I dokumentaren "
musikk som våpen" brukte de hornhøyttalere som verktøy for å bekjempe opptøyer og spre voldelige demonstranter.
De forklarte at den som blir utsatt for ild fra lydhornene opplevde det som ubehagelig fordi de fikk lyden "i" hodet.
Er lyd "i" hodet beskrivende for hornlyd generelt?
Selvsagt ikke. Derimot, har du en gang hørt virkelig god hornlyd så er det vanskelig å få det ut av hodet..
Horn som prinsipp brukes til bl.a. å skape store direktive lydtrykk for å opplyse massene, derav PA som jo betyr Pubilc Adress. PA er mye mer enn lydforsterkning av musikk/konserter - i mange land sees horn i forskjellige varianter på hustak osv. og dette er ment til å benyttes som kommunikasjon til publikum spesielt ved inntrufne kriser osv. Typisk bruk er bl.a. idrettsarenaer over hele verden - der henger det gjerne horn rundt omkring i mastene. En håndholt "ropert" eller megafon om du vil, er også et horn. Horn er så mangt, og den generelle egenskapen er å være en akustisk lydforsterker som omsetter tilført effekt langt mer effektivt enn hva alle andre prinsipper klarer, typisk 20-40%.
Slenger meg på litt.
Konseptet er det samme som horn man blåser i. De første hornene var laget av uthuling av dyrehorn, derav navnet horn tror jeg.
Trompeten er forresten opprinnelig et signalhorn som man brukte på hesteryggen i krig. Fordelen var at signalene hørtes på lang avstand og man kunne kommunisere ved ulike signaler. Man har selvsagt større og lengre horn som spiller dypere og dermed kan høres på enda lenger avstand. Disse blåste man i fra fjelltopper og kunne høres på LANG avstand. Så kom elektrisiteten og resten er historie.
Tog, båter og flyalarm har alle en slags hornkonstruksjon i utgangspunktet.
PS: forresten veldig
hyggelig at mange setter pris på skribleriene mine fra besøket. Å spre entusiasme om god lyd er jo hovedagendaen med et hififorum tenker jeg. Sluket fortjener den honnør han kan få synes jeg.