En nettkabel til 6000,- er rimelig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Du rør ved noget vigtigt RoDa , lydforskellene for først for alvor betydning og retning når man har et mål. Som kunne være naturto-gengengivelse og kaldet Hi-Fi.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.023
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Driver å modernisere litt i Spania, når nå jeg har byttet ut denne kabel der vel er 0,75 mm, og som drev 2 strømpadder med 8 uttak hver, da må jeg vel få bedre bilde og lyd tror jeg.
    Herre min hatt hva man opplever....
     

    Vedlegg

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette er det mest seriøse innlegget i denne tråden på lang tid. Send kabelen til en av kabelskeptikerne så får nok pipa en annen lyd. :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Snart 3000 inleg,- hva med at få jer et liv.

    Kan anbefale:

    Kvinder, god Vin og Mat, kansje en pils og selvfølgelig Hornmusik
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.236
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er det mest seriøse innlegget i denne tråden på lang tid. Send kabelen til en av kabelskeptikerne så får nok pipa en annen lyd. :)
    Omtrent hvor mye tror du den oppgraderingen bør koste? Selv har jeg en dedikert 16A kurs til anlegget med 2,5 kvadrat skjermet kabel. Det kostet ikke mange kronene å få den installert, mye mindre enn den metersstumpen med apparatkabel som neves i åpningsinnlegget.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg tenkte kanskje at den kunne brukes som signalkabel eller kanskje til høyttalerne. I så fall vil det jo ikke koste noe særlig, verken i arbeid eller penger. :)

    Kanskje jeg kan finne noen gamle Kuhlo-ledninger selv og prøve. Har brukt både lampettledninger og annet ned gjennom tidene, så kan jo ta opp gamle kunster!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Kuhlo er kult! Men vulkaniserte enleder er enda fetere! Sammen med gode gamle porselensisolatorer skrudd fast i tak/på vegg så er dette en knallgod forretningside - både vintage og Snåsastuk på dette!

    VK.jpg


    lampepunkt-i-tak-.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.236
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har sånne i kjelleren, med porselensisolatorer og det hele. Etter en 80-90 år drysser den isolasjonen ganske friskt, så de henger bare der til skrekk og advarsel. Det skal ihvertfall ikke spenning på dem...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Holder dere på her enda ???
    Skjønner dere ikke har så stor glede av anleggene deres og de forsterkerne som er "riktig" som ikke reagerer på om det er indrustrikabel til 10 kr meteren eller 6000kroners kabel. :p:p:p

    -Siden dere har tid å gnage på dette vrælet her endå liksom.. :p
    Eg for min del koser meg med musikk. ;) og bare innom en skjelden gang for å se om tråden er slutt :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Hadde du vært så jævla uinteressert så hadde du ikke en gang vært INNOM! Busted!
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    718
    Torget vurderinger
    10
    Holder dere på her enda ???
    Skjønner dere ikke har så stor glede av anleggene deres og de forsterkerne som er "riktig" som ikke reagerer på om det er indrustrikabel til 10 kr meteren eller 6000kroners kabel. :p:p:p

    -Siden dere har tid å gnage på dette vrælet her endå liksom.. :p
    Eg for min del koser meg med musikk. ;) og bare innom en skjelden gang for å se om tråden er slutt :)
    Pssst... Du kan jo la være å lese innleggene her dersom de plager deg:p
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det interessante og mere eller mindre uforklarlige har jeg prøvet at illustrerer på tegningen her under, mange selvbyggere vil genkende situationerne ,men har måske ikke tænkt viderer over hvor besynderligt det faktisk er.
    Mange som køber udstyr kan også nikke genkendende til situationerne på kabel og apparat niveau. det kan give anledning til den evige jagt på den perfekte lyd, fordi der stort set er uendelige mange muligheder for forskellige lydsignaturer.

    Jeg mener det er vigtigt at have et mål med sit udstyr, en reference ramme, som kunne være hi-fi høj troværdighed i gengivelsen, både i forhold til eksempelvis instrument-lyden og det som ligger på lydfilen, eller måske personlig smag, så har det bare ikke noget med hi-fi at gøre mere.

    Ingen ved eksakt hvad der er på lydfilen, heller ikke produceren af pladen, alle har/hører hver sin version af pladen lydmæssigt, og ingen ved hvilken version der er den rigtige.
    Der er naturligvis åbenlyse fejl eksempelvis farvning fra basrefleks, horn , underdimensioneret elektronik osv, lad os i første omgang se bort fra dette, fordi selv om disse åbenlyse fejl er ryddet af vejen så kan man stadig opleve meget forskellige lydsignaturer fra forskellige anlæg.

    Vi er kort og godt et stykke fra den kvalitet og ensartethed billede-gengivelse kan præsterer.
    Og spørgsmålet er om vi når derhen, eller vi må accepterer et langt stykke af vejen at vi alle har vores personlige version af lyden fra en begivenhed/en plade.

    Og at vi i øvrigt selv et langt stykke af vejen kan kontrollerer hvordan denne lydsignatur skal være, bl.a. efter målet personlig smag , eller en så troværdig lyd som muligt, min erfaring er at man kan forme lyden næsten som man vil uden man kan sige at der er reelle elektrisk fejl i signalet.

    En af måderne man kan kontrollerer lyd-signaturen på er som sagt forsøgt illustreret herunder.

    Begrebet rosen kommer fra Steen Duelund og er forsøgt gengivet i dette indlæg: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-135.html#post1875312 Det er naturligvis optimalt at alt var "roser", og det bør også efter min mening være det som skal være ens ende mål, men det er uopnårligt fordi der er altid en rose der er lidt pænere end en anden.

    Det er på mange måder problemet og glæden hver gang vi opgraderer, vi planter en ny "rose" som er lidt pænere end den der var , men der vil altid flere pænere roser og flere som skal plantes.
    Så det ville unægtelig være rat at kende alle sammenhænge så man "kunne plante perfekte roser hver gang".

    En anden beskrivelse af det samme fænomen/oplevelse er forsøgt genfortalt efter Jan Nielsen's ide her: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-135.html#post1875538

    Og mere generelt har jeg forsøgt at forklarer at alt består af de samme grundelementer her: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-140.html#post1877327

    Det kan virke en smule patetisk at linke til sig selv , Der er mange som beskriver det jeg skitserer på nettet. Men det bliver stort set ikke nævnt i bøger og slet ikke på uddannelsessteder.
    Og meget få behandler emnet og forsøge at finde en forklaring, de fleste konstaterer bare, kobber lyder anderledes end sølv færdig punktum.

    Og prøver nogle at forklarer så forsøges der næsten altid at kæde det sammen med kendte elektro teorier som simpelthen ikke holder i forhold til det oplevede, eksempelvis støj, stel-veje, støj på nettet osv.
    Derfor må der gribes til "poesien" med roser glasplader osv. Indtil der dykker noget bedre og mere konkret op.



    rosen.jpg


    Det er klart at lyden er afhængig af overførings-funktionen for de enkelte elementer lagt sammen , det mærkelige er som sagt bare at det er muligt at få en markant/stor lydforskel ("med en rose") selv om den samlede overførings-funktion påvirkes minimalt/meget lidt, men det vil dog i alle tilfælde sandsynligvis være målbart med følsomt udstyr.

    Jeg mener der enten er noget ukendt på spil, eller der er kraftige proprations-forskelle i mellen det vi som mennesker oplever og det som måleinstrumenter umiddelbart fortæller os, og muligvis ligger forklaringerne i målingerne, vi tolker dem bare forkert, eller måler det forkerte.

    Et eksempel: de fleste erkender at der er forskel på kondensatorens lyd, hvis man målte kablets fejl-komponent som bl.a. er en kondensator, netop som en kondensator, så ville man måske komme nærmere en forklaring på at der både er lydforskelle og ikke mindst kvalitetsforskelle i netop denne fejlkondensator på de enkelte kabler, og dermed også lydforskelle på kabler generelt, dertil kan så ligges kvalitetsforskelle i renheden af ledematerialet osv..

    Det man hører er signal plus tilført fejl, nul fejl er en utopi, så strategien mange følger med kun at stræbe efter nul fejl er mere eller mindre dødsdømt på forhånd efter min mening. Faktisk virker det som jo mere man korrigerer og konstruerer mod nul nul fejl med komplicerede design/toptologier jo være kommer det til at lyde
    Hvad vi "selv" vælger eller bare automatisk for af fejl vil give lydsignaturen, så noget tyder på at fejl skal vælges så de ikke strider i mod hvordan "naturen" opfører sig.

    Fejlens struktur er vigtigere end mængden , det er der masser eksempler på bl.a grammofonen og rør udstyr, Ps. men derfor mener jeg alligevel at man skal stræbe efter minimum fejl, men ikke på bekostning af stukturen i fejlen

    Som Steen Duelund sagde vi skal lave vores apparater således at de opfører sig som en meter luft.
    Jeg var ved at falde ned af stolen da han sagde dette , fordi det gav mening til en masse af det som man oplever som hi-fi entusiast.

    Jeg har så selv tilføjet at man kunne stræbe efter 1 cm luft eller måske en millimeter, det afgørende er at den rigtige stuktur i fejlen er til stede.

    Jeg er blevet beskyldt for at have et stort eggo og kun er interesseret i at pleje dette ved konstant at gøre opmærksom på mig selv og hvor dygtig jeg er osv.

    Dette er ikke rigtigt, det problem som jeg beskriver ovenfor er et af de problemer som har plaget mig i mere end 10 år , og min interesse ligger i at finde en forklaring, i stedet for bare at observerer og sige at sådan er det, og så indrette mig efter det.

    En af de bedste måder at angribe et problem på er bl.a. ved at skrive og får modspil, det er her tankerne og forståelsen kommer snigende, dette er bl.a. årsagen til at man på videregående uddannelser tit efter manges mening bruger uforholdsmæssig meget tid på report-skrivning.
    Men man opdager senerer at det tit giver uvurderlige resultater at vende og dreje og samle tingene.
    Derfor skriver jeg, for at prøve at løse et af de problemer som har plaget mig i alt for lang tid.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde du vært så jævla uinteressert så hadde du ikke en gang vært INNOM! Busted!
    Hehe.. da va graut med rosin borti eine hjørnet av panna :p
    Må jo sjå ette kordan det går me dåke og minne dåke på at da e saligt deilig å nyte litt musikk :p Kanskje noen har for "riktig teknisk" anlegg til at de heller sitter her inne?
    Jeg har hatt nok av sånt i hus..det blir kjedeligt å høyre på etter kvart.. :)

    Holder dere på her enda ???
    Skjønner dere ikke har så stor glede av anleggene deres og de forsterkerne som er "riktig" som ikke reagerer på om det er indrustrikabel til 10 kr meteren eller 6000kroners kabel. :p:p:p

    -Siden dere har tid å gnage på dette vrælet her endå liksom.. :p
    Eg for min del koser meg med musikk. ;) og bare innom en skjelden gang for å se om tråden er slutt :)
    Pssst... Du kan jo la være å lese innleggene her dersom de plager deg:p
    Hæ, plager meg nei.. jeg leser lite her nå ..bare ser det skrives og at det går opp og opp igjen.. :p

    Eller har dere funnet ut om den kabelen var verdt 6000kr? Jeg har kommet fremt til at
    de som mener nei, sitter her inne å skriver hele tiden for anleggene deres er så HIFI korrekt at det låter kjedeligt. :p

    Dere skjønner vel at jeg bare terger litt nå? :D
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hadde du vært så jævla uinteressert så hadde du ikke en gang vært INNOM! Busted!
    Må jo sjå ette kordan det går me dåke og minne dåke på at da e saligt deilig å nyte litt musikk :p
    Hehe - minner meg om historien om disse religiøse fanatikerne som leste alt de kom over av smusslitteratur, og så på alle utuktige filmer som var å få tak i - for, som de sa: "Vi må jo sette oss skikkelig inn i den materien som vi skal advare folk mot."
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Kortvarig.

    Ja, skal man finde svaret på noget, må man først give det til en anden:)

    mvh nils
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det interessante og mere eller mindre uforklarlige har jeg prøvet at illustrerer på tegningen her under, mange selvbyggere vil genkende situationerne ,men har måske ikke tænkt viderer over hvor besynderligt det faktisk er.
    Mange som køber udstyr kan også nikke genkendende til situationerne på kabel og apparat niveau. det kan give anledning til den evige jagt på den perfekte lyd, fordi der stort set er uendelige mange muligheder for forskellige lydsignaturer.

    Jeg mener det er vigtigt at have et mål med sit udstyr, en reference ramme, som kunne være hi-fi høj troværdighed i gengivelsen, både i forhold til eksempelvis instrument-lyden og det som ligger på lydfilen, eller måske personlig smag, så har det bare ikke noget med hi-fi at gøre mere.

    Ingen ved eksakt hvad der er på lydfilen, heller ikke produceren af pladen, alle har/hører hver sin version af pladen lydmæssigt, og ingen ved hvilken version der er den rigtige.
    Der er naturligvis åbenlyse fejl eksempelvis farvning fra basrefleks, horn , underdimensioneret elektronik osv, lad os i første omgang se bort fra dette, fordi selv om disse åbenlyse fejl er ryddet af vejen så kan man stadig opleve meget forskellige lydsignaturer fra forskellige anlæg.

    Vi er kort og godt et stykke fra den kvalitet billede-gengivelse kan præsterer.
    Og spørgsmålet er om vi når derhen, eller vi må accepterer et langt stykke af vejen at vi alle har vores personlige version af lyden fra en begivenhed/en plade.

    Og at vi i øvrigt selv et langt stykke af vejen kan kontrollerer hvordan denne lydsignatur skal være, bl.a. efter målet personlig smag , eller en så troværdig lyd som muligt, min erfaring er at man kan forme lyden næsten som man vil uden man kan sige at der er reelle elektrisk fejl i signalet.

    En af måderne man kan kontrollerer lyd-signaturen på er som sagt forsøgt illustreret herunder.

    Begrebet rosen kommer fra Steen Duelund og er forsøgt gengivet i dette indlæg: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-135.html#post1875312 Det er naturligvis optimalt at alt var "roser", og det bør også efter min mening være det som der stræbes efter/imod.
    Det er mange måder også det vi gør hver gang vi opgraderer, vi planter en ny "rose" forhåbentligt sammen med mange andre.

    En anden beskrivelse af det samme fænomen/oplevelse er forsøgt genfortalt efter Jan Nielsen's ide her: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-135.html#post1875538

    Og mere generelt har jeg forsøgt at forklarer at alt består af de samme grundelementer her: http://www.hifisentralen.no/forumet...abel-til-6000-er-rimelig-140.html#post1877327

    Det kan virke en smule patetisk at linke til sig selv , Der er mange som beskriver det jeg skitserer og behandler på nettet. (Ps. det bliver stort set ikke nævnt i bøger og slet ikke på uddannelsessteder).
    Men meget få behandler emnet og forsøge at finde en forklaring, de fleste konstaterer bare, kobber lyder anderledes end sølv færdig punktum.

    Prøver nogle at forklarer så forsøges der næsten altid at kæde det sammen med kendte elektro teorier som simpelthen ikke holder i forhold til det oplevede, eksempelvis støj, stel-veje, støj på nettet osv.
    Derfor må der gribes til "poesien" med roser glasplader osv. Indtil der dykker noget bedre og mere konkret op.



    Vis vedlegget 280099

    Det er klart at lyden er afhængig af overførings-funktionen for de enkelte elementer lagt sammen , det mærkelige er som sagt bare at det er muligt at få en markant/stor lydforskel ("med en rose") selv om den samlede overførings-funktion påvirkes minimalt/meget lidt, men det vil dog i alle tilfælde sandsynligvis være målbart med følsomt udstyr.

    Jeg mener der enten er noget ukendt på spil, eller der er kraftige proprations-forskelle i mellen det vi som mennesker oplever og det som måleinstrumenter umiddelbart fortæller os, og muligvis ligger forklaringerne i målingerne, vi tolker dem bare forkert, eller måler det forkerte.

    Et eksempel , de fleste erkender at der er forskel på kondensatorens lyd, hvis man målte kablets fejl-komponent som bl.a. er en kondensator, netop som en kondensator, så ville man måske komme nærmere en forklaring på at der både er lydforskelle og ikke mindst kvalitetsforskelle i netop denne fejlkondensator på de enkelte kabler . og dermed også lydforskelle i kabler generelt, dertil kan så ligges kvalitetsforskelle renhed osv i ledematerialet.

    Det man hører er signal plus tilført fejl, nul fejl er en utopi, så strategien mange følger med kun at stræbe efter nul fejl er mere eller mindre dødsdømt på forhånd efter min mening.
    Hvad vi "selv" vælger eller bare automatisk for af fejl vil give lydsignaturen, så noget tyder på at fejl skal vælges så de ikke strider i mod hvordan "naturen" opfører sig.

    Fejlens struktur er vigtigere end mængden , det er der masser eksempler på bl.a grammofonen og rør udstyr, Ps. men derfor mener jeg alligevel at man skal stræbe efter minimum fejl, men ikke på bekostning af stukturen i fejlen

    Som Steen Duelund sagde vi skal lave vores apparater således at de opfører sig som en meter luft.
    Jeg var ved at falde ned af stolen da han sagde dette , fordi det gav mening til en masse af det som man oplever som hi-fi entusiast.

    Jeg har så selv tilføjet at man kunne stræbe efter 1 cm luft eller måske en millimeter, det afgørende er at den rigtige stuktur i fejlen er til stede.

    Jeg er blevet beskyldt for at have et stort eggo og kun er interesseret i at pleje dette ved konstant at gøre opmærksom på mig selv og hvor dygtig jeg er osv.

    Dette er ikke rigtigt, det problem som jeg beskriver ovenfor er et af de problemer som har plaget mig i mere end 10 år , og min interesse ligger i at finde en forklaring, i stedet for bare at observerer og sige at sådan er det, og så indrette mig efter det.

    En af de bedste måder at angribe et problem på er bl.a. ved at skrive og får modspil, det er her tankerne og forståelsen kommer snigende, dette er bl.a. årsagen til at man på videregående uddannelser tit efter manges mening bruger uforholdsmæssig meget tid på report-skrivning.
    Men man opdager senerer at det tit giver uvurderlige resultater at vende og dreje og samle tingene.
    Derfor skriver jeg, for at prøve at løse et af de problemer som har plaget mig i alt for lang tid.
    Enkelte problemer er vel ikke noe man har, men noe man laver. Eller som det ofte sies: Det avgjørende er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det.

    Det du skriver om at man må ha et bevisst forhold til feil i anlegget og på en måte velge de feilene som passer best, er jeg enig i. Samtidig har jeg en ide om at det går an å "balansere" anlegget slik at særegenheter for enkeltkomponenter blir "opphevd" ved at man i neste ledd bruker komponenter med en annen lydsignatur etc. Selv om mange tror at man skal bruke samme type kabel fra samme produsent hele veien, er i alle fall min erfaring at det sjelden blir vellykket. Jeg har en salig blanding av svinedyre og langt mer prisvennlige kabler, og har opplevd (i samarbeid med importøren) at resultatet da blir bedre enn om jeg bruker de samme svinedyre kablene hele veien.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Enkelte problemer er vel ikke noe man har, men noe man laver. Eller som det ofte sies: Det avgjørende er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det.

    Det du skriver om at man må ha et bevisst forhold til feil i anlegget og på en måte velge de feilene som passer best, er jeg enig i. Samtidig har jeg en ide om at det går an å "balansere" anlegget slik at særegenheter for enkeltkomponenter blir "opphevd" ved at man i neste ledd bruker komponenter med en annen lydsignatur etc. Selv om mange tror at man skal bruke samme type kabel fra samme produsent hele veien, er i alle fall min erfaring at det sjelden blir vellykket. Jeg har en salig blanding av svinedyre og langt mer prisvennlige kabler, og har opplevd (i samarbeid med importøren) at resultatet da blir bedre enn om jeg bruker de samme svinedyre kablene hele veien.
    Jeg er som de fleste mænd, jeg kan lide problemer og udfordringer, og jeg kan lide at løse dem "for derefter at slå mig brystet" og sige ,det lykkedes.

    Når jeg ikke kan løse problemet så irriterer det mig, og dette bliver så et problem i sig selv, og som du rigtigt nok nævner kan man tage det mere eller mindre til sig.
    Men mange gange er irritationen også proportionel med hvor lang tid man har brugt på at løse problemet, og jeg har brugt meget lang tid på dette problem.

    Jeg vil i det efterfølgende tage forbehold for at jeg misforstår dig, og beklager på forhånd. Eller vi kan også sige at jeg prøver at præciserer min holdning.

    Det du kalde balancere, det kalder jeg for harmoni i lyden.
    Harmoni i lyden kan fås på mange niveauer, og her mener jeg ikke at det går at ud-kompensere en fejl med en anden fejl.
    Eksempelvis kompensere for tynd bas/lyd med basreflex, eller måske med et MIT kabel.
    Man for godt nok mere bas og måske en rare og mere spiselig lyd.
    Desværre er lyden bare forkert. Hvis hi-fi er målet.

    Kort sagt jeg mener ikke, og det er min erfaring, at det ikke er fornuftigt at prøve at udkompenserer en fejl med en anden fejl.

    Men alt er relativt, man kommer til tider ud for noget som lyder bedre end det burde når man ser nøgternt på udstyret.
    Men på den anden side kommer man også tit ud for det direkte modsatte , noget som ser enormt godt ud på foto og på papiret spille ad helvede til.

    Men optimalt mener jeg man bør tilstræbe/sigte imod "roser over det hele" ting/delelementer som i sin grundstruktur gør det rigtige med størst mulig fidelity opløsning/hul igennem, samtidig med størst mulig elektrisk nøjagtighed, det er min erfaring at det giver det optimale resultat.

    Jeg selv skaber harmoni efter hver opgradering med et sæt modstande som alle har et højt fidelity niveau, opløsning, og hul igennem, nøjagtig osv. langt højre niveau end en standart metal eller kul filmmodstand.

    Besynderligt nok har disse super optimerede modstande tit "større mere" lyd-signatur/karakterer end de billige standart modstande, men deres lyd er bare på et helt andet niveau. Det samme gør sig i øvrigt gældende ved kondensatorer og kabler.
    Dette er lidt af et mysterium, jo bedre komponenten laves jo mere lydkarakter/signatur for den typisk, eksempler på delvise modsætninger i lydsignatur blandt kvalitets-modstande er Shinkoh og Vishay.

    Man kan som sagt også skabe harmoni med kabler, men jeg mener ikke det er optimalt at gøre det med kabler på forskelligt fidelity/kvalitets niveau.

    Jeg har hørt at nogle sætte et kabel fra Fona, de sorte med røde og sorte plastik stik på , og så var der pludselig harmoni og musikglæde (man nedgradere), eller man sætte en gammel NAD3020 til, og så spiller det , det mener jeg så er harmoni på et laverer niveau, og det er der bestemt ikke noget galt i.
    Det er bare ikke vejen til optimal hi-fi/high-end efter min mening.
    Harmoni eller neutral gengivelse er en vigtig parameter, men den kan som sagt forekomme på mange forskellige niveauer af lyd-gengengivelse
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    I den "ideelle verden" er jeg enig med deg. Mitt utgangspunkt er også at man ikke skal tweake anlegget med kabler. Men i praksis blir det lett annerledes. En eller annen form for kabler må man jo bruke, og da er det ikke til å komme fra at de har innvirkning på lyden. I alle fall på mitt anlegg gjelder det særlig phono-kabelen. Her er det jo mange å velge mellom, og da gjelder det å finne frem til den man synes låter best.

    Det er vel heller ikke så at de forskjeller i lydbildet som ulike komponenter gir, nødvendigvis beror på "feil". Ulike konstruksjoner bidrar forskjellig lyd, uansett på hvilket trinn i kjeden komponenten befinner seg. Den effektforsterkeren jeg bruker, måler meget godt, men kan låte litt kaldt om den brukes alene eller med en passiv preamp. Derfor har jeg valgt rør-preamp, og det gir etter min smak en god balanse. Jeg mener ikke med det at det er noe "feil" med noen av produktene, kun at resultatet passer min smak. Jeg har ikke prøvd rør "hele veien", men er redd det da blir litt vel mye rørlyd og for dominerende bass.


    Motstander har jeg faktisk tenkt på, men ikke prøvd. Egentlig låter anlegget utrolig bra .........på mange innspillinger.......ikke fullt så bra på andre........ men slik er det vel gjerne. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.406
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis effektforsterkeren låter kaldt, Grammofon, så kommer det ofte fra sikringsskapet. Selve komponenten får ofte skylden for den kalde skingrende lyden fra moderne automatsikringer. Sannsynligvis er det bimetallet i disse som skaper oddeharmonisk forvrengning, noe som ørene våre er veldig sensitive for!
    Det beste er å bytte tilbake til porselensikringer, men dette kan være utfordrende med tanke på lover og regler.
    Heldigvis finnes det audiofile løsninger til sikringsskapet også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.236
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.236
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle ikke forundre meg. Vi andre kan skape den effekten ("nærmere"/"fjernere") med enkle eq-pådrag eller ved å vri en diskantkontroll litt ned.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Finnes det et marked for audiofil luft, levert på trykkbeholdere?

    :confused:
    Jeg kjøpte nettopp 20m3 levert på døra.
    Det var til og med billigere enn referansekablene mine og et røverkjøp i følge luftpusheren min!
    Har fått modifisert min CPAP maskin, slik at luften jeg puster ut ikke forurenser den audiofile luften ;)
    Er klar for nok et audiofilt metningsdykk senere i kveld....
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jo jeg kan tilføje dette link Springer Handbook of Acoustics - Google Bøger

    Og jeg har såmænd selv lavet et javascript/PHP i tidenes morgen med graf desværre fungere det ikke mere fordi man bliver ved at lave om på det skide internet, intet består mere, der skal hele tiden bruges masser af tid på at få tingene til at virke med nye versioner af software osv, jeg orker det ikke mere. Men så vidt jeg husker tangerer det mod en bessel funktion

    Men det essentielle i det Duelund sagde var at strukturen af fejlen er vigtigere end mængden, og fejl i signalet undgås ikke under nogen omstændigheder , men man kan prøve at sikre en naturlig struktur , sikkert ikke nødvendigvis nøjagtig som luft , men i den retning. så begynde lyden at virke rigtig og naturlig.

    Højere lydtryk resulterer i mere THD , en naturlig rolig afrulning uden spiks osv (afrulninger undgås ikke hverken i bunden eller toppen og begge er lige vigtige), minimum tilførsel af støj til signalet, så lav nedre grænsefrekvens som muligt, den rigtige THD struktur osv. Duelund selv lavede faktisk noget han kaldte luftfiltre til sine højtalere i toppen af frekvensområdet.
    Som sagt meget af den naturlige struktur ses i rør, grammofon, og gode højtalerenheder.
    Men der er jo desværre også rigtig meget udstyr som gør lige modsat, bl.a. den "perfekte" CD afspiller.

    Ps. Og iøvrigt sjovt at se hvordan Norske t......per skal prøve at gøre sig morsomme på noget som jeg mener er essentielt og afgørende for forklaringer omkring hvordan vi oplever hi-fi, og sandsynligvis og hvordan man laver god hi-fi.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Ps. Og iøvrigt sjovt at se hvordan Norske t......per skal prøve at gøre sig morsomme på noget som jeg mener er essentielt og afgørende for forklaringer omkring hvordan vi oplever hi-fi, og sandsynligvis og hvordan man laver god hi-fi.
    Jeg er forøvrig en kabeltilhenger av rang, men klarer fortsatt å se hysteriet rundt kabeltema fra begge leire uten å innta en selvforherligende rolle.
    Jeg er også enig i at et kaldt rom lyder bedre.
    Loosen up......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.826
    Antall liker
    38.236
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ps. Og iøvrigt sjovt at se hvordan Norske t......per skal prøve at gøre sig morsomme på noget som jeg mener er essentielt og afgørende for forklaringer omkring hvordan vi oplever hi-fi, og sandsynligvis og hvordan man laver god hi-fi.
    Nuvel, min dansk er ikke god nok til å kunne fylle ut delen med "......", og kanskje det er en god ting, men jeg mener bestemt å huske at du tidligere har vært ganske kritisk til min bruk av trafobalanserte utganger fra preamp/prosessor/DAC. For meg er poenget med de Jensen-trafoene todelt: Hovedsakelig å sikre galvanisk skille, DC-sperre og RFI-filtrering før DC-koblede klasse D effektforsterkere, men også å tilføre kontrollerte mengder lavereordens forvrengning i kjeden for et lite hint av "varm rør-lyd" eller hva man nå vil kalle det. En kontrollert feil, om du vil, for å sikre at forvrengningsspektrumet ikke domineres av høyereordens komponenter. Dette blir en annen "feilstruktur" (forvrengningsspektrum) enn hva man kan få ved å bruke store elektrolyttkondensatorer i signalveien som DC-blokkering.
    http://jeffrowlandgroup.com/Technology/LineLevelTrans.htm
    http://www.soundonsound.com/sos/feb10/articles/analoguewarmth.htm

    Å bruke karbonmotstander i stedet for metallfilmmotstander i en preamp gjør noe av det samme. Det tilfører eufonisk andreordens forvrengning som kan maskere eventuelle høyereordens komponenter. I motsetning til skilletrafoer gjør ikke det noe som helst positivt mht oppløsning, støygulv, detaljer og så videre, men det kan forme den subjektive lydkvaliteten en smule. Dette er et ganske vanlig knep i "boutique amps" for el-gitarister: http://www.geofex.com/article_folders/carbon_comp/carboncomp.htm

    Psykoakustikken i dette er også velkjent og enkel: Lavereordens forvrengningskomponenter låter mindre stygt enn høyereordens, samtidig som at lavereordens komponenter kan maskere for høyereordens. Derfor er det en grei tommelfingerregel at forvrengningsspektrumet skal vise bratt fallende amplitude med økende orden. Det er fullt mulig at målbart høyere forvrengning (målt som % THD uten vekting) låter bedre enn lavere målt forvrengningsnivå. Dette er lett målbare effekter, men man må forstå hva de målingene betyr også. Selvsagt, idealet er å unngå alle former for forvrengning, men det er særdeles krevende å få til gjennom en hel avspillingskjede.
    http://hephaestusaudio.com/media/2008/11/distortion_aes_ii.pdf
    http://gedlee.com/downloads/Distortion_AES_I.pdf
    http://www.klippel.de/uploads/media/Speaker_Auralization-Subjective_Evaluation_of_nonlin_Dist_02.pdf

    Det kan fortsatt se ut til at vi er betydelig mer enige enn det først kan se ut til, men har av forskjellige grunner valgt litt ulike midler på veien. Min erfaring er at å kåle rundt med kabelbytter er en meningsløs øvelse i knøttsmå og ukontrollerbare eq-pådrag. Det finnes bedre og billigere måter å gjøre det på.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.501
    Antall liker
    11.460
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ps. Og iøvrigt sjovt at se hvordan Norske t......per skal prøve at gøre sig morsomme på noget som jeg mener er essentielt og afgørende for forklaringer omkring hvordan vi oplever hi-fi, og sandsynligvis og hvordan man laver god hi-fi.
    Ingen skal ta fra deg din mening. Men å være åpen for å lære av andre kan være nyttig for noen og enhver. Gjelder selvsagt alle veier.
    "t.......per" - hva mener du med det?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ps. Og iøvrigt sjovt at se hvordan Norske t......per skal prøve at gøre sig morsomme på noget som jeg mener er essentielt og afgørende for forklaringer omkring hvordan vi oplever hi-fi, og sandsynligvis og hvordan man laver god hi-fi.
    Ingen skal ta fra deg din mening. Men å være åpen for å lære av andre kan være nyttig for noen og enhver. Gjelder selvsagt alle veier.
    "t.......per" - hva mener du med det?
    Så kan du komme på banen hurtigt og effektivt, i modsætning til stort set hver hver gang der i den grad bliver pisset på mig, så brillere du med dit fravær , iøvrigt bliver der også her pisset indirekte på mig og ikke mindst Duelunds ideer, kort sagt endnu engang er det ikke mig der starter med at svine og gøre grin med andre, og hvis du synes der er noget galt i det jeg skriver så smid mig ud, ban mig, jeg er efterhånden skide ligeglad. Der er faktisk også grænser for hvad jeg gider at finde mig i.
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis effektforsterkeren låter kaldt, Grammofon, så kommer det ofte fra sikringsskapet. Selve komponenten får ofte skylden for den kalde skingrende lyden fra moderne automatsikringer. Sannsynligvis er det bimetallet i disse som skaper oddeharmonisk forvrengning, noe som ørene våre er veldig sensitive for!
    Det beste er å bytte tilbake til porselensikringer, men dette kan være utfordrende med tanke på lover og regler.
    Heldigvis finnes det audiofile løsninger til sikringsskapet også.
    Får kanskje overta det gamle kjelleropplegget til Asbjørn.

    Jeg har imidlertid rør i både RIAA og preamp, og da blir ikke resultatet så verst.

    Strømforbedring: Klart noe jeg med fordel kan prøve. Jeg har imidlertid lyst til å låne først for å se hvor mye bedre det egentlig blir. Uansett bør jeg få ryddet opp i ledningsvirvaret. En støvsamler av dimensjoner. :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    kald lyd fra sikringene? lol ;)

    bimetall er den tynne platen nest nederst
    automatsikring2.JPG
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.247
    Antall liker
    15.406
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke noe å le av, Per.
    Du ser på lengden av bimetallet at egenresonansen havner rundt 6kHz, og det er noe av grunnen til den skingrende kalde lyden.
    Trist når tekniske fremskritt er et tilbakeskritt for godlyden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn