dårlig på statistikker.
    Lista kan gjøres lang, motorene er gammel teknologi, HiAce gikk ikke igjennom avgaskrav derfor gikk den ut. Må glødes(mulig strømkabel til over kr. 6000 løser problemet) ut av kartet før de starter i mildt/kjølig vær sammenlignet med annet.

    Mvh.
    SAL
    De fleste Toyotaer tikker og går uten problemer. Jeg har hatt flere selv som ikke har vært innom et verksted så lenge jeg har eid dem og kun noen få slitedeler er byttet. Men det kommer jo litt an på bruken også. En god del bilister ligger jo med foten svakt på bremsa i alle nedoverbakker og da skjønner jeg godt at ting må byttes ofte.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.

    Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.
    Tommel opp :)

    Vis vedlegget 281250

    Inne på noe der.. og rimeligere blir det og.

    Kjøre nå Renault. Jeg har sluttet å skru bil og spare masse peng mot disse tyskerne som var en sann plage.
    Du aner ikke hvor deilig det bare er å sette seg inn å kjøre med nydelig komfort uten tanke på motorstopp.
    Og den følelsen..når de står langs veiene titt og ofte..dyre tyskere som BMW, Audi og andre tyskere og dyre Volvoer står ofte langs veien.. :)
    Vi har og overraskende mange Toyotaer, men ikke så mye som tyskere.
    Lyst på nye Merse E serie, men vil kvi meg til å skifte til annet nå etter 2 stk. Renault :)
    Er det meningen at vi skal forstå deg som at Renault er et pålitelig merke og trygt bilkjøp? Mer driftssikkert enn Honda og Toyota f.eks.? Ser en del på bil på finn for tiden, og merker at jeg har en tendens til å ikke åpne annonser med franske og koreanske biler engang. Ryggmargsrefleks.
    Nei, jeg bare har følgt med på veien siden jeg kjøpte den første Renault. Du skal vite jeg var skitnervøs da første året basert på rykter osv.. :p
    Seriøst:
    Desidert flest nyere BMW,Audi,VW,nyere Volvo, og nokre nyere Toyota, noen få pyssjapå og sitrusa som vi jo veit er fransk, en skjelden gang andre merker. Renault har jeg enda ikke sett langs veiene. For meg betyr det da at motorstopp på dette merker er lite sannsynelig.
    Og ja de ha frynsete rykte pga EL-Feil på eldre bila, men på modell 3 som vi er komt til nå så har de skiftet til samme som Merse (De samarbeider nå).
    Rust er det og lite av.
    Du må jo få mene det samme som jeg mente før min første Renault med EL-Feil. (Årsaken fant jeg selv- 2 stk ledninger i sikringsboks vart loddet og null feil mer). :)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.588
    Torget vurderinger
    10
    vel kjører en Rav4 2005, etter 80k røk svinghjulet i motoren, så etter 140k igjen. samme for et søskenbarn med en tidligere årsmodell. skikkelig toyota kvalitet! :rolleyes:
    men en audi100 2,3 kjørte jeg i over ti år uten å bytte noe annet enn bremeskiver og to bærearmer. rustet svæært sakte.
    kvalitet? muligens like avhenging av type modell, produksjonsår, og kanskje produksjonssted enn merkenavn alene.
    Klart, noe er det jo med alle biler. På Rav 4 har jeg hørt flere si at det er problemer med clutch/svinghjul. Men se på Landcruiser, Camry, Hilux o.s.v. så er det biler som tradisjonellt pleier å holde noen kilometer. :)
    Landcruiser: 50000 km,Hjullager foran, calippere foran, dysepakninger, tett oljepickup/sil osv................Dette er ting som blir tatt på sevicer uten at kunde vet om dette, gjør seg dårlig på statistikker.
    Lista kan gjøres lang, motorene er gammel teknologi, HiAce gikk ikke igjennom avgaskrav derfor gikk den ut. Må glødes(mulig strømkabel til over kr. 6000 løser problemet) ut av kartet før de starter i mildt/kjølig vær sammenlignet med annet.

    Mvh.
    SAL
    De fleste Toyotaer tikker og går uten problemer. Jeg har hatt flere selv som ikke har vært innom et verksted så lenge jeg har eid dem og kun noen få slitedeler er byttet. Men det kommer jo litt an på bruken også. En god del bilister ligger jo med foten svakt på bremsa i alle nedoverbakker og da skjønner jeg godt at ting må byttes ofte.
    En kompis av meg har 3 helt nye Toyota i hus, byttet motor på 2 av de allerede, under 20000 km.
    Han har vært fast Toyota-kunde i 15 år nå, blir annet merke om kort tid.

    Mvh.
    SAL
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Transparent bil som slipper alle detaljer fra kjøreturen igjennom.
    Hver minste sandkorn til de største fartsdumper oppleves.
    Ingen farging av synsintrykkene pga. sotede glass,
    ja selv klimaet merkes helt inn på kroppen.


    Vis vedlegget 281297
    First practical electric car, built by Thomas Parker
    Men veigrep og stabilitet er kanskje ikke på topp i full fart ned en svingete bakke?

    Med en toppfart på 20-30 kmt så blir ikke det noe problem,og som det står i veitrafikkloven,
    "en skal avpasse farten etter forholdene":)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ikke rart en kan gi inntrykk av godt omdømme når en bytter ut hele motoren ved en innkallelse. Dette har jeg ved selvsyn sett ved et par anledninger. Kunden fikk aldri vite noe annet enn at det var kanskje et plastdeksel eller noe som skulle byttes. Når hele motoren ble byttet ut. Og denne "servicen" er Toyota unike på...FYSJ for en moral.. :p..

    Har testet litt støm før, men opplevde ikke de store forskjellene... Derav får komponenten nok strøm og kabelen er godt nok skjermet er det mindre intr å bruke 6k...Heller da en bråte med ny musikk..
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    10
    Dere som kjøper strømkabler til 6000,- og oppover .. Hva slags elektrisk opplegg har dere ellers i huset ???? Må jo da tro at dere har minst like gode kabler som en strømkabel som har en pris fra 6000,- ??? Hvem er det som innstalerer elektriske anlegg i huset sitt med kabler som kanskje koster 6000,- meteren ???? INGEN !!!
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.246
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har testet litt støm før, men opplevde ikke de store forskjellene... Derav får komponenten nok strøm og kabelen er godt nok skjermet er det mindre intr å bruke 6k...Heller da en bråte med ny musikk..
    Enig, mer enn 2 år med WiMP HiFi er ikke dumt. ;)
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.077
    Antall liker
    18.041
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, nå som de fleste har gjentatt seg selv minst 10 ganger i denne tråden; hva med strømrensere da?

    Strømrenser til 20 000 kr,- er rimelig?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.246
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dere som kjøper strømkabler til 6000,- og oppover .. Hva slags elektrisk opplegg har dere ellers i huset ???? Må jo da tro at dere har minst like gode kabler som en strømkabel som har en pris fra 6000,- ??? Hvem er det som innstalerer elektriske anlegg i huset sitt med kabler som kanskje koster 6000,- meteren ???? INGEN !!!
    Joda, både Roysen og Mike Lavigne kan finne på noe sånt :)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    10
    Dere som kjøper strømkabler til 6000,- og oppover .. Hva slags elektrisk opplegg har dere ellers i huset ???? Må jo da tro at dere har minst like gode kabler som en strømkabel som har en pris fra 6000,- ??? Hvem er det som innstalerer elektriske anlegg i huset sitt med kabler som kanskje koster 6000,- meteren ???? INGEN !!!
    Joda, både Roysen og Mike Lavigne kan finne på noe sånt :)
    Ok , men hva med opplegget inn til huset ... Det norske strømnettet er vel ikke kjent for å være i verdensklasse... Nix , ikke noe som forsvarer så dyre strømkabler .
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    4.690
    Torget vurderinger
    1
    Ok, nå som de fleste har gjentatt seg selv minst 10 ganger i denne tråden; hva med strømrensere da?

    Strømrenser til 20 000 kr,- er rimelig?
    Det er i og for seg det samme som med alt annet, inkl boutique kabler. Om 20k kr er rimelig for en strømrenser, det er ganske avhengig av hva det er (design, funksjonalitet, kvalitet), hva den gjør (ytelse - støydemping vs frekvens), har du bruk for den (har du et nettstøy, er husalteret følsomt for nettstøyen og passer nettstøyfilteret til oppgaven) og hva koster konkurrerende produkter (industristd nettfiltere i løsvekt kan koste omkring 100 - 2k5 kr, avhengig av spec.) ? Ofte er det mer effektivt å behandle støykildene direkte framfor husalteret som sådan, herunder evt. støykilder i husalteret.

    Rimeligheten avhenger selvfølgelig også av privatøkonomien. Rimelighet for oligarker er noe helt annet enn rimelighet for «vaskekjerringer».

    Tilslutt er det selvfølgelig helt uvesentlig om det er «rimelig», når pengene brenner hull i lomma og lysten på nye ting er høy nok.

    mvh
    KJ
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    Det norske strømnettet er til opplysning top notch. Norge har verdens høyste leveringssikkerhet på strøm. Det er det viktige. At noen mener at det er uutholdelig å lytte til Hifi koblet til det samme nettet eller at noen en stund slet med å lade Teslaen sin i vinter er i den sammenheng skrikende irrelevant. Jeg har ikke opplevd strømbrudd på 20 år eller så der jeg har bodd.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det norske strømnettet er til opplysning top notch. Norge har verdens høyste leveringssikkerhet på strøm. Det er det viktige. At noen mener at det er uutholdelig å lytte til Hifi koblet til det samme nettet eller at noen en stund slet med å lade Teslaen sin i vinter er i den sammenheng skrikende irrelevant. Jeg har ikke opplevd strømbrudd på 20 år eller så der jeg har bodd.
    Da vil jeg mene at du har vært heldig, jeg har bodd i den kommunen jeg bor i nå ca. 3-4 år, og det har vært nesten tradisjon med timelange strømbrudd særlig i jula p.g.a. mye vind, og jeg har også lagt merke til at strømmen ofte blir borte ca. et sekund på morgenen i 6-7 tida, noe som i perioder har skjedd hver dag. Men spenningen har vært fin når den har blitt målt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg mener nå en gammel Lada gir en fullverdig og transparent kjøreopplevelse. Dyre BMW og slikt er laget for de som heller vil ha en farget kjøreopplevelse. Jo dyrere det blir, jo dårligere blir det. En slags invers sammenheng mellom pris og det man får. Alle disse bilbladene vil det annerledes, men det er jo bare fri fantasi det de skriver.

    Jeg skriver tusenvis av innlegg om dette på "bilSentralen". Jo flere ganger jeg sier det, jo sannere blir det.
    Tommel opp :)

    Vis vedlegget 281250

    Inne på noe der.. og rimeligere blir det og.

    Kjøre nå Renault. Jeg har sluttet å skru bil og spare masse peng mot disse tyskerne som var en sann plage.
    Du aner ikke hvor deilig det bare er å sette seg inn å kjøre med nydelig komfort uten tanke på motorstopp.
    Og den følelsen..når de står langs veiene titt og ofte..dyre tyskere som BMW, Audi og andre tyskere og dyre Volvoer står ofte langs veien.. :)
    Vi har og overraskende mange Toyotaer, men ikke så mye som tyskere.
    Lyst på nye Merse E serie, men vil kvi meg til å skifte til annet nå etter 2 stk. Renault :)
    Er det meningen at vi skal forstå deg som at Renault er et pålitelig merke og trygt bilkjøp? Mer driftssikkert enn Honda og Toyota f.eks.? Ser en del på bil på finn for tiden, og merker at jeg har en tendens til å ikke åpne annonser med franske og koreanske biler engang. Ryggmargsrefleks.
    Nei, jeg bare har følgt med på veien siden jeg kjøpte den første Renault. Du skal vite jeg var skitnervøs da første året basert på rykter osv.. :p
    Seriøst:
    Desidert flest nyere BMW,Audi,VW,nyere Volvo, og nokre nyere Toyota, noen få pyssjapå og sitrusa som vi jo veit er fransk, en skjelden gang andre merker. Renault har jeg enda ikke sett langs veiene. For meg betyr det da at motorstopp på dette merker er lite sannsynelig.
    Og ja de ha frynsete rykte pga EL-Feil på eldre bila, men på modell 3 som vi er komt til nå så har de skiftet til samme som Merse (De samarbeider nå).
    Rust er det og lite av.
    Du må jo få mene det samme som jeg mente før min første Renault med EL-Feil. (Årsaken fant jeg selv- 2 stk ledninger i sikringsboks vart loddet og null feil mer). :)
    Ja, det er jo noe man har hørt om i "alle" år, at hvis man kjøper fransk bil kan man bare glemme driftssikkerhet, og de er et veritabelt Helvete å skru på selv. Men det er jo fint hvis det ikke stemmer lenger. Hvis jeg skulle hatt fransk bil får jeg kanskje best kvalitetsinntrykk av Peugeot, selv om Citroen virker mer komfortable og luksuriøse. Renault blir for meg nesten litt anonymt i forhold.

    Ellers så er jeg ikke helt uenig med de som sier at Toyota ikke er like skuddsikre som de var før, og at det er den litt fordumse kvaliteten de har tjent seg et godt rykte på. I de senere år er det veldig mange som har fått motorhavari p.g.a. motorer som har brukt olje, og mange som har fått byttet det på garanti, og selv valgte jeg å gjøre det selv hjemme i garasjen med god hjelp fra en god nabo, siden Toyota ikke ville dekke det (akkurat utenfor garantien). Men det er allikevel to ting som er bankers med Toyota, bilene bare starter samma faen, og så lenge de får olje og vann så bare går og går de stort sett.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Det norske strømnettet er til opplysning top notch. Norge har verdens høyste leveringssikkerhet på strøm. Det er det viktige. At noen mener at det er uutholdelig å lytte til Hifi koblet til det samme nettet eller at noen en stund slet med å lade Teslaen sin i vinter er i den sammenheng skrikende irrelevant. Jeg har ikke opplevd strømbrudd på 20 år eller så der jeg har bodd.

    http://www.standard.no/Global/PDF/E...Norsk Distribusjonsnett - Helge Seljeseth.pdf

    http://www.hifisentralen.no/forumet...72643-sentralnettet-og-spenningskvalitet.html
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Ok, nå som de fleste har gjentatt seg selv minst 10 ganger i denne tråden; hva med strømrensere da?

    Strømrenser til 20 000 kr,- er rimelig?
    Det kjekkeste med strømrensere er at man får mail når man har et problem:
    ________________________________________
    Fra: alerts@psaudio.com [alerts@psaudio.com]
    Sendt: 1. oktober 2014 23:15
    Til: Distinctive
    Emne: Unit ID 088808 Alert Powerplay Offline


    The powerplay with the unit id 088808 is reporting a Communications/offline events,
    Power Play last reported unit information
    -----------------------------------------
    placement : P10
    firmware version : 0.00.38
    voltage : 231.4
    wattage : 386.7
    last status time : 2014-10-01 15:39:34
    Power Play owner info

    Man kommer ikke langt med 20k, så ja det er rimelig ;)
     

    Vedlegg

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    hva er hva

    http://www.jensen-transformers.com/a...%20seminar.pdf

    Treating the power line to get rid of noise is like using a shotgun instead of a silver bullet to target the problem!

    Because system noises are most frequently coupled from the power line, solutions which
    somehow “cleanse” or “purify” it have great intuitive appeal. However, in this author’s experience,
    such treatments usually produce marginal improvements, if any. Generally, the most cost-effective
    solution is to identify and eliminate the ground loops or other problems which allow the noise to
    couple into signal paths. This approach solves the real problem. Treating the power
    line to get rid of noise is like using a shotgun instead of a silver bullet to target the
    problem!



    Men det må skilles mellom spenningskvalitet og nettstøy,EMC/EMI

    EMI / RFI Frequently Asked Question

    Lovdata - Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.879
    @lovemusic og @ymir

    Who cares? Hifi nuts og knapt noen andre. Håper dere aldri må på sjukehus så bedritent så dette strømnettet som driver det hele er. Eller at det i de hele er mulig å ha presisjonsinstrymenter i drift her i landet. Norsk forskning ville nok tatt helt av om se bare fikk ren, fin, HiHi-strøm.

    Mao: ingen bryr seg om problemene deres, insginære eller reelle. Folk får ca 230v og 50hz i kontakten dag ut og dag inn. I-n-g-e-n bryt seg om at dere mener at fløyter låter litt skarpt eller whatever. Gjør som Tesla - løs problemet, ikke forvent at NVE eller Statnett skal bry seg det pøkk om hva dere mener.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    924
    Antall liker
    740
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Tesla???Bilen har jo ikke agregat om bord,,,snart kommer Toyota med el kombinert med hydrogen fremdrift,,det kaller jeg å ha løst problemet,,,,Tesla--bedrag=sant.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    ...men hvor finner du hydrogen til kr 6000,-/meter?
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    924
    Antall liker
    740
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Full fres med fri eksos,,,,,folk får kjøpe/kjøre det de har troa på,,,,,,el-bil er el bil,,,lades me strøm fra kull,atomkraft,vann eller vind,,,,det vet ikke Tesla eieren,,,det er jo bare en bateribil på lik linje med andre bateribiler...
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Gi beng i hva andre mener, har selv handlet nettkabler til rundt 7k og har testet i 4 forskjellige oppsett og blindtestene (nei, sikkert ikke iht til analstatistikere ;) ) viser at for MEG og de andre er de verdt pengene ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    @lovemusic og @ymir

    Who cares? Hifi nuts og knapt noen andre. Håper dere aldri må på sjukehus så bedritent så dette strømnettet som driver det hele er. Eller at det i de hele er mulig å ha presisjonsinstrymenter i drift her i landet. Norsk forskning ville nok tatt helt av om se bare fikk ren, fin, HiHi-strøm.

    Mao: ingen bryr seg om problemene deres, insginære eller reelle. Folk får ca 230v og 50hz i kontakten dag ut og dag inn. I-n-g-e-n bryt seg om at dere mener at fløyter låter litt skarpt eller whatever. Gjør som Tesla - løs problemet, ikke forvent at NVE eller Statnett skal bry seg det pøkk om hva dere mener.
    Fredags kveld og mye stavefeil....


    Nytt nickname? "same shit new wrapping"

    Til å være "nytt" medlem er du utrolig oppdatert

    "Gjør som Tesla - løs problemet"

    Selv uttalelser flere år tilbake
    "at fløyter låter litt skarpt "


    "ikke forvent at NVE eller Statnett skal bry seg det pøkk om hva dere mener"

    Men NVE mente noe ovenfor meg og NETTEIGER.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...72643-sentralnettet-og-spenningskvalitet.html


    * Årsaken til overskridelser i grenseverdier for 23. og 25. harmonisk spenning er en direkte følge av spenningskvaliteten i overliggende nett.
    Denne saken viser at det kan være tillatt for mye overharmonisk strøm matet inn på Sentralnettet.
    Resulterende spenningsforvrengning blir noe lavere enn hva tilfellet er nå,forutsatt at de overharmoniske strømmene som flyter i Sentralnettet ikke øker som følge av mer industriell aktivitet i Norge.
    Totalstrømmen som skal absorberes av nettet blir ikke redusert av eventuelle tiltak hos Saudefaldene og Haugaland kraft.
    Det synes feil å skyve rensekravene nedover til nettselskapene.

    I tillegg har netteiger oppgradert fordelingstrafo to ganger,innstallert disneuter (overspenningsvern)
    tatt i bruk Petersen spole,og skal innstallere filter opp mot sentralnettet,og til sist skal jeg få
    eget custom-made nettfilter til å plugge inn i stikkonkakt for TV og stereo for utprøving før
    det store filteret innstalleres.

    Til slutt fra PowerQuality:Innlegg # 85

    http://www.hifisentralen.no/forumet...643-sentralnettet-og-spenningskvalitet-5.html

    Forøvring bra at du tar tak i problematikken du bruker mye tid på. Det er mye grums ute på nettet vårt, og lite bevissthet rundt strømkvalitet. Dette kommer til å bli et større problem i fremtiden, og forventningene til uavbrutt drift blir bare høyere, men til en forventet lavere pris.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fant dette om "overharmoniske spenninger" i TU:

    "Overharmoniske spenninger

    • Overharmoniske spenninger er en forvrengning av spenningens kurveform, der de ulike harmoniske komponentene har en frekvens som tilsvarer et heltall (2, 3, 4, 5 osv, multiplisert med grunnfrekvensen, 50 Hz. Den 5. harmoniske er dermed 5*50 Hz = 250 Hz)
    • Ifølge forskrift om leveringskvalitet (fol) skal nettselskap sørge for at total harmonisk forvrengning av spenningens kurveform ikke overstiger 8% og 5%, målt som gjennomsnitt over henholdsvis ti minutter og én uke, i tilknytningspunkt med nominell spenning fra og med 230 V til og med 35 kV.
    I NVEs forslag til ny forskrift om leveringskvalitet, dok nr 3 - 2004, beskrives overharmoniske spenninger slik:

    • Overharmoniske spenninger forårsakes primært av overharmoniske strømmer som flyter gjennom systemimpedansen i kraftsystemet.
    • De overharmoniske strømmene har som regel sin opprinnelse i elektriske apparater med ulineær strøm og spenningskarakteristikk, svært ofte hos sluttbrukere i nettet.
    • Typiske kilder er tyristorstyrte apparater/anlegg, strømretteranlegg (likerettere/vekselrettere), lystoffrør, lysbueovner, strømforsyninger til apparater/elektronikk etc.
    • Konsekvenser av overharmoniske spenninger kan være overbelastning av kondensatorer, overbelastnig og redusert ytelse på motorer, transformatorer, generatorer, overbelastning på nulleder (TN-nett), økte elektriske tap i systemet.
    • Overharmoniske komponenter som 5., 7. 11, og 13. vil i størst grad medføre varmgang og økte elektriske tap i systemet. 17., 19. 23., og 25. harmoniske vil i større grad medføre driftsproblematikk og uønsket funksjon av utstyr, eksempelvis for instrumenter/elektronikk som betynner spenningens nullgjennomgang eller maksimalverdi som referanse.
    • Nivået av overharmoniske spenninger i det norske kraftsystemet er relativt lavt i forhold til de fleste andre land. Dette skyldes først og fremst at vi i Norge har en høy andel av ohmsk (lineær) last fordi vi bruker mye elektrisk energi til oppvarmingsformål.
    • Eksempel på tiltak mot overharmoniske spenninger kan være å installere passive eller aktive filtre, segregering av last, øke kortslutningsytelsen i de leveringspunktene hvor apparater kan få problemer, eller øke impedansen på den delen av nettet som er unik for den forstyrrende last.
    • Roterende omformere kan (teoretisk) også være en løsning, "
    Her hele artikkelen:
    STRØMKVALITET - Dårlig strømkvalitet har kostet ham 360.000 kroner - tu.no/kraft

    Jeg leser dette slik at jeg må løpe og kjøpe strømrenser med en gang.n For disse overharmoniske spenningene ødelegger vel hele godlyden?? :confused::confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn